Tylsää säätä
Tylsä heinäkuu
Itse kun pidän äärisäästä, on kuluva heinäkuu ollut pettymys. Mieluummin haluaisin lomasääkseni +35 asteen helteitä tai lumipyryä, hirmu-ukkosia tai rutikuivaa. Kuluva heinäkuu on tässä suhteessa ollut omalta osaltani pettymys vaikka ymmärrän, että monelle sää on ollut juuri sopivaa.
Heinäkuun lämpötila on tähän mennessä ollut Suomessa noin 0,4 astetta alle keskiarvon, mitä voidaan pitää varsin tavanomaisena. Edellisen kerran selvästi viileämpi heinäkuun alku oli Suomessa vuosina 2008 ja 2009. Heinäkuun keskilämpötila on tähän mennessä ollut noin 15,1 astetta kun menneen kesäkuun keskiarvoksi muodostui 15,6 astetta.
Säämalleja moneen lähtöön
Muistaakseni kommenteissa joskus kysyttiin asiaa säämalleista – mitä on olemassa, mitä niistä käytetään jne.
Periaatteessa Suomessa käytetään aktiivisemmin 3-4 säämallia:
- ECMWF – Euroopan keskuksen säämalli, jonka rahoittamiseen useat Euroopan maat osallistuvat. Tekee mm. globaaleja ennusteajoja neljästi vuorokaudessa. ”Perusajot” ulottuvat 10 vrk päähän. Horisontaalinen resoluutio on nykyään n. 16 km.
- HIRLAM – Usean Euroopan maan yhdessä kehittämä alueellinen säämalli. Suomessa ajetaan neljästi vuorokaudessa 54 tunnin päähän. Horisontaalinen resoluutio noin 7,5 km.
- GFS – Yhdysvaltalainen globaali säämalli, jota ajetaan neljästi vuorokaudessa täydellä resoluutiolla 8 vrk päähän ja heikommalla resoluutiolla 16 vrk päähän. Horisontaalinen resoluutio 27 km.
- HARMONIE – Usean Euroopan maan yhteisprojekti, Suomessa kehitysasteella. Ajetaan neljästi vuorokaudessa 36 tunnin päähän. Horisontaalinen resoluutio 2,5 km.
Suurin osa suurelle yleisölle nähtävistä säätuotteista perustuu ECMWF-malliin, jota meteorologi on editoinut. Toki on mahdollista käyttää myös HIRLAM-mallia, mutta tällöin tulee vastaan hypähdys 54 tunnin ennusteen kohdalla kun siirrytään ECMWF-malliin pidempien ennusteiden osalta. GFS mallin huonompi erotuskyky tarkoittaa, että kyseistä mallia ei käytetä editoinnin pohjana (vaikka itse editointiin voidaan ottaa siitä vaikutteita, esim. sateiden lisääminen, vähentäminen jne.).
Omakohtaiset kokemukset malleista ovat seuraavia: HIRLAM-malli on etenkin tuuliennusteiden osalta merialueilla paras (osittain paremman resoluutionsa vuoksi). GFS malli on lähimmän 1-2 vrk konvektiivisten (ukkos)ennusteiden osalta tyypillisesti realistisin. ECMWF on yleensä kaikessa melko hyvä ja siten tasapainoisin malli. HARMONIE-malli on tulevan sukupolven malli, jolla voidaan simuloida konvektiota ekplisiittisesti eli malli kykenee simuloimaan yksittäiset sade- ja ukkoskuurot (ei toki välttämättä saa niiden sijaintia tai aikataulua kohdilleen).
Täydellistä säämallia ei ole eikä tule olemaan. Jokaisella mallilla on vahvuutensa ja heikkoutensa. Jotta ennusteista saisi eniten itse irti, tulisi jokaista seurata pidemmän aikaa. Tätä hankaloittaa hieman mallidatan saatavuus. ECMWF mallin data on maksullista ja siitä on vain pieni osa vapaassa jaossa netissä. Kyseinen mallidata tulee varmaankin pitkään olemaan maksullista, sillä käytännössä jokaisen yli 20 maan tulisi hyväksyä datan avautuminen ja se on iso haaste. GFS data on sen sijaan ollut jo pitkään täysin ilmaista ja netissä onkin useita malliin perustuvia sääkarttasivustoja. Suomen HIRLAM-mallidata avautui kesällä pintasuureiden osalta ja ymmärtääkseni painepintadata olisi myös tulossa. HARMONIE-dataa saadaan odottaa kunnes kyseisestä mallista tulee ns. primäärimalli HIRLAMin sijaan. Lisäksi maailmalla ajetaan lukuisia muita säämalleja, joista osan data on täysin vapaasti jaossa, osittain jaossa tai täysin ”pimennossa”.
Katseet yötaivaalle
Heinäkuun loppu on otollisinta aikaa valaiseville yöpilville. Siinä missä meille tutut troposfäärin pilvet esiintyvät alimmassa 10-15 km kerroksessa, ovat valaisevat yöpilvet jopa 80 km korkeudessa mesosfäärissä. Ne näkyvät vain näin kesällä kun aurinko valaisee ne auringonlaskun jälkeen. Valaisevat yöpilvet koostuvat pienistä jääkiteistä, jotka muodostuvat kun lämpötila on mesosfäärissä kylmempää kuin -120 astetta – näin käy vain meidän kesäaikaan.
Eli katseet nyt heinäkuun lopulla ja elokuun alussa taivaalle noin tunti auringonlaskun jälkeen. Tyypillisesti valaisevia yöpilviä on vain vähän, yleensä melko lähellä pohjoista horisonttia. Joskus ne toisaalta valtaavat yli puolet taivaankannesta ja ovat hyvin kirkkaita. Yleensä niissä esiintyy aaltomaista muotoa. Alla on otos Helsingistä muutama päivä sitten.
Kiitos Paulille päivityksestä ja tietopaketista säämalleihin!
Minähän noista malleista kyselin, joten kaunis kiitos Paulille selvityksestä. Mistähän tuon HIRLAMin löytää – paitsi Wetterzentralesta, jossa on rintama-analyysi?
Joitakin HIRLAM-ennusteita löytyy Viron ilmatieteenlaitoksen (EMHI) sivuilta. Kannattaa vaihtaa tosin kieli englanniksi, yllättävän hankalaa se viron kieli on 😀
On kyllä kiva seurata näitä malleja.. Aina uuden päivityksen tultua 2000 Capen ukkoset muuttuvat poudaksi tai pouta muuttuu rankkasateeksi 🙂 Toivottavasti nuo 30 asteen lämmöt pysyvät Venäjällä, tällainen +18-+22 on parasta kesä säätä, sillä helteiden ukkosetkin tuntuvat kiertävän rannikkovyöhykkeen vähintään 100km päästä 😀 Suomenlahti on myös kylmentynyt parissa päivässä usealla asteella, joten tarvittaisiin varmaan joku parin viikon hellejakso ennen kuin ukkoset pääsisivät kunnolla Suomenlahden yli.
Kovin koleaa säätä ollut täällä Kajaanissa jo pidemmän aikaa, syksyn tuntua jo ilmassa ja päivän ylin lämpötila ollut viimeksi yli 20 astetta 7.7. Viime keskiviikkona päivän ylin lämpötila jäi niinkin alas kuin 11.2 asteeseen ja nyt näyttää siltä että ennustettu lämpeneminenkin lykkääntyy kokoajan vain myöhemmäksi.
Helteitä ei taida enää olla luvassa, olipas tylsä kesä jos tämmöiseksi jäi. Ukkospäiviäkin ollut tasan yksi ja sekin jäi yhteen heikosti salamoivaan soluun, ei voisi paljon surkeampaa kesää olla näin ukkosbongarin näkökulmasta katsottuna.
Olen samaa mieltä kanssasi, mutta näihin surkeisiin ukkoskesiin alkaa jo tottua. Vähän kuin Suomen jalkapallomaajoukkueen kannattaminen, välillä tulee jotain hyvää, mutta ei ikinä sitä mitä halutaan :D. Taitaa jäädä heinäkuun salamasaldo erittäin matalaksi, ellei ensi viikolla ala tulla kunnon rytinöitä Venäjältä.Tosin aina, kun mallit päivittyvät CAPEt yms tuntuvat jäävän aina vaan idemmäksi. Tämän kesän ukkossaldo omalta kohdaltani on pari hienoa pilveä, muutama salama ja parit jyrinät. Aika kaukana siitä, mitä toivoisin näkeväni 😀 luulen, että nälkä on kasvanut syödessä niin kovaksi, etteivät nämä pikkujytinät enää jaksa innostaa.
Itse jaksan uskoa, että vielä tälle kesälle saamme jossain vaiheessa hellettä suureen osaan Suomea, mahdollisesti jopa koko Suomeen.
Nyt on ollut ihan mukavat ulkoilusäät. Ei ole paarmoja eikä pahemmin hyttysiäkään.
Melko vähän on myös ollut amppareitakin. Ensi viikolle povatut helteet nostavat jälleen ukkostoiveita jos vaikka kävisi kuten viime vuonna vastaavaan aikaan 😉 Huomenna päättyy Forecan 10 päivän ennusteen seuranta ja ihan suhtkot hyvin on lämpötila ennusteet toteututeen näin loppupäästäkin, keskityn vain lämpötilaennusteeseen.
Ei ensi viikolla helteitä. Ennuste on muuttunut. Pilvistä, pohjoisenpuoleista tuulta ja vähäisiä sadekuuroja lähes päivittäin. Maksimilämpötila n. 20°.
Ainakin helteiden alkamispäivä siirtyy koko ajan ja nyt se olisi vasta torstai, toisaalta esim foreca ei lupaa hellettä enää ollenkaan
Ei pitäisi ikinä innostua, mutta nyt näyttää tiistain mallit hyvältä ukkosten kannalta, ja tuuli on Venäjältä eli myös rannikon lähistöllä voi olla mahikset kunnon meininkiin 😀
Toivon todellakin että näin käy. Yksikin kunnon ukonilma riittää pelastamaan kesän pahimmalta pettymykseltä!
Ei todellakaan kannata innostua, Venäjälle jäänee nuokin ukkoset. Veikkaan erittäin ukkosköyhää viikkoa, 90-95% varmuudella olen oikeassa. Alkuviikko on tuulista ja viileähköä, mutta keskiviikosta lähtien on sentään helteistä.
Kyllä niitä helteitä on ensi viikolla tulossa. Ei kovin kovia onneksi mutta maanantain ja tiistain välillä on tapahtumassa raju lämpeneminen. Pohjoisessa lämpenee helposti 10 astetta vuorokaudessa. Onneksi näyttää, että jää noin 25 asteen maksimeihin eikä ehkä kestä hirveän pitkään.
Tuntuu, että joka ennusteessa hellepäivien määrä kasvaa ja lämpötilat nousevat
Ja hyvä niin! Olen kyllästynyt tähän koleuteen kun nyt pitäisi olla vuoden lämpimimmät ajat. Eikä tuo n. 25 astetta nyt vielä mitään ihmeellistä ole. Itäiseen Keski-Eurooppaan on ensi viikolla luvassa 35 asteen lämpötilojakin. Siihen verrattuna täällä päästään aika vähällä.
Nyt näyttää, että jo tiistai on hellepäivä. Tämän hetken ennusteissa ei näytä tolkuttoman pitkältä hellejaksolta, toki joka tapauksessa jatkusi peruslämpimänä heinäkuun lopun säänä. Yölämpötilat näyttävät ainakin pohjoisessa ja Keski-Suomessa olevan kohtuullisia, 10-15 astetta.
Mitä hemmetin helteiden ihannointia taas. Oli puhetta parista hellepäivästä ja viimeisen ennusteen mukaan tulisi neljä päivää putkeen +26 ja lähes olematon tuuli. Se tarkoittaa taas että kämppä muuttuu saunaks kun ei edes saa läpivetoa. Ei oikein voi ulkonakaan asua joten en tajua miten joku voi toivoa tällaista säätä.
Mitä hemmetin kylmyyden ihannointia taas. Nyt on pariksi päiväksi tulossa 26 astetta, joten ehkä tarkenee ulkona pitkästä aikaa shortseilla + T-paidalla. Kesämökkiä piti jo lämmittää puilla vaikka on heinäkuu. Ei ole varaa muuttaa lämpimämpiin maihin joten en tajua miten joku voi toivoa tällaista kylmää säätä keskelle kesää.
Eikö vain voitaisi yrittää ymmärtää toisiamme, osa pitää lämpimästä, osa viileämmästä säästä. Tietysti valittaa saa silloin kun on itselle epämieluisaa, mutta otetaan toiset huomioon eikä haukuta jos joku palelee kylmässä tai ei jaksa hellettä : )
Jossain vuoristossa olisi kiva asua. Jos on liian kuuma voi aina mennä ylös päin johonkin alppimajaan 😀 jos on liian kylmä niin voi sitten vaikka harrastaa vaikka hiihtoa niin johan lämpenee
No niin edellinen viesti kaikkine vaikkoineen kulostaa jo hyvältä iltasanomien artikkelilta 😀
Heinäkuussa on tähän asti ollut aika ”normimäärä” hellepäiviä, mutta keskilämpötiloja tasapainotti se, että yöt olivat alkukuusta kuivan ilman takia viileähköjä. En olisi pannut pahakseni, jos vielä ensi viikko olisi mennyt noin 20 asteessa mutta kun eletään vuoden (keskimäärin) lämpimintä aikaa niin ei paljon tarvi tuulahdusten muuttua niin ollaan jo helteessä.
Elokuusta ei taaskaan uskalla sanoa mitään varmaa. CFS:n pääennuste (?) ei anna signaalia suuntaan tai toiseen, toinen CFs on kallistumassa lämpimän elokuun kannalle. ECMWF ei tarjoa mitään suurempaa poikkeamaa vasta päivitetyssä kuukausiennusteessa.
Koska kesä oli niin rankasti etupainotteinen niin soisin, että elokuu olisi vaihteeksi viileä. Olisi helpompi orientoitua töihin. Sitä paitsi elokuut ovat ihan säännöstään olleet hyvin lämplimiä viime vuosina.
Kun tällä viikolla on etenkin pohjoisessa ollut koleaa ja sateista, olen kuullut monen sanovan, että ”tätähän se Suomen kesä on”. Korjaisin, että ”tätähän se Suomen kesä ENNEN oli”. Sanoisin, että helleaallot ovat nykykesnä paljon leimallisemmin suomalaista kesää kuin villapaitakelit. Sellaisia suvia, jolloin ei saanut t-paidalla kulkea kuin aniharvoin, joita oli usein 90-luvun alussakin, ei enää ole juuri koskaan, paitsi toisinaan kesäkuun alussa.
Nytkin voi katsoa hellekesien yleistymistä: 2002, 2006, 2010, 2011 ja loppukesästä riippuen todennäköisesti myös 2013. Tästä on helppo tehdä johtopäätöksiä.
Tervetuloa takaisin helteet…minulla ei ole sellaisia tilastoja mistä näkisin helteiden tulosuunnat, mutta kaikesta huolimatta lienee harvinaista että helteet tulevat koillisen suunnalta, onkohan koskaan tullut helteitä suomeen suoraan pohjoisen suunnalta?
Kyllä uusimpien mallien mukaan viikon ukkoset ovat jäämässä pääosin rajojen ulkopuolelle. Aivan kaakossa voisi jotain kehittyä ja mahdollisesti lounaassakin, mutta aika alhaisella tasolla parametrit ovat GFS:n uusimmassa datassa.
Mallit kerkeävät muuttumaan vielä useaan kertaan, toivottavasti parempaan suuntaan
Uskoisikohan tuohon koillisen kautta tulevan helteen pysyvyyteen. Aika herkästi siltä suunnalta tulee myös kylmä rintama. 4.7.2008 sieltä suunnasta tullut lämmin jäi yhteen päivään.
16.-22.7. viikon mittaisen jakson keskilämpötila tulee olemaan jyväskylässä vain hitusen päälle +12 astetta, viimeksi näin kylmä viikko on ollut heinäkuussa 15.-21.6.1996, jolloin keskilämpötila oli +11,7.
1982 oli varsin erikoista, että 25.-27.3. keskilämpötila oli +4,6, ja 8.-10.6. +3,1.
no huh huh jos melkeen kesäkuun puolessa välissä ollut noin kylmää
Kyllä näin on ollut. Ankara halla verotti mm. marjasatoa silloin kovalla kädellä. Erikoista tuossa 1982 kesäkuun superkylmyydessä oli sekin, että vain viikkoa aiemmin oli jo ehditty mitata korkeita lämpötiloja, jopa hellettä.
Kyllä, kesäkuussa on ollut kahdesti hyvin koleita ja pitkiä jaksoja, 3.-14.6.1993 vuorokauden keskilämpötila oli jyväskylässä joka päivä +5.7…+8,8 välillä ja sitten tuo 1982, jolloin 6.-23.6. vain yhden päivän keskilämpötila oli yli +10(+10,1), 6.-18.6. välisen ajan keskilämpötila oli vain +6,0, ja nuo edellisessä viestissä mainitut päivät olivat koleimmat(+3,2, +3,2, +3,0)
Tässä vielä muita kylmiä päiviä kesäkuussa:
5.-6.6.2009, molemmat +5,5
12.6.2008 +5,5
1.6.1998 +5,2
3.6.1991 +5,6
2.6.1988 +4,4
4.&6.6.1985 +5,1&+5,6
10.6.1984 +4,9
14.6.1981 +4,9
17.6.1978 +6,6
3.6.1976 +5,0
1.6.1975 +4,5
5.6.1969 +5,6
14.-15,6,1964 +6,1&+6,2
2.6.1962 +5,8
5.,6.,&10.6.1958 +3,5, +5,5, +5,8
8.-10.6.1955 +3,7, +5,4, +4,6
6.6.1954 +3,9
Eli on noita alle +4 asteen päiviä ollut ennenkin, mutta nuo 1982 vuoden lukemat ovat kolme alhaisinta kesäkuun päiväkeskiarvoa 1951-vuodesta alkaen jyväskylässä.
Nyt näyttää että loppukuu menisi melko helteisissä merkeissä eli nimim. ”Ukkosista” toiveet voivat toteutua. Miten muuten meni Forecan ennusteen seuranta?
kyllä se ihan hyvin noin parin asteen sisälle joka päivä 🙂
Suomi on pitkä maa ja siksi on mielestäni hieman outoa laskea jotain koko maan keskiarvolämpötiloja, varsinkin nyt kun on ollut hyvinkin vaihtelevia lämpötiloja eri puolella Suomea. Tai sitten määritellä kesäsää sen perusteella kuinka monta hellepäivää Suomessa mitataan…monesti kun sitä hellettä mitataan ainoastaan muutamalla asemalla.
Enkä muutenkaan ymmärrä, mikä kesän mitta joku vähintään 25.1 asteen lämpö on 😀 jos on 90% ilmankosteus ja 20 lämmintä se tuntuu lämpöisemmältä kuin tuo 25.1 astetta 🙂
25,1 näin suomalaisittain*
Samaa mieltä. +24c tai +25,0c on aivan yhtä hyvä kuin +25,1C. Toukokuussahan oli tilanne useilla etelän paikkakunnilla, ettei ollut yhtään hellepäivää mutta silti kuukausi oli erittäin lämmin. Toisaalta v.2004 oli useita hellepäiviä, mutta silti kuukausi taisi olla jopa viileä.
Ei ehkä 20 astetta 90 % kosteudessa kyllä pitää olla 23 silloin riittää toki jo 75 %. Kosteudeks 90 % on jo niin korkea että varmaan jäädään tuossa tilanteessa 18 asteeseen sillä noinkin kostea ilma rajoittaa väkisinkin lämpötilan nousua sillä aurinko ei lämmitä noin kosteaa ilmaa enää keskikesälläkään. 20 astetta on vielä 80 % mahdollista
Utsjoella taisi tuossa kesäkuun alussa olla yhtenä päivänä puoleen päivään asti sellaista 15 astetta, sitten lämpötila nousi nopeasti hieman yli 25 asteeseen ja iltakuudelta oli taas ne 15 astetta….hellepäivä tietty, mutta todennäköisesti ei kovinkaan tukala sellainen? 🙂
Ilmatieteen laitoksen sivuilta:
Kun päivän ylin lämpötila on yli 25 celsiusastetta, voidaan Suomessa puhua helteestä. Käytäntö on voimassa myös useassa Pohjoismaassa. Esimerkiksi Norjassa ja Tanskassa puhutaan tällöin ”kesäpäivästä” ja Norjassa on käytössä lisäksi epävirallisempi termi ”pohjoismainen kesäpäivä”, jolloin päivän ylin lämpötila kohoaa yli 20,0 °C:een.
Muista Euroopan maista myös Saksassa on ennen virallisesti käytetty helteeseen verrattavaa termiä, jolloin päivän ylimmän lämpötilan tuli kohota yli +25.0 celsiusasteen. Nykyäänkin tätä määritelmää käytetään kansankielessä puhuttaessa hellepäivistä. Etelä-Euroopassa helteelle ei yleensä ole annettu tarkempaa määritelmää. Usein puhutaan vain pidemmistä kuumuusjaksoista
Nämä hellepäivien määrät tuntuvat vaan olevan koko kesän ”hyvyyden” mittari. Jos vaikka koko kesän olisi joka päivä 22c lämmintä olisi se mielestäni parempi kesä kuin 90 hellepäivää 😀
On ollut määritelmä hellepäivälle myös, jos vuorokauden keskilämpötila ylittää 20°, vaikka 25° jäisi saavuttamatta. Ehkä tällainen tilanne voi syntyä pilvisinä tai sumuisina päivinä.
Vuoden 2003 heinäkuun 14. alkanut hellesää kiertyi samalta suunnalta ja kesti 3 viikkoa. Myös juhannuspäivänä 2001 alkanut helle tuli idän ja koillisen suunnalta.
Ilmatieteen Laitoksen ennusteessa huomista lämpötilaennustetta sievennetty jälleen alaspäin 25° sijaan 20°. Myös loppuviikon lämpötiloja pyöristetty hieman alaspäin.
Karjalan kannaksella esiintynyt ukkosia aamupäivällä, yksittäisiä purkauksia myös Joensuun eteläpuolella.
Ilmatieteen laitoksen mukaan vain etelärannikolla saadaan taas jatkuvaa hellettä. Missään muualla ei edes päästä päivääkään hellelukemiin ja yölämpötilat ovat oikein siedettäviä verrattuna meidän +17. Tuntuu niin epäreilulta taas että vain meidän pitää kärsiä.
Jos ei helteistä tykkää, niin tästä päivästä kannattaa ottaa kaikki ilo irti. Tuossa pohjoistuulessa ei ainakaan pääse kuuma tulemaan. 🙂
Tämä päivä on täällä etelässäkin jopa syksyinen sillä nyt on noin 16-17 astetta ja koleahko pohjoistuuli puhaltaa. Loppuviikolle on ennusteiden valossa luvassa helteitä ja ehkä ukkosiakin!
Syyssään ihannoijat muuttakoot vaikka Islantiin. Voin tulla antamaan ilmaisen alkuvauhdin potkulla ahteriin.
Tämä oli ensimmäinen kesä sitten 2006:n jolloin kuivan heinän tekokin oli perinteiseen aikaan. Eikä viljojen kasvu ja valmistuminenkaan ole ollut kertaakaan näin ajoissa sen jälkeen, nyt tosin jos ei sää parane niin normaaliaikaan valmistuminenkin on vaarassa.
Eikä kyseessä ole mikään psykologinen ”bias” vaan jatkuvat kolean oikukkaat kesät näkyvät luonnossakin rajusti täällä Parikkalassa:
Vaikka koko alkukesä oli kukkiville kasveille ihanteellinen lämpimine öineen ja aurinkoisine päivineen ja sitä kautta olisi pitänyt olla hyvä perhosillekin, niin keväällä heränneiden aikuisina talvehtineiden perhosten kuoltua (joskus toukokuussa) perhoset katosivat käytännössä kokonaan.
Kimalaiset ja mehiläisetkin ovat samoin menneet hyvin vähiin ja jos ei kesät parane niin varmaan nekin alkavat kohta hävitä. Aiemmin niitä löytyi pihan apilankukista puolenkymmentä sekunneissa, mutta näinköhän nyt löytyisi enää yhtä minuuteissakaan.
EU:n rikkaruohokaistatkin jotka alunperin levittivät lähinnä ohdakkeita ovat ojan penkkojen kanssa ovat viime vuosina muuttuneet enemmän koiranputken valtaamiksi. Ja ohdakkeethan ovat vahvasti riippuvaisia perhosten, kimalaisten ja mehiläisten tekemästä pölytyksestä.
Tuossa Samin Jyväskylän koleiden kesäkuiden tilastossa on yksi vuosivirhe, pitäisi varmaan olla 14.-15.6.1963, koska 15.6.1964 oli lähes 30 lämmintä.
Eikö vuodesta 1967 mahdu yhtään päivää tuohon ennätystilastoon? Täällä etelässä ainakin 13.6.67 oli tosi kolea.
Mikkelissäkin mitattiin 28° kesäkuun 15.1964. Viikonpäivä oli maanantai ja tuo jäi kesän lämpöennätykseksi. Päivä oli hyvin tuulinen ja seuraavana yönä liikkui kylmä rintama Suomen ylitse koilliseen. Mikkelissä rintama meni kuivana ylitse.
Hiukan tietosi kylmästä rintamasta ihmetyttää. Tampereella oli 15.6.1964 max 26,6 ja seuraavana päivänä 28,2. Ja vielä 17.-18.6. meni helleraja rikki ja sitten 19.6. oli 22,2 astetta.
Meillä Mikkelissä oli tilanne kuten kerroin.
Voitpa etsiä jostain arkistosta pintakartankin, josta löytyy kuvaamani tilanne.
Kyllä, juuri kuten kerroin, kyse oli vuodesta 1963 eikä 1964. 1967 vuoden kesäkuussa alimmat vuorokausikeskiarvot olivat päälle +7.
Suomenlahdella liikkuu ukkospilviä länteen kohti Helsinkiä. Näyttäisivät olevan suunnilleen Loviisan eteläpuolella. Lähitunteina voi Helsingissä jyrähdellä.
Otavassa on 13° ja paksu sumupilvi. Sää on kuin syyskuun lopulla.
Lämmin ilmamassa on jo Suomen puolella. Ilomantsissa yli +22 astetta.
Vuoden 1967 kesäkuusta. Erityisen koleaa ja sateista oli juhannusaattona ja juhannuspäivänä. Alkuviikolla 19 – 21 päivinä oli lämmin jakso, joka päättyi Mikkelissä juhannuksen aatonaattona eli torstaina 22.6 kylmän rintaman ylimenoon. Rintama saapui Mikkeliin vähän ennen aamukymmentä. Sateen raja oli hyvin jyrkkä. Rintamalinja ja sade oli kuin veitsellä leikattu. Rintaman etureunalla taivas oli täysin selkeä. Oli erikoista katsella, kun sadejuovat peittivät selkeän taivaan rintaman saapuessa. Rintamassa esiintyi myös ukkosta seuraavan 2 tunnin ajan. Juhannusaattona 23.6.alkoi sataa lounaasta saapuneen okkluusiorintaman ansiosta ja lämpötilan ollessa vain 10°. Sade jatkui juhannuspäivään saakka. Myös muualla Suomessa oli koleaa. Lapissa oli juhannusjuhlijoiden niskaan satanut räntääkin.
Heh, enpä ala nyt tilailemaan tähän tarkoitukseen karttoja SMHI:n arkistosta, vaikka niitä muihin tarkoituksiin olenkin tilannut. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin, mikä oli Mikkelin lämpötila 16.6.1964?
Ei ole tarkkaa tietoa, mutta se oli 21° – 22°, mutta missään tapauksessa ei hellelukemissa. Sateeton päivä tuo oli.
Itsekin yritin etsiä ruotsalaisia karttoja noilta päiviltä äsken, mulla aikaisemmin oli linkki tuonne, mutta selaimeni levähti ja jouduin vaihtamaan sen viikko sitten, mutta en löytänyt linkkiä oikealle sivustolle.
Hups! Katsoin tuota vanhan valokopion hiton pientä ja epäselvää printtiä väärästä sarakkeesta. Kyllä Otavan Tapiolla varmasti ihan oikeat tiedot on. Tampereella oli 15.6.64 +29,8 astetta. Seuraavaksi päiväksi on maksimiksi ilmoitettu 26,1 astetta, mikä on kyllä outoa, koska klo 8:n lämpötila oli 13,6 astetta ja klo 14:n lämpötila 17,3 astetta. Missähän välissä se on ehtinyt käydä yli 26 asteessa?? No, se tästä histoariasta.
Päivän maksimiksi ilmoitetaan edellisen illan klo 21 – kyseisen päivän klo 21 välisen ajan korkein lämpötila. Tuollaisissa yöllä tapahtuvissa kylmän rintaman ylityksissä päivän maksimi mitataankin usein edellisenä iltana klo 21, kuten on ilmiselvästi käynyt Tampereella 16.6.1964. Vaikkapa Wetterzentralen arkistosta näkee hyvin, että kylmä rintama on kulkenut Suomen yli länsilounaasta itäkoilliseen 16.6.1964 vastaisena yönä.
Ok. Tuollainen mittaustapa selittää asian. Sinänsä tuo tapa mitata on kyllä mahdottoman epälooginen.
Nyt on saapumassa Savonlinnaa kohti vähän enemmänkin ukkostava pilvi. Saas nähdä, miten pitkään energiaa riittää.
Ukkonen voi sitten olla parin tunnin kuluttua Mikkelin seudullakin. Usein jostain syystä ukkospilvet pysähtyvät Mikkelin ja Otavan välille. Idästä tulevien ukkosten yhteydessä on ollut usein runsasta salamointia, varsinkin lämpimissä rintamissa.
Nyt on toinen voimakkaammalta näyttävä ukkospilvi saapunut Pohjois-Karjalaan.
Sää selkeni osittain ja heti alkoi muodostua sumupilvien yläpuolelle korkeita kumpupilviä. Lämpötila on noussut 16°seen. Alapilvet, jotka vielä tunti tulivat pohjoisesta, tulevat nyt idän ja koillisen väliltä.
Vielä vuodesta 1964. Kyllä helle päättyi 15.6., mutta juhannuspäivänä 20.6. oli taas helteen puolella, ei kuitenkaan kestänyt pidempään.
1967 juhannuspäivänä sade oli ohi Etelä-Suomessa ja puhalsi kolea luoteistuuli, mutta oli aurinkoista ja noin 15 astetta.
Mutta nyt on kai aika keskittyä näihin heinäkuun säihin. Itä-Suomen kuuroilla on suunta tännepäin, mutta jaksavatko pysyä voimissaan yön aikana.
Ukkospilvijono menee juuri nyt Otavan yli kohti Jyväskylää. Alkoi juuri rankka kuuro. Ukkosta ei vielä kuulu, mutta eiköhän sekin homma kohta toteudu ainakin kaukaisempien salamoiden muodossa.
Haihtui kyllä aika nopeaan tahtiin taivaantuuliin koko systeemi..
Meteorologit kertoilivat twitterissä, että Suomenlahden rannikolla merivesi on kumpuamisen takia noin 5 astetta tavanomaista kylmempää. Ei taideta saada tänä vuonna niitä Viron ukkosia. Kiitos vaan kovat tuulet
Otavassa 16° ja pilvistä. Näyttäisi menevän entistä paksumpaan pilveen, kun hämärtyy voimakkaasti. Katsotaan, alkaako kuurotella? Ilmamassa lienee niin kosteaa, että selkeneekö lainkaan ennen kylmän rintaman tuloa. Mistähän tämä lämmin ilmamassa on kerännyt kosteutta näin paljon, kun yleensä Pohjois-Venäjältä saapuva ilma on ollut melko kuivaa. Onko lämmin massa kiertynyt Pohjois-Venäjälle esim. Välimereltä?
Ei tähän Välimerta tarvita. Tuolla se keskisessä Siperiassa on muhinnut jo pidemmän aikaa ja kerännyt kosteutta koko ajan. Komin tasavallassa ja heti Uralin itäpuolella on mitattu yleisesti 30-33 asteen lämpötiloja, ja muun muassa ikirouta-alueella Komin Vorkutassa oli sunnuntaina hurjat +32,0 astetta, oliko se nyt kuumin lukema siellä 20 vuoteen. Heinäkuu ollut tähän asti Komin tasavallassa 4-6 astetta keskimääräistä lämpimämpi ja kuumat kelit siellä senkun jatkuvat. Saattaa olla kaikista kuumimmat kelit vasta tuloillaan, näinhän kävi Suomessakin heinäkuun lopussa 2010.
Viikonvaihteessa kuuma ilmamassa alkoi liikkua länteenpäin, ja myös Arkangelin oblastissa on mitattu noita 30-33 asteen lukemia. Suomi ei kuitenkaan pääse noista helteistä nauttimaan ainakaan tällä erää, sektori on liian kapea ja ennenkaikkea tuuli käy koillisesta. Koillisesta tempautuu maanpinnan,läheiseen ilmakerrokseen viileämpää ilmaa. Etenkin pilven alla tänään lämpötila voi jäädä alimmillaan vaivaseen 15 asteeseen, vaikka 1,5km korkeudessa on lähes samaa ilmamassaa joka aiheutti nuo Pohjois-Venäjän kovat helteet. Loppuviikolla on aurinkoisempaa, mutta siinä vaihteessa tuo lämpimin ilmamassa on jo väistynyt, toki nipin napin hellelukemia mitataan. Ja ukkosista nyt ei kannata edes puhua.
Siinä tuli nähdäkseni meteorologin näkemys. Vähän samaa olin kirjoittamassa tuosta maanpintaa pitkin virtaavasta viileämmästä ilmasta. Joskushan keskelle helleilmamassaa saattaa koillisesta työntyä aika kapeakin kiila maanpintaa pitkin hyvinkin viileää ilmaa, jonka vaikutuksesta lämpötila jää alle 15 asteen ja sadan kilometrin päässä voi olla hellettä. Tämän päivän pilvisyys johtuu käsittääkseni ukkospilvien raadoista, jotka ovat ajatuneet Suomen puolelle. Eilenhän tässä ilmavirtauksessa oli runsaasti ukkosia itärajan takana. Samaan aikaan ukkosherkin ilmamassa kiertyy kaakkoisrajaa hipoen Baltiaan, joten tältäkin viikolta voi sanoa ukkosille, että good bye.
No ehkäpä täällä etelässä saadaan taas jotain melko laimeita marras-joulukuun ukkosia, jotka laimeudestaan huolimatta lyövät kesän ukkossaldon murskaavasti (pari pilvisalamaa, pari maasalamaa, pari normaalia hienompaa pilveä)
Nyt tulikin Otavassa rapsakka kuuro. Sitä osasi odottaa äskeisen hämärtymisen seurauksena.
Nyt lienee varma, että heinäkuu tulee Helsingissä olemaan lämpimämpi kuin kesäkuu. Muualla lienee tiukempaa, pohjoisempana lienee kesäkuu jopa lämpimämpi?
Ei ihan putkeen ennusteet ole menneet kun lämpötila jököttää 14,0 asteessa ja lähti itseasiassa laskusuuntaan kun Foreca ennusti että tähän aikaan pitäisi olla jo 19 astetta ja ilmatieteenlaitoskin tarjoili 18 astetta.
Taitaa pilvisyys olla vähän turhan runsasta, tietysti lämpötila nousisi nopeasti jos aurinko pääsisi edes hetkellisesti paistamaan koska ilmamassa Suomen yllä on tällä hetkellä todella lämmintä.
Totta, nyt kannattaa nauttia kun vielä on sopivan lämmintä, kohta taas kaikki suomalaiset valittaa kun on liian kuuma. Mutta pitää totta kai nauttia kun kohta alkaa syksy ja sen tuoma harmaus ja sateet.
Koivun lehdet ovat etelärannikolla osittain keltaiset, mikä selittynee kuivuudella.
Nyt alkaa pilvipeite rakoilla Otavassa. Sumuhattaroita enää itäisellä ja pohjoisella taivaalla. Lämpötila on nyt 19°.
Se tapahtuu taas. Ennustetaan tavanomaista viileämpää säätä ja puhutaan siitä miten viime päivien matalapaine jäisi päälle loppukesäks. Sitten Siperia taas rankaisee mutta ensin puhutaan vaan parista hellepäivästä. Nyt kun sit katsoo ennusteita niin näyttää +26 loputtomiin. Tämä on kolmas peräkkäinen kuukausi jolloin keskilämpötila on yli 3 astetta tavanomaista korkeampi täällä Espoossa. Miksei tälle näy loppua?
Tässähän on mielenkiintoinen tilanne sikäli, että sunnuntain maanantain vaiheilla Suomeen pyrkii kahdestakin suunnasta hyvin lämmintä ilmamassaa. Sekä Venäjältä että toisaalta Keski-Euroopan suunnasta. Tietty tämänhetkisissä ennusteissa nuo koukkaa pikkasen kaakon kautti ohi, mutta ei tuo paljoa muutosta tarvi, niin helteet vain yltyy viikonvaihtuessa. Toki tilanne voi myös läsähtää täysin.
Jokatapauksessa seuraavat kaksi viikkoa tulevat olemaan todennäköisesti melko lämpimiä.
Viikon kylmä jakso teki tehtävänsä:
http://www.hs.fi/kotimaa/J%C3%A4rvivedet+enn%C3%A4tyskylmi%C3%A4+hellekes%C3%A4st%C3%A4+huolimatta/a1374543650201
Mutta pian ne lämpenevät taas uimakelpoisiksi.
Onko kukaan täällä kirjoittavista käynyt ulkomailla bongailemassa myrskyjä? Oklahoman matkaa olen alkanut miettiä viime vuosien aikana. Ehkä joskus parin vuoden päästä voisi sinne matkustaa. Myös jonkun sortin hurrikaani on pakko kokea jossain vaiheessa, mutta voi olla melko vaikeasti toteutettavissa.
Vähän ihmeelliseltä vaikuttaa, että kun vain parina päivänä heinäkuussa on jäänyt alle 20 asteen, niin järvet olisivat ennätyskylmiä. Oliskohan kyse vain parista Keski-Suomen järvestä, jota olisi vain yleistetty uutisen saamiseksi. Olisi ihmeellistä, jos Etelä-Suomen vedet olisivat kylmempiä kuin vuosina 1968, 1977, 1978, 1979 tai 1996 tähän aikaan, kun silloin oli useina päivinä alle 15 astetta ja pohjoistuuliakin riitti.
Kyllä tuo oikea uutinen on, ja koskee useita järvialtaita, mutta hieman siinä annetaan nyt väärä kuva. Siinä sanotaan.”tiistaina mitattu 14 astetta oli alempi lämpötila kuin yksikään heinäkuun 23. päivä vuosina 1947–2012 mitattu”. Eli kyse vain yhdestä päiväkohtaisesta ennätyksestä. Nythän tässä on ollut viikko putkeen kovaa tuulta. Varmasti noina kesinä mitkä mainitsit, kylmimmät vedet eivät osuneet juuri tuohon heinäkuun 23.päivään, mutta toisaalla heinäkuussa voinut olla nyt mitattua kylmempääkin.
Nyt kun tuuli tyyntyy ja lämpenee, niin vedet lämpenevät päivässä parissa taas 20 asteeseen.
Toistaiseksi vielä aika maltillisia lämpötiloja kautta Suomen…
Juu. Luulin herääväni lämpimään ja aurinkoiseen aamuun, mutta taivas on umpipilvessä ja lämpötila +17 astetta nyt. Aika laajan alueen peittää idästä työntynyt pilviverho. Toivottavasti aurinko pystyy hajoittamaan pilvet. Lämpötilaennustekin on eilisestä tälle alueelle pudonnut +25 –> +21. Eilen aurinko pääsi paistamaan klo 15:n jälkeen ja lämpötila ehti nousta +22 asteeseen.
Ja tarkennetaan sen verran, että FMI ennustaa tänne +24 astetta, mutta Forecan ihan tuore päivitys Kippari-lehden veneilysäässä ennustaa +21 astetta.
Minkä lämpövoimalan kattilahuoneesta sinä niitä lämpötiloja mittailet?
Eilinen oli ensimmäinen selkeästi yli 20C päivä moneen viikkoon ja yölämpötilatkin ovat olleet lähemmäs kymmenen asteen luokkaa niin siinä vesien lämpötila putoaa kuin kivi…
Ja nytkin on taas se täyspilvisyys ja ~16 astetta ettei vain pääse vedet lämpenemään.
Vielä eilen ennustettiin klo 12 +24 astetta… nyt jotain 16-17.
Päiväkausia kestäneistä kovista tuulista johtuva kumpuamisilmiö vaikutti myös tuohon vesien lämpötilan jyrkkään laskuun. Samasta syystä myös merivesi on nyt Suomenlahden ja Selkämeren rannikolla noin viisi astetta keskimääräistä kylmempää, kuten Ilmatieteen laitoksen sivuilta voi lukea.
Aamulla ennustettiin (etelän sisämaahan)jopa lähemmäs 30 asteen lukemia. Ei taida ihan toteutua?
On tainnut käydä niin, että helleilmamassan alle on maanpinnassa työntynyt Jäämereltä viileää ilmaa. Se selittäisi tuon laajan pilvilautankin. Ei ttäällä Hämeessä ainakaan hellelukemiin tänään päästä, kun mittarissa on edelleen 17 astetta. Satakunnassa näyttää olevan nyt paikoin yli 22 astetta, mutta sinne asti tämä pilvilautta ei ole ulottunutukaan.
On kyllä eniten ¤&/”#/”# mennyt lämpötilaennuste pitkään aikaan, mutta en valita saa ainakin päivän nauttia hyvästä kesäsäästä ilman liiallista kuumuutta 😀
Juhani: Joku meteorologi puhui tv:ssä pari päivää sitten Vienanmereltä tulevasta viileämmästä ilmasta, mutta hänen mukaansa sen piti vaikuttaa vain aivan itäisimmän Suomen lämpötiloihin.. Luultavasti tämä yllättävä lämpimän ilmamassan saapumissuunta on tehnyt malleille tepposet.
Tässä säätyypissä muistan aiemminkin tapahtuneen samanlaisen ilmiön. Tuota maanpinnan viileän ilman virtausta ennakoitiin todellakin itäiseen ja kaakkoiseen Suomeen, mutta se onkin tullut ilmeisesti lännemmäksi. Muistan joskus yli 20 vuotta sitten samanlaisen tilanteen, kun helleilmamassan alle työntyi koillisesta suorastaan koleaa ilmaa kapeana kiilana. Se vaikutti silloin Saimaan alueella. Lämpötila jäi siloin Lappeenrannassa 13 asteen vaiheille ja jo Lahdessa oltiin hellelukemissa – samoin kuin kiilan toisella puolella Pietarissa. Edelleen klo 12.15 Radio Suomen säässä meteorologi sanoi, että lämpötila nousee iltapäivällä 25 asteen tienoille, mutta vaikea on uskoa tällä hetkellä.
En olisi kyllä ikinä uskonut, että eilisen ”30 asteen megavauhelteet saapuvat huomenna”-hehkutuksen jälkeen klo 13 lämpötila olisi +17 😀
Turussa on melkein hellettä, joten kulostaa vähän samankaltaiselta tilanteelta kuin yllä kuvaamasi
Vaikka etelässä pilvisyyden vuoksi on jääty paljon ennustettuja lämpötiloja alemmas, on kuitenkin pohjoisimmassa Lapissa huomattavasti ennustettua lämpimämpää. Utsjoella ollaan jo lähellä hellerajaa ja Kilpisjärvelläkin yli 23 astetta, mikä viime viikkojen koleuden jälkeen on ihan hienoa. Porin seudulla näyttäisi olevan kaikkein lämpimintä tällä hetkellä.
Pääkaupunkiseudun sää yksin ratkaisee, onko koko maan sääennuste mennyt oikein vai väärin. Nyt se on mennyt väärin. Ei sillä ole mitään väliä, miten ennuste osuu jossain Satakunnassa tai nyt Lapista puhumattakaan.
Nyt on kyllä mennyt vähän isompi alue kuin pääkaupunkiseutu väärin..
koko kaakkois-Suomi ja etelä-Suomi, johan on pääkaupunkiseutu kasvanut. varmaan isot kuntaliitokset kyseessä?
Varmaan löytyy parempiakin pilvi-animaatioita, mutta:
http://ilmatieteenlaitos.fi/pilvet-pohjoismaat?doAsUserLanguageId=fi_FI
Tuosta näkee kuinka suuren osan eteläistä ja keskistä Suomea harmaa pilvikatto on tänään peittänyt ja esim. Itä-Suomen aivan kokonaan. Nyt kuitenkin se on vetäytymässä hitaasti etelään ja pohjoisesta alkaen selkeämmän sään alue lisääntyy.
Joo, sitkeästihän tuota pilvilauttaa näyttää tuppaavan, no ei valiteta, on mahdollista kunhan kosteus on puhallettu alta pois että aurinko porottaa monta viikkoa putkeen pilvettömältä taivaalta.
Jep, etelässä ei oo edes +20. Tälle viikolle odottaisin jo ukkosia suuremmalla todennäköisyydellä jos oikein helteistä tulee.
Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan lähipäivinä voi jotain pientä kehittyä, mutta eipä juuri muualle.
Helleraja rikki ainakin Turussa, Porissa, ja Utsjoen Kevolla. Porissa näyttäisi käyneen jopa lähempänä 28 astetta.
Tämä on vasta kolmas päivä tässä kuussa kun täällä Klaukkalassa jäädään alle 20 asteen.
Onhan siellä Helsingin seudulla ollut monta päivää, että lämpötila on noussut vain muutamaksi tunniksi 20 asteen yläpuolelle. Eli siis nippanappa -päiviä. Täällä hiukan pohjoisempana Hämeessä esim. viimeiset 10 vuorokautta ovat olleet pääsääntöisesti alle 20 asteen – välillä oltu vain 15-16 asteessa.
Sää selkeni Otavassa vasta klo 16. jälkeen ja aamupäivällä sataa tuhersi vettäkin. Nyt koillisesta saapuu sumupilviä ja kohta taivas on jälleen pilvinen ja kuinka kauan taas huomenna pilvet peittävät taivaan.
Tämä 24.7. on kyllä merkillinen päivä…Se on ainut päivä heinäkuussa jolloin ei Suomessa ole mitattu +30 asteen lukemia, kaikkien muiden heinäkuun päivien ennätys on vieläpä yli +31. Myös tuo 24.7. +29,8 on pitkäikäisin heinäkuun päivien ennätyksistä, vuodelta 1969. 23.6.-14.8.kaikkina muina päivinä on +30 saavutettu, paitsi 24.7. 14.8. loppuu sitten +30 rikkomiset kuin seinään, kymmenyksestä tai kahdesta on ollut elokuun loppupuolella kiinni, mutta ei ylitystä.
Onko syyskuun puolella ollut +30° ylityksiä esim. vuosina 1968 tai 2002, jolloin oli hyvin lämmintä myöhään.
Ei. +28,8 C on korkein mitattu syyskuun lämpötila Raumalla 6.9.1968. V. 2002 päästiin vain vähän yli 25 asteen. Eikä sen jälkeen ole taidettu päästä helteelle syyskuun puolella kertaakaan, mikä on hieman yllättävää. Syyskuiset helteet ovat itse asiassa harvinaistuneet viime vuosikymmeninä jos vertaa vaikka 1930-60-lukuihin, jolloin niitä esiintyi useana vuonna per vuosikymmen.
Kylläpä ennusteet muuttuvat nopeasti, nyt esim foreca ennustaa helteen loppuvan jo maanantain jälkeen. Fmi:n mukaan hellettä ei ehkä ole tänään eikä huomennakaan, joten ei kovin montaa hellepäivää tulisi. No varmaan taas huomenna ennustetaan seuraavaksi kymmeneksi päiväksi +30
Juu. Lämpötilaennusteet ovat menneet parina päivänä aika harakoille ja eteenpäin muuttuvat jatkuvasti. Molempien päämallien mukaan lämmin ja osin helteinen sää jatkuisi pitkälle ensi viikkoon. Tämä suuntaus on ollut jo jonkin aikaa GFS:n malleissa, mutta ECMWF on siitä välillä horjunut. Nyt tosin uusimmassa ajossa myös se laskee lämpimän säätyypin jatkuvan pitkälle viikonvaihteen yli. Rintama-analyyseissä HIRLAM ja BRACKNELL poikkeavat toisistaan sunnuntain kohdalla. BRACKNELL myötäilee enemmän GFS:n ja ECMWF:n uusimpien ajojen malleja. Täällä Hauholla aamun lievän pilvisyys on valunut etelään ja nyt aurinko pääsee kunnolla lämmittämään pintakerrosta. Hellelukemiin ei varmaankaan päästä, mutta iltapäivällä ilmeisesti ihan miellyttäviin 23-24 asteen lukemiin.
Eilen oli muuten varsin erikoista, että lämpimin paikka oli Porin rautatieasema 28 C ja samaan aikaan kylmin paikka taisi olla Porin Tahkoluoto, jossa oli ainoastaan 13 C !
Kyllä! Pintaveden lämpötila selkämeren itäosissa vain 13 astetta ja tuuli pohjoisesta meren yli, niin sinä se. Edellisenä päivinä koillistuuli vei rannikon lämpimämmän pintaveden ulos ja tilalle kumpusi kylmää alusvettä.
Olisikohan Tahkoluodossa tuolloin ollut sumua? Se voisi selittää noin alhaisen lämpötilan.
Havaintohistorian mukaan siellä olisi ollut selkeää.
Utsjoella menee kohta taas helleraja rikki….ja ennusteiden mukaan se pitäisi tällä hetkellä olla valtakunnan kylmin paikka. Ihan putkeen ei nämä ennusteet tällä hetkellä mene. 🙂
Otavassa on aurinko paistanut aamusta saakka, mutta lämpötila on nyt ”vain” 19°.
Forecan meteorologin blogissa valotetaan eilistä säätilaa eli siinähän kävi just kuten eilen kirjoitin tuonne ylemmäksi: http://blogi.foreca.fi/
Kumma, että kaikki meteorologit ”hämääntyivät” koillisvirtauksta. Pekka Pouta selitteli asiaa kolmosen sivuilla ja sanoi, että kyseessä on yksi perusasioista, joita meteorologeille opetetaan..no parempi onni ensi kerralla.
Tuntuu että meteorologit ovat liiankin malliuskovaisia tänä päivänä, samalla varsinainen meteorologinen osaaminen vain huononee. Toki mallit ovat huimasti parantuneet, mutta tietyissä tilanteissa mallit ovat edelleen lapsenkengissä, tälläinen sumupilvitilanne on tälläinen tilanne. Tälläisiä tilanteita ei saisi missata, kun koko ajan puhutaan siitä tuoko meteorologi lisäarvoa ennusteeseen vai ei. Juuri tälläisissa tilanteissa meteorologeilla olisi se näytön paikka.
Voisin väittää että eilinen säätilanne olisi 1970-luvulla ennustettu jopa paremmin kuin tänä päivänä. Silloin tietokoneiden sijasta säätä ennusti itse meteorologi, ja kokemusperäisellä osaamisella oli erittäin suuri rooli.
Välillä Sipoo Hinthaara – Mäntsälä tielle kaatunut puita. Mitähän siellä tapahtuu? Onko ukkosta vai pölypyörre vieraillut?
Tuo Hinthaara voi olla myös Hirvihaara. Tiedote meni hieman korvien ohi.
Hinthaaran kylä on Porvoon puolella. Puita voi ”kaatua” vaikka tukkirekan kuormasta.
Ok! Tuo tukkirekka tai vastaavantyyppinen onnettomuus ei ensimmäiseksi tullut mieleeni.
Saattaa olla ruotsinkielinen viranomainen joka hiukan väärää suomenkielistä verbia syöttänyt järjestelmään, kaatunut eikä pudonnut. Samaa toisinpäin moni ruotsinkieinen sai kuunnella äskettäin Forcitin vaara-tiedotteissa.
Elokuun ensimmäiseksi lauantaiksi Foreca ennustaa lämmintä kuten koko viikoksikin. Täällä Otavassa on jazz-festivaalit vuosittain elokuun ensimmäisenä lauantaina ja vietetty jo 1980-luvulta saakka. Vain yhden kerran on pihatapahtuman aikaan satanut, nimittäin vuonna 1987. Parina vuonna on tullut kuuro tapahtuman jo päätyttyä ja viime vuonna satoi ennen tapahtumaa. Näyttäisi myös tänä vuonna menevän vakiintuneen kaavan mukaan eli aurinkoista ja lämmintä.
Käsivarren Lapissa näyttäisi ukkonen jytäjävän ihan kohtuullisesti siihen nähden mitä itse olisin veikkaillut, parhaimmillaan geocachen ukkostutka näyttänyt varsin pienelle alueelle 20 salamaa / 5 min.
Myös länsirannikolla heikkoja ukkoskuuroja liikkeellä, mutta nuo ovat ainakin vielä huomattavasti vaisumpia.
Nyt kun huomenna on taas unikeonpäivä ja lauantai, niin onko kellään omakohtaista kokemusta vuoden 1957 kuuluisasta Unikeon päivän ukkosmyräkästä? Siitähän kerrotaan mm. myrskyhistoriassa, että tuhoisa ukkospäivä ja tuhoja on ollut koko Etelä- ja Keski-Suomen alueella. Muistan tuon päivän hyvin, vaikka 6-vuotiaan tarkkaavaisuus ehkä valillä vähän herpaantui, koska pahimpina aikoina piti olla jossain sängyn alla piilossa. Etelä-Hämeessä ukkoskuuroja tuli etelästä koko iltapäivän ajan toinen toisensa perään eikä niinkuin nykyisissä ukkosissa on yleensä tapana, että yksi myräkkä tulee, jos tulee jollain kapealla väylällä ja sitten kaikki on ohi. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä mahtaisi olla tuon päivän salamamäärä, Siinä saattaa 50000 raja olla kevyttä tavaraa.
Katsopa raporttia täältä: http://www.myrskyvaroitus.com/site/content/view/29/54/#1957-1960
Itse muistan tuon myös erityisesti siitä, että Tampereella satoi valtavan kokoisia rakeita, jotka rikkoivat keskustassa liike- ja teollisuusrakennusten ikkunoita satamäärin. Mm. vastavalmistuneen Stockmannin tavaratalon lähes kaikki etelänpuoleiset ikkunat olivat säpäleinä. Samoin Finlaysonin tehdasrakennuksessa. Höyrylaiva s/s Intti oli Näsiselällä tulossa Tampereelle ja rakeet iskivät säpäleiksi laivan kaikki etuikkunat. Kapteeni muistaakseni loukkaantui hiukan lasinsiruista sekä päin näköä tulleistä jäänkimpaleista. Muistikuvani mukaan rakeet olivat kananmunan kokoisia. Meidän pihassa asukkaat keräsivät rakeitä ämpäreihin, joten sinä viikonloppuna ainakin maito säilyi eikä hapantunut kuten usein kävi sen ajan säilytysoloissa.
Hyvään aikaan jäätyi niin testbed kuin muutkin fmi:n sadetutkat.. Juuri, kun jotain settiä olisi tulossa 😀
Juu. Tutkat nurin. Kannattaa nyt tsekata täältä: http://www.flcenter.net/blitzortung.html
Tuo on yllättävän tarkka ainakin Etelä-Suomessa.
Nyt taas pelittää myös FMI:n tutka. Ukkoskuurot näyttäisivät tänään jäävän Helsinki-Vaasa -linjan länsipuolelle kuten mallitkin laskivat.
Komin Vorkutassa kovat helteet jatkuvat jo yhdeksättä päivää, vasta ensi viikon alussa ehkä tulossa helpotusta hetkeksi. Viimeisen 8 vuorokauden keskilämpötila +24,3 astetta, maksimi +33,2 astetta ja alin +14,3 astetta, jotain 12 astetta keskimääräistä lämpimämpää. Paikallisella uutissivustolla jokatoinen uutinen käsittelee helleaaltoa, eräs toinen venäläinen saitti taasen mainostaa eksoottista matkailukohdetta; koe tundra ja yli +30 astetta lämmintä.
Nyt jyrisee kunnolla Kirkkonummella, tästä se lähtee! On sitä jo odotettukin
nyt ois Salon ja Raaseporin välillä kunnon meininki, ai että olen kateellinen
http://www.tilannehuone.fi/halytys.php?keskus=kirjoita+kunnan+nimi&etaisyys=100 näköjään Raaseporissa aika paljon tullut vahinkoja 😀
Joka ei tietysti ole hyvä asia, mutta tällaisen kesän jälkeen tekisi melkeen mieli ajaa paikan päälle
En ole vähään aikaan nähnyt noin paljon violettia testbedissä kuin juuri nyt.
On paljonkin jäänyt ulkomuistiin tuon päivän ja koko edeltävän viikonkin säätapahtumista. Olen joskus noin vuosi sitten kirjoittanutkin tästä jaksosta, joka päättyi lauantain myräkkään 1957. Olin silloin 8-ikäinen. Mikkelissä selvittiin onneksi yhdellä syöksyvirtauksella, joka sattui lauantaina 27.7.1957 alkaen hieman ennen klo 20. Se ei kestänyt Mikkelin Rantakylässä kuin alle puoli tuntia, mutta vahingot oli suuret. Ilman sähköjäkin olimme puolitoista viikkoa, sillä kaikki sähköpylväät vajaan kilometrin matkalta katkesi kuin tulitikut. Olen tästä myräkästä kirjoittanut myös kylähistoriaan. Vuoden 1998 trombi samalla kylällä oli pientä vuoden 1957 myrään verrattuna, vaikka vahinkoja trombikin teki.
Melkoisen kova myräkkä ollut tuolla Karjaalla kun ihan poliisikin pyytää välttämään liikkumista. Kirkkonummelle kyllä näkyi nuo pilvet ja jyrisikin mukavasti.
Kyllähän siellä vettä tuli kohtuullisen runsaasti: http://m.iltalehti.fi/uutiset/2013072617299967_uu.shtml
Juu, ei ollut tylsää säätä tänään täällä Karjaalla. Useamman tunnin kaatosade, josta puolisen tuntia kunnon raesadetta. Sellaista marmorikuulan kokoista tavaraa tuli parhaimmillaan. Olihan hieno rummutus peltikatolla.
Toivottavasti selvisit ilman omaisuusvahinkoja, sillä mikään ei ole liian tavanomaisesta poikkeava Suomen vakuutusyhtiöille, kun puhutaan säävahingoista
Saitkos Antti kuvia tän päivän showsta? 😉
Enimmäkseen oli ”tilanne päällä” niiden vahinkojen estämisessä, mutta jotain saattoi tarttua kameralle. Laitan taivaanvahtiin heti kun ehdin.
Omaisuusvahingoilta selvisimme, mitä nyt pari kuutiota kaupungin soraa on pihamaalla ja pihakasvit riekaleina.
Fmi ennustaa keskiviikolle +24 ja foreca +18. Käyttävätkö foreca ja fmi aivan eri malleja vai mistä nämä suuret erot lähes joka ennusteessa johtuvat.
Ok, nyt Fmi päivittänyt lukeman +19 🙂 on näköjään taas vaikeat ilmavirtaukset kyseessä
Nyt olisi hyvä sauma bongata ja kuvata valaisevia yöpilviä: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/07/1785210/taivaalta-voi-bongata-valaisevia-yopilvia
Tuntuu kyllä taas olevan kerrassaan mahdotonta sääennustaminen vuoraokautta pidemmälle, suunnilleen viimeisen viiden päivän aikana ennusteet ovat muutuneet toistuvasti.
Joo esim keskiviikoksi joka toinen ennuste lupaa hellettä ja joka toinen kaato sadetta ja juuri ja juuri +15
Matalapaineen reitin ja ajoituksen kanssa mallit arpovat. Siihen liittyy kylmä rintama, joka tämän hetken mallien saapuisi lounaisrannikolle keskiviikon vastaisena yönä ja liikkuisi sitten keskiviikon kuluessa maan yli koilliseen. Itse matala näyttäisi liikkuvan Etelä-Baltiasta Itämeren yli Suomen länsipuolitse pohjoiseen.
Tänään on ollut Keski-Pohjanmaalla tiukat paikat: http://yle.fi/uutiset/rakeita_tuli_niin_paljon_ettei_sekaan_mahtunut/6752146
Pakko tämän monen kuukauden kuivuuden on johonkin vaikuttaa.. En varmasti valehtele paljoa, jos sanon, että täällä on satanut noin viitenä päivänä (yli 1mm) viimeisen kahden kuukauden aikana
Joka vuosi sitä ajattelee, ettei tylsempää ukkoskesää voi enää tulla, mutta kyllä tämän kesän ukkoset vievät vähyydessään voiton kaikesta aiemmasta.
Omakin saldo on käytännössä nolla. Vain muutama yksittäinen ukkosku.. tai siis sadekuuro, jossa sattunu pari kertaa jyrähtämään, sattunut kohdalle. Mutta ei tämä pettymys ole, pikemminkin tyypillinen tilanne Suomen kesässä.
Täälläkin edelleen ollut vain yksi ukkonen tänä kesänä ja siitäkin aikaa luultavasti likemmäs pari kuukautta. (Sekin oli varsin heikosti salamoiva solu). En muista yhtään ukkoskesää joka olisi ollut yhtä vaisu kuin tämä vaikka ei viime tai toissavuonakaan salamamäärillä hurrattu.
Kai se on pian vaihdettava harrastusta tai muutettava esim. Keski-Eurooppaan. Postimerkkien keräilykin lienee jännittävämpi harrastus kuin olemattomien ukkosten bongailun yrittäminen. 🙂
Pakko siteerata kilpailevan yrityksen (siis versus Paulin ilmatieteen laitos) miestä eli Juha Föhriä. Hän tosiaan kirjoitti blogissaan 21.7.:
”Maanpintalämpötiloihin, jotka voisivat kohota viimeistään loppuviikolla lounaassa jopa helteeksi asti, ottaisin sen varauksen, että ainakin lämpenemiskehityksen alkuvaiheessa maanpinnan läheisessä ilmakerroksessa on koillisesta ilmavirtauksesta johtuen suhteellisen viileää ilmaa, joten pilvisyys voi jäädä runsaaksi, mikä alentaa päivälämpötiloja. – See more at: http://blogi.foreca.fi/#sthash.3kXUlTdR.dpuf”
Ja näinhän kävi. Onhan hänellä kokemusta. Suomi lienee ainoa maa, jossa nousee mieletön kalabaliikki, jossa meteorologit suurin piirtein joutuvat pyytämään julkisesti anteeksi, jos helteitä EI tule! 🙂
Minulla ei ole mitään hienoja laskelmia heinäkuulta, mutta kun katsoin FMI:n käyriä, niin voisi päätellä, että kovin suuria poikkeamia ei tule heinäkuulle, olisiko jotain +1 astetta keskiarvojen yläpuolella, mitä voisi jo pitää suorastaan viileänä 2000-luvun heinäkuuksi ;).
CFS on taipunut sille kannalle, että elokuusta tulisi pari astetta keskimääräistä lämpimämpi – sepä olisi yllättävää, lämmin elokuu on ollut 2000-luvulla lähes yhtä varma kuin vanhuus – WSI on samalla kannalla. Jenkeissä vaikuttava CFS on jopa näin tarkka:
August:
Nordic region:
”Cooler than normal southern Sweden/Norway, warmer than normal elsewhere.”
Siis tavallista viileämmän sään alue loppuisi johonkin Skåneen, mutta muualle ulottuisi Venäjän lämpimät? Onhan se mahdollista. Myös venäläisten Meteoinfo on samoilla linjoilla: http://wmc.meteoinfo.ru/season
Kun katselee Suomen lähiviikkojen ennusteita, niin pitää tietenkin muistaa se, että ei tänne voi millään viileää ilmaa tulla, kun katsoo, millainen on vallitseva sää Keski-Euroopassa. Saamme olla onnekkaita, ettei täällä ole noita melkein 40 asteen lukemia mitä Saksassa, Itävallassa, Unkarissa ym. on. Ajatuskin pelottaa! Olen ollut Berliinissä vähän reilun 30 asteen säässä, ja jo se oli hyvin raskasta.
Alan jo odottaa syyssateita, sillä tämä tylsä auringonpaiste/ alle 1mm sateet ilman ukkosta alkavat ottaa päähän 😀 Talvella saisi tulla samanlainen myrsky kuin 2v sitten tapanin päivänä
Forecan sivulle on tullut uusi pilvianimaatio.
http://foreca.fi/Finland/Mikkeli/map/visirsat
Tuo näyttää varsin mukavalta, ja päivittyykin aina tasatunnein
Laittoi jostain syystä nimettömänä.
Tuo edellälaittamani linkin kautta näkyy Forecalla uusi pilvianimaatio, jota en ole aikaisemmin huomannut. Otavassa on 25 astetta ja matalaa cumuluspilvisyyttä.
Tänään on huomannut vanhan tutun asian eli sen, että vaikka en pidä helteestä, niin kuivalla säällä (esim. noin 40 prosentin suhteellinen kosteus) se tuntuu paljon miellyttävämmältä kuin nyt, kun kosteus huitelee Helsingissä jopa yli 70 prosentissa.
Otavaan on saapunut keskipilvilautta cumulusten yläpuolelle. Näyttäisi olevan aika laaja pilvianimaation mukaan.
Tällä hetkellä on melkoisen kostea ilma; pilvistä ja yli +20 mutta ihme ja kumma ettei tutkassa näy salamoita Etelä-Suomessa.
Mitäs viisammat sanovat yöukkosten mahdollisuudesta etelä-Suomeen ensi yöksi?
Itse odotan jos ennen yötä ukkosia, on sen verran tukala ilma. Pilvistä ja +23 ja kauempana näkyy tummahkoa pilveä.
Mallit eivät kyllä etelään lupaa ukkosta, ennen kuin mahdollisesti torstaina ja perjantaina jotain pientä.
Otavassa 22°, kosteaa ja kuuropilviä näkyy ympärillä lähes joka suunnalla. Äsken käydessäni kaupassa, aurinko sadejuovien ja keskipilvien läpi, tuli maahan yksittäisiä sormenpään kokoisia pisaroita. Toki ukkosen mahdollisuutta ei voi sulkea pois lähivuorokauden aikana.
Tällä hetkellä ukkostaa kylmän rintaman lämpimällä puolelle Riianlahdelta etelään. En usko, että rintaman etupuolella Suomessa esiintyy lähivuorokauden aikana, vaikka FMI on muutamille Etelä-Suomen paikkakunnille sellaista ennustanutkin klo 3 ja klo 6. GFS yleensä mallintaa perussuureet eli CAPE:t ja LI:n parin päivän ennustusjaksolla hyvin. Nyt ei malleista löydy mitään Suomen puolella ensi yönä tai huomenna.
Lämmin ja kostea ilma pelkästään ei edelleenkään riitä ukkosiin, vaikka isoäiti ja ukki ovat olleet toista mieltä jo 100 vuotta. Tarvitaan instabiliutta ja konvektion käynnistävä voima. Kumpaakaan jälkimmäisistä ei ole. Kohokonvektiokaan ei näytä mahdolliselta. Lounais-Suomi saattaa saada illaksi rippeet Suomenlahden eteläpuolella muodostuvista ukkosista, mutta nekin on todnäk jotain pilvisalamamössöä at max.
Aina voi tietysti toivoa, jos ei ole parempaakaan tekemistä. Jännitys on mukavaa ajanvietettä, vaikkei se realisoituisikaan.
Kyllä veikkaisin että Etelä-Suomeen jonkinmoista ukkosta tulee vielä illaksi tai ainakin yöksi, tosin tuskin kovinkaan voimakasta sellaista. MUCAPE:a löytyy jonkin verran ja sitä kannattaa mielestäni seurata ennemmin kuin SBCAPE:a tällaisessa tilanteessa jossa epävakaisuutta saapuu kapeana kiilana meren yli. Tuuliväänteitäkin on sen verran että ne pystyvät kannattelemaan syntyneitä ukkossoluja varsin pienen epävakaisuudenkin turvin. Suurin ongelma lienee kosteuden puute, sillä runsaampi annos kosteutta saapuu eteläisimpään Suomeen vasta keskiyön tunteina ja silloinkin hyvin kapeana kiilana. En pitäisi mahdottomana että tuon kosteuden turvin saattaa kehittyä heikkoja ukkoskuuroja yölläkin.
En kuitenkaan ole asiantuntija joten älkää pahastuko jos arvioni on täysin pielessä.
Etelärannikolla, lähinnä pääkaupunkiseudulla ollut yksittäisiä salamoita yöllä.
Menipä taas sade-ennusteet eilen aivan pieleen. Fmi laittoi sadevaroituksen lähes koko lounais-Suomeen ja lounaisosat jäivät lähes ilman sadetta. Olisi kiva kuulla Paulin mielipide eilisestä tilanteesta
Jyväskylän seudulla on satanut tänä aamuna, mutta Otavan sateet ovat kiertäneet toistaiseksi, mitä nyt eilen muutama sormenpään kokoinen pisara tuli puolipilviseltä taivaalta. Nytkin aurinko paistaa pilvien raosta. Etelän suunnalla näkyy täysin selkeä alue, joka toivottavasti laajenee myös tänne. Viime yö oli hyvin lämmin. Alin lämpötila oli 18°. Samaa näyttää mittari tälläkin hetkellä.
Kyllä tästä kuivuudesta tulee kieltämättä mieleen vuosi 2006. Silloinkin lehdet putoilivat kuivuuttaan puista ja monin paikoin puissa on lehtiä, jotka näyttävät siltä kuin ruska olisi jo käynnissä. Tosin vuonna 2006 heinäkuu oli hiukan lämpimämpi, mutta touko- ja kesäkuu olivat taas selvästi viileämpiä.
Kesän 2006 kuivuus oli aivan eri luokkaa, silloin oli kuivaa erittäin laajoilla alueilla maan etelä- ja keskiosassa, Baltiassa ja Venäjälläkin ja kuivuus jatkui vielä koko elokuun ajan. Nythän vain siellä pääkaupunkiseudulla on ollut joku paikallinen pikkukuivuus, lähinnä sattumalta kun sateet ovat sopivasti menneet ohi. Ei näitä kesiä voi millään verrata keskenään.
Hieno ennuste Ilmatieteen Laitoksen sivulla Mikkelin kohdalla, nimittäin puolipilvistä ja poutaa – hoh-hoijaa! Puoli tuntia sitten alkoi sataa ja vettä riittää taivaalta täksi illaksi. Kerrankos näitä virheitä sattuu! Kun rapataan, niin roiskuu!
Sade jatkuu välillä vähän heiketen ja taas voimistuen. Alapilvien kulkusuunta on muuttunut. Ennen sadetta alapilvet tuli kaakosta, nyt lounaasta. Lämpötila on 18° ja sade tuskin lakkaa tänä iltana Otavassa.
Tuntuu olevan mahdotonta sateiden ennustaminen tällä hetkellä, kun katsoo vaikka sadetutka-animaatioita, niin sateiden ennustetut paikat muuttuvat enemmän kuin normaalisti 🙂 no josko sieltä tulisi joku yllätysukkonen joskus 😛
Sade lakkasi ja aurinkokin paistaa pilvien raosta Otavasta. Alatuuli kääntyi lounaaseen. Kuuropilvinauha näyttää ylittäneen Otavan.
Heinäkuun keskilämpötilataulukot tulivat. Niin kuin käppyröistä pystyi jo etukäteen tulkitsemaan niin tosi lähelle keskiarvoja mentiin. Etelärannikolla poikkeama oli +0,3 astetta, samaa luokkaa lounaassa, mutta vastaavasti esim. Jyväskylässä ja Seinäjoella jäätiin vajaan asteen keskiarvoista. Se yksi kylmä viikko teki paljon. Sen sijaan aivan Pohjois-Lapissa jatkui hyvin lämmin sää: Utsjoella mitattiin +14,0, kun se on keskimäärin +11,7 C.
Sen sijaan sadetilastoissa näkyi kuivuus: Monin paikoin jäivät sademäärät noin puoleen tai jopa kolmasosaan tavallisesta. Ei siis lähellekään vuoden 2006 tilannetta.
Ja salamointi oli olematonta, niin kuin täälläkin on kirjoiteltu.
”Maasalamoita paikannettiin Suomessa vain noin 21 000, mikä on noin kolmannes pitkän aikavälin keskiarvosta”, ilmatieteen laitoksen tiedotteessa todetaan.
Katsopa nyt niitä taulukoita uudestaan. Esimerkiksi tuolla Utsjoella heinäkuun keskiarvo on 13,1 °C, ei 11,7 °C, joten ei tuo tämänvuotinen heinäkuu nyt mitenkään hyvin lämmin ollut siellä vaan asteen sisällä keskiarvosta niin kuin joka puolella muuallakin.
Tiedotteen otsikkoon toivoisi parempaa, se on kuitenkin tärkein osa tiedotetta. Moneen lehteen meni nyt otsikko ”heinäkuu oli viileä”. Googlella voi jokainen tarkistaa. Miksi ei voitaisi sanoa: tavanomainen tai lähellä pitkän ajan keskiarvoja, mikä selvästikin oli totuus. Tälläisiä vääriä otsikkoja on ollut aiemmissakin tiedotteissa.
Kesällä 2006 kuivuus oli tosiaan toista luokkaa täällä etelässäkin. Kirjoitin 7.heinäkuuta, että siihen menessä oli satanut saman verran kuin 2006 vasta elokuun viimeisellä viikolla. Toukokuun alusta lähtien mitaten.
Kuuroja kehittyy lounaaseen lisää. Voisikohan iltapäivän aikana vielä jotain toimintaa odottaa.
Blaaa. Taas on oikeen sadevaroitukset lähes koko etelä-Suomeen, mutta jotenkin on jälleen semmoinen tunne, ettei sieltä tule kuin tihkusadetta, jos sitäkään. Yöllä tuli joku sadealue, jota kukaan ei ollut edes ennustanut, sitten kun ennustellaan, ei tule yhtään mitään.
Täälläkin oli sadevaroitus, lopputulos: heikkoa vesisadetta muutaman minuutin ajan. Aikanaan vielä paikallinen lehti teki heti juttua, jos tuli sadevaroitus. Nyt eivät näytä enää noteeraavan. On varmaan toimituskin huomannut, miten hanurista tuo koko sadevaroitus on.
Kaisaniemessä heinäkuun ka oli 18,1 joten kesäkuu jäi kuin jäikin viileämmäksi! Viime yönä satoi tosiaan kaatamalla täällä etelässä ja oli jossain ukkonenkin jyrähdellyt.
Nyt jos elokuusta tulee monen kuukausiennusteen povaama pari astetta ”normeja” lämpimämpi, niin kesästä kellotettaisiin 1,5-2 astetta keskiarvojen päälle. Ei siis sentään yllettäisi 2010 ja 2011 tasolle.
Viikonloppuna on taas tulossa hellettä ja luvassa on häät TAmpereen seudulle. Viimeisin ennuste tarjoaa sinne 27-28 astetta. Se on jo melko vaativaa ”pukumiehelle” :)! Jos nyt ei sentään niin korkealle jaksaisi nousta…
Kyllä tämä alkaa olla jo uskomatonta. Varmaan tänä kesänä on ennustettu etelään ukkosta noin 30 kertaa eikä ole kertaakaan osunut tänne 🙂 Pakko löytää joku muu harrastus tämän pettymysten sävyttämän ukkosintoilun tilalle. Lähdenkin tästä pitämään kirjaa Suomen hyttyspopulaation yksilömääristä, hyvää loppukesää vaan kaikille 😀
Useita ukkossoluja liikkeellä etelässä illan aikana. Esim juuri ennen Ukkosista-nimimerkin päivitystä Vuosaaressa ja Kirkkonummen keskustassa sellaiset. Ei tarvi kuin siirtyä muutama kilometri niin osuu haluttaessa kohdalle.
Vuosaareen on kymmenien kilometrien matka ja ei kyllä yksi tai satakaan salamaa ole sen arvoista varsinkaan, kun saapuu paikalle kaikki on jo mennyt.. nimim. Kokemusta on myös tältä kesältä satojen kilometrien suht turhan ajon verran. Ja kuten sanoin joskus aiemmin, ehkä nälkä on kasvanut vuosien varrella liian suureksi, sillä kohdalle on osunut joitakin upeita ukkosia, mutta sitäkin enemmän pettymyksiä.
Pauli olikin näköjään twiittaillut ennustemallien sekoilusta jo eilen. Toivottavasti nämä mallit parantuisivat jossain vaiheessa sen verran, ettei räikeitä virheitä tapahtuisi niin usein
Vuosaaressa oli kaksi maasalamaa. Täyttömäen huipulle jos menee, hyvin todennäköisesti pääsee aivan salamaniskun viereen.
Tässä on nyt kaksi kilpailevaa keskustelua somasti ristissä. Salama- ja ukkoskeskustelu on johdossa, mutta heitän nyt vielä pari palaa tilastotriviaa.
Kävin läpi 2000-luvun kesiä, tarkastelupaikkana Jyväskylä, josta löytyy nopeimmin vertailutiedot. Tilastot vahvistivat oman käsitykseni siitä, että elokuista on kuin varkain tullut kesän suhteellisesti lämpimimpiä kuukausia. Nyt eletään 2000-luvun 14:ttä kesää ja elokuu on vasta alkanut, joten siitä emme vielä tiedä mitään.
Kuitenkin kolmestatoista kesästä 10 on ollut keskimääräistä lämpimämpiä, osa toki vain niukasti kuten 2001, 2003 ja 2009, osa aivan reippaasti kuten 2002 ja 2006.
Kesäkuista noin puolet eli kuusi on ollut keskimääräistä viileämpiä, joukossa kaksi enemmän kuin kaksi astetta keskimääräistä lämpimämpää eli 2011 ja 2013. Heinäkuissa on myös ollut enemmän heittoa eli kuusi on ollut keskimääräistä viileämpiä. Mitä tästä voi päätellä? No ainakin sen itsestäänselvyyden, että kesät ovat olleet koko alkaneen vuosituhannen tasaisen lämpimiä tai jopa kuumia (2002, 2006, 2010, 2011…) ja hellepäiviä on ollut yleensä paljon.
Miksi viileitä elokuita ei ole ollut? Voi olla sattumaa, mutta ehkä myös niin että elokuussa Venäjältä ja Keski-Euroopasta pääsee tänne silloin kaikkein lämpimintä ilmaa ja vastaavasti lämpimät järvi- ja merivedet pitävät yllä tätä lämmintä perussäätä.
Ei ole mallit siinä mielessä muuttuneet, että hellettä on luvassa. Ainakin se pitäisi pintansa lauantaista keskiviikkoon tai torstaihin saakka. Voi olla, että rannikolla ei ihan hellettä ole. Hyvä puoli on se, että yöt eivät näyttäisi olevan kohtuuttoman lämpimiä eli tuollaista 13-15 astetta. Saa öisin jonkinlaista läpivetoa.
Juuri päivitetyssä ECMWF:n kuukausiennusteessa ei ole viitteitä hellejaksoihin, vaikka eihän sitä tiedä:
”Lämpötilaennusteen mukaan sää on vielä ensimmäisellä viikolla koko maassa tavallista lämpimämpi, mutta seuraavalla viikolla tavallista lämpimämpää on enää maan itäisimmässä osassa ja maan pohjoisosassa. Kahdella viimeisellä viikolla tavallista lämpimämmän sään alue vetäytyy edelleen koilliseen, ja viimeisellä viikolla tavanomaista lämpimämpää on enää Keski- ja Pohjois-Lapissa.” http://ilmatieteenlaitos.fi/pitkan-ennusteen-seuranta
Anteeksi, kirjoitin epätarkasti: siis viitettä, että helteet jatkuisivat koko elokuun.
Palasin juuri reissusta tuolta itäisestä Keski-Euroopasta ja minunkin kohdalleni sattuivat elämäni kovimmat helteet: sunnuntain-maanantain tienoilla oli 37-38 astetta Wienissä ja Bratislavassa. Nyt on sitten koettu miltä tuollainen ilma tuntuu kaupungin kaduilla: kuin saunalta. Hiki virtasi varjoisassa puistossakin ja vielä myöhään illalla tuulenvirekin tuntui kuumalta. Yön alin oli n. 25 astetta. Onneksi majapaikassa oli edes ilmastointi. Toisaalta tiistaina yli mennyt kylmä rintama viilensi ilman yli 10 asteella eli päivän ylin jäi 26-27 asteeseen. Kovan tuulen takia se tuntui jopa hieman viileältä. Sen jälkeen alettiin taas nousta 30 asteen tienoille ja tänään lähdettyäni Suomeen oli jälleen ennustettu 35 asteen yliystä Itävaltaan, Slovakiaan jne.
Näin lämpimän viikon jälkeen 21 astetta tänä iltana Tampereella tuntui mukavan viileältä, mutta en kyllä valita lähipäiville povatusta 25-27 asteen lämmöstä kun on joutunut sopeutumaan paljon kovempiin lukemiin…
Minun kirjanpidoissani 2008 ja 2012 elokuut olivat sangen viileitä. Etenkin 2008 päivälämpötilat jäivät jatkuvien sateiden takia mataliksi, eikä 1. päivän jälkeen mitattu myöskään helteitä missään päin Suomea.
Mutta se on totta, että keskimääräistä lämpimämpiä elokuita on ollut selvästi viileämpiä enemmän tällä vuosituhannella.
Aikamoisia helteitä ennustaa ilmatieteenlaitos vielä ensi viikolle, mm Jyväskylylään torstaiksi +28…saas nähdä.
Taitaa olla nyt viimeistään selvää, että kesä 2013 kuuluu lämpimien kesien raskaaseen sarjaan.
Jyväskylään elokuun 1-1,5 asteen poikkeama lämpimämpään suuntaan tietäisi kesälle sijaa 7-9 1961-vuodesta lähtien, kuuden kärkisakkiin vaadittaisiin jo 3 asteen poikkeama(ennätyslämmin elokuu). Kuuden kärkeen kuuluu mm. kesät 2002, 2006, 2010 ja 2011. 1972 pitää tiukasti kiinni lämpimimmän kesän tittelistä.
Sami, kuinka tilastokärki muotoutuisi, jos toukokuu laskettaisiin kesään mukaan? Sehän oli nyt lähestulkoon ennätystasoa.
Touko-Elokuu lämpimimmät Jyväskylässä:
1) 2002(15,28), 2) 2010(15,23), 3)1972(14,75), 4)2011(14,73), 5)2006(14,68), 6)1988(14,43)
Tältä elokuulta vaaditaan touko-elokuu ennätykseen +16,1 keskiarvo, eli tasan 2 astetta 1981-2010 keskiarvoja korkeampi lukema.
Erittäin hyvä juttu tämä ”yllätys-”pilvilautta. Eilen kuumeni kämppä sen verran kuumaksi, että on mukava tuulettaa kunnolla.
Kyllä nyt alkaa näyttää selvältä, että helteet kaikkoavat loppuviikolla ja säätyyppi muuttuu selvästi viileämmäksi ja epävakaiseksi. Siinä taitavat mennä tämän kesän viimeiset helteet. Samalla Skandinavian länsipuolelle valuu polaari-ilmamassaa. Toivottavasti se pysyy siellä, että saataisiin nauttia vielä jatkossakin sellaisista noin 20 asteen kesäpäivistä. Noinkohan loppuviikon matala nostaisi sen verran kosteaa ja lämmintä ilmamassaa rintaman lämpimällä puolella, että tulisi jonkinlaisia ukkosia?
Saisi tulla ennätyskylmä ja ennätyssateinen syksy. Tai vaihtoehtoisesti suht lämmin ja paljon ukkosia, mutta ei enää lisää kuivuutta.
Toivoisin kyllä tosiaan koleaa syksyä. Tässä on jo neljäs kesäkuukausi alkamassa ja kohta on 50 hellepäivää täynnä tälle vuodelle (tai joko on?). CFS-ennusteissa ainakaan syyskuu ei kyllä vielä näytä mitenkään viileältä.
Vaikka tänä kesänä on ollut runsaasti hellettä, täytyy kyllä sanoa, että helteet ovat olleet siedettävämpiä kuin yleensä, sillä yöt ovat olleet jatkuvasti alle 15 asteisia, ainakin rannikkovyöhykkeen ulkopuolella.
En nyt kyllä toivo koleaa syksyä. Lämmintä ja aurinkoista mieluummin. Ei ainakaan pilvisen harmaita säitä ja idän ja pohjoisen välisiä tuulia.
Sataa kyllä välillä saisi. Ihmettelen, miksi ei metsäpalovaroitusta ole juuri ollut, vaikka maasto on kuivaa moko ajan.
On kyllä ollut uskomattoman vaikeaa seurata mahdollisten ukkossolujen liikkeitä tänään kun kaikki sadetutkat ovat olleet aivan kuutamolla .. välillä eivät päivity ollenkaan tai sitten kun päivittyvät (tuskallisen hitaasti) niin näyttävät sateet väärin tai eivät ollenkaan.
Otavan luoteispuolella Jyväskylän suunnalla on liikkeellä kuuro- tai ukkospilvi kohti koillista.
Jos on ukkosia ollut niukasti, niin lämmön suhteen on kyllä vaativampikin kesäfani saanut herkkuaan. Tässähän on menossa kohta neljäs kesäkuukausi ja 50 hellepäivän raja on menossa rikki lähipäivinä.
Pidän molemmat peukut ja vielä varpaatkin varalta pystyssä, että helteet painuisivat tämän viikon jälkeen vaikka kauas Venäjälle ja pysyisivät siellä ensi vuoteen saakka! 🙂 Mitään kylmentymistä ei ole luvassa, mutta toivoisin semmoista noin 20 astetta varjossa lähiviikoiksi ja sateinen viikkokin olisi tervetullut.
Samaa mieltä. Nämä lähes joka vuotiset ennätyslämpimät kesät alkavat pikkuhiljaa kyllästyttää, tulisi joskus 2-3 astetta normaalia viileämpi kesä. Muissa vuoden ajoissa on paljon enemmän vaihtelua, mutta kesät tuntuvat aina olevan 10 lämpimimmän joukossa.
Tämähän on todella tyypillistä sille i-alkuiselle globaalille muutokselle, josta tällä palstalla ei saa puhua :). Tänä vuonna oli harmillista, että se alkukesälle tyypillinen viileämpi jakso jäi niin hirveän lyhyeksi.
Ensikesäksi ensimmäinen ostos on kyllä ilmastointilaite. Ei tämän saunan lämpötila laske alle 25c vaikka kuinka tuulettaisi ja päivisin ollaan aina jossain lähempänä 30c. Jotenkin tyhmää, ettei edes uusiin kerrostaloihin ole tehty ilmastointijärjestelmiä, kumminkin näitä kuumia kesiä on ollut jo vaikka kuinka kauan.
Paksut verhot auringon puolen ikkunoihin ja auringon puolen tuuletusikkunat kiinni. Tällä reseptillä on pärjännyt tänä kesänä aika hyvin. Nyt ei ole kuitenkaan ollut niitä 2010 kaltaisia monta päivää putkeen 35 asteen tuntumassa olevia kelejä ja yölämpötilat ovat useimmiten ehtineet laskea alle 20 asteen.
Kylläpä taas lähipäivien (Sade)ennusteet muuttuvat tiuhaan. Mielestäni nämä 23-25 asteen ilmat saisi jatkua vaikka kuukauden vielä.
Onpa ihmeellistä höpinää ”ennätyslämpimistä kesistä”. Kuluvasta kesästä ei tule mitään ennätyslämmintä millään mittarilla mitattuna. Touko-kesäkuu oli lämmin ja siinä se. On aina helppo hehkuttaa kuinka on ollut 50 hellepäivää vaikka kukaan ei ole yhdellä paikkakunnalla tai edes isommalla alueella kokenut lähellekään tuollaista määrää. Esim. Tampereella hellepäiviä on ollut tähän asti 13 ja keskimääräinen lukema kesässä on 16. Ollaan siis vieläkin jopa jäljessä. Etenkin heinäkuu jäi vähän tavallista viileämmäksi ja vähähelteiseksi. Ja tämä elokuun alun lämmin jakso näyttää jäävän aika lyhyeksi.
Toisaalta minullekin riittää että olisi edes noita runsaan 20 asteen päiviä vielä edessä. Sen sijaan en ymmärrä mitä iloa oikeasti olisi tavallista koleammasta syksystä. Eikö perussyksy Suomessa ole muka jo riittävän kolea?
Joo no ehkä tässä kesässä sitä ennätyslämpöä hillitsivät viileähköt yöt, mutta harvemmin tulee käytyä öisin lenkillä tms. Joko unohdit ennätyslämpimän toukokuun? Nyt on ollut jo kolme lämminta kuukautta putkeen, olen pahoillani, jos tottumattomuuteni kesään aiheuttaa sinulle mielipahaa 🙂 Ja tuohon koleuteen. Luultavasti, jos en tykkäisi koleudesta asuisin jossain muualla. Mikseivät helleihannoijat muuta vaikka Australiaan tai Arizonaan. Siellä riittäisi ihannoitavaa ”koleiden” syksyjenkin ajaksi 😛
Samaa mieltä kuin AP. Myöskään täällä noin 60 km Tampereelta ei todellakaan ole mitään ennätyslämmintä kesää ollut. Hellepäivienkin lämpötilat on 95-prosenttisesti olleet asteen pari yli 25 asteen. Pari trooppista yötä on ollut – muutoin yölämpötilat ovat olleet keskimäärin 15-16 astetta. Suomessa on keskimäärin vuodessa lähes 300 päivää, jolloin päivän maksimi jää alle 20 asteen. En kyllä millään ymmärrä, että muutamat lämpimät jaksot täällä hyisessä Pohjolassa ovat hirveän valittamisen arvoisia. Paras kesäkeli on 22-25 astetta ja tuohon väliin sopii keskikesän pitkäaikaisen keskiarvon mukainen päivälämpötila. Ja juuri tällaista säätä on ollut ihan mukavasti. Toivottavasti jatkuu vielä syksylläkin lämmin sää, mutta kieltämättä täälläkin kaivattaisiin vettä. Sienien kasvu on kuivuudessa tyrehtynyt.
Tähän asiaan pätee vähän sama juttu kuin kauneuteen, riippuu ihmisestä. Itseäni ei haittaisi jatkuva alle +10 asteen lämpötila ja sade pätkääkään, mutta silloin jäätäisiin kyllä ilman ukkosia(kuten jäädän nytkin) Näköjään ainakin ihosyövistä päätellen suomalaisista suurin osa tykkää helteistä vähän liikaa, mutta tykätköön kukin siitä, mikä itseään miellyttää.
Laskin, että Helsingissä kesä-heinäkuu olivat 1,6 astetta keskimääräistä lämpimämpiä ja jos ottaa mukaan vielä toukokuun, jota itse pidin jo kesäkuuna, niin poikkeama on 1,9 astetta vuosien 1981-2010 keskiarvosta. Se on paljon. Tampere-Pirkkalan asemalla poikkeama oli melkein yhtä suuri eli 1,8 astetta. Tietysti jos ei tähystä tilastoja niin se ratkaisee, miltä sää tuntuu.
Ei taida ukkosia tulla ollenkaan to-pe yöksi joten se siitä…
Itse uskon ettei tule ollenkaan vaan joudutaan tyytymään pikkujyrinöihin! Mut Jyväskylässä on vissiin ollut parempi tuuri?
Itse en toivo ukkosia ollenkaan, koska ne ovat ainakin omalla kohdallani aiheuttaneet vain vahinkoja. Tuttavan tuttava kuoli joskus kauan kauan sitten salamaniskuun ja tunnen myös useamman henkilön, jotka ovat salamaniskun kohteeksi joutuneet. Kaikki tarvitsivat sairaalahoitoa, mutta selvisivät onneksi ilman pysyviä vammoja.
Omalla kohdallani ukkosen aiheuttamat vahingot ovat jääneet omaisuusvahinkoihin. Sori kaikille ukkosista pitäville, mutta omasta mielestäni ukkonen on vaarallinen ja ei-toivottu sääilmiö, joka voi aiheuttaa paljon vahinkoja.
Liikenne, käveleminen, kaljan kittaaminen, uiminen yms aiheuttavat paljon enemmän vahinkoja, mutta eivät ole yhtä näyttäviä 😉
Jos ja kun nuo loppuviikon ukkoset lössähtää, niin omalla kohdallani on jo hyvin lähellä tilanne, että puhutaan kaikkien aikojen huonoimmasta ukkoskesästä. Sen Elviirarajuilmankin missasin ulkomailla olon takia. Kyllä joka kesälle edes joku kunnon ukkoskuuro on kohdalle sattunut, mutta nyt puhutaan vain sadekuuroista, joiden seassa ukkonen satunnaisesti kerran pari jyrähtänyt.
Kulostaa erittäin tutulta, mutta kyllähän tähän alkaa tottua, kun kaksi edellistä kesää eivät surkeudessaan paljoa antaneet ukkosten kannalta 🙂
Näyttää siltä, että keski-ja länsi-Suomi saavat nauttia ukkosista huomisesta alkaen, yllättäen eteläisin Suomi näyttäisi jäävän taas kerran ilman. Täytynee lähteä kunnon bongausreissulle
Kuivuus tosiaan näkyy täällä etelässä. Kaivopuistossa on moni nurmikko ihan valkoisena ja muissa puistoissa on lehtiä maassa kun syyskuussa. Tulee jotenkin hyvin vahvasti kesä 2006 mieleen.
Ihan toisesta aiheesta kysymys, tätä olen monesti miettinyt. Miksi aivan etelärannikolla lämpötilat lähtevät kesäaamuisin huomattavasti nopeammin ”tykittämään” ylöspäin kuin sisämaassa? Olen huomannut Testbedin sivulta, että vaikkapa kuuden maissa esim. pk-seudulla ja Hämeenlinnassa saattaa olla suurin piirtein samat lukemat mittarissa, mutta sitten kun aurinko alkaa paistaa, pk-seudulla nousee nopeasti yli 20 asteen ja sisämaassa on samaan aikaan 15-16 astetta.
En keksi muuta syytä kuin meren läheisyys. Viime yönä Helsingin lämpötila laski alimmillaan noin +13c ja muualla etelässä käytiin jopa alle 10c.
Kuivuus on myös täällä Helsingistä sisämaahan päin hyvin nähtävissä. Sadetta on tullut pari kertaa toukokuun jälkeen, ehkä tänne etelään alkaa muodostua selvä kuiva- ja sadekausi 🙂 . Jotenkin tuntuu, että konvektiiviset sateet ovat kiertäneet koko etelä-Suomea koko kesän ajan, mikä ilmenee myös ukkosten vähyytenä. En ymmärrä, miten kaikki Capet, kosteudet ynnä muut hyppäävät etelä-Suomen yli Länteen, keski-Suomeen tai pohjoiseen.
Ihmettelen myös ilmatieteenlaitoksen metsäpalovaroituksia(siis niiden puuttumista), luonto näyttää niin kuivalta, että jo pelkällä kipinällä saisi kunnon roihut aikaikaan.
Nyt on taas Helsingin kohdalla netissä varoitus rajusta ukonilmasta. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, täällä ei sada pisaraakaan.
Pohjois-Uudellamaalla on tullut vettä ihan kohtuullisesti, enemmänkin olisi voinut tulla, mutta mitenkään kuivaa ei ole ollut.
Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten paikallista kuivuus/sateisuus voi olla. Hyvin usein näkee tutkakuvista, että jahas, nyt sataa rivakasti Turun seudulla, mutta sieltä ne sateet eivät sitten ikinä tule Helsingin päälle.
Juuri näin, kyllä tämä kuivuus rajoittuu nyt pienelle alueelle, tietenkin kun tuolla alueella asuu miljoona ihmistä, niin kuivuudesta puhuu kaikki. Muualla maassa vettä on tosiaan tullut monin paikoin kohtalaisesti.
Fakta on että tätä kesää ei voi verrata kesään 2006 edes pienimmissäkään määrin.
Niin, Helsinki on vain pieni läntti täällä alahelmassa. Eipä se kiinnosta, jos ei täällä asu, miksi kiinnostaisi.
Oliskohan nää tulevat trooppiset yöt ja ukkoset kesän kruunaus?! Toivottavasti!
Iltapäivä/ilta on ennusteiden mukaan taas yhtä sadetta Hieman kyllä taas epäilyttää?
Voipi sitä sadetta tulla, on taivas sen näköinen tällä hetkellä mutta katsotaan nyt. Sadevaroitusta ei ole annettu mm. Uudellemaalle.
Nyt on varoitusta ja tiedotettakin jo annettu. Tosiaan se sadevaroitus puuttuu. Se kun vielä saataisiin, niin olisi ainakin täysin varmaa että mitään ukkosia ei tule 🙂
No ei nyt kovinkaan montaa trooppista yötä taida olla tulossa minkään ennusteen mukaan. Mistäs näin keksit?
Veikkaan, iltapäivälehtien sääennusteiden mukaan 🙂
Juu, ei todellakaan kannata ottaa tosissaan näitä iltapäivälehtien ennusteita. Vai pitääkö joku -25 hirmupakkasina XD
Vantaalla kesän 22 hellepäivä…
Kuinkahan moni vielä ihan pokkana sanoo, että ”kun Suomen kesät ovat niin kylmiä ja sateisia.” 🙂
Kyllä niitä löytyy 😀 Joillekin pitää olla vähintään se +38, että voi kotona ilmastoidussa huoneessa katsella lämpömittaria ja juhlia uusia lämpöennätyksiä, kun ihmiset, jotka joutuvat työskentelemään ulkona käristyvät elävältä 🙂
Kyllä tässä tilastoja on tähystelty. Kirjoitin tänne blogiin jo aiemmin, että touko-kesäkuu oli Tampereella lämpimin touko-kesäkuu ainakin 100 vuoteen. Kesä-heinäkuu ei tilastoissa juhli enää samalla tavoin – pelkästään tällä vuosituhannella on ollut neljä lämpimämpää kesä-heinäkuuta. Heinäkuuhan ei enää sen alun jälkeen erityisen lämmin ollut, eikä elokuustakaan taida kovin lämmintä tulla lämpimästä alusta huolimatta, sillä jatko näyttää melko viileältä. Kritisoinkin sitä, että vieläkin puhutaan kuumasta kesästä tai jopa ennätyslämpimästä kesästä, vaikka vertailukelpoisuden takia vertailuun pitää ottaa varsinaiset kesäkuukaudet kesä-, heinä- ja elokuu. Onko epäreilua pudottaa toukokuu pois, kun se oli tänä vuonna kesäisen lämmin? Ei ole. Eihän kylmää marras- tai maaliskuutakaan lisätä talvikuukausiin sen takia, että talvi saataisiin siten näyttämään kylmemmältä kuin mitä se muuten oli.
Oikeampaa olisi ehkä sanoa tästä kesästä, että alkukesä oli hyvin lämmin ja kesä käynnistyi varhain, mutta sen jälkeen on ollut tavanomaisempaa eli lämpötilat ovat vaihdelleet keskiarvojen molemmin puolin.
PS. Tällä hetkellä menee ukkoskuuroja Pirkanmaan yli. Kiva seurata ikkunan takaa. Ehkä Uusimaa saa ukkosensa huomenna…
Niinhän nuo salamat kuolivat taas kuin taikaiskusta kun jämsän oli rintama ohittanut. Kohta alkaa tietysti salamoimaan kun on jyväskylän itäpuolelle päässyt.
Tutkassa näyttäisi lähestyvän ukkosia lännestä-lounaaasta kohti Uuttamaata!
Ja nyt tulee! Hyvää yötä, pitää repii johdot kaiken varalta!
Ok, nyt Uusimaa saa kohtalaiset elosalamoinnit ja rytinät!
joo, ihan kivasti nyt rytisee ja mm. nimim ”ukkosista” on tyytyväinen
Kohokonvektio MCS tosta sitten tuli? Aika paljon pilvisalamoita. Siis Helsingissä. Tunti sitten näytti vielä enemmän kaarevaa kaikua tutkassa. Hurjaa vauhtia toi muodostelma piti yllään.
Hurjaa vauhtia? En mä nyt sanoisi. Nopeuttamalla saa onneksi pitkäveteiseenkin ukkoseen vähän iloa: http://youtu.be/qYnUiNqGSqc
Tutkakuvan perusteella pilvimuodostelmalla oli vauhtia 80-100km/h. Liikenopeus oli siis about samaa mitä 2010 rajuilmoissa, joissa mitattiin hirmumyrskyluokan puuskia.
Olipahan muuten ainakin Helsingissä vaihteeksi trooppinen yö.
Vai liekö ihan ollutkaan, lämpötila käväissyt näemmä karvan alle +20 asteen
Ihan trooppista yötä ei Helsinkiin tullut, mutta olipahan komeata salamointia senkin edestä. Elokuu on alkanut hyvinkin lämpiminä ja ainakin Helsinki- Vantaalla on hyvät mahikset kaikkien aikojen ennätyskesään.
En usko ihan kaikkien aikojen ennätyskesään, jos ja kun (toivottavasti) viilenisi hieman normaalimpiin elokuun lämpötiloihin. Kyllähän ensi viikollakin yöt ovat yhä lämpimiä, mutta jos ei sentään tarttis näitä hellepäiviä enää sinnitellä.
Onpahan muuten jotenkin ulalla ilmatieteen laitoksen varoitukset. Juuri nytkin Helsinkiä koskee sadevaroitus, vaikka ainakaan ennen yötä ei ole tulossa pisaraakaan!
Nehän onkin annettu seuraavalle 24h:lle, eli kattavat myös ensi yön ja aamun.
Tulihan se sadevaroituskin kehiin. Jos vanhat merkit pitää paikkaansa, niin nyt ei ainakaan niitä ukkosia ole tulossa, korkeintaan heikkoja sadekuuroja siellä täällä.
Ensi yölle on kyllä kovat odotukset, toivottavasti ukkonen alkaisi jossain kuudenmaissa, niin ei tarvitsisi keskellä yötä hyppiä menemään.
Tuoreessa ennusteessa sanotaan maan eteläosaan: ”Yöllä alueen eteläisimmässä osassa tilapäisesti monin paikoin voimakkaita sade- ja ukkoskuuroja”.
Tuon voisi kääntää että on olemassa huomattava riski, että ukkoset jäävätkin Balttiaan. Vaikka aikaa on enää puoli vuorokautta, niin malleilla nämä on hankalia tapauksia.
Ainahan kesäiset ukkoset ovat vaikeita, ajoituksen ja voimakkuuden osalta. Lisäksi ennusteisiin liittyy epävarmuustekijöitä, kuten pilvisyys, jota ei ole aina helppo ennustaa. Yleensä, kun malleissa kaikki ukkosten tarvitsemat arvot näyttävät hyvältä ukkosia myös tulee, mutta missä niitä esiintyy, sitä ei tällä hetkellä pysty kovin tarkasti ennustamaan.
Jos kerran ilmatiede kiinnostaa, niin miksi lukea jotain epämääräisiä maallikoille tarkoitettuja parin rivin ennusteita, kun voi seurata huomattavasti tarkemmalla detailitasolla ennustetta vaikkapa näiltä sivuilta?
http://www.myrskyvaroitus.com/site/content/view/392/44/
http://www.puuppa.org/~pnuu/wrf/
No niin Viroon ja Balttiaan jäi enimmät, aivan kuten arvelinkin. Kyllä tuota taviksillekin suunnattua ennustetta kannattaa seurata, parasta on tietenkin yhdistellä tietoja eri lähteistä. Tässä tapauksessa myrskybongarin tekemä ennuste oli tehty edellisenä iltana, mutta tuossa tavikselle suunnattussa ennuteessa 12h myöhemmin oli jo käytössä aivan tuoreimmat malliajot.
Eipä taida tulla ensi yönä ja huomenna jyväskylään muuta kuin vesisadetta. Kyllä tämä kesä on ollut täysi katastrofi ukkosten vähyyden vuoksi. Taitaa olla liian myöhäistä valittaa, josko ensi kesänä sitten. Täytyy muuttaa tampereen ja jämsän välimaastoon, siellä on ukkoset lähes varmoja kun ne lounaasta saapuvat. Saas nähdä tuleeko salpausselän eteläpuolelle kunnon show aamuyöstä eteenpäin, ei vain salamoinnin vaan rankkasateiden ja tuulten suhteen, siis aito oikea rajuilma.
Suosittelen pessimistin asennetta, niin selviää paljon vähemmällä harmilla. Tälläistä tämä Suomen ukkoskesä vaan on. Lähivuorokausi saattaa jäädä viimeiseksi oljenkorreksi tälle kesälle, tulee mieleen vahvasti viime kesä.. silloinkin yöukkonen aivan heinäkuun lopussa pelasti täydelliseltä mahalaskulta.
Kappas. Ilmatieteenlaitos jo varoittaa yöllä puuskista yli 25m/s. Kuulostaa 2010 meiningitä. Jos todellakin yöllä tulee noin kovia puuskia niin päästään jonnekin Asta-asteikolle siinä tapauksessa
Joo pitää kyllä illalla ottaa kaikki sähkölaitteet varmuuden vuoksi irti seinästä, ettei tule turhia vahinkoja.
Tuliskohan tänään Sylvi-myrskyn uusinta?! 😉
Nyt näyttää vielä ainakin wrf aika mielenkiintoisia lukemia Helsingin lähiympäristöön. Joutuu varmaan valvomaan koko yön 😀
Olen suht herkkä heräämään, joten ajattelin mennä aikasin nukkumaan ja sitten jos yöllä tulee jotain niin onpahan ainakin hyvä herätys 🙂
jaa sieltä näyttää tulevan pelkkää sadetta alkuun, vesittääköhän se koko ukkostelun.
Niin, jääköhän koko setti pelkäksi sateeksi 😦
En kyllä omilla silmilläni pysty näkemään noissa gfs-ennusteissa tänne etelään oikeen minkäänlaisia arvoja 😀 taitaa mennä ajateltua idemmäs.
Kaarikaikua näyttäis pukkaavan stadissa
Katsotte vain tämän hetken tilannetta. Kunnon tapahtumat alkavat näillä näkymin vasta puolilta öin.
Sitä vain ihmettelen, miten ilman minkäänlaisia CAPEja yön aikana voisi tulla jotain kovaa settiä. Mielelläni olen väärässä 😀
Johtunee siitä, että katot selkeästi GFS-mallia. Katteles huvikses tätä: http://www.puuppa.org/~pnuu/wrf/?wrf_4km=sbcape&wrf_max=&wrf_cycle=latest
Ei nyt vielä ole mitään menetetty, mutta hiukan huolestuttaa ettei myrskyvaroitus sivustolla ole vielä huomiselle yksityiskohtaista selostetta vaikka on luvattu yli 25m/s puuskia. Tilanteenhan piti mennä niin että tuon sadealueen eteen pitäisi etelästä tulla hyvin kuumaa ja kosteaa ilmaa joka saisi ukkoset aikaan ja myös voimistaisi itse matalapainetta. Katsellaan, onhan aina olemassa myös pannukakun mahdollisuus.
Ehkä myrskyvaroitus-sivuilla jotenkin uumoillaan ettei noin rajua ukkosta tule! Mene ja tiedä.
Pauli taitaa olla twitterin perusteella töissä ja voipi olla ettei hän sieltä ainakaan jouda ennusteita päivittää
Aika hyvin näyttäisi tuo ukkosrypäs olevan tulossa kohti Helsinkiä. Jos sama vauhti säilyy niin on Helsingissä klo 01 tai hiukan sen jälkeen
Näyttäisi ukkosalue kehittelevän vielä etupuolelleen uusia soluja joten näytös helsingissä voi alkaa jo hiukan ennen yhtä. Jollei lisää kehittele laajuutta rantauduttuaan, niin mennee suunnilleen lahti-kotka ja mikkeli-l:ranta väliköistä
kohta pitäis jytistä
YLEn toimittaja kertoi hetki sitten Helsingissä alkaneen ylityöt.
Ensimmäiset salamat välähtelevät ja ukkonen jyrisee Otavassa Mikkelin länsipuolella. Myös sade tekee tuloaan.
Aika tussariksi jäi tämä myrsky, onneksi tuli kunnolla vettä edes. Hyvä kun oksa värähti puussa, vaikka oli 25 m/s päällä…:)
Taitaa ennusteissa aina olla etelä-Suomen lisää? No ainakin välkkyi hyvin, vaikka mielummin kuvaisin vyörypilviä ja trombeja 🙂
Täytyy kyllä sanoa, että noihin varoituksiin ei kohta usko kukaan
Toisaalta, tuli ainakin vettä enemmän kuin kahtena edellisenä kuukautena yhteensä 🙂 noin kärjistäen
Mites jos tästä lähtien ei varoteltaisi ollenkaan, niin ei tulisi paha mieli 🙂
Ja kuinka ollakaan, ukonilma jäi odotettua heikommaksi. Jos olisin vielä töissä uutispuolella, olisin varmasti tehnyt moisen otsikon ennakkoon valmiiksi. En ole ukkosbongari, mutta olisi varmasti ollut harrastajana mahtavaa nähdä kunnon show.
Kyllähän sitä välkettä riitti, ehkä parempi näin, saatiin näyttävä ukonilma ilman tuulituhoja yms. Taisi olla kesän ensimmäinen ja viimeinen kunnon ukkonen tänne etelään
Kaarikaiun terävä etureuna mössööntyi juuri ennen Helsinkiin saapumista. Mutta olipahan kunnon valoshow 🙂 Siinä missä toissayön ukkosessa iski suht harvakseltaan pelkkiä pilvisalamoita, tässä tuli paljon maasalamoita ja välke oli paikka paikoin tasaisen taukoamatonta.
Otavassa kesti ukkonen noin puoli tuntia ja sadekin oli ohi ennen seitsemää. Viisi kertaa välähti ja jyrähti noin 5 minuutin välein. Ukkonen meni eteläpuolelta useiden kilometrien päästä. Sadetta tuli tunnin ajan kunnolla.
Ukkonen oli odotettua heikompi mutta koska on elokuu ja yöt jo pimeitä niin elosalamat ja salamat muutenkin pimeässä loppukesän yössä kyllä kruunasi muuten niin vaisun ukkoskesän mutta vielä on kesää jäljellä vielä tulee kovia ukkosia
Melkomoinen floppihan tuo ukkonen oli siihen mitä oli ennustettu, ukkostakin oli vain pienellä alueella ja puuskat oli kuin lehmän henkäyksiä.
Otavassa 10 minuuttia sadekuuron yhteydessä yksi salama ja voimakas pitkään kuulunut jyrähdys. Toistaiseksi ei enempää ole kuulunut. Jyrähdys oli kuulunut voimakkaana vielä 6 kmn päässä.
Noin 10 minuuttia sitten äsken mainittu tapahtuma.
Kertaalleen tänä kesänä tullut kohdattua ukkonen. Sekin aika mieto. Noh, tämmöinen kesä ukkosten suhteen. Ihana, kun tuli tämä lämmin jakso vielä keskikesän viileyden ja vesisateen jälkeen. Teki todella terää ja nyt voi hyvillä mielin ottaa syksyn vastaan.
Syysmyrskyjä ja ensilumiveikkauksia odotellen! 😀
Vettä sataa Otavassa rankasti tällä hetkellä. Tunnin ajan on satanut lähes kaatamalla ja ennusteet ei tunnista tätä vesiryöppyä. Lämötila on 17°.
GFS ennusta näyttää mielenkiintoiselta SU-MA väliseksi yöksi etelärannikolle… Lännestä saapuisi kosteaa ilmaa meren yli: 1000 J MUCAPE ja tämä lukema aamuyöllä. Lifted Index -4 ja Mid level lapse rate 7. Lisää ukkosia?
Otavassa sade jatkuu edelleen, mutta Jyväskylän suunnalla näkyy jo selkeämpää.
Näyttää kyllä hyvältä, mutta onko kosteutta riittävästi?
Sade alkoi Otavassa uudelleen tai ei oikeastaan taukoa ollut lainkaan. Sade vain heikkeni hetkeksi ja taas losottaa. Tätä on jatkunut noin 4 tuntia.
Nyt näyttä keskiviikon ja torstain ennuste hyvältä, alle 15 lämmintä ja sadetta
Osui eilen illalla just kohdalle kapea kuuronauha, joka kulki pituussuunnassaan meidän yli. Ukkostakin oli mukana. Vettä tuli noin 1,5 tunnissa 41 mm. Sade oli ajoittain todella rankkaa pikkupuuskien kanssa. Edellisenä yönä tuli 8 mm ja keskiviikkoiltana ukkosen säestyksellä 42 mm. Eli nyt on kolmessa päivässä satanut tällä kohdalla 91 mm. Tämä tekee todella hyvää sienten kasvulle. 🙂
Mutta valitettavasti monet viljat ovat pahasti lakoontuneet. Ei ole helppoa puitavaa.
Otavassa on rankkasade jälleen päällä. Muutamaksi tunniksi sade lakkasi puolenpäivän jälkeen. Pääsin saunasta sopivasti sateeseen kastumaan.