Alkukesän sääsaldoa

Kesä alkaa olla laskentatavasta riippuen puolivälin tienoilla. Joillekin tämä on masentava uutinen, mutta lohdutuksen sanana voidaan kuitenkin muistuttaa, että tilastollisesti vuoden lämpimin ajankohta on vasta tulossa. Tämän kesän osalta siinä on kuitenkin tekemistä, sillä alkukesä on ollut erittäin lämmin.

Kuuma kesäkuu

Yksittäisistä sääasemista eniten hellepäiviä heinäkuun 5. päivään mennessä on ollut Varkauden Kosulanniemen asemalla, yhteensä 15 kpl. Vaikka lukema on melkoinen, ei se vedä vertoja Lapinjärven asemaan, jolla vuonna 1988 havaittiin heinäkuun 5. päivään mennessä jopa 23 hellepäivää. Samaisena vuotena myös Lahden, Kouvolan, Lappeenrannan sekä Hattulan asemilla päästiin yli 20 hellepäivään.

Alkukesä, tässä tapauksessa toukokuun alusta heinäkuun 5. päivään, on ollut koko maan keskiarvona hieman yli kolme astetta tavanomaista lämpimämpi. Jakson keskilämpötila on koko maan mittakaavassa mitattuna korkein ainakin 50 vuoteen. Listalla kakkosena on vuosi 2002, jonka vastaava jakso oli 1,5 astetta kuluvan vuoden jaksoa viileämpi. Eli hyvin lämmintä on ollut. Monin paikoin poikkeuksellisen lämpimän toukokuun jälkeen kesäkuu jatkoi samalla kaavalla. Alla on 114 vuoden hila-aineistosta tehty arvio kesäkuun 2013 poikkeuksellisuudesta.

Kesäkuun 2013 poikkeuksellisuus ja sijoitus 114 vuoden hila-aineistosta. Data: Ilmatieteen laitos

Vuoden 2013 ensimmäinen puolikas on ollut Suomessa noin 0,9 astetta tavanomaista lämpimämpi. Lämpimien talvikuukausien ansiosta vuoden 1989 alkupuoli oli kuitenkin vielä 2,3 astetta lämpimämpi.

Salamointia yllin kyllin

Lämmin alkukesä on osittain mahdollistanut myös tavanomaista enemmän ukkosia. Vielä toukokuussa maasalamoita paikannettiin Suomessa 6000 kun pitkän ajan keskiarvo on reilu 8000. Kesäkuu korjasi tilannetta noin 78 000 maasalamalla, mikä on yli kaksinkertainen määrä keskiarvoon verrattuna. Valtaosa kesäkuun salamoista paikannettiin 27. päivä kun maan etelä- ja keskiosassa kosteassa ja lämpimässä ilmamassassa kehittyi laajalti ukkoskuuroja. Jopa 28 500 maasalamaa paikannettiin ja määrä on suurin nykyisen salamanpaikanninverkoston aikana (1997-1998 alkaen). ”Salamarikkaampaa” kesäkuuta saadaan etsiä 18 vuoden takaa (126 000 kpl).

Viileämpää tiedossa?

Joitakin päiviä sitten säämallit olivat melko yksimielisiä, että ensi viikolla säätyyppi muuttuu täysin ja lämpötilat jäävät huomattavasti keskiarvojen alle. Kuten yleensä, h-hetken lähestyessä mallit ovat ottaneet hieman rauhallisemman kannan viilenemiseen. Vaikka jonakin päivänä ensi viikolla lämpötila saattaa jäädä etelässäkin alle +20 asteen, ei niin pitkäaikaista ja dramaattista viilenemistä ole tiedossa kuin miltä vielä muutama päivä sitten näytti. Vain aika näyttää minkälaiseksi loppukesä muodostuu.

Mainokset
  1. Janne
    06/07/2013 22:45

    Kiitos päivityksestä Pauli! Itselleni kesän loppuminen, joka ei onneksi vielä ole edessä ei ole mikään masentava uutinen vaan syksyssäkin on paljon hyvää. GFS näyttää 15.7 eteläänkin vain reilun 15 asteen päivälämpötiloja mutta en noteeraa tuota.

  2. 06/07/2013 22:52

    Kiitos päivityksestä. Toivotaan että ei kovin kylmäksi muutu kun loma alkaisi juuri nyt. 🙂

  3. Pohojammaalta
    07/07/2013 00:29

    Helteitä en kaipaa, sopiva työkeli on se +15 – +23. Kaikki siitä yli on valkoihoiselle pohjolan asukille himppa liikaa. Jos siis töitä pitää tehdä. Vaikka lomalla olenkin, niin varjossa makoilu ei tahdo onnistua tekevän sorttiselle ihmiselle. Kiitän tuulisia ja helteettömiä päiviä – siedän sujuvasti myös kylmempiä kelejä.

    Kiitos Pauli päivityksestä!

  4. Ukkosista
    07/07/2013 13:32

    Taisi se kylmeneminen tarkoittaa lämpenemistä tällä kertaa 🙂 no josko sitten elokuussa Suomenlahti olisi tarpeeksi lämmin ylläpitääkseen ukkosia

  5. Juhani
    07/07/2013 14:20

    Säätyyppi on ensi viikolla sellainen, ettei ukkosia kannata odotella kuten ei yleensäkään lännenpuoleisissa virtauksissa. Saattaa mennä aikaa, että kunnon ukkoskelejä tulee.

  6. Jussi
    07/07/2013 14:28

    Alkukesä on tosiaan ollut käsittämättömän lämmin. Aiemmin huippulämmintä toukokuuta on aina seurannut kolea tai ainakin normikesäkuu, ei nyt. No, tämä aihe on jo kaikille tuttu.

    Pidän todellakin peukkuja, että kesä olisi näyttänyt nyt kuumimmat paukkunsa. Siis jos nyt jatkuisi noin 20-25 asteen lukemissa ja toivottavasti olisi välillä sitäkin viileämpää, niin se on jo ihan tavanomaista kesäkeliä. Ainakin ensi viikko näyttäisi olevan hiukan maltillisempi heinäkuun viikko.

    Mikään kausiennuste ei viittaa siihen, että loppukesä olisi viileä tai tapahtuisi joku romahdus lämpötiloissa. Pidän kuitenkin peukkuja, että pitkät superhelteet ovat tältä suvelta kaulittu.

    • Ukkosista
      07/07/2013 15:57

      Olen samaa mieltä kanssasi Jussi 🙂 Kesästä on helpompi nauttia, kun voi tehdä muutakin kuin läkähtyä 😀

  7. Antti L
    07/07/2013 16:17

    En usko, että 30 asteen helteitä enää tulee, kun niitä on ollut jo kahteen otteeseen. Mutta ei taida kovin viileääkään tulla.
    Sateista sen verran, että kun tänä vuonna on satanut Klaukkalassa toukokuun alusta lukien 95 milliä eli aika normaalisti, niin viime vuonna tuo määrä saavutettiin jo kuukautta aikaisemmin. Hyvin kuivana kesänä 2006 vasta elokuun viimeisellä viikolla.
    Nyt maasto alkaa olla kuivaa, kun juhannuksen jälkeen on tullut vain parin millin yöllisiä sateen ripauksia, että metsäpalovaroitus voisi olla paikallaan.

  8. Janne
    07/07/2013 16:36

    Se, että heinä- ja elokuussakin rikotaan 30 raja ei näytä ennusteiden valossa niin todennäköiseltä siis esim. Euroopan keskipitkien ennusteiden jne.

  9. Janne
    07/07/2013 18:36

    Tänään on täällä etelässä ollut hellepäivä mutta kosteusprosentti siinä 30 eli tukaluudesta ei tietoakaan! Ensi viikoksi povattu viileneminen on jäämässä maltilliseksi eikä hallaakaan ole luvassa kuin ehkä Lappiin.
    Viimeksi heinäkuiden 2008 ja 2009 alussa oli poikkeuksellisen koleaa ja mm. 2009 Hämeenlinnassakin mentiin pakkaselle 2 metrin korkeudessa!

  10. Tapio R.
    07/07/2013 23:20

    Otavassa oli tänään puolipilvistä ja tuulista.

  11. Jykä
    08/07/2013 08:15

    Eiköhän tässä vielä kunnon helteitäkin koeta. Kuten Pauli tuossa kirjoittaa niin tilastollisesti lämpimin ajankohta on vasta tulossa. Ja onhan tälle päivällekin (ainakin täällä etelässä) hellettä tai ainakin lähes hellettä luvassa.

  12. Nimetön
    08/07/2013 08:39

    On kyllä ollut lämmintä, kesäkuun kuumuuden suhteen oli hieman tuuriakin.. eka hellejakso sattui juuri kuukauden ensimmäisille päiville ja toinen hellejakso juuri kuukauden viimeisille päiville.. no aina toki tarvitaan lämmön (tai kylmyyden) lisäksi tuuriakin, jotta saadaan sääoloiltaan harvinainen kuukausi.

    Koko 2000-luvulla en näkisi nyt nähtyä alkukesää minään ihmeellisenä.. on tässä tavalla tai toisella hyvin lämpimiä kesiä ollut yllättävän paljon (heti tulee mieleen: 2002, 2003, 2006, 2010, 2011). Tämä kesä menee varmaan tuohon sarjaan, vaikka loppukesä olisikin tavanomaista.

  13. Janne
    08/07/2013 13:14

    Entistä varmemmalta näyttää että heinäkuun keskilämpötila olisi asettumassa jotakuinkin keskiarvon lähelle, vielä on tosin aivan liian varhaista sanoa sen tarkemmin. Myös heinäkuun hellepäiväsaldo on aivan varmasti jäämässä onneksi kesäkuuta vaisummaksi. Osaako kukaan heittää arvauksia? Mä itse veikkaan jotain 12-13 hellepäivää.

  14. Tutkailija
    08/07/2013 18:20

    Ainakin teoriassa helteisiin on vielä mahdollisuudet yli kahden kuukauden ajan. Vuonna 1947 on Tampereella mitattu hellettä, +25,2 astetta 17. syyskuuta.

    Pitemmän ajan sääennusteisiin liittyy tietysti epävarmuustekijöitä, mutta aika hyvin on tähän mennessä pitänyt aiemmin tänä kesänä laadittu pitkän ajan sääennuste kutinsa. Sen mukaan heinäkuussa olisi voimakasta matalapainetoimintaa ja elokuussa pääsisi idästä taas lämmintä ilmaa Suomeen.

    • Ukkosista
      09/07/2013 08:41

      Saisi jo hiljalleen tulla normaalia kylmempiä kuukausia, mieluiten ennen talvea.

  15. Antti L
    09/07/2013 13:26

    En nyt kaipaa yhtään normaalia kylmempiä kuukausia, niitä oli 60-80-luvuilla ihan tarpeeksi.
    Mutta toivottavasti huominen sade-ennuste toteutuu, kun aika kuivaa alkaa jo olla. Kunhan ei koko loppuvuotta sada niinkuin viime vuuonna.

    • Ukkosista
      09/07/2013 13:30

      Joo täällä alkaa nurmikko olla enemmän kellertävää kuin vihertävää. Vielä vähän yli tunti sitten ennustettiin kello 15 +25c ja nyt +21c. Taitaa olla yksi suurimmista ennustemuutoksista näin lyhyessä ajassa ilman sateen tai pilvisyyden vaikutusta.

  16. Jykä
    09/07/2013 13:32

    Ainakin pääkaupunkiseudulla on monin paikoin aivan rutikuivaa….lauantain sateet olivat varsin erikoisia, esim Helsingin keskustaan iski päivän mittaan kolme varsin rankkaa sadekuuroa, mutta esim pohjois-Espoossa ei satanut laisinkaan…

  17. AP
    09/07/2013 15:03

    Aika optimistisia ovat lämpötilaennusteet to-pe tienoille kun usealle Etelä- ja Keski-Suomen paikkakunnalle povataan 20-23 asteen lukemia huolimatta voimakkaasta luoteis- ja pohjoisvirtauksesta. Vaikka auringon lämmittävä vaikutus onkin huomattava, kokemukseni mukaan tässä taas kerran aliarvioidaan pohjoistuulen viilentävää vaikutusta.

    Esimerkiksi tänään Tampereella eilisen luoteisvirtauksen jäljiltä on selvästi ennustettua viileämpää: ennuste klo 12-15 välille oli 20-22 C. Miten kävi: klo 12 oli 16 C ja nyt vähän ennen klo 15 on 18,8 C, auringonpaisteesta huolimatta. Näin on käynyt ennenkin. Veikkaankin että noista to-pe lukemista voidaan leikata 3-4 astetta pois.

    On toki tilanteita jossa pohjoistuulellakin voi olla lämmintä, jopa hellettä. Näin käy esim. tilanteessa, jossa Lappiin on virranut helteistä ilmamassaa ja sitten kylmä rintama alkaa pohjoistuulen siivittämänä painua kohti etelää työntäen lämmintä ilmaa edellään. Ennen sään kylmenemistä sää ehtii siis jopa lämmetä. Tällä tavoin kävi esim. 4.7.2008. Tuuli pohjoisesta, päivän ylin 25,0 astetta. Seuraavana päivänä olikin sitten huomattavasti viileämpää. Kylmeneminen jatkui muuten niin, että 7.7. päivälämpötila jäi 13 asteen tuntumaan.

    • Tapio R.
      09/07/2013 15:49

      Samanlainen tilanne oli myös 29.6.1969, jolloin pohjoisesta tulleen kylmän rintaman edellä oli helteistä.

    • Tutkailija
      09/07/2013 16:01

      GFS-ennusteet ovat jo jonkin aikaa olleet sitä mieltä, että Suomen pohjoispuolelle, jopa kauas arktisille alueille asti leviäisi laajalti lämmintä ilmamassaa, lämpimämpää kuin Suomen päällä oleva ilmamassa. Tuohan tarkoittaisi sitä, että kylmänpurkaukselle ei olisi tuon jälkeen mahdollisuutta edes pohjoistuulella. Voineeko tuollaisella ennusteella olla katetta?

  18. Janne
    09/07/2013 17:07

    Viileä jakso on tosiaan jäämässä melko vaisuksi. Tänään kun kävin lenkillä aamupäivällä oli t-paidalla yllättävänki vilpoisa liikkua. Mutta uskon että tämän kesän kovimmat helteet on jo koettu, osaaks kukaan muu sanoa omia arvauksia/tulkintoja?

  19. Tapio R.
    09/07/2013 19:35

    Otavassa 19°, mutta kummallinen ilman sameus on ollut koko päivän. Luulin ensin taivaan olevan harsopilven peittämä, mutta haloa ei ole näkynyt auringon suunnalla. En tiedä, mistä tämä ume on peräisin.

    • Ukkosista
      09/07/2013 20:02

      Venäjällä palaa?

  20. Ukkosista
    10/07/2013 10:28

    No niin foreca ennustaa sadetta noin 30mm tälle päivälle ja fmi sadetta koko päiväksi. Luulenpa, että jäädään noin kymmenesosaan forecan ennusteesta 🙂

    • Ukkosista
      10/07/2013 11:01

      ja puoli tuntia myöhemmin foreca näyttää päivälle alle 10mm. Onpahan uskomattoman upeita nämä forecan ennusteet

      • Satunnainen Kulkija
        10/07/2013 11:15

        Vielä kun tietäisi mitä aluetta Suomessa nimimerkki Ukkosista tarkoittaa.

  21. Antti L
    10/07/2013 16:23

    Vaikka pilvet näyttivät aika kuivilta, niin vettä saatiin sittenkin Klaukkalaan 18 milliä, kun taivas aukesi klo14 aikoihin. Tämän kesän suurin sade siis. Aika paikallisia taisivat sateet olla. Helsingissä ei ole vielä sadetta ilmoitettu ja lentoasemalla puoli milliä.

  22. Tapio R.
    10/07/2013 18:06

    Hetki sitten tuli Otavassa rankka kuuro. Taivas on täysin pilvinen ja on satanut aamukymmenestä saakka. Nyt sade muuttui kuurottaiseksi. Lämpötila on 13°.

  23. Tapio R.
    10/07/2013 18:10

    Tuuli oli luoteesta, siis ei Venäjän suunnalta. Olisiko sameus tullut ylemmissä ilmakerroksissa Ruotsista saakka?

    • Lasse
      10/07/2013 19:46

      Vastaus eiliseen sameuteen tulikin äsken nelosen uutisssa. Näytettiin komeita valaisevia yöpilviä. Eli ohuet pilvet olivat tosiaan n. 80 km:n korkeudella, mesosfäärissä.

  24. Janne
    10/07/2013 20:25

    Kuinka monta trombia on havaittu tänä vuonna?

  25. Ukkosista
    11/07/2013 15:44

    Tänään ennustettiin klo 15 +23c mutta olikin 18,5c. Missä mättää? ei ole pilvistä, eikä oikestaan tuultakaan. Hyvä juttuhan tämä on ihmettelen vain 🙂

    • AP
      11/07/2013 16:05

      Minulle ei tullut lainkaan yllätyksenä. Kuten pari päivää sitten veikkasin, tänään tulee olemaan useampikin aste viileämpää kuin mitä tietokonemallit ennustivat. Pohjoistuulen viilentävää vaikutusta aliarvioitiin taas kerran. Tosin tuulen heiketessä ja auringon paistaessa lämpötilat ovat vielä nousussa ja huomenna on tätä päivää lämpimämpää. Mutta siinä välissä tulee aika viileä yö ja se voi olla paikoin viileämpikin kuin mitä nyt ennustetaan.

  26. Janne
    11/07/2013 22:16

    Forecankaan ennusteessa ei näytä tulevan kovin helteistä lähiaikoina. GFS näyttää että ihan loppukuusta olisi tulossa n.24-25 asteen päiviä, mutta kuten olen sanonut niin varmasti tän kesän kovimmat helteet on koettu ja heinäkuussa ei välttämättä mene 30 asteen rajaa rikki mutta katsotaan nyt miten käy.

    • Nimetön
      12/07/2013 10:39

      No pelkästään tilastojen valossa voisi tietenkin veikata, että loppukesään mahtuu yksi helteinen viikko ja loppu on sitten sitä tavallista vaihtelevaa kesäsäätä. Ja myös että kesän kovimmat helteet on koettu, sen verran kova lukemahan tuo runsaat +32C on. Mutta silti kaikki on aina mahdollista.

  27. Ukkosista
    12/07/2013 11:14

    On vähän tylsää tällä hetkellä, joten ajattelin, että voisin aloittaa forecan 10 päivän ennusteen toteutumisen seuraamisen. Foreca ennustaa Hämeenlinnaan seuraavia lämpötiloja alkaen tästä päivästä: 21, 24, 23 18, 20, 18, 18, 17, 19, 19.

    • Janne
      12/07/2013 12:09

      Mä liityn mukaan Kirkkonummen osalta! Vertaatko Ilmatieteen laitoksen ennusteeseen?

      • Ukkosista
        12/07/2013 12:38

        Ajattelin vain katsoa ilmatieteenlaitoksen sivuilta toteutuneen lämpötilan, jos samalla paikkakunnalla on useampi asema voi sitten vaikka laskea keskiarvon 🙂

      • Ukkosista
        15/07/2013 14:01

        Eli 13.7 Hämeenlinnassa oli max +25, kuten myös 14.7. eli foreca pääsi parin asteen päähän 24:ä ja 23:a asteella

      • Ukkosista
        17/07/2013 21:07

        15. päivä meni oikein eli +18, 16. päivä oli +18 eli 2 astetta väärin, 17. päivä oli n +20 eli 2 astetta väärin

  28. Juhani
    12/07/2013 18:19

    Säätyyppi näyttää muuttuvan ensi viikolla viileämpään suuntaan. Nythän suursäätila on sellainen, että laaja polaarimatala ulottuu Kanadan länsiosista Venäjälle Novaja Zemljan itäpuolelle. Hyvin todennäköisesti tämä matala hallitsee ainakin parin lähiviikon säätä, koska se on lukittunut Atlantin korkeapaineen sekä Alaskan ja Itä-Siperian välissä olevan korkeapaineen väliin. Tällaisella säätyypillä on usein taipumus kestää pitkään. Tuo Atlantin korkeapaine tuskin jaksaa kunnolla ulottua Suomeen asti, vaan pikemminkin vahvistuu pohjoissuuntaan Skandinavian länsipuolelle. Ja sehän tietää meille viileitä ja mahdollisesti jopa koleita virtauksia pohjoisen puolelta.

  29. Nicholas
    13/07/2013 15:50

    Nyt tapahtui se mitä pelkäsinkin. Länsivirtaus jää päälle ja se tarkoittaa sitä että lämpöä riittää juuri Etelä-Suomelle ja ihan pääkaupunkiseudun ulkopuolella on mukavan viileetä (18-20 astetta) mutta meillä 22-24 ja yötkin ovat lämpimiä. Ja sit kirjoitetaan miten heinäkuu oli NIIN kylmä.

    • Ukkosista
      13/07/2013 17:09

      Joo siis ainakin tällä hetkellä pk-seutu on e-Suomen viileimpiä

  30. Sami
    13/07/2013 21:37

    Kesästä kokonaisuudessa tullee sellaiset 0,5 keskiarvoja lämpimämpi, johtuen erittäin lämpimästä kesäkuusta. Tällä hetkellä uhkaa heinäkuusta tulla jyväskylään toiseksi kylmin 1996 vuodesta alkaen, mutta eipä ole kylmältä tuntunut, vaikka alla oli kuuma kesäkuu. Jotenkin on nyt sellainen tunne että alkaisi muuttua vakiokaava huhti-heinäkuu jaksolla, pitkäänhän oli kaava lämmin huhtikuu, tavanomainen tai lämmin toukokuu, viileä kesäkuu, lämmin heinäkuu. Nyt jo on ollut 2 viileämpää huhtikuuta, 2/3 viimeisestä kesäkuista on ollut lämpimiä ja nyt olisi tulossa siis harvinaisen ”kylmä” heinäkuu.

    • Janne
      13/07/2013 22:55

      Taitaa tuo harvinaisen kylmä heinäkuu toteutua ehkä siellä Jyväskylässä mutta GFS:n mukaan joinakin heinäkuun lopun päivinä Etelä-Suomessakin jäätäisiin selvästi alle 20 asteen ja myös parviajoissakin näkyy tuo mahdollisuus.
      Harvinaista tulee kyllä olemaan että heinäkuusta tulee ehkä kesäkuuta viileämpi, jonka keskilämpötila oli esim. Hesassa heinäkuun normaali keskiarvo.

  31. Ukkosista
    13/07/2013 22:28

    Taitaa tulla aivan surkea heinäkuu ukkosten kannalta koko Suomeen. No ainakin Suomenlahti on lämmennyt eli ehkä sitten elokuussa tulee jotain Virostakin.

  32. Sami
    14/07/2013 03:48

    Laskeskelin paljonko jyväskylässä pitäisi olla kuukausien keskilämpötilat 2013/2014-2020 jotta keskiarvot pysyisi samana 1991-2020 jaksolla 1981-2010 jaksoon verrattuna
    Tammikuu -11,3…-11,7(toteutuminen epätodennäköisin)
    Helmikuu -7,9…-8,3,
    Maaliskuu -3,1…-3,6
    Huhtikuu +1,3…+1,8
    Toukokuu +8,5…+9,0
    Kesäkuu +12,7…+13,2
    Heinäkuu +15,5…+15,9
    Elokuu +12,8…+13,2
    Syyskuu +7,6…+8,0
    Lokakuu +3,6…+4,0
    Marraskuu -3,4…-3,8
    Joulukuu -7,9…-8,3

    Tällä hetkellä helmi,maalis,touko ja lokakuiden keskiarvot ovat 22/23 vuoden jaksolla hyvin lähellä 1981-2010 keskiarvoja, vaikka tässä olla kylmiä joulukuita koettu niin loppujenkin olisi oltava 2 astetta keskiarvoja kylmempiä. Tammikuulle vaadittava alle -11 keskiarvo johtuu siitä että 1985 ja 1987 tammikuut(-20,4 ja -21,6) poistuvat laskuista.
    On aika uskomatonta että kylmiä tammikuita on ollut 1987 vuoden jälkeen todella vähän, Jyväskylän 1981-2010 tammikuiden keskiarvo on -8,3, 26:sta viimeisestä tammikuusta vain 3 on ollut -10 tai kylmempi(1999 -10,2, 2003 -14,2 ja 2010 -15,8), -10 tai kylmempää on ollut samalla ajalla joulukuussa 5 ja helmikuussa 10 kertaa. Tuossa edellisessä viestissä arvuuttelin kesäkaavan muutoksesta, olisiko nyt alkamassa kylmien tammikuiden aika? Tammikuu(ja varsinkin sen alkupuoli) on sitä aikaa jolloin pommipakkaset(yötä päivää) ovat mahdollisia, helmikuussa jo aurinko lämmittää 8-15 asteella yön pakkashuiput.

  33. Ukkosista
    14/07/2013 09:56

    Luultavasti nämä kylmähköt alle 10 asteen yöt pitävät keskilämpötilat alhaalla, sillä päivisin lämpöä on riittänyt joka päivälle. Ei oikeastaan edes haittaa päivän kuumuus, kun kämpän pystyy tuulettamaan siedettäväksi yöllä.

    • Nimetön
      14/07/2013 11:10

      Olet oikeassa. Myös sateet ovat olleet vähäisiä ja auringonpaistetta on riittänyt, niin lämpimältähän tämä heinäkuu on tuntunut. Lisäksi uimavedet ovat erittäin lämpimät kesäkuun jäljiltä.

      Kääteinen ilmiöhän koetaan, jos kesäkuukausi on sateinen. Silloin lämpimien öiden ansiosta voi olla lämpöoloiltaan hyvinkin keskimääräistä, vaikka ihmisten näkökulmasta on ollut aivan p**kasäätä.

      • Ukkosista
        14/07/2013 13:23

        Sateet ovat olleet vähän turhan vähäisiä. Täällä on satanut korkeintaan pari milliä, en ihmettelisi jos metsäpalojen määrät lisääntyvät

      • Ukkosista
        14/07/2013 13:24

        Siis pari milliä heinäkuussa 🙂

  34. Teemu
    14/07/2013 13:27

    Pohjoinen napajäätikkö on tänä kesänä säilynyt yllättävän hyvin. Vielä on sulamisaikaa tuommoiset puolitoista kuukautta jäljellä.

    http://nsidc.org/arcticseaicenews/

    • Janne
      14/07/2013 14:01

      Onko tuo näkynyt mitenkään Suomen säässä?

  35. jm
    14/07/2013 13:31

    Nauttikaa nyt siellä etelässä sillä ei tarvitse nousta kuin tänne Kajaanin korkeudelle niin lämpötila onkin vain 14,7 astetta ja 20 astetta on viimeksi ylittynyt 7.7. Auringonpaisteestakaan ei ole pahemmin tarvinnut nauttia sillä sää on ollut kokoajan pilvistä ja nyt sataa vielä vettäkin.

    • SääJaMää
      15/07/2013 23:19

      Komppaan! Vettä lorottellee päntiönnään.

  36. Tutkailija
    14/07/2013 14:40

    Alkaa se kyllä siltä näyttää, että heinäkuu mitä todennäköisimmin jää hieman/jonkin verran tavanomaista kylmemmäksi. Heinäkuun lopussa saattaa olla mahdollisuus helteisiin, mutta tuo ei ole vielä ollenkaan varmaa. Saa nähdä mitä elokuulla on sitten vielä kesälle tarjottavaa.

    • Jykä
      14/07/2013 15:02

      Alkukuu on ollut etelässä 2 astetta normaalia lämpimämpi. Eli vaatii todella kylmän loppukuun jotta olisi normaalia viileämpi heinäkuu. En usko sellaiseen!

  37. Tapio R.
    14/07/2013 17:24

    Otavassa alkoi tunti sitten kehittyä korkeita kumpupilviä ja muutamassa näkyy olevan jo alasinhuippu. Toistaiseksi pilvet menevät pohjoista sivua myöten kohti koillista.

  38. Tapio R.
    14/07/2013 18:09

    Otavassa ukkonen jyrähtelee, tosin melko kaukana ja lämpötila on 24°.

  39. Ukkosista
    14/07/2013 19:11

    On kyllä aika uskomatonta kuinka tänä vuonna noita ukkosia ei tunnu syntyvän alle 50km päähän rannikosta. Ei jaksaisi jokaisen pikkumurinan perään lähteä ajelemaan, mutta alkaa tämä usean vuoden laimea ukkosputki harmittamaan. Pitäisi varmaan hommata lentoliput tornadokujalle Amerikkaan 🙂

    • Janne
      14/07/2013 19:42

      Äläs nyt, monesti on käynyt niin että vaisun kauden jälkeen elokuusa jyrisee kunnolla. Esim. 2006 mä havaitsin ukkosta ekaa kertaa vasta 18.8.06!

  40. Tapio R.
    14/07/2013 20:48

    Ukkonen meni Otavan pohjoispuolitse. Muutama pisara tuli vettä.

  41. Ukkosista
    15/07/2013 08:33

    Fmi ennustaa ensi lauantain päivälämpötilaksi Helsinkiin +14. Ei varmaan ainakaan hellettä ole tulossa 🙂

  42. AP
    15/07/2013 13:21

    Kyllä se alkaa näyttää yhä varmemmalta, että tästä viikosta etenkin sen loppuosaltaan on tulossa hyvin kolea koko maahan. Jo viime viikko oli aika viileä maan keski- ja pohjoisosassa, mutta etelässä oli yhä aika lämmintä. Torstaista eteenpäin etelässäkin jäätäneen päivisin 10-15 asteen välille ainakin sateisimmilla hetkillä. Ilmavirtaus käy sitkeästi luoteen ja pohjoisen kantilta. Ja kuten Juhani tuolla edellä ennakoi, tällaisella säätyypillä on taipumus kestää pitkään, joten ensi viikkokaan ei vielä sen paremmalta näytä.

    Ehkä toivoa lämpöisemmistä kesäsäistä ei kannata silti heittää pois. Jo aiemmin on ollut puhetta esim. kesästä 1995: touko-kesäkuun vaihteessa oli kuumaa ja kesäkuusta tuli muutenkin lämmin. Sitten heinäkuussa oli pitkään viileää ja vasta aivan kuun lopussa korkeapaine vahvistui ja lämpimät säät palasivat, Elokuusta tuli jälleen lämmin kesäkuun tapaan ja helteelle päästiin vielä syyskuun alkupäivinäkin (ainakin Vantaalla).

    • Janne
      15/07/2013 14:09

      Tuota 10-15 asteen päivälämpöä voi etelässä jo kutsua poikkuekselliseksi. Toivottavaa että kesä jatkuisi näin miellyttävänä: päivällä reilut 20 astetta kuten nyt ja aurinkoista. Tosin tuo viileä säätyyppi muuttaa kaiken ja pilaa aivan satavarmasti ukkosmahdollisuudet!

      • AP
        15/07/2013 14:55

        Tosin juuri nyt näyttää siltä, että kylmeneminen ei olekaan ihan noin voimakasta eli etelässä päästäisiin vielä 15-20 asteen välille. Tähän voisikin siteerata tätä blogia: ”Kuten yleensä, h-hetken lähestyessä mallit ovat ottaneet hieman rauhallisemman kannan viilenemiseen.” Tänään on joka päivityksellä asteet nousseet pari astetta ylöspäin. Mutta katsotaan miten käy.

  43. Tapio R.
    15/07/2013 17:28

    Lapissa tuntureilla on tänään satanut lunta. Lumi on ainakin hetkellisesti jäänyt maahan.

    • Janne
      15/07/2013 18:02

      Pitäisikö tuo laskea jo ensilumeksi, takatalvesta ei enää voi puhua 😉

      • Tapio R.
        15/07/2013 18:34

        Yleisradion sivustolla kuuluu lumisia kuvia olevan.

  44. Antti L
    15/07/2013 19:59

    Lumisade on ollut jo eilen aamulla ja kai aika normaalia yli kilometrin korkeudessa. Millään Lapin asemalla ei nyt näy alle 10 asteen lämpötiloja.
    Alle 15 asteen pitäisi varmaan kuun loppupuolen keskilämpö olla, että täällä etetässä heinäkuusta saataisiin normaalia kylmempi.

    • Janne
      15/07/2013 21:03

      Kesäkuun keskilämpö oli Hesassa 17,5, nyt vaan jännityksellä seurataan miten käy heinäkuun siinä mielessä tuleeko kesäkuusta mahdollisesti kesän lämpimin kuukausi edes desimaalin erolla. Tosin elokuu on vielä edessä mutta sen keskiarvo on K-niemessä 16,3.

  45. Antti L
    15/07/2013 22:14

    Foreca ei ennusta enää ensinkään kylmää etelään ja Wetterzentrale ennustaa heinäkuun viimeiselle viikolle Itä- ja Pohjois-Suomeen 30 asteen lämpötiloja. Parin viikon päästä nyt voi vielä ehtiä olemaan mitä hyvänsä.

    • SääJaMää
      15/07/2013 23:01

      Täällä P-Pohjanmaalla Oulujärven kupeessa on vettä ropotellut melkein joka päivä ja lämpöä ollut päivisin 16-20 astetta. Tuuli ollut kylmä. Täällä ainakin kesäkuu tullenee olemaan selkeästi lämpimämpi kuin heinäkuu. Muutaman päivän pouta ja lämpöiset tuulet ois kyllä jees mutta vois olla liioittelematta kuivuudella ja helteellä.

  46. Tapio R.
    16/07/2013 07:24

    Loppuviikoksi ennustetaan koleaa eteläänkin. Lauantaiksi ennustetaan vain kymmenen asteen tienoilla olevia ylimpiä lämpötiloja.

  47. Jykä
    16/07/2013 11:57

    Nämä läntiset ja luoteiset ilmavirtaukset eivät tänne etelärannikolle välttämättä niin kylmiä ilmoja tuo. Eivätkä valitettavasti myöskään sateita… jos ei nyt yllättäen joku rankempi sadekuuro jossain vaiheessa tule.

  48. Juhani
    16/07/2013 12:02

    GFS ja ECMWF lähtevät eri linjoille viikon lopulla. Niinpä mallit ovatkin 120-144 tunnin jälkeen hyvinkin erilaiset. Merkittävin ero on siinä, että GFS laskee korkeapaineen vahvistuvan Suomen pohjoispuolelle ja valuvan siitä etelämmäksi, minkä ansiosta Venäjän matalapaineen ympäri kiertyisi helleilmamassa meille. ECMWF:n malleista tämä korkeapaine puuttuu. Ennustettavuus onkin nyt aika huono sunnuntaista eteenpäin.

    • Janne
      16/07/2013 13:15

      Toivottavasti kuun lopulle tulisi helteitä että saataisiin mahdollisesti edes yksi kunnon ukonilma etelään!

  49. jm
    16/07/2013 15:10

    Ei pahemmin lämpötiloilla herkutella täällä Kajaanissa, kello 15.00 ja lämpötila 10,1 astetta. Huomenna lienee vielä kylmempi päivä sillä gfs näyttää huomiselle päivällekin vain 10 asteen lämpötilaa kun tälle päivälle gfs tarjoili vielä kuitenkin 14 astetta.

    • Juhani
      16/07/2013 17:08

      Täällä Hauholla lämpötila ollut enimmäkseen 16-17 astetta, vaikka sää on ollut 80-prosenttisesti aurinkoinen. Tuuli on noin 10 m/s ja puuskat menevät kyllä yli 15 m/s. Kylätien varresta kaatui yksi puukin tielle ja naapurin piti ruveta moottorisahahommiin.

  50. Janne
    16/07/2013 18:17

    Tänään on ollut yllättävän kolea päivä kesävaatteilla olla ulkona. Sunnuntaille ennuste näyttää 18 astetta ja nähtäväksi jää miten heinäkuun keskiarvo lopulta sijoittuu ja kumpi kuukausi on lämpimämpi.

  51. Tapio R.
    16/07/2013 19:40

    Foreca ennustaa Mikkelin seudulle pilvistä ja alle 20° maksimilämpötiloja koko ensi viikoksi.

    • Juhani
      16/07/2013 20:24

      Näille suoraan tietokonemalleista tuleville ennusteille en kyllä itse anna mitään painoarvoa varsinkaan muutamaa vuorokautta pidemmälle. Esimerkiksi Weather Onlinen suoraan tietokonemalleista tuleva ennuste Suomeen ensi sunnuntaille laskee Turkuun +24 astetta, Helsinkiin ja Jyväaskylään +23 astetta ja Kajaaniinkin +21 astetta, kun taas FMI:n lukemat ovat 5-7 astetta alemmat. Toinen ”ennuste” perustuun ilmeisesti GFS:n ja toinen ECMWF:n malliin. Pauli voisi kyllä joskus kirjoittaa näistä malleista ja niiden käytöstä Suomessa. Kiinnostaisi tietää, mihin malliin tai malleihin pääasiassa tukeudutaan.

    • Janne
      16/07/2013 20:34

      Luulisi että kaikkia malleja verrataan ja sitten meteorologi itse päättelee loput. Näin ilmeisesti menetellään Ilmatieteen laitoksella. Forecan nettiennusteista en mene takuuseen mutta esim. MTV3:n tv-ennusteet ovat oma juttunsa.

      • Juhani
        17/07/2013 12:45

        En kyllä usko, että näissä paikkakuntakohtaisissa ennusteissa on meteorologi ollenkaan mukana. Monta kertaa päivässä päivittyviin satoihin paikkakuntaennusteisiin eivät kyllä resurssit riitä. Kyllä ne tulevat suoraan tietokonemalleista. Välissä vain sovellus, joka muuntaa ne symboligrafiikaksi. Eri asia sitten ovat koko maan kattavat ennusteet. Kun katsoo huomista ennustetta, niin FMI ei tällä hetkellä ennusta Hämeenlinnaan ollenkaan sadetta – ainoastaan pilvistä. Sen sijaan Forecan mukaan tästä menisi ihan kunnon sadealue yli iltapäivällä. Ja kun katsoo malleja, niin kyllä nekin puoltaisivat sitä, että ainakin jonkin verran saadaan sadetta,

  52. Sami
    16/07/2013 23:56

    Katsotaan nyt mutta jos tämä nyt alkanut kolea jakso jatkuu sunnuntaihin asti, se on hyvin harvinainen ollut heinäkuiden aikana. Esim. Jyväskylässä ei ole ollut 1996 vuodesta lähtien kuin yksi 5 päivän putki heinäkuussa jolloin kaikkien päivien keskilämpötila olisi jäänyt alle +14, 1992-1996 näitä koleita jaksoja oli senkin edestä, kestoltaan jopa 9 päivää putkeen, 1.-15.7.1995 oli 14/15 päivän keskilämpötila alle +14, 8.7. oli yksi lämmin tuulahdus +17,5. Saas nähdä alkaako Jyväskylän heinäkuun keskilämpötila tänä vuonna 14,x, alle 15 on edellisen kerran painuttu 1996.

    • Ukkosista
      17/07/2013 10:11

      Kyllä valitsisin nyt vallitsevan säätyypin paljon mielummin kuin parin vuoden takaiset yli 35 asteen helteet.

  53. Jykä
    17/07/2013 12:58

    Vaikka Suomessa monin paikoin on varsin kylmää, niin Helsingissä on tänäänkin vuorokauden keskilämpötila päälle 17 asteen… Eli paljon pitää tästä vielä viiletä, jotta kesäkuu olisi tätä kuuta lämpimämpi.

  54. Ukkosista
    17/07/2013 14:59

    onko joku hyvin perillä britten saarien heinäkuun säistä? Näyttää tällä hetkellä siltä, että esimerkiksi Lontoossa lähennellään/ ylitetään 30 asteen raja. Ei taida tapahtua useita kertoja kesässä, näin mutulla heitettynä 🙂

  55. jm
    17/07/2013 15:19

    Tuskinpa tuo kovin harvinaista lienee että briteissä mennään yli 30 asteen, mitä nyt muistelisin niin vuosi tai pari sitten hehkutettiin intiaanikesästä briteissä kun siellä mentiin syyskuussa reippaasti yli 30 asteen (elleivät lööpit valehdelleet) ja vielä jopa lokakuussakin taidettiin tuolloin päästä lähelle 30 astetta.

    • Nimetön
      17/07/2013 16:55

      Kåsittääkseni Britanniassa, ainakin Lontoon pohjoispuolella on kesällä keskimäärin alemmat päivälämpötilat kuin Etelä-Suomessa. Tosin talvellahan lähes koko saari pysyy keskimäärin reilusti plussan puolella.

      • Satunnainen Kulkija
        17/07/2013 18:40

        Englanninkielisen Wikipedian mukaan keskimääräiset ylimmät lämpötilat kesä-heinä-elo ovat:
        Lontoo 21,0 – 23,5 – 23,2
        Liverpool 17,3 – 19,2 – 19,3
        Hki-Vantaa 18,5 – 21,5 – 19,8
        Tampere 19,5 – 22,2 – 19,9

  56. Satunnainen Kulkija
    17/07/2013 18:44

    Helsingin lukuihin tulikin Vantaan sijasta Kaisaniemi.

    • Ukkosista
      17/07/2013 19:28

      no tuosta näkee, että Englannissa lämmöt säilyvät pidemmälle kuin Suomessa, varmaan tämän takia myös lomat alkavat myöhemmin.

  57. Janne
    17/07/2013 20:15

    GFS:n mukaan heinä-elokuun vaihteessa olisi melko lämmintä, lähes helteistä. Lämpötilojen suhteen viime pe (12.7) aloittama Forecan ennusteen seuranta on mennyt ihan hyvin.

  58. Antti L
    17/07/2013 22:19

    Täällä Uudellamaalla ei ole kolea jakso alkanutkaan eikä ennusteiden mukaan taida alkaakaan. Vuoden 1996 jälkeen ei tosiaan Helsingissä ole heinäkuun keskilämpö jäänyt alle 16 asteen, mutta ei täällä 90-luvullakaan ollut pitkiä koleita jaksoja. Toisin oli 60- ja 70-luvuilla. 1977 ei noussut maksimilämpö yli 20 asteen 12.7.-28.7. kertaakaan. Samoin oli 1978 9.7.-24.7. Myös 1979 oli 16.7. lähtien pari viikkoa alle 20 asteen.

  59. SääJaMää
    18/07/2013 00:38

    Jiihaa! 7 astetta lämmintä! 😛

  60. gerperoiss
    • Ukkosista
      18/07/2013 08:55

      Tulee ihan mieleen se elokuun ukkosmyräkkä täällä etelässä pari vuotta sitten kun italialaiset yms viestimet uutisoivat maailmanlopun ukkosesta 🙂

  61. Jykä
    18/07/2013 12:26

    Ahvenanmaalla taitaa helleraja mennä rikki… ja täällä Helsingissä odotetaan milloin se aamukymmeneltä ennustettu sade oikeesti alkaa. Veikkauksia?

    • Ukkosista
      18/07/2013 14:32

      tunti sitten sade-ennusteet vielä väittivät, että aivan rannikon tuntumassa olisi kovimmat sateet, nyt taas näyttää siltä, että rannikko jää suht poutaiseksi. Tuntuu, että näin lähes aina 🙂

      • Ukkosista
        18/07/2013 14:32

        näin käy*

    • AP
      18/07/2013 17:16

      Tällä hetkellä sataa voimakkaimmin Tampereen ja Hämeenlinnan välillä ja tämä sadealue on matkalla kaakkoon kohti pääkaupunkiseutua. Voi olla, että rankin sade menee juuri pääkaupunkiseudun ohi itäpuolitse, mutta tuskin jää täysin kuivaksi Helsinkikään tällä kertaa.

  62. Juhani
    18/07/2013 16:58

    Alkuviikko näyttää mielenkiintoiselta, kun tämä sateet aiheuttanut matala jää pyörimään Suomen kaakkoispuolelle. Kun samaan aikaan läntinen korkea pyrkii vahvistumaan koilliseen, niin meille tulisi aika voimakas koillisvirtaus. Se tuonee helleilmamassaa ainakin kapeahkona kiilana Etelä- ja Itä-Suomeen. Toki siinä voi olla pilvisyys runsasta, mutta mahdollisuudet ukkosille saattavat hyvinkin kasvaa. Loppuviikko täytyy kuitenkin kärvistellä viileässä ja osin jopa koleassa syyskuisessa säässä.

    • AP
      18/07/2013 17:13

      Se olisi tosiaan mielenkiintoinen tilanne, sillä yli 90 % koillisvirtauksista on koleita, joihin liittyy usein myös runsasta pilvisyyttä. Mutta nyt kun Pohjois-Siperiaan on levinnyt hyvinkin lämmintä ilmaa, voi lämpeneminen meilläkin tapahtua poikkeuksellisella tavalla eli voimakkaan koillisvirtauksen ansiosta. Miten sitten ukkosten laita jää nähtäväksi.

  63. Jykä
    18/07/2013 18:19

    Tulihan se sade sittenkin. 🙂 Ja hyvä niin.

  64. SääJaMää
    18/07/2013 22:07

    Eilen aamulla tuli vettä 4 tunnissa 10mm. Tänään satanut yhtäjaksoisesti klo 17:sta asti. Lämmintä tällä hetkellä 11 astetta. Paljonkohan lienee Saaresmäen asemalla ropotellut vettä? Vesisade alkoi hiukka ennen kesäkuun puolivälin ja ei välttämättä jää kauas viime kesästä, jos ottais saman seurantajakson eli ei kalenterikuukautta. Eka oli kolme viikkoa satamatta ja nyt tämmöstä. Hohhoijaa…

  65. Jussi
    19/07/2013 09:22

    Tosiaan oudon näköinen tuo ensi viikon ennuste: kovaa pohjoistuulta ja hellettä tai ainakin melkein hellettä! Normaalisti tuollaisessa tilanteessa olisi 20 astetta tiukoilla.

  66. Ukkosista
    19/07/2013 09:45

    Nyt näyttää melko lupaavalta ukkosten kannalta tuo ensi viikon alku, sillä tuuli ei ole mereltä päin, joten energiat yms eivät läsähdä meren takia 😀

  67. Ukkosista
    19/07/2013 14:47

    Ja viimeisimpien ennusteiden mukaan helteet pysyvät poissa ainakin eteläisestä Suomesta. Taitaa olla aika pienestä kiinni, joten odotellaan 🙂

    • Juhani
      19/07/2013 16:37

      Riippuu vähän, mikä taho ennustaa. 🙂 Itse uskaltaisin ennustaa, että tiistaista ainakin pari päivää eteenpäin helleraja rikotaan Etelä-Suomessa. Toki pilvisyyttä on tässä vaiheessa kenenkään vähän vaikea ennustaa ja lisäksi lämpimän rintaman takana alkaa muodostua ukkoskuuroja.

      • Ukkosista
        19/07/2013 17:14

        tätä on odotettu 🙂 helteistä ja ukkosherkkää ilmamassaa ja tuuli muualta kuin mereltä päin. Olen toiveikas kauden kunnolisesta avauksesta ensi viikon aikana.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: