Etusivu > Mennyt sää, Säätietoutta > Ääreviä vappusäitä

Ääreviä vappusäitä

Vapusta on moneksi

Huhtikuun loppu ja toukokuun alku ovat aikaa, jolloin sää voi olla vielä varsin talvista, tai sitten nautitaan jo kesäisistä lämpötiloista. Menneiden vuosikymmenien vappusäihin on mahtunut jos jonkinlaista eksoottista säätä ja tähän postaukseen olen koonnut niistä karttakuvia.

Leikin hieman python-ohjelmointikielellä ja kuvat ovat tuon testauksen tuotosta, joten en mene täysin takuuseen toimiko skripti täysin oikein. Postauksen lopussa on siis kuvia, joissa on esitetty kartalla missä päin mikäkin vuosi oli lämmin/kylmä/sateinen ja minkälaisia arvoja tuolloin mitattiin.

Kuviin olen ottanut havaintoasemat, joista on vähintään 30 vuoden ajalta havaintoja ja asema oli toiminnassa vuoden 2012 vappuna. Havaintoarvot alkavat tässä aineistossa 1950 & 1960 lukujen taitteesta, joten joillakin asemilla voi olla havaintoja 1960-luvulta kun taas toisilta vasta 1970/1980-luvulta. Niinpä jokainen yksittäinen arvo ei ole välttämättä täysin vertailukelpoinen vierekkäisen aseman arvon kanssa, mutta näistä saa kuitenkin yleiskuvan, että minä vuonna oli milläkin alueella poikkeuksellista vappusäätä. Lukemia ei tule pitää virallisina ennätyksinä, koska otin aineiston päivittäisarvojen tietokannasta, joka alkaa 1959-1961 tienoilta. Vappupäivän jätin tästä vertailusta pois.

Vappuaattojen äärilämpötiloja

Kuten kuvista nähdään, lämpimimmät vappuaatot menneinä vuosikymmeninä olivat maan etelä- ja keskiosassa vuosina 1998 ja 2008, jolloin päivän ylimmät lämpötilat nousivat paikoin lähelle hellelukemia. Lapissa vuoden 2008 lisäksi vuonna 2002 päästiin yleisesti yli +15 asteen.

Koleimpia vappuaaton päiviä vietettiin yleisesti ottaen 1960-luvulla vuosina 1962, 1967, 1969. Etelässä on jääty päivälläkin siis vain aavistuksen plussan puolelle ja maan keskiosassa on ollut vappuaattoja, jolloin päivälläkin lämpötila on pysynyt koko ajan pakkasella (Lapista puhumattakaan).

Vappuyöt

Kaupungilla juhlijoita lämmittävät leudot yöt, jolloin juhlintaa voi jatkaa pidempää ulkosalla. Erityisesti vuosina 2002, 2008 ja 2010 on maan etelä- ja keskiosassa vietetty vappuyötä leudoissa lukemissa kun yön alin lämpötila on huidellut +10 asteen tuntumassa. Lapissa yöllä ollaan pysytty leudoimpina vappuöinä muutamia asteita plussalla.

Kylmimpinä vappuöinä on koko maassa mitattu selvästi pakkasta: maan etelä- ja keskiosassa -5..-10 astetta ja Lapissa on hytisty jopa yli 20 asteen pakkasessa.

Sateinen 70-luku

Juhlijoiden paljon kammoama vappusade häiritsi juhlintaa maan länsi- ja pohjoisosassa etenkin vuonna 1973, jolloin vappuaaton sademäärä oli yleisesti yli 10 millimetriä. Idässä muun muassa vuosien 1997 ja 2003 vappuaatot olivat erityisen kosteita.

Vuoden 2013 vappusää

Tänä vuonna vappua ei vietetä kesäisissä, mutta ei myöskään kovin talvisissa olosuhteissa – suuressa osassa maata on tiedossa varsin perinteinen vappusää.

Vappuaattona on suuressa osassa maata syytä varautua sateeseen/sadekuuroihin. Maan etelä- ja keskiosassa sadekuurojen välissä aurinko näyttäytyy ja etenkin rannikkoseuduilla voi olla täysin poutaistakin. Yötä kohti sadekuurot heikkenevät, mutta etenkin Lapissa rintamasateen osalta aurinkonlasku ei tuo mukanaan suurta muutosta. Lapissa sateet tulevat osittain räntänä tai lumena lämpötilan ollessa muutamia asteita plussalla, mutta etelämpänä aurinkoisimmilla seuduilla vappuaattoa vietetään +5..+10 asteen lukemissa. Päivälämpötilat ovat hieman pitkän ajan keskiarvojen alapuolella.

Vappuyö on siis lähinnä Lappia lukuun ottamatta poutainen. Lämpötila laskee suuressa osassa maata nollan tuntumaan tai hieman pakkaselle.

Vappupäivä on aavistuksen aattoa lämpimämpi. Päivän ylin lämpötila on maan etelä- ja keskiosassa aurinkoisilla alueilla +10 asteen tuntumassa tai muutaman asteen sen yli. Suuressa osassa Lappia jäädään vappupäivänäkin vain muutamaan plusasteeseen. Sateet painottuvat vappupäivänä Lappiin ja itäisimpiin maakuntiin. Maan etelä- ja länsiosassa on pääosin poutaa ja varsin aurinkoistakin.

Hauskaa vappua!

Karttakuvat

  1. Janne
    29/04/2013 09:35

    Kiitos Paulille päivityksestä. Kevät vois nyt jatkossakin edetä näin maltillisesti eli ei radikaaleja muutoksia suuntaan tai toiseen.

  2. Sami
    29/04/2013 09:55

    Kiitoksia päivityksestä Pauli! GFS ei kovinkaan kesäistä säätä lupaile toukokuun puoleenväliin mennessä, tosin aika paljon ovat ennusteet heitelleet. Todennäköisempänä pidän tämän viileän tyypin jatkumista kuin lämpimän sään tuloa, jota mm. vapuksi ennustettiin mutta jäi kauaksi kauaksi suomineidosta.

  3. 29/04/2013 10:39

    Mielenkiintoisia karttoja.
    Omalla pihalla on lumien lähdöt menneet viime vuosina niin, että viimeisessä penkassa on lunta ollut vielä vappuaattona, mutta vappupäivän aamuna ei ole ollut enää mitään jäljellä. Saas nähdä kuinka käy tänä vuonna. Arvelen että penkanpohjaa on vielä vappunakin jäljellä. http://www.flickr.com/photos/aajii/tags/lumi/

    Hauskaa vappua!

  4. Matti
    29/04/2013 14:58

    ECMWF alkaa taasen näyttämään ensi viikonlopusta eteenpäin selkeästi korkeampia ilmamassan lämpötiloja. Toivotaan että ne pääsevät vihdoin tänne asti.

  5. Janne
    29/04/2013 16:20

    Tänne etelään on annettu huomiseksi tuulivaroitus. Tuskin tulee kovin pahaa sähkökaaosta, kun puut eivät (toivottavasti) kaadu niin helposti kuin syksyllä.

  6. Kehyskuntien eläjä
    29/04/2013 17:30

    Mainiota ja kiitos tästäkin päivityksestä! Huominen tuuli pitää huolen että helmikuussa alkanut grillikausi pitää ainakin vappuaaton huilia. Tänään jo on ilma liikkunut puuskissa täällä e-suomessa kiitettävästi.

  7. Jani
    29/04/2013 18:29

    Kiitoksia päivityksestä Paulille. Odotellaanpa niitä kesäsäitä sitten…

  8. Sami
    30/04/2013 09:17

    Kyllä tuo 13,8 jää huhtikuun korkeimmaksi lukemaksi. On tosiaan peräkkäisinä kuukausina ollut harvinaiset alhaiset maksimilämpötilat suomessa. Outoa tästä tekee myös sen että huhtikuun korkein jäi näin alhaiseksi vaikka kevät eteni ryminällä läpi suomen, aiheuttaen mm. pahat tulvat.

    • Tuomo T.
      30/04/2013 11:55

      Totta. Lumet sulivat etelässä alle viikossa ihan huomaamatta, ilman kovin kovia päivämaksimeja. Samahan oli viime talvena: tasaisen talvista oli leudompaa helmikuuta lukuunottamatta mutta -40:n alle ei menty kertaakaan.

      Viikonlopun ja ensi viikon alustavat ennusteet näyttävät siltä, että t-paitakelejä on luvassa. Ei superlämmintä – tulee mieleen monta vuotta, jolloin heti vapun jälkeen on paukahtanut päälle helteet, esim. 2004 – mutta selvästi yli 10 asteen joka tapauksessa, yli +15:nkin.

    • AP
      30/04/2013 12:54

      Myös paikallistasolla, esimerkkinä Tampere, maksimilämpötilat ovat jääneet alhaisiksi: maaliskuun ylin +3,7 C oli alhaisin sitten vuoden 1970 ja huhtikuun ylin tulee olemaan 12-13 asteen luokkaa. Tätä alhaisempia maksimeja on mitattu aiemmin huhtikuussa 1985 ja 1986. Silti kokonaisuudessaan huhtikuu ei ole ollut poikkeusellisen kylmä. Ei vain ole ollut lämpöaaltoja.

      Vappuaatot 1998 ja 2008 ovat olleet Tampereellakin lämpimimmät viimeisen parin vuosikymmenen aikana, selvästi yli 20 astetta. Kylmimmät puolestaan 1995 ja 2003, jolloin molemmilla kerroilla oli aamulla tuoretta lunta maassa, eikä päivällä kovin montaa lämpöastetta mitattu. Myös vapun seutu 1999 oli varsin jäätävä: 1.5.-2.5. välisenä yönä lämpötila laski -7 asteeseen ja seuraavana päivänä ripotteli lunta nollakelissä.

  9. Tapio R
    30/04/2013 11:06

    Sää selkeni 2 tuntia sitten, mutta heti alkoi muodostua korkeita kumpupilviä. Katsotaan, kuurotteleeko Otavassa päivän aikana. Lämpötila on 5 astetta. Ojanpohjilla ja varjoisilla seinustoilla on edelleen paikoin runsaastikin lunta. Tuttavani kävi pilkillä vielä viime viikon maanantaina.

  10. Janne
    30/04/2013 15:34

    Onko missään päin ukkostanut? Uudellamaalla on tullut kylä rakeita kuurojen seassa muttei ole jyrissyt – ainakaan itse kuullut tähän mennessä kun tätä kirjoitan?

    • Juhani
      30/04/2013 16:10

      Ei ainakaan IL:n tutkassa ole yhtään ruksia.

      • Janne
        30/04/2013 16:24

        Ei oo ukkosia siis kovin paljoa ollut. Pienet kuurothan ei välttämätytä erotu.

    • Tapio R
      30/04/2013 16:47

      Otavassa ei toistaiseksi ole ukkostanut. On niin koleaa, että ukkonen on epätodennäköistä, vaikka ukkostahan voi olla lumisateellakin.

  11. Tapio R
    30/04/2013 16:44

    Otavassa vettä sataa ja vain 3 astetta lämmintä. Päällä on laajempi kuuropilvi, joka on väistymässä itäpuolelle. Muutaman kuuron yhteydessä on ollut myös voimakkaampia puuskia.

  12. Sami
    01/05/2013 21:39

    Nyt on mielenkiintoista nähdä minkälainen sää on suomeen tulee parin seuraavan viikon aikana. GFS ennusteet ovat yksinomaan ennustaneet viimeiset päivät kylmää säätyyppiä, yöt kylmiä ja päivälläkään ei juurikaan yli +10 asteen lukemia.

    • Matti
      02/05/2013 09:39

      En tiedä miten tulkitset noita karttoja, vai onko GFS eilisen jälkeen muuttunut, mutta ECMWF ja GFS näyttää tällä hetkellä aika samoja ennusteita. Molemmat näyttää ensi viikolle yli +5 asteen ilmamassan lukemia. Tämä tarkoittaa maanpinnalla lähes +20 lukemia…

    • Matti
      02/05/2013 09:40

      Olettaen siis että aurinko paistaa.. siltä se näyttäisi.

  13. Jykä
    02/05/2013 12:05

    No jopas Kaarinassa oli kylmä huhtikuu, keskilämpötila ainoastaan 1,4 astetta. Satoja kilometrejä pohjoisempanakin oli lämpimämpiä lukemia. Varsin erikoista siis!

  14. Tuomo T.
    02/05/2013 12:34

    Jahas, huhtikuun keskilämpötilalukemat tulivat. Noin asteen, puolitoista oltiin keskiarvojen yläpuolella. Kahden viime vuoden aikana ollaan nyt nähty se ”ihme”, jota monta vuotta odoteltiin eli huhtikuukin voi olla keskimääräistä kylmempi! Viime vuotta edeltäneestä kolmestatoista vuodesta 12 oli ollut keskimääräistä lämpimämpiä!

    http://ilmatieteenlaitos.fi/huhtikuu

    • AP
      02/05/2013 13:02

      Tarkoitit varmaan keskiarvojen alapuolella. Joka tapauksessa nyt on tosiaan ollut putkeen kaksi huhtikuuta keskimääräistä viileämpiä, mutta pitkälti sen takia, että vertailukausi on uusin 1981-2010, jossa 2000-luvun lämpimät huhtikuut näkyvät hyvin. Kaikkiin aiempiin kausiin verrattuna huhtikuut ovat olleet lähempänä aiempien vuosikymmenien keskiarvoja.

  15. Jykä
    02/05/2013 14:12

    Juuri näin. Vertailuarvo oli aiemmin esim Helsingissä 2,9 astetta, joten ei tätä tämän vuoden lukemaa (3,1 astetta) voi mitenkään erityisen kylmänä pitää…

    • Tuomo T.
      03/05/2013 09:34

      Ei se missään tapauksessa viileä ole vaan hyvin tavanomaistahan huhtikuun sää oli. Ainoastaan tosiaan kuukauden maksimi oli matala. Ensi viikolla menee sitten 20 astetta rikki varmaan monin paikoin ja useana päivänä.

      • Janne
        03/05/2013 14:37

        Se tarkoittaa sitä, että jos sama meno jatkuu niin terminen kesä alkaa muutaman viikon pääst. ”Pitäisi” alkaa 15.-20.5 etelärannikolla. Toivottavasti tässä kuussa jyrähtelisi edes ukkonen.

  16. Teemu
    03/05/2013 14:45

    Ensi viikon lämpimien jälkeen taitaapi olla melkoisen kosteat kelit luvassa. GFS ja ECWMF kumpikin ovat samoilla linjoilla. Saapi nähdä livahtaako matalien jälkeen pohjoisesta viileää ilmaa.

    • SääJaMää
      04/05/2013 16:49

      Toivottavasti ei livahda… Reilun neljän viikon päästä alkaa kesäloma ja sais alkaa livahdella korkeapainetta ja lämmintä keliä. Kaino toive, että tarkenisi pihalla t-paita päällä. 😀 Ei ois suuret toiveet. 😀

    • SääJaMää
      05/05/2013 10:51

      Lunta sataa… 😦 Lämmintä pari astetta. Ihan normi keväthän tämä on mutta varmaan viime ”kesän” jäljiltä kaipais aurinkoa lämmön kera. Onneksi maaliskuussa saatiin aurinkoa! Viime viikkoina päivällä on satanut sitä sun tätä, alkuillasta alkaa aurinko paistaa ja on parhaat ulkoilukelit. Poutaantumisen myötä kylmenee ja yöllä on ollut pakkasta 3-5 astetta.

  17. Janne
    03/05/2013 20:14

    ECWMF ennakoi että sää olisi ensi viikolla keskim. lämpimämpää koko maassa. Tämä on sopusoinnussa ilmanpaine-ennusteen kanssa.

  18. Tapio R
    04/05/2013 07:38

    Taitaa käydä niin, että sää ei selkene tänään Otavassa lainkaan, vaan sumupilvi jää päälle ja siinä tapauksessa ylin lämpötila jää alle 10°. Selkeän sään alue näkyy eteläisellä taivaalla, mutta raja on noin 20 kmn päässä. Otavassa on nyt 4°.

  19. Tapio R
    04/05/2013 12:06

    Nyt alkaa Otavassa sumupilvi oheta, mutta edelleen on pilvistä.

  20. Tapio R
    04/05/2013 18:28

    Eipä tullut auringonpaistetta tänään. Aamupäivän pyöri täällä sadealueen eteläreuna, mutta sadetta ei kuitenkaan täällä saatu. Iltapäivän ajaksi jäi Otavaan tiheä kumpukerrospilvipeite, joka on ajoittain ohentunut ja eteläisellä taivaalla on näkynyt täysin pilvetöntäkin. Lämpötila käväisi 15°ssa pilvisestä säästä huolimatta.

  21. Sami
    06/05/2013 06:02

    Eipä ole häävi ennustettavuus näköjään tällä hetkellä…torstaiksi Ilmatieteenlaitos ennusti Jyväskylään +20, tänään +12 ja perjantain lukemat ovat muuttuneet +18->+8.

  22. Teemu
    06/05/2013 07:35

    Sami :
    Eipä ole häävi ennustettavuus näköjään tällä hetkellä…torstaiksi Ilmatieteenlaitos ennusti Jyväskylään +20, tänään +12 ja perjantain lukemat ovat muuttuneet +18->+8.

    Jep, menee mielenkiintoiseksi. Lännestä tarjolla ihan matalan keskusta päälle ja samaan aikaan jäämereltä pukkaamassa korkeata (GFS:n mukaan).

  23. Tapio R
    06/05/2013 09:37

    Tänään aamukuuden aikaan Otavassa oli katot huurteessa ja maa valkoisena. Lämpötila oli -2°. Eilen sade jatkui myöhään yöhön saakka ja iltakuuden aikaan oli hämärää kuin marraskuussa. Niin paksu pilvipeite oli päällä.

  24. Tapio R
    06/05/2013 18:43

    Lahdessa ja Lammilla tänään mitattu 17°, Otavassa 14°.

  25. Janne
    06/05/2013 19:21

    Tällä viikolla voidaan avata ukkoskausi. Yleensä käy valitettavasti niin että ukkosia ei tule tänne etelärannikolle.

    • Tapio R
      06/05/2013 21:42

      Epäilen rintamaan liittyvien ukkosten menevän Suomen, ehkä Vironkin eteläpuolitse Venäjälle helatorstaina. Rintaman jälkeen perjantaina voi yksittäisiä ukkosia esiintyä kuurojen yhteydessä, mutta tällaisessa ukkoset ovat heikohkoja samantapaisia kuin ennen Vappua sattuneet ukkoset.

    • Tapio R
      06/05/2013 21:48

      Ei tule etelärannikolle kuuroja eikä ukkosia tähän aikaan kesästä, mikäli tuuli käy kylmältä mereltä. Ainoastaan tuulen käydessä maalta tai rannikon suuntaisesti, kuuroja voi tulla pääkaupunkiseudulle. Rintamaukkosetkin heikkenevät kylmän meren päällä.

    • Janne
      07/05/2013 08:10

      11.5.2009 täällä oli räväkkä ukkoskuuro ja lämpötila oli hädintuskin +10. Silloin salama mm. iski Turunväylällä (vt1) henkilöautoon.

      • Tapio R
        07/05/2013 22:52

        Kyllä näitä yksittäistapauksia on ollut. Otavassa lokakuun lopulla 1983 kylmän rintaman yhteydessä satoi lunta ja ukkosti sekä oli +3°. Rintaman jälkeen lämpötila laski miinukselle. Salama iski maatilan päärakennukseen ja sytytti sen tuleen 3 kmn päässä Otavasta silloin. Palovahingot oli huomattavat.

  26. Sami
    07/05/2013 13:49

    Saa nähdä minkälainen tuosta helatorstaista tulee…MTV:n meteorologi uhkaili rankkasateilla ja ukkosillakin. Hiukan on vilpoista mihinkään ukkostyyppiseen kuuroon jos lämpötila on Jyväskylässäkin vain +7…+9 astetta.

    • Tapio R
      07/05/2013 22:35

      Meteorologi haluaa herättää huomiota omalla sooloilullaan. Oli tarkoitus jo eilen tämä ilmaista, mutta unohdin.

    • Juhani
      08/05/2013 11:59

      Tänne Hämeenlinnan seudulle IL ennustaa huomenna iltapäivällä ukkosta, mutta kun katsoo noin parametrien arvoja, niin vaikea tuota on uskoa.

  27. Mikko
    08/05/2013 11:11

    Toukokuun loppupuolen ennusteet näyttävät tällä hetkellä, että Venäjältä saattaisi tulla lämmintä ilmaa Suomeen.

    • Juhani
      08/05/2013 11:54

      Sekä GFS:n että ECMWF:n mallit ovat kuitenkin varsinkin yli seitsemän vuorokauden päähän sellaista arpomista, että niistä ei kannata paljon vetää johtopäätöksiä. Nytkin ne ovat 10 vrk:n päässä jo eri linjoilla.

  28. Tuomo T.
    08/05/2013 12:57

    Ennustettavuus näyttää olevan nyt tosi vaikeaa. Aamuennusteessa Helsinkiin oli huomiseksi tarjolla paljon puhuttuja sateita ja ukkosta, iltapäiväennusteessa silkkaa poutaa. Maanantaille ”luvattiin” kaatosadetta, nyt pilvetöntä taivasta. Ilmeisesti tilanne on se, että matalapaineita pörrää ympärillä mutta niiden reitistä ei ota selvää se kuuluisa Erkkikään.

    Esim. ylempänä oli puhuttu Jyväskylän alle 10 asteen lukemista. No, nyt on sadetta tarjolla sinne mutta +15 päivälämpötilalla!

    Kun katsoo ennustettuja päivän ylimpiä, niin ollaan jonkin verran keskiarvojen yläpuolella. Muistaakseni päivän keskivertomaksimit ovat puolen kuun tienoilla etelässä noin +15, pohjoisempana tietysti alempia. Kasvukauteen ei tule taukoja, koska yöt ovat lämpimiä.

    Ja nyt ärsytän varmasti jonkun sanomalla näin, mutta koska kevät oli niin myöhässä ja hiukan keskimääräistä viileämpi etenkin etelässä, niin ei ole ihme, että toukokuussa ”luonto otttaa takaisin”. Ja ollaan tässä kieltämättä kaukana takavuosien lämpöpiikeistä. Esim. 2004 oli vapun jälkeisellä viikolla jopa +27 asteen päiviä, vuonna 2011 20 astetta ylittyi jo pääsiäisenä. Myös 2010 oli hyvin lämpimiä päiviä toukokuussa.

    • Tuomo T.
      08/05/2013 13:00

      Kuvaavaa on, että koko toukokuun ajan yksittäisten päivien ennätyslämpötilat ovat yli 20 astetta, 5.5. lähtien päiväkohtaiset ennätykset ovat yli +25 astetta. Tarkistin, että jopas vaan, 2010 oli puolen kuun tienoilla melkein 30 asteen päiviä!

      • AP
        08/05/2013 13:35

        Tuo 2010 onkin poikkeuksellisuudessaan omaa luokkaansa. Ensin rikkoutuivat uudet ajankohdan lämpöennätykset toukokuun puolivälissä ja vieläpä varsin pohjoisessa (Kruunupyy ym.) ja sitten saman vuoden heinäkuussa mitattiin monilla mittauspaikoilla uudet kaikkien aikojen ennätykset (35,0-37,2 astetta) ja vielä elokuussa syntyi uusia paikallisia ja valtakunnallisia ennätyksiä kun lämpöä oli parina päivänä liki 34 astetta. Päälle vielä kovan luokan ukkosmyrskyt.

        Suurin osa näistä vuoden 2010 huippulämmöistä kulkeutui meille suoraan Venäjältä, jonne lämmin ilma oli hyvin vahvan korkeapaineen ansiosta ”varastoitunut”.

  29. Ukkosista
    08/05/2013 14:13

    Ei oo kiva juttu tuo lätäkkö tossa Suomen ja Viron välissä, kun pilaa aina kaikki ukkoset täällä etelä-Suomessa 😦

  30. Tuomo T.
    08/05/2013 17:26

    Vielä viidesta 2010. Se tosiaan oli aivan poikkeuksellinen, eli paha verrata mihinkään. Siinä mielessä jos ottaa vuoden 2012&tämän vuoden alun, lämpötilaolot ovat olleet hämmentävän ”normaaleja”, siis jos kataotaan koko vuoden keskilämpötiloja. Tai siis pitäisi kai sanoa, että hämmentävän lähellä pitkän ajan keskiarvoja on oltu, jopa pitkiä aikoja niiden alapolella. Hyvä niin!

    • Tuomo T.
      08/05/2013 17:28

      Tarkennan vielä, että puhun siis -10 touko-elokuusta, muutenhan vuosi oli aikamoista ääripäiden äytöstä. Sen alkuvuosi oli paikoin poikkeuksellisen luminen ja harvinaisen kylmä etelässä, ja vuoden lopussa taas talvi alkoi jo marraskuussa.

  31. Matti
    08/05/2013 18:46

    Mitäpä jostain parin salaman mitäänsanomattomista roskaukkosista. Sitten kun niitä tulee niin tulkoon kunnolla. Ennusteet näyttävät aurinkoa ja ilmamassa pysyy kokoajan plussan puolella. Torstaina jopa lähempänä kymmentä astetta.

    • Ukkosista
      08/05/2013 19:42

      Viime kesänä taisi olla kaksi ”ukkosta”, joita voi oikeasti pitää ukkosina, joten olen tyytyväinen mihin tahansa nollan ylittävään salamamäärään huomenna.

      • Tapio R
        08/05/2013 20:23

        Juuri näin. Kyseessähän oli viikon 30 sunnuntaita vasten yöllä ja seuraavanakin yönä olleet ukkoset Päijänteen länsipuolella.

  32. Matti
    09/05/2013 08:42

    Hyvin huomaa ilmamassan lämmenneen vuorokauden aikana. Helsingissä yöllä lämpötila yllättäen lähtenyt nousuun 11c -> 13c -asteeseen. Sade amulla vähän viilensi, mutta nousuun mennään siitä huolimatta. Nyt kun paistaisi aurinko, niin +20 menisi rikki kevyesti.

    • Janne
      09/05/2013 12:07

      Kyllä näyttää nyt siltä että terminen kesä olisi alkamassa Hesassa ja muualla Uudellamaalla eli terminen kevät on jäämässä lyhyeksi.
      Tälle päivälle on ennusteen mukaan toivottavasti tulossa ukkosia, toivotaan ettei mitään vahinkoja kummiskaan ole tulossa. Mutta kuten sanottu niin Suomenlahti voi ”pilata” etelärannikon ukkosmahikset.

  33. Vesa
    09/05/2013 10:05

    GFS ennustaa edelleen, että kuun puolenvälin jälkeen Venäjälle kehittyisi massiivinen korkeapaine. Jännityksellä odotan, miten tässä käy. Saadaanko kuun loppupuolella tänne kunnon helteet?

  34. Juhani
    09/05/2013 12:41

    Salon ja Hangon tienoilla näyttää nyt (klo12.40) olevan kuuropilvissä hiukan ukkosta mukana. Onpa tuo jaksanut ukkostaa Itämeren ylläkin.

    • Tapio R
      09/05/2013 16:16

      Porin edustalla Selkämerellä näkyi tutkakuvassa olleen muutamia salamoita klo 13 tienoilla.

  35. Tapio R
    09/05/2013 16:19

    Otavassa sataa. Sekä etelä- että pohjoispuolella näyttäisi olevan selkeämpää. Lämpötila on 8°.

  36. Antti L
    09/05/2013 19:16

    Kevään myöhässäolosta on hehkutettu pitkään ja edelleenkin, mutta jos tämän hetken tilannetta vertaa muuhun kuin tämän vuosituhannen keskiarvoon, niin ei olla enää yhtään myöhässä. Hiirenkorvia pukkaa puihin täällä Uudellamaalla. 60-luvun alusta lähtien hiirenkorvat tulivat ensimmäisen kerran näin aikaisin vuonna 1975, 6.5. Vuonna 1983 tämä tapahtui jo vappuaattona ja tällä vuosituhannella noita huhtikuisia puhkeamisia on ollut useampiakin.
    Kevään edistyminen on ollut vuoden 1963 kaltainen maaliskuun jälkeenkin. Terminen kevät alkoi muutaman päivän myöhemmin ja sen jälkeen oli huhtikuussa sadejakso ja jos nyt on jatkossa kaakkoisia lämpimiä virtauksia, niinkuin on ennustettu ensi viikollekin, niin samaan malliin mennään.

    • Matti
      10/05/2013 13:59

      Jos tarkkoja ollaan, niin ainakin Uudellamaalla on jo todennäköisesti alkanut terminen kesä. Kevät jäi alle kuukauden mittaiseksi, niinkuin vähän epäilinkin.

  37. Janne
    10/05/2013 08:18

    Jos gfs ennustetta kattoo niin se näyttää kuun lopulla jo hellelukemia Etelä-Suomeen. Jos näin käy toukokuusta tulee tavanomaista lämpimämpi, mikä nostaa kevään keskilämpötilaa joka jää keskiarvojen alle. Mitä ukkosiin tulee niin etelärannikolla tuli eilen sadekuuroja joissa ei ukkostanut. Kuten joku sanoikin niin kylmä Suomenlahti ”teki tepposet”.

    • Nimetön
      10/05/2013 10:08

      Harvinaisen kovat helteet on Venäjälle kehittymässä… jos noista saataisiin edes ripaus tänne, niin se olisi äkkiä toukokuun 2010 toisinto. Toukokuun keskilämpötilasta.. taitaa olla enää kyse tuleeko toukokuusta lämmin vai tosi lämmin. Myöhäisestä keväästä ei kannata enää puhua, koska nyt on jo kesä.

  38. Jussi
    10/05/2013 08:44

    Joo, kyllä tässä näyttää käyvän niin kuin arvasin viimeistään siinä vaiheessa, kun varmistui, että huhtikuukin jää melko viileäksi: toukokuusta tulee lämmin. Laskin, että maalis-huhtikuun keskilämpötila oli Helsingissä noin 2,2 astetta keskimääräistä viileämpi (koko alkuvuoden keskilämpötila taas alle asteen, sillä helmikuu oli niin leuto) ja Jyväskylässä poikkeama oli suurin piirtein sama.

    Siis jos loppukuu olisi hyvin lämmin, toukokuusta tulisi helposti pari astetta keskimääräistä lämpimämpi ja keväästä keskilämpötiloiltaan hyvin tavanomainen. Mutta tässäkin tapauksessa mikään ei valehtelisi yhtä paljon kuin tilasto.

  39. Jussi
    10/05/2013 13:14

    Kieltämättä yllättävän kesäisiä lukemia on luvassa ihan sisämaata myöten – tai pitäisikö sanoa rannikkoa myöten, sillä sisämaassahan lämmintä on tähän aikaan vuodessa varmemmin kuin rannikolla. ECMWF:n tuore kuukausiennuste sanoo, että seuraavat kolme viikkoa ovat keskimääräistä lämpimämpiä. Näin kevään ystävänä on tietysti pettymys, että se omalta kohdaltani suosikkivaihe keväästä eli päivisin 10-15 astetta näyttää jääneen yllättävän lyhyeksi. eihän sitä tietenkään tiedä, millainen kesäkuun alkupuolesta on tulossa.

  40. Janne
    10/05/2013 16:54

    MT3:n ennuste näyttää kuun lopulle jo +27 asteen lämpötiloja tänne Uudellemaalle ja kuten ECMWF:n tuorein kuukausiennuste näyttää niin 3 seur. viikon ajan olisi keskim. lämpimämpää eli hellekesä polkaistaneen tällä kertaa ehkä jo tässä kuussa käyntiin. Muita kesän merkkejä täältä etelästä on koivujen silmut ja voikukat jne.

    • Tuomo T.
      10/05/2013 19:42

      En luottaisi liikaa niihin Maikkarin ennusteiden lloppupään lukuihin. Ne tulee suoraan koneelta ja ennusteen loppupäässä on tunnetusti epävarmuutta. Mutta lämmintä selkeästi on tulossa.

    • Janne
      10/05/2013 19:44

      Toivottavasti ei tuliskaan noin lämmintä. Ehkä joku 20 astetta olisi ihan kelpo keli. Kai noi maikkarinkin sääennusteet meteorologi ekana käsittelee ja tarkastaa?!

      • Jussi
        11/05/2013 09:31

        Maikkarin ennusteista: en tunne heidän datan läpikäyntiperiaatteitaan mutta etenkin sivulla http://www.mtv3.fi/saa on loppupään osalta aika käsittelemätöntä dataa toisinaan. Siis kerran oli tilanne, että Helsinkiin luvattiin lämpimämpää ilmaa keväisessä lounaistuulessa kuin Tampereelle.

        Kun vertailee eri lähteitä, sivuilla http://www.weather.fi ja Foreca.com voi olla eri lukemia ja vielä erikseen kännyversiossa Foreca.mobi hieman eri lukemat. Lähde kaikissa sama. Kun kokemuksen mukaan Foreca.mobi antaa lämpötilat ”yläpainotteisesti” eli monta astetta korkeampia kuin FMI.

  41. Juhani
    10/05/2013 20:55

    Ukkoskausi avattu. Meillä tosin paistoi aurinko, järvi oli peilityyni ja mittarissa 18 astetta. Mutta etelän puolelta meni äsken ukkospilvi kohti itää ja jyrähteli mennessään parikymmentä kertaa. Tuli ihan kesäfiilis!

    • Janne
      10/05/2013 22:48

      Saitko kuvaa?

      • Juhani
        11/05/2013 12:14

        Eipä ehtinyt kuvailla, kun oli grillaussessio menossa. 🙂

    • Janne
      11/05/2013 13:19

      Me ollaan hommattu järkkäri. Heti kun tulee ukkonen niin voispa yrittää salamoita kuvailla.

  42. Tapio R
    11/05/2013 13:06

    Ukkoskausi Otavassakin avattu. Jatkuvaa jyrinää Hirvensalmen suunnassa ja salamoitakin näkyy. Ei vielä sada. Pilvi menee kohti koillista. Tämä pilvi oli Forecan tutkan mukaan Heinolan koillispuolella klo 11.20, joten osasin odottaa ukkosta tänne suuntaan.

  43. Tapio R
    11/05/2013 13:25

    Otavan yli menee juuri oikea ukkospesäke. Alkoi rankka sadekuuro voimakkaiden tuulenpuuskien kanssa. Tällä hetkellä sataa 0,5 cmn läpimittaisia rakeita.

  44. Tapio R
    11/05/2013 16:32

    Uusi voimakkaampi kuuropilvi lähestyy Otavaa. Salamoita ei pilvessä toistaiseksi ilmene.

  45. Risto
    12/05/2013 19:03

    Puuppa.orgin GFS on muuten ollut viime aikoina luotettavampi 48 tunnin ennusteissa kuin Ilmatieteen laitoksen mallit. Tällä hetkellä ensin mainittu on sitä mieltä että tiistaina iltapäivällä tulee rapsakkoja sadekuuroja, ja jälkimmäinen tarjoaa nättiä poutakeliä.

    • Risto
      12/05/2013 19:05

      Paikkana Pohjois-Pohjanmaa

      • SääJaMää
        13/05/2013 23:02

        Niin on ollut. Sieltä tulee usein katsottua. Nyt on tummanpuhuva taivas P-Pohjanmaalla. Muutama murahdus kuulunut mutta muuten on odottavan hiljaista. Saapa huomata, tuleeko ensi yönä eka oikea ukkonen tälle keväälle. Viikonlopun paria jyrähdystä ei lasketa.

  46. anonyymisti
    12/05/2013 23:39

    Hausjärvellä poutaa ja savusumua kulotuksesta johtuen. Ei merkkejä ilmastonmuutoksesta.

  47. Matti
    13/05/2013 10:35

    Mukavan näköinen ukkosrypäs Viron puolella. Tulee Suomeen mutta heikkenee meren päällä. Tosiaan loppuviikoksi ennustetaan jo yli +10 ilmamassan lämpötiloja etelään. Hellerajat tulee paukkumaan.

    • Matti
      13/05/2013 12:52

      Salamointi lakkasi ”yllättäen” kun järjestäytynyt ukkospilvijono meni meren päälle. Aika voimakasta kaikua silti vielä näyttää.

  48. Tuomo T.
    13/05/2013 10:40

    Kuinkahan suuri poikkeama loppujen lopuksi tulee toukokuun säähän? Sitä on tietysti vielä mahdoton sanoa, mutta tällä menolla +2-3 astetta on todennäköinen.

  49. Janne
    13/05/2013 19:18

    Kotkan kohilla näkyy tutkassa kivasti salamoita. Tulispa Uudellemaallekin. Nyt on +12 ja vettäkin sateli tossa aiemmin.

    • Juhani
      13/05/2013 19:54

      Kannattaa katsoa ihan oikeista tutkista eikä harrastelijoiden laitteista. Todellisuudessa ne ukkoset ovat olleet Suomenlahden perukassa Venäjällä.

    • Janne
      13/05/2013 20:05

      Olet oikeassa, Forecallakin on hyvä tutka (täsmätutka) jossa näkyy selvästi nuo ukkoset Suomenlahden itäpäässä.

  50. Tuomo T.
    15/05/2013 08:32

    Viikonlopusta jo ennakkoon. Selvää on, että helleraja menee rikki jossain päin, luultavasti Länsi- tai Lounais-Suomen sisämaassa, koska kuuma ilma tulee idästä. Ajankohdan päiväennätyslukemat ovat 29 asteen luokkaa. En usko, että niin korkeita lukemia ”kellotetaan” missään. 26-27 astetta lienee maksimi, mutta tämä on arvaus.

    Jos oikein tulkitsen ennusteita, niin kuumin sääjakso ei (onneksi) kestä kuin muutaman päivän. Minähän en pidä helteistä tänäkään vuonna. Ollaanhan tuossa joka tapauksessa jopa kymmenen astetta ajankohdan keskiarvojen yläpuolella. Jo +20 astetta on yläkanttiin tässä vaiheessa toukokuuta, joskaan ei harvinaista.

    Uskaltaako kukaan tässä vaiheessa heittää ennusteita kehiin koko kesästä? Minäpä heitän: kesästä tulee suhteellisen lämmin ja melko kuiva. Poikkeama koko maassa tulee olemaan +1-2 astetta keskiarvojen yläpuolella. Heinäkuun alkuun tulee oikein kunnon helleputki, uudestaan kesä-heinäkuun vaihteeseen.

    Tässä (tietysti täysin nopalla heitetyt) kuukausiennusteet:

    poikkeamat keskiarvoihin:

    kesäkuu: +1-1,5 C
    heinäkuu: n. +2 C
    elokuu: +2-3 C

    • Tuomo T.
      15/05/2013 08:36

      Pienenä disclaimerina sanon, että nämä ovat pelkkiä arvauksia. Minähän toivon kesää, jossa on suurin piirtein yhtä monta hellepäivää kuin viime vuonna. Hki-Kaisaniemessä niitä näytti olleen 2012 tasan yksi, mutta kesän keskilämpötila poikkesi kuitenkin ”normeista” vain 0,4 astetta alaspäin.

    • Matti
      15/05/2013 09:48

      Helsinki on sijainnillisesti arvelluttavassa paikassa tähän aikaan vuodesta lämpötilojen suhteen, koska jos tuulee mereltä, meri viilentää rannikon. Viime torstaina oli tästä hyvä esimerkki: tuuli 6m/s etelästä. Lämpötila jäi n.12 asteeseen, vaikka ilmamassan lämpötila oli n.+8. Päivällä tuuli heikkeni ja lämpötila nousi muutamassa tunnissa yli +20. Tuo itätuuli on vielä näkemättä itseltä paikan päällä. Luultavasti meri ei tällöin viilennä rannikkoakaan juuri ollenkaan.

      • Tuomo T.
        15/05/2013 10:51

        Totta, itätuuli ei juurikaan paina Helsingissä, eikä etelätuulikaan. Lounaistuuli nipistää kantakaupungista monta astetta, mutta jo Vantaalla on selvästi lämpimämpää.

      • Matti
        16/05/2013 11:04

        Tänään tosiaan jo huomaa tuulen vaikutuksen. Eilen tuuli etelästä/lounaasta, lämpötila oli keskustassa max +14. Tänään tuuli idästä, Rautatientorilla asteita jo yli +17 ja Kaisaniemessä yli +18, vaikkei olla edes puolipäivässä. Tuulen voimakkuus suunnilleen sama (ero <1m/s).

    • 15/05/2013 10:24

      Kesästä tulee kuuma ja hikinen. Ukkoskuurot ja vähäpukeiset naiset tuovat välillä virkistystä.

  51. Jykä
    15/05/2013 08:59

    Sodankylästä pohjoiseen on tässä muutamana päivänä satanut lunta ja räntää…..siellä on aikamoinen muutos jos tosiaan ennustetut lämpimät toteutuu. Talvesta suoraan kesään? 🙂

    • Tuomo T.
      15/05/2013 12:30

      Tosi jyrkkä leikkaus on tosiaan tulossa Lappiin. Tosin eikös sielläkin sentään ole terminen kevät menossa? FMI:n nettisivun lämpötilakuvaajien mukaan Lapissa on menty aika lähellä pitkän ajan keskiarvoja ensimmäiset kaksi viikkoa toukokuusta, ehkä hieman alapuolella.

      Mitä tulee ensi viikon säähän, niin näyttää olevan klassinen korkea- ja matalapaineen kamppailu: lounaasta on tulossa matalapaine, joka saattaisi kiepsauttaa lämpötiloja lähemmäs ”normaalia”, mutta taas viimeisin ennuste on sitä mieltä, että jatkuisikin korkeapainesäässä ja lämpötilat yli +20:n. Miten käynee?

  52. AP
    15/05/2013 13:25

    Kovin tuntuu ennustettavuus olevan huono taas kerran. Viikonlopun ja ensi viikon alun ennusteita vaihdetaan koko ajan. Ilmeisesti ilmamassa on viikonloppuna lämmintä, mutta epävakaista. Helleraja saattaa jossain aurinkoisemmalla paikalla mennä rikki juuri ja juuri ja luultavasti vain perjantaina. Oma veikkaukseni näiden ristiriitaisten ennusteiden keskellä on että lyhyen lämpöaallon jälkeen ensi viikolla lounaisvirtaus ottaa vallan ja ylimmät lämpötilat putoavat taas normaalilukemiin eli alle 20 asteeseen.

    Mutta onpas tänään viileä päivä! Tampereella kivuttiin kylmän aamun jälkeen vasta äsken 10 asteen yläpuolelle kun parina viime päivänä tähän aikaan on ollut jo yli 15 astetta. Yhtä kivualiasta näyttää lämpeneminen olevan muuallakin kuten Turussa. No, vasta huomenna pitikin alkaa se lämmin itävirtaus…

    • Tapio R
      15/05/2013 17:52

      Myös Otavassa viileää. Ainoastaan 15°, vaikka aurinko paistaa lähes pilvettömällä taivaalla. Kolea tuuli viilentää ilmaa.

  53. Juhani
    15/05/2013 18:52

    Luulenpa, että helteet jäävät viikonloppuna ainakin Etelä-Suomessa aika vähiin. Helleilmamassan pohjoispuolelle liittyvä rintama näyttäisi asettuvan Etelä-Suomen päälle, mikä tietäisi runsasta pilvisyyttä ja kuurottaista sadetta. Helleilmamassan ukkoset näyttäisivät jäävän Viron puolelle, johon mallit laskevatkin aika hulppeita lukemia. Mutta seurataanpa tilanteen kehittymistä. Ei tuon rintaman tarvitse liikahtaa kuin ehkä 150 km pohjoisemmaksi, niin lämpimin ilmamassa ukkosineen ulottuisi Etelä-Suomeen.

  54. Jykä
    16/05/2013 11:49

    Toisaalta eilen Helsingin edustalla oli kovasti sumua ja se osittain myös esti sään lämpenemisen.

    • Jussi
      16/05/2013 12:21

      Tämä päivä on kyllä sitten ”ottanut takaisin” eilisen. Aamulla oltiin lähellä nollaa etenkin alavilla alueilla, nyt puoliltapäivin ollaan jo noin 20:ssa.

  55. Jykä
    16/05/2013 14:05

    Ja nyt ennusteet arpoo jatkuvaa sadetta etelään useaksi päiväksi….katsotaan miten käy.

  56. Tapio R
    16/05/2013 15:43

    Ennusteissa näyttäisi noin viikon kuluttua huomattavakin kylmeneminen, sillä Jäämeren kylmä ilma näyttäisi leviävän kohti Suomea. Vienanmeren tienoille näyttäisi muodostuvan matalapaine ehkä ensi viikon lopulla. Tällaisessa tilanteessa hallat palaisi ja päivällä esiintyisi vesi- tai raekuuroja, Keski- ja Pohjois-Suomessa lumikuurojakin.

    • Juhani
      16/05/2013 19:35

      Ristiriitoja on malleissa. Ensi viikon perjantaina GFS työntää kylmää ilmamassaa yli Suomen, mutta ECMWF tarjoaa lämmintä kesäsäätä. Katsellaanpa, kuinka lopulta käy. Kannattaa muistaa, että GFS:n tapana on lähes aina liioitella sääilmiöitä pidemmällä aikavälillä.

      • Juhani
        16/05/2013 20:10

        No niin, uusimmassa päivityksessä GFS sitten lievensi huomattavasti kylmänpurkausta ensi viikon lopulla.

  57. Tapio R
    16/05/2013 17:56

    Ilmatieteen Laitoksen sivulle tuli kolmen kuukauden ennuste, jossa mainitaan lämpimimpien ilmamassojen jäävän kauas Etelä-Venäjälle. Tämä tietää sitä, että kovimmat ukkosetkin jäävät Suomen rajojen ulkopuolelle. Ehkä Länsi-Euroopan matala on liian lähellä Suomea ja lämpimimmät massat ohjautuvat Suomen etelä- ja itäpuolitse viime kesän tapaan. Ennusteen mukaan kesän keskilämpötilaan ei tule suuria poikkeamia puoleen eikä toiseen. Voi myös kuvata ennusteen heikkoutta.

  58. Juhani
    16/05/2013 19:41

    Etelä-Suomeen olisi ainakin sunnuntaina tulossa ukkosia. Ainakin tämän hetken mallien mukaan parametrien arvot ovat ihan hulppeita. Saattaapi lauantainakin jotain pientä kehittyä Satakuntaan/Varsinais-Suomeen.

  59. Matti
    17/05/2013 07:50

    Kotka ainakin saa tällä hetkellä merellä muodostuneen kohokonvektioukkosryppään niskaansa. Ja ECMWF ennustelee lämmintä pitemmäksikin aikaa. Toivottavasti pitääkin kutinsa, että pessimistit saa runtua.

    • Tapio R
      17/05/2013 07:57

      Näyttää liikkuvan Kotkan seudulta kohti luodetta. Ukkoset ovat muodostuneet itäisellä Suomenlahdella.

    • Matti
      17/05/2013 08:01

      Yön alin oli Helsingissä muuten n. +15 astetta ja Lappeenrannassakin näyttänyt +13.

      • Jussi
        17/05/2013 08:14

        Meinasin itsekin todeta jo, että takana on ensimmäinen kesäyö! Sen arvasi jo illalla, kun ulkona oli lähes tyyntä, mutta lämpötila ei lähtenyt laskemaan. Lisää lämpimiä öitä on luvassa, sillä etelään tulee sateita ja ukkosia ja niiden aikana ei paljon hallaöitä koeta ;).

  60. Tapio R
    17/05/2013 08:26

    Otavassa nyt +17 astetta ja etelän suunnalta on saapunut ukkosta enteileviä keskipilviä altocumulus floccus ja castellanus, suomennettuna kokkare- ja vallinharjapilviä.

  61. Jussi
    17/05/2013 13:05

    Näyttää siltä, että itävirtaus pitää pintansa koko ensi viikon. Toisaalta Etelä-Suomen yli menee paljonkin sadealueita mutta näissä olosuhteissa ne ovat lämpimiä kesäsateita. Kevät tai siis kesä oikeastaan etenee kohinalla. ECMWF:n päivitetty kausiennuste on yhä sitä mieltä, että lähiviikot ovat keskimääräistä lämpimämpiä.

  62. Janne
    17/05/2013 14:04

    Terminen kesä alkoi etelässä 7.5. ja tänään on ollut melkoisen hautova päivä. Varmaan ukkosia tulossa.

  63. Janne
    17/05/2013 15:56
  64. Matti
    18/05/2013 08:09

    Ilmatieteenlaitos ennusteli (www-sivullaan) eilen Helsinkiin sateita pitkin päivää. Ilmeisesti kohokonvektion vaara olikin olemassa, mutta kaikki sadekuurot menivät idästä reippaasti ohi ja lähinnä aurinko vain paistoi puolipilviseltä taivaalta. Tällekin päivälle ennustetaan sateita (kaksi pisaraa???), vaikka ukkos-/ sadekuurot taitavat syntyä tänään iltapäivällä mantereelle? Jotenkin pessimistisiä olleet nuo Helsingin ennusteet, sekä lämpötiloiltaan että sade-ennusteiltaan.

    • Matti
      18/05/2013 12:25

      Noniin hävishän ne pisarat lopultakin kartalta 😉 Ilmeisesti etelästä noussut ukkoskuuroalue oli niiden aiheuttajana. Odotin että meri tyrehdyttää ne, ja niin sitten kävikin.

  65. Janne
    18/05/2013 20:38

    uudellamaalla jyrisee ukkonen, kiva yö tulossa!

  66. Matti
    18/05/2013 20:58

    Joo Helsingin itäpuolelta kohta ohittaa ukkosrypäs ja länsipuolta toinen juuri muodostunut solukko. Harmi ettei osu kohdilleen.

    • Janne
      18/05/2013 21:14

      Huomennakin saattaa tulla.
      Tänään on ollut hemmetin tukala ilma toukokuulle.

    • Janne
      18/05/2013 22:52

      Yllättävän kovan huomion tää ukkonen sai!!
      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288566512000.html

    • Matti
      18/05/2013 23:25

      Oli muuten Ilmatieteenlaitokselta aivan loistava veto pistää the salamatutka julkiseen jakoon. Harrastelijaversiot joutavat sen jälkeen romukoppaan 🙂

  67. Tapio R
    19/05/2013 01:08

    Otavassa alkoi salamoida puoli tuntia sitten. Forecan tutkan mukaan ukkospilvijono on itä-länsi suuntainen alkaen itärajalta Imatran seudulta Päijänteen tienoille. Tämän jälkeen tulee lyhyt tauko. minkä jälkeen saapuu laajempi ukkospilvirypäs, joka meni Helsingin itäpuolta klo 21 jälkeen.

  68. Tapio R
    19/05/2013 02:25

    Otavassa salamoi edelleen. Salamointi on melko tiheää eli useita kertoja minuutissa, Nyt alkoi myös jyristä. Forecan tutkan mukaan ukkosalue jämähti Mikkelin seudulle ja näin ollen ukkonen saattaapi jatkua täällä pitkälle aamupäivään. Nyt alkoi myös sataa.

  69. Tapio R
    19/05/2013 09:21

    Ukkospilvet siirtyivät Otavan ja Mikkelin pohjoispuolelle klo 3 jälkeen, minkä jälkeen alkoi sataa. Mukavaa välkehdintää nuo elosalamat olikin yli kahden tunnin ajan. Nyt on 13 astetta ja yhtenäinen pilvipeite.

  70. Sami
    19/05/2013 16:16

    Ei salaman puolikastakaan vielä suomessa eikä lähimerialueillakaan klo16 mennessä. Kuinkahan torsoksi tämä jää?, Joku yksi paikallinen kuuro joka kasvaa ukkospilveksi?

    • Juhani
      19/05/2013 17:02

      Porin pohjoispuolelle kehittyi heti klo 16:n jälkeen ensimmäinen. Samaan aikaan on alkanut kehittyä ukkosia myös Viron puolelle.

  71. Jussi
    20/05/2013 08:38

    Joo-o, yllätys yllätys, ukkoset jäi väliin! Eivät ne vain oikein selviä Suomeen saakka tähän aikaan vuodesta.

    Yllättävän itsepintaista itävirtausta on tarjolla pitkäksi aikaa. Mitään takapakkia, kylmenemistä tai laajoja sadealueita ei ole luvassa. Kesä siis alkoi ainakin 2-3 viikkoa, pohjoisessa ainakin kuukauden etuajassa. Tässä näkee, miten loogisen epälooginen luonto on. Kun kevät on niin paljon myöhässä, niin loogistahan on, että vastaavasti kesä alkaa reilusti etuajassa. 🙂

  72. Juhani
    20/05/2013 11:31

    Nyt on viimeisessä ECMWF:n 850 hPa:n mallissa jokin fiba. Katsokaapa hyppäystä torstaista perjantaihin. Ei kovin uskottava.

    • Matti
      20/05/2013 12:57

      Joo, to-pe -välillä pompsahtaa ilmamassan lämpötilat 5-7 astetta ylöspäin

  73. Sami
    21/05/2013 01:02

    Forecan viimeisen ennusteen mukaan olisi vielä mahdollisuus Jyväskylässä ennätyslämpimään toukokuuhun 1951-vuodesta lähtien. Jos ennuste osuu täysin, niin ollaan aivan ennätyksen tuntumassa, ennätykseen vaaditaan että ennuste on vähintään 0,3 astetta alakanttiin. Jyväskylässä toukokuun lämpöennätys on toiseksi pitkäikäisin, ennätys syntyi 1984. Sitä pidemmältä on vain lokakuun ennätys(1961).

    • Jussi
      21/05/2013 10:16

      Olisiko näin? Viime viikon loppu ja tämä viikko ainakin alultaan ovat hyvin lämpimiä, mutta mahtaisiko riittää vuoden 1984 tasolle? Tilastollista sattumaa tietenkin, mutta hyvin lämpimiä toukokuita on ollut keskimäärin vuosikymmenten alussa: 1963, 1984, 1993, 2013 (?)… Myös esim. 2002 jäi mieleen, mutta se ei ollut poikkeuksellinen.

      • Tapio R
        23/05/2013 19:03

        Myös toukokuut 1975, 1979 ja 1981 olivat lämpimiä.

    • Jussi
      21/05/2013 10:17

      Taisin kerran laskea, että maalis-huhtikuu oli Jyväskylässä noin 2,5 astetta keskimääräistä kylmempi, joten nytkään keväästä ei tulisi kuin hiukan keskimääräistä lämpimämpi yhteensä.

      • Sami
        21/05/2013 11:42

        Kyllä minä nyt laskea osaan 😉 Nyt tosin perjantaiksi foreca ennustaa päivälle ja yölle +11 lukemia joita ennätyksen haku ei oikein kestä.

        Jyväskylän kevään poikkeamat 1981-2010 keskiarvoon ovat maaliskuu -5,3, huhtikuu -0,6 ja toukokuu +3..+3,5, joten keskimääräistä lämpimämpi tästä keväästä ei ainakaan tule vaan sellaiset 0,8..1,0 astetta keskim. kylmempi.

  74. Nimetön
    21/05/2013 01:30

    Todella pahalta näyttää tällä hetkeltä Oklahomassa. Vaikuttaa yhdeltä historian tuhoisimmista tornadoista.

    • Matti
      21/05/2013 09:06

      Joo huhhuh, kuolleiden määrä on ainakin kolminkertainen Oklahoman 1999 F5 tornadoon verrattuna. Tämän lisäksi tiedonvälitys on tänä päivänä aivan eri luokkaa mitä vuonna 1999.

  75. Jykä
    21/05/2013 08:11

    Nuo aiemmin ennustetut rankat sateet ovat toistaiseksi jääneet täällä etelässä aivan olemattomiin….no nyt Ilmatieteenlaitos näköjään ennustaa taas uusia sateita huomisesta lähtien. Ehkä nyt sitten oikeestikin sataa?

  76. Sami
    21/05/2013 12:06

    Tällä hetkellä Jyväskylän toukokuun loppupuolen(16.-31.5.) keskiarvoksi olisi tulossa +15 astetta..kesäkuun alkupuolista viimeisen 10 vuoden aikana vain yksi(2011) olisi ollut lämpimämpi. 1984 toukokuun lopun keskiarvo oli +17,1, jonka jälkeen vain yksi(1995) kesäkuun alku on ollut lämpimämpi.

    • Jussi
      21/05/2013 12:38

      Aika tavalla luotat ennusteisiin. Varmasti suuntaa antaa, mutta en ehkä sanoisi tarkkaan vasta kuin kuun päätyttyä.

      • Sami
        21/05/2013 13:41

        Pidin 2 vuotta tarkkaa seurantaa ennusteiden toteutumisesta jonka tilastoja tännekin laitoin. Esim. Viime vuonna 46 10päivän ennusteesta 36 osui asteen sisälle toteutuneesta. Eniten virheitä tuli kovien pakkasten aikaan ja näin kesäpuolella selvästi vähemmän.

      • Janne
        21/05/2013 16:09

        Käyttääks kukaan accuweatherin ennusteita, mun mielestä pelkkä vitsi kun säätä voidaan ennustaa kuukauden päähän vain suuntaa antavasti laajalle alueelle. Esim. nyt kyseinen sivu näyttää 19.6. lämpötilaksi +19 ja aurinkoista. Varmasti voi olla mutta katsotaan nyt!

  77. Tuomo T.
    21/05/2013 13:33

    Sanoisin, että Suomessa on parhaillaan meneillään aika samanlainen tilanne kuin viime joulu- ja maaliskuussa. Onko väärin sanoa, että tämä on sulkukorkeapaine, jossa idästä tasaisesti virtaa ilmaa Suomeen?`Talvella se toi Siperian pakkaset, nyt helteet. POikkeamat keskiarvoihin ovat melkein samaa luokkaa ainakin parin viime viikon ajalta.

    • Sami
      21/05/2013 13:38

      Ehkä osittain, mutta sillä erotuksella ettei NAO ja AO ole pohjalukemissa vaan aikalailla pyörii nollassa tai hiukan plussan puolella. Korkeapaine ei nyt täysin blokkaa suomeen tulevia sateita, mutta on vahvasti niskanpäällä matalapaineisiin nähden.

  78. Jykä
    21/05/2013 14:27

    Ja taas on sateet kuivumassa kasaan… saas nähdä milloin sitä vettä oikein saadaan? Ehkä kuitenkin huomenna muutama pisara?

    • Tuomo T.
      21/05/2013 14:38

      Niin näyttää käyvän, näillä tietoa myös ensi viikolla. Toukokuu on vuoden kuivin kuukausi, mutta tänä vuonna se on harvinaisen konkreettista.

      • AP
        21/05/2013 15:18

        Huhtikuu taitaa olla suurimmassa osassa Suomea se kuivin kuukausi, ellei paikoitellen jo helmi- tai maaliskuu. Toukokuussa sademäärät ovat jo koholla kesää kohti mentäessä ja kuurosateiden yleistyessä.

        Nyt on tosiaan hieman turhan kuivaa puutarhanhoitoa ajatellen 🙂 mutta Porissa herättiin eilen aamulla rankkasateeseen. Siellä satoi kahdessa tunnissa lähes 25 mm kun muualla maassa oli poutaa. Tasan ei käy…

  79. Olli
    21/05/2013 15:09

    Chicagossakin ukkosti viime yönä kovaa, annettiin viranomaistiedotekin. Lähinnä varoitettiin syöksyvirtausten mahdollisuudesta, mutta tällä kertaa puuskat jäivät varsin heikoiksi. Salamointia kesti pari tuntia ja vettä tuli aika reilusti.

  80. anonyymisti
    21/05/2013 22:55

    Hausjärvellä hellettä ja 3mm sadetta toukokuun alusta.

  81. Tuomo T.
    22/05/2013 08:11

    CFS on sitä mieltä, että kesäkuustakin tulisi kaksi, jopa kolme astetta keskimääräistä lämpimämpi. Onhan se mahdollista. Kun yksi kuukausi on selvästi keskimääräistä lämpimämpi tai kylmempi, niin seuraavassa kuussa on ”kohonnut todennäköisyys” samaan suuntaan. Mitä mieltä olette?

    Tosin jos vertaa joulukuuta ja tammikuuta ja maaliskuuta ja huhtikuuta, niin hyvin kylmää kuuta seurannut kuukausi ei ollut läheskään yhtä kolea kuin edeltäjänsä.

    • Tuomo T.
      22/05/2013 08:24

      Tilastoissa huippulämmin toukokuu ei ole yleensä tiennyt lämmintä kesää, ainakin näin kävi 1984 ja 1993, joka oli melkein helteetön kesä. 2002 oli tietysti eri asia, joskin silloin toukokuu ei ollut poikkeuksellisen lämmin, taisi olla poikkeama noin +2 astetta eikä tainnut helteitäkään silloin olla. Kesä 2002 kun alkoi, niin sehän ei loppunutkaan ennen syyskuun puoltaväliä! Muilta osin tätä vuotta ei kyllä mitenkään voi verrata tuohon vuoteen! 🙂

      • Matti
        23/05/2013 10:34

        Vuosien 2010 ja 2011 toukokuussa oli hellejaksoja, näitä voisi siis sanoa huippulämpimiksi. Niiden perään kesät (etenkin heinäkuut) olivat mittaushistorian lämpimimpiä. Joten tuosta ei voi vetää mitään johtopäätöksiä.

  82. Teemu
    22/05/2013 08:41

    Lienee kohtuu varmaa, että tulee etelään vettä tänään. Onhan sitä jo vähän tässä odoteltukin.

    • Petri
      22/05/2013 19:31

      Helsinki on saanut jo yli 10 mm ja sade vain jatkuu. Pitkään näytti siltä, että kylmä Suomenlahti hyydyttää sateet, mutta nyt hanat ovat auki aina Lahteen ja Tampereelle asti. Samaan aikaan Jyväskylässä on paistanut koko päivän aurinko ja ollut vieläkin kesäisen lämmintä…

  83. SääJaMää
    22/05/2013 10:09

    Pliiiiis!!!! Pauliiiiii! Miltä näyttää pitkien ennusteiden mallinnukset kesä-heinäkuulle, mahdollisesti elokuullekin? Ilmatieteenlaitoksen pitkää ennustetta ja meteorologin tulkintaa olen toki katsonut mutta muuten todennäköisyydet/epätodennäköisyydet kesäkuukausien ilmanalasta ovat hämärän peitossa. Työpaikan hupina näin lomien alla on viisastella ja vertailla sääennusteita kesälle, olivat ne sitten sammakoista tai sääkartoista. Pläjäytäpä uusi päivitys keskusteltavaksi kahvipöydässä. Kitooos! 🙂

  84. Jussi
    22/05/2013 14:38

    Kyllä mäkin huutaisin jo Paulia paikalle! Kuukausi päivityksestä ja sen jälkeen on tapahtunut vaikka mitä.

    • Janne
      22/05/2013 16:48

      Muista et me äänestettiin ihan demokraattisesti helmikuussa päivitystahdista 😉

  85. Sami
    22/05/2013 20:28

    Tilastojen perusteella huippulämpimiä toukokuita seuranneista kesistä on aika vaikea tehdä johtopäätöksiä miten nyt käy. 2-3kpl otos ei vielä ole kovin luotettava. Jos rajaksi ottaa 1951-2012 vaikkapa 20 lämpimintä ja 20 kylmintä niin jos niissä on suhde 15-5/5-15 niin voi sanoa että on tilastojen perusteella kallellaan toiseen suuntaan.

  86. Sami
    22/05/2013 22:15

    Edelleen ollaan Jyväskylässä ennusteiden mukaan menossa +12,3…+12,4 keskiarvoon, eli voi olla että ennätys menee tosi tiukille. Toivottavasti jännitys säilyisi viimeisille päiville asti.

  87. Sami
    22/05/2013 22:57

    Kaisaniemessä on satanut klo 13-22 noin 20mm, pohjalla oli koko toukokuussa noin 8mm. 1981-2010 k-arvo on 38mm. Sateen ennustetaan jatkuvan vielä aamuun asti joten saattaa tulla yhden päivän aikana koko kuukauden keskimääräiset sateet.

  88. Janne
    23/05/2013 19:05

    Toukokuu on ollut harvinaisen lämmin, menee viimeisten 50 vuoden ajalta esim. Vantaalla 5 joukkkoon. Itse veikkaan et kevään keskilämpötila poikkeea ehkä jotain 1-1,5 astetta viileämpään suuntaan.
    Mutta itse säähän, ensi viikolla näyttäis olevan jälleen helteitä tyrkyllä kun nyt on ollut eilen ja tänään ehkä jopa harvinaisen viileää kun on jääty Uudellamaalla 10 asteeseen.

    • Janne
      23/05/2013 19:09

      Lisäyksenä vielä että vuorokauden lämpötilavaihtelu on tällä hetkellä lähes talven suojasään tasolla eli n. 2 astetta ja päivän ylimmät lämopötilat ovat varmasti olleet nyt harvinaisen matalia.

      • Nimetön
        23/05/2013 22:41

        Kyllähän silloin, kun on ollut oikeasti kylmää on tähän aikaan vuodesta päivälämpötilat jääneet Etelä-Suomessa noin 5 asteen tuntumaan. Nämä 10 asteen päivälämpötilat eivät tähän aikaan ole juuri sen harvinaisempia kuin 20 asteenkaan päivälämpötilat.

      • Teemu
        24/05/2013 07:52

        10 astetta päivällä toukokuussa (lopulla) ei todellakaan ole harvinaisen matala lämpötila. Tähän aikaan voidaan olla alle 5:ssäkin asteessa ”hyvällä” tuurilla.

      • Lasse
        24/05/2013 10:08

        Poikkeuksellisen kylmä lukema olisi Kaisaniemessä nyt +2,5 astetta ja poikkeuksellisen korkea +23,5. Määriteltyinä 2,5% ja 97,5% fraktiileina 30-vuotis kaudesta 1981-2010. Graafi löytyy Hesarin sääsivulta. Nämä ovat koko vuorokauden lukemia. Kun katsoo FMI:n sivuja itse asiassa eilen maksimi yöllä oli korkeampi kuin päivällä eilen, ja minimi päivällä matalampi kuin minimi yöllä (yölukema otetaan klo 21-09 ja päivälukema 09-21). Lähellä poikkeuksellista arvoa käytiin Kaisaniemessä helatorstaina, muuten 30 vrk taaksepäin aika tavanomaisia lukemia.

      • Janne
        24/05/2013 13:45

        Mut joo olihan liioittelua väitää tuota harvinaiseksi, mutta selvästi tavanomaista kylmempää on ollut jos tällä viikolla tyypillisesti ollaan Hesassa päivällä +15 ja yöllä +7 eli yöt ovat olleet kuitenkin melko lämpimiä.

    • Janne
      24/05/2013 13:39
  89. Jussi
    24/05/2013 08:31

    Joo, kyllä aika selvästi on ennätyslämmin toukokuu tulossa. Hki-Kaisaniemessä edellinen ennätys on vuodelta 1993, +13, ja 1984 mitattiin +12,6. Keskilämpötila on 10,2 astetta. Kolmen asteen poikkeama ei talvikuukausina olisi yhtään mitään – esim. maaliskuu oli 4-5 astetta keskimääräistä kylmempi ja keskitalvella voi olla vieläkin suurempaa hajontaa – mutta keväällä ja kesällä kaksikin astetta on paljon. +13:n asteen toukokuu vastaisi koleaa kesäkuuta.

    Tosin huomasin juuri, että Sodankylässä toukokuu 1963 oli aivan omaa luokkaansa: keskilämpötila 10,6 C! Silloin keskilämpötilat olivat vielä tyystin eri luokkaa kuin nyt, eli on Lapin väki ollut ihmeissään.

    Laskin vaihteeksi ilmatieteen laitoksen sivulla saatavissa olevilla Jyväskylän luvuilla: jos Jyväskylän toukokuun keskilämpötilaksi tulee vaikkapa 13 astetta (se olisi 4 astetta keskiarvojen yläpuolella), kevään keskilämpötila jäisi silti 0,6 pinnaa pitkän arvojen keskiarvojen alle. Maaliskuu oli Keski-Suomessa niin lämmin.

    Jos heitän Hki-Kaisaniemeen vaikkapa +3 asteen anomalian, kevään poikkeama olisi niin ikään -0,6 C. Näin joku historioitsija saa sen kuvan, että kevät 2013 oli jota kuinkin normaali, mutta voi sanoa, että mikään ei valehtele yhtä paljon kuin tilasto!

    • Jussi
      24/05/2013 08:33

      Jahas, olen selvästi nukkunut huonosti, toiseksi viimeinen kappale piti tietenkin mennä: ”kevään keskilämpötila jäisi silti 0,6 pinnaa pitkän AJAN keskiarvojen alle. Maaliskuu oli Keski-Suomessa niin KYLMÄ.” 🙂

      • Sami
        24/05/2013 12:37

        Ei tule Jyväskylään +13 asteen keskiarvoa toukokuussa, ennätys on tuo +12,3 ja sekin on tiukassa, mutta vielä mahdollinen. Maaliskuu -9,1, Huhtikuu 1,6 ja toukokuu 12,0-12,5, tekee kevään keskiarvoksi 1,5…1,7, kun 1981-2010 keskiarvo on 2,4, eli sellaiset 0,7…0,9 astetta keskimääräistä viileämpi tästä keväästä tulee.

        Ei vuodenaikojen tai vuosien keskilämpötiloja katselemalla voi sanoa millaisia säitä niiden sisällä on ollut, paras esimerkki lienee huippukuuma 1,5 kuukauden jakso kesällä 2010, kuitenkin vuosi oli kylmin yli kahteenkymmeneen vuoteen.

  90. Jykä
    24/05/2013 08:48

    Ei kai Kaisaniemessä uutta ennätystä kuitenkaan synny? Tietty jos ensi viikko on kovin lämmin, niin onhan se kenties mahdollisuuksien rajoissa?

    • Nimetön
      24/05/2013 11:31

      Joo, ei ole tulossa uutta ennätystä sentään, mutta top5:een viimeisten sadan vuoden ajalta toukokuu näyttäisi menevän, sillä sen verran lämpimältä ensi viikko vaikuttaisi. Hki-Kaisaniemessä lämpimin toukokuu oli 1897 (+13,3 astetta) ja kylmin 1867 (+1,8 astetta). Toukokuu on muuten elokuun ohella ainoa kuukausi, jonka Helsingin keskilämpötilaennätys on 1800-luvun puolelta. Tuo 1897 oli kyllä tosi lämmin, koska 30-vuotiskaudella 1861-90 toukokuun keskiarvo oli vain +7,1 astetta eli kuukausi oli 6,2 astetta vertailuarvoa lämpimämpi. Sitten taas 1867 kevään ensimmäinen 10 asteen ylitys sattui vasta 29.5.

  91. Mikko
    24/05/2013 17:43
    • Janne
      24/05/2013 17:59

      Eilen sattui harvinainen tilanne kun Lapissa oli lämpimämpää kuin Espanjassa.
      Saas nähän ylitetäänkö toukokuun hellepäivissä jo toukokuun 2010 määrä.

  92. AP
    25/05/2013 00:44

    Minut kyllä yllätti se, että kuluva toukokuu on nousemassa lämpimimpien toukokuiden joukkoon. En ole kokenut tätä mitenkään huippulämpimänä, johtuen ehkä siitä, että huippulämmin toukokuu tuo mieleen vuoden 1984 tai 1993, jolloin helteitä mitattiin useana päivänä kun tänä vuonna esim. Tampereella helleraja ei ole mennyt rikki vielä kertaakaan. Mutta ei tietenkään pidä tuijottaa pelkkiä hellepäivien lukumääriä. Yöthän ovat olleet todella lämpimiä pitäen vuorokauden keskilämpötilaa korkeana ja yli 20-asteisia kesäpäiviä on ollut jo paljon tavallista enemmän tähän asti. Myös vuoden 1963 toukokuu on yksi lämpimimmistä, mutta ei silloinkaan helleraja mennyt rikki kertaakaan, mutta yli 20-asteisia päiviä oli jopa 11.

    Jotenkin muuten tämän vuoden keväässä on paljon vuoden 1963 piirteitä. Silloinkin maaliskuu oli selvästi tavallista kylmempi, huhtikuu lähellä normaalia ja toukokuu selvästi tavallista lämpimämpi. Jos yhtäläisyydet jatkuvat kesän yli, odotettavissa on keskimääräistä viileämpi kesäkuu, tavanomainen heinäkuu ja keskimääräistä lämpimämpi elokuu. Syyskuusta tulisi hyvin lämmin. Ja mites niiden helteiden kanssa? 1963 ei päästy helteelle ennen kuin vasta 23. heinäkuuta. Toisaalta viimeinen hellepäivä koettiin sitten niinkin myöhään kuin 3. syyskuuta.

    Taitaa kuitenkin tänä vuonna käydä niin, että heti kesäkuusta alkaen yhtäläisyydet vuoteen 1963 katkeavat. Lämpimät itävirtaukset näyttävät olevan lähiviikkoina aika vahvoilla…

    • Tapio R
      25/05/2013 09:45

      Vuonna 1953 on ollut samantapainen säätyyppi, joka kesti toista kuukautta. Silloinkin oli vallitsevana lämpimät kaakkoisvirtaukset. Koko kesästä muodostui tavallista lämpimämpi. Sadealueet jäivät silloin Suomen etelä- ja lounaispuolelle.

    • Tapio R
      25/05/2013 09:49

      Helsingissä mitattiin 29. toukokuuta 1963. +27° ja koko toukokuu oli lämmin ja aurinkoinen ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta.

      • AP
        25/05/2013 11:21

        Liki hellepäivä oli tuolloin Tampereellakin: +25,0 astetta. Mutta kun raja kerran on 25,1, ei virallista hellepäivää.

  93. Tapio R
    25/05/2013 09:38

    14° pilvistä ja kuuropilviä kehittyy Mikkelin suunnalla. Otavan suuntaan yrittävät tulla lirauttamaan.

    • Janne
      25/05/2013 10:47

      Täällä Uudellamaalla, Kirkkonummella +15 ja melko pilvistä, tuulen suunta koillinen. Mainittakoon että yhtään toukokuuta ei ole 2000-luvulla päässyt 5 lämpimimmän joukkoon Kaisaniemessä ja nyt näyttää et näin saattais käydä.

  94. Sami
    25/05/2013 11:09

    Vaikka tällä hetkelläkin forecan ennusteen mukaan Jyväskylään olisi tulossa ennätyslämmin toukokuu niin oma arvioni on että todennäköisyydet on 80% 12,0-12,2 ja 20% 12,3-12,5.

    • Janne
      25/05/2013 11:20

      Ilmatieteen laitoksen sivuilla ei ole lainkaan tullut uutista et toukokuu olisi ennätyslämmin, en kyseenalaista etteikö vois jossain ollakkin, mutta on ollut tasaista menoa lämpötiloissa.
      Siinä vielä muistutus et kannattaa pysyy Suomessa: http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288568260539.html#comments-anchor 😉

      • Sami
        25/05/2013 18:09

        Niin…eihän jokapuolella suomea ole ennätyslämmintä toukokuuta tulossa, esim. etelä-suomen pari vilpoista ja sateista päivää veivät tod.näk. ennätyshaaveet. Jyväskylässä on päiväkeskilämpötilat olleet 10.5. alkaen jatkuvasti 11,0…17.7 välissä ja kuukauden loppuun mennään samoilla sävelillä. 1951-vuodesta alkaen ei ennen tätä vuotta ole ollut ainuttakaan toukokuuta jyväskylässä, jossa olisi 10.5. tai aikaisemmin menty päiväkeskiarvoissa +10 asteen yläpuolelle käymättä kertaakaan sen alapuolella ennen toukokuun loppua, joten lämmin henkäys tulee olemaan ajankohtaan nähden poikkeuksellisen pitkä. Voihan tuossa kesäkuussa hyvinkin tulla koleita päiviä, vaikka +5 keskiarvoisia, esim. 1993 oli toukokuun keskilämpötila +11,6 ja kesäkuun 3.-14. päivinä oli 12 päivän putki jolloin vuorokauden keskilämpötilat olivat 5,7…8,8. 6.-18.6.1982 on tietysti ihan omassa sarjassaan koleuden suhteen.

      • Janne
        25/05/2013 18:39

        Toivottavasti ei tapahtuis mitään kunnon kylmän purkausta koska siitä kärsii jo luonto ja sato, mutta eipä se vaadi kuin kaakon matalapaineen. Kevät kyllä on ollut erittäin lyhyt ja huomaamaton, siellä Jyväskylän seudulla vajaa kuukausi, samoin suuressa osassa Etelä-Suomea.
        Saa nähä jatkuuko 2000-lukujen kylmien kesäkuiden sarja vai ei. Ennusteiden valossa ei alkukuu mitenkään kolea olis, mutta jussina voi olla vain +10 asteen päivälämpötiloja etelässäkin.

  95. Sami
    26/05/2013 01:38

    5/2011-10/2012 satoi ilmastokatsauslehden 34 paikalla keskimäärin 235mm keskimääräistä enemmän. Syksyllä jo mainitsin että pakkohan tämän sadekauden on pian loppua ja näinhän siinä on käynyt 11/2012-4/2013 kuuden kuukauden aikana poikkeama on keskimäärin -25mm ja tämä toukokuu jatkaa samaa linjaa, eikä kesäkuun alussakaan ole sateita odotettavissa.

  96. Jussi
    26/05/2013 11:53

    Mietin, miten pitkään mahtaa tuo lämmin itäpurkaus jatkua. Suomessa voittopuolisesti tuulee länsilounaasta ja kuluneen puolen vuoden aikana on jo ollut paljonkin näitä mantereen puoleisia virtauksia. Korkeapaineethan voivat jatkua vaikka kuukausia melko samankaltaisina, siitä on tdisteita pakkatalvina ja superkuumina kesinä.

    Nykyään on tos harvinaista, että tulisi kaksi sateista ja vähähelteistä kesää peräkkäin, joten sikäli en ihmettele tätä alkukesän tilaa.

    Katsoin juuri, että Rovaniemelle ennustetaan lämpimämpää säätä kuin esim. Malagaan!

  97. Nimetön
    26/05/2013 17:50

    Kyllpäs tosiaan näyttää pitkäksi aikaa tavallista lämpimämpää säätä.

  98. jm
    26/05/2013 23:56

    Gfs-ennustemallit näyttävät ainakin ihan hullaantuneen ja näyttävät todella kesäisiä lukemia pariksi viikoksi eteenpäin. Esimerkiksi tänne Kajaanin tarjoilee vain viikon päähän peräti 30 astetta ja 25 asteen päiviä ennen tuota eikä kylmenemistä näköpiirissä. Lisäksi potentiaalia on koville ukkosille jos tuo kaikista lämpimin ja kostein ilmamassa päättää livahtaa kunnolla Suomeen, ukkosten kannalta gfs-ennustemallit ovat olleet todella vaihtelevalla kannalla. Parin päivän sisään vaihtelua on esimerkiksi SBCAPE:n osalta tapahtunut 200 J/kg ja 1500 J/kg väliltä, joten vielä on melko vaikeaa sanoa millaista settiä ukkosten osalta voisi olla tarjolla. Jonkinmoista ukkosta on kuitenkin Suomeen luvassa keskiviikosta tai mahdollisesti torstaista alkaen, voi olla aina heikosta aina rajuunkin salamointiin asti. Ukkosten mahdollisesti sijainnistakin on vaikea vielä sanoa mitään, mutta jo useampien malliajojen jälkeen voisi todeta että länsipainotteisiltahan ne luultavasti ovat. Tilannehan luultavasti muuttuu ja elää vielä, mutta mitään suurempia muutoksia tuskin on luvassa sillä suursäätila näyttäisi suosivan lämpimiä itäisiä ilmavirtauksia. Lisäksi mallit ovat pysyneet jo pidemmän aikaa samankaltaisina, joten radikaaleihin muutoksiin on vaikea uskoa tosin ne ovat Suomen leveyspiireillä tietenkin mahdollisia.

  99. Sami
    27/05/2013 00:31

    Nyt viimeisin forecan ennuste hautaa ennätyslämpimän toukokuun Jyväskylään viileän keskiviikon vuoksi… PS. päivityksiä Pauli, itse äänestin päivityksiä vähintään parin viikon välein, mutta eihän tämä nyt järkevää ole että kesän säitä kommentoidaan äärevien vappusäiden ketjussa.

  100. Juhani
    27/05/2013 14:16

    Kaikki mallit ovat nyt yksimielisiä siitä, että viikon lopulla Venäjältä virtaisi kosteampaa ja helteistä ilmamassaa. Siinä ukkosten mahdollisuus kasvaisi.

  101. Juhani
    27/05/2013 14:29

    Lähetin jokin aika sitten Ilmatieteen laitoksen sivuilta palautteen kautta toivomuksen, jonka olen kuullut aika monelta. En ole kuitenkaan saanut siihen mitään vastausta, vaikka jätin mail-osoitteeni. Ehkä Pauli voisi ottaa kantaa asiaan.
    Se koskee klo 15.50 Radio Suomen Veneilysäätä. Mukaan pitäisi ennusteisiin saada sisävesistöt, joilla on paljon veneilyä. Nythän siellä on merialueiden lisäksi ainoastaan Saimaa. Miksi ei esim. Kokemäenjoen vesistöä ja Kymijoen vesistöä? Se ei varmasti aiheuta paljonkaan lisätyötä. Tuntuu muutenkin hullulta, että esim. Tampereen Radiossa luetaan tarkat ennusteet merialueille ja Saimaalle, mutta Pirkanmaan vesistöistä ei sanaakaan.

  102. Kehyskuntien eläjä
    27/05/2013 17:33

    Juhanilta erittäin osuva huomio! Meitä suuremmilla sisävesillä veneileviä ei ole aivan vähän, eikä huviveneily sisävesillä ole vähääkään hiipumassa oleva ilmiö -sen huomasi viimeksi lauantaina Näsijärvellä veneillessä. Koskaan aiemmin ei ole oman havainnoin mukaan toukokuussa ollut noin runsaasti pienveneitä liikkeellä. YLE:n rahoituksenkin luulisi nykyisen kapitaalitsunamin puolesta sallivan pienen laajentamisen noihin Veneilysää-tiedotuksiin.

    • Janne
      27/05/2013 19:29

      Myös esim. Oulujärvelle varmasti kaivataan veneilysäätä.
      Kesäkuun alkuun sääennusteet näyttävät melko helteisiä lukemia kuten on sanottu. Tuleekohan samanlainen alku kuin kesäkuussa 2011, ehkei niin lämmin toivottavasti.

  103. Janne
  104. Sami
    27/05/2013 21:41

    Nyt uskaltaa jo melko varmasti sanoa että Jyväskylän toukokuun keskiarvo tulee olemaan 12,2..12,4. Jo 4-5 päivän ajan se on tuohon väliin jatkuvasti ollut menossa. Jännitys ennätyksen syntymisestä menee ihan perjantaihin asti, ennätys voi syntyä tai ennätyksen pilata sadekuurojen aikataulu. Jos on poutavaihe klo 12,15,18 ja 21 niin ennätys syntynee mutta jos vastaavasti kuuro osuu juuri noille ajoille niin voidaan jäädä 12,2 keskiarvoon. Toiseksi lämpimin tästä tulee 95% varmuudella.

  105. Sami
    27/05/2013 22:50

    Me ollaan tällä hetkellä aika onnekkaassa asemassa, tai siis matalapaine länsi-euroopassa on juuri oikealla paikalla että tämä mahdollistuu. Kun matalapaineen länsipuolelta puhaltaa kylmää ilmaa etelään ja sieltä osin koukaten vielä itään päin niin meille tulee joko kuivaa helleilmaa venäjältä ja vaikka eurooppaa hytisyttävä matalapaine nostaisi itäisemmän puolensa sateita meille niin meille tulee siinä tapauksessa entistä kuumempaa ja kosteampaa ilmaa etelästä afrikasta saakka.

    Tilanne on mielenkiintoinen, tällaiset jämähtäneet säätyypit ovat olleet viime vuosina melko yleisiä, joten mikään ei estä etteikö tässä mentäisi hyvin lämpimissä tunnelmissa koko kesäkuuta. Jos lämmin sää jatkuu, voivat järvet olla hyvinkin kuumia jo kesäkuun puolenvälin paikkeilla ja se antaa mahdollisuudet oikein kunnon ukkoskesälle. Mitäpä on palstan muut lukijat mieltä…onko mahdollista että suomessa syntyisi oikein kunnon tornado?

    • Nimetön
      28/05/2013 01:43

      niin, onhan kunnon tornadosta jo aikaa, viimeksi 30-luvulla Oitissa, tällaista tuhoa sai aikaan:

      • Tapio R
        28/05/2013 13:22

        Olen lukenut pajonkin useista eri lähteistä tästä trombista. Tämä sattui 4.8.1932. Sää oli senlaatuinen, että Länsi-Suomeen virtasi viileää ilmaa lännestä, kun taas Itä-Suomeen alkoi samanaikaisesti virrata lämmintä ilmaa kaakosta. Oitin silloinen asemapäällikkö kertoi mm. seuraavaa. Oli iltapäivä klo 15 jälkeen. Onneksi hänen uloslähtönsä oli jostain syystä vähän viivästynyt, muuten hän ei kertomansa mukaan olisi ollut enää elävien kirjoissa. Pohjoisella taivaalla oli synkkää pimeyttä, kun taas eteläisellä taivaalla oli poutaista kirkkautta. Pian näkyi lähestyviä ukkospilviä. Alkoi kova sade ja tuuli sai myrskyn voiman. Puita kaatui ja Salpausselän Tiilitehtaan katto lensi yli ratapihan. Tuuli kaatoi myös yhden tyhjän tavaravaunun. Radalle ei tullut vahinkoja, koska trombi nosti tavaravaunua hieman ilmaan ennen kaatamista.
        Tämän trombin yhteyteen oli liittynyt myös toinen heikompi trombi, joka oli muutaman kilometrin päässä päätrombista oli kaatanut puita.

    • Tapio R
      28/05/2013 08:56

      Vuonna 1957 henäkuun 19. – 27. oli trombeja päivittäin Etelä- ja Keski-Suomessa ja pahimmat trombit ja syöksyvirtaukset kylmän rintaman yhteydessä 27.7. Heinäkuun 8 – 27 oli Pohjois-Venäjällä korkeapaine ja matalapaineet liikkuivat Baltiasta Itämeren yli Etelä-Ruotsiin. Korkeimmat lämpötilat saavutettiin 18.7, jolloin lämpötila nousi koko maassa 28 – 32 asteeseen ja ukkosia alkoi esiintyä Länsi-Suomessa ja rannikoilla.Perjantaina 19.7. saapui Baltiasta Etelä-Ruotsiin heikko matalapaine, jonka yhteydessä virtasi vähän viileämpää ilmaa Etelä-Suomeen aiheuttaen ukkoskuuroja. Sunnuntai-iltana 21.7. lämmintä ilmaa alkoi uudelleen virrata kaakosta Suomeen ja ukkosia esiintyi siellä täällä Etelä- ja Keski-Suomessa länsipainotteisesti. Torstaina 25.7. saapui Baltiasta heikko matalapaine Lounais-Suomeen ja ukkosta esiintyi yleisesti Etelä- ja Länsi-Suomessa ja sää hieman viileni. Seuraavana päivänä sää uudelleen lämpeni. Lauantaina 27.7. Lounais-Suomeen saapui uusi heikko matalapaine Baltiasta ja viileää ilmaa alkoi virrata Baltiasta jyrkästi pohjoiseen.Varsinkin Itä- ja Pohjois-Suomessa oli helteistä. Kylmän rintaman yhteydessä esiintyi rajuja ukkosia raesateineen. Etelä- ja Keski-Suomessa esiintyi myös useita pyörremyrskyjä (trombi) aikaansaaden huomattavia aineellisia vahinkoja. Em. jutun olen lukenut vuosia sitten Ilmatieteen Laitoksen elokuun 1957 kuukausikatsauksesta, minkä kirjoitin ulkomuistista. Mikkelissä ja Otavassa oli myös silloin tällainen ukkosmyrsky 27.7. klo 19.45 – 20.30. Imatralla syöksyvirtaukset tai trombi kaatoi veneitä ja useita ihmisiä hukkui.

  106. Teemu
    28/05/2013 10:30

    Sami :
    Me ollaan tällä hetkellä aika onnekkaassa asemassa, tai siis matalapaine länsi-euroopassa on juuri oikealla paikalla että tämä mahdollistuu. Kun matalapaineen länsipuolelta puhaltaa kylmää ilmaa etelään ja sieltä osin koukaten vielä itään päin niin meille tulee joko kuivaa helleilmaa venäjältä ja vaikka eurooppaa hytisyttävä matalapaine nostaisi itäisemmän puolensa sateita meille niin meille tulee siinä tapauksessa entistä kuumempaa ja kosteampaa ilmaa etelästä afrikasta saakka.
    Tilanne on mielenkiintoinen, tällaiset jämähtäneet säätyypit ovat olleet viime vuosina melko yleisiä, joten mikään ei estä etteikö tässä mentäisi hyvin lämpimissä tunnelmissa koko kesäkuuta. Jos lämmin sää jatkuu, voivat järvet olla hyvinkin kuumia jo kesäkuun puolenvälin paikkeilla ja se antaa mahdollisuudet oikein kunnon ukkoskesälle. Mitäpä on palstan muut lukijat mieltä…onko mahdollista että suomessa syntyisi oikein kunnon tornado?

    Eipä taida väänteet riittää kunnon Amerikan tornaadoon oli kelit mitkä tahansa, tai edes sitä lähelle. ”Suomalaisiin” tussareihin (trombi) kyllä…:)

    • Janne
      28/05/2013 11:37

      Suomessakin on joskus 1930-luvulla ollut kuolemantapaus trombin takia mut se oli sitä aikaa eli ei voi verrata. Mielestäni trombi on melko tyhmä nimi kun tornadosta kummiskin on kyse ja samalla taulukolla arvioidaan.

      • Janne
        28/05/2013 12:13

        Kuinka moni teistä on kohdannut livenä trombin/vesipatsaan. Itse olen nähnyt joskus vaan suppilopilviä, näyttäviä nekin!

      • Tapio R
        28/05/2013 12:38

        Tämä kuolemantapaus on sattunut heinäkuussa 1934 Kiuruvedellä. Kuolinsyynä lienee kuitenkin ollut sydänkohtaus. Olen senaikaisista Helsingin Sanomista lukenut tämän Yliopiston Kirjastossa Helsingissä. Kiuruvedellä trombi nosti mm. soutuveneen ainakin osittain ilmaan. Silloinkin oli yli kaksi viikkoa kestänyt lämmin kaakkoisvirtaus. Lapissa ja Kainuussa oli hellettä ja kuivaa. Itä- ja Keski-Suomessa yleisesti ukkoskuuroja ja ajoittain hellettä. Länsi-Suomessa sateista ja viileää. Lämmin ilmamassa tuli silloin Suomeen Iranista.

      • Janne
        28/05/2013 12:44

        Taitanee olla ainoita syitä joista Suomessakin annettaisiin hätätiedote säätilan takia. Kyllä 2010 ukkosetkin olivat sitä luokkaa että kuolemantapauksia olisi ollut enemmänkin kuin yksi jos ei olisi viranomaistiedotteita annettu!

    • 28/05/2013 11:38

      A-J Punkan mukaan Ameriikan tornaadot ovat kyllä mahdollisia meilläkin.
      http://yle.fi/uutiset/jattitornado_mahdollinen_suomessakin/6653191

  107. Tapio R
    28/05/2013 13:05

    Janne :
    Kuinka moni teistä on kohdannut livenä trombin/vesipatsaan. Itse olen nähnyt joskus vaan suppilopilviä, näyttäviä nekin!

    12.6.1998 meni yksi Suomen voimakkaimmista trombeista silloisen asuntoni ikkunan takaa Mikkelin Rantakylässä, vähän yli sadan metrin päästä. Tuulipatsas näkyi selvästi. Yksi naapureistani oli kysellyt, kuka heittelee autonrenkaita ilmassa. Trombi oli Fujita asteikolla joko 2 tai 3. Suomenkielinen nimike oli ”ankara trombi”, joka voi kaataa mm. junia. Trombi syntyi lähellä Otavaa Oulanki-järven rannalla, jossa nosti erään asukkaan puutarhakeinun hajottaen sen. Rantakylää kohti tullessaan lennätti yhtä koirankoppia ilmassa ja kaataen puita noin 100mn leveydeltä. Sen jälkeen trombi meni Mikkelin ohitustien eli viitostien yli katkaisten liikenteen kaatuneista puista. Myös vanhan viitostien liikenne katkesi samasta syystä. Tämän jälkeen trombi tuli Kunnanmäen omakotialueelle, jossa useissa taloissa trombi repi katon. Yhdessä talossa rakennuksen perustus oli kärsinyt vaurioita. Tämän jälkeen trombi suuntasi silloisen Maalaiskunnan virastotalon taakse jalkapallokentälle vääntäen maalikehikkojen metalliosat mutkille. Sen jälkeen trombi repi kunnan nuorisotalon katon, jonka jälkeen matka jatkui kunnan rakennusvirastolle, jonka sisätiloissa mm. työntekijöiden pukukoppien sisällöt oli levittänyt ympäri taloa. Tämän lienee trombin aikaansaama paineaalto aiheuttanut. Naapurin rouva oli joutunut siivoamaan pyhän jälkeen trombin jälkiä. Täältä trombi meni Savon radalle, jonka kohdalla ”elefantin kärsä” lienee noussut ilmaan, koska junaliikenne ei häiriintynyt. Rautatien jälkeen trombi tuli taas alas ja suunisti lentokentälle, jossa hajotti uuden lentokonehallin palasiksi. Ainakin yksi purjekone hajosi korjauskelvottomaksi. Tämän jälkeen trombin voimat loppuivat ja hävisi kuljettuaan noin 10 km.

    • Janne
      28/05/2013 15:39

      Onneksi kukaan ei ilmeisesti kuollut tuossa rytäkässä. Tuo ajankohta, alkukesä on myös erikoinen, tais olla melko lämmin alkukesä. Annettiinko tuosta jo hätätiedote?

  108. Tapio R
    28/05/2013 17:02

    Ei annettu minkäänlaista hätätiedotetta kesäkuun 12.1998. Kesä oli kolea ja sateinen. Ainoastaan muutama lämmin päivä koko kesänä, nimittäin juuri tuo kahdestoista ja seuraavan viikon alussa oli pari hellepäivää, jolloin trombintapainen, mutta Mikkelin trombia huomattavasti heikompi, oli myös Pukinmäessä Helsingissä PK-35 ottelussa. Lapissa oli vielä heinäkuussa muutama hellepäivä, mutta ei etelämpänä.
    Tuossa kesäkuun kahdennentoista trombissa selvittiin aineellisilla vahingoilla, mutta tarpeet olisi ollut pahempaankin. Tunsin jo sillon aamulla säässä olevan samanlaisia aineksia kuin 27.7.1957. Kahtena edellisenä yönä satoi rankasti niin, että katto kohisi.

  109. Juha R
    29/05/2013 08:01

    Lisää juttua vanhoista myrskyistä löytyy tuolta http://www.myrskyvaroitus.com/site/content/view/29/54/

    • Tapio R
      29/05/2013 11:27

      Olen joskus aikaisemminkin törmännyt näihin kirjoituksiin, joista suurimman osan lähteenä on käytetty Etelä-Suomen Sanomien arkistoa. Suurimman osan kesäukkosista pystyin haarukoimaan ulkomuistilla heinäkuusta 1957 alkaen. Aukkoja sielläkin oli, kun monet etsimäni tapaukset puuttuivat kokonaan. Olen itsekin käynyt lävitse vanhoja Etelä-Suomen Sanomia Lahden Kaupunginkirjastossa 1970-luvulla. Siellä on tallennettuna kaikki Etelä-Suomen Sanomien numerot ainakin 1950-luvulle saakka.

  110. Tuomo T.
    29/05/2013 13:04

    Tein pientä tosi epävirallista laskentaa omaksi huvikseni. Laskin Hki-Kaisaniemen ja vertailuksi Jyväskylän keskilämpötilan alkuvuoden osalta. Koska tämän kuun luvut eivät tietenkään ole vielä tiedossa, niin heitin Kaisaniemeen nätisti uuden ennätystä hipovan luvun +13 ja Jyväskylään uuden ennätyksen +12,7. Sami: sinulla on varmaan tästäkin tarkemmat ennusteet ;).

    No kuitenkin näillä luvuilla Hki-Kaisaniemen alkuvuosi olisi noin 0,5 astetta ja Jyväskylän noin 0,7 astetta vuosien 1981-2010 keskiarvoa korkeampi. Alkuvuosi on ollut suorastaan kaoottinen: vuoroin on ollut tosi lauhaa/lämmintä ja toisaalta koleutta.

  111. Tuomo T.
    29/05/2013 13:11

    Jos kaipaisi ”vilvoittelua”, ei näköjään tarvitsisi mennä kuin Tallinnaan asti. Sinne on luvassa noin 15-20 astetta. Näköjään ystävämme Suomenlahti ja virtausten reitti takaavat sen, että jo Virossa on viileämpää.

  112. Janne
    29/05/2013 15:55

    Lapissa voidaan päästä pian jopa +30 asteeseen. GFS-mallit näyttävät lämpimien kelien vaan jatkuvan. Itävirtaus on kyllä pitänyt hyvin pintansa ihan kuten maaliskuussakin.

  113. Juhani
    29/05/2013 16:56

    Tuli sitten vastauksiakin tuohon Veneilysää -ehdotukseen:

    On ehkä loogista ajatella, että merisää on merelle ja veneilysää sitten järville, mutta näin ei ole. Merisäissäkin luetaan Saimaan alueen tietoja juuri siitä kauppamerenkulkusyystä. Veneilysää on samaa turvallisuussääpalvelua kuin merisäätkin ovat, eikä kata muita järvialueita, valitettavasti. Tämä on Ilmatieteen laitoksen linjanveto, ei  Ylen päätös.

    Ystävällisin terveisin
    Yle Ohjelmapalaute

    Hei,

    kiitos palautteestanne!
    Kommentoin ensin tuota Saimaata, se kun on muista järvistä poiketen merialuetta. Veneilysää tehdään tosiaan toistaiseksi vain merialueille.
    Otamme tämän esittämienne järvialueiden lisäyksen työn alle. Työ liittyy ennusteiden ja ennusteresoluution kehittämiseen.

    ystävällisin terveisin
    Elina Poijärvi

  114. Janne
    29/05/2013 19:20

    Sodankylässä uusi ennätys, 27,1 astetta. Rikottiin desimaalilla ja edellinen lämpöennätys on 2002.

  115. Antti L
    29/05/2013 21:43

    Tämä toukokuu on oikeastaan tuntunut paremminkin lämpimältä syyskuulta sumuisine aamuineen ja lämpimine öineen kuin lämpimältä toukokuulta. Tuo 1993, mitä tässä hätyytellään, oli huomattavasti aurinkoisempi. Silloin kyllä kesä oikeastaan loppui 25.5. ja sen jälkeen ei monta lämmintä päivää ollut.
    Wetterzentrale ennusti jo välillä viilenevää kesäkuun toiselle viikolle, mutta nyt olisi ennusteen lopuun asti lämmintä. Vähän jaksan epäillä, sillä korkeapaineen ei tarvitse paljon länteen vetäytyä, kun koillisesta pääsee tosi kylmää ilmaa. Toivottavasti ei kuitenkaan vuoden 1982 malliin.

  116. Tuomo T.
    30/05/2013 10:05

    Myös CFS-malleja ja Meteoinfon (venäläiset) kausiennustetta on korjattu lämpimämpään suuntaan. Tulisiko kesästä 2002 tai 2006 toisiinto? Silloin kaikki kesäkuukaudet olivat 2-4 astetta keskimääräistä lämpimämpiä. Siihen en usko, että tällaisen ennätyskuukauden jälkeen hätyyteltäisiin v. 2010 tapaisia ennätyslukemia esim. heinäkuussa.

    Sivuhuomiona: kuukausikohtaiset ennätykset eivät olekaan paukkuneet pitkiin aikoihin. Oliko heinäkuu 2010 edellinen selvä esimerkki?

    • Janne
      30/05/2013 11:45

      Kaisaniemessä joulukuuussa 2011 ei rikottu kuukausiennätystä mutta on edellisen kerran päästy viiden joukkoon 3,4 astetta, ennätys 4,0 (2006 joulukuu).

      • Sami
        30/05/2013 14:05

        Riippuu paikkakunnasta…Kaisaniemessä huhtikuu 2011 oli vasta neljänneksi lämpimin 1961-vuodesta alkaen, Jyväskylässä huhtikuu 2011 oli lämpimin 1951-vuodesta lähtien.

  117. Risto
    30/05/2013 13:06

    Lapin toukokuun kaikkien aikojen helle-ennätystä hätyytellään tänään, Tornion Torpissa mitattiin jo ennen yhtä iltapäivällä 27,4 astetta. Mittaushistorian korkein lämpötila Lapissa on 28,3 astetta vuodelta 1984, mitattu Utsjoella.

  118. Jykä
    30/05/2013 15:57

    Ylitornio 28,8 C…..kaikkien aikojen korkein lapissa toukokuussa mitattu lukema!

    • Janne
      30/05/2013 17:06

      Huomenna voidaan ehkä kolkutella koko maan ennätystä (31,0)

    • Janne
      30/05/2013 19:02

      Teoriassa on toki mahdollista että nämä jäävät vuoden 2013 korkeimmiksikkin lukemiksi. Viimeksi näin kävi yllätys yllätys – 1993!

  119. Sami
    30/05/2013 23:57

    Pauli, päivitystä kehiin! Laskin tuossa juttujen määrät niin niitä oli 5/2010-4/2011 peräti 42 ja seuraavina kahtena vuotena 20 ja 19. Viime joulukuu oli hyvin kylmä, yksi juttu, samoin tämä maaliskuu ja toukokuusta näyttää tulevan ennätyksellisen lämmin ja pohjoisessa todella poikkeuksellisia kelejä, tämä kuukausi uhkaa jäädä täysin ilman juttua. Onneksi nyt tiedämme että Pauli hengissä on kun päivystävänä meteorologina haastatteluja antaa. Mutta toive on siis…päivityksiä 2 viikon välein, vaikka vähän köyhempiä, kuin että kirjoitellaan kolean vappusään ketjussa ennätyskuumasta toukokuusta. Katsoin myös noita juttuja 5/2010-4/2010 jolloin oli keskimäärin 3-4 juttua/kk, ei niiden taso huonompi ollut kuin nämä viimeiset.

  120. 31/05/2013 07:25

    Eihän bloginpitäjää voi pakottaa
    kirjoittamaan blogiinsa. Tiedän
    kokemuksesta että kirjoituksen
    tekeminen vie kuitenkin aina
    muutaman
    tunnin, ja joskus sitä aikaa ja motivaatiota vaan tunnu löytyvän.

    Mutta olisi kuitenkin sääli jos tämä
    blogi hiipuisi.

    • Sami
      31/05/2013 09:09

      Eihän toki ketään voi pakottaa, se on selvä. Samaa mieltä olen että on sääli jos tämä blogi hiipuu. Ei jotenkin natsaa mitkään ylen sääringit.

    • Janne
      31/05/2013 11:19

      Veikkaan et Pauli kirjoittaa lähipäivinä laajan koosteen kevään säästä. On ollut melko kaksijakoinen. Eka harvinaisen kylmä maaliskuu, sitten viileähkö huhtikuu ja viimeisenä vaan ei vähäsimpänä hyvin lämmin toukokuu.

  121. Janne
    31/05/2013 13:31

    Utsjoella päästy kello 12.50 30,1 asteeseen! Keski-Euroopassa alle 15!
    Kuinka moni on jo heittänyt talviturkin?

  122. JM
    31/05/2013 13:33

    Utsjoen Kevolla ylitetty tänään 30 astetta ja tällä hetkellä peräti 30,4 astetta, ! lienee jo jonkin sortin ennätys ?

    • AP
      31/05/2013 13:47

      Toiseksi korkein toukokuun lukema joka Suomessa on mitattu. Edellä on enää toukokuussa 1995 mitatut 31,0 astetta Ja Lapin ennätyshän meni rikki jo eilen ja siihenkin tuli siis vielä parannus.

      Toisaalta Utsjoella raju pudotus on jo näköpiirissä: tiistaina päivälämpötila enää +8 C… kiire tulee jos haluaa korvata etelän rantalomansa pohjoisen lämmöllä.

  123. Juhani
    31/05/2013 13:46

    Täällä 30 km Hämeenlinnasta pohjoiseen ukkostelee kevyesti.

  124. Janne
    31/05/2013 13:48
  125. Sami
    31/05/2013 14:04

    Saas nähdä päästäänkö tuon Lapinjärven +31,0 kimppuun, utsjoella käytiin siinä +30,4, sitten pari kymmenystä alas ja siinä hiihdellen useita havaintoja, viimeisin havainto oli jälleen +30,4, joten josko pikku-henkäys tulisi ja ennätykset paukkuisivat.

    • Janne
      31/05/2013 14:08

      Nyt jo 30,5. Miettikää Utsjoella!!!

      • Janne
        31/05/2013 14:12

        Mut kaiken tämän päälle kuukauden lämpöennätys mahdollisesti!

    • Tuomo T.
      31/05/2013 14:10

      Minusta ihan jännänä sivujuonena tähän kuplettiin on se, että 2000-luvulla neljänä vuonna Suomen kovimmat lukemat on ”kellotettu” Lapissa: kolme kertaa Inarin Sevettijärvellä ja kerran Ylitorniolla! Se tuntuu jo ajatuksena uskomattomalta, mutta tämäkin päivä on osoittanut, että ei se niin mahdotonta ole. Juuri nyt kun Oulussa on noin +28, täällä Helsingissä on noin +20. Jopa Utsjoki-Kevo on ollut kolme kertaa Suomen kuumin mesta, tosin viimeksi 1980-luvulla :).

      Alla on linkki yli 50 vuoden tilastoihin. Sinä aikana vain kaksi kertaa vuoden kovimmat lukemat ovat toukokuulta, 1984 ja 1993. Käykö niin tänä vuonna?

      http://ilmatieteenlaitos.fi/lampimin-ja-kylmin-paikka-vuosittain

      • Janne
        31/05/2013 14:14

        Kevolla on muuten kastepiste aavistuksen pakkasella. Kyllä pyykki kuivuu!!!

    • Petri
      31/05/2013 14:40

      Utsjoen lisäksi mielenkiintoinen paikka on Kilpisjärvi, jossa helteestä ei tarvitse kärsiä käytännössä ikinä – paitsi nyt sielläkin on puhkaistu 25! Saanalle pitää kiivetä, että pääsee helteestä eroon…

  126. Janne
    31/05/2013 14:23

    Kesän kuuluis tilastojen valossa olla vasta ”saapumassa” Etelä-Lappiin. http://ilmatieteenlaitos.fi/kesa-2013

  127. Sami
    31/05/2013 14:47

    Nyt tiputtiin utsjoella +30,3, suunta ei ole oikea ennätystä ajatellen. Kilpisjärvelläkin on saatu nauttia tänään toukokuisesta helteestä ekaa kertaa 1961-vuodesta alkaen.

  128. Tapio R
    31/05/2013 15:21

    Paulin päivityskin näyttää tulleen.

  1. No trackbacks yet.

Jätä kommentti Matti Peruuta vastaus