Bardarbungan trilleri

Vaikka kyseessä on sääblogi, on aivan pakko tarttua Islannissa meneillään olevaan trilleriin. Viime viikolla uutisoitiin Bardarbunga tulivuoren ”heräämisestä” ja mahdollisesta uhasta lentoliikenteelle. Kun äkillisen aktiivisuuden lisäyksen myötä Islannin ilmatieteen laitos antoi punaisen varoituksen mahdollisesta alkaneesta purkauksesta, olivat kaikki varpaillaan. Kun mitään selviä merkkejä pinnalle yltäneestä purkauksesta ei havaittu muutamaan päivään, alennettiin vaaratasoa ja hiljalleen uutisointikin väheni.

Uhka ei ole kuitenkaan väistynyt, vaikka uutisointi aiheesta on vähentynyt. Itse asiassa Islannissa on meneillään vulkanologinen tilanne, jollaista ei ole koettu nykyaikaisten havaintolaitteiden aikakaudella. Käyn pikaisesti läpi missä mennään oman ymmärrykseni mukaan. Mikäli lukijakunnassa on asiasta enemmän tietäviä, ilman muuta korjatkaa sillä kuten sanottua, en ole tämän alan asiantuntija, vain innokas harrastaja. Pahoittelut myös mahdollisista virheistä terminologiassa, olen seurannut vain englanninkielisiä blogeja ja en kunnolla tunne suomenkielisiä vastineita.

Kahden tulivuoren draama

Tuorein jännitysnäytelmä alkoi Bardarbungan kraaterista Vatnajökull-jäätikön alla vajaa pari viikkoa sitten. Tulivuoren lähistössä havaittiin voimakkaita maanjäristyksiä ja pääkraaterista lähti magmaa virtaamaan tulivuoren ”verisuonia” pitkin kohti itäkoillista. Tämän magnaintruusion reittiä pystyttiin seuraamaan maanjäristyksien avulla. Paineen kasvaessa maan alla, magma pyrki puskemaan eteenpäin vanhoja(?) halkeamia pitkin. Välillä magman liike pysähtyi sen kohdatessa kovempaa vastarintaa, mutta välillä taasen magma kulki nopeaa tahtia kohti koillista. Pikakelaus eteenpäin. Magmaintruusio on jo kymmeniä kilometrejä pitkä ja eri arvioiden mukaan se sisältää jo vajaa 400 miljoonaa kuutiometriä magmaa. Lisäksi kaikkia ennakko-odotuksia vastoin on käynyt niin, että Bardarbungan tulivuorisysteemin halkeamia pitkin kulkenut magma on ilmeisesti ensimmäistä kertaa havaintohistorian aikana murtautunut läpi toisen tulivuoren, Askjan, vaikutuspiiriin. Korjatkaa, jos olen tässä väärässä.

Manuaalisesti tarkistetut maanjäristykset. Värikoodi kertoo ajanhetken alkuhetkestä. Kuva: IMO

Manuaalisesti tarkistetut maanjäristykset. Värikoodi kertoo päivien lukumäärän elokuun 16. päivästä. Kuva: IMO

Magmaintruusio on nyt hitaasti matkalla kohti kuvan yläreunan tuntumassa olevaa Askja -tulivuorta, joka on tunnettu räjähdysmäisistä purkauksistaan ns. ryoliitti -magmakiven vuoksi. Samanaikaisesti itse Bardarbungan kalderan ympäristössä on useana päivänä havaittu yli 5 magnitudin järistyksiä, jotka ovat ilmeisesti seurausta sen alapuolella tapahtuvista paineen muutoksista kun magmaa virtaa kohti koillista matkaavaan magmaintruusioon.

Netissä bloggaavat tutkijat/harrastajat ovat esittäneet skenaarioita, että itse Bardarbungan pääkraateri voi purkautua näiden voimakkaiden maanjäristysten seuraksena, mikäli sen ”katto” romahtaa. Yksi blogisti pitää jo todennäköisenä, että sekä Askja, että Bardarbunga tulivuori purkautuvat lähiaikoina. Lisäksi on mahdollista, että tapahtuu ns. ”rifting-episode” purkaus, jossa tuo Bardarbungasta lähelle Askjaa yltävä halkeama aukeaa useasta kohtaa ja alueelle muodostuu kunnon ”hell on earth”.

Mutta tilanteen jännittävyydestä ja arvoituksellisuudesta kertoo muun muassa yhden blogistin kommentti kuultuaan Islantilaisen eläkkeellä olevan tutkijan haastattelusta:

So the best ever Volcanologist, the man who quite literlly wrote the book on Icelandic volcanoes is as clueless as I am. I feel better now. Seriously.

Kukaan nykysukupolvesta ei ole Islannissa kokenut vastaavaa tilannetta ja maailman parhaatkin asiantuntijat ovat ”hämillään”. Joka tapauksessa tilanteessa on potentiaalia vaikka mihin ja kun tiedetään mihin Islannin tulivuoret pystyvät (siitä asiaa hieman myöhemmin), on tilannetta seurattava erittäin tarkasti.

Tropiikin purkauksilla maailmanlaajuiset vaikutukset

Tropiikissa tapahtuvat suuret tulivuorenpurkaukset voivat vaikuttaa koko maapallon lämpötilaan viilentävästi usean vuoden ajan. Korkealle yltävät purkaukset yltävät lopulta troposfääristä stratosfääriin. Tropiikin stratosfäärissä ilma on hitaassa nousuliikkeessä ja ilma virtaa sieltä enemmän tai vähemmän molemmille pallonpuoliskoille. Niinpä stratosfääriin yltävät aerosolit leviävät laajoille alueille. Koska stratosfäärissa ilma liikkuu varsin hitaasti verrattuna alempana olevaan troposfääriin, eikä stratosfäärissä ole aerosoleja ”pudottavia” sateita, jäävät nämä hiukkaset sinne pitkäksi aikaa. Tyypillisesti kestää vuosi, pari ennen kuin tulivuoren puskemat aerosolit putoavat stratosfääristä takaisin troposfääriin.

Nämä aerosolit vähentävät troposfääriin saapuvan auringonsäteilyn määrää ja niinpä usein havaitaan ilmaston hetkellinen globaali viileneminen, joka voi kestää muutaman vuoden suuren tropiikin tulivuorenpurkauksen jälkeen. Esimerkiksi Pinatubon VEI-6 purkaus Filippiineillä vuonna 1991 viilensi ilmastoa noin puolella asteella muutaman vuoden ajan.

Korkeammilla leveysasteilla stratosfäärin ilma on puolestaan tyypillisesti hitaassa laskuliikkeessä ja samalla liikkeessä kohti napoja. Näin ollen esimerkiksi Alaskassa tai Islannissa purkautuvat tulivuoret eivät stratosfääriin yltäessään pysty ”levittämään” viilentäviä aerosoleja läheskään yhtä laajalle alueelle. Aerosolit eivät myöskään pysyisi yhtä pitkään stratosfäärissä kuin tropiikissa sattuneiden purkausten tapauksissa.

Luonto on tosin aina täynnä poikkeuksia sääntöön. Islannissa tapahtunut Laki-purkaus (1783-1784) kesti huimat kahdeksan kuukautta ja ilmaan päätyi 120 miljoonaa tonnia rikkidioksidia. Purkaus johti erilaisiin kaukovaikutuksiin eri puolilla maailmaa ja muun muassa Euroopassa seurannut talvi oli erittäin ankara. Rikkidioksidipilvi oli Euroopassa niin tiheä, että laivat jäivät satamiin kun näkyvyys oli niin huono. Pelkästään Brittejä arvioitiin kuolleen jopa 23 000 rikkidioksidin aiheuttamiin terveysongelmiin.

Säämalleilla tuhkaennusteita

Mikäli purkaus lähtee käyntiin Islannissa ja syntyy korkea tuhkapilvi, voidaan sen liikkeitä ennakoida sääennustemallien avulla.

Bardarbungan tulivuoren 10 000m korkeudesta lähtien trajektorien ennuste. Kuva: NOAA/HYSPLIT

Bardarbungan tulivuoren yltä 10 000m korkeudesta lähtevät trajektorit ja niiden korkeudet parviajon perusteella. Kuva: NOAA/HYSPLIT

Mikäli Bardarbungassa tapahtuisi suuri purkaus esimerkiksi nyt perjantaina puolen päivän aikaan, olisi GFS mallin mukaan 10 000 metrin korkeudelle yltävän tuhkapilven suunta yläilmoissa ensin pohjoiseen ja sitten itään kohti Pohjois-Lappia/Huippuvuoria. Tilanne luonnollisesti elää koko ajan ja uusia laskentoja suoritetaan jatkuvasti tulevaisuuteen. Näin ollen purkauksen myötä olisi heti arvio siitä, mihin suuntaan mahdollinen tuhkapilvi lähtisi etenemään. Muun muassa tätä HYSPLIT-mallia voi kuka vaan itse ajaa varsin nopeasti esimerkiksi täällä.

Seurattavia linkkejä

Itse olen viimeisen kahden viikon ajan seurannut tilannetta silmät ruutuun liimattuna ja sama jatkuu aina siihen saakka, kunnes suuntaus johtaa joko purkaukseen tai tilanteen hellittämiseen. Seuraamista auttavat muun muassa nämä sivustot.

Islannin ilmatieteen laitoksen sivut, jossa paljon asiaa ja virallista tietoa:

IMO

Alueen maanjäristyksiä voi seurata muun muassa useista seismografeista:

Seismografit 

Harmoninen värähtely on merkki magman liikkeistä. Nouseva punainen, matalataajuuksinen värähtely merkkaa, että jotain on tekeillä. Linkeissä lähimmät ”mittarit”:

Bardarbunga

Askja

Maanjäristysten kolmiulotteinen plottaustyökalu:

3D maanjäristykset

Mikäli iso pamaus tulee, voi purkausta seurata alueelle kohdistetuista webcameista:

Webcam 1

Webcam 2

Webcam 3

Blogit, joissa on paljon vilkasta keskustelua, kuvia ja hienoa asiantuntevaa tekstiä:

VolcanoCafé

Jón Frímanin blogi

Suomenkielinen blogi

 

Advertisements
  1. 29/08/2014 07:02

    Kiitoksia! Mielenkiintoista seurata kuinka käy. Rikkidioksidipilvi ei kuulosta kivalta. 😦

  2. AP
    29/08/2014 13:36

    Tuo Islannin tilanne osoittaa hyvin kuinka tieteen kehittymisestä huolimatta ihminen ei sittenkään tiedä kovin paljoa siitä mitä maankuoren alla tapahtuu. Toivottavasti jää silti pahimmat purkaukset tulematta…

    Kommenttia kotoisempiin tapahtumiin: Hesarissa luki tänään, että lämpimät päivät tekevät viikonloppuna paluun. Eivät kyllä tee, paremminkin päinvastoin koillisesta puhaltaa viileämpää ilmaa ja hallayöt yleistyvät. Mutta nyt viimeisimpien tietojen mukaan ensi keskiviikkona voidaan etelässä saada ohimenevästi yksi kesäinen yli 20 asteen päivä jos hurrikaanin rippeistä muodostunut matalapaine ottaa pohjoisemman reitin kuin miltä aiemmin näytti.

    • Risto
      29/08/2014 13:43

      Ei ole muuten ihan ohimenevä juttu viimeisimpien ennusteiden perusteella, sillä juuri keskiviikon tienoilla korkeapaine olisi vahvistumassa. Juuri sitä ennen Cristobalin jäänteet toisivat lämmintä ilmaa aina Biskajanlahdelta asti.

  3. Janne
    29/08/2014 14:28

    Ilma kiittää jos tulivuori purkautuu. Pysyy ilma puhtaana! Kiitos päivityksestä.

  4. Antti L
    29/08/2014 14:31

    Kyllä tässä vielä yli 20 asteen päiviä kaivataankin. Niitä on laskujeni mukaan tänä vuonna ollut 67 minun mittarini mukaan, kun viime vuonna oli 100. Ennätys taitaa olla vuodelta 2002, jolloin niitä oli noin 110.
    Toivottavasti tuo korkeapaine edes vähän ehtii vahvistua ettei tuo Skotlannissa oleva matala työnny kuitenkin tänne. Siitä ennustetaan Etelä-Ruotsiin sateita jo huomiseksi.

    • Teemu
      29/08/2014 15:38

      Ei mun mielestä kaivata…:) Kohti syksyähän tässä mennään kovaa tahtia.

  5. Janne
    29/08/2014 15:32

    Viimeksi tavanomaista kylmempi syyskuu oli 2008 ja sen jälkeen ollut enemmän tai vähemmän keskimääräistä lämpimämpiä. Yöt ovat seuraavina päivinä melko viileitä.

    • Janne
      29/08/2014 16:00

      Tietenkin seuraavina vuorokausina kylmiä! Nyt olen Teemun kanssa samaa mieltä et vois tulla viileä syyskuu, toisaalta kostean leudot ovat mitä parhaimpia ja miellyttävimpiä säitä lenkkeilyyn.

  6. Tapio R
    29/08/2014 17:32

    Kiitos päivityksestä!

    Nyt näyttää huonolta 20* päivät. Kahteenkymmeneen pääsyn toiveet ovat kortilla tänä syksynä.
    Otavassa on tänäänkin tullut vettä. Yöllä ja aamulla oli sade jatkuvaa ja iltapäivällä on tullut rankkojakin kuuroja ja rakeita kovien tuulenpuuskien kanssa.
    Ilmatieteen Laitoksen sivulle tuli uusi kuukauden ennuste, josta voi päätellä, että syyskuun puolenvälin tienoilla saattaa tulla ensi lumi Päijänteen itäpuolelle.ja viikkoa myöhemmin alkaisi terminen syksy etelässäkin.

    • Jeppe
      31/08/2014 11:29

      Tamboran tulivuorenpurkaus vuonna 1815 oli myös erittäin voimakas tulivuorenpurkaus. Sehän aiheutti maailmanlaajusesti vuonna 1816 kesättömänä vuotena tunnetun vuoden. Tosin, mikäli seuraavan kuvan tietoihin on uskomista, ei kesä 1816 ollut Suomessa mikään superkylmä. Kylmempiä kesiä on nähty 1900-luvulla ja 2000-luvullakin, kesä 2008 taisi olla kylmempi. Kuvassa siis kesän 1816 lämpötilapoikkeamat vuosien 1971-2000 keskiarvoihin.

  7. Just
    29/08/2014 20:11

    Höpön löpöt teidän syksyille. Monet tahot näyttää lämmintä ilmamassaa aika pitkälle syyskuulle, ja pakkohan se on jossain välissä vähän vielä lämmetä, nyt on ollut taas puoli kuukautta normaalia kylmempää ja sateisempaa. Syyskuun alku on yleensä täyttä kesää etelä-suomessa ainakin.

    • Teemu
      29/08/2014 23:02

      En taida olla ainoa, joka väittää, että aika normi lämmöissä on taaplattu tämä ”kylmä” jakso…:). Eipä se kylmennyt viime talvenakaan, vaikka tammikuuta lukuunottamatta oli huomattavan lämmintä.

      • Heta
        29/08/2014 23:59

        No joo, ehkei niin kylmää ole ollut, juhannuksenakin oli kylmempää. Mutta onhan tuo lämpö hukkunut viime aikoina sateisiin. Halla on pysynyt loitolla mutta päivisin kastuu ja tulee vilu.

  8. Säästä
    29/08/2014 21:04

    Mielenkiintoista nähdä toistuuko vuoden 1996 suurtulva, jonka aikana jäätiköstä suli 3km^3 tulivuorenpurkauksen vuoksi. Ihme, että noin tektonisesti aktiiviselle alueelle yleensä muodostuu paksu jäätikkö. Olisi luullut, että geoterminen lämpö/säännölliset tulivuoren purkaukset estäisivät jäätikön vaatiman lumen akkumulaation. Eikä Islanti muutenkaan taida enää nykyilmastossaan olla kovin otollinen jäätiköiden kasvulle, joten jäätiköiden kutistuminen on melko väistämätöntä.

    • Teemu
      29/08/2014 22:59

      Taitaa vaan olla noilla kukkuloilla sen verran korkeutta, että tuppaa ylivoimainen enemmistö sateista, jotka on runsaita, tulla kiinteänä alas. Muutenkin, kun täällä on ollut lauhoja talvia, niin tuolla ollu virtaukset pohjoisen suunnalta.

  9. Olavi
    30/08/2014 11:39

    On se kyllä ihme ja kumma ku toiset vaan haikailee kylmän perään. Itse en itkisi vaikkei talvea enää tulisikaan, pääsishän sitä paljon pienemmällä lämmittämisellä ja ei niin paljo henkeä ahdistais ku menee ulos. Eikö meidän pidä alkaa tottua jo tähän uuteen lämmenneeseen ilmastoon, että talvet lämpimiä ja kesät kuumia 😉

    • Janne
      30/08/2014 11:45

      Itsekään en tosiaankaan nauti kauhean kylmistä. Silloin tosin puhutaan jo yli 20 asteen pakkasista täällä etelärannikolla. Mutta iso asia miksi haluan niitä pakkasia on ettei täällä pysty talvehtimaan kaiken maailman tuholaiset.

      • Säästä
        30/08/2014 14:14

        Ja toisaalta, jos kesät pitenevät ja kuumenevat, niin talven lämmityssäästöt kuluvat kesällä viilennykseen. Myös kesän 30-asteen helteissä on vaikea hengittää, varsinkin, jos joutuu koko päivän ulkoilemaan, tai jos haluaa lenkkeillä tms.

    • Teemu
      30/08/2014 20:40

      Toisten elanto on lumesta kiinni ja toisaalta harrastukset liittyvät lumeen, niin kunnon talvi on tärkeä. Ei sitä 50 pakkasta tartte olla, mutta pakkasta kuitenkin ja reilusti valkoista.

  10. Sami
    30/08/2014 22:09

    Jyväskylän elokuun keskilämpötilaksi tulossa +15,3, ja koko kesän +15,5, eli vajaan asteen olisi kesä keskimääräistä lämpimämpi. Terminen syksy alkaisi tämänhetken ennusteen mukaan aika tarkalleen 1951-2013 keskiarvon mukaan, eli 7.9.

    • Janne
      30/08/2014 22:18

      Etelässäkin terminen syksy alkaa mitä ilmeisemmin tavanomaiseen aikaan, syyskuun puolen välin jälkeen.
      Muutama ukkonen vielä kävis ennen syksyn myrskyjä ja ensilunta!

  11. Jeppe
    31/08/2014 11:34

    Vähän on nyt epävarmaa, mitä on sään suhteen lähiaikoina tulossa. Osa ennusteista ennustaa reilumpaa kylmänpurkausta, osa selvästi maltillisempaa ja mahdollista lämpenemistä uudelleen parin viikon kuluttua.

    Offtopic: Äskeinen viestini meni vähän eri paikkaan (vastaukseksi tuonne aiempaan viestiin), kun mihin olin sen tarkoittanut, (jatkoksi tähän ketjuun) 🙂

  12. Sami
    31/08/2014 12:19

    Syyskuusta saattaa tulla keskimääräistä viileämpi. Jyväskylässä 2001-2013 yhtä lukuunottamatta kaikki syyskuut ovat olleet tavanomaisia tai lämpimiä, okei…kahden keskiarvo on muutaman kymmenyksen alle 1981-2010 keskiarvon. Vain yksi oikeasti viileä on ollut ja se oli 2008, mutta sen perään tuli 2001 vuodesta alkaen lämpimin ja 1961-vuodesta alkaen 5.lämpimin lokakuu.

    • Janne
      31/08/2014 12:34

      Viime vuonnakin oli lämmin syyskuu mutta loppukuu paikoin hyvinkin kolea kuten 2009. Sateliko Jyväskylässä lunta/räntää viime syyskuussa?

      • El Tiempo
        01/09/2014 22:40

        Jyväskylästä en tiedä, mutta Mikkelissä kyllä satoi räntää viime syyskuussa (aikalailla samanlaiset kelit näissä paikoissa useimmiten näyttää olevan). Maassa se ei sentään pysynyt.
        Erään mikkeliläisen rengasliikkeen julkaiseman, tosin epävirallisen tilaston mukaan täällä on viimeksi satanut ensilumi syyskuussa vuonna 1973 – jokseenkin harvinaista herkkua siis… Tämä on kyllä ollut niin outo säävuosi, etten yhtään ihmettelisi, jos tuokin taika vaihteeksi rikottaisiin.

  13. Jeppe
    31/08/2014 12:48

    Äkkiseltään muistan vain yhden kerran, kun ensilumi on täällä satanut syyskuussa. Tämä tapahtui vuonna 2001. Sinä vuonna syyskuun 28. päivänä alkoi satamaan lunta reippaasti taivaalta. Se oli perjantaipäivä (tarkistin tuosta tietokoneen kalenterista :)). Lumi pysyi maassa viikonlopun yli. Se oli ensilumi silloin ja aikaisin ensilumi mitä tiedän. Ainoa kerta, kun ensilumi on satanut maahan syyskuussa.

    Muistelen jostain lukeneeni, että terminen kesä olisi jatkunut vuonna 2001 syyskuun 20. päivän tienoille ihan Pohjois-Lappia myöten. No, sepä kylmenikin sitten nopeasti tuona vuonna, kun syyskuun lopussa satoi täällä asti ensilumi ja kyllä täältä vähemmän matkaa etelärannikolle on kuin Pohjois-Lappiin. Viime vuosi muistuttaa samaa, mutta en sanoisi viime vuoden kylmenemistä kuitenkaan aivan niin rajuksi kuin mitä se oli vuonna 2001.

  14. Janne
    31/08/2014 21:41

    Elokuun keskilämpötilaksi tulee etelärannikkolla reilut 17,5 astetta ja jäänee Kaisaniemessä reilun asteen top-5 listasta. Viime elokuuhun verrattuna tämä on vain vähän lämpimämpi.
    Aika hyvin siis erittäin lämpimän alkukuun jälkeen keskilämpö tuli alas. Täällä päin tuskin voidaan edes puhua harvinaisen lämpimästä.

  15. Tapio R
    01/09/2014 09:59

    Otavassa on viileää ja pilvistä. Eilen maksimi oli 12* ja tällä hetkellä vain 8* ja pilvistä.

  16. Jykä
    01/09/2014 10:28

    Miten te voitte jo elokuussa tietää milloin terminen syksy alkaa? :)Johan tässä kesän mittaan huomattiin, ettei edes 10 päivän ennusteisiin ollut luottamista saati sitten kuukausiennusteisiin…

    • Sami
      01/09/2014 14:55

      Eihän tiedosta olekaan kysymys vaan todennäköisyydestä. Jos ennusteet lupaavat että selvästi alle +10 päiväkeskiarvoja on tulossa, niin mitä pidemmälle syksyä mennään, sen epätodennäköisempää on että palataan termisen kesän puolelle. Tilanne toki vaihtelee riippuen missä päin suomea ollaan. Katsotaan tuossa kuukauden päästä sitten….sanon nyt että terminen syksy alkaa Jyväskylässä 7. tai 8.9. Syksyllä ennusteet harvoin valehtelevat reilusti alakanttiin, syksyllä paremminkin käy niin että jäädään ennustetuista lukemista kun korkeapaineen vaikutuspiirissäkin sitkeä pilvilautta jää viilentämään säätä, toki se ei sitten kylmennä yölämpötilojakaan.

  17. Antti L
    01/09/2014 17:53

    Ukkosia ei nyt hetkeen taida olla luvassa, mutta kun IL:n sivuilla oli juttu kesän ukkosista, niin tässä Klaukkalan ukkospäivien top-4: 20.8., 29.7., 14.8. ja 20.7. Viidettä on sitten jo vaikeampi sijoittaa. Elokuussa ukkospäivien lukumäärä oli tavallista suurempi ja vielähän tuo neljän kärkikin voi hyvässä lykyssä syksyn aikana muuttua.

  18. Janne
    01/09/2014 21:05

    Torstaista voi hyvinkin tulla lähes helteinen päivä, jos hyvin käy. Hellerajan rikkoutuminen tuntuu kyllä epätödennäköiseltä.

  19. Ruma
    02/09/2014 20:42

    Veikkaus
    Lokakuu +1,2
    Marraskuu +1,8
    Joulukuu -0,7
    Tammikuu +1,3
    Helmikuu -0,9
    Maaliskuu -1,8

  20. Ruma
    02/09/2014 21:09

    Toiveissa olisi lämpimän kesän jälkeen samankaltainen lokakuu kuin oli vuonna 2002 ja vaikka koko talvi muuten paitsi että enemmän lunta kuin 2002-03. Tuo lokakuu on jäänyt yksittäisistä kuukausista parhaiten mieleen sään puolesta koko siltä ajalta kun säätä on tullut seurattua. Oli uskomattoman lumista ja kylmää silloin. Katselin juuri kotipaikkakuntani Lohjan virallisia säätilastoja kyseiseltä kuulta ja olihan ne aika mukavia.
    18 pakkaspäivää, alin -10,2 (20.10), kolme jääpäivää, yhdeksän vuorokauden keskilämpötila pakkasella, 18 lumipeitepäivää, max 13 cm (5.10). Lämpösummaperusteinen terminen talvi alkoi jo 17.10, ja pysyvä lumipeite saatiin 9.11.

    • Janne
      02/09/2014 21:38

      Tuo on vieläpä viimeisin kuukausi, joka on Kaisaniemessä päätynyt top-5 kylmien joukkoon. Olisi jo aikakin. Syyskuulle vaatisi ainakin 8,6 astetta joten ei ole juuri mahdollisuuksia.

  21. AP
    03/09/2014 00:36

    Mielenkiintoista että Ilmatieteen laitoksen mielestä vain 1-2 astetta keskimääräistä lämpimämpi elokuu riittää luonnehditaan ”harvinaisen lämmin elokuu” eli muka vain keskimäärin kerran vuosikymmenessä on noin lämmintä. Vuodesta 1991 alkaen eli ainoastaan 24 vuoden aikana on Tampereella ollut 7 lämpimämpää elokuuta. Hävittiin lopulta jopa vuosille 2007 ja 2010, puhumattakaan vuosista 1996, 1997, 2002 ja 2006. Tosin jos verrataan kylmään kauteen 1961-90, silloin huippulämpimiä elokuita ei ollut lainkaan. Vain 1972 ja 1982 oli tuolla ”kylmällä jaksolla” lähes yhtä lämpimiä elokuita kuin nyt. Kun katsotaan taas tilastoja vuosien 1873-1959 välillä, tätä vuotta lämpmämpiä elokuita löytyy jopa 15 kpl eli selvästi enemmän kuin vain kerran vuosikymmenessä (suunnilleen 2 per vuosikymmen). Se siitä harvinaisuudesta eli kyse ei ole vain siitä, että ilmasto olisi lämmennyt vuodesta 1991 alkaen. Elokuun alku oli toki poikkeuksellisen kuuma, mutta se on toinen juttu se.

  22. AP
    03/09/2014 00:39

    Lottoahan tämä on mutta veikataan nyt veikkaamisen vuoksi:

    Lokakuu -0,8
    Marraskuu -1,6
    Joulukuu +2,3
    Tammikuu +3,1
    Helmikuu -1,3
    Maaliskuu -4,2

  23. LJ
    03/09/2014 02:07

    Lokakuu 2014 – maaliskuu 2015 veikkaus 🙂

    Lokakuu +1,9
    Marraskuu +0,9
    Joulukuu -1,2
    Tammikuu -0,8
    Helmikuu -0,8
    Maaliskuu +4,1

  24. Säästä
    03/09/2014 08:37

    Nyt näyttäisi kesä palaavan pariksi viikoksi. Päästään 20:n asteen pintaan joka päivä

  25. Antti L
    03/09/2014 09:21

    Jotain uutta tietoa on kai tullut yön aikana, koska vielä aamun hesarin mukaan sään ennustettiin kylmenevän selvästi lauantaina, mutta nyt sekä IL että Foreca ennustavat jatkuvan lämpimänä ensi viikolle.
    Täytyy vielä siirtää veikkausta muutamalla päivällä ja katsella, mitä tästä kehittyy. Viime viikolla olisin ennustanut kylmää syksyä.

    • Säästä
      03/09/2014 10:18

      Voi olla, että Bardarbungan purkauskaasut vaikuttavat myös Suomen talveen, sitä ei pidä unohtaa 🙂

  26. Sami
    03/09/2014 10:48

    Niin paljon ennusteet hyppivät ettei kyllä uskalla mitään sanoa seuraavan kahden viikon ajalle…Jyväskyläänkin on nyt luvassa yli +10 päiväkeskiarvoja syyskuun puolenvälin yli ja syyskuun alkupuolen ennustettu keskiarvo on nyt +12,8, joka menisi jo luokkaan harvinaisen lämmin ja ei tarvitsisi kuin pari kymmenystä lisää niin olisi poikkeuksellisen lämmin…1955 +13,0, 1963 +13,0, 1967 +12,8, 2009 +12,8, 2002 +12,7. Sellaista superlämmintä syyskuun alkupuolta ei ole ollut vielä kertaakaan 1951-vuodesta alkaen, suurin poikkeama lämpimään suuntaan on vain hiukan alle 3 astetta, 1993 oli syyskuun alkupuolisko yli 4 astetta keskimääräistä kylmempi.

  27. Tapio R
    03/09/2014 11:44

    Ennuste oli muuttunut tänä aamuna lämpimään ja poutaiseen suuntaan ja kahtakymmentä ennustetaan vielä sunnuntaiksikin.
    Otavassa oli klo 18 jälkeen rankka sadekuuro vyörypilvineen ja tuulenpuuskineen. Olisiko jossakin ollut ukkostakin kuurojen yhteydessä?
    Aamu oli lähes selkeä, mutta ennen kahdeksaa tuli sumupilvi ja nyt aurinko taas alkoi paistaa.

  28. Jussi
    03/09/2014 14:33

    Jos muistellaan viime syyskuuta, niin kyllä ne ensimmäiset pari viikkoa olivat hyvinkin lämpimiä. Tarkkoja keskilämpötiloja en muista, mutta +18-20 asteessa mentiin Helsingissä helposti puoliväliin kuuta. Vietin omia polttareitani muistaakseni 20.päivä ja silloin kävi vielä lähellä kahtakymmentä.

    • Jussi
      05/09/2014 09:13

      Erityisen lämmin oli syyskuun alku vuonna 2002. Silloinhan oli jopa hellettä tai ainakin melkein hellettä monena päivänä. No, on tänäkin vuonna päästy noin 22 asteeseen.

      Tässä täytyy sanoa sitä samaa kuin edellisinäkin vuosina: lämmin syyskuu on jo normi. Pitää aina kalenterista luntata, milloin syyskuu oli viimeksi viileä eli 2008 ja sitä ennen ihme tapahtui useana vuonna mutta niinkin kauan sitten kuin 2000-luvun taitteessa.

      Tunnustetaan nyt se tosiseikka: on olemassa kahdenlaisia syksyjä, lämpimiä ja poutaisia ja lämpimiä ja sateisia. Sitten on vielä erikseen lämpimiä ja hyvin lämpimiä. Vahingossa saattaa kerran, pari kymmenessä vuodessa tulla joku koleakin syksy, kuten viimeksi 2010 ja sekin alkoi lämpimänä. Muuten kannattaa lähteä siitä, että t-paidassa mennään syyskuun puolenkuun yli niin kuin käy luultavasti tänäkin vuonna. Meri on sen verran lämmin, että kun on tällainen korkeapaine ja tuulee lämpimältä puolelta, niin ei sieltä voi millään kylmää tulla.

      Mitä tulee tähän syksyyn niin marraskuusta odottaisin jo pitkästä aikaa vähän talvisempaa – tai ainakin vähän vähemmän lämmintä. Alla on kolme erittäin lämmintä marraskuuta ja jossakin vaiheessa on tapana tulla muutosta.

      • Teemu
        05/09/2014 09:30

        Näin se voi olla. Tosin hyvin usein tai melkein aina nykyään jostain syystä painejakauma tähän aikaa vuodesta suosii lämmintä. Jos olisi ”käänteinen” painejakauma, voisi olla jo hyvinkin viileää, mutta saman tyyppinen toistuma jakaumissa on jo aika outoa.

  29. Juhani
    03/09/2014 14:33

    Mallithan muuttuivat eilen aika perusteellisesti lämpimään suuntaan, vaikka ennusteissa oli iltaan asti selvä kylmeneminen sunnuntaina niin IL:lla kuin Forecallakin. Ensimmäisenä mallit muuttuivat GFS:ll ja sitten ECMWF:n malli tuli perässä. Merkittävää tässä mielestäni on, että kanadalaisten malli ei koko aikana laskenut viikonloppuun kylmenemistä.

    • Nimetön
      03/09/2014 20:09

      Periaatteessa kai sitten on myös mahdollisuus, että ennuste voi vieläkin muuttua,,jos ja kun mallit muuttuvat niin rivakasti. Tai no lämpimäähän mallit tarjoavat.

  30. Säästä
    04/09/2014 08:19

    Ukkosista ei ole tietoakaan, vaikka lämpötilat olisivat otollisia kovillekin syysukkosille. Harmi sinänsä, mutta ainakin Itämeri pysyy lämpöisenä vielä pitkään.

    • Janne
      04/09/2014 18:48

      Jospa lokakuussa tulisi taas joku yllätysukkonen kuten 2011.

  31. Teemu
    05/09/2014 08:52

    Alkaa olemaan kesä taputeltu pohjoisella napa-alueella ja jäät säilyivät yllättävän hyvin yli kesän:

    http://nsidc.org/arcticseaicenews/

  32. Antti L
    05/09/2014 09:47

    Ei ole Luoteisväylä auennut tänä vuonna ja Koillisväyläkin taitaa olla tukossa vielä Taimyrin niemimaan kohdalla.
    Mutta täällä vielä todella kaunis kesäinen aamu.
    Tuosta tulivuoren tilanteesta ei ole kuulunut mitään muutamaan päivään.

  33. Jykä
    05/09/2014 09:58

    Missä uupuvat ilmatieteenlaitoksen helletilastot kesältä 2014?

  34. Jussi
    05/09/2014 10:19

    Mitä tulee pohdintoihin siitä, miksi tähän aikaan vuodesta alkaa olla vakiona tietynlainen painejakauma, niin syitä on varmasti monia, mutta eiköhän isolla I:llä ole tähän aika suuri merkitys. En osaa tarkkaan selittää, miksi.

    Jos katsoo Eurooppaa tällä hetkellä ja viikoksi eteenpäin, niin suurin osa manner-Euroopasta ja Pohjoismaat ovat todella suurien korkeapaineiden vaikutuspiirissä. Muutama matalapaine on jossain Brittein saarilla ja Islannin tienoilla. Sieltä saattaa tulla matalapainetoimintaa Suomeen ensi viikon lopulla, mutta vielä ei tiedä, tuleeko koko maahan vaiko esim. vain pohjoiseen.

    Alustavasti myös lokakuusta ennustetaan lämmintä. Riippuu aika pitkälle marras-joulukuusta, tuleeko tästä vuodesta ennätyslämmin. Veikkaan, että tulee.

    • Sami
      05/09/2014 12:33

      Voi tulla hyvinkin kylmä loppuvuosi vielä. Lokakuun ennusteista ei kannata välittää vielä tuon taivaallista, kylmeneminen voi tapahtua kovin lyhyessä ajassa. Melkein sanoisin että kylmää tulee olemaan, koska on ennätys hakusessa, ennätys sitten jää haaveeksi viimeistään hyvin kylmän joulukuun vuoksi. Jyväskylässä tarvittaisiin ennätykseen +1,0 asteen poikkeama syys-joulukuussa ja uuden maagisen rajan(+5) ylitykseen +1,65 poikkeama.

    • Teemu
      05/09/2014 13:14

      P-Atlantti on lämmin joten periaatteessa sen pitäisi suosia korkeapainetta P-atlantilla, jos nämä uusimmat meteorologien horinat pitää paikkansa. Sehän tietäisi viileää / kylmää tänne.

      • Antti L
        05/09/2014 22:38

        Ei tule ennätyslämmintä vuotta, ainakaan Helsingissä. Se sinetöitiin jo tammikuussa. Ennätyslämmin vuosi ei juuri pakkaskuukausia siedä. Uskon myös, että kylmeneekin vielä reilusti lokakuussa.

      • Sami
        05/09/2014 23:57

        Joo…Kaisaniemessä tekee aika tiukkaa kun 2008 on sen verran omilla lukemillaan, mutta ei se aivan mahdotonta ole.

  35. Säästä
    06/09/2014 08:15

    Upean näköinen tuo tulivuorenpurkaus Islannissa, tässä vähän live streamiä http://www.youtube.com/watch?v=GwkqhTa2Bh0

    • Säästä
      06/09/2014 10:45

      Aamuisin se on yleensä parhaimmillaan, Auringon noustessa laavaa on suht vaikea nähdä ja yleensä tuulen suuntakin muuttuu niin, että kaasut tulevat kameraa päin, joten näkyvyys on suht huono.

  36. Janne
    06/09/2014 09:23

    Saa nähdä miten lämmin syyskuu tästäkin tulee. Mitään kylmän purkausta ei tässä vaiheessa ole luvassa.

    • Nimetön
      06/09/2014 10:14

      Muutamassa päivässä mallit voivat muuttua täydellisesti. Juuri nyt näyttää siltä, että mennään johonkin 2-3 astetta keskiarvojen päälle. Tämä oli pelkkä heitto mutta voi olla lähellä.

      • Janne
        06/09/2014 13:11

        Kyllähän ne voivat muuttua hyvinkin radikaalisti mutta gfs:kin onnistuu välillä erittäin hyvin. Esim. viime talvena se ennusti jo joulukuun lopulla termisen talven alkavan 11.1. ja näinhän siinä kävi ja terminen talvi kesti etelärannikolla sen nelisen viikkoa.

  37. Janne
    07/09/2014 17:12

    Tuolla kyseltiin jo menneen kesän helletilastojen pariin. Siellä ei tätä kommentia kirjoittaessa oltu päivitetty syyskuun sääsivua vuoteen 2014. Mistä lie johtuu?

    • Antti L
      07/09/2014 22:28

      Eikös nyt vasta elokuu tullut valmiiksi. Yllättävän korkeaksi tuo elokuun keskilämpötila kuitenkin jäi täällä etelässä. Tämä syyskuun eka viikko ei täällä etelän sisämaassa mahdu edes top-10:een 50 vuoden ajalta, sillä sen verran useasti on ollut lämmintä tähän aikaan ja nyt aamut ovat olleet pitkään viileitä, samoin illat.

  38. Sami
    08/09/2014 01:26

    Ihmetellä täytyy miten ilmatieteenlaitos ennustaa näitä yölämpötiloja, nyttenkin Jyväskylään lähitunneiksi +12, vaikka lämpötila on +6…+7 asteen paikkeilla. Seuraavina öinä sentään on alle +10 lukemia, mutta silti. Ei tästä mitään ennätyslämmintä syyskuun alkua ja tod.näk koko kuukauttakaan tule, termisen syksyn alku kuitenkin siirtynee ainakin 20.9. paikkeille.

    • Risto
      08/09/2014 11:10

      Nyt alkaa jo pilvisyyden määrä vaikuttaa lämpötiloihin yön pidentyessä. Veikkaisin että pilvet on kaikonneet mittausasemalta yöllä ja lämpötila pudonnut ennustettua alemmaksi.

      • Sami
        08/09/2014 11:20

        Niin varmasti onkin, mutta ei vain mittausasemalta vaan koko keski-suomesta pilvet kaikonneet. Ennuste päivitetty vain hetkeä aiemmin ja lähitunneille ennustettiin 5 astetta lämpimämpää.

  39. Antti L
    08/09/2014 08:39

    Tässä veikkaukseni, uskon että vielä syksyllä kylmeneekin.

    Lokakuu -1,8
    Marraskuu -2,5
    Joulukuu +1,2
    Tammikuu +2,4
    Helmikuu -1,3
    Maaliskuu +0,8

  40. Jussi
    08/09/2014 10:54

    Kyllä minua ihmetyttää tyypit, joiden mukaan Suomen kesät ovat lyhyitä ja kylmiä. Tänä vuonnakin kesäiset kelit alkoivat toukokuun puolivälissä ja ne jatkuvat näillä näkymin syyskuun puolivälin yli. Totta kai välissä oli pari-kolme viikkoa vähemmän lämmintä säätä kesäkuussa, mutta yhtä kaikki suvelle tulee tänä vuonna mittaa hyvinkin neljä kuukautta.

    On kyllä harvinaisen luja korkeapaine tässä päällä! Ensi viikkoon mennessä keskus näyttää siirtyvän itään päin, mutta yhtä kaikki sää pysyy aurinkoisena ja lämpimänä. Sateista ei ole tietoakaan, ellei nyt tule jotain yksittäisiä kuuroja.

    Tällaisia nämä ”ankarat pimeän ankeat syksyt” voivat nykyään olla :). Toisaalta sitten kun varsinainen syksy alkaa, niin se tuppaa kestämään toisesta päästä ainakin jouluun saakka. Tosin toivon, että tänä vuonna ei kävisi niin.

    • Samu
      08/09/2014 13:49

      Näyttää tosiaan sille, että tällä nykyisellä suursäätilalla mennään aina syyskuun loppupuolelle asti. Kyllähän sitä vettä tässä tulikin, joten hyvä näin! Nautitaan nyt jokaisesta lämpöasteesta ja aurinkotunnista. 🙂

    • AP
      08/09/2014 15:52

      Kyllähän tähän kesään on monenlaista säätä mahtunut, ei pelkästään ”kesäisiä kelejä”. Suvelle tulee normaalistikin mittaa Etelä-Suomessa nelisen kuukautta, ainakin jos termisistä vuodenajoista puhutaan (eli käynnistyy toukokuussa ja päättyy syyskuussa). Vielä heinäkuun puoleenväliin asti lämpösumma tai hellepäiväkertymä ei ollut mitenkään erikoinen. Sitten tulikin melkoinen helleputki sitkeän korkeapaineen vuoksi. 26 päivää putkeen yhdellä paikkakunnalla on uusi ennätys (17.7.-11.8.). Mutta sitten taas elokuun kaksi viimeistä viikkoa olivat vähemmän kesäisiä vaan sateisia ja päivälömpötiloiltaan viileitä.

      Tämä syyskuussa nautittava kesä on vähän siinä ja siinä. Kyllähän aurinko vielä lämmittää mukavasti jos se paistaa. Mutta pohjoiselle sijainnille Suomi ei voi silti mitään, vaikka kuinka ilmasto lämpenisi. Auringon säteilyteho on Keski- ja Etelä-Eurooppaan verrattuna jo selvästi heikentynyt ja sumupilvet ovat välillä hyvin sitkeitä. Esim. täällä Tampereella perjantai ja nyt maanantai ovat olleet hienon aurinkoisia aamusta asti ja lämpimiä, yli 21 astetta, mutta viikonloppuna syksyinen korkeapaine näytti nurjan puolensa: lauantaina sumupilvi antoi periksi vasta klo 16 aikaan ja sunnuntaina klo 13. Liian myöhään kesäisten lämpötilojen kannalta: maksimi lauantaina jäi 16 asteeseen ja sunnuntaina 18 asteeseen. Yölläkin käytiin 5 asteessa, joten ei nyt niin kovin kesäiseltä tuntunut.

      Mutta onhan tämä nyt miellyttävämpää kuin vaikkapa 7.-8.9.2012, jolloin päivälämpötila ei yltänyt edes 10 asteeseen.

  41. Jykä
    08/09/2014 16:15

    Helsingissähän oli jostain kesäkuun 10. päivästä heinäkuun alkuun yli 20 päivää putkeen, jolloin päivälämpötila jäi joka päivä alle 20 asteen. Ja nyt esim sekä eilen, että tänään Kaisaniemessä on mitattu yli 20 asteen lukemia.

  42. AP
    08/09/2014 16:42

    Jotain sivujaan Ilmatieteen laitos on jo päivittänytkin:
    http://ilmatieteenlaitos.fi/helletilastot

    Näköjään tuo 26 hellepäivän putki saavutettiin Kouvolan Utin ja Hattulan Lepaan lisäksi myös Helsingin Kumpulassa. Siellä 18.7.-12.8. kun noissa muissa paikoissa päivää aiemmin. Espoon Nuuksiossa (!) puolestaan oli 6 päivän putki yli 30 asteen lämpötiloja 23.7.-28.7. Enemmän tai yhtä paljon putkeen niitä on ollut vain 1972 ja 2010.

    Silti yli 20-asteisia päiviä oli enemmän viime vuonna. Kertoo sekin jotain tämän vuoden oikullisuudesta.

    Ikävä kyllä paikkakuntakohtaisia hellepäivätilastoja ei jostain syystä enää julkaista. En itse pidä näistä ”koko Suomen hellepäivistä”. Minua ei lämmitä jos jossain Utsjoella on ollut hellepäivä ja Etelä- ja Keski-Suomessa samaan aikaan tuulista ja sateista. Tuskin kukaan suomalainen sai nauttia / kärsiä 38 hellepäivän putkesta. Silti jostain lehdestä jo luin, että kuulemma ”koko Suomessa lämpötila kohosi hellelukemiin 38 päivää peräkkäin”. Oikeampi tapa uutisoida tietenkin olisi ”jossain päin Suomea”, mutta nykyään kun Ilmatieteen laitos julkaisee enää näitä ”koko Suomen hellepäiviä” tässä on tulos.

    • salama
      08/09/2014 17:11

      niinpä, Suomi on kuitenkin sen verran pitkä maa, että vaikka Helsingistä katsottuna 25 astetta Tallinnassa on paljon lähempänä kuin 25 astetta Rovaniemellä. 😀

  43. Teemu
    08/09/2014 17:25

    Henkilökohtaisesti toivon, että syyskuu olisi pimeä ja märkä sitten lokakuusta marraskuuhun kuulaita kelejä. Marraskuun puolivälistä täysi rähinä päälle talven suhteen…:)

  44. Säästä
    08/09/2014 17:36

    Mukavia nämä syksyn kelit. Aamulla, kun lähden seitsemän jälkeen täytyy laittaa takki päälle, ja iltapäivällä, kun tulee takaisin tarkenisi sortseissa ja t-paidassa 😀

  45. Antti L
    08/09/2014 18:04

    Mitä iloa siitä pimeästä ja märästä syyskuusta oikein olisi? En puolestaan oikein ymmärrä sitä, kyllä sitä pimeää ja märkää vielä tulee. Huhtikuun puolivälistä syyskuun loppuun olisi ihan sopiva kesän mitta, kunhan sataisikin sopivasti. Palstalaiset eivät varmaankaan harrasta etelänmatkoja, jos tällaiset säät niin kovasti harmittavat.

    • Säästä
      08/09/2014 20:45

      En ole koskaan matkustanut lämmön perässä. Tulivuorten ja yms. perässä voi matkustaakin, sillä lämpöä löytyy vaikka saunasta ja patterista. Jos seuraavasta heinäkuusta uhkaa tulla samanlainen kuin tämän vuotisesta, taidan paeta Islantiin tai Alaskaan 😛

      • 09/09/2014 14:17

        Alaskassakin on joissakin osissa ollut viime vuosina ankaria helteitä 😉

  46. Janne
    08/09/2014 20:00

    Kyllä muutama syyskuinen ukkonen olisi nyt paikallaan kun kelikin on näin lämmin.

  47. Juha R
    09/09/2014 07:10

    Tässä vielä tämmöistä veikkausta:
    lokakuu +2
    marraskuu +2
    joulukuu +4
    tammikuu 0
    helmikuu +3
    maaliskuu +1

  48. Juhani
    09/09/2014 13:35

    Olipa pitkästä aikaa lämmin yö. Meillä yön alin oli 15,2 astetta ja klo 9 oli jo 16,7 astetta.

  49. Juhani
    09/09/2014 18:47

    Ravakoita sadekuuroja tullut, mutta ukkosta vain Vaasan seudulla, missä onkin kesän aikana ukkostanut usein. Viron puolellakin näytti olevan hiukan ukkosta, mutta sammuivat Suomenlahdelle päästyään. Ilmamassa on kuitenkin lämmintä. Täälläkin tuli kunnon saderyöppy ja sen jälkeen ollut täydessä pilvessä, mutta siitä huolimatta mittarissa nyt 17,8 astetta. Tämä on ihan hyvää syyskuun säätä.

  50. Petri
    09/09/2014 19:47

    Kylmämoottori on pärähtämässä käyntiin Kanadan saaristossa. Talven kannalta ounastelisin, että on oleellista, kuinka nopeasti Siperia jäähtyy ja saadaanko Novaja Zemljalle jäätä. http://globalweatherlogistics.com/seaiceforecasting/gfs.850mb.temps.arctic.html

    • Teemu
      10/09/2014 11:16

      Saas nähdä. Itse pidän tärkeämpänä pohjois-atlantin lämpötilaa ja toisaalta El-Ninon merkitystä varsinkin, kun painopiste on mahdollisesti siirtymässä Tyynellä merellä länsipainotteiseksi. Näin oli viimeksi 2009 – 2010.

    • Teemu
      10/09/2014 11:17

      ja vielä huomioimatta negatiivista QPO:ta, joka tuppaa suosimaan korkeampaa ilmanpainetta navan ympärillä.

  51. Jussi
    10/09/2014 10:43

    ECMWF:n sivulle on päivitetty ennuste loka-joulukuulle.:

    ”Lämpötila

    Lähes koko Euroopassa on jakson keskilämpötila tavanomaista korkeampi. Suurin poikkeama, runsaat kaksi astetta on Pohjois-Euroopan keski- ja pohjoisosassa.”

    Ovat siis aika yksimielisesti sitä mieltä, että myös loppuvuodesta tulisi lämmin. Jos tämä pitäisi paikkansa, niin ei olisi pientäkään epäilystä, etteikö tästä vuodesta tulisi ennätyksellisen lämmin. Harvoin ECMWF ylipäänsä ottaa kantaa siihen, montako astetta poikkeama tulisi olemaan. Tässä se on mainittu, joten tuntuvat olevan aika varmoja siitä, että lämmin jatkuu.

    Onhan talveen vielä aikaa, joten vielä ei ole poissuljettua, etteikö ainakin osan talvesta voisi olla ihan kunnmon kelejäkin.

  52. Toni 2
    10/09/2014 11:54

    Syksyn ja talven ennustaminen on

  53. Toni 2
    10/09/2014 11:57

    …siis syksyn ja talven ennustaminen on varmaankin vielä hiukan ennenaikaista mutta katsokaapa NAO:n ja AO:n ennusteita:

    http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao_index_mrf.shtml

    http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/daily_ao_index/ao_index_mrf.shtml

    Molemmat olisi syyskuun lopussa painumassa selvästi miinukselle.

    • Sami
      10/09/2014 17:50

      Ei rajustikin miinusmerkkinen NAO tarkoita suoraan syys-lokakuussa että meillä olisi kylmää, vai mitä olet mieltä:
      2002 NAO -2,28, lokakuun poikkeama -5,4
      2006 NAO -2,24, lokakuun poikkeama +1,1
      2012 NAO -2,06, lokakuun poikkeama 0,0

      Eikä selvä NAO+ tarkoita keskimääräistä lämpimämpää…
      1961 NAO +0,51, lokakuun poikkeama +3,6
      1978 NAO +1,93, lokakuun poikkeama -1,8

  54. Sami
    10/09/2014 17:34

    Jyväskylässä ei ole syyskuussa vielä satanut lainkaan, eikä ennusteiden mukaan sadakaan ainakaan seuraavaan 10 päivään. Jyväskylän seudun alin syyskuun sademäärä on ilmatieteenlaitosten tilastojen mukaan 8,8mm vuodelta 1901, se ei ole nykyisen mittausaseman lukema vaan tod.näk. keskustan jo lakkautetun aseman. Onhan 20.päivän jälkeen vielä reilu viikko aikaa sataa, mutta mahdollisuudet ovat poikkeuksellisen kuivaan syyskuuhun.

    • Kristian
      11/09/2014 08:11

      Helsingissä tuli toissailtana ja -yönä arviolta 10-15 milliä ainakin sisämaassa. Muuten on ollut kyllä todella kuivaa.

  55. Olavi
    10/09/2014 17:56

    On täällä Antti ainaki yksi kuuman ystävä. 😉 olenkin innolla odottanut, että milloin meidän polttamat öljyt alkaa taivaalla toden teolla lämmittää tätä muuten ankeaa ilmastoa. Huhtikuusta-Lokakuun loppuun olisi ihanne kesä.

  56. Juhani
    11/09/2014 11:36

    Pohjois-Amerikassa on kylmää arktista ilmamassaa valunut etelään ja mm. suureen osaan Kanadaa. Facebookin Severe Weather -ryhmässä oli kuva Calgaryn liikennekaaoksesta rankassa lumisateessa. Lämpötila Calgaryssa +1 astetta ja yölämpötila -7 astetta. Mallien mukaan sää lämpenee siellä päin hurjasti lähimmän viikon aikana. Esim. Kanadan länsiosissa ja Yhdysvaltain luoteisosissa on nyt monin paikoin hPa 850 ilmamassa -5…0 ja muutaman päivän kuluttua GFS:n mukaan +15…+20!

    • Olli
      12/09/2014 16:20

      Tuosta älyttömästä sään heilahtelusta aina tietää syksy saapuu USA:n Keskilänteen… Chicagossa on sanontoja kuten ”Jos et pidä säästä odota 15 minuuttia -kyllä se muuttuu”
      tai ”Chicagon syksy -koe kaikki vuodenajat samana päivänä” Ja nuo voivat pitää täysin paikkansa, muistan useastikin saman vuorokauden sisällä kokeneeni muutoksen +20 asteesta lumisateeseen. 😀

      • Teemu
        13/09/2014 09:27

        Tämä olisi hieno ominaisuus täälläkin. Varsinkin ilman kylmenemiset ovat luokaltaan dekadia heikommat kuin siellä. Sula jäämeri pilaa monta asiaa.

  57. Matti
    12/09/2014 14:42

    Syyskuusta taitaa tulla tällä menolla lämpimämpi mitä kesäkuu oli.

    • Säästä
      12/09/2014 15:47

      Onko näin käynyt aikaisemmin?

      • Nimetön
        12/09/2014 23:07

        1955 syyskuu oli monta astetta kesäkuuta lämpimämpi.

    • Sami
      12/09/2014 18:54

      Missä näin on käymässä?, Helsingissä? Jyväskylässä ei ainakaan ole toivoakaan, syyskuun ennätys on +11,6 ja tämän vuoden kesäkuu +12,3. Nyt on tiedossa sen verran kylmiä öitä, että syyskuun keskiarvo jäänee täällä alle +10.

      • Janne
        12/09/2014 19:58

        Kaisaniemessä ilmeisesti käy näin tätä menoa.

      • Antti L
        12/09/2014 21:32

        Kaisaniemessä olisi hyvät mahdollisuudet, koska kesäkuu oli 13,5 ja syyskuun top-5:een vaaditaan 14 astetta, mutta ei nyt taida olla kuitenkaan niin lämpimiä tiedossa.

  58. Janne
    13/09/2014 14:37

    Kyllä tässä on syksyn tuntua vääjäämättä, vaikka nyt onkin ollut sangen lämmintä. Ensi yöstä näyttäisi tulevan jo viileä etelässäkin (jotain +5).

  59. Sami
    14/09/2014 20:39

    Katsoin tuossa Jyväskylän talvia, niin huomasin sellaisen pikkuseikan että viime talvi oli 1951-vuodesta alkaen ainut jossa -10 tai kylmempiä päiväkeskiarvoja ilmestyi vain yhden kuukauden aikana(12.-31.1). Se ei tietysti tarkoita että talvi olisi ollut kaikkein lämpimin, mutta vain kerran kylmä sää eksyi tänne talven aikana.

    Ensi talvelle olisi toivomuksena että tulisi oikein kunnon lumimyrsky. Sellainen joka sekoittaisi kunnolla Suomen ja aamulla täytyisi kävellä kaduilla polvia myöten hangessa. Viime talvena täytyi parvekkeelta heittää lunta pois vain marras-joulukuun taitteessa.

    • Janne
      14/09/2014 21:40

      Ihme, ettei 2007-2008 tapahtunut moista! Kyseinen talvi oli sielläkin mittaushistorian lämpimin.

      • Sami
        14/09/2014 23:21

        2007-08 oli -10 tai alempia päiväkeskiarvoja tammikuussa 3, helmikuussa 1 ja maaliskuussa 2kpl. 2007-08 ennätykseen kuuluu pienin määrä -10 alituksia koko talven aikana(6kpl) ja alin päiväkeskiarvo oli vaivaiset -12,5.

  60. Säästä
    15/09/2014 16:03

    Tämän viikon sunnuntaista alkaen lämpötilat laskevat usealla asteella. Aivan etelässäkin ollaan vain nipin napin kymmenen asteen yläpuolella 🙂 saisi se syksy jo tulla lopullisesti.

    • Janne
      15/09/2014 16:12

      Varmasti saapuu nyt loppukuun aikana, ja jos tuot ennuste toteutuu niin se alkaa etelässä tavanomaiseen aikaan ja täten terminen kesä olisi etelässä tavanomaisen pituinen.

      • Sami
        15/09/2014 17:51

        Jyväskylässä terminen syksy alkoi 13.9. ellei mitään suurta ihmettä nyt tapahdu.

    • AP
      15/09/2014 19:12

      Tulossa on siis täysin viimevuotisen syyskuun toisinto. Silloinkin kolme ensimmäistä viikkoa sinniteltiin keskiarvojen yläpuolella ja etenkin päivisin kesäisissä lukemissa. Viimeinen viikko oli sitten kylmä. Lopputuloksena on jälleen kerran 2000-luvulle tyypillinen 1-2 astetta lämpimämpi syyskuu, mutta ei mikään huippulämmin. Ainoat huippulämpimät syyskuut 2000-luvulla ovat tämänkin syyskuun jälkeen yhä 2006 ja 2011.

      • Sami
        15/09/2014 21:54

        Joo, Jyväskylän ennuste syyskuulle on nyt +9,5, joten vajaan asteen olisi keskimääräistä lämpimämpi. Samaan sarjaan menee viime vuosista 2010, 2012 ja 2013 kanssa.

        Huhtikuusta eteenpäin on menty ainakin Jyväskylässä aikalailla 2010 vuoden polkuja…

        Huhtikuu 2010 +3,4. 2014 +3,7
        Toukokuu 2010 (+10,9)poikkeuksellisen aikaisin hyvin kuumia säitä(14.-17.5.) Toukokuu 2014(+9,5) Poikkeuksellisen aikaisin +30 raja rikki ja lämmin sää kesti viikon ja molempina vuosina toukokuun loppu viileä.
        Kesäkuu 2010(+13,3) Tasaisen viileä, keskimääräistä kylmempi, 2014(+12,3) oli alultaan lämmin mutta loppuosaltaan hyvin kylmä.
        Heinäkuu Molemmat kuumia heinäkuita, 2010(+21,1), 2014(+19,0)
        Elokuu Lämpö jatkui molemmissa suunnilleen elokuun puoleenväliin saakka ja elokuun loppu viileähkö, 2010(+15,6), 2014(+15,4)
        Syyskuu 2010 elokuun kylmyys jatkui syyskuun alkupäiville mutta 5.-18.9 oli keskilämpötilat +10 asteen yläpuolella kunnes viileni. 2010(+9,5), 2014 ennuste nyt +9,5.

  61. Juhani
    15/09/2014 20:34

    Toivottavasti säätyyppi muuttuu ensi kuussa sateiseksi, kun nyt näytetään menevän kuivassa säässä syyskuun lopulle saakka. Pohjavesitilanne alkaa nimittäin olla paikoin aika huono.

  62. Sami
    16/09/2014 09:26

    Mielenkiintoisen yhdenmukaisuuden löysin jyväskylän vuodenajoista….

    kevät 1999-kesä 2002 ja kevät 2011-kesä 2014, 14 peräkkäistä vuodenaikaa, vain yksi keskimääräistä viileämpi ja se oli molemmissa toinen kevät laskennan alusta, eli keväät 2001 ja 2013, Muutenkin hämmästyttävää yhdenmukaisuutta, 2002 lämpöputki päättyi ennätyksellisen kylmään syksyyn, jonka syyskuu oli vielä tavanomainen, loka- ja marraskuu sitten poikkeuksellisen kylmiä.

    Keväät
    1999 keskim. 2000 lämmin, 2001 kylmä, 2002 lämmin
    2011 lämmin, 2012 lämmin, 2013 kylmä, 2014 lämmin

    Kesät
    1999 lämmin, 2000 keskim. 2001 lämmin, 2002 lämmin
    2011 lämmin, 2012 keskim. 2013 lämmin, 2014 lämmin

    Syksyt
    1999 lämmin, 2000 lämmin, 2001 lämmin 2002 HYVIN KYLMÄ!
    2011 lämmin, 2012 lämmin, 2013 lämmin 2014 ?????????

    Talvet
    99-00 lämmin, 00-01 lämmin 01-02 keskim. 02-03 kylmä
    11-12 lämmin, 12-13 keskim 13-14 lämmin, 14-15????????

  63. Jykä
    16/09/2014 10:40

    On kyllä ollut todella upea syyskuu tähän mennessä, Helsingissä syyskuun keskilämpötila on tähän mennessä ollut n. 14,5 astetta, eli verrattavissa normaaliin kesäkuun keskilämpötilaan. Ja ainakin tämä viikko on vielä varsin lämmin.

    • Jussi
      16/09/2014 13:28

      Kyllä on huomattavasti lämpimämmältä tuntunutkin kuin kesäkuussa. Koska päivät ovat jonkin verran viilenemässä (kuinka ollakaan, eivät niin paljon kuin vielä eilen näytti) niin tuskin aivan ennätyksiä kolistellaan, mutta mahdollisesti aika lähelle vuoden 2006 lukemia (+14,0) saatetaan päästä. Se olisi noin 2,5 astetta keskiarvojen päälle.

      Tällä palstalla on paljon veikkailtu, milloin tämä lämpöaalto – kyllä sitä sanaa minun mielestä voi ja saa käyttää – päättyy, ja en ole vieläkään ihan varma. CFS-ajoissa ei ole mitään yhtenäistä linjaa loka-marraskuulle. Sanoisin, että lokakuu menee vielä melko lämpimissä merkeissä, mutta viimeistään marraskuulle toivoisin jo niitä kunnon kylmänpurkauksia.

      Toden teolla alkaa kyllästyttää nämä jatkuvat t-paitakelit! Alkoi kyllästyttää jo monta viikkoa sitten. Auringonpaisteessa ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta saisivat päivälämpötilat tippua jo alle 15:n.

      • Sami
        16/09/2014 16:35

        Jussi….Mitä ennusteita olet katsellut? Tuolla ITL:n sivuilla on nyt Kaisaniemen grafiikka ja loppukuun 15vrk ennusteen mukaan olisi Kaisaniemen keskiarvo noin +12,5, eli samaan sarjaan menisi kahden edellisen syyskuun kanssa.

  64. Jussi
    16/09/2014 14:53

    Kun katsoo vaikkapa Meteocielin kautta CFS-ajoja talvikuukausille, niin aikamoista hakuammuntaahan se on, mutta on vielä useissa ajoissa ihan kovaa, ankaraa talveakin tarjolla. No, sen varaan ei voi laskea, mutta viime talven jälkeen mikä tahansa tuntuu parannukselta.

    • Teemu
      16/09/2014 20:37

      Aika sekalaista on tarjonnut juu. Jos jotain yrittää tuosta vetää omin silmin yhteen tai järkeillä, niin paineanimaliat ovat voittopuoleisesti ennustaneet P-Atlantille normaalia korkeampaa ilmanpainetta ja matalamman ilmanpaineen alue on mennyt Skandinaviasta Venäjän puolelle.

  65. Janne
    16/09/2014 19:32

    Lapissa näyttäisi ensilumi satavan viikonloppuna, ja Etelä-Suomessa alkanee terminen syksy, täysin tavanomaiseen aikaan ja termisestä kesästä tulee tavanomaisen pituinen. Kyllähän kesään mahtui monenlaista ilmaa kuten muistamme.

  66. Juuelikkä
    16/09/2014 20:35

    Ei kyllä aivan etelässä vielä kesä lopu. Meri on vielä paikoin 18-asteinen rannikoilla ja yötkin ovat kylmimmillään täällä olleet 10 asteisia, vaikka kuinka jaksetaan hallasta jauhaa.

    • Janne
      16/09/2014 21:00

      No joo mutta päivänsäässä ennustettiin maanantaille +11, toki ennusteet varmasti muuttuvat. Kylmä ilma suhteessa lämpimään mereen = ukkosia!

    • Jussi
      17/09/2014 08:22

      Kyllä Helsingissäkin on muutamana yönä ollut jo alle 10 astetta. Se onkin niitä harvoja syksyn merkkejä, mitä tässä on ollut :). No yöt tietenkin ovat pidentyneet ja pimeä tulee aikaisemmin, mutta muuten syksyisyys on ollut kaukana.

      Kuten usein tämmöisessä tilanteessa, näyttää siltä, että lämmin jakso pitenee loppupäästä, eli nyt näyttää, että vielä sunnuntaikin olisi kesäisen lämmin, kun se vielä pari päivää sitten piti olla jo selkeästi raikkaampi. Saa nyt nähdä miten käy.

      Joka tapauksessa toivoisin, että tästä käynnistyisi pitkä, huomattavasti tämänhetkistä viileämpi jakso, mutta niin ei näytä käyvän. Ehkä muutaman päivän ajan on viileää, mutta ensi viikolla olisi luvassa taas jonkin verran lämpenevää.

  67. Jussi
    17/09/2014 08:43

    Sami: vaikuttaa aika ”optimistiselta”, että Kaisaniemen poikkeama olisi vain noi asteen luokkaa. Tähän mennessä on varmasti ollut keskilämpötila yli 14 astetta. Olet siis sitä mieltä ennusteiden perusteella, että loppukuu painaisi keskilämpötilaa reilummin alaspäin? No, tottahan se laskee ilman muuta, mutta kuitenkin melko lämpimältä näyttää vieläkin – tai ainakaan ei voi varmuudella sanoa, että kylmenisi pitkäaikaisesti.

    • Sami
      17/09/2014 11:26

      Ennusteiden mukaan sen laskin, eihän ennusteet mitään 100% totuutta kerro, mutta niihin on luotettava. Alkupuolisko +14, loppupuolisko +11, keskiarvo +12,5. Ei se sen kummempaa tarvitse ja ennusteessa oli useita +6…+8 keskiarvoisia päiviä.

  68. AP
    17/09/2014 10:58

    Kyllä sitä ”raikasta” ilmaa on pohjoisesta tulossa kylmäfanien iloksi, vaikka viikonloppu on vielä etelässä lämmin. Ennusteen mukaan ma-pe päivän ylin Hgissä +11, alin +2, Tampereella +8 ja 0, Kittilässä +5 ja -1. Jos sitten tuon kylmän jakson jälkeen vielä vähän lämpeneekin, ei sieltä mitään kesäilmaa ole enää tulossa. Matalapaine lounaisvirtauksen myötä nostaa etenkin yölämpötiloja, mutta tuo samalla sateita. Juuri sitä hyvin tyypillistä ilmaa tähän aikaan vuodesta.

    Itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen tähän syyskuun lämpöön, sillä elokuun lopulla näytti vielä siltä, ettei tällä kertaa mitään lämmintä syyskuuta tule. Victoria-luumut ehtivät tällä viikolla puutarhassa kypsyä poimintakuntoon. Ei olisi onnistunut kylmänä syyskuuna 1993, vaan silloin olisivat hedelmät jäätyneet puuhun…

  69. AP
    17/09/2014 11:08

    Vielä kommenttina tuohon, että meillä on muka liian lämmintä kun lämpötila nousee vielä syyskuussa yli +15 asteen. Eilisiä päivälämpötiloja Keski-Euroopasta (ei tarvitse mennä edes Välimerelle asti): Amsterdam +24, Bryssel +23, Frankfurt +23, Berliini +24, Pariisi +24, Praha +21, Budapest +22. Näin katsoen tuntuu hieman huvittavalta, että meidän hieman yli +15 asteen lämmöstäkin jaksetaan valittaa.

    • Säästä
      17/09/2014 11:24

      Ei täällä mielestäni kukaan ole lämmöstä valittanut, kunhan odotellaan syksyä.

      • Säästä
        17/09/2014 11:28

        Harmittaa hieman, että ukkosten osalta nämä lämmöt menivät melkolailla hukkaan, sillä edellisistä ukkosista alkaa olla jo useampi viikko. Tuleekohan enää edes syysukkosia, kun yöt näyttävät kylmenevän vähän turhan paljon? 😦

  70. Jussi
    17/09/2014 12:55

    Mä lienen ainoa, jota on jokseenkin kyllästyttänyt tämä kesäinen lämpö, vaikka eihän tämä tietenkään ole mitään Keski-Eurooppaan verrattuna ja huomattavasti miellyttävämpää tämä on kuin kaatosade tai heinä-elokuun raastava helle. Koska olen syksy- ja talvi-ihminen, suosikkiaikaani syksystä on se, kun päivisin on maksimissaaan reilu +10, aamut ovat kylmiä kuten viime aikoina on ollut ja aurinkokin paistelee.

    Ja talvista odotan tietenkin lunta ja pakkasia, en tihkusateita ja paksua pilvimuuria.

  71. Sami
    17/09/2014 14:45

    Ilmatieteenlaitos ennustaa että ensi viikolla voi lappiin tulla jopa 10cm lumivaippa. Jyväskylän korkeudellekin luvataan lumisateita….aikaisin ensilumi(aamulla klo9 vähintään 1cm) on Jyväskylässä tullut 19.9.1969 ja toiseksi aikaisin 25.9.1958, jos siis su-ke tämä toteutuisi, niin olisi toiseksi aikaisin ensilumi Jyväskylään. Eipä sinänsä yllätä, taas mennään ääripäähän, lokakuun loppu ja marraskuun alku ovat tietysti sitten ennätyslämpimät.

  72. Tapio R
    17/09/2014 14:58

    Ilta-Sanomien verkkosivulla luvataan lunta alkuviikoksi Keski-Suomea myöten, paikoin yli 10cm.

  73. Antti L
    17/09/2014 16:04

    Eikö Jyväskylässä satanut lunta 12.9.1973 niin kuin Etelä-Suomessa?
    Tänään on kolme kuukautta viimeisestä räntäsateesta. Ainakaan kolmeen viikkoon ei saisi vielä räntää tulla, muuten räntäsateeton kausi jää ennätyslyhyeksi. Eipä olisi keväällä uskonut, että tällaisen ennätyksen syntymisestäkin vielä pitää huolta kantaa. Sillä tuo 17.6. räntäsadehan tästä kesästä oikeastaan päällimmäisenä mieleen jäi, vaikka tuolla lausunnolla varmaan joitakin kylmäntykkääjiä ärsytän.

    • Sami
      17/09/2014 18:49

      Ei ainakaan ilmatieteenlaitoksen taulukon mukaan…Kaisaniemen kolme aikaisinta ensilumen päivää ovat 29.9.1928, 3.10.1912 ja 11.10.1973. Kaisaniemessä ensilumi tulee keskimäärin 19.11. ja Jyväskylässä 28.10.

      • Sami
        17/09/2014 18:51

        Ja onhan tietysti voinut sataa lunta, mutta mittaus tehdään klo9 ja jos on ehtinyt siihen mennessä sulaa

      • AP
        17/09/2014 19:32

        Myöskään Tampereen Härmälästä ei ole lumihavaintoja 12.9.1973, mutta esim. Hki-Vantaalta on. Varhaisin Härmälästä on 3.10.1977. Syyskuun puolella on kyllä räntää/lunta satanut, mutta maahan ei välttämättä ole jäänyt mitään mitattavaa tai sitten ei ole osunut mittauspisteeseen. Esim. 17.9.2005 Orivedellä eli Tampereelta 40 km koilliseen lumikuuro toi hetkeksi valkoisen maan, mutta tämä ei jäänyt mihinkään tilastoihin.

    • Jeppe
      17/09/2014 20:01

      Entäs heinäkuu 2010, kun osassa Lappia satoi lunta heinäkuun 23. päivänä? Eikö tuona vuonna jäänyt lumisateeton tai räntäsateeton kausi ennätyslyhyeksi? Tosin ei tuollainen ennätys vielä paljon kerro lämpötiloista, tuohon ennätykseen ei tarvita kun vain yksi hyvin kylmä päivä kesällä ja yksi kylmä päivä syksyllä tai keväällä. Muina päivinä voi sitten ollakkin hyvin lämmintä. Heinäkuu 2010 on tästä aika hyvä esimerkki. Lunta satoi Lapissa heinäkuun 23. päivänä, mutta vain 6 päivää myöhemmin oli hieman toisenlaiset lämpötilat Itä-Suomessa, kun mittarissa oli yli +37 astetta hellettä. 🙂 Tuota lumisadetta ennekin oli hyvin lämmintä ja heinäkuu 2010 oli kuumin koskaan Suomessa mitattu kuukausi, Puumala +23 asteen kuukausikeskilämpötilallaan.

      Ei muuten taida välttämättä vielä Etelä-Suomeen ensilunta tulla. Taitaa olla Etelä-Suomen lämpötilat lumisateille ja varsinkin ensilumelle vielä liian korkeita. Ei tosin taida lumi olla kovin pysyvää sorttia muuallakaan, ensi viikon loppupuolella näyttää sää taas lämpenevän, ei tosin enää näin korkeisiin lämpötiloihin kun mitä nyt syyskuun alkupuolella ja viime päivinä on ollut.

  74. Juhani
    17/09/2014 16:52

    Olen seuraillut viime aikoina, kuinka Väkimeren maissa on ollut erittäin rankkoja ukkossateita ja -myrskyjä. Erityisesti Adrianmeren tuntumassa Balkanilla on ollut rajuja säitä. Tässä yksi video sieltä: https://www.youtube.com/watch?v=XGhKEy2Fo0E

  75. Juhani
    17/09/2014 16:57

    Palstan eskimot ovat varmaankin nyt tyytyväisiä, kun sää kylmenee etelässäkin 10 asteella alkuviikolla. Ehkä sekin on sitten liian lämmintä… Kun nuo erinomaiset Victoria-luumut on mainittu, niin meillä ovat sen verran hyvin kypsynyt, että saadaan sato poimittua tämän viikon aikana ennen ensi viikon ”talvea”. Toivottavasti tulevan kylmän jakson jälkeen päästäisiin lounaisvirtaukseen, joka toisi reippaita sateita.

    • Säästä
      17/09/2014 19:09

      En ymmärrä, miksi viileämmästä pitäviä täytyy piikitellä 😀 Eiköhän tulevaisuudessa Suomessakin viileiden ja lämpimien päivien suhde ala tasoittua, joten ei syytä huoleen.

  76. Janne
    17/09/2014 21:24

    Pistikö kukaan pk-seudulla asuva merkille viime yön lähes 50 m/s tuulta. Ainakin Espoon Sepänkylän tietojen mukaan! 🙂

  77. Antti L
    17/09/2014 21:42

    Niin, kun puhuin lumisateista en tarkoittanut ”virallisia” vaan todellisia lumisateita. Ja minulle räntäkin riittää, mutta Lapin tuntureiden sateet eivät ole tilastoissani mukana, ainoastaan oman havaintopaikkani.
    Harvinaisen tuuletonta oli ainakin iltapäivällä. Ei haitannut vastatuuli pyörälenkkiä mistään suunnasta.

  78. Janne
    18/09/2014 19:17

    Syyskuu on ollut kuivin paikoin ainakin 50 vuoteen ja paikoin harvinaisen lämmin. Jännä seurata miten menee kuivuusennätyksiä rikki.
    http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/syyskuun-alkupuoli-paikoin-vahasateisin-ainakin-50-vuoteen/4340722

    • Teemu
      18/09/2014 20:30

      Ensi viikko alkaa korjata tilannetta. Ainakin tuossa muutava viikko sitten tuli vettä reilusti, joten ei tämä onneksi kovaa damagea aiheuta.

      • Janne
        18/09/2014 21:50

        Joo ja ei se enää tähän aikaan vuodesta niin suurta haittaa aiheuta kuin kuivat hellesäät.

      • Säästä
        18/09/2014 21:51

        ei oikein normaalisateisuuttakaan ole tänä kesänä ollut.. joko on hiton kuivaa tai todella sateista. Tai sitten tulee räntää 🙂

      • Janne
        18/09/2014 22:17

        Mahdollisuudet on olemassa syyskuun räntään Etelä-Suomessakin.

  79. Jussi
    19/09/2014 12:38

    Nyt näyttää olevan aika kuivaa kylmenemistä luvassa. Ja eipä se kylmeneminen kestä kuin pari päivää, sitten taas lämpötilat nousevat +10:een tai vähän sen yläpuolelle. Ei näyttäisi uusimpien ennusteiden mukaan satavan lunta edes Lapissa. Toki muuten on selvästi syksyisempään suuntaan menossa: tuulista, vesisateista ja epävakaista.

  80. Jykä
    19/09/2014 13:21

    Perämerikin on muuten vielä 13-14 asteinen, Suomenlahdella merivesi on 16 astetta. Eli kyllä tässä on vielä edellytyksiä lähes kesäsäälle pitkälle lokakuuhun.

  81. Antti L
    19/09/2014 14:16

    Riippuu nyt ihan syksyn tuulista, vaikuttaako meren lämpötila miten paljon. Myös vuonna 2002 ennustettiin lämpimien merien pitävän syksyn lämpöisenä, vaan kuinkas kävikään. Nyt on vielä ollut tavallista enemmän jäätä Huippuvuorten ja Frans Joosefin maan välillä, joten pohjoistuulet voivat tuoda tavallistakin kylmempää ilmaa.

    • Teemu
      19/09/2014 20:12

      Sorry knobbeilu, mutta taitaa sitä jäätä kuitenkin olla aika paljon alle keskimääräisen tuolla…:)

      • Sami
        19/09/2014 22:43

        Etelämantereella on todella paljon jäätä, olisiko se enne että pohjoispuoliskollekin saadaan oikein ankara talvi?

      • Antti L
        19/09/2014 22:58

        Koko Jäämeren alueella on keskimääräistä vähemmän jäätä kyllä, mutta Suomen kohdalla eli Huippuvuorista itään on jään raja etelämpänä. Huippuvuorten pohjoispuolitse ei varmaankaan tänä kesänä ole päässyt purjehtimaan eikä Frans Joosefin maan saaristo ole vapautunut jäistä toisin kuin melkein kaikkina muina tämän vuosituhannen vuosina.

      • Teemu
        19/09/2014 22:59

        Etelämantereella on jo vuosia ollut keskimääräistä enemmän jäätä talvisin, toisin kuin pohjoisella puoliskolla.

      • Teemu
        19/09/2014 23:02

        Kaikkein eniten tulisi ruutia pohjoisiin virtauksiin, kun koko jäämeri olisi jäässä Norjan pohjoisosista lähtien. Siitä lienee kulunut muutama kuunkierot kun näin ollut…;)

    • Janne
      20/09/2014 08:59

      Kyllähän nuo pohjoistuulet tuovat joka tapauksessa koleaa säätä. Jos jäätä nyt on vähän, kylmää sieltä tulee silti ja sen me saamme kokea luissa ja ytimissä!

      • Teemu
        20/09/2014 14:59

        Niissä olisi kyllä erilailla terää, jos olisi kunnon jäät pohjoisessa. Vrt, Kanada ja kuuluisa kevät 1867, jolloin jää ei ollut kaukana.

  82. Janne
    20/09/2014 14:11

    Nyt on jännä seurata, kuinka mahtaa käydä Etelä-Suomen termisen syksyn kanssa ensi viikolla. Kuun lopulle näyttää lämpenevää tässä vaiheessa.

  83. Olavi
    20/09/2014 15:42

    Eipä nyt aleta kaivaa nälkävuosia esille ja ihannoimaan, ne on ollu ja menny onneksi1 jos jollakulla on niin kova jää hinku niin muuttakoon siperiaan ja jonnekin Kanadan arktiseen saaristoon, niin eiköhän se siitä se kylmän ihannointi lähde. Nyt on ilmasto kehittymässä suotuisaampaan suuntaan ja toivon mukaan nämä kylmänpurkauset ym muut kylmään liittyvät ilmiöt käyvät vuosi vuodelta harvinaisemmiksi. Nautitaan lämmöstä, sillä vain Pohjois-Eurooppa on ilmaston kannalta edes vähän suotuisessa asemassa muihin pohjoisiin alueisiin nähden.

    • Säästä
      21/09/2014 07:44

      Kai täällä saa kuka tahansa tykätä mistä itse tykkää??? Kesällä kaikki odottivat innoissaan lisää tuskaisia helteitä, niin kai me muutamat, jotka nautimme viileästä saamme toivoa vaikka -30 — -40 astetta kolmen kuukauden ajaksi 🙂 Silloin varmaan alkaisivat lämmön ihannoijat muuttamaan Afrikkaan 😛

  84. Janne
    20/09/2014 22:58

    Forecalta todella tyly ennuste ke vastaiseksi yöksi etelään: -5!

  85. Jykä
    21/09/2014 11:03

    Muistaakseni pääkaupunkiseudulla oli syyskuun lopulla -86 jopa yli 5 asteen yöpakkasia. Niin kylmää tuskin nyt kuitenkaan on luvassa? Viikon päähän on taas ihan kesäisiä lukemia tiedossa. 🙂

    • Ruma
      21/09/2014 11:23

      Kyllä, 28.9.1986 Kaisaniemessä -4,5 C, Vantaalla -7,3 C ja esim. Vihdissä -8,6 C.

      • Janne
        21/09/2014 11:34

        Joo nyt on luvassa enää 0 astetta keskiviikko yöksi!

  86. Ruma
    21/09/2014 11:18

    Helsingin Kaisaniemessäkin on mahdollisuudet pakkaseen keskiviikkoyönä, ja se olisi pikaisesti katsottuna ensimmäinen syyskuinen pakkanen 12 vuoteen. Viimeksi tämä on tapahtunut 20.9.2002, jolloin vuorokauden alin oli -0,3 C. Myös 30.9.2001 oli -0,3 C. Sitä edelliset syyskuun pakkaset ovat kylmiltä syyskuilta 1993 (20.9 -1,8 C, 28.9 -0,5 C ja 30.9 -3,5 C) ja 1986 (26.9 -0,6 C, 27.9 -0,9 C ja 28.9 -4,5 C). Tässä ovat kaikki syyskuiset pakkaset 1979 alkaen (lo. vielä 27.9.1985 -0,1 C), 70-luvulla syyskuisia pakkasia esiintyi useammin, 60-luvulla vain kerran. Viime vuosina syyskuun yöt ovat olleet hyvinkin lämpimiä.

    • Janne
      21/09/2014 12:23

      Muistaakseni 30.9.2008 oli täällä pakkasta 2-3 astetta.

      • Ruma
        21/09/2014 14:01

        Paikoin oli silloin tosiaan pakkasta Uudellamaalla, esim. Vihdissä -3,8 C, mutta Vantaalla oltiin nollan tuntumassa ja Kaisaniemessä yli +2 C. Lohjalla virallisessa mittarissa pysyteltiin kolmen asteen yläpuolella mutta paikoin oli täälläkin alavimmilla paikoilla maanpinnan tuntumassa pakkasella, ilmassa oli muistaakseni aamulla noin +1 aste.

  87. Janne
    21/09/2014 14:00

    Syyskuun salamamäärä on ollut tähän mennessä ilmeisesti vain muutama sata, jos sitäkään?

  88. Antti L
    21/09/2014 19:08

    Hämeenlinnan seuduilla on nyt muutama paukku bongattu.
    Kylmä ilma on saavuttanut Oulu-Kuusamo linjan ja valuu hiljalleen alaspäin.

    • Säästä
      21/09/2014 19:32

      Sade-ennusteet menivät kyllä pahasti metsään, kun lähes koko E-Suomeen luvattiin sadetta 80% todennäköisyydellä klo 15 alkaen usealle eri tunnille.. ja sadetta tuli vain aivan kapealla kaistaleella.

    • Juhani
      21/09/2014 20:31

      Tuli aika puskista tuo ukkonen, mutta hienoltahan se näytti pimeässä illassa. Vettä tuli varttitunnin kuin hanasta.

      • Sami
        21/09/2014 23:51

        Joo, täällä Jyväskylässäkin välähteli ja jokusen kerran jyrähdyskin kuului. Vahinko että taas laittoi nukkumaan juuri ennen päälle tuloa. No, eipä ole ihan jokavuotista että keskellä suomea on yöukkonen syyskuun lopulla.

      • Juhani
        22/09/2014 12:42

        Tunnin sisään tuli toinenkin ravakka kuuro. Yhteensä niistä kertyi mittariin 27 mm. Ukkonen jytisteli ja salamat välkkyivät noin 45 minuutin ajan. Pilvisalamoita oli ainakin 2/3, mutta muutama maapaukkukin tuli sen verran lähelle, että sähköt räpsyivät.

      • Säästä
        22/09/2014 13:03

        nyt näyttää sateiselta myös etelään, sadealue on voimakkaan oloinen ja sen pitäisi voimistua. FMI ennustaa sadetta klo 20 asti >90%:n todennäköisyydellä.

      • Säästä
        22/09/2014 13:05

        Jomalassa on tullut vettä noin 45mm tämän vuorokauden puolella.

      • Säästä
        22/09/2014 13:05

        Ja vielä kolmas viesti. Näihin sateisiin varmaan menevät mahdollisuudet harvinaisen kuivaan syyskuuhun 😀

      • Sami
        22/09/2014 13:46

        Joo…Jyväskylän osalta kuivuusennätyksen haku kuivui parissa tunnissa ja varmaan tässä vielä sen verran tulee ettei edes lentoaseman sääasemakohtaista ennätystä uhkailla.

      • AP
        22/09/2014 14:45

        Tampereella mahdollisuudet kuivuusennätykseen karisivat jo 9.9. kun silloin saatiin reippaita kuurosateita. Olikin ainoa sadepäivä tähän asti tässä kuussa. Nyt sadealueen pohjoisreuna muodostui tähän Tampereen kohdalle ja pitäisi sataa ennusteen mukaan aina klo 22 saakka.

        Oli muuten aika huima lämpötilan pudotus: vielä aamulla lämmintä oli +11 astetta ja klo 12 jälkeen vajottiin +5 asteen tienoille ihan keskustan mittauspistettä myöten! On hyvin harvinaista tähän aikaan vuodesta, että lämpötila laskee aamusta päiväksi tuolla tavalla. Talvella noin käy yleisemmin.

        Edessä on nyt pari jääkylmää päivää, mutta jo keskiviikkoiltana pitäisi alkaa virrata lauhempaa ilmaa tilalle, tietysti sateiden kera. Paluuta niihin melkein kesäisiin ilmoihin ei siis enää ole, vaan seuraavan kerran noita +18 asteen ilmoja voi odotella joskus huhti-toukokuussa.

  89. Säästä
    22/09/2014 15:06

    Mitenköhän tuo huominen sijoittuu syyskuun kylmimpien päivien joukossa? Eteläänkin luvattu maks. 5-6 astetta lämmintä ja useille paikkakunnille myös yöpakkasta/ räntäsadetta.

    • Sami
      22/09/2014 16:38

      Jyväskylään ennustetaan huomiselle +1,3 ja ylihuomiselle +1,1 päiväkeskiarvoa, vastaavaan aikaan edellisen kerran on ollut samaa luokkaa tai alempia päiväkeskiarvoja:
      20.9.2002(+1,0), tätä seurasi hyvin kylmä lokakuu.
      19.9.1993(+0,7), 25.9.1993(+0,4) 25.9.1993(+0,6), seurasi kylmä lokakuu
      25.-28.9.1986(+0,5, +0,3, -0,3, 0,0)
      20.9.1981(+1,5)
      22.-30.9.1978(9 päivää keskiarvot -0,6..+2,9)
      1951-1977 useana vuonna syyskuun lopussa kylmiä päiviä, 12.9.1973 +1,6.

      • Säästä
        22/09/2014 18:27

        Kiitos tilastoista 🙂 eli ei mitään poikkeuksellista

  90. Tomi
    • Sami
      22/09/2014 16:41

      Mahdollista on että Jyväskylään sataa illalla ja yöllä sen verran räntää/lunta että huomenna aamulla on ensilumi. Se olisi toiseksi aikaisin 1925 vuodesta alkaen.

  91. Sami
    22/09/2014 18:08

    Katselin vähän noita sadekertymiä, eilisen klo23 ja tämän päivän klo13 välisenä aikana on Paraisten Utön asemalla satanut yli 80mm. Oulunsalon mittauspisteessä sen sijaan 28.8.-22.9. on satanut 26 päivän aikana ehkä juuri ja juuri 1mm!.

    • Sami
      22/09/2014 19:27

      Ei taida aivan 100mm vuorokaudessa tulla, nyt suunnilleen 85mm klo23-19. Utön 1981-2010 sadekeskiarvo on syyskuussa 60mm, joten liki 150% on tullut 20 tunnin aikana. En tiedä miten ITL laskee vuorokausisade-ennätykset, onko se ajalla klo 09-08 vai milloin tahansa 24h aikana sataneet. Syyskuun Suomen vuorokausisade-ennätys on 95mm vuodelta 1995.

      • Lasse
        22/09/2014 19:45

        Itse ynnäsin n. 92 mm. IL laskee 09-09 (pylväät 10-9). Veikkaan että mennään yli tuon 95 mm vrk:ssa. Varmaan mikä tahansa 24h-ennätys on selvästi päälle 100 mm. Olisi aikamoinen sattuma että korkein lukema olisi sijoittunut juuri välille 09-09 (talviaikaan 08-08). Jos tarkkoja ollaan niin eka sadepylväs Utössä on 22-23.

      • Säästä
        22/09/2014 20:37

        Mielestäni tuollaiset määritellyt rajat 24h sateille ovat aivan naurettavia. Ihan kuin klo 16-16 välillä sataneet sateet olisivat eri asia kuin 9-9.

      • 22/09/2014 20:54

        Ja jälleen jaksetaan valittaa miettimättä asian taustaa sen enempää. Yli 100 vuoden ajan Suomessa tehtiin sadehavaintoja kerran vuorokaudessa eli aamulla 06 UTC (kesällä aamuyhdeksältä). Tunnittaisia sadehavaintoja on tehty vasta noin kymmenen vuoden ajan automaattiasemilla. Vaikka nykyään voidaan laskea vaikka kymmenen minuutin välein liukuvia 24h sadesummia, ei niitä voida ennätyksissä verrata menneiden vuosikymmenien havaintoihin. Niinpä historiallisista syistä ennätyksissä on pakko käyttää samaa 06 UTC – 06 UTC havaintojaksoa kuin mitä ennenkin.
        Sama pätee esimerkiksi lumensyvyysennätyksiin. Nykyään havaintoja voidaan tehdä 10 minuutin välein, mutta ennen tehtiin vain 06 UTC havainto (+18 UTC). Niinpä lumensyvyysennätyksiin ja muihin lumitilastoihin lasketaan vain aamuhavainnot, jälleen kerran, historiallisista syistä.

      • Sami
        22/09/2014 21:22

        Minä sain klo21 Utön sadetiedon jälkeen summaksi 88,5mm…klo9-10 ei satanut lähes 25mm, vaan noin 22mm.

    • Säästä
      23/09/2014 08:59

      Ymmärrän kyllä Pauli, mutta todellisuudessa suurimmat 24h sateet jäävät täten historian takia pois laskuista. Ehkä voitaisiin aloittaa myös uusi tilastointi? vai pitääkö kaiken aina olla samalla tavalla kuin ennen. En tarkoittanut sitä millään pahalla, kunhan mietin ääneen sen järkevyyttä, kiitos myös selvennyksestäsi siihen, mistä asia johtuu.

  92. Lasse
    22/09/2014 22:37

    En viitsi tarkistaa onko minulla virhe, voi hyvin olla (22 on kyllä oikein). Ei tullut lisää enää klo 22 ja seuraavaksi alkaisi alkupäästä tippua arvoja pois, joten 24h arvo on siinä. Oikea arvo selvinnee myöhemmin, saattaa yksinkertaisesti olla kahden sade-vrk:n summa.

  93. Janne
    23/09/2014 13:10

    Espoon Sepänkylässä nut 4.2 astetta. Lienee jo poikkeuksellisen kylmää mutta miten tämä päivä sijoittunee kylmimpien syyskuun päivien joukkoon? Vaikka päivän maximin mukaan.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: