Etusivu > Mennyt sää, Säätietoutta > Ukkosia ja kuumaa kesäsäätä

Ukkosia ja kuumaa kesäsäätä

Heinäkuu loppui näyttäviin ukkosiin

Kuumimman hellejakson aikana esiintyi eri puolilla maata melko voimakkaita ukkosia. Salamamäärä kasvoi heinäkuussa selvästi keskimääräistä suuremmaksi. Lopulta heinäkuussa noin 110 000 maasalamaa iski maankamaralle. Jakso päättyi Helenan päivän rajuilmaan, jossa paikannettiin yli 20 000 maasalamaa.  Runsas pinnan läheisen ilman kosteusprosentti tarkoitti myös näyttäviä vyörypilviä osassa soluista. Alla oleva otus saapui Porvoon Emäsaloon keskiviikkona 30. heinäkuuta.

Hyllypilvi Porvoossa. Kuva: Pauli Jokinen

 

Helena-rajuilma

Ennusteet näyttivät jo viikonloppuna, että torstaina olosuhteet saattavat johtaa vaarallisen voimakkaisiin ukkosiin. Tilanteessa ei lopulta tapahtunut paljoa muutosta h-hetken lähestyessä ja tapaus olikin lopulta hyvin ennustettu. Alla on allekirjoittaneen tekemä ennustekartta vuorokautta ennen rajuilmaa (myrskyvaroitus.com), jota voi verrata lopulliseen salamoinnin voimakkuuskarttaan.

Myrskyvaroitus.com ennustekartta ja maasalamoinnin voimakkuuskartta Helena-rajuilman osalta.

Torstain tilanteessa oli kaikki vaarapaletin ilmiöt mahdollisia aina taajamatulvista supersolujen aiheuttamiin suuriin rakeisiin tai jopa trombeihin. Ilmeisesti päivän yksi pahimmista vahingoista sattui Saarijärvellä, jonne iskenyt syöksyvirtaus kaatoi puita ja aiheutti muutaman ihmisen loukkaantumisen. Loppujen lopuksi on hämmästyttävää kuinka vähän ihmisvahinkoja on viime vuosina tapahtunut rajuilmoihin liittyen. Saarijärven tapauksessakin oli tuuria, sillä vuorokautta myöhemmin sama leirintäalue olisi kuhissut ihmisiä paikallisen tapahtuman johdosta.

Itse lähdin kollegan kanssa reilun 600 km reissulle. Vaikka ”parhaiden” olosuhteiden alue painui kauas pohjoiseen, oli tarkoitus saada ensimmäiset ukkoset kiinni, ennen niiden kiihdyttämistä kohti koillista.

Myrskybongaus-reitti

Päivän näyttävin ja mieleenpainuvin näkymä tuli vastaan Nokialla, jossa otettiin vastaan lounaasta saapuneen mesoskaalan konvektiivisen järjestelmän etureuna. Koko Helenan päivän merkittävien tuntien tutka-animaatio näkyypi alla, josta myös näkee tuon lounaasta nousseen järjestelmän liikkeen.

Helena-rajuilman tutka-animaatio. Lähde: Ilmatieteen laitos

Alla on muutama otos Nokialta, jossa järven yli pyyhältänyttä vyörypilveä puski eteenpäin hienoin näkemäni sadeseinämä. Sen etureuna oli niin terävä, että sateettoman alueen ja rankkasateen ero oli vain noin viisi sekuntia. Tämä koettiin kollegan kanssa kirjaimellisesti kun lähdimme niemen kärjestä juoksemaan kohti 400m päässä olevaa autoa. Juostessa kun vilkaisi järvelle huomasi kuinka sadeseinämä puski vieressä ohi lähes moottoritienopeutta kunnes se muutamaa sekuntia myöhemmin iski omaan selkään.

Sadeseinämä Nokialla.  Kuva: Pauli Jokinen

Viimeinen otettu kuva ennen kuin piti lähteä juoksemaan. Kuva: Pauli Jokinen

Lisää kolmen rajuilmapäivän kuvasaldosta ja videoista löytyy uudesta, työn alla olevasta kuvagalleriasta: http://www.paulijokinen.com/helena-rajuilma

Supersolut

Pitkästä aikaa saatiin ”nauttia” melko ilmiselvistä supersoluista Suomessa. Tutkakuvista ilmeni kuinka useampi splittaava supersolu syntyi Helenan päivänä Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan rajamaille. Selvästi perusvirtauksesta oikealle kaartavia supersoluja löytyy alla olevasta tutka-animaatiosta ainakin 3-4. Näistä kaikkein selkein tapaus syntyi Kajaanin luoteispuolella, josta se matkasi kohti Suomussalmea. Se muistuttaa klassista supersolua, jossa hetken aikaa on nähtävillä melko selkeä koukkukaiku, johon voisi periaatteessa muodostua jopa trombi. Valitettavasti en ole vielä nähnyt yhtään kuvaa tai videota näistä soluista paikanpäältä.

Tutka-animaatio, josta näkyy irrallisten supersolujen jakautuminen ja liike perusvirtauksesta oikealle. Lähde: Ilmatieteen laitos

 

Vaaratiedotteet

Kommenteissa on kyselty miksi Helenan päivänä ei annettu vaaratiedotteita lähestyvästä ukkosesta. Käytännössä vaaratiedotteita annetaan, jos ne antavat selvää lisäarvoa jo olemassa oleviin varoituksiin. Vaikka kyseessä olisi paljon vahinkoa aiheuttava sääilmiö, ei vaaratiedotteita välttämättä anneta mikäli voimassa olevat varoitukset ovat vaaratasoltaan ja alueiltaan edelleen oikein ja päteviä. Vaaratiedotteet ovat muutenkin varsin lyhyitä ja niissä pääsääntöisesti varoitetaan maakunnittain, esim ”lähituntien aikana on Kainuussa odotettavissa erittäin voimakkaita ukkospuuskia ja mahdollisesti rakeita”. Niinpä aluerajauksen osalta niissä ei olisi ollut paljoa uutta asiaa kun jo edellispäivänäkin painotettiin, että kaikkein voimakkaimmat ukkoset matkaavat Pirkanmaalta kohti Kainuuta.

Havaitut vahingot ja tuulen puuskat olivat torstaina juuri ennusteiden mukaisia ja voimakkaimmat solut noudattivat varoitusalueita nätisti. Vaarasta oli siis julkaistu erillinen tiedote karttakuvineen edellispäivänä ja se oli mediassa ja muun muassa television säätiedotteissa mennyt läpi varsin hyvin. Näin ollen mielestäni erilliseen vaaratiedotteeseen ei torstaina ollut välttämätöntä syytä. Toki nämä ovat aina pienestä kiinni ja jossain määrin makuasioita, että missä tilanteessa sellainen tulisi antaa. Erityisesti isojen tapahtumien kohdalla vaaratason antamisen rima on matalampi ja varmaan tässäkin tapauksessa oli vaaratiedote jo ”piipussa” odottamassa mikäli olisi näyttänyt siltä, että juuri Jyväskylän rallin erikoiskokeen aikoihin olisi kyseiselle alueelle ollut tulossa erityisen vaarallinen ukkonen. Vaikka suurta yleisöä ei tavallisten varoitusten ja tiedotteiden lisäksi varoitettu, on päivystyksessä ollut varmasti kova kuhina päällä.

Päivystyksessä päivitetään LUOVA-tiedotteita muun muassa pelastusviranomaisille, jotta heillä olisi tietoa missä ja milloin erityisesti tarvitaan apua ja kuinka paljon heidän tulee varata henkilöstöä kyseisen tilanteen varalta. Näitä LUOVA-tiedotteita tehtiin torstain osalta viisi kappaletta pelastusviranomaisten tueksi. Lisäksi etenkin suurten tapahtumien osalta on jatkuvampaa keskustelua tapahtumien järjestäjien kanssa säätilanteen kehittymisestä. Eli kyllä siellä taustalla on paljon muutakin kuin twiittailua ukkosesta, mikä ei sekään ole nykyään hassumpi tiedon välitystapa suurelle yleisölle. Sillä saavutetaan yli 50 000 ihmistä kertaheitolla ja ehkä toinen mokoma välillisesti jos tilanne on merkittävä ja viesti jatkaa matkaansa.

Hellivät ja piinaavat helteet

Palataan lopuksi vielä hetkeksi helteisiin. Yksi erityispiirre tälle kesälle ovat olleet lukuisat +30 asteen ylitykset. Jossain päin Suomea on 30 astetta rikottu nyt 17 päivänä tämän kesän aikana (mukaan lukien toukokuu). Tämä sivuaa 1961 alkaen laskettua ”ennätystä”. Myös vuosina 1972 ja 2010 yllettiin jossain päin Suomea 17 päivänä yli 30 asteen lukemiin. Kun ennusteiden perusteella saattaa lähiviikon aikana tulla vielä ehkä 3-4 vastaavaa päivää, on tästä kesästä tulossa siis tällä mittapuulla tukalin yli 50 vuoteen. Toisaalta yksittäisten asemien osalta ei ylletä samoihin lukemiin kuin esimerkiksi kesällä 2010. Tuolloin Puumalassa oli yhteensä 15 päivänä yli +30 °C. Kuluvan vuoden osalta kärkisijaa pitää Kouvolan Utti kahdeksalla ylityksellä.

Kuumin viikko

Hain IL:n twiitin pohjalta Suomen kuumimman viikon 1961 alkaen eli korkeimman Suomen lämpötilan keskiarvon seitsemän vuorokauden ajalta (liukuvana). Haun tuloksena kuumin viikko olisi ollut heinäkuun alussa vuonna 1972, jolloin seitsemän vuorokauden keskilämpötilaksi muodostui Suomessa 22,7 astetta. Seuraavaksi lämpimin jakso oli heinä-elokuun taitteessa 2003 (21,7 °C). Kolmantena on heinäkuun puoliväli 1988. Kuluvan kesän lämpimin viikon (7 vrk) jakso on tarkastelussa neljännellä sijalla. Heinäkuun 22.-28. päivien keskiarvo oli 21,3 astetta. Vertailun vuoksi heinäkuun puolessa välissä 2010 vastaava arvo oli 20,2 astetta.

  1. Juhani
    02/08/2014 15:18

    Kiitokset Pauli katsauksesta! Hienoja kuvia. Siitä videosta näki hienosti jyrkän sadeseinämän lähestymisen, kun sen taakse katosi vastaranta kokonaan.

    • Juhani
      02/08/2014 15:24

      Niin, ja nuo Nokian kuvat sadeseinämästä ovat kyllä hienoimmat, mitä itse olen nähnyt.

  2. Janne
    02/08/2014 16:02

    Kiitos Pauli ja kiitos että jaksoit vastata kysymykseeni!

  3. Antti R.
    02/08/2014 16:26

    Tukalalta tämä kesä on paikoin tuntunutkin. Ja vielä on kesää jäljellä. 🙂

  4. Antti R.
    02/08/2014 16:28

    Mielenkiintoista on nähdä minkälainen tulee syksystä. Jatkuuko lämpö?

  5. Jokke
    02/08/2014 16:52

    Hienoja kuvia😊ottakaa gammasäde mittaus seuraavan kerralla ukkosilmalla sitten tiedetään säteilyvaarasta.

    Jokke

  6. Olavi Saarinen
    02/08/2014 19:24

    Näyttävää energia/luonnonilmiö seurantaa. Omalle kohdalle on sattunut elämän varrella samanmoisia, mutta eipä noita osannut aikoinaan kuvata. Yksi asia noissa tutka? animaatioissa kiinnitti huomiota, komeasti ne meren yllä ja yli tulivat, lienee merivesi jo riittävän lämmintä?
    Tuosta polarjetistä toivoisi jotenkin pysyvämpääkin analyysiä suhteessa Suomen 2-3 viikon ennusteisiin??

  7. Janne
    02/08/2014 22:40

    Ensi viikolla voidaan hyvin ainakin lähennellä ellei ylittää neljän vuoden takainen elokuun lämpöennätys. Jos se jossain ylittyy niin Länsi-Suomessa. Koviin ukkosiin hyvät mahdollisuudet.

    • Sami
      02/08/2014 23:24

      Lähentelyksi tulee jäämään, ihme on jos +34 rikotaan. +32,5 nyt on haarukassa, muttei takeita edes sen rikkomisesta ole. Paljon tosin riippuu siitä pakkaantuuko kuumin sää jollekin länsirannikon ”lämpimälle asemalle”.

  8. Sami
    02/08/2014 23:13

    Voi muuten olla että lähipäivistä tulee yksi suomen kuumimmista viikoista kun lappiinkin on luvattu päälle +30 lukemia. Tuolloin 1972 Jyväskylän keskilämpötila oli 9 päivän ajalla 26.6.-4.7. +23,5 päiväkeskiarvojen ollessa 22,4…24,1. 2010 ei edes 7 päivän ajalla ylletty samaan. Tänä vuonna korkein 7 päivän keskiarvo on toistaiseksi ollut jyväskylässä +22,3.

    Maikkarilla meteorologi tuossa lupasi helteiden jatkuvan kuukauden puoleenväliin saakka, ehkä pidemmällekin…olisiko tästä nyt tulossa sellainen elokuu joka on ilmeisesti ollut 1846(Kaisaniemi +20,6). Paulilta voisi kysyä, että uskooko meteorologit että noin kuuma elokuu olisi ollut. Vertailuna että 1829-1900 vain yksi heinäkuu Kaisaniemessä edes pääsi samalle kympille(1855 +20,0) ja +19 saavutettiin vain neljänä heinäkuuna.

  9. Esa V.
    03/08/2014 01:40

    Tulossa kuumin elokuu 168 vuoteen? Kuinka todennäköistä tämä oikein on?

  10. Antti L
    03/08/2014 10:09

    Wetterzentralen tilastojen mukaan elokuu 1846 on ollut Tukholmassakin kuumin vuodesta 1756 lähtien, 20,9 astetta.
    Mutta entä jos tämä elokuukin mene niin kuin muutkin kuukaudet toukokuusta lähtien, ettei olekaan sitä miltä nyt aluksi näyttää, vaan loppujen lopuksi normaalia kylmempi. Eli jos vuoristorata jatkuu. Voihan jossain vaiheessa koillisesta päästä purkautumaan kylmää ilmaa, mikäli korkeapaineen painopiste siirtyisi lännemmäksi.

  11. Juhani
    03/08/2014 15:03

    Mallien mukaan ukkosherkkä, kostea ilmamassa kiertyy kaakosta Ruotsin puolelle, missä voi lähipäivinä olla oikein kunnon keliä. Suomen puolelle ukkoset yltäisivät mallien mukaan mahdollisesti vasta viikon lopulla – jos silloinkaan.

  12. Tom E
    03/08/2014 15:13

    Voisi kuvitella Helenan-päivän rajuilman täyttävän Derecho-kriteerit aika helpostikin.

    • salama
      03/08/2014 15:37

      Derechon määritelmä myrskyvaroitus.com sivustolta:

      No en ole meteorologi, mutta kohdat 2 ja 3 eivät välttämättä toteutuneet…

      1. Tuulivahinkojen ja/tai -havaintojen keskittymä, jonka koko on suurempi kuin 400 km. Vahinkojen ja/tai havaintojen tulee osoittaa tuulennopeuden olleen suurempi kuin 26 m/s.

      2. Vahingot ja havainnot eivät saa esiintyä alueella satunnaisesti, vaan niiden tulee muodostaa ajan edetessä laajeneva ”vahinkoura”

      3. Vahinkoalueella täytyy olla vähintään kolme erillistä paikkaa, jossa havaitaan vähintään F1-luokan tuhoa tai mitataan vähintään tätä vastaava tuulenpuuska (yli 33 m/s). Näiden kolmen paikan väliset etäisyydet tulee olla suurempia kuin 64 km.

      4. Peräkkäisten vahinkoaikojen ja/tai tuulihavaintojen välillä ei saa kulua enempää kuin kolmea tuntia.

    • Risto
      04/08/2014 08:24

      Yhteen kohtaan rintamaa pystyi vetämään yli 600 km pitkän teoreettisen janan, jolle mahtui useampi havainto merkittävistä vahingoista (Loimaa, Saarijärvi, Pyhäjärvi, Vaala), sekä Tampereen havainto 28 m/s puuskista. Helena ei yksinkertaisesti ollut riittävän tuhoisa ollakseen derecho, voisi sanoa että 2,5/4 ehdoista täyttyi.

  13. Janne
    03/08/2014 16:45

    Katsokaa Sodankylän top-5 kylmien elokuiden lukemia! Miten näin on päässy käymään, eikö nuo kuuluisi laittaa samalle sijalle kaikki viisi?

    • Ruma
      03/08/2014 17:50

      Luulisin, että ne on laitettu järjestykseen sitten sadasosien tarkkuudella, niissä varmaankin on eroja. Kuitenkin viralliset tilastolukemat esitetään aina kymmenyksen tarkkuudella.

      • Nimetön
        03/08/2014 19:25

        Nehän on laitettu aikajärjestykseen uusimmasta alkaen. Sadasosien mukaan järjestykseen laittaminen ei olisikaan mielekästä, kun mittaukset on alun perin tehty 0,1 asteen tarkkuudella.

        Siinä tilastosivullahan ei varsinaisesti sanota, että ne olisivat missään järjestyksessä – siinä on vain listattu viisi koleinta elokuuta ja Sodankylässä ne ovat nuo vuodet 9,0 asteen keskilämpötiloilla.

      • Ruma
        03/08/2014 21:32

        No näin on, ei olisi pitänyt tätäkään yrittää analysoida näin typerällä tavalla, täytyy vain keskittyä yksiselitteisiin tilastoarvoihin ja niiden keskinäiseen vertailuun.

  14. Jussi
    03/08/2014 19:46

    Mitään muuta en juuri nyt toivo kuin että helteet antaisivat vihdoinkin periksi. On kuin vankilan portit olisivat hetkeksi auenneet kun Oulussa oli parina päivänä noin +20 astetta. Jos ennusteet menisivät niin kuin viime aikoina, elokuusta tulisi lopulta viileä mihin en usko.

    joka päivä toivon, että helleputken pää alkaisi näkyä.

    • Sami
      03/08/2014 23:09

      Minä en lainkaan toivo nyt helteiden päättymistä vaan lämpötiloiltaan tajunnan räjäyttävää elokuuta joka muistetaan pitkään. Lumet saa tulla sitten vaikka syyskuussa.

      • Esa V.
        04/08/2014 03:09

        Sensuroitu.

      • 04/08/2014 07:37

        Noh noh, jäitä hattuun ettei helle pehmitä päätä. Eiköhän tämä lämpöaalto marraskuuhun mennessä jo hellitä.

      • 04/08/2014 11:19

        Laitoin kyseisen kommentoijan estolistalle. Pidetään keskustelu toisia kunnioittavana, vaikka kuinka eri mieltä oltaisiin.

      • Säästä
        04/08/2014 09:05

        Minulla on sellainen pelko, että talvesta tulee lähes täysin lumeton ainakin Etelä-Suomeen. No säästyisi ainakin lämmitys- ja aurauskuluissa.

      • Sami
        04/08/2014 09:06

        Olisiko parempi että keskityt siihen lannanlapioimiseen jos et asiallisesti pysty keskustelemaan Esa V?

      • Nimetön
        04/08/2014 10:53

        Jep ei tämä ole mikään hiekkalaatikko.

  15. Säästä
    03/08/2014 22:13

    Mikäköhän selittää tämänhetkisen GFS-ennusteen, jonka mukaan yli tonnin MUCAPE-arvot vallitsevat läntisillä merialueilla monta vuorokautta yhteen putkeen? Myös öisin.

    • 04/08/2014 08:35

      SBCAPEkin näyttee yli tonnin lukemia. Lienee sen perusteella lämmin meri otettu laskuihin huomioon. Tälläsellä ilmamassalla tosin on myös voimakas tulppaus estämässä konvektiota.

  16. 04/08/2014 08:10

    Näyttäis olevan tämän kesän kuuminta ilmamassaa päällä. Jokioisten viimeisin luotaus näytteli +17 asteen ilmamassaa.

    • Säästä
      04/08/2014 11:57

      Aika maltillisia lämpötiloja tällä hetkellä tästä superhelteestä.

    • Nimetön
      04/08/2014 12:09

      Tuuli hidastaa lämpötilan nousua, mutta Turussa on jo +30 ylitetty.

  17. Säästä
    04/08/2014 08:39

    Odotan ”innolla” sitä kesää, kun kesäkuu on harvinaisen lämmin ja sen jälkeen tämän kesän tapainen heinäkuu ja lämmin elokuu. Siinä vaiheessa voi olla lähtö esimerkiksi Norjaan hyvin lähellä.

  18. Jykä
    04/08/2014 12:57

    Turussa jo 31,5 astetta. Kesän lämpöennätys on kyllä tänään vaarassa rikkoontua. Ja aikamoisella varmuudella tulee myös kaikkien aikojen pisin helleputki.

    • Sami
      04/08/2014 13:20

      En vieläkään lupaisi että +32,5 tänään saavutettaisiin. Lämpötiloja katsomalla melkein Turku on ainoa paikka missä se on saavutettavissa, ehkä Porin Rautatieasema toisena.

  19. Kristian
    04/08/2014 13:20

    Kyllä tässä tulee hyvin epäuskoinen olo siitä, miten kauan helteet oikein voivat jatkua. Toistan itseäni, mutta… Tietyissä ajoissa näyttää siltä, että pohjoiseen kierähtää viikonlopuksi hieman viileämpää ilmaa mutta heti seuraavassa ajossa tilanne ”korjaantuu”.

  20. Ruma
    04/08/2014 13:43

    Sodankylässä on tänään rikottu aseman hellepäiväennätys vuodesta 1959 alkaen. Tämän kesän 21.hellepäivä siirsi näin vanhan ennätyksen vuodelta 1972 historiaan. Nyt siellä lämpötila on vähän 26 asteen yläpuolella. Huomenna samalla asemalla rikottaneen elokuun asemakohtainen lämpöennätys (28,7 C v.2009), kun ennusteet lupaavat ylimmillään jopa 31 asteen lämpötilaa.

    Rovaniemen lentoasemalla hellepäiväennätykseen rikkomiseen (21 v.1972) vaadittaisiin vielä tämän päivän jälkeen neljä hellepäivää, Utsjoen Kevolla ollaan ennätyksestä (21 v.1972) kaukana, tänään ei näytä helleraja rikkoutuvan, joten tämän kesän saldo on toistaiseksi yhdeksän. Rovaniemen rautatieasemalla hellepäiviä on tämä päivä lukien kertynyt jo 26.

  21. Sami
    04/08/2014 13:59

    Turussa käväistiin arviolta +32,1 asteessa äsken mutta sitten tuuli voimistui ja tultiin joitakin kymmenyksiä alas. Jos tuuli nyt rauhoittuisi edes 40 minuutiksi(max 2m/s(puuska 5m/s), olisi kesän lämpöennätys saavutettavissa.

  22. Antti L
    04/08/2014 14:26

    Oman ”havaintopaikkani” Klaukkalassa helleputkiennätys on tähän mennessä 20 päivää putkeen heinäkuussa 2010. Tämä ylitetään, jos helle ei pääty ensi torstaina 7. elokuuta.
    No, marraskuussa varmaan 30 astetta on helpompi kestää, kun aurinko ei porota niin korkealta päälakuaiseen…

  23. Säästä
    04/08/2014 14:53

    Turku ja Pori molemmat 32 asteen yläpuolella. Nyt kunnon loppukiri, että päästään Turuus 33:een asteeseen 😀

  24. Janne
    04/08/2014 15:27

    Eurajoella 32,9 mitattu. Tuskin menee elokuun enkka rikki.

    • Janne
      04/08/2014 15:32

      ja siitähän on seitsemän vuotta, kun kesän enkka päätynyt elokuulle

    • Jukka
      04/08/2014 16:37

      Mille sijalle tämä 32,9 menee kaikkien aikojen tilastossa? Ovatko ainoastaan Sulkavan 33,2 ja vuoden 2010 33,8 edellä?

      • Janne
        04/08/2014 16:50

        En osaa sanoa tarkasti mutta kärkisijoille mennään! Lappiinkin on ennustettu 30 asteen lukemia, mitenköhän menee paikalliset ennätykset rikki.

  25. Ruma
    04/08/2014 16:37

    Vaasan on ylittänyt ennen neljän aikoihin voimakas ukkoskuuro. Tunnin sadekertymä 36 mm ja lämpötila laski hetkessä 32 asteesta 18 asteeseen.

    • Janne
      04/08/2014 16:50

      Todella paikallinen ukkonen, kun muualla ei ollut ukkosta samaan aikaan ja kelikamerakuvista näkyi olevan ihan kunnon meininki päällä!

    • Säästä
      04/08/2014 16:51

      Aika hyvin pysyvät kuurot paikallaan tänään. En muista kovin usein tuollaisia tuntisademääriä, mutta tänä kesänä yli 30mm/h on satanut usealla paikkakunnalla, parhaimmillaan lähes 60mm/h. Juuri nyt pukkaa lisää ukkosia Vaasan eteläpuolella, mutta sateet pysyvät lähes paikallaan.

      • Janne
        04/08/2014 16:54

        Porin edustalla myös jotain pientä. Mikseivät nuo tulisi tännekin virkistämään päivää!

  26. Säästä
    04/08/2014 16:59

    Ruotsissa on tällä hetkellä noin 10000 hehtaarin maastopalo http://yle.fi/uutiset/tuhansien_hehtaarien_metsapalo_roihuaa_ruotsissa_jo_viidetta_paivaa/7391890 Olen useana kesänä ihmetellyt, miten Suomen maastopalot saadaan yleensä rajattua pariin hehtaariin, vaikka olisi kuinka kuiva kesä. WIkipedian mukaan Suomen suurin maastopalo oli 1960-luvulla noin 20000 hehtaaria, jonka lisäksi palo jatkui Venäjälle noin 100000 hehtaarin verran. Ollaanko meillä nykyisin hyvin varauduttuja maastopalojen varalle, vai olemmeko olleet vain onnekkaita?

    • Janne
      04/08/2014 17:02

      Yksi syy voi olla se, että Suomessa noudatetaan hyvin metsäpalovaroituksia ja ollaan muutenkin tarkkoja tulen kanssa. Mekin kyllä saamme joskus kärsiä naapurimaiden paloista ihan kunnolla riippuen kulloisista ilmavirtauksista. Muistanemme hyvin elokuun 2006 savut ja myös 2010 tuli savua.

      • Säästä
        04/08/2014 17:13

        Ja tälläkin hetkellä Kaakkois-Suomeen kulkeutuu savua Venäjän maastopaloista, siellä ei vissiin paljoa paloja sammutella.

      • Janne
        04/08/2014 17:26

        Siellä keskitytään muihin asioihin enemmän. Ihan perusterveetkin kärsii, jos savua tulee paljoa.

  27. Janne
    04/08/2014 18:05

    Todella kova ukonilma ollut Vaasassa, jos tullut kymmeniä pelastustehtäviä. Porissa puolestaan ukkonen ei tutkan mukaan tahdo tulla maalle!

    • Sami
      04/08/2014 18:52

      Joo…aika jännästi vain Vaasan ottanut lemmikikseen ukkonen, ensin 36mm/h, sitten milli pari ja taas 20mm/h. Eikä olisi mahdotonta vaikka tulisi kolmaskin rajun sateen tunti vielä.

    • Ruma
      04/08/2014 18:55

      Uusi ukkoskuuro viiden ja kuuden välillä toi 20 mm sadetta lisää. Edelleenkin ilmeisesti vielä satelee.

      • Ruma
        04/08/2014 19:00

        Pahoittelut, kirjoititkin jo samasta Vaasan ukkosesta. Mutta onko tietoa mahdollisista asemakohtaisista elokuun lämpöennätyksistä Turussa, Porissa tai Vaasassa?

      • Janne
        04/08/2014 19:05

        Eikös tuolta FMI:n avoimesta datasta jotain löydy?

  28. AP
    04/08/2014 20:34

    Sen verran tiukasti länsirannikolle tuo kuuma ilma pakkautui, että tilastonikkarin näkökulmasta päivä jäi pieneksi pettymykseksi Tampereen seudulla. Enimmäkseen jäätiin 30 asteen alapuolelle, joten elokuiden 1992, 2003 ja 2010 ylimmät lämpötilat jäivät kauas, eikä 2014 pääse samaan joukkoon. No, se tilastoista. Oli toki muuten kuuma päivä. Onneksi olen vielä lomilla ja voin pulahtaa järveen aina halutessani.

    Se alunperin ennustettu superhelle jäi Baltian puolelle kuten jo pari päivää tässä on arveltukin. Äkkiä katsoen ainakin Latviassa ja Liettuassa on tänään ollut 33-34 astetta. Ja tuokin on vain klo 15:n tilanne, joten maksimit voivat olla vaikka mitä.

  29. Ruma
    04/08/2014 21:40

    Sodankylässä sitten jo sivuttiin tänään aseman elokuun lämpöennätystä, 28,7 C (mitattu aiemmin 9.8.2009). Huomenna se rikkoutuu ilman suurta ihmettä selvästi. Ennätys on sikäli merkittävä, että Sodankylässä on tehty Lapissa kauimmin säähavaintoja (vuodesta 1908 alkaen). Aiempien ennätysten ”vaatimattomuus” kertoo, ettei enää elokuussa ole Lapissa esiintynyt kuumia ilmoja.

  30. Sami
    04/08/2014 22:18

    Ei suomessa kovin harvinaista ole +32 rajan rikkominen kesäisin, tämä oli 21/64 vuodesta kun raja on rikottu, eli aika tarkalleen joka kolmas kesä. Suomessa on mitattu 1961-2014 vain yhtenä vuonna(2010) +33,7 tai enemmän, liekö jo vähän huonoa tuuriakin ollut matkassa ettei useammin ole päästy +34…+35 lukemiin.

    • AP
      04/08/2014 22:51

      Toki elokuun puolella on. Tämä oli vuodesta 1971 alkaen vasta neljäs kerta. Samassa ajassa kesäkuun puolella +32 on rikottu 7 kertaa ja heinäkuun puolella 12 kertaa.

      Miksei muuten Ilmatieteen laitos enää julkaise paikkakuntakohtaisia helletilastoja? Ei minua koko Suomen hellepäivien lukumäärä kiinnosta, sillä siihen riittää joskus vain että jossain Utsjoella on ollut hellettä kun muualla sataa (kuten 2004) tai nipin napin lounaassa on päästy helteelle kun muualla Suomessa on ollut viileämpää. Eri paikkakuntien vertailu on mielenkiintoisempaa. Omien laskujeni mukaan esim. Tampereella oli 17 tai 18 hellepäivää heinäkuussa. Sillä ei ihan päästä vuosien 1973, 2003 tai 2010 tasolle, mutta onhan se suuri määrä sekin.

    • Antti L
      04/08/2014 22:59

      Tuuria on ollut, lukija voi valita onko huonoa vai hyvää, ettei huippuhelteet ole osuneet juurikaan heinäkuulle eikä kesäkuun loppupuolelle. Elokuun ensimmäisellä viikolla 30 on kuitenkin ylitetty aika useinkin.

  31. Teemu
    05/08/2014 07:35

    Ihan mukavaa matalaa olisi pukkaamassa lännestä ensi viikon alkupuolella ja GFS olisi työntämässä sitä ihan Venäjän puolelle. Hyvästit helteille?

    • Kristian
      05/08/2014 07:55

      On pieniä mahdollisuuksia, että helleputki katkeaisi ensi viikon keskiviikkona. Varhaista sitä vielä on sanoa. Silloin tulisi minun laskujeni mukaan 38 päivän helleputki, joka sivuaisi aiempaa ennätystä. Jo +25:n lukemat alkaisivat tuntua jo pieneltä luksukselta.

      Täällä pääkaupunkiseudulla tukaluutta on lisännyt parikin asiaa, kuten mahdoton kosteus ja se, että yöt ovat niin lämpimiä ja lämpötila lähtee tykittämään ylös jo klo 6:n jälkeen.
      Tänäänkin helleraja ylittyy todennäköisesti jo ennen aamuyhdeksää.

      Menen aika roimasti asioissa edelle, mutta jo pitkään CFS-ajoissa on ollut ehdotelmia, että talvesta voisi tulla kylmä. Tähän aikaan vuodestahan talviennusteiden luotettavuus on iltapäivälehtien horoskooppien tasoa, mutta jos samanlaiset blokkikorkeapaineet toistuisivat talvella, siitä seuraisi ankarat pakkaset.

      • Teemu
        05/08/2014 08:41

        Talven keleissä on ykköstekijänä, missä matala ja korkea luuraa. Viime talven painejakauma oli kyllä aika painajaismainen. En pistäisi pahitteeksi kunnon blokkia Grönlannin kaakkois ja itäpuolelle ja matalat voisivat koukata tänne sitten Keski-Euroopan kautta.

      • Matti
        05/08/2014 10:22

        Itse en toivo henk. koht talvea ollenkaan etelään. Toisaalta en myös mitään tihkusadetta+sumua. Viime ”talvi” oli just hyvä ennen tammikuun puoltaväliä ja helmikuussa kun pakkaset hellittivät. Mikäli loppuvuosi on leuto, niin saadaanko tästä ennätyslämmin vuosi Suomeen?

      • AP
        05/08/2014 11:11

        Kristian: Tuskin kuitenkaan olet omakohtaisesti kokenut mitään 38 päivän helleputkea ellet sitten ole kiertänyt Suomea ja päätynyt aina juuri sille paikkakunnalle jossa hellettä on. Pisimmät helleputket yhdellä paikkakunnalla ovat yhä 21-22 päivän mittaisia (14.7.-4.8.2003 ja 3.7.-23.7.2010). Nyt jossain voi olla saumaa yltää vastaavaan, jos helleputki ei mene poikki loppuviikon ukkospäivinä (ja ellei jo ole mennyt poikki kuten meni Tampereella viime perjantaina kun jäätiin 24 asteeseen).

        Matti: Toiveissasi on jotain ristiriitaa. Talvea ei saisi olla muttei myöskään tihkusadetta+sumua. Eikös sitä jälkimmäistä lajia ollut aika paljon viime joulukuussa ja tammikuun alussa? Helmikuu oli myös varsin kammottava: harmaata sumupilveä päivästä toiseen, vähäiset lumet sulivat pois ja auringosta ei sädettäkään.

  32. Teemu
    05/08/2014 08:14

    Täytyy vielä ihmetellä. Myrskyvaroitus.com -sivulla otsikko sanoo, että viime torstain rajuilma oli merkittävin neljään vuoteen. Eikös kuitenkin vajaan parin vuoden tapaninpäivän myräkkä hakannut tuon 6-0 sekä laajuudeltaan että vaikutuksiltaan? Ja muutama tässä viime vuoden aikana? Jos korkein puuska oli 29 m/s, niin tuollaisia keskituulia vissiin mitataan talvimyrskyissä useamminkin. Eikö tuntureilla ole yli 40 m/s tuulta kovimmillaan?

    • 05/08/2014 10:01

      Myrsky ja rajuilma on eri asia. Ilmatieteenlaitoksen sivuilta:
      ”Myrskytuuli puhaltaa, kun kymmenen minuutin keskituuleksi on mitattu vähintään 21 metriä sekunnissa. Sana storm tarkoittaa englannin kielessä tuulen ja myrskyn lisäksi voimakasta sääilmiötä, jopa niin, ettei kyseisen sääilmiön yhteydessä tuule lainkaan. Suomen sääkielessä myrsky on varattu pelkästään tuulelle”
      ”Yleiskielessämme on säilynyt tapa puhua ukkosista tai ukonilmoista vierasperäisen ukkosmyrskyn sijasta. Erittäin kuvaava nimi puuskatuuliselle ukonilmalle on rajuilma. ”

  33. Kristian
    05/08/2014 08:52

    Moni tällä palstalla on kehunut norjalaisen YR:n ennusteita Suomeen. Hmm… Sanoisin, että ne ovat aivan kuutamolla! Tälläkin hetkellä ennustavat Helsinkiin perjantaiksi +20 ja ensi viikon alkuun jopa alle +20:ta! Se kuulostaisi aivan mahtavalta, mutta lukemat ovat 5-8 astetta pienempiä kuin kotimaisilla. Toisin sanoen ennusteilla ei ole oikein edes viihdearvoa.

    • Samu
      05/08/2014 09:28

      Oho, niinpä näyttäisi ennustavan. Ja ensi viikolla enää +16…+17 lämpöjä Helsinkiin. Aika omilla ennustelinjoilla on!

  34. Säästä
    05/08/2014 09:36

    Taitaa tämä helleputki loppua etelän osalta ilman mitään kummempia ukkosia. Lokakuussa sitten taas niitä muutaman salaman ukkosia. Mahtavaa.

  35. Matti
    05/08/2014 10:16

    Tänään taitaa tulla vielä lämpimämpi päivä kuin eilen. Kaikki luotaukset ympärillä näyttelee vähintään +17 asteen ilmamassaa. Helsinkiä lähinnä Tallinna myös. Eilen näytti vähemmän

  36. Jykä
    05/08/2014 11:37

    Sodankylässä jo huimat 28,4 astetta.

  37. Janne
    05/08/2014 11:49

    Tällä hetkellä Turussa jo +30. Mitenköhän käy tänään. varmaan menee kesän enkka rikki vaan entä elokuun enkka?

    • Janne
      05/08/2014 11:52

      Eurajoen lukema hylättiin, joten eilisen maksimi oli tuo 32,8. Eurajoki ei ole kuulemma virallisella asemalistalla.

  38. Antti L
    05/08/2014 14:32

    Ennätyshelle meni Ruotsin puolelle, kun Falunissa oli eilen 35,1 astetta. Tämän vuosituhannen lämpöennätys Ruotsissa ja ylittää 0,1 asteella entisen ennätyksen heinäkuulta 2010. Aikaisemmin viime vuosisadalla on ollut kuitenkin 38 astetta.

  39. Kristian
    05/08/2014 14:35

    Viimeisimmässä ECMWF-mallissa kohtuullisen voimakas matalapaine voisi tulla tiistain tai keskiviikon tienoilla ja se laskisi lukemia reilusti. Tosin ei kyllä tiedä, mihin luottaa, kun onhan tuota viilentymistä ennenkin ollut malleissa.

  40. Jykä
    05/08/2014 14:36

    Sodankylä 30,2 astetta. Aivan hullua, yleensähän Lapissa näihin aikoihin on jo ensimmäiset yöpakkaset….ja nyt ollaan yölläkin trooppisissa lukemissa.

    • Säästä
      05/08/2014 14:42

      Onko kukaan laskeskellut, kuinka paljon normaalia lämpimämpi vuosi 2014 on ollut tähän mennessä?

      • Sami
        05/08/2014 16:20

        Koko suomessa tammi-heinäkuu sellaaset +1,7…+1,9

      • Kristian
        06/08/2014 07:30

        Vaikka tuntuu, että tälle vuodelle on osunut kaikki friikeimmät sääilmiöt lämpimästä talvesta varhaiseen kevääseen ja pitkään, ankaraan hellejaksoon, poikkeama on ”vasta” noin 2 astetta. Tämä antaa siis vasta esimakua siitä, millaista tässä maassa on muutaman vuosikymmenen päästä.

    • Ruma
      05/08/2014 15:05

      Ivalon lentoasema 30,8 C!

  41. Janne
    05/08/2014 16:06

    Eurajoella on tänäänkin ollut lämpimintä mutta se ei ole Ilmatieteen laitoksen virallinen asema eikä näytä olevan tuolla listallakaan, jossa voi katsella eri asemien tuloksia. Lämpimintä on siis virallisesti tänäänkin ollut ilmeisesti Porissa.

    • Risto
      05/08/2014 17:12

      Turussa ollut muutama kymmenys lämpimämpää.

  42. Ruma
    05/08/2014 17:19

    Tutkassa aika voimakkaan näköisiä ukkosia lähestymässä jälleen käsivarren Lappia.

    • Sami
      05/08/2014 17:40

      Niin ja etelämpänä ukkosten yritystä….missäs muuallakaan kuin Vaasassa. Taitaa olla ukkoset ostaneet lomamatkan Vaasaan 😉

      • Janne
        05/08/2014 17:47

        Etelärannikolla ei edes toivonkipinää.

      • Matti
        05/08/2014 18:15

        Tuon miksi niitä oli taas Vaasan edustalla taitaa selittää meren pintalämpötila aika hyvin. Näyttäisi olevan hyvinkin lämmintä merivettä juuri noilla alueilla jossa kuurot muodostuivat.

      • Ruma
        05/08/2014 18:30

        Karesuvannon kaakkoispuolen ukkosten lisäksi nyt myös Kilpisjärven suunnalla salamointi voimistunut. Siellä aika komean näköistä jopa kelikamerakuvissa http://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/?cameraPanId=C1453507

      • Antti L
        05/08/2014 19:07

        Aika salamarypäs on tosiaan taas Saanan ja Haltin tienoilla. Enpä haluaisi olla siellä nyt vaeltamassa avoimen taivaan alla, vaikka komealta varmaan näyttäisi.
        Onkohan Enontekiön viime aikojen salamatiheydestä tietoa? Tämä on ainakin kolmas kerta jo lyhyen ajan sisällä, kun siellä näkyy tuollainen salamakeskittymä.

  43. Matti
    05/08/2014 17:58

    Mitä nuo epämääräiset suht voimakkaat kaiut Suomenlahdella ovat? Hyönteisiä? Lintuja?

    • Säästä
      05/08/2014 21:19

      Kai ne linnut olisivat jo menneet mantereelle? 😀

  44. Ruma
    05/08/2014 21:19

    Poimintoja korkeimmista lukemista Lapin ensimmäiseltä elokuiselta 30 asteen päivältä mittaushistoriassa:
    Inari Ivalon lentoasema 31,2 C
    Inari Rajajooseppi 30,8 C
    Inari Nellim 30,5 C
    Sodankylä Lapin ilmatieteellinen tutkimuskeskus 30,5 C
    Rovaniemi rautatieasema 30,0 C
    Kittilä Pokka 29,5 C
    Utsjoki Kevo 28,2 C

  45. Kristian
    06/08/2014 08:39

    Viimeisimmässä ajossa näyttää – yllätys, yllätys – että ensi viikon matalapaine jäisi hillumaan Norjan ja Etelä-Ruotsin päälle ja korkeapaine pitäisi pintansa Suomessa. Alhaisempia lukemia olisi sentään tulossa, jos ennusteet pitävät paikkansa. Toki matalan reitti voi helposti vielä muuttua.

    Ihan luonnonkin takia kaipaisi usean päivän sateita, ei mitään ukkoskuuroja. Lehtipuut ja nurmikot ovat täällä etelässä aivan kärventyneet.

    • Säästä
      06/08/2014 08:44

      Heinäkuun alun jälkeen ei ole kovin montaa kertaa satanut. Jospa nyt saataisiin edes jonkinlaisia ukkosia torstaina/perjantaina ja sitten sen jälkeen lämpötilat alkaval laskea hitaasti, mutta varmasti. Toivottavasti syksy on normaali, eikä helteitä mittailla enää syyskuussa. Tässä on ollut aivan tarpeeksi helteitä yhdelle kesälle.

      • Kristian
        06/08/2014 09:20

        Olen tässä psyykkaillut itseäni sillä, että lopulta kuukausi menee aika nopeasti. Syyskuun alussa on harvoin hellettä. Todella useinhan syyskuu on nykyään lämmin, viime vuonnakin mentiin noin +20:ssa ainakin kuun puoliväliin saakka. Mutta se tuntuisi nyt raikkaalta tuulahdukselta :). ensimmäinen varsinainen syyskuukausi on etelässä lokakuu.

      • salama
        06/08/2014 11:24

        Itsekin aina ihmettelen kun heti sään vähän viiletessä puhutaan syksystä, vaikka syyskuu on tilastollisesti lämpimämpi kuin toukokuu. Ja syyskuussa on ainakin täällä pääkaupunkiseudulla vielä ihan vihreä luonto, ruska tulee oikeasti vasta lokakuussa. Toki ymmärrän että pohjoisempana sää viilenee ja näkyy luonnossa aikaisemmin.

  46. AP
    06/08/2014 12:00

    Mikähän siinä onkin, että kun helle- ja lämpöennätyksiä tuntuu syntyvän vähän siellä täällä niin syyskuun puolella helteet eivät ole yleistyneet vaan pikemminkin päinvastoin? Viimeisestä on aikaa jo 12 vuotta (sekin vain juuri ja juuri Turun lähellä) ja yli 26 asteen on päästy viimeksi vuonna 1992 eli yli 20 vuotta sitten. Vuosien 1930 ja 1968 välillä helteitä mitattiin vähintään pari kertaa vuosikymmenessä ja laajoilla alueilla (ja aika koviakin lämpöjä eli 27-29 asteen välillä). Sittemmin helteitä on ollut syyskuussa harvakseltaan. Tätä olen ihmetellyt jo vuosia.

    Muuttaisiko 2014 vihdoinkin tämän ”puutteen”? 🙂 Ei vaan, oikeasti uskon, että käy niin kuin 2010 eli helteet päättyvät ensi viikon puolivälissä kuin seinään ja seuraava yritys on toukokuun lopulla 2015…

    • Kristian
      06/08/2014 12:10

      Täyttä sattumaa. Minusta on jo hämmästyttävää, että koskaan aiemmin ei ollut ollut samana vuonna 30 astetta touko-, kesä-, heinä- ja elokuussa. Joku vuosi tulee vielä kaikki viisikin kuukautta, mutta siihen voi mennä vähän aikaa.

      • Antti L
        06/08/2014 12:17

        Sekin on täyttä sattumaa, että toukokuussa yleensä on 30 asteen helteitä. Niitä pitäisi olla noin kerran vuosisadassa eli yhtä usein kuin heinäkuussa 35 astetta. Toukokuussa vain jostain syystä nuo huippulämpimät ilmat tänne puskevat aika usein.

      • AP
        06/08/2014 12:32

        Ei tuohon minullakaan ole muuta selitystä kuin sattuma. Erikoista silti. Sattumaa toki on sekin, että tälle vuodelle sattuivat 30 asteen ylitykset touko-kesäkuulle kun miettii miten viileää etenkin kesäkuun puolella muuten oli. Mutta nuo hetkelliset huippulämpimät virtaukset kaakosta etenkin toukokuussa ovat parin viime vuosikymmenen aikana kyllä lisääntyneet.

      • Säästä
        06/08/2014 13:39

        Nimeän seuraavaksi kuvaamani kesän superkesäksi. Superkesä on kesä, jolloin Suomessa mitataan 25 hellepäivää touko-kesäkuussa, 30 hellepäivää heinäkuussa ja yli 25 hellepäivää elo-syyskuussa
        .Näistä heinäkuun helteet saavutettiin 2010 kesällä ja elokuun ainakin 2002 ja 2006 mutta uskon, että touko-kesäkuussakin voidaan mitata 25 hellepäivää. Kaikkien tapahtuminen samana vuonna on tietenkin erittäin epätodennäköistä, mutta uskon tietyn muutoksen vuoksi sen olevan mahdollista tällä vuosisadalla. Itse asun siinä vaiheessa Alaskassa.

    • 06/08/2014 12:17

      Odotan kyllä kuin kuuta nousevaa, että jäätäisiin vihdoin päivällä lähemmäs 20 astetta. Tänäänkin meni taas Helsingissä helleraja rikki jo ennen 9:ää.

  47. 06/08/2014 14:09

    Tuskinpa sitä tarvitsee ääneen sanoa, mistä nämä kaikki lukemattomat uskomattomat muutokset johtuvat. Mutta ei keskustella siitä ;).

    • Teemu
      07/08/2014 08:22

      Tämän piikkiin on helppo laittaa monta asiaa..:)

  48. Janne
    06/08/2014 16:38

    Tutkassa on jälleen osviittaa siihen suuntaan, että käsivarressa ukkostaisi tänäänkin. Ainakin Ruotsiin on muodostunut ukkosia sopivasti siihen nähden.

    • Ruma
      06/08/2014 19:06

      Nyt on Karesuvannon seudulle saapumassa aika voimakkaan näköinen ukkostava alue.

      • Janne
        06/08/2014 19:32

        Käsivarressa ja muuallakin Lapissa on tänä kesänä ukkostanut erittäin paljon.

  49. Antti L
    06/08/2014 18:16

    Mahtaako kosteus riittää huomenna ukkosiin täällä etelässä. Kosteus on viime päivät ollut päivisin alle 40 %.
    Ukkoset liitetään yleensä helteisiin, mutta seuraavassa aion ampua tämän yhteyden alas.
    Säähavaintojeni alkuvuosina olen merkannut ukkospäivätkin tarkasti muistiin ja niinpä vuosina 1963-72 oli Janakkalassa 130 päivänä ukkosta, siis keskimäärin 13 päivänä vuodessa. Näistä hellepäiviä oli kuitenkin vain 22 ja esimerkiksi vuonna 1967, jolloin oli 17 ukkospäivää, ei yhtenäkään ollut hellettä. Helleukkosia esiintyy enemmän vain kaakkoisvirtauskesinä, kuten vuonna 1972. Useimmiten ukkoset olivat muutama päivä helteiden jälkeen, usein etelä-lounaisessa ilmavirtauksessa tai sitten kokonaan kaukana hellekausista.

    • Janne
      06/08/2014 18:24

      Joo, eipä ukkoset aina helteisiin liity, kuten on joskus lokakuussa huomattu. 19.10.2011 oli tästä hyvä esimerkki, jolloin satoi 2 cm rakeita.

    • Risto
      06/08/2014 20:48

      Heikosti järjestäytynyt ukkosrintama etelästä illan tunteina on nyt todennäköisin vaihtoehto GFS:n perusteella. Melko huono ennustettavuus nyt, esimerkiksi myrskyvaroitus.comin viimeisin ennuste on jo tässä vaiheessa epätarkka.

  50. 07/08/2014 07:41

    Helsingin seudun lämpötilojen nousu aamuisin on kyllä ihan omaa luokkaansa: yön alin taisi tänä yönä olla ”peräti” +19:n luokkaa,mutta jo puoli kahdeksan maissa on jo +24 mittarissa, vaikka juuri tällä hetkellä ei edes paista aurinko!

    Huomattavia eroja on yölämpötiloissa. Esimerkiksi Lahden suunnalla ja Vihdin Maasojalla käydään alle +15:ssä ja siellä lämpötilat eivät tykitä heti nousuun. Johtuuko tämä nyt meren lämmöstä, lämpösaarekeilmiöstä vai mistä?

  51. Jykä
    07/08/2014 08:30

    Edes yksikin viileä yö olisi mukava yllätys…sisällä alkaa olla aika kuuma. *huoh*

    • Säästä
      07/08/2014 08:47

      Koskakohan paukkuvat trooppisten öiden ennätykset?

    • 07/08/2014 09:03

      Ei voi sisällä oikein mikään ilma vaihtua, kun kosteus on huima ja aamuyöllä saattaa käydä jopa 20 asteen tienoilla ulkona – ja sen jälkeen lähtee tosiaan hyvin nopeasti lämpenemään. Pidetään kaikki peukut pystyssä, että lukemat tippuisivat inhimillisemmiksi ensi viikolla.

  52. Sami
    07/08/2014 09:51

    Yhdessäkään ennusteessa forecalla ei ole kolmeen päivään ensi viikolle enää kuumia säitä tulossa, joten eiköhän tässä parhaimmillaan sinne 20-24 asteen välille tipahdeta. Jännitystä tuo nyt se, että pitääkö 1972 helleputki pintansa. sunnuntaihin tai oikeastaan voisi sanoa maanantaihin asti on selviö, eli maanantaina olisi putki 37 päivää. Tiistaina tulisi tasuri ja keskiviikkona ennätys. Oma veikkaukseni on että maanantai on tämän helleputken viimeinen päivä, mutta varmaan pienestä on kiinni tiistaina, korkein lämpötila on varmastikin yli +24.

    • Sami
      07/08/2014 09:55

      Tänään tultiin sitten helleputkessa jaetulle hopeasijalle 1988 kesän kanssa.

  53. Jykä
    07/08/2014 09:59

    Pisin helleputki samalla paikkakunnalla on 22 vuorokautta, luulisi sen kohta jossain jo menevän rikki? Ainakin Turun suunnalla…

  54. Juhani
    07/08/2014 10:41

    Mitenkäs suhtaudutte tämän päivän ukkosennusteisiin ja -varoituksiin? En löydä niille oikein tukea GFS:n malleista, joiden mukaan lähinnä ihan lännessa olisi konvektiivisempi vyöhyke. Ukkosta on kuitenkin ennustettu Päijät-Hämettä ja Etelä-Savoa myöten tälle päivälle. IL:n ja Forecan paikkakuntakohtaisissa ukkosennusteissa näyttää olevan eroja ja ne ovat eilisillasta muuttuneet.

    • Sami
      07/08/2014 10:58

      Jaa-a, kun niitä ei odota ne yleensä tulevat…mutta kas kas, missäs taas ensimmäisenä alkaa ukkoset herätä, toki turun suunnalla myös, mutta tuo ystävämme Vaasa!

  55. Säästä
    07/08/2014 11:05

    http://www.itameriportaali.fi/fi/itamerinyt/fi_FI/pintalampoennuste/#temp2 tämän mukaan Juuri Helsingin etelä puolella Viron rannikolla merivesi on huomattavasti muuta Suomenlahtea viileampää, olen huomannut sen lähes joka päivä tänä kesänä. Olisikohan siinä yksi syy etelästä saapuneiden ukkosten hiipumiseen ennen Helsinkiä?

    • Janne
      07/08/2014 12:44

      Viroon on kehittynyt ukkosia ja matkalla pohjoiseen.

      • Janne
        07/08/2014 14:31

        No niin. Nyt näyttää jo lupaavalta!!!

      • Janne
        07/08/2014 15:00

        Käyköhän tässä kuitenkin taas niin, että pk-seutu, Kirkkonummi mukaan lukien jää ilman? 😦

      • Juhani
        07/08/2014 15:16

        Meidän kulmakunnan länsi- ja pohjoispuolelle kehittyi ukkosia, mutta liikkuvat poispäin. Vettä tuli vissiin viisi tippaa. 🙂 Taitaa tuo Virosta nouseva mennä aika samaa reittiä kuin aikaisemmatkin?

      • Janne
        07/08/2014 15:25

        Onhan tuo naurettavaa, että muuten etelärannikko saa ukkosia tätä aluetta lukuunottamatta. Vesisateet tulisi jo tarpeeseen, kun katsoo luontoa.

      • Sami
        07/08/2014 15:31

        Joo, virosta tullut möykky on menossa kohti Saloa, ei lähellekään tule helsinkiä. Vaasa saa taas oikein kunnon annoksen ukkosta, klo14-15 meni ensimmäinen joka antoi 14mm sadetta ja perästä tulee lisää.

      • Säästä
        07/08/2014 15:40

        Uskomattoman upeaa. Kiitos Suomenlahti, eritoten muuta Suomenlahtea kylmempi Tallinan edusta.

      • Janne
        07/08/2014 15:49

        Kyllä voi lyhyt kaatosade tulla ja muutamat jyrähdykset Kirkkonummelle. Se jo riittää.

  56. Jykä
    07/08/2014 15:26

    Eiköhän nämä sateet mene ihan sitä samaa reittiä kuin kaikki aiemmatkin sateet tässä reilun viimeisen kuukauden aikana, eli lähimmmät sateet osuvat johonkin Lohjanjärven tienoille…. 🙂

  57. Janne
    07/08/2014 15:49

    Hangossa on nyt täysmeno päällä!

  58. Janne
    07/08/2014 16:09

    Ei menetetä toivoa vielä. Kirkkonummelle näkyy jo salamoita.

  59. Matti
    07/08/2014 16:13

    Suomenlahdella kehittyy uusia ukkosia rintaman itäreunaan. Suattoopi olla että Helsingissäkin jyriseepi kohta.

    • Matti
      07/08/2014 16:25

      Vai kävisköhän niin, että kuurot kiertää taas Helsingin 🙂

      • Janne
        07/08/2014 16:45

        Kirkkonummelle tuli kuin tulikin ukkonen tosin ei erityisen rajuna mutta sentään ukkosti ja tuli vettäkin.

      • Matti
        07/08/2014 16:59

        Suomenlahti antoikin voimia ukkosille aivan ennen Helsinkiä. Jyrisee ainakin vähän ja sataa. Solu voimistumassa edelleen

  60. Risto
    07/08/2014 17:10

    WRF-malli ennusti nämä pk-seudun ukkoskuurot tunnin tarkkuudella. Pätevä kapine, kannattaa tutustua jos on vieras

    • Janne
      07/08/2014 17:19

      Voitko laittaa osoitteen?
      Virosta saattaa tulla myöhemminkin illan aikana uutta settiä.

      • 07/08/2014 17:21

        Tuohan on blogin ylläpitäjän Paulin ylläpitämä säämalli. Löytyy linkki ylhäältä http://www.puuppa.org/~pnuu/wrf/

      • 07/08/2014 17:25

        En usko että tulee enää uutta settiä. Aurinko ei enää paista riittävästi myöhemmin ja energiat on alueella syöty. Toisaalta. Nyt Suomenlahti alkaa käyttäytymään arvaamattomasti, kun se on lämmin.

    • Janne
      07/08/2014 17:20

      Eiku täällähän on jo tuo malli!

  61. Matti
    07/08/2014 17:19

    Nyt paukkui kantakaupungissakin. Lähin salama iski alle 100m päähän talon antenniin. Sain melkein sydärin.

    • 07/08/2014 17:22

      Muodosti vielä hienon hyllypilvenkin

      • Janne
        07/08/2014 17:26

        Tuolla Metron sivulla on hienoja kuvia. Mitä mieltä nimimerkki ”Säästä” on tästä showsta?

      • Säästä
        07/08/2014 17:34

        Ihan ok, ei mikään MCS 😉 Once you go MCS you never go back.

      • Janne
        07/08/2014 17:38

        Joo eihän tälläinen hyöhensarjan ukkonen ole mitään tommosen rinnalla. Mutta pakko sanoa että yllättävän nopeasti voimistui juuri ennen rantautumista siihen nähden ihan hieno ukkonen.

      • Matti
        07/08/2014 17:48

        Sattupahan kerrankin kehitysvaiheessa oleva ukkonen kohdille eikä pelkät muinaisrippeet 🙂

  62. Sami
    07/08/2014 17:58

    Ai ai kun näyttää lupaavalta….päijänteen päälle kehittyi kunnon ukkonen, tämä on se varmin tapa saada tähän ihan päälle kunnon ukkonen. Ei näytä ihan pikkupoikanen olevan ja kehittyy koko ajan.

    • Sami
      07/08/2014 18:28

      Korjaan….täys pannukakkuhan tästä taas tuli….

      • Säästä
        07/08/2014 18:31

        Sami, eiköhän vaihdeta harrastusta. Miltä jäkäläbongaus kuulostaa?

      • Matti
        07/08/2014 19:16

        Helpompi ollut bongailla täysin kirkasta taivasta tänä kesänä. Viimeeks yhtä kirkasta ja lämmintä tainnut olla 2010 heinäkuussa

      • Janne
        07/08/2014 19:22

        Riippuu miten katsoo. Esim. Hesassa heinäkuu 2011 oli lämpöisempi. Mutta oli todella aurinkoinen heinäkuu mutta kesäkuuhan oli jopa harvinaisen pilvinen eli tasoittaa.

      • Matti
        07/08/2014 19:38

        Heinäkuu on sinänsä vähän huono vertailukohde lämmössä, koska muistelisin, että 2011 helteet alkoi aiemmin mitä nyt ja loppuivat heinäkuun viimeiseen päivään ja nyt helteiden ”offset” on 10 päivää myöhemmässä ajanjaksossa. Paulin lomasää -postaus meni kyllä aivan nappiin tilastojen varjossa 🙂

      • Matti
        07/08/2014 19:41

        Siis helteiden todennäköisyyden osalta nappiin. Tosin elokuuta on vielä reippaasti jäljellä joten kaikki on vielä mahdollista

      • El Tiempo
        08/08/2014 02:26

        Pannukakusta tiiä, mutta ukkoset ei Mikkelissä käyneetkään, taaskaan, mitä nyt vähän äänteli ohi männessään ja pari tippaa vettä roiskaisi. En edes muista, minä vuonna olis tasan kohdalle osuneet. Kai tässä kohtaa joku taika on. Eipä sen puoleen, eipä noista ukkosista muuta ole kuin pientä kiusaa: aina pitää töpseleitä irrotella, ettei ainakaan kalleimmat vermeet rikki mene. (no jonniinasteista viihdettä ehkä…) Mutta sadetta olis jo kiva pikkuisen saada – muutama kuutio vesijohtovettä on tainnut jo nurmikolle lorahtaa. Kallista se on helteenkin ylläpito.
        Mutta valittamaan en ala: helteenystävien kommentteja tuossa vissiin jo edellisessä numerossa joku kaipaili. Tiedoksi vaan: helteenystävät, kuten minä, eivät ole istuneet sisällä tietokoneen (vaimikäseoli) äärellä, vaan ulkona, missä , jos hyvin sattuu, voi elää ja oleskella ihan varustautumatta erityisiin ulko-olosuhdesuojavarusteisiin ja/tai suorittamatta jotain urheilusuorituksia, sen kuin kävelee avoimesta ulko-ovesta ulos – on siis Kesä.
        Riittäisihän tuo vähän vähempikin toki, mutta kyllä on nautinto esim. päästä uimaan lämpimään lähijärveen ilman, että tarvitsee saunaa lämmittää, kuten ns. normaalikesänä aina. Äsken juuri istuttiin kavereiden kanssa terassilla uinnin jälkeen uikkareissa yli puolenyön, eikä viluta yhtään…
        Olen pahoillani, ymmärrän hyvin, että on ihmisiä, joille ylimääräinen lämpö tuottaa vain tuskaa, koittakaa kestää, niinkuin minun ja kaltaisteni pitää kestää suomalaiset talvet, jotka ovat sentään vähintään tuplasti pitempiä, kuin kesät.

        Siinä, missä lumi tekee Talven, lämmin auringonpaiste tekee Kesän!

      • Säästä
        08/08/2014 13:00

        El Tiempo, aion muistaa nämä kesän tuskanhikiset päivät, yöt ja illat, kun syksyllä sataa niin hemmetisti ja talvella palellaan tai kävellään loskassa. Aion hehkuttaa niitä täydestä sydämestä kaikille tutuille aina kun mahdollista.

        Onneksi nyt alkaa viiletä, toivottavasti syksystä tulee ennätyssateinen ja pilvinen, en kaipaa enää minuuttiakaan auringonpaistetta ennen ensi kesää 🙂

      • Janne
        08/08/2014 13:07

        Toivottavasti syksy menee 5 kylmimmän joukkoon koko maassa!

  63. Juhani
    07/08/2014 18:46

    Tuo systeemi oli varsin lupaava vielä etelärannikolla, mutta mantereella se on lässähtynyt pelkäksi mössöksi. Salamointi on hiipunut ja se vähäkin meni taas ohi. Viimeisen neljän viikon aikana on satanut kokonaista 17 mm kolmesta lyhyestä kuurosta. Ne ovat haihtuneet kaikki samantien tällä paahteella. Metsä on rutikuiva. Perunan kasvukin on pysähtynyt.

  64. Säästä
    08/08/2014 09:40

    Pietarissa jo toinen suuri ukkosjärjestelmä tänä kesänä, milloinkohan tuommoinen tulee Helsinkiin?

    • Teemu
      08/08/2014 11:29

      Joskus sadan vuoden päästä…:) Tää on mennyt yhdeksi ukkoskeskusteluksi..:)

      • Säästä
        08/08/2014 13:33

        Kyllähän tämä blogikin sisälsi aika paljon asiaa ukkosista, joten mielestäni ukkoskeskustelu sopii tänne erittäin hyvin. Eipä tässä kesäsäässä oikein muuta keskusteltavaa ole: kuuma kuuma kuuma kuuma kuuma kuuma kuuma. Ei sillä kovin pitkälle pääse.

  65. Samu
    08/08/2014 09:47

    Oho, Kaisaniemessä lähes arktinen yö… alin +17 C. 🙂

  66. Jykä
    08/08/2014 10:01

    Joo, selvästi kylmn yö yli kahteen viikkoon. 🙂 Ja mitä ihmeellisintä, Helsinkikin sai tosiaan eilen hetkellisen ukonilman kera rankkasateen. Kumpulassa taisi tulla vettä lähes 10 mm….vaikka sade kesti vain 10 minuuttia.

    • Säästä
      08/08/2014 10:07

      Toisin sanoen Kumpulassa tuli edellisen 4 viikon sateet 10:ssä minuutissa.

      • Stadilainen
        08/08/2014 14:21

        Vuosaaressa tuli eilen tihkusadetta todella vähän, täällä on satanut nyt 5 viikon aikana 1 kerran kunnolla, noin viikko sitten.Ukkosetkin jäi todella tuhnuiksi, olen todella pettynyt.

  67. Sami
    08/08/2014 10:43

    Vähän tasapeliltä haiskahtaa helleputki 1972 vuoden kanssa. Täällä jyväskylässä on nyt pilvistä, lähdin pikku kävelylle kun ei auringonporotusta ollut, niin yhtä hiki siinä tuli kun kuivalla helteellä koska kosteus oli 85% ja lämpötila +19. Sadetta kyllä suomi nyt tarvitsisi, saisi tulla oikein kunnon matalapaine rankkasateineen ja pyyhkäistä koko suomen yli. On toki alueita mitkä ukkoskuurot ovat jo kastelleet.

    • AP
      08/08/2014 18:04

      Tarkoittanet 1973?

      Tänään kuitenkin syntyi uusi paikkakuntakohtainen helleputkiennätys, 23 päivää, Hattulassa ja Kouvolan Utissa. Tämä hellejakso alkoi näillä paikoilla 17.7. Luultavasti tulee vielä 3-4 päivää lisää.

      • Antti L
        08/08/2014 19:17

        Kumpanakin vuonna oli pitkät helleputket.
        Myös täällä Klaukkalassa oman mittarin mukaan ennätys on nyt 22 hellepäivää putkeen.

  68. Risto
    08/08/2014 11:14

    Ilmatieteen laitos vahvistaa, että tuo Suomussalmen supersolu satoi ennätyssuuria rakeita. Halkaisija 9 cm!

  69. Janne
    09/08/2014 13:13

    Tietääkö kukaan varhaisimman ja myöhäisimmän trooppisen yön ajankohdan.
    Nyt jännätään toden teolla yltääkö tiistainan saatika keskiviikkona vielä helteisiin.

    • Ruma
      09/08/2014 13:52

      Pikaisesti katsottuna nämä näyttäisivät olevan Helsingistä (Kaisaniemi) 1959 alkaen myöhäisimmät vähintään 20 asteen yöt:
      14.8.2002 alin 20,2 C ja 14.8.2010 alin 20,0 C.
      Muita myöhäisiä lämpimiä öitä ovat olleet mm. 24.8.1959 19,5 C; 1.9.1963 18,1 C ja 31.8.2002 18,4 C.

    • Ruma
      09/08/2014 15:14

      Yhtään kesäkuista 20 asteen yötä en Kaisaniemestä löytänyt. Tällöin aikaisin näyttäisi olevan 1.7.2011, jolloin alin oli 20,7 C. Toki kesäkuista löytyy esim. 27.6.1988 19,9 C ja 14.6.1977 19,4 C.

      • Janne
        09/08/2014 15:38

        Kiitos vastauksista. Tuohon avoimeen dataan pitää toden teolla perehtyä kunnolla.

  70. Säästä
    09/08/2014 17:12

    Tänään lämpötilat jäivät muutaman asteen ennustetuista ainakin Etelä-Suomessa. Melko pilvistä täällä sisämaan puolella ja Salossa näköjään taas jotain pientä kipinöintiä.

  71. Säästä
    09/08/2014 17:13

    Olisiko ma-ti yönä ensimmäisen kunnon yöukkosen aika? Viimeksi taisin nukkua onneni ohi.

    • Säästä
      09/08/2014 17:17

      Keskiviikko näyttää tällä hetkellä kyllä paremmalta, mutta en usko ihmeisiin(ukkosiin)

      • Janne
        09/08/2014 17:40

        No, odotellaan sinne asti ja katotaan.
        Onko kukaan koskaan ajatellut ettei seuraa sääennusteita yhtään ja odottaa millaista säätä on tulossa.

      • salama
        10/08/2014 20:45

        Olen joskus lomalla ollessani huvin vuoksi yrittänyt olla seuraamatta ennusteita. Noin viikon se onnistuu, mutta edellyttää myös lähes täyttä uutispimentoa, koska säästä puhutaan uutisissa. Ja jos vähänkin epätavallisempaa säätä on luvassa, ei siitä voi välttyä kuulemasta muilta ihmisiltä. 😀

      • Janne
        10/08/2014 20:56

        No joo onhan se hieman hankalaa. Uutispimennossa en itse haluaisi olla. Nyt on säässä tapahtumassa niinkin ihmeellinen muutos että palataan pitkäaikaisiin keskiarvoihin. Kuten sanoin Lapissa terminen syksy alkaa melko varmasti elokuun lopulla tosin mitä tahansa voi vielä sattua.

        p.s Missä kaikki muuten on kun on näin hiljaista 😉

      • salama
        10/08/2014 21:13

        Kaikki taitaa olla ulkona kun ei ole enää ihan niin kuuma 😀

        Maanantain-tiistain välinen yö muuten vaikuttaa kiinnostavalta: maanantaina vielä lähes varma hellepäivä ja aurinkoa. Yöllä Suomen yli kulkee kapea kostea vyöhyke. GFS Mixing ratio noin 12-13 ja kastepiste-ennuste Etelä-Suomeen yölle 18. Tuuliväänne 0-6 km jopa 25 m/s! Tosin CAPE lukemat jäävät lähes olemattomiksi. Veikkaisin kuitenkin että tuossa voisi kuitenkin noin suurilla kosteuslukemilla olla mahdollisuuksia yöllisiin ukkosiin vaikka CAPE näyttääkin hyvin vähäiseltä. Meteorologin analyysia odotellessa 😉

      • Janne
        10/08/2014 21:21

        Näillä ukkossaldoilla kaikki mikä edes vähän liittyy ukkoseen on parempi kuin ei mitään ja nimenomaan tämä etelärannikolla. Tiistainakin saattaa mennä helleraja rikki etelässä. Toisaalta vielä on kesää jäljellä.
        Myöhäisin hellepäivähän on 17.9.1947 ja myöhäisin 20 ylitys 30.9.2011

      • Risto
        11/08/2014 09:51

        Suhtaudun noihin GFS:n mataliin CAPE-arvoihin varauksella, pitää katsoa mitä WRF on mieltä. Viime vuonna elokuun MCS:llä oli enemmän energiaa käytössä kuin GFS ennusti.

  72. Janne
    09/08/2014 20:37

    Pidetään nyt kaikki sormet ristissä sen puolesta, että tiistaina on vielä hellettä. Keskiviikkoon en usko ja uskon jopa että voi olla kesän vika hellepäivä, vaikka teoriassahan syyskuun lopullakin voi niitä olla. Viimeksihän syyskuussa oli helteitä vuonna 2002 ja 2004 taisi olla 25,0 eli 0,1 jäätiin.
    Sikäli mielenkiintoista, että hyvin lämpimiä syyskuita on ollut tuonkin jälkeen, erityten täällä etelässä 2006.

    • Säästä
      10/08/2014 13:02

      Tiistaina taitaa mennä aika tiukoille, mutta luultavasti Kouvolan seudulla voidaan päästä noin 25 asteeseen. Sen jälkeen saattaa helteiden aika olla ohi.

      • Janne
        10/08/2014 13:25

        Nyt oikeasti rupee vähän jännittämään tuon puolesta. Kyllähän tässä on päästy kärkitilastoihin esim. pisimmissä paikallisissa 30 asteen putkissa mutta se, miten laajalti selvinnee myöhemmin.
        Toivottavasti jäisi kesän vikaksi hellepäiväksi. Syksyn ensimmäistä pakkasyötä odotellessa. Luultavasti terminen syksy alkaa elokuun lopulla Lapissa.

  73. Säästä
    11/08/2014 09:50

    Mitäköhän sieltä on tulossa? Gotlannissa ukkostaa jo, toivottavasti tuo ukkosrypäs kerää vielä reilusti voimia.

    • Janne
      11/08/2014 12:44

      tuliskohan etelärannikolle

      • Säästä
        11/08/2014 15:48

        Tuskin, näyttää pahasti siltä, että saamme vain mössösateet, kun Baltia saa nauttia ukkosista.

      • Janne
        11/08/2014 16:05

        Ei sillä etteikö sateita nyt tarvittaisi mutta tätä menoa tästä tulee surkein ukkoskesä sitten 2008 nimenomaan etelärannikolla. Makuasioitahan nämäkin osittain on.

      • Juhani
        11/08/2014 16:21

        Ei taida ukkosia rintamaan juuri liittyä. Jotain hajanaista on nyt rintaman takaosassa. Muutenkin tuo sadealue alkaa näyttää siltä, ettei siitä vettä kerry kuin korkeintaan 10 milliä. Se on yhtä tyhjän kanssa täysin rutikuivassa maastossa.

      • Janne
        11/08/2014 16:31

        Ennakkovaroitus ukkospuuskista siirrettiin tiistailta keskiviikkoon.

      • Säästä
        11/08/2014 16:40

        Tämä sadealue tuli taas aivan liian aikaisin verrattuna ennusteisiin. Baltiassa on tosiaan kivat ukkoset. mutta vaikka ne tulisivat Suomeen taitaisivat jäädä aivan itäisimmän Suomen asiaksi.

        Muutenkin tuntuu noille FMI:n ja Forecan sadetutkaennusteille olevan todella vaikeaa ennustaa sadealueiden etenemisnopeus. Välillä sateet tulevat 2-5 tuntia ennustettua nopeammin. Ei luulisi olevan niin vaikeaa, jos sateet liikkuvat suunnilleen tasaista nopeutta.

      • AP
        11/08/2014 17:14

        ”Välillä sateet tulevat 2-5 tuntia ennustettua nopeammin.”

        Totta, huomannut saman aiemmin etenkin lounaasta saapuvien sadealueiden kohdalla. Nytkin ennusteen mukaan sataa 80 %:n todennäköisyydellä vasta klo 21 mennessä ja tutkan mukaan sade alkaa jo kohta klo 18 jälkeen.

      • Janne
        11/08/2014 17:21

        Sen verran korkea kastepiste tällä hetkellä että varmasti edes heikkoa ukkosta on jossain vaiheessa. Sadealueita kannattaa mieluummin seurata tutkasta, kun nuo ennusteet menee niin pieleen valitettavan usein.

  74. Jykä
    11/08/2014 17:46

    Ja kun sadealue lähestyy Helsinkiä niin vauhti hiipuu täysin…kohta ilmeisesti taas aurinkokin näyttäytyy?

    • Säästä
      11/08/2014 17:51

      oho tuota heikkenemistä voisi kutsua jo uskomattomaksi 😀 En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

      • Juhani
        11/08/2014 18:46

        Juu. Ennusteanimaatioissa näyttää kunnon sadealueelta ja paikkakuntaennusteen mukaan sade jatkuisi aamulla klo 8:aan asti. Ei tuosta repaleisesta kuuroalueesta kyllä mitenkään sellaisededn ole, ellei sitten yhtäkkiä voimistu ja laajene.

      • Juhani
        11/08/2014 19:08

        Siis…”mitenkään sellaiseen ole…” Tämä on vähän huono sabluuna, kun ei ole editointimahdollisuutta. Jäävät typot korjaamatta. No, joka tapauksessa tuota sadealuetta on odotettu hartaasti, mutta torsoksihan se näyttää jäävän.

  75. Janne
    11/08/2014 19:22

    Harvemmin sadealueet ihan noin spontaanisti heikkenee. Nyt kyllä Kirkkonummella lähestyy jokseenkin lupaavan näköinen pilvi mutta katsotaan.

    • Säästä
      11/08/2014 20:08

      estofexin ennuste piti muuten hyvin paikkansa, mutta Etelä-Suomeen ei taida tulla mitään Baltian ukkosiin verrattavaa.

      • Janne
        11/08/2014 20:14

        Ukkosia ei ole tulossa. Seuraavaa yritystä keskiviikkona ja ehkä torstaina.

      • Säästä
        11/08/2014 21:24

        Baltian ukkosetkin hiipumassa, vaikea tässä on enää mihinkään uskoa. Mahdollisuuksiin nähden tästä päivästä tuli aika onneton.

      • Janne
        11/08/2014 21:51

        Joskus on toukokuun lopulla, kuten 2007 esiintynyt etelässäkin todella hienoja yöukkosia. Siten tämä kesä on ollut TÄYSIN onneton.

  76. Sami
    11/08/2014 20:58

    Nyt kun helteet on hiipumassa, niin 7.7.-12.8. jakson keskilämpötila tulee olemaan Jyväskylässä +19,9. Ihan mukava 37 päivän jaksoksi. 4.7.-15.8.2010 kuitenkin pistettiin aste paremmaksi(+20,9) ja kuuman jakson pituus oli 5 päivää pidempi.

  77. Kristian
    11/08/2014 21:42

    Onko täällä pk-seudulla joku salainen magneettikenttä vai mikä vai miten himskatissa joka ikinen sadealue voi eksyä reitiltä, vaikka olisi ihan selvästi tulossa tästä yli?? Taas on tullut maksimissaan kymmenen pisaraa tässä illan aikana, vaikka ennusteissa oli jatkuvaa sadetta.

    Maikkarin sivulla oli aika väljä tulkinta ECMWF:n kuukausiennusteesta. Maikkarin mukaan on tulossa ”selvästi keskimääräistä lämpimämpi syksy” mutta FMI:n oman tiedotteen mukaan ECmWF ennustaa Pohjois-Eurooppaan 0,5-1 astetta keskimääräistä lämpimämpää syksyä. Se olisi selvästi viileämpi kuin vaikkapa viime vuonna. Lisäksi lämpötila- ja ilmanpaine-ennusteissa on ristiriitaisuutta.

    Pieniä,ihmeitä pitää tapahtua, etteikö syyskuu olisi myös lämmin, sillä kaikki vesistöt ovat niin lämpimiä ja se ruokkii lämmön jatkumosta, ellei yhtäkkiä ala tuulla pohjoisesta.

    Mutta jos nyt päästäisiin eroon näistä helteistä. Onhan noissa ennusteissa 21-22 astetta ainakin päiviksi etelään vähintään, joten sekin on kiistatta kesäistä.

    • Janne
      11/08/2014 21:54

      Syyskuun lämmöistä sen verran, että toki lämpimät vesistöt kasvattavat lämpimän kuun mahdollisuutta mutta jos virtaus käy pohjoisesta niin räntäkuurotkin ovat mahdollisia.
      Huomisesta voi hyvinkin tulla kesän vika hellepäivä ja täten tullaan jaetulle kärkisijalle tuon 1970-luvun hellekesän kanssa.
      Meteorologit twiittaa keskiviikon vastaisena yönä ukkostavat merellä, jospa etelärannikollekin liikenis.

      • 12/08/2014 13:32

        Helsingin Kumpulassa oli hetki sitten +25,1. Utti, johon joku meteorologi veikkasi hellerajan ylitystä, oli ”vain” +22 asteessa. Kyllä nyt pitäisi helteiden olla ohi, luojan kiitos, jos ei tule jotain täyskäännöstä.

    • Teemu
      12/08/2014 09:27

      Niin MTV:n sivuilla todettu näin: ”Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen ECMWF:n ennusteen mukaan syksyn alkupuolella Islannista Suomeen ulottuu korkeamman paineen alue.” Yhtälailla tuo tilanne voi tarjota pohjoisvirtausta ja olla hyvinkin otollinen sille.

    • Matti
      12/08/2014 10:35

      No aamuyöllä tulikin sitten pk-seudulla aivan kaatamalla vettä.

  78. Antti L
    12/08/2014 10:39

    Tutkimuksen mukaan ukkosia on esiintynyt tällä vuosituhannella eniten Länsi- ja Keski-Suomessa. Viime vuosisadan sääkirjoissa mainitaan, että ukkosia on eniten alueilla Luoteis-Uusimaa, Häme, Savo ja Etelä-Karjala. Tästä muutoksesta on keskusteltu tälläkin palstalla, mutta haluaisin kuulla meteorologin pohdiskelua, mistä tämä voisi johtua. Tilastoharhasta ei selvästikään ole kyse.

  79. salama
    • Matti
      12/08/2014 12:51

      Ohoh. Onpas tullut möhkäleitä. Yllättävän pieni supersoluksi ollut. Aiemmat havaitut ovat olleet reippaasti isompia.

  80. Juhani
    12/08/2014 12:13

    Aamuyöllä satoi täällä Hauholla sentään sen verran, että eilisillasta tähän aamuun kertyi mittariin 21 mm. Erot lyhyillä matkoilla olivat suuria. Vajaa 10 km länteen päin tuli vain 10 mm ja 10 km idempänä 40 mm. Ukkonen jyrisi tunnin verran klo 4.00-klo 5.00 ja pari kertaa sen verran lähellä, että täytyi nousta irrottelemaan tietokoneiden ja laajakaistan piuhat seinästä. Enemmän olisi saanut sataa. Toivottavasti kuurot osuvat kohdalle lähipäivinä. Nythän on ihanteellinen kesäsää, kun aurinko alkoi taas paistella ja mittarissa on 22 astetta.

  81. Säästä
    12/08/2014 13:40

    Kumpulassa 25,1 astetta ja aivan kohta sataa. Meni kyllä tiukalle ennätyksen sivuaminen, mutta nipin napin siihen päästiin 😀

  82. Janne
    12/08/2014 13:40

    Joo helleraja menee mukavasti rikki vielä tänään.
    Ensi yönä voi näkyä komeita elosalamoita Suomenlahdella.

    • Janne
      12/08/2014 13:53

      Meneeköhän tämä jakso kuitenkin edelle, jos otetaan huomioon maksimilämpötilat, nythän on ollut eniten koko maan osalta >30 asteen päiviä.

    • Jake
      12/08/2014 14:06

      Vain elosalamoita? Luulisi että ukkostakin oli luvassa? Eikö etelärannikolle tule enää kovia ukkosia ollenkaan?

      • Janne
        12/08/2014 14:16

        Kyllähän sitä huomenna ja ylihuomennakin voi ukkostaa etelärannikolla – jälleen kerran!

    • Jake
      12/08/2014 18:49

      Toivottavasti tulisi, täällä etelärannikolla ainakin ollaan jo koko kesä odotettu ensimmäistä kunnon ukkosta!

      • Janne
        12/08/2014 19:18

        Olihan 20.7. kunnon ukkonen ja 7.8. tuli melkoinen yllätysukkonen mutta muuten ollut vaisua.

    • Jake
      12/08/2014 20:24

      En muista päivämäärää, mutta täällä aivan meren juurella asuvana olen nähnyt vain yhden kohtalaisen, mutta todella lyhytkestoisen ukkosen, toinen kerta oli muutama jyrähdys. Vaisua nimenomaan on ollut, lähes kaikki ukkoset on hämmästyttävällä tavalla kiertänyt etelärannikon. Tänään satoi kolmannen kerran 6 viikkoon.

      • Janne
        12/08/2014 20:46

        Olikohan tuo ukkonen 30.7. joka oli kunnon pannukakku. Yöllä heräsin siinä 3,45 kunnon rankkasateeseen ja toivonkipinä heräsi mutta ei ukkosta.

  83. Säästä
    12/08/2014 14:07

    Ukkospuuskavaroitukset tälle päivälle taisivat olla melko turhia, sillä ei kovin montaa salamaa ole rekisteröity missään päin maata.

  84. Teemu
    12/08/2014 14:14

    Jengit kauhkaa täällä ennätyksistä suuntaan tai toiseen. Eikös se olisi ennätyksellistä, että mentäisiin keskiarvoissa joskus?..:)

  85. Sami
    12/08/2014 14:20

    Pahasti haisee tuo tämän päivän hellerajan ylitys kun lämpötilakäyrää katsoo….ja yllätys yllätys juuri +25,1, ei olisi fmi:ltä eka kerta…

    • Matti
      12/08/2014 14:37

      Porvoon mittausasema +24.9 tällä hetkellä tuon kuuron etureunassa ja voi ehtiä hellelukemiin. Tuskin niitä tilastoennätykset kiinnostaa, toisin kuin meitä täällä 😉

    • FLCPete
      12/08/2014 16:19

      Olisi noussut korkeammallekin ilman viilentävää sadekuuroa. Nyt kun on kunnolla seljennyt, nousi taas yli hellerajan. Maksimit nyt 25,4 astetta

  86. Matti
    12/08/2014 20:36

    Mielenkiintoiseksi vetää. Epästabiili alue lähenee lounaasta yöksi ja päästään kokeilemaan, onko Itämerestä ukkosten synnyttäjäksi. Kosteudet eivät tosin ole kummoisiakaan.

  87. Säästä
    12/08/2014 22:25

    Tuntuu aivan uskomattoman mukavalta täällä rannikosta hieman sisämaahan päin, kun lämpötilat ovat 16:ssa asteessa. Ei varmaan ole näin viileätä ollut tähän aikaan illasta sitten heinäkuun alun.

  88. Quu
    13/08/2014 00:47

    Raahen rannikkoseutu kuittaa kesän mitä herkullisimmaksi ukkoskesäksi. Tavallisesti tästä majapaikan kohilta kulkee ukonilma päältä kerran 10:ssä vuodessa. Tänä kesänä jo neljä kertaa. Muutoinkin on ryskynyt ja rytissyt ihan kiitettävästi. Hyvä kesä!

  89. Janne
    13/08/2014 03:21

    Nyt tuli ihan hyvä ukkonen Kirkkonummellekin. Salamat lyö suhtkot kiivaaseen tahtiin.

  90. Matti
    13/08/2014 07:36

    Kyllähän tuo meri nyt sitten toimi ponnealustana ilmamassaukkosille. Salamat tosin tuntuvat olevan kaikki pilvisalamia.

  91. Jykä
    13/08/2014 07:46

    Nyt ollaan siinä vaiheessa kesää, että ukkoset rantautuvat jo tänne etelärannikollekin. Yöllä tuli taas herättyä ukkosen jyrinään…ja ilmeisesti äsken oli ainakin Helsingin kantakaupungissa jyrissyt ihan mukavasti.

  92. Pati
    13/08/2014 10:54

    Turunmaan saaristossa oli viime yönä liikkeellä ihan hienoa vesipatsaita, huomasin niitä vasta tänään kun selailin kuvasaldoa yöstä, oli muuten todella komeat ukkoset eikä loppuneet ihan heti.

  93. Säästä
    13/08/2014 11:57

    Ukkoskehitys on taas melko heikkoa päivä-aikaan. No onneksi yöllä oli mukava herätä kunnon paukkeeseen ja välkkeeseen. Vettäkin tuli kivasti, mutta olin liian väsynyt innostuakseni ukkosesta erityisen paljoa.

    • Teemu
      13/08/2014 14:25

      Sulle kävi klassisesti. Kun kerrankin paukkuu, niin homma ei nappaakaan…:)

  94. Janne
    13/08/2014 15:06

    Äsken Kirkkonummen ylitti heikohko ukkoskuuro, joka heitti rankan vesisateen niskaan.

  95. Antti L
    13/08/2014 18:31

    Tänään on sitten helteiden jälkeen nautittu varmaankin poikkeuksellisen normaalista elokuun puolivälin säästä.

  96. Janne
    13/08/2014 20:14

    Jälleen on ukkosta tulossa Kirkkonummelle. Tämä näyttää kyllä hyvin pieneltä kuurolta.

  97. Sami
    13/08/2014 23:59

    Sieltä on taas lounaasta tulossa rantaviivaa pitkin yöukkosia, tämän jälkeen voinee todeta että Jyväskylä on ainut paikka mitä ukkoset vihaavat.

  98. Janne
    14/08/2014 01:50

    Näihin öihin loppuu meikäpojan valitukset siitä etteikö ole ukkosia. Eilisiltanakin tuli tuo pieni ukkoskuuro ja nyt taas tämmönen laajempi rintama.

  99. Juhani
    14/08/2014 18:57

    Meni muuten sadekuuro- ja ukkosennusteet totaalisesti pieleen ainakin näillä kulmilla. Kuuroja ja ukkosia ennusti Foreca klo 11 alkaen aina klo 19:ään saakka. Vettä ei ole tullut tippaakaan nyt klo 19:ään mennessä eikä ole ollut edes lähelläkään tutkan perusteella. Lämmintä mukavat +22 astetta. Nyt se meri ruokkii ukkosia, joten rannikoilla saadaan toimintaa.

    • AP
      14/08/2014 22:36

      Komea iltaukkonen saatiin kuitenkin Tampereen seudulle klo 21-22. Iltapäivällä runsain sade ennustettiin tänne juuri klo 21, joten meni ennuste ihan nappiin täällä.

      Ei muutenkaan yhtään huono ukkoskesä täälläpäin. Touko-kesäkuussa oli vain pari kertaa, mutta heinäkuussa ja etenkin heinäkuun lopulla oli useampi kerta, samoin nyt elokuussa noin joka toinen päivä viimeisen viikon sisään.

  100. Janne
    14/08/2014 19:26

    Tällä kertaa ukkoset liikkuu kaakosta luoteeseen joten tuo ukkosrintama joka nyt on Suomenlahdella ei tällä kertaa tule Kirkkonummelle mutta lisää on varmasti tulossa.

    • Janne
      14/08/2014 19:29

      Lapissa näyttäisi terminen syksy alkavan 1-2 vko sisään.

  101. Sami
    14/08/2014 23:19

    Sentäs yöukkosen välähdyksiä täälläkin näkee, tuohon päijänteelle kehittyi kuuro, muttei taida osata suunnistaa kovin lähelle. Muutama hentoinen jyrähdys kuulunut välähdysten lomassa.

    • Sami
      15/08/2014 01:22

      Yksi jysäri saatiin, parvekkeella katsoin ja kun välähti niin nousin penkiltä ja tuuletin kunnolla 😉 Mutta aika p…ahan tämä oli….jälleen kerran.

  102. Jykä
    15/08/2014 10:50

    Vieläkö tänä kesänä / alkusyksystä Suomessa mitataan hellettä? Veikkauksia?

    • Sami
      15/08/2014 11:22

      Ei mitata enää helteitä, ovat jo niin kaukana

      • Janne
        15/08/2014 12:16

        Toisaalta syyskussa on helteet mahdollisia. Uskon silti että kesäisiä kelejä on vielä syyskuussa mutta tuskin helteitä.

      • Janne
        15/08/2014 12:24

        Veikkaan myös että tulee vielä joitakin koviakin ukkosia ainakin täällä etelärannikolla, riippuen tietysti säätilasta.

      • salama
        15/08/2014 13:30

        Jep, nykyään 20 asteen lämpötilat syyskuun alussa tuntuvat olevan jo ihan normaaleja etelä-Suomessa

      • Jeppe
        15/08/2014 15:08

        Eivät ne vielä saavuttamattoman kaukana ole. GFS on muutaman kerran väläytellyt Puolan, Baltian, Länsi-Venäjän suunnalle vielä lämmintä ilmamassaa. Sopivasti eteläistä ilmavirtausta ja noita lämpimiä ilmamassoja jos saataisiin Suomen ylle ja siihen vielä aurinkoinen korkeapainesää päälle, niin silloin voi helteet olla vielä mahdollisia.

        Mutta että mitataanko vielä tänä kesänä tai alkusyksystä helteitä, niin todennäköisimpänä vaihtoehtona itsekin pidän, että ei mitata.

  103. Säästä
    15/08/2014 13:41

    FMI:n mukaan elokuun alku on ollut suuressa osassa maata poikkeuksellisen lämmin, mutta eipä se oikein tuntunut heinäkuun saunakelien jälkeen

    • Janne
      15/08/2014 13:57

      Lapissahan mitattiin jopa 30 asteen kelejä kuun alussa.
      Oletkos nyt tyytyväinen kun ukkosia on ollut näinkin mukavasti. Kaksi peräkkäistä yöukkosta on viimeksi ollut heinäkuun 2012 lopulla ja nuo olivat ihan eri kaliberia kuin nämä ukkoset.

      • Säästä
        15/08/2014 15:57

        Tietenkin olen tyytyväinen ukkosiin, mutta harmittaa, että etelässä nuo kosteimmat ja kuumimmat ilmat tuntuvat aina menevän hukkaan, kun ukkosta ei syntynyt kirveelläkään (lukuun ottamatta joitain pieniä ukkosia)

      • Janne
        15/08/2014 16:11

        Niin, siihen nähden että heinäkuu oli etelässäkin harvinaisen lämmin niin ukkosia oli rannikkolla siihen nähden äärimmäisen vähän.

  104. Jykä
    15/08/2014 13:55

    Jotenkin tuntuu, että Foreca onnistuu tällä hetkellä huomattavasti paremmin ennustamaan varsinkin pilvisyyden. Ainakin ilmatieteenlaitoksen ennusteissa on jatkuvasti joko täysin pilvistä tai sateista ja kuitenkin aurinko on tänäänkin paistanut lähes koko päivän…

  105. Jykä
    15/08/2014 13:56

    Ja siis vielä aamulla tänäänkin piti olla täysin pilvistä sekä ajoittain sateistakin.

  106. Säästä
    16/08/2014 15:25

    Ei näköjään jaksa päivisin kovin kummoisesti ukkostaa, mutta ensi viikolla on vissiin vähän paremmat olosuhteet tai ainakin tällä hetkellä näyttää siltä.

  107. Antti L
    16/08/2014 15:41

    Hyvin hajanaisia ovat kuuropilvet olleet tänään Etelä-Suomessa ja ukkoset jääneet vähiin.
    Trombien esiintymiselle sisämaassakin tämä on kyllä hyvin tyypillinen ilma.
    Mitään huippulämmintä ei tästä elokuusta ole tulossa. Taidetaan ensi viikolla painua normaalin alapuolelle.

  108. Risto
    16/08/2014 22:10

    Vielä yksi merkittävä ukkospäivä tälle kesälle näyttäisi olevan tiedossa maanantaina. Viimeisimmän ennusteen erikoisuus on hurja alailmakehän tuuliprofiili, joka suosii trombeja (LLS > 15m/s, SRH 200 m2/s2). Maltilliset CAPE-arvot estänevät kuitenkin Kontiolahden kaltaiset tapaukset.

  109. Janne
    17/08/2014 11:35

    Nyt on tilanne se, että mennään jopa tavanomaista koleampiin lukemiin erityisesti öiden osalta mutta päivälläkin voi paikoin olla suhtkot viileää. Ei millään tule erityisen lämmintä elokuuta.

    • Säästä
      17/08/2014 12:06

      Poikkeuksellisen lämpimästä mennään tavallistä viileämpään nopealla tahdilla, kuulostaa erittäin tutulta tämän vuoden säiden osalta.

      • Janne
        17/08/2014 12:56

        Jos yöt olisivat etelässä muutaman asteen ennustettuakin kylmempiä, voitaisiin ehkä puhua harvinaisen kylmistä öistä.

        Säävuosi 2014 tulee tosiaan jäämään mieleen rajuista lämpötilan heittelyistä. Jo tammikuussa kävi näin: kuun alussa poikkeuksellisen lauhaa ja sitten harvinaisen kylmää ja sitten toukokuu ja alkukesä. Myös maaliskuun 3.viikko lukeutuu tähän.

      • Antti L
        17/08/2014 14:01

        Vähän toppuuttelua, sillä tuo maaliskuun kolmas viikko oli lähes normaalia keskellä hyvin lämpimiä viikkoja eikä tuota tammikuun pakkasjaksoakaan voi millään sanoa harvinaiseksi.
        Nytkin toistaiseksi on näkyvissä vain lievästi normaalia viileämpää.
        Poikkeuksellista oli kesäkuun räntäsateet ja toukokuun hellehuiput.

      • Janne
        17/08/2014 14:07

        Kyllä tammikuun loppu oli fmi:n tiedotteen mukaan harvinaisen kylmä. Maaliskuun 3. viikko oli kyllä hieman tavanomaista kylmempi myös fmi:n mukaan. Ensi viikko tuskin on kuitenkaan harvinaisen kylmä mutta viileää kuitenkin.

      • salama
        17/08/2014 19:09

        Syyskuussa sitten varmaan helleaalto ja 30 asteen ylitys 😉

      • Janne
        17/08/2014 19:30

        Syyskuun lämpö- ja kylmyysennätys 1968 28,8 ja -18,7 astetta. Osaako kukaan sanoa tai muistaako kukaan, esiintyikö tuolloin koviakin ukkosia?
        Syyskuussahan on viimeksi mitattu hellettä 2002 ja 2004 oli muistaakseni 25,0 astetta! Hellettä ei ole mitattu, vaikka on ollut erittäin lämpimiä syyskuita kuten 2006. Se on jokseenkin hämmentävää.

      • Antti L
        17/08/2014 22:39

        Helteen päättyessä 7.-8.9.1968 oli jonkun verran ukkosta, mutta ei kovia. Sitten 17.9. ukkonen räiskäytteli useamman kerran kovaa lämpötilan ollessa alle 10 astetta. Näin Etelä-Hämeessä, en tiedä miten muualla.

      • Teemu
        18/08/2014 07:37

        Vastahan täällä moni huuti hyvin lämpimän elokuun perään. Miksi? Taas taidettiin vetäistä päätelmät sillä hetkellä vallinneesta kelistä ja joistain pitkistä ennusteista.

    • Jeppe
      18/08/2014 15:50

      Ei tästä mitään ennätyslämmintä elokuuta tule, mutta keskimääräistä lämpimämpi suurella todennäköisyydellä. Pidemmän ajan sääennusteet ovat elokuun loppua kohden ennakoineet lämpötilojen pysyvän aika vahvasti viime päivien tasolla, välillä voi olla lämpimämpääkin. Elokuun lopussa ollaan ennustetuilla lämpötiloilla varmaan taas vähintään pitkäaikaisissa keskiarvoissa, mahdollisesti keskimääräistä lämpimämmässäkin säässä.

      • Nimetön
        18/08/2014 21:35

        Elokuun keskilämpötila on ollut Etelä-Suomessa tähän mennessä noin 21 astetta, joten normaalia kylmempään elokuuhun vaadittaisiin loppukuun ajalta noin 10 asteen keskilämpötila. Tavanomaisella 15 asteen kelillä koko kuukauden keskilämpötilaksi jäisi reilut 18 astetta, jota voidaan pitää harvinaisen lämpimänä. Pohjois-Suomessa on tainnut olla suhteessa normaaliin vielä lämpimämpää alkukuusta.

        Mitään koleita öitä en kyllä havaitse näköpiirissä; pikemminkin päinvastoin sateisessa säässä tulevat yöt ovat melko lämpimiä.

  110. Jykä
    18/08/2014 08:07

    Siis miten niin kylmiä öitä, mielestäni nyt on jopa harvinaisen normaalia elokuun loppupuolen säätä? Ainakin jos puhutaan etelä-Suomen osalta. Pohjoisessa on toki jo ollut ensimmäiset yöpakkaset, mutta sekin on täysin normaali ilmiö. 🙂

  111. Kari
    18/08/2014 08:37

    Täksi viikoksi Ilmatieteen laitos ennustaa runsaita sateita ukkosen ryydittämänä. Jopa 100 milliä saattaa mennä jossain rikki kuurojen paikallisuudesta riippuen. Jo jonkin aikaa olen ihmetellyt sateen määrä- ja todennäköisyysennusteita. Nytkin tänne Satakuntaan ennustetaan ihan vain muutamia millejä täksi viikoksi, vaikka tänäänkin tullee aika reipas ukkoskuuro/sadealue. Osapuilleen samanlaiset sade-ennusteet tulee kaikille Satakunnan sääasemille. Näin taitaa silti olla muuallakin.

    • Antti L
      18/08/2014 09:00

      Minäkin olen ihmetellyt, että onko noissa IL:n paikkakuntaennusteissa ollut desimaalivirhe, kun ennustetaan aina hyvin pieniä määriä, yleensä millimetrin osia.

      • Säästä
        18/08/2014 11:23

        Luulen, että FMI ottaa vain varovasti näiden ennusteiden kanssa. Forecan ennusteissa taas näkyy usein jopa useiden kymmenien millien sateita ja ne menevät todella usein pieleen.

      • Nimetön
        18/08/2014 21:31

        Ne FMI:n sade-ennusteet ovat yksikössä mm/h. Eli 0,5 mm:n sadekin koko päivän jatkuessaan tekisi jo 12 mm. Esimerkiksi Helsinkiin ennustettu kertymä on huomisiltapäivään mennessä noin 18 mm.

  112. Janne
    18/08/2014 12:23

    Ensi yönä lienee jälleen tulossa ukkosia ja mahdollisesti jopa vesipatsaita.

  113. Juhani
    18/08/2014 14:18

    Alkaa hiukan näyttää, että tämän päivän ukkosista tulee pannukakku. Muutama salama toistaiseksi.

    • Säästä
      18/08/2014 14:42

      Yhtenäistä sadetta piti olla koko päivän, eikä aamun jälkeen ole satanut melkein ollenkaan. Nyt olisi taas illaksi ja yöksi runsaita sateita ennusteissa, mutta taitavat olla paikallisia kuuroja ennemmin kuin laaja-alaisia sateita.

      Toivottavasti sateiden ennustaminen paranee huomattavasti, sillä nyt lähes kaikki sateet ovat ennustettavissa loton tapaan.

  114. Janne
    18/08/2014 15:29

    Nyt sieltä olisi ukkosta tulossa mutta katsotaan miten tämän setti näkyy livenä.

    • Sami
      18/08/2014 16:35

      Tosi hurja ukkonen salamoineen tuli Helsinkiin 😉 Tosi vähän tuossa kylmässä rintamassa edes ukkosia oli, ne vähätkin kuihtuivat kun tulivat linjalle Helsinki-Jyväskylä

      • Säästä
        18/08/2014 17:59

        Myrskyvaroitus hyvin kertoikin tästä totaalisesta pannukakkuvaihtoehdosta, joka näyttää toteutuvan lähes aina, kun sellaisen riski on olemassa.

      • Janne
        18/08/2014 19:13

        Yöukkosiin kyllä on mahdollisuudet. Tuo aiempi ukkonen tuotti täällä jopa yhden välähdyksen ja jyrinät perään! Enimmäkseen vain sateli ja saimme pannaria! 😉

  115. Jeppe
    18/08/2014 20:12

    Ukkosen ystäville sellaista tietoa, että vielä syyskuussakin voi olla kovia ukkosia. Täälläpäin oli, sanoisinpa että koko silloisen vuoden kovin ukkonen eräänä 2000-luvun alkuvuotena vasta syyskuun puolivälin jälkeen. Vuosi oli joko 2003 tai 2004, en muista tarkalleen. Se oli sellainen yö/aamuyöukkonen. Salamoi ja paukkui oikein kunnolla silloin taivas solkeanaan sinireunaisia ja punareunaisia salamoja.

    • Janne
      18/08/2014 20:27

      Puhumattakaan lokakuusta. Vuonna 2006 täällä oli muistaakseni kovin ukkonen vasta 1.10.
      Moni varmasti muistaa myös 19.10.2011 ukkoset. Sehän on myöhäisin ajankohta suurille, yli 2 cm rakeille.

      • Ruma
        18/08/2014 20:42

        Lohjalla oli ihan merkittävä ukkonen 30.11.2005. Aamulla kahdeksan jälkeen mereltä saapunut rintama sai aikaan kymmeniä välähdyksiä ja jyrähdyksiä ja muutama isku aika lähellekin. Kyseinen hidasliikkeinen solu iski parin kolmen minuutin välein runsaassa räntäsateessa. Tuolloin syksy oli hyvin lämmin ihan marraskuun loppupuolelle saakka ja lämpimän meren vaikutuksesta tuli todellinen yllätysukkonen, yksi muistettavimpia päivämääriä omassa säähistoriassa.

      • Ruma
        18/08/2014 20:49

        Tuon 1.10.2006 ukkosen muistan hyvin, Lohjalla välkytteli pitkin päivää. Jäi kuitenkin pääasiallisesti merelle mutta ihan hienon näköistä noinkin syksyllä. Muutenkin etelässä syyskuu on usein ollut vielä ihan hyvä ukkoskuukausi, nyt varsinkin uskon mahdollisuuksiin kunhan säätilanne muuten on suotuisa.

      • Janne
        18/08/2014 22:00

        Eikä pidä unohtaa 1.10.2007 tuhannen salaman ukkosta Etelä-Suomessa. Se oli jo ajankohtaan nähden melko harvinaista.

      • Ruma
        19/08/2014 08:21

        Tuosta 2007 lokaukkosesta muistaisin omalta kohdalta vain, että jäi muutamaan jyrähdykseen mutta kuurot olivat rankkoja. En muista missä tuolloin olin. Sen sijaan kun tarkistin tuon 19.10.2011 tiedot, tuli mieleen se myöhäissyksyn ilta jolloin leiskui ihan mukavaan tahtiin lounais- ja etelätaivaalla. Ukkonen ei tullut kovinkaan lähelle, mutta ajoittaiset sateet olivat rankkoja.

  116. Jykä
    19/08/2014 08:28

    Ennustetut yöukkoset sekä sateet jäivät ainakin viime yönä tulematta….mutta onhan tässä tietty tällä viikolla vielä saumaa uusille yrityksille. Nyt kuitenkin nautitaan auringonpaisteesta.

    • Teemu
      20/08/2014 08:47

      No oli Hyvinkäällä viime yönä. Kajahti talon viereen siten, että puu meni halki ja maakin halkeili. Pirun hyvä paukaus oli…:)

  117. Janne
    20/08/2014 11:29

    Suomenlahdelta on lounaan suunnalta tulossa pääkaupunkiseutua kohti ukkosta, joka hieman näyttäisi voimistuvan merellä mutta pidetään pää vielä kylmänä.

    • Janne
      20/08/2014 12:31

      Paha mennä edes vielä tässä vaiheessa sanomaan miten tulee käymään. Tilanne elää koko ajan. Lupaavalta kylläkin vaikuttaa. Ukkosiahan on nyt hemmetti sentään koko ajan rannikolla 🙂

      • Sami
        20/08/2014 14:06

        Toisilla on hauskaa, toisilla ei 😦

      • Janne
        20/08/2014 18:36

        On tää hitto soikoon yhtä tykitystä! Äskenkin meni hieno ukkonen ja taas taittaa pukata uutta!

  118. Jykä
    20/08/2014 14:44

    Aikamoinen show tällä hetkellä. :))

  119. Tapio R.
    21/08/2014 08:41

    Katsotaan, saadaanko aikainen ensilumi tänä syksynä Päijänteen itäpuolelle. Jos matalapaineet alkavat Venäjällä liikkua itäisen Suomen yli pohjoiseen, niin syyskuussa on mahdollisuuksia saada lunta.

  120. AP
    21/08/2014 12:31

    Alkaa näyttää siltä, että elokuun ja koko kesän säät voidaan laittaa pakettiin, sillä suursäätilaan ei näytä enää tämän kuun puolella tulevan muutoksia. Toki terminen kesä jatkuu suuressa osassa Suomea vielä vaikka kuinka pitkään, mutta varsinaiset kesäsäät näyttävät päättyvän näihin rankkasateisiin. Varmaan jokunen 20-asteinen päivä tullaan vielä mittaamaan jossakin, mutta ainakin helteiden paluu näyttää erittäin epätodennäköiseltä.

    Eli elokuun osalta tuli voimakas kahtiajako: alkupuolisko kuuma ja vielä melko poutainen, mutta paikallisia voimakkaita ukkoskuuroja – loppupuolisko matalapainesäätä runsaine sateineen, muttei kovin kylmää ilmavirtauksen pysyessä etelän/lounaan puoleisena (paitsi Lapissa). Tuskin silti ainakaan yleisesti elokuu enää yltää lämpimyydessään aivan kärkisijoille (häviää luultavasti viime vuosien lämpimimmille elokuille 1997, 2002 ja 2006), vaan ollaan lähempänä elokuuta 2010. Sade-ennätyksiä voidaan vielä ehtiä tehdä – kuinkahan paljon esim. Vaasassa on jo sadetta kertynyt kun sinne saatiin niitä ”ylimääräisiä” ukkoskuuroja jo kuun alussakin?

    Koko kesää leimaa voimakas poukkoilu hyvin lämpimien ja hyvin kylmien ilmamassojen välillä. Ensimmäinen huippulämmin viikko uusine paikallisine lämpöennätyksineen saatiin jo 19.5.-25.5. kun heti seuraavalla viikolla oli jopa harvinaisen kylmää. Lopulta lämpimät viikot voittivat määrällisesti kylmät viikon pitkän heinä-elokuussa vallinneen hellejakson takia (etelässä etenkin 17.7.-11.8. ja muitakin helleputkiennätyksiä syntyi), muttei pidä unohtaa myöskään kesä-heinäkuussa vallinnutta pitkää kylmää jaksoa (12.6.-3.7.), jolloin jäätiin etelässä joka päivä alle 20 asteen ja ajoittain oltiin lähempänä 10 astetta kuten juhannuksen tienoilla. Viimeksi yhtä pitkä alhaisten päivälämpötilojen kausi oli kesällä 1965. Juhannusviikon lumi- ja räntäsateet olivat myös harvinaista herkkua. Juhannuksen jälkeenkin matalapaine piti kylmän ilman ”nalkissa” ja sadekuuroja tuli harva se päivä lämpötilojen ollessa edelleen alhaisia. Silloin luin Hesarissa jonkun lanseeranneen käsitteen ”syksyinen kesä”, joka kuvasi säätyyppiä aika hyvin vuoden valoisimpaan aikaan. Linnunpoikasia kuoli, huvipuistot ja kesätapahtumat kärsivät yleisökadosta jne. Kuka olisi kuitenkaan silloin arvannut, että vain vähän myöhemmin elokuun puolivälissä kaikki päivittelevät kuinka kuuma kesästä tuli ja kuinka helteisiin oli ehtinyt kyllästyä jo moni sellainenkin, joka normaalisti ei kärsi niistä.

    Tästä poukkoilusta johtuen tämän kesän saldoksi kirjataan kaikkein vähiten keskiarvojenmukaisia 20-25 asteen päiviä. Eniten on joko selvästi alle 20-asteisia päiviä tai sitten yli 25-asteisia hellepäiviä. Tampereella hellepäiviä omien laskujeni mukaan kertyi 31 eli edelle jää vuodesta 1959 alkaen vain kesät 1997 ja 2010. Toisaalta vähintään 20-asteisia päiviä oli viime vuonna jopa enemmän vaikka hellepäiviä oli silloin puolet vähemmän kuin tänä kesänä.

  121. Juhani
    21/08/2014 12:46

    Videokuvaa eiliseltä Helsingistä:
    s://www.youtube.com/watch?v=ZkLL0tlF_fM

    • Matti
      21/08/2014 21:57

      Mitenhän jäikin kokonaan kyseinen episodi näkemättä vaikka huudeilla olin… Upea!

  122. Sami
    21/08/2014 21:33

    Mikähän ilmojenhaltijalle on tullut….elokuun loppupuolisko tulee olemaan näillä näkymin niin keskimääräinen kuin vain voi olla. Jyväskylässä ennustetut päiväkeskiarvot ovat +12…+14 ja keskiarvoksi tulossa +12,7(1981-2010 +12,8) Valmistaudutaanko tässä seuraavaan ääritykitykseen?, veikkauksia milloin sellainen tulee ja onko lämpimän vai kylmän puoleinen.

    • Matti
      21/08/2014 21:51

      Mielenkiinnolla seuraavaa suursäätilamuutosta odotellessa. Jos hyvin käy, niin syyskuu voisi alkaa jopa lämpimissä merkeissä. Ainakin mallit viittaavat siihen, että Välimeren lämmin ilmamassa aikaa työntyä pikkuhiljaa ylemmäksi Eurooppaa. Katsotaan mitä käy.

      • Janne
        21/08/2014 22:14

        Mun puolesta syyskuu voisi olla tänä vuonna keskimääräistä koleampi mutta veikkaa. lämmintä syyskuuta.

  123. Sami
    21/08/2014 23:37

    Ja nyt olisi sitten aika veikata loka-maaliskuun ajan poikkeamat suomeen. Tulos on edelleen se mikä tulee heti seuraavan kuukauden alussa, 14 paikan keskiarvo. Laskentatapa muuttuu ja näin ollen jokaisen tarvitsee vain laittaa yksi lukema/kuukausi. Pisteet menevät kuten aiemmin laitoin: toteutuma ennustukseen 0,0..0,5=5p, 0,6-1,0 4p, 1,1-2,0 3p, 2,1-3,0 2p, 3,1-4,0 1p. Extrapisteen saa jos veikkaa yli 4 asteen poikkeamaa ja se toteutuu. Veikkausaika päättyy 10.9.

    Tässä kuvitteellinen laskelma:
    Lokakuu Ennustus +1,3, Toteutuma -1,1, ero 2,4, 2p
    Marraskuu Ennustus -1,3, Toteutuma -1,8, ero 0,5, 5p
    Joulukuu Ennustus +4,7, Toteutuma +5,9, ero 1,2, 3p+1 extrapiste=yht 4p
    Tammikuu Ennustus -4,1, Toteutuma -8,2, ero 4,1, 0p+1 extrapiste= yht 1p

    • Janne
      22/08/2014 12:39

      Onnistuuko se, että veikkaan esim. Kaisaniemen poikkeamat. Kyllä tuokin minulle käy, mitkä 14 paikkaa sisältyy.

      • Sami
        22/08/2014 18:02

        Mennään koko suomen keskiarvolla. Kysyitkö että mitkä 14 paikkaa tuohon kuuluu?…No laitan ne kuitenkin: Kaarina Yltöinen, Helsinki Kaisaniemi, Helsinki-Vantaa la, Tampere-Pirkkala la, Lahti Laune, Lappeenranta la, Jyväskylä la, Tohmajärvi Kemie, Seinäjoki Pelmaa, Valtimo kk, Siikajoki Revonlahti, Rovaniemi la, Sodankylä ilmat.tutk, Utsjoki Kevo.

  124. Säästä
    22/08/2014 18:19

    Maanantaiksi on vissiin tulossa oikein kunnon matalapaine rankkoine sateineen, joten elokuun sademäärät taitavat nousta paikoin yli 200mm:iin.

    • AP
      22/08/2014 19:42

      Aamulehti tiesi kertoa, että johdossa ovat tällä hetkellä Kaarina (179 mm) ja Somero (178 mm). Ei siis Vaasa. Useita kymmeniä millejä lisää taitaa tulla vielä, mutta Suomen ennätyksiin on vielä matkaa (yli 250 mm Pohjanmaalla elokuussa 1967).

  125. Ryytikkä
    22/08/2014 18:46

    Syyskuun alulle näyttää GFS lämmintä välimeren ilmamassaa moneksi päiväksi, toivottavasti toteutuu että tulisi edes muutama kesäinen päivä vielä…. enpä muista toista näin kylmää ja sateista ja syksyistä elokuun loppua vähän aikaan… ja elokuu on vielä täysi kesäkuukausi, kuten yleensä syyskuun alkunakin on vielä yleensä kesäistä.

    Tuntuu että aina on joko sateinen ja kylmä jakso, tai kuiva ja lämmin jakso.

    • AP
      22/08/2014 20:26

      2008 oli viimeksi yhtä viileää ja sateista elokuussa näihin aikoihin. Vaikka nythän ei edes ole kovin kylmää keskilämpötilojen valossa, mutta kontrasti alkukuun kuumuuteen on aika suuri ja se saa sään tuntumaan tuulen ja sateen siivittämänä tavallistakin syksyisemmältä.

      Toki jos nyt ei enää tule yhtään kesäistä päivää tänä vuonna, se on aika harvinaista. Ainakin jos kesäisellä päivällä tarkoitetaan vähintään 20 asteen lämpötilaa ja enimmäkseen poutaa. Tampereen osalta viimeinen sellainen tältä vuodelta on toistaiseksi 17.8. Viimeisen 25 vuoden aikana vain kahdesti kesäpäivät ovat päättyneet näin varhain: vuonna 2008 viimeinen oli 18.8. ja vuonna 1993 15.8. Normaalisti syyskuun alkupuolella on vielä 1-3 tällaista kesäistä päivää ja joskus, mutta paljon harvemmin vielä syyskuun lopullakin: 1989, 2001, 2006 ja 2011.

      • Janne
        22/08/2014 21:30

        Paikoin päivälämpötilat ovat olleet tavanomaista viileämpiä ainakin etelärannikolla.
        Sääveikkaukseen osallistun myöhemmin elokuun lopulla. Heitän ilmoille termisen syksyn alun veikkauksen: Kaisaniemessä 29.9.

  126. Janne
    23/08/2014 13:09

    Elokuun keskilämpötila on tähän mennessä ollut etelärannikolla reilut 19 astetta eli ilman tätä viieleähköä loppukuuta olisi ennätyslämmin elokuu. Nyt ei päästä edes top-5 Kaisaniemessä.

    • Teemu
      23/08/2014 14:01

      Eikös tämä ole aika normaali eikä viileähkö?

      • Janne
        23/08/2014 14:12

        Tää tuntuu kylmältä alkukuuhun nähden ja etelässä on päivät ollut paikoitellen muutaman asteen tavanomaista viielämpiä mutta yöt melko tavanomaisia eli suhtkot normisäätä vaihteeksi.

        Liity säkin tohon sääveikkauskisaan, jotta saadaan mahdollissiman iso jengi taas kasaan!

  127. Tapio R.
    24/08/2014 09:57

    Tässä arvio tuleville kuukausille:

    Lokakuu +1,5
    Marraskuu +2,8
    Joulukuu +1,2
    Tammikuu -0,5
    Helmikuu -2,8
    Maaliskuu -2,1

  128. Janne
    24/08/2014 10:45

    Loka +1,8
    Marras +1,9
    Joulu +0,9
    Tammi -1,2
    Helmi -2,1
    Maalis +1,2

  129. Kari
    24/08/2014 11:37

    Loka +0,7
    Marras +0,1
    Joulu -0,9
    Tammi +1,2
    Helmi -2,1
    Maalis -1,9

  130. Janne
    24/08/2014 12:59

    Huomisesta tulee Etelä-Suomessa kyllä ajankohtaan nähden hyvinkin kolea 12-13 asteen päivä ja vettä tulee miltei koko viikon.

    • AP
      24/08/2014 23:07

      Ennusteessa pisti silmään, että myös Tampereelle ennustetaan alkuviikoksi vain 12-13 asteen sateisia päiviä, mutta torstaiksi jo 18 astetta. Mihinkäs tuo perustuu? Kuitenkin tuuli kääntyy pohjoisen puolelle, eikä sekään päivä näytä kovin aurinkoiselta. Kierrättääkö matalapaine lämmintä ilmaa jostakin?

      • Moikka
        25/08/2014 07:52

        Ilmamassa on lämpiämässä loppuviikkoa kohden, ensiviikolla gfs näyttää ihan kesäistä ilmamassaa.

      • Risto
        25/08/2014 11:39

        Juuri näin. Matalapaine tulee kaakosta, joten sen tuoma ilmamassa ei ole vielä kovin kylmää vaan lämpötilat jäävät sateiden alla muuten vain melko alhaisiksi.

  131. salama
    24/08/2014 22:36

    Loka +1,1
    Marras +0,6
    Joulu -0,5
    Tammi -0,3
    Helmi +0,9
    Maalis +1,3

  132. Sami
    25/08/2014 01:13

    Aika maltillisia ovat sääveikkauksen ennustukset olleet toistaiseksi, joulukuulle suurin poikkeamaveikkaus ollut reilu aste. esim. Jyväskylässä on poikkeama ollut alle 2 astetta vain kerran 14 viime joulukuun aikana ja viimeisestä 8 joulukuusta peräti 7 poikkeama on suurempi kuin 5 astetta….Älkää ottako tätä vihjeenä, mikä tahansa on mahdollista.

    • Janne
      25/08/2014 09:03

      Oliko Jyväskylässäkin viimeksi joukukuu 2005 tavanomainen puhumattakaan joulusta?

      • Sami
        25/08/2014 19:19

        Jep, 2005 on ainut joulukuu 14 viime vuoden aikana jonka poikkeama keskiarvoon on ollut alle asteen.(+0,1)

      • Janne
        25/08/2014 20:19

        Myös marraskuissa on ollut myös 2005 lähtien suuria poikkeamia, erityten ylöspäin ja vain 2010 alaspäin ja silloin reilusti. Muissa kuukausissa sitten vähemmän.

  133. Säästä
    25/08/2014 20:12

    Kovat oli luvatut rankkasateet. Olisiko meteorologeilla selityksiä vesittyneestä ennustuksesta?

    • Säästä
      25/08/2014 21:20

      Ennusteesta* ennustus siinä mielessä, että tarot-korteillakin voisi päästä yhtä hyviin tuloksiin johtuen ilmakehän kaoottisuudesta.

  134. Matti
    25/08/2014 21:43

    Nyt on hyvät kelit kaikille helteistä valittaville. Ei muuta kuin neljän seinän sisältä puistoon nauttimaan ja istumaan koko päiväks 🙂 sunnuntaina oli sentään ihan ok keli

    • Säästä
      25/08/2014 22:02

      No ainakaan nyt vanhuksien ei tarvitse kärsiä 🙂 katsotaan vaan, jos itsellesi joskus tulee sydäntauti tms. Millaisestakohan säästä itse tyykkäät sen jälkeen 🙂

      • Sami
        25/08/2014 22:18

        Syyskuun alkuun näyttäisi GFS tunkevan lämmintä korkeapainetta…kesä ei ole vielä ohi.

  135. Petri
    25/08/2014 21:50

    Kuuden kuukauden ennuste:

    Lokakuu +0,5
    Marraskuu +3,5
    Joulukuu +1,5
    Tammikuu +4,0
    Helmikuu – 1,0
    Maaliskuu + 3,0

    • Petri
      25/08/2014 21:55

      Jos saa korjata, tammikuulle +4,1, jotta Samin lupaama ekstrapiste on mahdollinen 🙂

    • Teemu
      26/08/2014 10:25

      Olet kyllä talvikelien kannalta todella pahanilmanlintu..:) Noilla luvuilla ei paljon lunta näy tammi- ja maaliskuussa.

      Ite jätän veikkauksen väliin, viime talvi ei saa toistua enää koskaan!

      • Petri
        29/08/2014 14:29

        Veikkaukseni perustuu aika pitkälti siihen, että syyskuusta näyttäisi tulevan lämmin, joten sitten vain veikkaan, että siitä eteenpäin joka toinen kuukausi on lämmin (ja joka toinen viileämpi). Toinen asia on se, että jäät ovat nyt aika ennätyksellisesti pakkautuneet Pohjois-Amerikan puolelle Jäämerellä – Koillisväylä on auki satojen merimailien leveydeltä kun taas Luoteisväylällä on vieläkin jäätä. http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/NEWIMAGES/arctic.seaice.color.000.png
        Kylmää ilmaa muodostunee siis ensiksi syyskuun puolella Pohjois-Amerikan puolelle ja polaaripyörre voi hyvin asettua jonnekin Kanadan saariston tienoille ennen kuin tilanne pääsee talven mittaan tasoittumaan.

  136. Ryytikkä
    25/08/2014 22:28

    oma veikkaus

    Lokakuu -3,0
    Marraskuu -2,5
    Joulukuu +0,5
    Tammikuu +0,5
    Helmikuu +2,0
    Maaliskuu + 3,5

    p.s, jes, syyskuun alulle vielä ihan kesäisiä päiviä, – vihdoin!

  137. Teemu
    26/08/2014 10:27

    EC näemmä korjaisi tuon korkean pois aika äkkiä…

  138. Teemu
    26/08/2014 15:05

    No osallistumpa..:)

    Lokakuu +1,5
    Marraskuu +1,6
    Joulukuu -1,1
    Tammikuu -1.9
    Helmikuu +0,7
    Maaliskuu -0,8

  139. Jykä
    26/08/2014 15:10

    Sadekuurot ovat toistaiseksi aika mukavasti kiertänyt pääkaupunkiseudun ja yllättäen tänään täällä on ollut lämpimin päivä yli viikkon!

  140. Janne
    27/08/2014 15:21

    Paljonkohan salamoita on paikannettu Suomessa elokuun aikana?

  141. Janne
    27/08/2014 20:10

    Kokiko kukaan tuota pääkaupunkiseudun ukkosta henk.koht. Kirkkonummella vaan jyrisi tällä kertaa.

    • Sami
      27/08/2014 21:46

      Nyt on ukkoset ottaneet Helsingin maalitaulukseen, vielä kun joskus olisi Jyväskylän vuoro 😦

      • Janne
        27/08/2014 22:29

        Kyllähän siellä voi vielä tärpätä jos syyskuussa kaikki natsaa!

  142. Sami
    28/08/2014 00:58

    Minun loka-maaliskuun ennusteeni on tässä:
    Lokakuu +0,3
    Marraskuu -0,4
    Joulukuu -4,7
    Tammikuu +1,2
    Helmikuu -4,2
    Maaliskuu +0,6

  143. Markus
    28/08/2014 20:01

    Lokakuu +0,1
    Marraskuu +0,4
    Joulukuu -0,7
    Tammikuu -1,8
    Helmikuu -1.1
    Maaliskuu +0,1

  144. Olavi
    28/08/2014 20:41

    Tässä mun talvi veikkaus: lokakuu +2
    marraskuu +4
    joulukuu +5
    tammikuu +3
    helimukuu +4
    maaliskuu +4

    eli me ei enää tartte lunta!

    • Janne
      28/08/2014 20:58

      Johan nyt on! Joulukuu +5 eli etelässä vuoden 2011 luokkaa!

  1. No trackbacks yet.

Jätä kommentti Kristian Peruuta vastaus