Etusivu > Mennyt sää, Säätietoutta > Säätä joka lähtöön

Säätä joka lähtöön

Edellisestä päivityksestä on aikaa ja moni on varmaan ihmetellyt päivitysten hitautta. Ajattelinkin käydä hieman läpi ”syitä” tähän hitauteen listaamalla joitakin vapaa-ajalla työstettäviä säähän liittyviä harrasteita – joista tämä blogi on vain yksi, joskin mieluinen osa. Eli vaikka uusia kirjoituksia ei välttämättä aina kuulu, ei se tarkoita, että sitä vain levättäisiin laakereillaan. Aktiivinen kommentointi pitää sivun ajantasalla ja tuoreena, vaikka päivityksestä olisikin aikaa. Kiitos siis lukijoille ja kommentoijille!

GFS

Parhaillaan työn alla on GFS-karttojen uusiminen:

http://www.puuppa.org/~pnuu/gfs/

Eli koko sääkenttien laskenta ja piirtoympäristö tulee jossain välissä muuttumaan niin, että GrADS-ohjelman sijaan käytetään Python-ohjelmointikieltä. Karttojen luontiskriptit kirjoitetaan siis alusta alkaen uusiksi. Tämän myötä kartoista tulee näyttävämpiä ja tiettyjen osien laskennat nopeutuvat huomattavasti. Malliluotausdatasta lasketut suureet kuten 0-3km CAPE, EL taso ja erilaiset konvektioindeksit saadaan huomattavasti nopeammin kun ne lasketaan erikseen Python-skriptin kutsuman Fortran-koodin avulla. Summa summarum: enemmän kenttiä, laajemmalle alueelle ja näyttävämmin.

LAPS

GFS-karttojen uusimisen lisäksi on talven/kevään aikana työstetty LAPS-karttoja. Kyseessä on tunnin välein tuotettava aineisto, jossa pyritään kaikkia erilaisia havaintoaineistoja hyödyntäen luoda paras mahdollinen kuva ilmakehän tilasta kyseisellä hetkellä. Aineiston avulla voidaankin esittää esimerkiksi lämpötilat koko Skandinaviassa tunnin välein. Lisäksi vaikkapa pakkasen purevuus/helteen tukaluus voidaan nopeasti laskea ja esittää karttamuodossa. Tarkoitus on lisätä myös ennustepuolelta tuttuja suureita, eli esimerkiksi tuulikonvergenssivyöhykkeiden visualisointi. Kaiken kruunaa keinotekoiset ”pseudo”luotaukset, joita voidaan laskea tunnin välein minne vain.  Tämä on erittäin hyödyllinen ominaisuus ainakin omasta mielestäni ja näistä on hyötyä esimerkiksi ukkosten lähituntiennustamisessa. Sivusto on tällä hetkellä tauolla odottamassa päätöstä, että millä koneella sitä ajetaan. Tuotoksia voi kuitenkin seurata sivulla:

http://www.puuppa.org/~pnuu/laps/

FINWRF

Jatketaan vielä, kas kummaa, mallimaailmassa. Pöytätietokoneella pyörivä hienohilamalli jatkaa työtään ja murjoo parhaillaan kahden tunnin välein lähihetkiennusteita 15 tunnin päähän. Talvella mallin ydin päivitettiin uusimpaan versioon. Kevään mittaan on tullut tehty testauksia eri malliasetuksilla, että miten mallista saisi kaikkein eniten irti. Lähikuukauden aikana tulee vielä tehdä lisätestejä, ennen ukkoskauden alkua. Mahdollisesti kahden tunnin ennustesyklistä siirrytään ”jatkuvaan” sykliin, eli aina tunnin välein tarkistetaan onko edellinen ajo valmistunut, jolloin joko käynnistetään uusi tai odotetaan hetken aikaa edellisen valmistumista. Tämän myötä ennusteiden saatavuus vaihtelee yleensä 1,5h-3h välillä. Lisäksi olisi tarkoitus tuoda uusia ennustekenttiä esille mallista ja joskus tulevaisuudessa piirtää kuvat niin ikään Python-ohjelmointikielen avulla.

Mallin tuottamiin ennusteisiin voi käydä tutustumassa osoitteessa:

http://www.puuppa.org/~pnuu/wrf/

MYRSKYVAROITUS.COM

Yhdessä Ari-Juhani Punkan kanssa päivittelemme talvisin 2-4 kertaa viikossa pitkää myrskyennustetta ja kesäisin pitkää rajuilmaennustetta. Tämän lisäksi teemme ajoittain merkittävistä päivistä yksityiskohtaisempia vaarallisen sään ennusteita. Parhaillaan eletään välikautta, mutta ukkosiin painottuvat ennusteet alkavat kauden käynnistyessä toukokuun aikana. Ennusteita ja paljon muuta myrskyihin ja rajuilmoihin liittyvää tietoutta voi käydä lukemassa osoitteessa:

http://www.myrskyvaroitus.com/

SÄLÄÄ

Pikauutisia säästä ja ilmastosta tulee jaettua Twitterin kautta niin oman kuin Ilmatieteen laitoksen tilin kautta:

https://twitter.com/ilmasto

https://twitter.com/meteorologit

Harrastan paljon säävalokuvausta ja talven aikana siirsin netissä olevat kuvani uudelle sivustolle, mutta paljon on töitä vielä edessä, että saisi kaikki otetut kuvat järjestettyä sopiviin kategorioihin ja tuotua ne mukaan blogimaailmaan.

Tässä taisi olla päällisin puolin vapaa-aikani säähän liittyvät harrasteet. Jotta päivitys ei olisi pelkkää omaelämäkertaa, niin laitetaan lopuksi hieman tilastoa kehiin.

Lämpötilapoikkeamaa

Alla on kuvattuna vuoden 2013 alusta alkaen päivittäinen maan etelä- ja keskiosan lämpötilapoikkeama pitkän ajan keskiarvosta. Siitä siis ilmenee milloin ja kuinka pitkiä kylmät jaksot ja lämpimät kaudet ovat olleet viimeisen reilun vuoden aikana.

Data: Ilmatieteen laitos

Kylmät jaksot ovat siis painottuneet molempien vuosien tammikuihin sekä viime vuoden maaliskuuhun. Näiden lisäksi on reilun vuoden aikana ollut maltillisempia viileitä kausia silloin tällöin. Lämpimien jaksojen osalta ”pinta-alaa” on enempi, mutta merkittävimmät tapaukset osuivat viime vuoden touko-kesäkuuhun (kesällä on hankalempi saada yhtä suuria lämpötilapoikkeamia kuin talvella) ja vuodenvaihteen tienooseeen. Lisäksi kuluvan vuoden helmi-maaliskuun leuto putki oli kestoltaan hyvin pitkä muutaman päivän notkahdusta lukuun ottamatta. Parhaillaan ollaan melko lähellä pitkän ajan keskiarvoja.

Sanottakoon, että tein samanlaisen kuvan maan pohjoisosan datasta ja se oli hyvin pitkälti samanlainen. Ainoana erona oli, että pohjoisessa poikkeamien amplitudi tuntui olevan hieman suurempi. Toisin sanoen lämpimien poikkeamien aikaan oli pohjoisessa anomalia pääsääntöisesti vielä suurempi kun taas kylmien jaksojen osalta poikkeama oli subjektiivisesti katsottuna enemmän tai vähemmän sama kuin etelässä.

Laskin vielä lopuksi koko jakson lämpötilapoikkeamien summan. Mikäli summaksi tulisi nolla, olisi sekä kylmien että lämpimien jaksojen ”pinta-ala” yhtä suuri. Maan etelä- ja keskiosassa poikkeamien summaksi muodostui 718 ”vuorokausipoikkeama-astetta” ja maan pohjoisosassa vastaavaksi arvoksi muodostui 848 yksikköä. Eli jos jonkun mielestä on edeltävän reilun vuoden aikana ollut keskimääräistä lämpimämpää, olisi hän myös oikeassa.

Mainokset
  1. Tapio R.
    09/04/2014 05:42

    Kiitos päivityksestä. Otavassa on selkeää ja lämpötila -7°. Kylmä tuuli oli eilen. Tänään iltapäivällä lähden Ouluun, jossa olen varhain huomenaamulla. Oulusta jatkan Pietarsaareen illaksi ja perjantai-iltana olen kotona Otavassa. Näen, kuinka kevät on edistynyt em. paikkakunnilla.

  2. Juha R
    09/04/2014 09:15

    Kiitos, mielenkiinnolla odotellaan noita puuppa-juttuja. Nakkaa kauden mittaan joku päivitys formula-puoleltakin

  3. Jani
    09/04/2014 12:06

    Kiitos päivityksestä ja infosta 🙂 Kiitos myös Myrskyvaroitus sivusta, olen seuraillut sitä aktiivisesti vuodet ympäri…
    Hyvää kevättä ja alkavaa kesää Paulille säätyön merkeissä..

  4. AP
    09/04/2014 16:35

    Tampereella jännätään vapautuuko Näsijärvi jäistä tänä keväänä ennätysaikaisin. Tämänhetkinen varhaisin jäidenlähtöaika on 16. huhtikuuta ja se on saavutettu kolmena vuonna: 1921, 1990 ja 2007. Kaikkia noita vuosia yhdistää lämpimät maalis- ja huhtikuut, vuonna 1990 ja tänä vuonna myös lämmin helmikuu.

    Viime päivien yöpakkaset ovat olleet toistaiseksi ennätyksen esteenä, mutta jos viikonlopun ennusteet (vesisadetta ja öisinkin plussakeliä) toteutuvat, taitaa uusi ennätys syntyä. Muutenhan huhtikuu ei ole ollut mitenkään erityisen lämmin. 1989 kun oli helmi-maaliskuussa kutakuinkin yhtä lämmintä kuin tänä vuonna oli, mitattiin Tampereella kaikkien aikojen varhaisin 20 asteen ylitys jo 13. huhtikuuta. Nyt ei olla lähelläkään mitään vastaavaa.

    • Teemu
      09/04/2014 22:33

      No onhan tuo aikaisin ja vielä kun vertaa kuuluisaan kevääseen 1867, niin onhan siinä. Tuolloin taisi lähteä jäät Näsijärvestä kesäkuun puolella. Olisi tosiaan mukavampi jos rikottaisiin kylmyysennätyksiä, mutta ne taitavat olla meikäläisten osalta kätelty jo kauan sitten ainakin kevään osalta.

      • Janne
        10/04/2014 07:20

        Rikottaisiin kylmyysennätyksiä mieluummin syksyllä.

      • AP
        10/04/2014 09:37

        Joo, 1867 lähti 17. kesäkuuta. Tuo nälkävuosi on omaa luokkaansa, koska toiseksi myöhäisin lähtöaika on 30. toukokuuta vuodelta 1941. Pitkän ajan keskiarvo on toukokuun alku, joskin 2000-luvulle tultaessa yhä useammin jäät ovat lähteneet huhtikuun puolella.

  5. 10/04/2014 07:22

    Puuppan WRF:ää ja GFS:ää ei ole talvella paljon tullut katseltua, mutta kohtahan ne alkaa taas olla ne ajat, että alkaa ilmamassa lämpötila- ja kosteusprofiilit kovasti kiinnostamaan.

  6. Antti L
    10/04/2014 09:48

    Tuossa edellisen osion lopussa oli puhetta lumettomuuden vaikutuksesta lämpötiloihin. Te jotka olette seuranneet ilmamassan lämpötiloja, niin onko tämän huhtikuun ensimmäisen kolmanneksen 850 hpa:n lämpötiloissa eroa viime vuoteen? Viime vuonna oli öisin sellaiset -10 ja päivisin +4, nyt yöllä -4 ja päivällä +7 tai +8. Voisi kuvitella, että ero johtuu lumettomasta maanpinnasta, vai oliko viime vuoden ilmamassa kuitenkin kylmempi vielä.

    • Teemu
      10/04/2014 14:07

      Wetterzentralesta, kun katoin niin koko alkukuu -5 – -10 Etelä-Suomessa ja sitten jo 9. päivä oli etelässä -10 ja aivan pohjoisessa -20. Lapista vielä pohjoiseen -20 – -25. Ilmamassa oli terävähkö kylmän kieleke Pohjoismaiden päällä juuri.

  7. El Tiempo
    11/04/2014 19:32

    Teemu :
    No onhan tuo aikaisin ja vielä kun vertaa kuuluisaan kevääseen 1867, niin onhan siinä. Tuolloin taisi lähteä jäät Näsijärvestä kesäkuun puolella. Olisi tosiaan mukavampi jos rikottaisiin kylmyysennätyksiä, mutta ne taitavat olla meikäläisten osalta kätelty jo kauan sitten ainakin kevään osalta.

    Makunsa kullakin, mutta että nälkävuosia pitää ruveta kaipaamaan…

    • Teemu
      12/04/2014 10:40

      Testattaisiin sitä kuuluisaa huoltovarmuutta ja puutarhaihmisten sietokykyä…:)

  8. Tapio R.
    11/04/2014 21:17

    Tulin tänään junalla Pännäisestä Seinäjoen, Tamperreen, Riihimäen, Lahden ja Kouvolan kautta Mikkeliin. Seinäjoen ja Tampereen välillä pienet ja keskikokoiset järvet lainehtivat vapaina. Myös Pursijärvi lähellä Oittia oli jäätön. Myös Naaranki Mikkelin länsipuolella on jäistä vapaa. Oulussa oli jäätä monilla pihoilla. Merikosken alapuoli oli jäistä vapaa. Siltojen yläpuolisella osuudella oli jäätäl. Kokkolan korkeudelle saakka oli metsissä lunta. Nyt Otavassa sataa vettä.

  9. Nimetön
    11/04/2014 22:23

    Herkulliselta näyttää viimeinen GFS-ajo….toteutuessaan saisi suomen huhtikuun lämpöennätys olla varuillaan(Jyväskylä +25,5 vuonna 1921, eli 93 vuotta vanha on ennätys. Korkeapaine sijainnee suomen kaakkoispuolella melko jämäkästi.

  10. Jani
    12/04/2014 08:28

    Oulussa Merikoski on sulana ollut pitkä aikaan, jo maaliskuun alussa oli jäät lähteneet Hartaanselältä. Oulujoki on sulana ollut myös helmikuusta lähtien, loputkin pienet jään rippeet suli ja lähti maaliskuun alussa. Kauneusvesialtaissa on jäitä, sinne on talven aikana juoksutettu vettä ohi voimalaitoksen ne kestää sulaa. Joki siis sulana.

  11. säästä
    12/04/2014 13:08

    Vielä aamulla ennusteltiin iltapäivälle +12 C, tällä hetkellä alle 6 astetta lämmintä. No josko päästäisiin edes kymppiin

  12. säästä
    12/04/2014 13:10

    Juuri tämän päivän kaltaisten tapausten vuoksi en edes jaksa katsella GFS-ajojen lottoarvontoja. Jos ei pystytä edes saman päivän ennusteita saamaan oikein, niin ei kyllä mene myöskään pitkät ennusteet usein oikein.

  13. Nicholas
    12/04/2014 15:55

    Tänään 12.4 Espoossa +4 ja Porissa +11. Onpa kyllä paska maa asua kun etelässä on kylmintä tämän hiton meren takia.

    • säästä
      12/04/2014 16:48

      miten se voi aina olla kaikenmaailman malleille ja sääkeskuksille yms niin vaikeata arvioida tuo meren vaikutus? nytkin jäätiin puolet ennustetuista lämpötiloista

    • Nimetön
      12/04/2014 20:38

      Kyllä Pori on vähintään yhtä mereinen paikka kuin Espoo, tosin Porissa meri on kylmempi.

      • Janne
        12/04/2014 21:32

        Riippuu mistä ilma virtaa!

  14. Sami
    12/04/2014 23:52

    Ei ainakaan Jyväskylässä pahasti ole ennustukset menneet pieleen, tämän päivän vuorokauden keskiarvo on kutakuinkin se, mitä viime päivät on ennustettu.

  15. Nimetön
    13/04/2014 09:02

    Kaveria enemmän varmaan harmittaa eilinen hurja ”kylmyys”, kuin pieleen mennyt ennuste. Noh, 4 astetta Helsingissä tähän aikaan vuodesta ei normista kauas heitä..;)

    • Jussi
      13/04/2014 12:36

      Täsmälleen, +4 on vain hiukan keskimääräistä viileämpää. Helmikuu ja maaliskuu olivat niin ällistyttävän lämpimiä, että siinä meni suomalaisilla taas suhteellisuudentaju siitä, millaista sään ”pitäisi” olla.

      Nyt näyttää taas, että pääsiäispyhiksi ja etenkin sen jälkeen tulisi hyvinkin lämmintä, jopa yli +15 astetta Etelä- ja Keski-Suomeen ja jos aurinko vielä paistaa pilvettömältä taivaalta, niin se on kyllä t-paitakeli!

  16. Antti L
    13/04/2014 13:16

    Eikä tämä nyt ole normaalia kylmempää kuin päivälämpötilojen osalta. Vuorokauden keskilämpötilahan pitäisi olla noin +3 astetta Etelä-Suomessa. Sama siis kuin marraskuun alussa, ettei tässä nyt kovin kesäisiä lukemia voi odottaa.
    Ihmisten mielessä keväällä on aina kylmä, lämpimälläkin säällä vähintään ”kylmä tuuli”, koska ihmiset odottavat, että heti lumien lähdettyä pitäisi tarjeta kuin kesällä. Syksyllä sentään on ihan hyväksyttävää, että kesälämpötilojen jälkeen on monta kuukautta ennen kuin talvi tulee.
    Usein meteorologitkin unohtavat kommenteissaan, että kevät ja syksy ovat samanlämpöisiä vuodenaikoja. Enpä ole juuri kuullut syksyllä sanottavan, että kovan tuulen takia sää ei tunnu kovin syksyiseltä.

    • säästä
      13/04/2014 14:19

      eiköhän täällä puhuttu vain noista ennustetuista lukemista, eikä mistään kylmyyden suhteesta keskilämpötiloihin. Tuolla logiikalla voitaisiin lopettaa kaikki sääpalveluiden tuottaminen, katsotaan vain keskilämpötiloista, millaista keliä on tulossa.

      • Sami
        13/04/2014 17:25

        Miten minusta tuntuu että olet ammattilainen tuossa valittamisessa? Viime viikonloppuna ennusteissa oli sade seuraavaksi perjantaiksi, lähdin hoitamaan kaupunkiasiat tuon vuoksi jo keskiviikkona ja kuinka ollakkaan perjantaina satoi.

      • Janne
        14/04/2014 10:32

        Suomalainen valittaa aina mutta säästä valittaminen jos mikä on tyhmää koska ei siihen voi vaikuttaa.
        Mitä ennusteisiin tulee niin ihan hyvin ne paikkansa pitää KUNHAN niitä osaa lukea OIKEIN!

  17. Jykä
    14/04/2014 08:34

    Joko Näsijärveltä jäät on lähtenyt?

  18. Toni 2
    14/04/2014 11:29

    Foreca Twitterissä tänään:

    ”Pääsiäsestä tulossa lämmin ja aurinkoinen, sunnnuntaina etelässä jopa 18 lämpöastetta.”

    Forecan omat ennusteet näyttää tällä hetkellä max. +13…+14 sunnuntaille.

  19. Jykä
    14/04/2014 12:18

    Suomenlahdelta on nyt viimeisetkin jäät lähtenyt. Lienee hyvin lähellä kaikkien aikojen ennätystä?

  20. Tapio R.
    14/04/2014 13:05

    Lauantaina Otavassa oli kolea tuuli, vaikka päivälämpötila käväisi 10°ssa. Sunnuntaina satoi ja oli koleaa. Sade lakkasi klo 15 tienoilla. Tänä aamuna jälleen satoi. Nyt aurinko paistaa pilvien raoista. Sanoin aamulla eräälle tuttavalle, että tänään voisi ukkonenkin jyrähtää jossain kuurojen yhteydessä. Ilmatieteen Laitoskin lupaili ukkosen mahdollisuutta Länsi-Suomen sisämaahan. Voihan se jyrähtää idempänäkiin. Pääsiäisen jälkeiseksi keskiviikoksi Foreca ennustaa +17° Otavaan. Tulisipahan ensimmäinen peliasukeli eli paita ja shortsit jalkaan. Minkähän kaapista ensimmäiseksi laittaisi? JJKn, HIFKn vaiko esim TPVn? Valinnanvaraa on kunhan sää Lauantaina Otavassa oli kolea tuuli, vaikka päivälämpötila käväisi 10°ssa. Sunnuntaina satoi ja oli koleaa. Sade lakkasi klo 15 tienoilla. Tänä aamuna jälleen satoi. Nyt aurinko paistaa pilvien raoista. Sanoin aamulla eräälle tuttavalle, että tänään voisi ukkonenkin jyrähtää jossain kuurojen yhteydessä. Ilmatieteen Laitoskin lupaili ukkosen mahdollisuutta Länsi-Suomen sisämaahan. Voihan se jyrähtää idempänäkiin. Pääsiäisen jälkeiseksi keskiviikoksi Foreca ennustaa +17° Otavaan. Tulisipahan ensimmäinen peliasukeli eli paita ja shortsit jalkaan. Minkähän kaapista ensimmäiseksi laittaisi? JJKn, HIFKn vaiko esim TPVn? Valinnanvaraa on kunhan sää Lauantaina Otavassa oli kolea tuuli, vaikka päivälämpötila käväisi 10°ssa. Sunnuntaina satoi ja oli koleaa. Sade lakkasi klo 15 tienoilla. Tänä aamuna jälleen satoi. Nyt aurinko paistaa pilvien raoista. Sanoin aamulla eräälle tuttavalle, että tänään voisi ukkonenkin jyrähtää jossain kuurojen yhteydessä. Ilmatieteen Laitoskin lupaili ukkosen mahdollisuutta Länsi-Suomen sisämaahan. Voihan se jyrähtää idempänäkiin. Pääsiäisen jälkeiseksi keskiviikoksi Foreca ennustaa +17° Otavaan. Tulisipahan ensimmäinen peliasukeli eli paita ja shortsit jalkaan. Minkähän kaapista ensimmäiseksi laittaisi? JJKn, HIFKn vaiko esim TPVn? Valinnanvaraa on kunhan sää Lauantaina Otavassa oli kolea tuuli, vaikka päivälämpötila käväisi 10°ssa. Sunnuntaina satoi ja oli koleaa. Sade lakkasi klo 15 tienoilla. Tänä aamuna jälleen satoi. Nyt aurinko paistaa pilvien raoista. Sanoin aamulla eräälle tuttavalle, että tänään voisi ukkonenkin jyrähtää jossain kuurojen yhteydessä. Ilmatieteen Laitoskin lupaili ukkosen mahdollisuutta Länsi-Suomen sisämaahan. Voihan se jyrähtää idempänäkiin. Pääsiäisen jälkeiseksi keskiviikoksi Foreca ennustaa +17° Otavaan. Tulisipahan ensimmäinen peliasukeli eli paita ja shortsit jalkaan. Minkähän kaapista ensimmäiseksi laittaisi? JJKn, HIFKn vaiko esim TPVn? Valinnanvaraa on kunhan sää lämpenee.

    • Tapio R.
      14/04/2014 13:07

      Taas löi moneen kertaan. Onkohan täällä nettiyhteyksissä katkopiikkejä, jolloin tallennus kertautuu.

    • Tapio R.
      14/04/2014 19:18

      Kirjoitan tuon äskeisen vielä useammassa osassa, menisikö lävitse. Selain on kaatuillut kesken kirjoittamisen hetki sitten.
      Lauantaina Otavassa oli kolea tuuli, vaikka päivälämpötila käväisi 10°ssa. Sunnuntaina satoi ja oli koleaa. Sade lakkasi klo 15 tienoilla.

    • Tapio R.
      14/04/2014 19:24

      Tänä aamuna jälleen satoi. Nyt aurinko paistaa pilvien raosta (klo 13.05). Sanoin aamulla eräälle tuttavalle, että tänään voisi ukkonenkin jyrähtää jossain kuurojen yhteydessä. Ilmatieteen Laitoskin lupaili ukkosen mahdollisuutta Länsi-Suomen sisämaahan. Voihan se jyrähtää idempänäkin?

  21. AP
    14/04/2014 13:24

    Jykä :
    Joko Näsijärveltä jäät on lähtenyt?

    Kyllä vaan. Uudeksi ennätykseksi merkitään 13. huhtikuuta.

    http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194892806539/artikkeli/nasijarven+jaidenlahto+hulluin+vuosi+oli+1867+voiko+tama+olla+tottakaan+katso+tilastot.html

    • Juha R
      • Nimetön
        15/04/2014 15:01

        Kovin kaukana ei ollut maaliskuinen jäiden lähtö. Siihen maaliskuun puoleen väliin tuli se yksi kylmä viikko ja maaliskuun loppu ei ollut ihan tarpeeksi lämmin. Huhtikuun alku oli lämpötilojen puolesta nihkeä, jonka vuoksi jäiden lähtö edelleen venyi lähelle puolta kuuta.

  22. 14/04/2014 14:23

    Paimiossa ukkosta ja rakeita.

    • Tapio R.
      14/04/2014 19:11

      Osasin ukkosta odottaa jo aamulla jonnekin päin Suomea.

  23. Tapio R.
    14/04/2014 19:32

    Pääsiäisen jälkeiseksi keskiviikoksi Foreca ennustaa Otavaan +17°. Tulisipahan ensimmäinen peliasukeli eli paidan ja shortsit saa kaapista etsiä päälle. Minkähän kaapista kaivaisi ensimmäiseksi? JJKn, HIFKn, TPVn vai kenties AC Oulun. Valinnanvaraa on, kunhan sää Pääsiäisen jälkeiseksi keskiviikoksi Foreca ennustaa Otavaan +17°. Tulisipahan ensimmäinen peliasukeli eli paidan ja shortsit saa kaapista etsiä päälle. Minkähän kaapista kaivaisi ensimmäiseksi? JJKn, HIFKn, TPVn vai kenties AC Oulun. Valinnanvaraa on, kunhan sää Pääsiäisen jälkeiseksi keskiviikoksi Foreca ennustaa Otavaan +17°. Tulisipahan ensimmäinen peliasukeli eli paidan ja shortsit saa kaapista etsiä päälle. Minkähän kaapista kaivaisi ensimmäiseksi? JJKn, HIFKn, TPVn vai kenties AC Oulun. Valinnanvaraa on, kunhan sää Pääsiäisen jälkeiseksi keskiviikoksi Foreca ennustaa Otavaan +17°. Tulisipahan ensimmäinen peliasukeli eli paidan ja shortsit saa kaapista etsiä päälle. Minkähän kaapista kaivaisi ensimmäiseksi? JJKn, HIFKn, TPVn vai kenties AC Oulun. Valinnanvaraa on, kunhan sää lämpenee.

    • Tapio R.
      14/04/2014 19:36

      Jäi taas lähettäessä miettimään tuon viimeisen osan kohdalla. Tuolloin tulee joka kerta moneen kertaan peräkkäin.

      • Tapio R.
        14/04/2014 19:41

        Vieläköhän yrittäisi viimeistä osaa hajottaa. Tuntuu välillä turhauttavalta.
        Pääsiäisen jälkeiseksi keskiviikoksi Foreca ennustaa +17° Otavaan.
        Tulisi ensimmäinen peliasukeli eli paidan ja shortsit saa kaivaa kaapista päälle. JJKn, HIFKn, TPVn tai esim. AC Oulun. Valinnanvaraa on.

  24. Tapio R.
    15/04/2014 08:44

    Otavassa lämpötila +3° ja pilvistä. Tunnin kuluttua odotellaan sateita luoteesta.

  25. Antti L
    15/04/2014 14:41

    Klaukkalassa pohjoistuulta, mutta silti äsken 9 astetta. Nyt tuli sadekuuro.
    15.4.1979 oli pääsiäinen ja oli navakka pohjoistuuli, jonka mukana heitteli vähän lunta. Päivän korkein lämpö oli -2 astetta. Vuonna 2001 oli myös pääsiäinen tänä päivänä ja satoi vajaan 10 senttiä lunta. Silloin lämpötila kuitenkin päivällä niukasti plussalla.

  26. Tapio R.
    15/04/2014 17:41

    Tunti sitten Otavassa alkoi kuurotella. Lämpötila +5°.

  27. Janne
    15/04/2014 18:18

    Uudellamaalla liikkellää myös sadekuuroja ja täällä Kirkkonummella myös mielenkiintoisen näköisiä pilviä liikkeellä. Tulevat pohjoisesta.

  28. Jussi
    15/04/2014 19:15

    Kieltämättä varsin korkeita lukemia ennustettu sunnuntaista lähtien, ei tosin mitään ennennäkemättömiä. Esim. 2011 pääsiäisenä, joka oli viikkoa myöhemmin, oli +22, 2000 jopa liki hellettä. +15 etelässä on aika yleistä huhtikuussa, jos kohta on toki reilusti keskimääräistä lämpimämpää.

    Se ero on ennusteissa, että ilmatieteen laitos ennustaa rannikolle, esim. Helsinkiin pilvisyyttä alkuviikolle ja noin +10. Se ei olisi epätavallista, koska meri on yhä kylmä ja se kai lisännee pilvisyyden mshdolliduutta, kun tuulee mereltä.

  29. Tapio R.
    15/04/2014 19:20

    Piti lähteä ulos katsomaan, ilmestyykö kevään ensimmäinen sateenkaari taivaalle. En ehtinyt olohuonetta pitemmälle, kun katsoin ikkunasta, niin ulkona taivaalla rainbow killitti.

  30. Tapio R.
    16/04/2014 08:09

    Selkeä, heikkotuulinen pakkasaamu Otavassa. Lämpötila on -3°.

  31. Sami
    16/04/2014 09:44

    Nyt on 15vrk ennuste kuukauden loppuun saakka. Se ennustaisi että Jyväskylässä huhtikuusta tulisi noin 2 astetta keskimääräistä lämpimämpi. Se tarkoittaisi että 5/2013-4/2014 vuoden pituinen jakso tulisi olemaan 2,5 astetta keskimääräistä lämpimämpi, joka tarkoittaisi +5,8 vuosikeskilämpötilaa. Jyväskylän ennätys(Tammi-Joulukuu) on +4,8, joten tilaa on ylöspäin. Sattumalla on osuutensa, ettei jyväskylässä ole vielä 5 asteen vuosikeskiarvoa mitattu.

    • Teemu
      16/04/2014 11:58

      On kyllä käsittämättömän lämmin jakso. Pakko tän on kyllä josssain vaiheessa päättyä ja ottaa takaisin päin.

      • Sami
        16/04/2014 12:36

        Tiedä vaikka osat vaihtuisivat Pohjois-Amerikan kanssa ensi talvena ja täällä olisi hirmutalvi. Mutta katsotaan nyt ensin kuinka surkea kesä tästä vielä tuleekaan, vaikkei lauha talvi-viileä kesä ole mikään automatio, niin suuntaa antava. Jyväskylässä on ollut mennyttä lämpimämpiä talvia 5, joita vain yhtä on seurannut lämmin kesä(72-73 talvi->73kesä). 2008 ja 1993 ovat 2 kylmintä kesää 1988 vuodesta alkaen, yllätys yllätys 1992/93 ja 2007/08 talvet ovat kaksi lauhinta.

      • Risto
        16/04/2014 16:01

        Lähellä tavanomaista oleva kesä voisi olla ihan paikallaan tähän väliin, eli esim. Turussa kymmenkunta hellepäivää kesä-elokuun aikana.

      • säästä
        16/04/2014 17:05

        Risto, olen kanssasi samoilla linjoilla, ihan kiva ettei joka kesä sentään mennä yli 30 hellepäivän. Muistan, kun joskus oli yli 20 hellepäivää putkeen, se alkoi olla jo tuskallista

  32. Janne
    16/04/2014 16:36

    Todella KUIVA ilma tällä hetkellä. Noin 20 %

  33. Petri
    16/04/2014 17:56

    Ennustelin täällä aikaisemmin kuivaa kesää. Edelleen pysyn ennusteessani, mutta ounastelemani skenaario edellyttää esim. NAO-indeksin kääntymistä negatiiviseksi. Tästä ei vielä ole merkkejä. Jos näin ei tapahdu, ennusteeni ei toteudukaan.

    • Risto
      17/04/2014 10:09

      Kaksi kertaa aiemmin on ollut vastaavanlainen pitkä positiivisen NAO-indeksin jakso talvella, ja molempia on seurannut hyvin voimakas El Nino. Tästä voi olla hyötyä näissä ennusteluissa.

      • Teemu
        17/04/2014 13:08

        El Nino on viissiin heräilemässä pikkuhiljaa. Positiivinen QPO kääntymässä hiljalleen, joten parempi talvi seuraavalla kerralla?

    • Petri
      20/04/2014 00:36

      Kuivuus alkaa jo tuntua. Kun lumipeitettä ei ollut, kevätaurinko pääsee kuivattamaan maaperän.

  34. Janne
    18/04/2014 13:37

    Aloitellaan veikkaamaan vapun säätä: Helsingissä +1__+12 ja puolipilvistä ja poutaa.

  35. säästä
    18/04/2014 16:27

    lämpötilojen noustessa alkaa myös ukkoskuume nousta. Olen kyllä sen luokan ukkosaddikti, että parempi olisi, jos saataisiin jotain kunnon armaggeddon meininkiä taas vaihteeksi.

  36. Tapio R.
    18/04/2014 18:06

    Otavassa oli tänään 14° ja huomiseksi ennustetaan jo 17°.

  37. Tapio R.
    18/04/2014 20:40

    Otavan luoteispuolella Kangasniemen yli Haukivuoren suuntaan liikkuu tällä hetkellä musta pilvilautta. Onkohan kuuroja tai jopa ukkosta tuon pilven yhteydessä?

    • FLCPete
      18/04/2014 20:53

      Ei ainakaan sateen heikon intensiteetin perusteella sen kummempaa.

      • Tapio R.
        18/04/2014 21:31

        Selvä! Koetan kertoa mahdollisimman pian, jos ympäristössä näkyy jotain kehitystä varsinkin kesäaikaan ja mikäli en ole missään etempänä. Tuo em. pilvimuodostelma meni kohti koillista ja nyt alkaa pilvipeite ohentua.

  38. Teemu
    18/04/2014 21:43

    Jää lämmin jakso ilmeisen lyhyeksi. Gfs olisi kääntämässä virtausta pohjoiseen. Näkyy jo FMI:n ennusteessa.

    • Jeppe
      19/04/2014 12:37

      No tämähän ei ole vappua kohden mennessä mikään uusi tai yllättävä uutinen, ainakaan jos vertaa aikaisempiin vuosiin. En edes muista, milloin on ollut viimeksi lämmin vappu. Saa nähdä, tuleeko yhtä hyinen vappu kuin viime vuonnakin. Olen muuten vuosien aikana havainnut, että taitaa melkein pääsiäinen olla useammin vappua lämpimämpi kuin toisinpäin, paitsi jos pääsiäinen on todella aikaisin. Paljon useammin ainakin täälläpäin on saavutettu +15, joskus +20 asteen tienoillakin olevia lämpötiloja pääsiäisenä kuin vappuna. Jostain syystä kylmät säät keskittyvät aina vappuun ja juhannukseen. Pääsiäisistä sanoisin, että suurin osa pääsiäisistä on taas ollut tavanomaista lämpimämpiä, monet selkeästikin tavanomaista lämpimämpiä, sama varmaan itsenäisyyspäivien sekä joulujen suhteen.

      • Meikäläinen
        19/04/2014 13:46

        Tämä on hyvä juttu suomalaisten juoppohullujen kannalta. Sataisipa tänä vappuna kaatamalla vettä tai räntää, niin olisin tyytyväinen.

  39. Tapio R.
    19/04/2014 11:05

    Otavassa +10° ja suihkuvirtaukseen liittyvää cirrusta. Cirrukset näyttävän liikkuvan kovin nopeasti.

    • Jykä
      19/04/2014 13:49

      Viime vappu oli ainakin Helsingissä lämmin. Mutta Suomi on tietty pitkä maa.

  40. Antti L
    19/04/2014 21:42

    Viime vuonna Klaukkalassa oli vappuaattona max 10 astetta ja vappupäivänä 12 astetta, jotka ovat just normaaleja lukemia. Kaikki siitä yli on lämmintä vaikka kuinka kolealta tuntuisi.
    Ennusteet ensi viikolle muuttuvat nyt tiuhaan. Nyt näyttäisi, että lämmin ei heti palaa tiistain jälkeen. Joten ennustan, että vappuna on 8 astetta, tuuli pohjoisen ja koillisen välillä ja melkein pilvistä.

    • teikäläinen
      19/04/2014 21:55

      en ymmärrä, mikseivät ihmiset ota normaaleihin lämpötiloihin huomioon sitä, että nämä normaalit lämpötilat ovat keskiarvoja, joten oikeastaan normaalilämpötiloja on paljon laajemmalla välillä kuin vain tämä keskiarvo 🙂

  41. Säästä
    19/04/2014 22:51

    Tänään on taas palanut maastoa oikein urakalla, kun ihmiset ovat lähteneet kulottamaan ja polttelemaan kokkoja. Eikö kenelläkään käynty mielessä, että maasto voi olla kuivaa ja palon leviäminen on mahdollista? uskomatonta sanon minä.

    • SääJaMää
      19/04/2014 23:43

      Vaikea kyllä hahmottaa, mikä vuodenaika on menossa, kun talvea ei juuri ollut. 😛 Tänään auringon paistaessa lämpötila kohosi jo 10 asteen tuntumaan ja ehkä paikoin ylikin. Lähipäiville ei ole mitenkään erityisen lämpimiä kelejä ennustettu. Kuivaa kyllä on eikä eilinen tihkusade juuri luontoa kastellut. Pitääpä katsella, mikä lienee pohjaveden tilanne. Talvirenkaita ei ole tullut vaihdettua ja jos ilma taas viilenee, taidan odotella siihen vapun tienoille, jolloin on perinteisesti tullut renkaat vaihdettua. Miten muuten meni porukan veikkailut maaliskuun lämpötiloista?

  42. Tapio R.
    20/04/2014 09:15

    Otavassa +7° ja taivas paksussa pilvessä. Taivas meni 2 tuntia sitten pilveen, kun luoteesta saapui koko taivaan kattava tiheä keskipilvilautta. Jää nähtäväksi, näkyykö aurinkoa lainkaan tänään. Eväät auringon näkymiseen tänään eivät ole kovin hyvät. Jos näin käy, niin ylin lämpötilakin jää melko alhaiseksi tänään. Toki tässä voi muutoksia päivän aikana tapahtua.

  43. Janne
    20/04/2014 09:22

    Ensi viikon kylmenemisestä huolimatta terminen kasvukausi käynnistynee etelässä. Mitä mieltä kylmäfanimme Teemu on mieltä ettei tule räntää/lunta?
    Hyvää pääsiäistä kaikille!!!

    • Teemu
      20/04/2014 20:43

      No onhan se ikävä homma…:)

  44. Tapio R.
    20/04/2014 09:33

    Pilvilautta alkaa rakoilla pohjoisen suunnalta. Sinistä taivastakin jo näkyy pilven raoista pohjoisessa päin. Jospa kuitenkin sää selkenisi ainakin osittain?

  45. Sami
    20/04/2014 14:29

    Tuossa 4 päivää sitten oli Jyväskylän huhtikuusta tulossa 2 astetta keskimääräistä lämpimämpi, nyt aika lähellä 1 asteen poikkeamaa.

  46. Jykä
    20/04/2014 14:36

    Helsingissä oli viime vappuna 14 astetta, mikä lienee selvästi yli tavanomaisen? Ja kyllä se kasvuksusi on nyt käynnistynyt, viimeistään tiistaina on koivutkin jo hiirenkorvalla.

  47. Tapio R.
    20/04/2014 14:45

    Otavassa sää on edelleen pilvinen ja tuskin auringonpaistetta tänne saadaan tänään. Lämpötila on +13°. Kohdalla on melko laaja keskipilvilautta, jonka hajoamisesta tai edes rakoilusta ei juuri toivoa ole tänään. Pilvilautan eteläreuna, joka ulottuu itäisestä läntiseen horisonttiin, on eteläpuolella10-15 kmn päässä ja pysyy paikallaan. On ollut tuossa jo aamusta lähtien.

  48. Jussi
    21/04/2014 13:52

    Pääsiäinen on tosiaan ollut todella lämmin etelåssä ja toki oli keskimääräistä lämpimämpi myös Kuusamossa, jossa vietimme kiirastorstaista maanantaihin, mutta ero kevään etenemisessä ja lämpötiloissa. Kuusamossa oli paikoin 40-50 cm lunta, toki aurinkoisilla paikoilla maa oli paljas, päätiet kuivat ja järvien jäillä vettä, mutta etelän kesäkeleihin verrattuna oli maksimissaan +8 varjossa. Rukalla pääsisi varmasti vielä laskettelemaan vappuna, samoin Lapissa.

    CFS on jo ollut hyvän aikaa sitä mieltä, että toukokuu olisi melko tavanomainen. Kesäkuusta arpovat lämmintä mutta se voi helposti muuttua.

  49. Jussi
    21/04/2014 14:23

    Ja toistanpa sitä mitä maaliskuussakin: lämmin huhtikuu on suorastaan 2000-luvun normi. 2012 ja 2013 tekivät poikkeuksen ja tämän huhtikuunkin kaksi ensimmäistä viikkoa olivat todella tavanomaisia sääoloiltaan mutta sitten iski pakollinen ”lämpöaalto”, joka nostaa keskiarvot 1-2 astetta pitkän ajan keskiarvojen yläpuolelle huhtikuun osalta.

    • Teemu
      21/04/2014 18:41

      Pystytkö selittämään mistä tämä johtuu? Muu kuin trendi selitykseksi tai se kielletty asia.

      • Jussi
        21/04/2014 21:13

        Nyt kun suljit pois sen ilmeisimmän niin menee vaikeaksi :). Itse en näe muita syitä kuin sen, että koska keväät ovat aikaistuneet ja lämmenneet, se on lämmittänyt myös huhtikuita. Keski-Euroopassa keväät ovat usein täydessä käynnissä jo maaliskuussa ja huhtikuussa Suomeen ajautuu jo kesäistä ilmaa kuten nyt. Ja kun suursäätila on tämä sama vuodesta toiseen niin siitä syntyy trendi. Sen, että vuodenaika on keskimääräistä lämpimämpi, todennäköisyys alkaa olla noin 75 % aiemman 50:n sijaan.

      • Sami
        22/04/2014 03:41

        Sehän tässä mielenkiintoista onkin, ettei alkukeväät(maaliskuut) ole lämmenneet mutta huhtikuut ovat. Esim. Jyväskylässä 1985-1999 ja 2000-2014 ajoilla keskiarvot ovat seuraavat:
        Maaliskuu 1985-1999 -3,2, 2000-2014 -4,0
        Huhtikuu 1985-1999 +1,5, 2000-2014 +3,0

        Tilannehan on 2000-luvulla mennyt vähän niin että on maaliskuu sitten kylmä tai leuto, on lunta paljon tai vähän niin huhtikuussa on tullut pikainen reipas lämpeneminen joka ei ole jäänyt pelkäksi käväisyksi.

        1990-luvulla oli huhti ja toukokuut viileitä, joten kyllä se viileämpien keväiden aika vielä tulee.

      • Teemu
        22/04/2014 07:42

        Jotenkin olisi sellainen tuntuma, että Pohjois-Afrikan lämpö on päässyt kovin herkästi nousemaan juuri Keski-Euroopan kautta tänne. Venäjällä / Itä- / Kaakkkois-Euroopassa ollut huhtikuisin melko usein korkeapaine, joka suosinut eteläisiä ja kaakkoisia ilmavirtauksia. Mistä tämä sitten johtuu? Viime vuonna tosin meillä oli läntinen / luoteinen korkea, joka taas pyöritti viileää ilmaa pohjoisesta.

  50. Tapio R.
    21/04/2014 15:23

    Otavassa 16° ja melkein selkeää. Mantelinmuotoista keskipilveä ajoittain näkyvissä pohjoisella taivaalla.

  51. Juhani
    21/04/2014 15:40

    Hauholla +19 ja aurinkoista. Naapurin isäntä aloitti perjantaina peltotyöt ja nyt on ensimmäiselle peltolohkolle jo juurikas kylvetty. Keskimääräistä selvästi aikaisemmassa.

  52. Antti L
    22/04/2014 09:29

    Huhtikuiden lämpeneminen voi olla vielä palautumista menneiden vuosisatojen pikkujääkaudesta. Maaliskuu seurannee perässä. Keski-Euroopassahan huhtikuu ja lokakuu ovat suunnilleen yhtä lämpimät, kun täällä huhtikuu on aiemmin ollut lähempänä marraskuuta. Keski-Euroopassa maaliskuukin on paikoin marraskuuta lämpimämpi, mutta siellä maalis-huhtikuuta edeltävä talveksi kutsuttu ilmiö puuttuu tai on satunnainen, joten maaliskuu ei varmaan Suomessa tule marraskuuta voittamaan.

    • Teemu
      22/04/2014 11:49

      Kaikkihan tietysti riippuu ilmanpaineen jakautumisista, jotka ovat nyt suosineet lämpimiä huhtikuita ja tänä vuonna tietysti pilasi pahasti koko talvikauden.

  53. Sami
    22/04/2014 09:57

    Aika paljon heittelee edelleen ennustukset….viikko sitten huhtikuun keskiarvoksi Jyväskylään oli tarjolla +4,4, pari päivää sitten +3,3 ja nyt +3,8. Melko varmasti 3,3…4,4 väliin tulee menemään, ellei jotain todella rajua lämpenemistä/kylmenemistä tule.

  54. Sami
    22/04/2014 10:07

    Asiasta toiseen…Mitä on palstalaiset mieltä jos tavattaisiin jossakin ihan livenä? Yksi ehdotus voisi olla Helsinki ja siihen kenties voisi järjestää vaikka Paulin esittelykierroksen ilmatieteenlaitoksella, jos se vain ilmatieteenlaitokselle sopii.

    • Tapio R.
      22/04/2014 18:44

      Kesäkuussa olen tulossa Helsinkiin tuossa heti 10nnen jälkeen. Silloin käyn ainakin HJKn toimistolla jo aamupäivällä.

    • SääJaMää
      23/04/2014 17:58

      Mitäs Pauli tuumaa itse tähän asiaan? Olisi kyllä tosi mielenkiintoista päästä käymään Ilmatieteenlaitoksella! Menoja on vaan niin paljon, että toivottavasti mahdollista tapaamista suunniteltaisiin useamman kuukauden päähän, että pystyy harkitsemaan saapumista täältä pohjoisempaakin. Kesäkuu tahtookin olla jo taputeltu… Mutta toki jos jokin ehdotus tulee niin toki kalenteri tarkistetaan. 😀

      • Tapio R.
        23/04/2014 20:19

        Olen 1970- ja 1980-luvuilla usein käynyt Ilmatieteen Laitoksen sääpäivystyksessä. Välillä viihdyin siellä useita tuntejakin kerrallaan. Kyllä siellä oli paljon luettavaa ja tutkittavaa. Sinällään ei mitään uutta minulle.

  55. Jykä
    22/04/2014 10:37

    Aika lämmin päivä on tänään tänne etelään tulossa. Jopa Helsingin Kaisaniemessä on tänään saumat 20 asteeseen. Riippuen tietty mahdollisesta merituulesta.

    • Kristian
      22/04/2014 10:56

      Kyllä menee varmasti 20 astetta rikki varmaan juuri etelärannikolla. Tilanteessa, jossa pohjoisesta virtaa kylmempää ilmaa, lämpimin ilmamassa ajautuu iltapäivällä usein etelärannikolle ennen ”poistumista” Suomesta, ja siksi täällä on pohjoistuulessa usein lämpimintä. Mahdollinen merituuli voi kyllä muuttaa tilannetta.

      En näe mitään syytä, miksi huhtikuut olisivat uudestaan ”viilenemässä”. Aina on tulossa viileitä talvia, keväitä ja kesiä, mutta yleinen trendihän on se, mistä tällä palstalla ei saa puhua :).

  56. Nimetön
    22/04/2014 11:02

    Jos katsotaan asiaa viimeisten noin 100-150 vuoden perspektiivillä niin maalis-, huhti- kuin toukokuutkin ovat kaikki lämmenneet Suomessa hyvin tasaisesti sen 2-3 astetta.

  57. Jykä
    22/04/2014 13:11

    Kaisaniemessä tällä hetkellä 19,3 astetta. Lienee jo lähellä kaikkien aikojen top-10 lukemaa huhtikuulta?

    • Jussi
      22/04/2014 16:53

      Kaisaniemen osaltako? Mahdollisesti. Jos taas tarkoitat koko Suomea ja koko huhtikuuta, niin ei ole lähelläkään. +25,5 taitaapi vieläkin olla koko Suomen ennätys huhtikuulta.

      • Jykä
        22/04/2014 18:19

        Kaisaniemeä toki tarkoitin. Onhan muualla pääkaupunkiseudulla joskus näin huhtikuussa jopa hälytetty hellerajaakin …

      • Tapio R.
        22/04/2014 18:47

        Huhtikuussa on lämmintä ollut ainakin vuosina 1921 ja 2000.

      • AP
        23/04/2014 11:12

        Ja 1998: Porissa mitattiin 24,5 C ja Tampereella 24,2 C eli uudet paikkakuntakohtaiset huhtikuun lämpöennätykset. Varmaan jossain muuallakin.

  58. Antti L
    22/04/2014 14:04

    Toukokuut ovat lämmenneet jo aiemmin. Minulla ei ole Helsingin eikä muunkaan Suomen keskilämpöjä 60-luvua vanhemmalta ajalta, mutta Wetterzentralessa on Tukholman keskilämpötilat ja niistä löytyy 1860-70 luvuilta 9 toukokuuta, joiden keskilämpö on ollut alle 7 astetta. Joukossa tuo 1867 katovuosi. Helsingissä ei ole 50 vuoden aikana ollut yhtään alle 7 asteen toukokuuta.

    • Tapio R.
      22/04/2014 18:53

      Kylmiä toukokuita on ollut ainakin vuosina 1955 ja 1958 eikä kovin lämpimiä olleet myöskään vuosina 1965, 1968, 1969 ja 1985.

      • Tapio R.
        22/04/2014 18:56

        Muistan 1985 toukokuun 20nnen jälkeen mennessäni laivalla Tukholmaan, kun jäät kolisivat laivan kylkeen Ahvenanmerellä.

    • AP
      23/04/2014 14:55

      Tampereella jäätiin toukokuussa alle 7 asteen viimeksi 1974. Koleaa on toki ollut sen jälkeenkin, esim. 1991 kun keskilämpötilaksi jäi 7,2 C ja kuukauden ylimmäksi lämpötilaksi vaivaiset 16 astetta (normaalisti päästään ainakin kerran 20-25 asteen välille ja usein ylikin).

      Tuosta 1985 toukokuusta on sellainen tieto, että lumikuuroja saatiin eteläistä Suomea myöten vielä 20. päivän tienoilla, mutta aivan loppukuusta mitattiin helteitä, Tampereellakin peräti 28 astetta.

  59. Jussi
    22/04/2014 18:15

    Foreca on sitä mieltä, että vielä ensi viikon alussakin olisi pk-seudulla +17-18 asteen päiviä, ilmatieteen laitos on maltillisemmalla kannalla. Vielä aamulla alkuviikolle ennustettiin alle 10 asteen päiviä! Sanoisin, että ennustettavuus on siis aika heikko tällä hetkellä, vai mitä olette mieltä?

  60. Tapio R.
    22/04/2014 18:37

    Otavassa tänään vain 15°. Iltapäivällä alkoi tuulla nujuta pohjoisesta ja lämpötila on laskemassa.

  61. Antti L
    23/04/2014 14:09

    Suomen pohjoispuolella on kylmää ilmaa, mm. Huippuvuorilla. Jossain vaiheessa se saattaa lorahtaa sieltä alas tehokkaammin kuin tänään, ennusteiden mukaan parin viikon päästä.

    Lueskelin Paulin blokia alkuvuosilta. Erona nykyiseen oli, että päivityksiä oli ainakin viikon välein, mutta kommentteja vähän. Mutta paljon olemme hyödyllistä tietoa saaneet.

  62. AP
    23/04/2014 14:49

    Nimetön :
    Jos katsotaan asiaa viimeisten noin 100-150 vuoden perspektiivillä niin maalis-, huhti- kuin toukokuutkin ovat kaikki lämmenneet Suomessa hyvin tasaisesti sen 2-3 astetta.

    Näin on kyllä. Tosin tuo 2-3 astetta koskee korkeintaan maaliskuuta ja huhti-toukokuun kohdalla voidaan puhua noin asteen noususta. Mutta nimenomaan kevätkuukaudet ovat pitkän ajan kuluessa jatkuvasti lämmenneet, vaikka joukkoon tietenkin mahtuu kylmempiäkin kuukausia ja jopa jaksoja (esim. viileiden toukokuiden sarja 1990-luvulla).

    Muiden vuodenaikojen osalta lämpeneminen ei ole ollut yhtä suoraviivaista.

    Jos tarkastellaan vuodenaikoja ja kuukausia 30-vuotisjaksojen kautta eli 1901-30, 1931-60, 1961-90 ja 1984-2013 (koska 1991-2020 on vielä kesken), voidaan tehdä yksi aika mielenkiintoinen havainto: nimittäin vuoden alkupuolisko (tammi-kesäkuu) on lämmennyt oikeastaan koko ajan, joskin tammikuut ehtivät välillä kylmetäkin ja kesäkuun osalta lämpenemistrendi päättyi 1980-luvulla ja kääntyi jopa laskuun. Sen sijaan vuoden loppupuolisko (heinä-joulukuu) viileni aivan selvästi kaudella 1961-90 (kaikki kuukaudet paitsi lokakuu -0,7…-1,8 astetta). Vasta nyt viimeinen sarja 1984-2013 osoittaa lämpenemisen alkaneen uudelleen ja nousua kauden 1931-60 tasolle (ei kuitenkaan yli).

    Heinäkuut olivat lämpimmillään jo 1910-luvulla ja 1930-luvulla, kunnes 1950-luvulla alkoi viiletä, 1960-luvulla oltiin viileimmillään ja vasta parin viimeisen vuosikymmenen aikana on palattu edes 1940-luvun tasolle. Elokuut olivat lämpimimmillään 1930-luvulla ja viileimmillään 1980-luvulla kunnes sen jälkeen lämpimät elokuut ovat alkaneet taas yleistyä.

    Syksyn osalta syyskuutkin välillä viilenivät huipentuen todella kylmiin syyskuihin 1986 ja 1993. Siitä lähtien syyskuut ovat olleet melko lämpimiä ja kylmät syyskuut ovat olleet harvassa. Lokakuut ovat olleet kuukausista pitkässä juoksussa kaikkein vakaimpia, vain aivan pientä muutaman kymmennyksen nousua havaittavissa vuosikymmenien saatossa. Marraskuu on poukkoillut kesäkuukausien ja syyskuun tapaan: lämpimiä vuosikymmeniä koettiin jo ennen 1950-lukua, sitten on ollut viileämpiä vuosikymmeniä 1990-luvun lopulle saakka, mutta nyt on taas lämpimämpää.

    Talvet ovat nyt kokonaisuudessaan lämpimämpiä kuin aikaisemmilla kausilla, mutta 30-vuotistilastoissa joulukuut 1931-60 ovat yhä lämpimämpiä kuin 1984-2013. Tammikuut ovat olleet enimmäkseen lämpimiä vasta vuodesta 1988 alkaen ja helmikuiden suuri vaihtelu on pitänyt keskiarvot 30-vuotistilastoissa melko lähellä toisiaan yli vuosisadan ajan (keskiarvo kausilla 1901-30 ja 1984-2013 on hämmästyttävästi sama ja välissä on ollut vain vähän kylmempiä kausia).

    Summa summarum: vain kevät (ja etenkin maalis-huhtikuu) on lämmennyt ilman suuria notkahduksia yli vuosisadan aikana. Kesällä, syksyllä ja alkutalvestakin on sen sijaan koettu yllättävän viileitä kausia, etenkin viime vuosisadan toisella puoliskolla. Miksi näin eli miksi lämpenemiskehitys jatkui vuoden alkupuoliskolla lämpimän 1930-luvun jälkeenkin, mutta vuoden loppupuoliskolla pysähtyi tai kääntyi laskuun kestäen 1990-luvulle tai 2000-luvulle asti? Vai onko vain sattumaa? Tällä hetkellä ei kuitenkaan yksikään vuodenaika ole viilenemässä, kuukausistakin vain kesäkuu (ja lieneekö sekin viilenemiskehitys päättymässä vuosien 2011 ja 2013 perusteella).

  63. Nimetön
    23/04/2014 18:06

    AP :

    Nimetön :
    Jos katsotaan asiaa viimeisten noin 100-150 vuoden perspektiivillä niin maalis-, huhti- kuin toukokuutkin ovat kaikki lämmenneet Suomessa hyvin tasaisesti sen 2-3 astetta.

    Näin on kyllä. Tosin tuo 2-3 astetta koskee korkeintaan maaliskuuta ja huhti-toukokuun kohdalla voidaan puhua noin asteen noususta.

    Kyllä sanoisin, että myös huhti-toukokuut ovat lämmenneet sen mitä maaliskuutkin. Tässä listattuna Helsingin 30-vuotiskeskiarvot eri kuukausille jaksolla 1984-2013 ja erotus kylmimpään 30-vuotisjaksoon v. 1829 alkaen, suluissa lisäksi kylmimmän 30-v jakson keskilämpötila ja sattumisajankohta. Kaupunki-ilmiön osuudeksi voinee laskea karkeasti noin yhden asteen verran Helsingin lämpötilojen kohoamisessa 1800-luvun jälkeen, joten lämpenemistä jää joulukuulta toukokuulle sen reilut pari astetta ja kesäkuulta lokakuulle taas ei paljoakaan.

    tam -3,9 °C / +3,4 °C (-7,3 °C; 1829-1858)
    hel -4,8 °C / +3,2 °C (-7,9 °C; 1844-1873)
    maa -1,2 °C / +3,6 °C (-4,8 °C; 1838-1867)
    huh +4,0 °C / +3,2 °C (+0,8 °C; 1829-1858)
    tou +10,2 °C / +3,4 °C (+6,8 °C; 1856-1885)
    kes +14,9 °C / +1,4 °C (+13,4 °C; 1842-1871)
    hei +17,9 °C / +1,7 °C (+16,2 °C; 1834-1863)
    elo +16,4 °C / +1,5 °C (+15,0 °C; 1862-1891)
    syy +11,6 °C / +1,3 °C (+10,3 °C; 1888-1917)
    lok +6,7 °C / +1,6 °C (+5,1 °C; 1859-1888)
    mar +1,8 °C / +2,5 °C (-0,7 °C; 1852-1881)
    jou -1,8 °C / +3,1 °C (-4,9 °C; 1855-1884)

    • AP
      23/04/2014 23:32

      Ok. Keskityin itse vertailemaan arvoja vain runsaan 100 vuoden ajalta eli noin vuodesta 1900 alkaen. Tuo 1800-luvun ilmasto on kyllä selvästi 1900-lukua kylmempi, mikä tulee tuossa hyvin esille. Mielenkiintoinen sattuma muuten että nuo suluissa mainitut Helsingin kylmimmän 30-v jakson keskilämpötilat ovat hyvin lähellä Tampereen kauden 1931-60 keskiarvoja – tosin täällä sisämaassa keväällä on hieman tuota lämpimämpää ja syksyllä vastaavasti aavistuksen viileämpää (kun kerran meren vaikutusta ei ole).

      Mutta edelleen pidän oikeasti aika jännänä, että vaikka nyt 2000-luvulla lähes kaikkien kuukausien keskilämpötilat ovatkin nousussa enemmän tai vähemmän, heinä-joulukuun osalta ollaan vasta ”palattu” pitkälti 1901-30 tai 1931-60 kauden lukemiin. Sen verran viileää 1961-90 välillä oli. Ironisesti juuri siihen väliin osuu lämpimin kesäkuun 30-v jakso ja sen jälkeen kun heinä-joulukuu alkoi taas lämmetä, kesäkuu alkoi viiletä.

  64. Juhani
    23/04/2014 20:30

    Mallit alkavat kääntyä sille kannalle, että olisi tulossa jopa kesäisen lämmin vappu. Viimeisenä on suuntaansa kääntämässä GFS – muut ovat jo hetken laskeneet vapuksi lämmintä.

  65. tp
    23/04/2014 20:59

    Saataisiinkohan ukkosia jo ensi viikolle

    http://blogi.foreca.fi/2014/04/vappusaaspekulointia/

    • Juhani
      24/04/2014 08:26

      Lueskelin saman, mutta ei malleissa ainakaan vielä ole merkkejä ukkosista ensi viikolle.

  66. Teemu
    24/04/2014 09:24

    Voisko joku vertailla mieluummin noissa kausissa suursäätiloja ja ilmanpaineenjakautumisia? Lämpötila on lopputulos näistä kuitenkin vain ja em. seikat pureutuisivat syihin paremmin.

  67. Antti L
    24/04/2014 09:50

    Tuosta tilastosta näkee, että kuinka käsittämättömän kylmiä huhti-toukokuut ovat 1800-luvulla olleet. Että on siinä ollut varaa noustakin. Kylmimmän kauden huhtikuun keskilämpö on alitettu Helsingissä viimeksi 1966 ja toukokuun ei 60-luvulta lähtien kertaakaan.

  68. Jussi
    24/04/2014 09:55

    Minusta ECMWF:ssä ja GFS:ssä on yhä merkkejä siihen, että toukokuu olisi melko ”normaali” lämpötilaoloiltaan. Ei ainakaan kovin suuria poikkeamia olisi luvassa.

    • Teemu
      24/04/2014 11:54

      Näköjään on CFS:kin tuolla kannalla:

  69. Säästä
    24/04/2014 18:07

    huh huh, tällä hetkellä kosteusprosentti on etelän sisämaassa päätä kuivattava 15%, nyt varmaan maastopalot leviävät hyvin

  70. Antti L
    25/04/2014 15:42

    Hiirenkorvia alkaa pikkuhiljaa pukkaa puihin, mutta – ja nastat roikaa vielä tosi monen auton alla.

  71. Säästä
    26/04/2014 08:39

    Vappu näyttää melko epävakaiselta ja etelään alle 10 lämmintä. hyvä juttu

  72. Sami
    26/04/2014 12:28

    Jyväskylään ennustetaan vappuna päivällä vesisadetta ITL +2 ja Foreca +4. Saapahan poliisitkin viettää vappua ilman työntekoa.

  73. Säästä
    26/04/2014 13:27

    nopeasti kyllä muuttuvat ennusteet taas. Vappupäiväksi luvataan jo +16, kun aamulla alle 10 🙂

    • Säästä
      27/04/2014 07:51

      alle 24h ennuste torstaille muuttunut +6 asteeseen.

  74. Säästä
    26/04/2014 15:12

    Tällä hetkellä kosteusprosentti 11. mikäköhän on Suomen mittaushistorian matalin kosteusprosentti?

  75. Antti L
    26/04/2014 17:58

    26.4.1971 on myöhäisin päivä 50 vuoden aikana, jolloin pysyi hieman pakkasen puolella koko päivän. Sää oli silti lähes selkeä. Seuraavana aamuna oli -12 Etelä-Hämeessä, joka myös on saman ajanjakson ennätysmyöhäinen. Myös vappuyönä oli -9.

  76. Petri
    26/04/2014 21:44

    En muista, että huhtikuussa olisi koskaan ollut näin laajalla alueella metsäpalovaroitusta. Mutta palstan tilasto-osaajat varmaan voivat korjata minua tässä.

  77. Risto
    27/04/2014 10:12

    Vapun säätä ei ole helppo ennustaa ja tämä johtuu Suomen päällä syntyvästä matalan keskuksesta. Tällä hetkellä maan keski- ja itäosiin on tyrkyllä takatalvi, eteläosiin lämpimämpää mutta epävakaista. Pohjoisempana enemmän poutaa.

    • Sami
      27/04/2014 11:10

      Tosiaan aika surkeaa säätä Jyväskylään on tarjolla, foreca lupaa vappupäivän keskiarvoksi +1,5. Katsoin tilastoista, niin kylmempiä kuin nyt ennustettu +1,5 on ollut seuraavina vuosina: 2005, 1995, 1981, 1976, 1971, 1969, 1967, 1965, 1961 ja 1952. 64 vuoden ajalla esiintyminen on siis 1/6,4, mutta viimeisen 32 vuoden aikana on ollut vain kaksi.

  78. Säästä
    27/04/2014 17:13

    http://www.tilannehuone.fi/halytysmap.php kun tätä karttaa katsoo on helppo sanoa, että ensi viikon mahdolliset sateet eivät tule yhtään liian aikaisin.

  79. Jykä
    27/04/2014 18:55

    Klo 18 piti ennusteen mukaan Helsingissä olla 9 astetta (Kaisaniemessä oli kuitenkin 16 astetta silloin!). Nyt näköjään ilmatieteen laitoksella on korjattu illan ennustetta ylöspäin…Saad nähdä onko vappukaan oikeasti noin viileä. Mahdollista toki.

    • Jussi
      28/04/2014 11:07

      Yleisesti ottaen olen huomannut, että koneiden antamat ennusteet ovat pahasti pielessä lämpimien päivien jälkeen. Vaikka silloin kun tuuli on heikko ja sää pilvetöntä, lämpötilat lähtevät joskus aika nopeastikin laskuun, mutta tähän aikaan vuodesta se tapahtuu oikeastaan vasta kun aurinko laskee, eli kello 21:n jälkeen. Jotta lämpötila voisi lähteä aikaisemmin reippaaseen laskuun, se edellyttäisi joko kovaa merituulta tai vastaavasti kylmää rintamaa kesken päivän.

  80. AP
    27/04/2014 19:18

    Tänään aamupäivällä annettiin Tampereelle vappupäiväksi huimat +1 aste ja räntäsadetta, mutta arvasin heti ettei tuo malli tule kestämään. Nyt on kartoilla +7 ja puolipilvistä sekä jokunen heikko sadekuuro. Eli sellainen peruskolea vappu luvassa.

  81. Tapio R.
    28/04/2014 08:02

    Otavassa on 7° ja lähes selkeää. Yläpilviä on näkyvissä. Sadetta ei ole tullut täällä. 3 kmn päässä oli kumpupilvestä satanut muutama pisara vettä eilen illalla. Maa on kuivaa poroa ja koivun silmutkin alkavat kellastua.

    • 28/04/2014 12:41

      Tapio R, tuskin koivujen hiirenkorvat tämän kuivuuden takia vielä kellastuneita ovat, vaikka poikkeuksellista / ennätyksellistä kuivuutta onkin ajankohtaan nähden; kuitenkin ollaan vielä kaukana sellaisesta kellastuttavasta kuivuudesta, jota ilmenee heinäkuussa parin kuukauden vähäsateisuuden perään. Pikemminkin syynä taitaa olla osittain kylmät yöt ja joka tapauksessa koivuillakin tuppaa olemaan hieman lehtien kevätvärieroja eri yksilöiden välillä. Huomiota herättävimmin tänä keväänä kaukaa katsottuna koivujen latvukset näyttävät erityisen keltaisilta nimenomaan erittäin suuren hedenorkkomäärän takia.

  82. Teemu
    28/04/2014 10:05

    Eilinen CFS ajo näyttäisi aika neutraaleja lämpöjä toukokuulle, pohjoiseen vähän alle keskilämpöjen:

  83. Jussi
    28/04/2014 13:23

    Olenkohan oikeilla jäljillä, että koko Suomeen tulee ehkä noin +1-1,5 asteen poikkeama huhtikuulle. Oli se suht normaali alkukuu (paikoin oli sekin hiukan keskimääräistä lämpimämpi) ja nyt viikon ajan paria päivää lukuunottamatta hyvin lämmintä). Menisiköhän tuohon haarukkaan?

    • Jussi
      28/04/2014 13:27

      Aika rankka muutos tosiaan on luvassa. Helsinkiin ennustetaan tällä hetkellä vapunpäivälle vain +6. NIin raikasta oli viimeksi vuonna 2005. 2003 oli myös melko viileää, mutta sitten pitää mennäkin jo 80-luvun alkuun, että oli yhtä raikasta.

      Siinä mielessä ei voi pitää yllätyksenä, että ei tämä jatkuva lämpö voi loputtomia kestää. JOs katsoo toukokuusta 2013 12 kuukautta eteenpäin, niin on ollut varmasti yksi lämpimimpiä vuosia koko mittaushistorian aikana.

      • Sami
        28/04/2014 14:43

        Ainakin Jyväskylässä menee aika lähelle tuota +1,5 poikkeamaa.

      • AP
        28/04/2014 16:11

        Mielenkiinnosta tutkiskelin Tampereen tilastoja löytyisikö aiemmilta vuosilta lämpimämpää toukokuu-huhtikuu-jaksoa. Ei löytynyt. Toki lämpimiä jaksoja löytyy aiemmiltakin vuosilta ja vuosikymmeniltä. Esim. 1972-73, 2006-07 ja 2011-12 olivat kesä, syksy ja vielä alkutalvikin vuotta 2013 lämpimämmät, mutta 1973 ja 2012 kylmä kevättalvi ja 2007 kylmä helmikuu pudottivat keskiarvoja tämän vuoden 2014 alapuolelle. Samoin jo 1920- ja 1930-luvulta löytyy lämpimämpiä loppuvuosia, mutta kevätpuolella on silloin ollut kylmempää. Silloin kun on ollut poikkeuksellisen lämmin alkuvuosi (tätä kuluvaakin lämpimämpi) kuten 1989, 1990, 1993, 2002 tai 2008, on taas edeltävä loppuvuosi on ollut viileämpi kuin 2013.

        No, tilastoja sinänsä voi pyörittää miten vain. Kun tarkastelun aloittaa ”sopivasti” juuri huippulämpimästä toukokuusta 2013, voi saada muodostettua historallisen lämpimän vuoden. Jos tarkastelun aloittaisi kesäkuun alusta ja tänä vuonna tulee keskimäärinen toukokuu, ei 12 kk:n jakso kesä-toukokuu enää olisikaan ennätystasoa (mutta hyvin lämmin toki).

        Kalenterivuosista kärjessä ovat yhä vuodet 1934, 1938, 1989 ja 2011.

  84. Jussi
    28/04/2014 13:38

    WSI jatkaa kausiennusteessaan samaa linjaa: ”nordic regionilla” olisi touko-, kesä- ja heinäkuut keskimääräistä lämpimämpiä. No, onhan se mahdollista, sen verran harvinaisia viileät kesät ovat, mutta esim. CFS-karttojen (jotka ovat olleet melko oikeassa viime aikoina) perusteella sanoisin, että ei mitään isoja anomalioita varmaan tälle kesälle. Joku kesän 2009 toisinto olisi kiva: silloin oli tasaisen lämmintä, ei satanut liikaa mutta hellepäiviä oli vain vähän.

  85. Säästä
    28/04/2014 16:38

    Milloin Suomessa on viimeksi ollut keskimääräistä viileämpi kesä?

    • Risto
      28/04/2014 19:12

      Ainakin vuonna 2008 oli näillä kulmilla tavanomaista viileämpi kesä-elokuu. Oulussa terminen kesä oli täsmälleen viikon tavanomaista lyhyempi, ja Ruukissa oli vain 3 sateetonta päivää!

    • Risto
      28/04/2014 19:14

      Korjaus, terminen kesä oli lähes 2 viikkoa tavanomaista lyhyempi.

      • Säästä
        28/04/2014 19:22

        ei haittaisi minua, jos tänä kesänä jäätäisiin vähän keskiarvojen alle.

    • Nimetön
      28/04/2014 22:57

      Oikea vastaus kysymykseen taitaa olla 2012.

      • Sami
        29/04/2014 11:49

        Koko suomen osalta 2012 kesä oli vajaa puoli astetta keskimääräistä viileämpi.

      • Tapio R.
        29/04/2014 12:02

        Vastauksesi on oikea, sillä ei ole kuin 2 vuotta, jolloin kesä oli viileä ja sateinen. V. 2008 ei Otavassa ollut ensimmäistäkään hellepäivää ja sitä edellinen helteetön kesä oli v. 1976 ja tätä edellinen v. 1962.

  86. Jykä
    29/04/2014 12:33

    Tänä vuonna on vaihteeksi aika suuri ero etelä-Suomen ja pohjois-Suomen välillä kevään etenemisessä. Jos ei nyt sää olisi viilenemään päin niin terminen kesäkin olisi jo saattanut alkaa, kun taas pohjoisessa pyryttää lunta ja seuraavat vuorokaudet mennään vielä suorastaan talvisissa lämpötiloissa.

  87. Sami
    29/04/2014 17:52

    Onkohan lie Kittilän Pokka jossa on lisäystä lumensyvyyteen tullut päivässä 30cm. 58->89cm. Aika sitkeästi on lumisadealue pyörinyt keskilapin ympärillä.
    Tällä hetkellä näyttäisi että viileämpi jakso kestäisi viikon verran.

    • Antti L
      29/04/2014 22:03

      Kittilän Kenttärovalla oli eilen 69 cm lunta, nyt 102 cm. Nelostie kuitenkin kelikameroiden mukaan Utsjoelle asti sula, joten varoitus erittäin huonosta kelistä vähän ylimitoitettu niin kuin pääsiäisenäkin. Itä-Lapissa näkyi olevan sohjoisempia teitä.

    • Petri
      29/04/2014 22:05

      Kittilän Kenttärovalla mennyt metri rikki (102 cm). Katselin tuossa alkuviikosta parviennusteita ja wetter3.de:n karttoja, ja kovin lumiselta näytti. Nyt Ilmatieteen laitoskin ennustaa Jyväskylään räntää ja luntakin su/ma väliseksi yöksi.

      Mikä siinä on, ettei tällaista säätilaa saatu millään aikaiseksi joulukuussa, helmikuussa tai maaliskuussa, kun olisi kaivattu hiihtokelejä ja lunta. Jotain pieniä yrityksiä oli, mutta aika suutariksi jäi. Nyt näyttää siltä, että noiden kuukausien sijaan talvi muistaa tulla vasta toukokuussa. Suomen sää ei ole yksitoikkoinen… 😉

  88. Janne
    29/04/2014 19:16

    Onpa kylmä vappu tulossa. Mutta minä löydän tästäkin hyviä puolia, vähemmän amppareita ja kasvukausi ei ole vielä niin pitkällä.
    Hauskaa vappua kaikille ja muistakaa kohtuus kaikessa!

    • Teemu
      30/04/2014 07:42

      Aika normi lämpötiloiltaan ainakin etelässä. Eikös se tuolla 10 tienoilla päivisin pyöri tähän aikaan?

      • Teemu
        30/04/2014 07:42

        ..siis aatto.

      • Janne
        30/04/2014 13:56

        No aamulla Pekka Poudan ennusteessa huomenna oltaisiin etelässä päivällä +2 asteessa, mikä on hyvin kylmää ajankohtaan nähden mutta nyt IL näyttää huomiselle +5.

  89. Jeppe
    30/04/2014 23:29

    Useamman päivän ajan ovat ajot näyttäneet ja näyttävät edelleen, että sää alkaisi lämmetä viimeistään ensi viikon loppupuolella. Ensi viikon viikonloppuna pitäisi tämänhetkisten ennusteiden mukaan olla useita asteita lämpimämpää kuin mitä nyt. Sekä GFS-pääajo että kaikki parviajot ovat lähes 100-prosenttisen yksimielisiä siitä, että ensi viikolla lämpenee viimeistään loppupuolella viikkoa.

    Viimeisin GFS-ennuste antoi toukokuun puoliväliin kunnon korkeapainetta Venäjälle lähelle Suomea ja kaakkoisen ilmavirtauksen Mustaltamereltä ja Lähi-Idästä asti. Idässä olisi tuon ennusteen mukaan silloin mahdollisesti jopa hellettä.

    Ei nyt kannata vielä innostua tuosta ennusteesta liikaa, GFS-ennusteet ovat loppupäästään niin paljon heitelleet, että varmaan melkein mikä tahansa sää on silloin mahdollista. Mutta vahvat ovat merkit sen suhteen, että sää lähtee ensi viikon aikana menemään lämpimämpään suuntaan.

    Toisaalta, jos kävisi niin, että tuo viimeisin GFS-ennuste toteutuisi, niin silloin kohta alkava toukokuu muistuttaisi paljon toukokuuta 2010.

    • Teemu
      01/05/2014 10:00

      Nyt tuo 100% on kyllä hävinnyt. Viimeisimmät parvet 17. päivään saakka eivät kovin lämmintä näytä, mutta toki lämpimämpää kuin nyt. Päivällä voi olla tuon ennusteen mukaan noin 10 astetta. Ei se toki kylmääkään ole.

  90. Tapio R.
    01/05/2014 08:49

    Otavassa +4° ja puolipilvistä. Taivaalla cirrus ja cirrusstratusta.

    • Risto
      01/05/2014 09:53

      Samaan aikaan Turussa on nollakeli ja lumensyvyys 2 cm

  91. Toni 2
    01/05/2014 10:36

    NAO on mennyt pitkästä aikaa miinukselle:

    http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao_index.html

    Tätä on myös mielenkiintoista seurata. Kesä 2012 oli sateinen ja viileä ja NAO oli silloin jatkuvasti miinuksella. Ainakin seuraavat 5-7 vrk mennään selvästi viileämmässä ja epävakaisessa säässä.

    • Risto
      01/05/2014 11:03

      Kesäisin on aika tavallista että NAO-indeksi on negatiivinen. Voisi sanoa että viime kesän positiivinen NAO-indeksi oli jopa poikkeuksellinen.

      • Toni 2
        01/05/2014 11:32

        Siltä tuo pikaisella katsomisella tosiaan näyttää. Olihan se miinuksella kesällä 2010 joka oli kuuma ja kuiva. Kesällä 2012 negatiivisuus oli tosin selvästi voimakkaampi.

    • Teemu
      01/05/2014 11:15

      Voi tietää jäälle kyytiä, jos paine on korkealla kesällä pohjoisessa.

    • Jeppe
      01/05/2014 15:48

      Tuo vuoden 2012 tapaus on aika mielenkiintoinen, jos NAO oli negatiivinen, kun silloin olivat Atlantin matalapaineet kuitenkin aika voimissaan.

      Eikö positiivisen NAO:n pitäisi ennemminkin tuoda kesällä sateita kun silloin länsi- ja lounaistuulet ovat vallitsevampia? Negatiivisen NAO:n aikana pitäisi kai olla paremmat mahdollisuudet mantereisiin itätuuliin ja se voi kesällä tarkoittaa ihan kunnon hellettäkin.

      • Teemu
        01/05/2014 21:18

        Zonaalisten virtausten ja navan paineen välillä ei taida olla samanlaista korrelaatiota kuin talvella, joten en tuosta vetäisi mitään johtopäätöstä. Lämpötilaero navan ja tropiikin välillä ei riitä synnyttämään samanlaista läntistä matalapainejyräystä kuin talvella ja toisaalta suihkuvirtaus taitaa olla kovin heikkokin.

    • Petri
      01/05/2014 22:21

      NAO:n kääntyminen negatiiviseksi voi silti tarkoittaa kuivaa kesää, erityisesti Etelä-Suomessa. Kuivaa kesää olen jo aikaisemmin ounastellut, ja suursäätila näyttää etenevän tämän ennusteen suuntaan. Koska ”talven” jäljiltä ei jäänyt paljon kosteutta maahan, alkukesän ei tarvitse olla edes kovin erityisen kuiva, jotta vaurioita syntyy. Tällaisia otsikoita tullaan näkemään tänä kesänä: http://yle.fi/uutiset/viljelykasvit_ovat_karsineet_kuivuudesta/5608038

      • Esa T
        02/05/2014 10:32

        Niitä tullaan tällä menolla näkemään jo kesäkuun alussa.
        Ei ne jyvät idä ilman kosteutta.

      • Teemu
        02/05/2014 11:36

        Oikeastaan tällöin pitäisi olla kuivaa pohjoisessa, koska jos kerta paine nousee pohjoisemmilla asteilla.

      • Petri
        03/05/2014 22:15

        Huhtikuu oli kuiva. http://ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/2592376 Nyt näyttää hetkeksi kostuvan, ja Itä-Suomeenkin tulee vettä. Mutta edelleen ennustan, että ainakin touko-heinäkuun trendi on kuiva, kuiva, kuiva…

  92. Antti L
    01/05/2014 13:17

    Odotimme räntäsadetta lännen suunnalta, mutta yllättäen kuuluikin kaksi ukkosen jyrähdystä idän suunnalta. Sadekin alkoi ja vähän on tullut räntääkin seassa, joten ei saatu viimeisen lumi- tai räntäsateen aikaisuusennätystä tänä vuonna.

    • Tapio R.
      01/05/2014 13:28

      Ylen Teksti-TVn sääsivulla Helsingissä klo 12 +2°, ukkosta ja pohjoistuulta. Ilmatieteen Laitoksen sivut ovat joko kaatuneet tai huollossa tällä hetkellä.

  93. Tapio R.
    01/05/2014 13:33

    CFS ennusteessa korkeapaine Etelä-Suomessa 720 tunnin kuluttua. Tuo lämmin jakso ehtisi Suomeen vasta toukokuun lopulla eli helatorstain tienoilla, jos tuo ennuste sattuu kohdalleen.

  94. Jykä
    01/05/2014 13:35

    Helsingissä ei ole ukkosta, mutta jo Vantaalla on raporttien mukaan ollut ukkosta ja jopa sadettakin.

  95. Tapio R.
    01/05/2014 17:24

    Foreca ennustaa ensi tiistaiksi runsasta lumisadetta Otavaan. Lumihiutale oli tiistaiksi myös Ilmatieteen Laitoksen ennusteessa. Katsotaan, toteutuuko tuo?

  96. Tapio R.
    02/05/2014 06:20

    Otavassa -4° ja lähes selkeää. Joitakin sumuhattaroita liikkuu taivaalla.

    Ilmatieteen Laitoksen sivulla ennustetaan ensi viikolla Otavaan kunnon takatalvea. Täytyykin kiinteistönhoitajalle soittaa aamun aikana, että pitää auraus- ja hiekoitusvälineet valmiudessa vielä ensi viikolla. Ilmatieteen Laitos ennustaa usean päivän runsasta räntä- ja lumisadetta maanantaista alkaen.

  97. Teemu
    02/05/2014 12:13

    Just alkoi lumisade pohjoisella Uudellamaalla..;)

  98. Sami
    02/05/2014 13:57

    jokohan tänne viestit taas menee läpi?

    • Sami
      02/05/2014 13:58

      Näkyy menevän…eli ennusteen mukaan toukokuun 7 ensimmäisen päivän keskilämpötila on Jyväskylässä +2,0, toteutuessaan se olisi kolmanneksi alhaisin 1951-vuodesta lähtien.

  99. Jykä
    02/05/2014 14:07

    Huhtikuusta muodostui Kaisaniemessä jälleen kerran top-5 lämmin kuukausi.
    Viimeisen vuoden aikana tähän samaan kategoriaan ovat Kaisaniemessä yltäneet:
    Toukokuu-2013
    Kesäkuu-2013
    Marraskuu-2013
    Maaliskuu-2014

    Näiden lisäksi joulukuu 2013 sekä helmikuu 2014 olivat ainoastaan muutaman kymmennyksen alle tämän top-5 keskilämpötilarajan.

    • AP
      02/05/2014 15:58

      Yllättävänkin lämmin tuo Kaisaniemen huhtikuu. Tampereella ei päästy edes top-10:iin top-5:stä puhumattakaan. Myöskään kesäkuu 2013 ja marraskuu 2013 eivät mahdu top-5-osastoon (sijat 10 ja 9).

      Sen sijaan toukokuu 2013 (3. sija), helmikuu 2014 (2. sija) ja maaliskuu 2014 (2. sija) mahtuvat.

      • Antti L
        02/05/2014 18:46

        Tämän huhtikuun jälkeen voisi sanoa, että helpostikin olisi rikottavissa tuo huhtikuun 1921 mahdottomalta tuntunut ennätys. Jos loppupuoli kuuta olisi samanlainen, niin ei alkupuolen tarvitsisi kovin paljon lämpimämpi olla, vaikka ei siinä nytkään juuri kylmiä päiviä ollut.

  100. salama
    02/05/2014 16:08

    Lähes 1 cm rakeita satoi äsken Tuusulassa.

    • Lasse
      02/05/2014 16:50

      Huomasiko salama myös salaman 😉

  101. Esa T
    02/05/2014 16:53

    Olikohan se kaksi kuukautta sitten vai milloin täällä Parikkalassa satoi oikeasti enemmän kuin jokusen pisaran?
    Maanpintakaan ei enää muista milloin satoi viimeksi kun pari kuukautta on ollut paljaana kuivamassa päivällä auringonpaisteessa ja yöllä pakkasessa.
    Pelloilla ainoat paikat joissa kosteutta on reilummin ovat routivat kohdat, joissa sulaminen nostaa vettä pintaan… tai muuten vain lähes aina liian märät kohdat.
    Kynnettyjen peltojen pinta on kyllä muuten taas yleisesti suorastaan ”sulaneen” näköinen siitä kun syksyllä läträsi vedellä ylenmääräisellä hartaudella ja pitkään.

    Nämä ”lantarae/styroksi”kuurotkaan eivät kostuta maata sen enempää kuin että pöly tarttuu vain kengänpohjiin.

  102. Janne
    02/05/2014 19:26

    Missä päin on tänään ukkostanut. Kirkkonummella on kyllä näkynyt lupaavia pilviä, ja lumirakeitakin on tullut mutta ukkoset puuttuvat – vielä.

    • FLCPete
      02/05/2014 19:51

      Vantaa-Kerava -akselilla kuten eilenkin. Eilen ilmeisesti 3 rekisteröityä salamaa, joista 2 osui Finnairin nousevaan lentokoneeseen. Tänään 1 joka saattoi osua laskevaan Thomas Cookin lentokoneeseen.

      Ovatko nämä ukkoset sitten olleet tahattomasti ihmisen keinotekoisesti aikaansaamia ?

  103. Sami
    02/05/2014 23:36

    Mielenkiintoiset on suomen säät, tässä Jyväskylän 8 päivän keskiarvoja..
    25.11.13-1.1.2014 +2,9
    7.3.-14.3.2014 +3,6
    30.4.-7.5.2014 +2,0(ennuste)

  104. Tapio R.
    03/05/2014 12:29

    Otavassa +7° ja puolipilvistä. Molemmin puolin liikkuu kuuropilviä, mutta tämä kohta on toistaiseksi pysynyt aurinkoisena. Näyttäisi lumisadejuovilta, kun ovat valkoisia.

  105. Sami
    03/05/2014 22:01

    Mukavasti tuli päivällä lumirakeita Jyväskylässä ja nyt on tullut puoli tuntia räntää taivaan täydeltä. GFS on vetänyt tosi kesäiset ennusteensa pois. Alle +8,5 keskiarvoa ei ole toukokuussa ollut Jyväskylässä vuoden 2001 jälkeen. Edellinen tosi kolea toukokuu oli 1999, jota seurasi ennätyslämmin kesäkuu.

    • Jussi
      05/05/2014 08:02

      Nyt ei näytä kyllä siltä, että koko kuukausi olisi erityisen kolea. Lauantaista lähtien lämpenee. Jos sen jälkeen on päivisin noin 15 astetta, ollaan melko lähellä keskiarvoja, pohjoisessa ja Keski-Suomessa vähän niiden yläpuolella. Tämä kuvastaa hyvin huhtikuun säiden harvinaisuutta: pääsiäisenäkin meni jo 20 astetta rikki.

      Muualla maassa poikkeamat olivat 1-1,5 asteen luokkaa, mutta Hki-Kaisaniemessä taas vaihteeksi peräti +2 astetta.

  106. Antti L
    04/05/2014 09:59

    Hyvä että tämä kolea kausi tuli jo tässä vaiheessa ennen kuin mustikat ym. ehtivät kukkaan.
    Voisi olla hyvä, jos ei nyt ennen puolta kuuta nousisi yli 15 asteen. Vettä saisi tulla lisää.

    • Janne
      04/05/2014 12:09

      Samaa mieltä, toivon kylmähkön sään nyt vähän aikaa jatkuvan myös hyttysten takia.

  107. Säästä
    04/05/2014 14:55

    Ihmettelen kyllä suuresti, minkä takia FMI ei käytä noita kuuropilven kuvia 5 päivän ennusteissaan. Nyt on viimeiset 4-5 päivää olleet täynnä jatkuvan sateen kuvakkeita ja sadetta on tullut jotain 0.1mm. Dear FMI. Käyttäkää niitä kuurosadekuvakkeita, jos sateet ovat niin epävarmoja.

    • Risto
      04/05/2014 19:57

      Joo, nuo paikallisennusteet on välillä aika epäselviä FMI:llä, Foreca vie näiden osalta kuin litran mittaa. Jatkuvan sateen kuvake voi näköjään tarkoittaa sitä itseään, tai sitten enimmäkseen pilvistä säätä joiden seassa sadekuuroja.

      Ukkostelu ei tänään jäänyt enää yksittäisiin salamoihin, vaan nyt kehittyi jo selkeitä ukkoskuuroja Uudellamaalla. Kausi on siltä osin avattu!

      • Säästä
        04/05/2014 20:52

        Jep oikein mukavia pilviä näkyi ajellessa Uudellamaalla. Joskus taisin täällä ääneen toivoa FMI:ltä ennustetta, jossa näkyisi mahdolliset sademäärät ja lämpötilojen ”luotettavuus”. no nythän foreca otti tuollaisen käyttöön jokin aika sitten.

        Ja kyllähän tässä huomaa ukkoskuumeen nousevan päivä päivältä, tätä ovat auttaneet hienot pilvet ja ensimmäiset mammatuspilvetkin jo bongattuna.

  108. Tapio R.
    04/05/2014 21:13

    Otavassa on satanut vettä, räntää ja rakeita klo 18sta lähtien. Lämpötila on hyt +3°. Sateet ovat kuuroja, mutta kuurojen väliset aukot ovat pieniä.

    • Tapio R.
      04/05/2014 21:20

      Pyöräilin 4 kmn päässä ja menomatkalla jouduin sateen kastelemaksi. Takaisin tullessa edestä nousi vyörypilvi ja koko ajan jouduin laskemaan, selviänkö kuivana kotiin saakka. 200 – 300 mn päässä alkoi räntä- ja raesade. Vyörypilvi heikkeni ja levisi kotiin päästyä.

  109. Petri
    04/05/2014 21:26

    Ihmeellinen tilanne: samaan aikaan on esimerkiksi Pirkanmaalla voimassa metsäpalovaroitus _ja_ varoitus huonosta ajokelistä. Koska näin on käynyt viimeksi?

    • AP
      04/05/2014 23:07

      En itsekään muista koska viimeksi. Tähänastiset sadekuurot (vesi/räntä/lumi/rae) ovat olleet niin heikkoja, että metsäpalovaroitus on pysynyt. Tänään päivällä oli yksi vähän runsaampi räntäkuuro, josta vihdoin kertyi Härmälänkin sademittariin vajaa 1 mm. Jo viikkoja on luku ollut pyöreä 0, vaikka asfaltti on aika ajoin kostunutkin.

      Ensi yö on ennusteiden valossa mielenkiintoinen. Matalapaineen sateet näyttäisivät pitävän pintansa yön yli ja samaan aikaan ilma jäähtyy nollan tienoille. Ehkäpä huomisaamu valkenee maa valkoisena – ensimmäistä kertaa toukokuussa sitten vuoden 1999.

  110. Teemu
    05/05/2014 07:44

    Kyllä silmä lepäsi toukokuisessa lumisateessa aamulla. Lisää tätä! Tosiaan, on täytynyt mennä 90-luvun lopulle, kun viimeksi oli etelässä lunta maassa. 1995 tuli tosin huomattavasti enemmän. Eihän se vaadi kuin pohjoisen virtauksen ja matalan sopivaan paikkaan.

  111. Tapio R.
    05/05/2014 08:26

    Otavassa +3°, pilvistä ja heikkoa sadetta.

  112. Jukka
    05/05/2014 09:37

    En tosiaan muista, milloin on viimeksi tullut näin paljon lunta toukokuussa. Viitsiiköhän FMI päivittää lumikartan vielä etelän osalta?

  113. Juhani
    05/05/2014 10:40

    Missähän sitä lumisadetta on tullut? Meillä tuli eilen iltapäivällä kunnon kuuro, joka kehitti reilut lammikot, mutta se oli suureksi osaksi vettä, vaikka hiukan räntää ja rakeita olikin joukossa. Sade ei ollutkaan ollenkaan pahitteeksi, sillä niin kuivaa alkoi olla. Onneksi joku saa perverssejä kicksejä toukokuisista lumisateista, niin nekään eivät ihan hukkaan mene…

  114. Henkku
    05/05/2014 13:50

    Kirkkonummella oli ainakin aamulla maa valkoinen. Kaveri laittoi kuvan sieltä. Espoossa bongasin aamuruuhkassa muutaman auton joissa oli yhä valkoinen kuorrutus.
    Helsingissä vihmoi räntää mutta jäi lyhyeksi kuuroksi mutta tuulilasi ehti jo mennä loskaiseksi.

  115. Jykä
    05/05/2014 14:14

    Jos oli huhtikuu Helsingissä lämmin ja erittäin aurinkoinen, niin toukokuu on sitten alkanut hyvinkin kylmänä ja sateisena. Jännästi nuo tämän päivän sateet tulevat tuolta koillisen suunnalta ja tuntuvat aina pikkaisen voimistuvan kun tulevat tänne rannikolle.

  116. Sami
    06/05/2014 22:44

    Mennyt pimeä vuosipuolisko(10/2013-3/2014), oli aivan marginaalisesti vastaavaa 2007-08 kylmempi Jyväskylässä, laski kuukausien keskilämpötilat sitten kymmenyksen tai sadasosan tarkkuudella, niin eroa tuli keskiarvoon vain hieman yli 0,01 astetta. Jos päiväkeskiarvot laskee yhteen ja jakaa päivien määrillä, eroa tuli 0,04 astetta. 2008 huhtikuun keskilämpötila oli +3,7…..2014 +3,7.

  117. Sami
    07/05/2014 07:53

    Toukokuun 7 ensimmäistä päivän keskiarvo tulee olemaan Jyväskylässä toiseksi alhaisin 1951-vuodesta alkaen, keskiarvoksi on tulossa +1,75, 1981 pysyy +1,1 keskiarvollaan kärjessä ja 1967 +1,85 keskiarvollaan tippuu kolmanneksi. On siis ollut harvinaisen, jopa poikkeuksellisen kylmä toukokuun alku, kevään alku taas oli poikkeuksellisen lämmin.

    • Sami
      07/05/2014 08:04

      Viime vuonnahan tilanne oli päinvastoin, kevään alku todella kylmä, loppu poikkeuksellisen lämmin

  118. Antti L
    07/05/2014 10:40

    Kun maaliskuun alussa oltiin 7 viikkoa edellä viime vuotisesta, niin viikko jos on vielä tätä koleaa, niin ollaan jo jäljessä. Huomenna kevät juhlii Klaukkalassa 3-kuukautispäiviä.

  119. AP
    07/05/2014 11:03

    Olen verrannut alkuvuotta vuosiin 1989 ja 1990, koska tässä on ollut paljon samaa, etenkin helmi-huhtikuun osalta. Lämpimin alkuvuosi on yhä 1989 (ylivoimaisesti voittaen myös alkuvuodet 1990 ja 2008). Silloin tammikuukin oli poikkeuksellisen lämmin, kun taas tänä vuonna tammikuusta tuli lopulta kylmä. Siksi koko alkuvuosi (tammi-huhtikuu) ei mahdu edes 12 lämpimimmän alkuvuoden joukkoon. Mutta helmi-huhtikuu 2014 on kolmanneksi lämpimin, heti noiden vuosien 1989 ja 1990 jälkeen.

    Toukokuu on tosiaan alkanut niin kylmänä, että kohta pitää tapahtua merkittävä lämpeneminen, jotta saavutetaan edes keskimääräinen toukokuu. Vielä niin toki ehtii tapahtua. Ensi viikko näyttää olevan jo askel siihen suuntaan.

    • Sami
      07/05/2014 18:51

      Missä AP tämä helmi-huhtikuu jää 1989 ja 1990 vastaavien taakse? Jyväskylässä helmi-huhtikuun keskiarvot ovat seuraavat: 2014 +1,0(-1,2, +0,5, +3,7). 1990 +0,7(-0,2, -1,4, +3,8) ja 1989 vasta kolmantena +0,5(-2,0, -0,2, +3,6)

      • Sami
        07/05/2014 19:13

        Joo..kyllä tämän vuoden helmi-huhtikuu näyttää ainakin Tampere-Pirkkalan tilastoissa menevän vasta kolmannelle sijalle, Tampere-Pirkkalan kolmen kärki:
        1990 +1,9(+0,4, -0,1, +5,5), 1989 +1,8(-0,5, +0,8, +5,2), 2014 +1,7(-0,5, +1,0, +4,6)

      • AP
        07/05/2014 20:32

        Näin on, minun arvoni olivat Pirkkalasta. Sen verran lähellä toisiaan nämä 1989, 1990 ja 2014, että eri paikkakunnilla nuo voivat helposti esiintyä eri järjestyksessä.

  120. Teemu
    07/05/2014 15:25

    Näyttäisi, että tästä eteenpäin 10 vrk eivät ole kovin viileitä enää, mutta kaivattua kosteutta alkaa vihdoin tulla alas.

    • AP
      07/05/2014 16:51

      Joo, sateita luonto jo kaipaakin. Tampereella on satanut viimeisen kolmen viikon aikana yhteensä 0,7 mm eli käytännössä ei juuri mitään (sekin lähinnä räntää tai rakeita).

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: