Etusivu > Mennyt sää, Säätietoutta > Pakkanen paukkuu

Pakkanen paukkuu

Tammikuun sää jakautui kahtia

Vuosi alkoi erittäin lauhassa säässä ja lunta sai etsimällä etsiä maan etelä- ja keskiosassa. Lumitilanteeseen ei ole tullut huomattavaa parannusta, mutta lämpötilat ovat kuitenkin painuneet selvästi pakkaselle kuukauden edetessä. Kun 2/3 kuukaudesta on takana, on tammikuun keskilämpötila suuressa osassa maata lähellä keskiarvoa.

1. tammikuuta – 19. tammikuuta jakson lämpötilapoikkeama keskiarvosta. Data: Ilmatieteen laitos

Tähän mennessä kuukausi on ollut hieman keskimääräistä kylmempi paikoin Pohjanmaan suunnalla sekä osassa Lappia. Sen sijaan Pohjois-Karjalassa ollaan vielä alkukuukauden ansiosta hieman keskimääräistä lämpimämmän tammikuun tilanteessa. Loppukuukauden ennustetut lämpötilat tosin hilaavat näitä poikkeamia kylmempään suuntaan ja lopulta tammikuu on todennäköisesti keskiarvoa kylmempi tai lähellä keskiarvoa suuressa osassa maata. Harvinaisen, saatika poikkeuksellisen kylmää kuukautta tästä ei todennäköisesti muodostu.

Talviset lämpötilaennusteet

Jälleen kerran ovat lämpötilaennusteet pakkasilla nousseet pinnalle. Kannattaa käydä lukemassa postaus kolmen vuoden takaa (valitettavasti kuvat eivät tällä hetkellä toimi). Pikakertauksena: merkittävimmät lämpötilaan vaikuttavat tekijät talvisessa korkeapaineessa ovat pilvisyys ja topografia. Selkeällä ja heikkotuulisella säällä pakkanen pääsee kiristymään nopeasti, mutta pilvipeitteen tulo paikan päälle saattaa nostaa lämpötilaa hetkessä jopa 10 astetta. Niinpä lämpötilan ennustaminen riippuu täysin siitä, että pilvisyys saadaan ennustettua oikein. Topografia puolestaan on tärkeää, sillä kylmä ilma on raskaampaa kuin lämmin. Niinpä kylmä ilma valuu alaville maille ja laaksojen pohjiin. Tästä syystä muutaman sadan metrin matkalla voi lämpötilassa olla yli 10 asteen ero riippuen korkeudesta missä mittaus tehdään. Auton mittarin näyttämää lämpötilaa kannattaakin seurailla jos ajelee laaksojen pohjasta mäkien huipuille.

Lämpötilaennusteiden tekoa hankaloittaa se, että globaali Euroopan keskuksen säämalli tarjoaa Suomeen jatkuvasti liian pilvistä säätä eikä saa pinnan lähelle muodostuvaa inversiokerrosta kuvattua oikein. Niinpä malli saa systemaattisesti liian korkeita lämpötiloja. Esimerkiksi maan länsiosan maanantain minimilämpötilaksi malli ennusti sunnuntaina -13..-17 astetta kun todellisuudessa minimilämpötilat olivat pääsääntöisesti -18…-24 astetta. Tämä kertoo sääennustamisen hankaluudesta. Meteorologin tehtävänä onkin korjata tätä mallin virhettä parhaansa mukaan. Tämä voi olla yksi selittävä tekijä miksi kuulemma Ilmatieteen laitoksen ennusteet ovat olleet kylmempiä kuin Forecan. En voi jälkimmäisen puolesta puhua, mutta jos ennusteet otetaan suoraan mallista, niin tästä ainakin vastaava ero voisi syntyä.

*Päivitys* Forecalta tullut viesti kertoo, että heidän ennusteet ovat niin ikään meteorologin editoimia. Niinpä ennuste-erot johtuvat meteorologien näkemyseroista ja editointitavoista.

ECMWF:n minimilämpötilaennuste maanantaille 20. tammikuuta (vasemmalla) ja havainnot oikealla. Lähteet ECMWF ja FMI.

Talven alimmat lämpötilat

Viime päivinä on jälleen seurailtu tarkkaan lämpömittareiden lukemia etenkin Lapin osalta. Talven toistaiseksi alin lämpötila mitattiin Utsjoen Kevojärvellä maanantaina kun mittariin kilahti -40,7 °C.

Talven alimmat lämpötilat asemakohtaisesti 20. tammikuuta mennessä. Data: Ilmatieteen laitos

Esiin on kuitenkin nostettu vielä kylmempiä lukemia, joita on mittailtu siellä täällä. Kannattaa muistaa, että ”virallisia” havaintoasemien sijainteja ei ole suunniteltu ja perustettu ”kalastelemaan” ennätyksiä vaan niiden tarkoitus on ennemminkin edustaa laajemman alueen lämpötilaa. Pohjoista kollegaa lainatakseni: ennätys on aina paikallinen lukema, ”sivutuote”. Niinpä on täysin mahdollista, ellei jopa todennäköistä, että Suomen ennätyslämpötiloja kylmempiä ja kuumempia lämpötiloja on todellisuudessa Suomessa ollut. Ne ovat vaan jääneet mittaamatta/tilastoimatta, koska jokaiseen notkoon ei ole järkeä kyhätä havaintoasemaa.

Monasti viitataan tiesääasemien antamiin lukemiin. Nämä eivät ole Ilmatieteen laitoksen ylläpitämiä asemia, eivätkä ne usein täytä kansainvälisiä vaatimuksia mittausten suhteen. Ne ovatkin erityisesti perustettu tiesäätä kuvaamaan, mutta ne eivät sellaisenaan kelpaa ennätystilastoihin. Koska raja havaintoasemien käytössä on johonkin vedettävä, on päädytty käyttämään kansainväliset vaatimukset täyttäviä Ilmatieteen laitoksen ylläpitämiä tai hyväksymiä havaintoasemia. Loppupeleissä tämä ennätyshakuisuus ja desimaalien kyttäys tuntuu olevan menossa vain yhä hullumpaan suuntaan 😉

Sälää

Vilkaiskaapa yllä olevasta kuvasta muuten pohjoisen asemia. Itärajalta löytyvän Salla Värriötunturin talven alin lämpötila on ”vain” -23 °C kun kaikkien lähimpien asemien lukemat huitelevat -35 asteen kylmemmällä puolella. Tämä on jälleen hyvä esimerkki aiemmin mainitusta topografian vaikutuksesta lämpötiloihin. Räikeimpiä eroja en ole plotannut, koska korkeimmat tunturit on jätetty pois.

Kommenteissa oli kysymys, että miksi kastepiste laskee samaa rataa lämpötilan kanssa pakkasilla, vaikka mitään sumua ei synny. Kovemmilla pakkasilla ilmassa oleva vesihöyry härmistyy suoraan lumen pintaan, jolloin kosteuden vuo käy ilmasta lumeen. Ainakin tästä syystä kastepiste voi laskea paukkupakkasella, vaikka kosteutta ei muuten näyttäisi virtaavan minnekään muualle eikä sumua pääse syntymään.

Mainokset
  1. Sami
    21/01/2014 01:34

    Kyllähän tuolla ”ennätyshakuisuudella” on ilmatieteenlaitoksellekin ollut merkitystä. Nyt on voinut huoletta kuuluttaa ettei enää ”entisenkaltaisia pakkasia” näy kun ilmasto on lämmennyt. Todellisuudessa ennen vuotta 1992 mitatuista vuosien alimmista lukemista vain muutama asema on enää samalla paikalla. Esimerkkinä Kittilän Pokka ja Sallan Naruskajärvi jotka valtasivat vuoden alimmat lukemat 1974-1988 kahdestaan yhtä vuotta lukuunottamatta. Nyttenkin viime päivistä huomaa, että Kittilän Pokka vaaran päällä ja Salla Naruska jäivät Kevojärven jalkoihin, jos asemat olisivat olleet vanhoilla paikoilla niin hyvin todennäköisesti siellä olisi ollut 1-2 astetta kevojärveä kylmempää. Mielestäni olisi hyvä että ilmatieteenlaitoksella olisi näitä ennätysasemia, niin kylmissä kuin lämpimissä paikoissa. Näillä nykyisillä asemilla -51,5 asteen lukemaa on käytännössä mahdoton rikkoa. Asemien lopetus ja siirtäminen aiheuttaa lisäksi sen ettei lukemat ole vanhan aseman kanssa vertailukelpoisia(joidenkin mielestä tosin on). Tärkeintä olisi että asemat olisivat erittäin pitkäikäisiä ja samalla paikalla. Siksi ainakin ennätysasemat, eli Kittilän Pokka ja Joensuun lentoaseman sääasemat täytyisi pitää niillä paikoilla missä edellinen ennätys on mitattu.

  2. 21/01/2014 07:04

    Pauli, onko valistunutta arvausta lopputalven säästä? Sinusta on tullut viime vuosina arempi ennustaja. 🙂

  3. Teemu
    21/01/2014 08:13

    Saas nähdä vedänkö tammikuun osalta 2 bongoa kotiin..;)

  4. säästä
    21/01/2014 08:15

    Kiitos Pauli vastauksistasi ja kiitos uudesta blogista, erittäin mielenkiintoisia asioita.

    • Nimetön
      21/01/2014 10:29

      Tuohon kastepisteeseen.. Pakkasilmaan mahtuu ylipäätään erittäin vähän kosteutta. Katselin erästä paikkakuntaa: suhteellinen kosteus pyrkii pysyvän samana, kastepiste sitten elää lämpötilan mukaan. Joku tasapaino siinä on ilmamassan, säteilyn sekä lumeen että suoraan ilmaan härmistyvän/haihtuvan vesihöyryn kanssa.

      Tammikuu on jälleen näyttänyt, miten hanurista nuo pitkän ajan sääennusteet on. Ihmettelen, että jopa meteorologit tuntuvat kyttäävän niitä yllättävän paljon.

      • Matti
        21/01/2014 13:51

        Nimetön :
        Tammikuu on jälleen näyttänyt, miten hanurista nuo pitkän ajan sääennusteet on. Ihmettelen, että jopa meteorologit tuntuvat kyttäävän niitä yllättävän paljon.

        Kertoo siitä, että vielä on ihmiskunnalla paljon opittavaa ympäristöstään. Jostain se on kuitenkin lähdettävä liikkeelle.

      • Lasse
        21/01/2014 14:02

        Niin, kun pinta saavuttaa kastepisteen, siihen alkaa tiivistyä/härmistyä kosteutta ilmasta. Sillä tavalla lämpötila vetää kastepisteen mukanaan. Kun ollaan kastepisteessä sehän toki jarruttaa lämpötilan laskua, koska härmistyminen vapauttaa lämpöä. Mutta mitä matalemmissa lukemissa liikutaan sitä vähemmän vettä tietyssä suht. kosteudessa ilmassa on, kuten edellä todetaan. Nolla-asteessa taitaa olla kertaluokkaa enemmän kosteutta kuin -40:ssä. Eli myös vapautuu kertaluokkaa vähemmän lämpöä per aste -40:ssä kuin 0:ssa.

        Sitten jos lämpötila nousee, luulen että se enemmän johtuu siitä, että muualta (ylempää) on sekoittunut lämpimämpää ilmaa, jossa myös enemmän absoluuttista kosteutta. Jonkin verran voi kai tapahtua myös sublimaatiota.

  5. Janne
    21/01/2014 17:40

    Kiitos Pauli päivityksestä.

  6. Jani
    21/01/2014 18:39

    Kiitoksia Paulille päivityksestä.
    Miltähän helmikuun sää näyttää… 🙂

    • Janne
      21/01/2014 19:52

      Ainakin gfs ajossa ollaan vielä pakkasella helmikuun alussa.

      • Janne
        22/01/2014 11:56

        Meinaat lähes viime helmikuun uusintaa?

    • Jussi
      22/01/2014 07:51

      Olen yhä sitä mieltä, että helmikuusta tulee melko lauha. Ei superlauha mutta melko lauha, enimmäkseen matalapainevoittoinen ja pikkupakkasta.

  7. Esa T
    21/01/2014 22:05

    Lasse :
    Mutta mitä matalemmissa lukemissa liikutaan sitä vähemmän vettä tietyssä suht. kosteudessa ilmassa on, kuten edellä todetaan. Nolla-asteessa taitaa olla kertaluokkaa enemmän kosteutta kuin -40:ssä. Eli myös vapautuu kertaluokkaa vähemmän lämpöä per aste -40:ssä kuin 0:ssa.

    Talvipakkasiin verrattuna Saharahan on märkä paikka absoluuttisessa kosteudessa… siellä lämpötiloissa se kosteus vain ei halua tiivistyä pois ilmasta.
    Luotauksista näkee suoraan myös absoluuttisen kosteuden/ilman vesipitoisuuden.
    Tuolta vain tekstilistan tilalle PDF ja ”skew-t” ja katselemaan Jokioisten/Sodankylän luotauksia:
    http://weather.uwyo.edu/upperair/np.html
    Tai täältä värikkäämpiä:
    http://meteocentre.com/upperair/get_sounding.php

  8. Tapio R.
    21/01/2014 23:31

    Kiitos päivityksestä, Pauli!
    Otavassa on nyt -17°. Viime yönä satoi muutama sentti kevyttä pakkaslunta.

    • Nimetön
      22/01/2014 15:45

      Etelä- ja Keski-Suomen sisämaassa alkaa olemaan ennätyksellisen vähälumista ajankohta huomioiden, etenkin jos tämä kuiva säätyyppi tässä jatkuu vielä useita päiviä? Ei kovin usein ole ollut 1-5 sentin lumihavaintoja aivan tammikuun lopussa? Vain 1973 oli, ehkä myös 2007?

      • Tapio R.
        23/01/2014 21:55

        Myös tammikuussa 1987 oli vähänlaisesti lunta, mutta pakkasta sitäkin enemmän.

  9. Nimetön
    22/01/2014 08:46

    Jussi :
    Olen yhä sitä mieltä, että helmikuusta tulee melko lauha. Ei superlauha mutta melko lauha, enimmäkseen matalapainevoittoinen ja pikkupakkasta.

    Onko tähän mitään selitystä, vai onko kyseessä hihasta ravisteltu veikkaus..:)? Itse veikkaan himpun normaalia viileämpää ja pohjaan sen lokakuun lopun tienoon NOAAN:n z700 pintapaine-ennusteeseen…:) Kuraahan tuo on niin kuin suurin osa pitkistä ennusteista.

  10. Säästä
    22/01/2014 21:38

    Tuleekohan paljon lunta Suomenlahden ”lumitykistä”?

  11. Sami
    23/01/2014 00:36

    Tällä hetkellä näyttäisi että helmikuun puolella lauhtuisi…jos kävisi niin että tammikuu olisi keskimääräistä viileämpi ja helmikuu keskimääräistä lämpimämpi niin meikäläinen meteorologisoi marras-helmikuun etumerkit täysin oikein. Olkaahan valmiina ennustuksiin taas, nyt voi jo laittaa maalis-syyskuun poikkeamaveikkaukset entiseen tapaan 1 asteen hajonnalla, veikkausaika päättyy 15.2. Jos loka-helmikuu veikkausajalle tulee tasapisteet kärjelle, niin ensin katsotaan kenellä on osunut täysin oikeaan enemmän, jos ne ovat tasan niin ratkaisu tehdään maaliskuun perusteella jolloin tasoissa olevat antavat 0,1 desimaalin tarkkuudella poikkeamaluvun ja lähemmäksi osunut voittaa.

  12. Sami
    23/01/2014 04:17

    Nyt viimeisin forecan ennuste toisi Jyväskylän tammikuun keskilämpötilaksi tasan -10. Olisihan se aika huikeaa, jos 27 viimeisestä tammikuusta tämä olisi neljänneksi kylmin, kun 10 ensimmäistä päivää oli lämpimin 1951-vuodesta alkaen.

  13. Sami
    23/01/2014 18:32

    Tässä viime vuoden lämpötila ja sadetietoja ilmastokatsauslehden luvuista:
    Korkeimmat vuosikeskiarvot
    Utö +7,1(+0,6),
    Helsinki Kaisaniemi +7,0(+1,1)
    Jomala +6,6(+0,5)
    Hanko Tvärminne +6,6(+0,6)

    Alimmat vuosikeskiarvot
    Kilpisjärvi -0,7(+1,2)
    Muonio +0,2(+1,2)
    Inari Saariselkä +0,2(+1,0)

    Suurimmat keskilämpötila poikkeamat
    Viitasaari, Utsjoki Kevo, Joensuu +1,7

    Pienimmät keskilämpötilapoikkeamat
    Jomala +0,5, Utö, Kaarina, Hanko +0,6.

    36 paikan keskimääräinen poikkeama +1,3

    Suurimmat sademäärät
    Lieksa 681mm, Joensuu 672mm, Valtimo 669mm.

    Pienimmät sademäärät
    Utsjoki 320mm, Inari Saariselkä 405mm, Pello 445mm

  14. Teemu
  15. Tapio R.
    23/01/2014 21:52

    Otavassa on nyt -25° ja huomenaamulla lienee lähellä kolmeakymmentä.

  16. Säästä
    23/01/2014 22:26

    Ei näissä pakkasissa muuten mitään vikaa ole, mutta tosiaan lumisateet ovat jääneet aivan naurettavan vähäisiksi, josko nyt päästäisiin yli kymmenen sentin ensi viikon aikana. En kyllä usko

  17. Tapio R.
    23/01/2014 22:31

    Tässä tulevan kesäkauden lämpötila-arviot:

    Maaliskuu +2° – +3°.
    Huhtikuu 0° – +1°.
    Toukokuu -1° – 0°.
    Kesäkuu 0° – +1°.
    Heinäkuu enemmän kuin +4°.
    Elokuu +2 ° – +3°.
    Syyskuu 0° – +1°.

    • Sami
      23/01/2014 23:30

      Huh mikä veikkaus heinäkuulle, se tarkoittaisi käytännössä toiseksi kuuminta heinäkuuta ties kuinka pitkältä ajalta. Melkein olisi toteutuessaan 3 pisteen paikka, mitäs mieltä muut palstalaiset, pitäisikö erittäin harvoin toteutuvista antaa extrapiste jos sellaisen pystyy onkimaan?

  18. LJ
    23/01/2014 23:46

    Tässä kevät- kesäkauden lämpötila-veikkaus (LJ):

    Maaliskuu -1° – -2°.
    Huhtikuu -1° – 0°.
    Toukokuu +1° –+2°.
    Kesäkuu +2° – +3°.
    Heinäkuu +2° – +3°.
    Elokuu +1° – +2°.
    Syyskuu -1° – -2°.

  19. Sami
    24/01/2014 02:04

    Pohjois-Lapissa näyttäisi että joulu-tammikuu jakso olisi jopa keskimääräistä kylmempi…Esim. Utsjoki Kevolla Joulukuun poikkeama oli +3,6 ja ennusteen mukaan tammikuu olisi Utsjoella jopa yli 4 astetta keskimääräistä kylmempi.

  20. Sami
    24/01/2014 02:18

    Ja tässä minun veikkaukseni
    Maaliskuu enemmän kuin -4
    Huhtikuu +0,3..+1,3
    Toukokuu 0,0..+1,0
    Kesäkuu -0,7..-1,7
    Heinäkuu +0,1..+1,1
    Elokuu +0,4..+1,4
    Syyskuu +1,0..+2,0

  21. Teemu
    24/01/2014 07:48

    Kait pitää veikata, vaikka huttuahan tämä on:

    Maaliskuu -0,5..-1,0
    Huhtikuu 0,0..+1.0
    Toukokuu 0,0…+1,0
    Kesäkuu -0,5…-1,0
    Heinäkuu 0,0…+1,5
    Elokuu +0,5…+1,0
    Syyskuu +1,0…+2,0

    • Sami
      24/01/2014 09:27

      Voit vielä Teemu korjata lukuja, asteen hajonta siis ennusteisiin. Tiedoksi kaikille muillekin veikkaajille etten enää ilmoittele korjaustarpeesta, niillä sitten mennään mitä on laitettu, oma häpeä jos veikattu haarukka on pienempi ja osumamahdollisuus heikompi kuin 1 asteen hajonnalla.

      • Teemu
        24/01/2014 10:00

        No uusi:

        Maaliskuu -0,5…-1,5
        Huhtikuu 0,0…+1,0
        Toukokuu 0,0…+1,0
        Kesäkuu 0.5…-0,5
        Heinäkuu 0,0…+1,0
        Elokuu +0,5…+1,5
        Syyskuu +1,0..+2,0

  22. Kari
    24/01/2014 09:27

    Maaliskuu 0° – -1°.
    Huhtikuu +2° – +3°.
    Toukokuu -0° – +1°.
    Kesäkuu 0° – +1°.
    Heinäkuu enemmän kuin +1-+2°.
    Elokuu -1 ° – -2°.
    Syyskuu 0° – +1°.

    • Kari
      24/01/2014 09:29

      Heh…kopsasin pohjan Tapio R:ltä ja Heinäkuuhun jäi vähän ylimääräistä tekstiä 😉

  23. Tapio R.
    24/01/2014 09:43

    Tämän talven paikallinen pakkasennätys rikkoutui tänä aamuna. Otavassa on vieläkin -27° ja lähes selkeää. Aurinko paistaa ohuen sumupilven läpi.

  24. Tapio R.
    24/01/2014 09:53

    Jos heinäkuun arvioni toteutuu, niin kerron jäljestäpäin, mitä eilen päässäni on liikkunut.

    • jani talvensaari
      03/03/2014 13:36

      hei tapio r liikkuuko päässäsi kenties 100 vuoden takainen heinäkuu sehän on toiseksi lämpimin vai24-25 talven jälkeinen heinäkuu ja kyllähän tuo mahdollista on pitkään aikaan ei lauha talvi ole kuumaa kesää tuonut todennäköisyys kasvaa koko ajan

  25. Antti L
    24/01/2014 10:20

    Klaukkalassa -22 tänään. Huomiseksi pakkanen varmaan hellittää, kun tämä korkeapaine siirtyy etelämmäksi.
    Lähiviikkojen sään määrää pitkälti se, mihin tuo Islannin länsipuolella oleva matalapaine kulkeutuu.

  26. Jykä
    24/01/2014 10:28

    Aika suuria paikallisia lämpötilaeroja, Kaisaniemessä – 13 C ja Vantaalla talven enkat, eli -21 C. Tietty Suomenlahti on vielä suurelta osin avoin.

    • AP
      24/01/2014 11:41

      Oli Kaisaniemessäkin näköjään yön alin -18 C. Lämpötila nousi sitten aamulla yllättävän nopeasti.

      Täällä Tampereella ei nyt lämpene millään. Koko loppupäiväksi on ennustettu -16 C, mutta vieläkin keskipäivän lähestyessä lämpötila vaihtelee keskustan -19 C:n ja Pirkkalan lentoaseman -23 C:n välillä. Eli talven kylmintä vuorokautta tässä eletään (tähän asti siis).

      Eikä tuo ensi viikkokaan kovin lämpimältä näytä vaikka vähän lauhtuukin.

  27. Tapio R.
    24/01/2014 12:33

    Pakkasjaksoon ei ole loppua näkyvissä. Näyttäisi jatkuvan ainakin yli helmikuun puolenvälin. Sää lauhtuu -10° tienoille viikonloppuna kiristyäkseen ensi viikolla uudelleen. Helmikuun toisella viikolla lauhtunee -5° ja -10° välille, mutta mitään nollakeliä ei ole näkyvissä. Ensi viikolla Venäjälle muodostuu entistä vahvempi korkeapaine pitäen sään kylmänä Suomessa.

  28. Antti L
    24/01/2014 17:42

    Kastepisteen laskemiseen pakkasen mukana on saatu selitys, mutta kuka selittäisi, miksi eilen ja tänään suhteellinen kosteus on ollut suurimmillaan iltapäivällä ja pienimmillään aamulla? Kirkasta ja tyyntä on kuitenkin ollut koko päivän tänään.

    • Mika
      24/01/2014 22:08

      Syy sille lienee samassa ilmiössä. Veden kyllästyskosteus jääpinnan suhteen on pienempi kuin nestepinnan suhteen. Siksi kovilla pakkasilla vesihöyry härmistyy suoraan jääksi eikä sumua synny. Suhteellinen kosteus mitataan kuitenkin vesipinnan suhteen.

      Mitä pienempi on ilman lämpötila, sitä suurempi on ero kyllästyskosteuksilla jään ja veden suhteen. Siksi hyvin kylmässä lämpötilassa ilma saavuttaa kyllästystilan jään suhteen jo paljon aiemmin kuin nestepinnan suhteen.

      Voidaan siis varmaankin sanoa että ilma on ollut koko ajan kyllästystilassa jään suhteen, mutta lämpötilasta riippuu, paljonko se eroaa kyllästystilasta nestepinnan suhteen. Aamulla ero on ollut suurin, siksi silloin on ollut matalin suhteellinen kosteus. Iltapäivällä taas pakkasen hellittäessa ero on pienentynyt ja suhteellinen kosteus noussut.

      Korjatkaa joku jos puhun puuta heinää.

  29. Janne
    24/01/2014 19:49

    Oliskohan mahdollisuuksia yltää jopa talven 2009-2010 pituiseen pakkasjaksoon?

    • Tapio R.
      24/01/2014 20:50

      Epäilen niin pitkään pakkasjaksoon, sillä sää lauhtuu helmikuun puolenvälin tienoilla tai sen jälkeen. Saadaan aluksi lunta ja myöhemmin vettä ja räntää.

      • Toni 2
        25/01/2014 10:45

        Mihin tämä ennuste perustuu?

    • Nimetön
      25/01/2014 09:09

      Minäkin epäilen tuota pakkasjaksoa, vaatisi ainakin kylmää helmikuun loppua ja todella kylmää maaliskuun alkua. Helmikuun loppupuolella aurinko lämmittää jo päivisin. Maaliskuun alussa mennäänkin jo sitten helposti päivisin plussalle.

      Jännää tässä on nyt, miten vähälumiseksi tämä talvi jää. Tietenkin kaikki on vielä mahdollista, mutta ilmastollisesti sademäärät kyllä vähenevät kevättalvea ja kevättä kohti.

      • Janne
        25/01/2014 09:14

        Tässä on takana NELJÄ lumitalvea (2009-2010__2012-2013) joten vähäluminen talvi on tervetullut mutta mm. marjataimet kärsivät tästä paljon.

  30. Tapio R.
    25/01/2014 05:34

    Otavassa enää -10°.

  31. Nimetön
    25/01/2014 09:25

    Janne :
    Tässä on takana NELJÄ lumitalvea (2009-2010__2012-2013) joten vähäluminen talvi on tervetullut mutta mm. marjataimet kärsivät tästä paljon.

    Hmm…nämä on makuasioita, mutta 90-luvun jälkeen on ollut paljon vähälumisia talvia, joten minun mielestä lumi on enemmän kuin tervetullutta. Haittaa pahasti nimittäin talvisia harrastuksia…

    • Janne
      25/01/2014 10:17

      On ollut vähälumisia talvia mutta lunta on yleensä ollut sen verran lauhoinakin talvina että usein on talvilomalla päässty hiihtelemään jne. Vuosina 2002 ja 2008 oli melko lumetonta helmikuussakin ja jälkimmäinen helmikuuhan kuului ennästyslauhaan talveen. Sitä paitsi lumitykit on keksitty 😉

      • Janne
        25/01/2014 10:18

        Niin ja nyt 6 vuoden jälkeen voipi jälleen tulla vähäluminen talviloma etelään!

      • Nimetön
        25/01/2014 12:38

        Helsinkiläisille tässä vähälumisessa talvessa ei olekaan mitään uutta, vaikka siis koko talvi olisi näin vähäluminen. Mutta heti sisämaassa näin vähäluminen talvi tässä vaiheessa on todellinen harvinaisuus. Etenkin kun myös helmikuu näyttää käynnistyvän näin vähälumisena! Lauhoinakin talvina on aina tullut jossain vaiheessa helmi-maaliskuuta se 20-30 senttiä lunta. Todennäköisesti tulee myös nyt, mutta kaikki on vielä mahdollista.

  32. Säästä
    25/01/2014 13:00

    tylsiä nämä korkeapaineet, jotka vievät kaikki lumisateet pois. Tulisi nyt kunnon lumipyry ja vaikka 50cm lunta kerralla

    • Teemu
      25/01/2014 13:08

      Jep ja tuo tuplana kiitos.

      • El Tiempo
        25/01/2014 16:17

        Jaahas, täällä on näköjään myös loskalla oma kannattajakuntansa… 🙂

  33. Markus
    25/01/2014 20:20

    maaliskuu -0,5 – +0.5
    huhtikuu -0,5 – +0,5
    toukokuu -0,5 – +0.5
    kesäkuu -0,5 – +0.5
    heinäkuu -0,5 – +0.5
    elokuu -0,5 – +0.5
    syyskuu -0,5 – +0.5

    • Sami
      26/01/2014 05:54

      Markus, kannattaa vaihtaa ennustukset niin etteivät ne ole nollan molemmin puolin koska oikeasta etumerkistä saa veikkauksessa pisteen. Kun veikkauksessa on molemmat merkit niin etumerkistä ei voi antaa pistettä.

  34. Antti L
    25/01/2014 21:15

    Kyllä sitä lunta taas tulee piankin 80 cm, ei siihen tarvita kuin viikko, jos pyryt on alkaakseen.
    No 10-20 senttiä voisi olla, jos näitä pakkasia meinaa vielä pitää, niin kuin näyttää.

    • Nimetön
      26/01/2014 15:14

      Verrattain harvinaisia nuo kunnon lumihässäkät kuitenkin on. Vaikka viime vuosien perusteella on saattanut tulla mielikuva että niitä tulee tuon tuosta. Ja nyt on helmikuu alkamassa, joten todennnäköisyydet siihen pienenevät koko ajan ja kevät lähestyy vääjäämättä.

  35. Sami
    26/01/2014 06:08

    Mitähän Jyväskylän lentoaseman sademittari sekoili 24.päivä. Oli poutaa, ei näkynyt sadetutkassa sateita, lumensyvyys ei noussut yhtään ja jostain se loihti 7mm sadetta. Näköjään ei ole kuitenkaan päivittäissateisiin tullut mitään. Vaikea on arvioida kuinka paljon tarkalleen on satanut kun päivittäissateet ovat olleet pääosin alle puolen millin, mutta karkeasti veikkaisin että sadetta on tullut 10-11mm. 6.1. satoi noin 1,5mm ja 7.1. 6,5mm, muina päivinä yhteensä korkeintaan 3mm. Ilmatieteenlaitos ilmoittaa alhaisimmaksi sademääräksi tammikuussa Jyväskylään 8,7mm, joka on vuodelta 1941, tämä lukema ei voi olla Jyväskylän lentoasemalta koska asema aloitti vasta 1948. On siis mahdollista että 10-11mm olisi Jyväskylän lentoaseman alhaisin tammikuun sademäärä.

  36. Teemu
    26/01/2014 21:11

    Paras ennuste stratosfääristä tänä talvena, oisko splitti / SSW vihdoin tuloillaan? Eka kerran ulottuu 10mb ja 30mb kerroksiin.

    http://www.instantweathermaps.com/GFS-php/showmap-strat.php?run=2014012612&var=HGT&lev=10mb&hour=360

    http://www.instantweathermaps.com/GFS-php/showmap-strat.php?run=2014012612&var=HGT&lev=30mb&hour=384

  37. Keke
    27/01/2014 14:58

    Maaliskuu: +1 – +2
    Huhtikuu: -0 – -1
    Toukokuu: +0 – +1
    Kesäkuu: -1 – -2
    Heinäkuu: +2 – +3
    Elokuu: +0 – +1
    Syyskuu: +0 – +1

    Näillä mennään !!!, vaviskaa muut tietäjät. 🙂

  38. Jussi
    27/01/2014 15:37

    TAidan olla myöhässä, mutta veikkaillaan:

    maalis: +1- +2
    huhti +2- +3
    touko -1 – -2
    kesä 0 – +1
    heinä +1 – +2
    elo +2 – +3
    syys 0 – +1

  39. Janne
    27/01/2014 16:20

    Veikkaukseni:

    Maalis: -1__+2
    Huhti: 0__+3
    Touko: +1__+2
    Kesä: -1__0
    Heinä: 0__+1
    Elo: +1__+3
    Syys: -1__+2

    • Tapio R.
      28/01/2014 05:26

      Janne, vain asteen hajonta. Nyt hajontasi on liian suuri. Muuten ei tule pisteitä.

      • Sami
        28/01/2014 11:27

        Jep-..Korjailehan Janne Maalis,Huhti ja Elokuun lukemia yhden asteen sisälle jotta pääset leikkiin mukaan

  40. Markus
    27/01/2014 21:03

    Sami :
    Markus, kannattaa vaihtaa ennustukset niin etteivät ne ole nollan molemmin puolin koska oikeasta etumerkistä saa veikkauksessa pisteen. Kun veikkauksessa on molemmat merkit niin etumerkistä ei voi antaa pistettä.

    Jaa jaa… Halusin veikkauksellani vain kuvata sitä, että todella tavanomaista odottelen toteutuvaksi.

    Mutta…

    maaliskuu -1 – 0.0
    huhtikuu -1 – 0,0
    toukokuu 0,0 – +1
    kesäkuu -1 – 0.0
    heinäkuu 0.0 – +1
    elokuu 0.0 – +1
    syyskuu -1 – 0.0

  41. Tapio R.
    28/01/2014 05:21

    Otavassa nyt -10° ja tuulista.

  42. Teemu
    28/01/2014 09:25

    Mitäs mitäs, näyttäisi että etelästä nousisi korkean länsireunaa pitkin sadealue lauantaiksi. Jännä nähdä toteutuuko ja miten. Ja varsinkin, miten avoin meri vaikuttaa, kun suunta on vielä suoraan etelästä pohjoiseen pitkittäin.

  43. Sami
    28/01/2014 11:33

    Täytyy miettiä jos syksyllä ottaisi uuden laskutavan sääveikkauksiin niin ei tulisi näin paljon epäselvyyksiä miten veikataan. Mitä mieltä olisitte seuraavanlaisesta pistelaskusta…Jokainen antaa vain yhden luvun kuukauden poikkeamasta, esim. +2,7. Jos toteutuma on puolen asteen sisällä(+2,2..+3,2) saa 4 pistettä, asteen sisällä(+1,7..+3,7) 3p, 2 asteen sisällä(+0,7…+4,7) 2p ja 3 asteen sisällä(-0,3…+5,7) 1p.

    • Teemu
      28/01/2014 11:59

      Sopii hyvin.

    • Juha R
      29/01/2014 07:33

      Jep, semmoinen systeemi olisi selkeämpi. Ja ehkä myös bonuspiste ennätyksen ennustamisesta.

      Mutta nyt vielä vanhaan mallin:
      maaliskuu +1 – +2
      huhtikuu 0 – +1
      toukokuu 0 – +1
      kesäkuu -1 – 0
      heinäkuu +1 – +2
      elokuu +1 – +2
      syyskuu +1 – +2

  44. Jussi
    28/01/2014 13:36

    NÄyttäisi siltä, että joskus ensi viikon loppupuolella voisi keikahtaa lämpötilat plussan puolelle ainakin etelässä, jopa Keski-Suomea myöten. Sinne on vielä matkaa ja epävarmuutta on vielä reilusti, mutta onhan helmikuusta melkein kautta linjan ennustettu melko lauhaa. Kyllähän viikonloppuna jo etelänpuoleiset tuulet voimistuvat. Toivottavasti nyt ei menisi plussalle ainakaan pitkäksi aikaa.

  45. Jussi
    28/01/2014 13:47

    Toivottavasti maahan ehtisi tulla enemmän lunta vaikkapa ensi viikonloppuna. Jos ennuste lauhtumisesta reilun viikon päästä tapahtuu, niin ei kestä kuin päivä, pari, niin nämä maassa olevat lumet ovat kokonaan sulaneet. Puolessa Suomessa on niin vähän lunta, että yksi vesisaderintama ja maa alkaa olla paljas.

    • Juhani
      28/01/2014 14:14

      Niin, onhan noissa malleissa nyt aika selvät merkit säätyypin muuttumisesta ensi viikonvaihteessa. Ei kuitenkaan ihan heti näyttäisi menevän suojan puolelle. Säätyypin muuttuminen kuitenkin lisännee sateita, vaikka tuo lauantaille laskettu lumisade näyttäisi olevan aika heikko eikä siitä kertyisi lunta kuin muutama sentti etelässä. Kovin pohjoiseen se ei näyttäisi edes ulottuvankaan.

  46. Teemu
    28/01/2014 14:56

    Jussi :
    NÄyttäisi siltä, että joskus ensi viikon loppupuolella voisi keikahtaa lämpötilat plussan puolelle ainakin etelässä, jopa Keski-Suomea myöten. Sinne on vielä matkaa ja epävarmuutta on vielä reilusti, mutta onhan helmikuusta melkein kautta linjan ennustettu melko lauhaa. Kyllähän viikonloppuna jo etelänpuoleiset tuulet voimistuvat. Toivottavasti nyt ei menisi plussalle ainakaan pitkäksi aikaa.

    Epäilen tuota plussalle menoa. Ilman tullessa tähän aikaa etelästä, ei se ole niin lämmintä kuin lounaasta tai lännestä. Jos katsoit tuon GFS:n deterministisestä, on se täyttä roskaa kuitenkin pitkänä ennusteena.

  47. Keke
    28/01/2014 15:47

    Eli kysymys Samille???
    Laitetaanko nyt porukalla uudet veikkaukset vetämään, siten että jokainen arvaa vain yhden
    luvun ja toki plussaa tai miinusta. Jos sulle sopii niin aletaan heti laittamaan niitä.
    Kohta on jo syksy.

  48. Janne
    28/01/2014 15:56

    Sami :
    Jep-..Korjailehan Janne Maalis,Huhti ja Elokuun lukemia yhden asteen sisälle jotta pääset leikkiin mukaan

    Maalis: -1__0
    Huhti: +1__+2
    Touko: +1__+2
    Kesä: -1__0
    Heinä: 0__+1
    Elo: +1__+2
    Syys: -1__+2

    • Janne
      28/01/2014 15:56

      Syyskuulle +1_+2

  49. Keke
    28/01/2014 16:04

    Siis tarkoitan näitä tämän KESÄN veikkauksia, eihän kisa vielä ole alkanut. Kyllä kaikki ehtii käyttää muutaman minuutin tarkentaakseen lukemia.
    Juuri siksi että pisteiden-lasku on siten helpompaa.

    Ajanvietettähän tämä on ja harrastus. Ja aina pieni pilke silmäkulmassa.
    Täällä välillä arvostellaan esim juttuja ja esim. Paulin päivitystahtia. Mutta pitäisi muistaa että ei ole pakko olla samaa mieltä sekä se että TÄMÄ ON SILTI HUIPPU-BLOGI !!! Ja muistakaa että, Pauli päivittää silloin kun hänelle sopii ei tavitse muistutella. Se on meilestäni ilkeetä huomioiden sen kuinka paljon hän on tähän hommaan jo käyttänyt aikaa.
    Ja tämä oli minun mielipiteeni, muut saa olla eri mieltä.

  50. Säästä
    28/01/2014 20:46

    Aika kivasti tuo meren lumitykki hyppäsi pääkaupunkiseudun yli tänne sisämaahan päin, parissa päivässä tullut ”huimat” 5-6cm lisää lunta ja välillä ihan pyrytti, vaikka tutkassa ei näy oikeastaan yhtään mitään 😀

  51. El Tiempo
    28/01/2014 22:33

    Tulipa sunnuntaina tehtyä tammikuun ensimmäiset lumityöt – lakaisemalla…
    – että kyllä voi talvi olla välillä helppoa, mutta voi olla riemu vähän ennenaikaista, pelkäänpä.

  52. Säästä
    29/01/2014 07:37

    Mitenköhän käy lauantaina? tuleeko 5-10cm vai 5-10mm 🙂

    • Teemu
      29/01/2014 12:17

      Ilmatieteenlaitoksen mobiiliversio näyttää tällä hetkellä 8.3mm sademäärää Uudellemaalle. Jos tulee 4,15mm, niin täytyy laittaa rasti seinälle…:)

  53. Teemu
    29/01/2014 08:22

    El Tiempo :
    Tulipa sunnuntaina tehtyä tammikuun ensimmäiset lumityöt – lakaisemalla…
    – että kyllä voi talvi olla välillä helppoa, mutta voi olla riemu vähän ennenaikaista, pelkäänpä.

    Näille talvenvihaajile pitää antaa bänniä tänne…:)

  54. Tapio R.
    29/01/2014 09:52

    Nyt tämä sivu taas avautuu. Aamulla tänne tullessani sivusta avautui vain kapea siivu vasemmalta eikä kommentit näkyneet lainkaan.
    Otavassa on nyt -20° ja selkeää.
    MTV kommentoi tänä aamuna viikoittain tulevaa uutta kuukauden ennustetta. Ilmatieteen Laitoksen sivulla tämä julkaistaan yleensä perjantaisin.
    Kommentissa mainitaan sään lauhtuvan viimeistään helmikuun toisella viikolla Länsi-Suomesta ja Lapista alkaen. Kuun puolessavälissä sää muuttuisi suojaiseksi ja sateet tulisivat lumena, räntänä ja vetenä kuun loppuun saakka ja mikäli aurinko pääsisi paistamaan, niin sää tuntuisi keväisen lämpimältä.
    Tätä samaa kirjoitin täällä muutama päivä sitten ja joku kirjoitti, mihin tollainen arvio perustuu. Teen usein täysin omia päätelmiä, jotka saattavat joskus poiketa muiden arvioista huomattavastikin.

  55. Jykä
    29/01/2014 09:58

    Pääkaupunkiseudulla tänään ainakin 5 astetta eilistä ennustetta lämpimämpää. Ja selkeä taivas, eli siihen on turha tällä kertaa vedota. 🙂 Aikainen kevät sopii kyllä, toivottavasti Tapio on oikeassa.

    • salama
      29/01/2014 11:25

      Olen miettinyt että aikaisia keväitä ei ole kovin montaa ollut viime vuosina. Tai siis erittäin lämpimiä alkutalvia on ollut useita 2000-luvulla, esim joulukuut 2013, 2011, 2008, 2007 2006 jne… olivat hyvin lauhoja.
      Mutta sellaisia keväitä että lumi olisi sulanuthuomattavasti tavallista aikaisemmin ei ole montaa tainnut olla? Korjatkaa jos olen väärässä. Itselle tulee mieleen vain 2007.

      • Nimetön
        29/01/2014 14:22

        Aikaisia keväitä on ollut vuosina 1961, 1975 ja 1990.

      • Nimetön
        29/01/2014 17:47

        Kevät 2002 oli myös lämmin.

      • Tapio R.
        29/01/2014 19:40

        Vastaukseni on taas mennyt bittiavaruuteen, ties kuinka mones kerta tänään. Vähän aikaa näyttää ja sitten tuhoaa.Joka kerta pyytää sähköpostiosoitteen uudelleen ja uudelleen.

  56. Tapio R.
    29/01/2014 12:11

    V. 1990 oli leuto talvi ja aikainen kevät, samoin v. 1961 ja 1975

  57. Antti L
    29/01/2014 12:39

    1989 samoin oli maaliskuussa enimmäkseen lumetonta täällä etelässä.

    Voihan tuo säätilanne muuttuakin lauhaksi ensi viikon loppuun mennessä. Sitä ennen olisi jotenkin saatava nostettua tuo suihkuvirtaus tuolta Välimereltä tänne.

  58. AP
    29/01/2014 13:07

    Jos aikaisella keväällä tarkoitetaan lumipeitteen sulamista etuajassa niin tulee mieleen edellämainittujen 1989 ja 1990 lisäksi myös 1992 ja 1997 viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Tosin kaikkina mainittuina keväinä (paitsi ehkei 1989) koettiin maaliskuun lopussa tai viimeistään huhtikuussa kunnon takatalvi eteläisintä Suomea myöten. V. 2002 oli helmikuussa erittäin leutoa, mutta koska lunta oli ollut runsaasti tammikuun lopun pyryjen ansiosta, aivan kaikki ei ehtinyt sulaa ennen kuin maaliskuun aikana. Mutta silloinkin voidaan puhua aikaisesta keväästä, koska takatalvea ei tullut ja huhtikuun lopulla oli jo hieman vihertävääkin. 2002 lämpöputki jatkuikin sitten liki keskeytyksettä syyskuun puoliväliin saakka (vain kesä-heinäkuun vaihteessa oli parin viikon hieman viileämpi ja sateisempi jakso).

  59. SääJaMää
    29/01/2014 13:23

    Veikkaus:
    maaliskuu -1 – 0
    huhtikuu 0 – +1
    toukokuu 0 – +1
    kesäkuu 0 – +1
    heinäkuu +2 – +3
    elokuu +2 – +3
    syyskuu -1 – 0

  60. Säästä kuusta, säästä kuusi
    29/01/2014 15:52

    Lauantain lumipyry näyttää koko aika huonommalta ja huonommalta. Veikkaanpa, että uutta lunta sataa noin 1,24 senttiä

  61. Tapio R.
    29/01/2014 19:42

    Tapio R. :
    Vastaukseni on taas mennyt bittiavaruuteen, ties kuinka mones kerta tänään. Vähän aikaa näyttää ja sitten tuhoaa.Joka kerta pyytää sähköpostiosoitteen uudelleen ja
    uudelleen.

    Nyt näytti vanhan vastauksen vasta sen jälkeen, kun olin laittanut uutta. Tässä sivustossa on nyt jotain vikaa.

  62. Nimetön
    29/01/2014 19:59

    10.2. näyttäisi lämpötila nousevan nollaan Forecan mukaan.

  63. Tapio R.
    29/01/2014 20:06

    Minä olen tuo nimetön. Sivusto vaati rekisteröitymisen uudestaan.

    Lämpötila nousisi nollaan 10.2. Forecan mukaan.

    • Teemu
      29/01/2014 20:16

      Puhdista tietsikka cc cleanerilla.. Sulla voi olla selaimessa välärit täynnä skeidaa, niin voi tehdä tuota.

  64. Tapio R.
    29/01/2014 23:31

    Teemu :
    Puhdista tietsikka cc cleanerilla.. Sulla voi olla selaimessa välärit täynnä skeidaa, niin voi tehdä tuota.

    Off-topic.
    On puhdistunut viime yönä automaattisesti. Epäilen, että vika on umpisurkeissa langattomissa tiedonsiirtoyhteyksissä, vaikka keskustaan on vain n. 10 km. Maaliskuussa saan kiinteän yhteyden, joten sinne saakka kärvisteltävä.

  65. Tapio R.
    30/01/2014 07:44

    Kännykän kautta toimii, mutta ei tietokoneella ja tekstiin tämän saarnan jälkeen.
    Otavassa on -20°, selkeää ja edelleen jonkin verran tuulee, joten pakkanen on hieman purevamman tuntuista kuin mittarilukema.
    Lauantaiksi lunta lähes koko maahan.

  66. Sami
    30/01/2014 10:17

    Nyt on jo varmaa että tästä tammikuusta tulee Jyväskylään kylmin tammikuu joka on seurannut joulukuuta jonka keskilämpötila on ollut -3,0 tai lämpimämpi. Entinen ennätys oli 2012 -9,5 ja nyt keskilämpötila tulee olemaan ainakin -9,8. Sääveikkaukseen veikkasin itse joulukuuksi +2..+3 asteen poikkeamaa ja tammikuuksi keskimääräistä kylmempää. Tilastollisesti tämä oli järjetön veikkaus, vähän niinkuin tuo Tapio.R:n ensi heinäkuun veikkaus, mutta niin vain osui.

    Hyvin lauhaa marraskuuta on seurannut useammin kylmä joulukuu 1952,1962,1967,1986 ja 2012. Nyt ennusteiden mukaan olisi siis tulossa keskimääräistä leudompi helmikuu…onko nyt systeemi liikahtelemassa ja kylmien helmikuiden valta päättymässä ja kylmiä säitä vältelleet tammikuut alkaisivat kirimään. Myös 2 viimeistä huhtikuuta on ollut viileitä, 1999-2011 yhtä lukuunottamatta kaikki huhtikuut olivat lämpimämpiä kuin 2012 ja 2013 huhtikuut. Myös kesäkuut olivat pääsääntöisesti viileitä 2000-2010, mutta nyt on ollut 2/3 viimeistä lämpimiä.

    Viime vuoden helmi-maaliskuu oli myös ennätyksellinen siinä mielessä että koskaan ei ole Jyväskylässä ollut maaliskuun keskilämpötila niin alhainen sellaisen helmikuun jälkeen jonka keskilämpötila olisi ollut -5 tai lämpimämpi. 1951-2012 oli ollut 10 helmikuuta joiden keskilämpötila oli ollut -5 tai lämpimämpi, kaikkien näitä seuranneiden maaliskuiden keskilämpötila oli -0,2…-3,5. Viime vuonna sitten paukahti kerralla -9,1.

    • Jussi
      30/01/2014 13:36

      Minusta ei ole mitään estettä sille, etteikö tammikuu voisi olla kylmä, jos joulukuu on hyvin lauha. Niinhän kävi tosiaan viimeksi 2011-12. Tosin tätä alkuvuotta ei kyllä voi nyt verrata kahden vuoden takaiseen, koska silloin kovat pakkaset jatkuivat läpi helmikuun.

      Minusta ei voi puhua ”kylmien helmikuiden vallasta”. Tässä on sattumoisin ollut monta hyvin kylmää helmikuuta peräkkäin, ja ihan senkin takia ei ole ihme, että nyt luvassa on lauhoja helmikuita. Sehän on tietenkin arvoitus, kuinka lauha tästä tulee. Useimmiten hyvin lauhaa helmikuuta kuten 2013 on seurannut ei ihan yhtä lauha kuukausi, mutta on poikkeuksiakin kuten 1974-75, 1989-90 ja 1992-93.

      Koska lunta on niin vähän, niin kelithän voivat tuntua helmikuussa hyvinkin keväisiltä, jos nekin vähän sulavat, ja aurinko ja sateet alkavat purra vähäiseen routakerrokseen. Itse olen pettynyt, jos talvi jää näin lyhyeksi, mutta eihän sille tietenkään mitään voi.

      Pari isoa seikkaa: Forecan parviajoissa ennustettavuus muuttuu huonoksi jo maanantaina. Aamun ennusteajossahan käväisi ohimennen sellainen vaihtoehto, että olisikin ensi viikolla tuullut kylmältä puolelta koko viikon. Toiseksi on mielenkiintoista, että AO-indeksi näyttäisi pysyvän aika tasaisesti miinuksella helmikuussa, mutta tulisi silti lauhoja lounais- ja etelävirtauksia.

  67. Teemu
    30/01/2014 12:36

    Näyttäisi tosiaan lauhtuvan viimeistään helmikuun ekan viikon jälkeen, mutta sateet näyttäisivät tulevan etelässäkin lumen / rännän muodossa (rannikko oma lukunsa tietysti). Jännä nähdä, miten lopulta homma menee. Itse veikkaan, että puoli välissä kuuta sitten viilenee uudemman kerran.

    • Jussi
      30/01/2014 13:57

      Toivotaan näin. Kuten yllä totesin, on aika jännä juttu, jos AO-indeksi pysyy melko tasaisesti miinuksella, mutta säätyyppi on lounais-länsivoittoinen. No, onhan se varmasti mahdollista.

      • Tapio R.
        30/01/2014 14:13

        Voisiko tilanne olla esim. seuraavanlainen:
        Suomen eteläpuolella vaikkapa Laatokan tienoilta Baltian yli Etelä-Itämerelle ja Brittein saarille ulottuisi sulkukorkeapaine ja matalapainetoiminta suuntautuisi lounaasta Jäämerelle ja Novaja Zemljalle. Lauha ilma menisi Suomen pohjoispuolitse Pohjois-Venäjälle. Suomessa olisi lounaisvirtaus, mutta voimakas ulossäteily ja selkeä sää pitäisi sään kylmänä. Näin tapahtui ainakin maaliskuussa 1969, jolloin oli myös runsaasti lunta ja suurin osa Itämerestä jäässä.

      • Teemu
        30/01/2014 14:19

        Indexissä vissiin huomioidaan ilmanpaine Islannin tienoilla, joten jos ja kun matalat kulkevat etelämpää ja suosiollisella ”muodolla”, niin ei taida kirjaantua kovin alhaisia lukemiakaan Islannin tietämille vaikka ilmanpaine olisi ylhäällä Azoreilla. Toisaalta ilmanpaine ei välttämättä ole mahdottoman ylhäällä jäljempänä mainitulla alueella, jolloin tilanne on indeksissä näin. Indeksihän mittaa vain paine-eroa alueiden välillä eikä suoraan kerro keleistä. Vaikka indeksi olisi pakkasella voi silti ilma virrata lounaasta tai lännestä, muttei niin tehokkaasti pienestä painerosta johtuen. Näin itse asian ajattelen.

  68. Tapio R.
    30/01/2014 14:17

    Ensi tiistaina on jo ensimmäinen mahdollisuus suojasäähän Etelä- ja Keski-Suomessa.

  69. salama
    30/01/2014 14:39

    Melko runsasta lumisadetta ennustaa GFS pe-la väliseksi yöksi etelärannikolle… Merihän on vielä auki, joten se saattaa voimistaa sadetta. Paulihan joskus sanoi että GFS malli luulee Suomenlahtea järveksi (ilmeisesti hilapisteet osuvat kapeimmassa kohdassa vain maalle) joten se saattaa vielä aliarvioidakin meren vaikutusta.

  70. Antti L
    30/01/2014 15:24

    Useampi tapaus on, että vähälumisen tammikuun jälkeen lunta on lopputalvella tullut runsaasti. Esimerkiksi vuosina 1971, 1999 ja 2012. Joten kyllä se 80 cm Uudellamaalla vielä on hyvin mahdollista. Tällaisessa säätyypissä kylmän tilanteen uusiutuminenkin on yleistä, joten suhtaudun varauksella suojasääennusteisiin.

    • AP
      30/01/2014 16:23

      Aivan. Tässä vaiheessa on mahdollista vaikka 1999 uusinta: lunta oli vain vähän tammikuun lopulla, mutta etelään ja etenkin Uudellemaalle tuli lunta helmikuussa paikoin yli 80 cm. Jos käydään vain ohimenevästi nollan tienoilla ja ollaan enimmäkseen pakkasen puolella, lumipeite kasvaa. Tietysti jos lauhtuminen olisi niin voimakasta kuin 2002, sitten kävisi päinvastoin. Muistan vieläkin millaisella vyöryllä lämpöaalto tuolloin saapui: ensimmäinen annos lauhaa ilmaa nosti lämpötilan 2.2. päivällä jo nollaan, mutta seuraava aalto toi iltayöstä kunnon vesisateet ja lämpötila kohosi yöllä laajoilla alueilla ja myös Tampereella +6 asteeseen! Lienee kaikkien aikojen lämpimimpiä helmikuun öitä Suomessa. Ainakaan tällä hetkellä ei ole näköpiirissä mitään lähellekään vastaavaa lämpenemistä.

  71. Tapio R.
    31/01/2014 08:53

    Otavassa on -20° ja selkeää. Ensi viikon lauantaista alkaen Foreca ennustaa plusasteita päivällä.

  72. Jussi
    31/01/2014 09:21

    Lauha, matalapainevoittoinen säätila saattaa tuoda paljonkin lisää lunta. Tai sitten ei. Nyt täytyy toivoa, että huomenna (ja toinen heppoisempi saderintama menisi su-ma-yönä) tulisi mahdollisimman paljon lunta. Niin kuin tiedetään, niin samalla tavalla kuin vesikeli muuttui päivässä parissa kovaksi pakkaseksi, niin samalla tavalla voi myös lauhtua rajusti.

    Myös mulla on muistissa helmikuun 2002 lauhuus. Asuin silloin Tampereella ja oikeastaan tasaisesti oli plussalla melkein koko kuukauden. Muutama pakkaspäivä taisi eksyä joukkoon. Olen kohtuullisen varma, että torso talvi tästä nyt tulee. Tietysti mikään ei estä satunnaisia kylmän purkauksia helmikuun aikanakaan.

    • Tapio R.
      31/01/2014 10:12

      Riippuu matalapaineiden kulkureitistä, missä muodossa sateet tulevat ensi viikosta alkaen. Mikäli matalat menevät Perämeren pohjoispuolitse koilliseen, niin suurimmaksi osaksi sateet ovat vettä tai räntää ja kylmänpurkaukset välissä lyhytaikaisia. Mikäli matalat alkaisivat liikkua Selkämeren yli itään tai kaakkoon, niin silloin sateet tulisi enimmäkseen lumena. Arvelen kuitenkin, että tänään on tämän talven viimeinen kunnon pakkaspäivä. Lapissa ja Koillismaalla voi olla yksittäisiä kylmiä vuorokausia jatkossakin.
      Kuusamossa on mitattu viime yönä -38°.
      Välimeren suunnasta on tulossa ensimmäinen lämmin pulssi, mutta se näyttää jäähtyvän jo Etelä-Baltiaan.

  73. El Tiempo
    31/01/2014 10:23

    Teemu :

    El Tiempo
    :

    Tulipa sunnuntaina tehtyä tammikuun ensimmäiset lumityöt – lakaisemalla…
    – että kyllä voi talvi olla välillä helppoa, mutta voi olla riemu vähän ennenaikaista, pelkäänpä.

    Näille talvenvihaajile pitää antaa bänniä tänne…:)

    – Mikäs siinä ja samantien kaikille extreme-hörhöille, jotka julkisesti toivovat ääriolosuhteita, joista on pelkkää kiusaa ja kärsimystä kanssaihmisille.
    Mutta mitä vihaamiseen tulee, en minäkään talvea sinänsä vihaa, vaan viikkotolkulla jatkuvia kovia pakkasia. En ole kenenkään vielä kuullut perustelevan toivettaan, miksi niitä pitäisi olla. Mitään hyötyä kenellekään, tai millekään tämän valtion alueella ei taatusti ole (ellei energianmyyjiä lasketa) – haittoja en ala nyt luettelemaan, ellei joku nyt ihan erityisesti sen tiedon tarpeessa ole… – Niin: mikä on sen nautinnon laatu ja mielihyvän luonne, jonka pakkasen kiristyminen vaikkapa -10:stä -30 asteeseen saa aikaan? Mitä ihmeen hyvää ja hyödyllistä siinä tapahtuu??
    – Entä lumi, en minä sitäkään vihaa, kaunista se on ja kohtuumäärästä on enemmän hyötyä, kuin haittaa. Ja nyt saisi vähän tullakin lisää, että norpat saisivat pesänsä kasaan ja hiihtäjät pääsisivät edes vähän suksille. Mutta metritolkulla? – 30cm riittää latujen tekoon ja puolesta metristä ylöspäin haitat kasvavat jyrkästi, etenkin jos se tulee yhdellä kertaa, niinkuin jotkut toivovat. Ja tällä elämänkokemuksella on jo ehtinyt tehdä senkin havainnon, että lumen määrä korreloi varsin vahvasti tulevan loskan määrän kanssa – ja sehän tulee, ennemmin, tai myöhemmin.
    Mutta anteeksi kaikille, joita mielipiteeni on loukannut, olen vain tylsä käytännön ihminen ja kirjoittelen ihan vaan lämpimikseni asioista, jotka käytännön elämään vaikuttavat. 😉

  74. Henkku
    31/01/2014 10:52

    Ajan ammatikseni ja -10 – -15 asteen pakkaset kelpaavat, koska teillä on mukavampi ajaa. Ei suolaa, Kuivat, hyvät talviolosuhteet. Toki aamulla saa lämmitellä autoa pidempään, on kylmempi, jossain on liukkautta, jne. mutta minä valitsen mielusti tämän kuin pikkupakkasen ja suolatut tiet. Nyt kun luntakin on ollut vain nimeksi, olen pitänyt tätä aika ihanteellisena ajokelinä. Lumi toi valkeuden, helpottaa myös jalankulkijoiden havainnointia ja aurinkoinen sää on piristänyt mieltäkin. Sitä harmaata, pimeää, tuherokeliä inhoan eniten tien päällä.
    En toki kaipaa kunnon hankiakaan, kun varsinkin täällä pk-seudulla alkavat kadut pian käymään kapeammiksi ja sivukadut ovat usein vieä huonolla hoidolla. Sen varran saisi tulla että ladut saadaan auki mutta jos saisin valita niin sen jälkeen -10 astetta ja kirkasta, kunnes kevätaurinko sulattaa ja toisi kerralla kevään. No, unikuvia mutta täällä yksi joka näkee näissä keleissä enemmän hyvää kuin huonoa. Lämpimiä aikoja silti odotellen 🙂

    • El Tiempo
      31/01/2014 11:30

      Hyvä on, nostetaan ammattiautoilijoiden iloksi sietorajaa muutamalla asteella!
      🙂

  75. Sami
    31/01/2014 12:10

    Lumisadealue tulee harmittavasti etelä- ja keskisuomeen ennen kuin tämän päivän sateet lasketaan huomenna klo 09, joten se vienee ennätysalhaiset tammikuun sadelukemat niiltä asemilta millä se olisi ilman tätä pyryaluetta tullut.

    • Teemu
      31/01/2014 14:26

      Eiks tätä lumisadetta ole kuitenkin odotettu kuin kuuta nousevaa…:)

  76. Andy
    31/01/2014 15:30

    Sadetutkilla näyttää olevan näillä keleillä vaikeuksia löytää sadealueita. Esim. täällä Länsi-Uudellamaalla on satanut lähes koko päivän lunta, mutta Testbed ja muut ovat näyttäneet sateetonta. Sama on toistunut useasti viime aikoina.

    Onkohan asialle tehtävissä mitään, vai onko kyseessä vain tutkien ominaisuus? (Muistan kyllä lukeneeni ilmiöstä joskus jostain palstalta…)

  77. Antti L
    31/01/2014 17:37

    Tämä taisi olla se ”Talvi yllätti autoilijat”-päivä. Melkoisen liukasta kyllä olikin, kun kosteus on jäätynyt teiden pintaan ja päälle tulee lunta samalla kun on -10 asteen vaiheilla.
    Muutama kuukausi ollaan myöhässä normaalista, kun yleensä talven tulo yllättää autoilijat lokakuun loppuun mennessä.

  78. Tapio R.
    31/01/2014 19:10

    Helsingin sateet lienevät olleet mereltä tulleita lumikuuroja. Ensi yönä saapuva sadealue näyttäisi tulevan pohjoisempaa reittiä kuin vielä eilen ennustettiin ja runsaimmat lumisateet saisi Itä-Suomi ja Lappi, siis päinvastoin kuin eilen arvioitiin.

    • Teemu
      31/01/2014 22:19

      Tutkaennuste tosin nyt näyttää, että Etelään tulisi runsaimmin…

  79. Jeppe
    31/01/2014 23:38

    Sillä tavallahan tässä näyttää käyvän, että talven lämpötilapoikkeaman suhteen helmikuu asettuu ratkaisevaan asemaan. Helmikuu ratkaisee, mihin suuntaan kalenteritalven lämpötilapoikkeama tulee olemaan.

  80. Tapio R.
    01/02/2014 05:25

    Pyry on alkanut Otavassa ja lämpötila -10°.

  81. säästä säästä
    01/02/2014 08:42

    Jaahas foreca ennustaa ensi viikon loppupuolelle ihan reipasta + keliä.

  82. Teemu
    01/02/2014 08:55

    säästä säästä :
    Jaahas foreca ennustaa ensi viikon loppupuolelle ihan reipasta + keliä.

    Fmi:n 10vrk (mobiiliennuste) näyttäisi pikkupakkasta…eli kaikki mahollista. Gfs kylmentämässä kelit reilusto 10 vrk jälkeen. Ensi viikonloppu voi tarjoilla sisämaahan hyvinkin lunta.

  83. Jeppe
    01/02/2014 11:58

    Teemu :

    säästä säästä :
    Jaahas foreca ennustaa ensi viikon loppupuolelle ihan reipasta + keliä.

    Fmi:n 10vrk (mobiiliennuste) näyttäisi pikkupakkasta…eli kaikki mahollista. Gfs kylmentämässä kelit reilusto 10 vrk jälkeen. Ensi viikonloppu voi tarjoilla sisämaahan hyvinkin lunta.

    Alustavat tämänhetkiset ennusteet kuitenkin näyttävät, että ei (onneksi) enää kuitenkaan mentäisi niin koviin pakkasiin, kuin mitä tässä on ollut.

  84. salama
    02/02/2014 17:32

    Tuusulassa tulee jäätävää tihkua, -3 astetta pakkasta ja vettä sataa. Auton ikkunat näköjään peittyneet jäähän.

    • Lasse
      02/02/2014 17:43

      Ei ole tihkua. Ihan rehellistä (jäätävää) vesisadetta. Huom pisarakoko. Keravalla alkoi 16:25.

      • Janne
        02/02/2014 19:13

        Kirkkonummella satoi äsken jalkarättejä, mutta jäätävää sadetta tullut täälläkin iltapäivällä.

  85. Teemu
    02/02/2014 20:31

    GFS ja ECWMF ovat tällä hetkellä lumen lisääntymisen kannalta herkullisessa asennossa. Matalat ottamassa eteläisempää reittiä kuin mitä joulukuussa tekivät. Ei kylmää, eikä erityisen lauhaa, mutta kosteutta olisi tarjolla. Toteutuuko? Saapi nähdä.

    Mites tammikuun veikkauksen pistetilanne?

  86. Antti L
    03/02/2014 09:49

    Lämpötila kohonnut -1:een Klaukkalassa. Jokohan tässä voisi ruveta käynnistelemään elintoimintoja ja keventämään horrostilaa. Ensi viikon alkuun asti luvassa melko lauhaa.

  87. Sami
    03/02/2014 16:39

    No niin…tammikuun sääveikkauksessa poikkeamaksi tuli lopulta -1,9. Oikeaan haarukkaan onnistuivat veikkaamaan 2p arvoisesti LJ ja Joonas. Lisäksi oikean etumerkin tiesivät Sami, Tapio R, AP, Teemu ja Kari. Yhteistilanne ennen viimeistä kuukautta on järkyttävän tasainen…Sami, Tapio R, Jussi, AP, Juha R, Teemu ja Kari 3pist, LJ. Joonas ja Antti L 2 pist.

  88. Sami
    03/02/2014 17:32

    Tammikuun loppupuoli(-15,5) oli Jyväskylässä kolmanneksi kylmin 44 viime vuoden aikana. Kylmemmät tammikuun loput ovat olleet 1985(-18,3) ja 2010(-16,5). Tammikuun alkupuoliskoissakaan ei ole 1988 vuodesta alkaen kuin yksi tätä kylmempi, 2003(-20,7).
    Tämä tammikuu oli Jyväskylässä sitten kylmin niistä tammikuista jotka ovat seuranneet yli 3 astetta keskimääräistä leudompaa joulukuuta. Huomionarvoista on se että viimeisistä viidestä erittäin lauhaa( poikkeama +4,8 tai enemmän) joulukuuta seuranneista tammikuista vain yksi(2007) on ollut huomattavan lauha, muiden neljän keskiarvo on täysin 1981-2010 keskiarvossa.

    • Sami
      03/02/2014 18:21

      Laskin vielä tarkemmin nuo joulu-tammikuut…
      Hyvin kylmät joulukuut 1951-1986, 11kpl, keskiarvo -11,6, seuranneiden tammikuiden keskiarvo -12,6
      Hyvin kylmät joulukuut 1988-2012, 6kpl, keskiarvo -11,2, seuranneiden tammikuiden keskiarvo -7,7

      Hyvin leudot joulukuut 1951-2004, 11kpl, keskiarvo -2,0, seuranneiden tammikuiden keskiarvo -5,4
      Hyvin leudot joulukuut 2006-2013, 5kpl, keskiarvo -0,2, seuranneiden tammikuiden keskiarvo -7,2

      Viimeisten hyvin kylmien ja lauhojen joulukuiden keskiarvon ero on peräti 11 astetta, mutta tammikuiden vaivaiset 0,5 astetta! Aiemmin tuo ero oli joulukuiden osalta 9,6 astetta ja tammikuiden osalta 7,2 astetta.

  89. AP
    04/02/2014 12:28

    Sami :
    Tammikuun alkupuoliskoissakaan ei ole 1988 vuodesta alkaen kuin yksi tätä kylmempi, 2003(-20,7)

    Kertoo myös siitä kuinka leutoja tammikuut ovat olleet vuodesta 1988 alkaen. Tampereella tammikuu oli 15 kertaa peräkkäin keskimääräistä lämpimämpi eli vuodet 1988-2002. Vain 1999 oli nykymittapuun mukaan vähän keskimääräistä kylmempi, mutta silloisen vertailukauden (1961-90) tammikuun keskiarvo oli sen verran alhainen, että sekin tammikuu oli siihen verrattuna keskimääristä lämpimämpi.

    Yllättävää silti, jos eivät edes 1991, 1996, 2002, 2004, 2010 ja 2011 tammikuun alkupuoliskot olleet tätä kylmempiä, kun kerran ensimmäiset 10 päivää olivat liki ennätyslämpimiä vuoden 2007 ohella. Vain 5 kylmää päivää näköjään riitti.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: