Etusivu > Lyhyet ennusteet, Mennyt sää, Sää maailmalla, Sääennusteet > Suomi viilenee ja Intia varautuu katastrofiin

Suomi viilenee ja Intia varautuu katastrofiin

Lokakuun ensimmäinen kolmannes on takana ja kuukausi on tähän mennessä ollut alla olevien epävirallisten karttojen mukainen:

Hila-aineistoon perustuva kuluvan kuukauden seuranta. Vasemmalla keskilämpötila ja oikealla sademäärä.

Tässä koodausprojektin alustavaa tuotosta, jossa on siis kuvattu kuluvan kuukauden keskilämpötilan ja sademäärän poikkeavuutta maakunnittain (Lapissa kunnittain). Keskilämpötila on ensimmäisen 10. vuorokauden osalta ollut suuressa osassa maata tavanomaista korkeampi. Lämpötilapoikkeama on ollut laajalti +1…+1,5 astetta. Sademäärän osalta osassa Lappia on ollut tavanomaista sateisempaa kun taas maan keskiosassa on ollut tavanomaista kuivempi lokakuun alku.

Ensi viikolla sää viilenee ennusteiden mukaan myös maan eteläosassa. Ennustemalleissa on tosin ollut huomattavissa syksyn mittaan, että ne ylidramatisoivat noin viikon päähän ennustamiaan kylmenemisiä. Lopulta kylmenemiset ovat olleet maltillisia tai lyhytikäisiä. Silti nyt näyttää melko todennäköiseltä, että ensi viikon loppupuolella jäädään etelässäkin päivisin +5 asteen tienoille tai sen alle. Lapissa sen sijaan saatetaan jäädä pysyvämmin pakkaselle päivisinkin. Aika näyttää miten käy.

”Super syklooni” iskeytyy Intiaan

Äärimmäisen vaarallinen ja erittäin voimakas trooppinen hirmumyrsky Phailin on iskeytymässä Intian itärannikolle lauantaina päivällä Suomen aikaa. Kyseessä on yksi voimakkaimmista alueella esiintyneistä myrskyistä ja Bengalinlahden alueella esiintyvät hirmumyrskyt aiheuttavat yleensä kaikkein eniten kuolonuhreja. Intiaa uhkaa yksi maan historian kalleimmista luonnononnettomuuksista ja kuolonuhrien määrä mitataan valitettavan todennäköisesti sadoissa, mahdollisesti tuhansissa.

Phailin-myrskyn ennustettu reitti. Lähde: Joint Typhoon Warning Center

Perjantaina klo. 18 SA tehdyn analyysin perusteella myrskytuulet puhalsivat 72 m/s ja puuskissa lähes 90 m/s. Merkitsevä aallonkorkeus oli arvioiden mukaan huikeat 17 m, jolloin yksittäiset aallot voivat olla jopa 30 metrisiä.  Internetissä liikkuvien ”huhujen” mukaan myrsky on entisestään voimistunut klo. 18 SA tehdyn analyysin jälkeen. Joidenkin arvioiden mukaan myrsky olisi jopa mittaushistorian voimakkain Bengalinlahden myrsky – tosin luotettavia tietoja alueen myrskyjen voimakkuuksista on vasta muutamalta vuosikymmeneltä.

Satelliittikuva Phailin-myrskystä. Eri aallonpituuksia on väritetty eri tavoin, jolloin myrsky korostuu verrattuna muihin alueisiin. Lähde: NASA/MODIS RAPID

Phailin on valtaisa myrsky. CNN-kanavan näyttämän päällekkäiskuvan perusteella myrsky kattaisi Euroopassa suuren osan Länsi-Euroopasta aina Espanjasta Tanskaan. Näin suuri myrsky saa erittäin suuren vesimassan liikkeelle, samaan tapaan kuin hurrikaani Sandy vuosi sitten Yhdysvaltain itärannikon edustalla.  Kun tämä valtaisa vesimassa törmää rannikolle, on meriveden nousu merkittävää hyvin lyhyessä ajassa. Tämä on myös myrskyn suurin uhka, etenkin kun joidenkin ennusteiden perusteella meriveden nousu voi olla jopa 7 metrin luokkaa.

Satelliittianimaatio infrapuna-aallonpituuksilla mitattuna. Lähde: NOAA

Voimakkaat trooppiset myrskyt kokevat ajoittain ns. ”eyewall replacement cycle”-prosessin, jossa myrskyn keskellä oleva nuppineulan kokoinen silmä muuttuu epästabiiliksi ja romahtaa, jolloin laajempi pilvivalli alkaa muodostua tämän vanhan ympärille. Tässä prosessissa myrsky tilapäisesti hieman heikkenee kun lämpökonetta operoiva intensiivinen pilvivalli häviää, mutta samalla tuulikenttä laajenee. Kun prosessi on lopulta valmis, on uusi silmän pilvivalli ottanut lämpökoneiston hoteisiinsa ja myrsky voi jälleen alkaa voimistua.

Yllä olevassa infrapuna-animaatiossa tämä ilmenee ukkospilvien yläosien lämpenemisenä to-pe yön aikana, koska ukkospilvet eivät enää yllä yhtä korkealle ilmakehässä. Animaatiossa mustien värien määrä tällöin väheni, mutta perjantain aikana prosessi valmistui ja myrsky alkoi jälleen voimistua. Tällöin ukkospilvien yläosat alkoivat jälleen satelliitissa näkyä kylmempinä (mustemmat värit). Tuoreimman animaation voi käydä katsomassa NOAA:n satelliittisivuilla. Joint Typhoon Warning Centerin ennusteita myrskystä voi käydä katsomassa täällä.

Tiedossa on siis varsin vaarallinen hirmumyrsky. Vuonna 1999 alueelle osui suurin piirtein yhtä voimakas hirmumyrsky mikä aiheutti lähes 10 000 ihmisen kuoleman. Tuolloin suurin osa menehtyi meriveden nousuun. Tällä kertaa Phailinin on ennustettu rantautuvan hieman etelämmäksi, jossa rannikko ei ole yhtä pitkälle matalaa kuin pohjoisempana. Joten voi olla, että tulvaveden nousu ei yllä yhtä pitkälle sisämaahan kuin vuonna 1999. Tuolloin myös merkittävä määrä ihmisiä menehtyi sisämaassa esiintyneisiin rankkasateista aiheutuneisiin tulviin. Vuoden 1999 myrsky jäikin lähes paikoilleen rantauduttuaan, mikä lisäsi merkittävästi sademäärää sisämaan puolella. Tällä kertaa Phailin on nopealiikkeisempi myrsky, joten se ei todennäköisesti ehdi sataa yhtä pitkään samoilla alueilla.

Taloudelliset vahingot tulevat kuitenkin kaikissa skenaarioissa olemaan merkittäviä ja ihmisuhreilta ei todennäköisesti vältytä.

Mainokset
  1. 11/10/2013 23:49

    Varmaan kohta syytä vaihtaa talvirenkaat.

    Lapissa taitaa jäädä terminen syksy aika lyhyeksi.

  2. Janne
    12/10/2013 09:27

    Kiitos päivityksestä, saa nähä milloin alkaa etelässäkin nastata ropisee? 😉

  3. salama
    12/10/2013 12:03

    Jahas, nyt GFS ja myös ECMWF ennustavat ensi viikon loppupuolelle kenties kunnon syysmyrskyä… Tosin parviennusteessa aika suurta epävarmuutta. Saapa nähdä moneenko kertaan ennusteet ehtii muuttua 😀

  4. Nimetön
    13/10/2013 11:05

    Raju syysmyrsky oli jo Suomessa. Taisi mennä palstalaisiltakin ohi, kun ei osunut Etelä-Suomeen.

    • FLCPete
      13/10/2013 15:32

      Näinpä näyttää käyneen. Pohjois-Lapissa puuskat olivat samaa luokkaa, jopa kovempia kuin Tapanin päivän myrskyssä muutama joulu takaperin. Puunkaatoa ja sähkökatkoksia esiintyi laajalti Pohjois-Suomessa, Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa.

      http://yle.fi/uutiset/pohjoisen_kovimmat_tuulenpuuskat_tuiversivat_jopa_37_ms/6879454

    • Nimetön
      14/10/2013 11:35

      Tiedotekin tuli ”Voimakas tuuli aiheutti vahinkoja Lapissa” Mitähän Oulun läänin ja Pohjois-Karjalan ihmiset ajattelevat tuostakin otsikosta? Muun muassa Kainuussa oli pahimmillaan 10000 taloutta ilman sähköä, vertailuksi maakunnan koko väkiluku on noin 80000.

  5. Sami
    13/10/2013 14:15

    Lämpötiloiltaan ääripään kuukausia on ollut 2011 vuodesta alkaen selvästi enemmän kuin 1951-2010 keskimäärin, toistuvuus 1/10 vuodessa 9/33, toistuvuus 1/20 vuodessa 6/33 ja toistuvuus 1/30 vuodessa 4/33. Esiintyvyys on ollut vajaan 3 vuoden aikana 2,5-3,5 kertainen 1951-2010 vuosiin verrattuna. 2011 huhti-joulukuussa peräti 5 kuukautta oli sellaisia jotka esiintyy 1/10 vuodessa, tänä vuonna taas liki peräkkäin maalis, touko ja kesäkuu olivat tällaisia.

  6. Säästä
    13/10/2013 18:24

    Tuntuvat aina nämä kovimmat myrskyt tulevan yllätyksenä meteorologeille. Vähän heitellään 20m/s puuskavaroituksia ilmoille ilman mitään sen suurempaa ”kohua”. On tuo ilmakehä vaan ihmeellinen, kun ei miljardien panostuksillakaan pystytä kovin kummoisiin tarkkuuksiin (esim USA:n hurrikaanireittiennusteet ovat aina kuin puusilmä tikkaa tauluun heittäisi).

    Mietinkin tässä, että paranevatko ennusteet merkittävästi seuraavien 10-20 vuoden aikana vai ovatko esim kuurosateet ja myrskyreitit silloinkin lottoarvontaa, kuten nykyään näyttävät olevan.

  7. LJ
    14/10/2013 02:20

    Oli tämä blogi hetken kadoksissa, olen tullut tähän aina myrskyvaroitus.com:in kautta.

    Myrskyvaroitus.com antaa neljättä päivää ilmoitusta ”The requested document was not found on this server. ”

    Se lienee selitys miksi näkemyksiä pohjoisen myrskystä nyt puuttuu, osa käyttäjistä on hukassa 😉

    • Tapio R.
      15/10/2013 19:23

      Olen kännykkään tallentanut tämän blogin kirjanmerkin ja päivitän aina uuden sivun tultua. Pääsee suoraan eikä tarvitse kiertää myrskyvaroitus-sivuston kautta.

  8. Antti L
    14/10/2013 11:26

    Minäkin löysin tämän blogin vain haulla ”Pauli Jokinen”.
    Etelämantereen ympäristössä on eniten merijäätä kuin kertaakaan satelliittikuvien aikana. Edellinen ennätys oli viime vuodelta. Syyksi kerrotaan lisääntyneen sulamisen aiheuttamaa suolaisuuden vähenemistä, jolloin jäätyminen helpottuu, sekä voimistuneita tuulia mantereen ympärillä. Tiedä sitten.
    Pohjoinen jäämerikin Siperian pohjoispuolella on jäätymässä umpeen viikon-pari edellisvuosia aikaisemmin.

  9. Jykä
    14/10/2013 11:33

    Sään kylmenemisen piti jo alkaa eilen, mutta ei se vielä erityisen kylmäksi ainakaan täällä etelärannikolla ole muuttunut…toki aamulla oltiin vaihteeksi nollassa.

  10. AP
    14/10/2013 14:12

    Eilen uhkailtiin, että loppuviikosta lännestä tuleva matalapaine voisi tuoda lumisateita jopa etelään. Nyt näyttäisi tuo ennuste kirjaimellisesti vesittyvän: vielä aamulla oli Ilmatieteen laitos sitä mieltä, että perjantain ylin Tamperella olisi +1 C ja sataisi räntää. Nyt ennuste on +6 C ja runsasta vesisadetta. Etelärannikolle ei kai millään mallilla olisi lunta voinut tulla muutenkaan. Lännestä tuleva matalapainehan voimistaa etelän- ja kaakonpuoleisia tuulia. Jos matalapaine tulisi suoraan etelästä voimistaen idän- ja koillisenpuoleisia tuulia, silloin olisivat varhaiset lumisateet voineet päästä yllättämään rannikkoseudunkin.

  11. Sami
    14/10/2013 21:26

    Viimeisin GFS ennuste on kyllä aika hurja…tarjoaa etelä ja keski-suomeen +10 astetta yötä päivää lokakuun loppuun. On ennuste sen verran hurja että tuskin sellaisenaan toteutuu.

    • Nimetön
      16/10/2013 09:06

      Ei tuossa mitään hurjaa ole..Nyt on vasta lokakuu! Paljon suurempi ihme olisi, jos tässä joku pidempikestoinen talvinen kylmä jakso alkaisi.

      • Sami
        16/10/2013 11:19

        Kerroppa kuinka monta kertaa esim. Jyväskylän lentoasemalla on ollut +10 asteen keskiarvo 20.lokakuuta tai myöhemmin? Tämä nimetön kommentoija ei taida olla ihan perillä asioista ennen kuin huutelee.

      • 16/10/2013 12:16

        Onhan näitä lämpimiä joskus ollut vielä joulukuullakin. Enpä muista mikä vuosi oli kun piti sellaista +8 asteen 850HPa ilmamassaa ja maan pinnalla oli suunnilleen sama yölläkin kun taivas oli pilvessä. Mitään tavanomaistahan se ei toki ole!
        Viikonlopun viilenemisen jälkeen näyttäisi ilmat lämpenevän. Tosin ennustettavuuskin heikkenee tiistain jälkeen melkoisesti.
        http://foreca.fi/Finland/Jyv%C3%A4skyla/15vrk

      • Tapio R.
        16/10/2013 18:03

        Vastaan Samille tämän kautta, että ei kovinkaan usein ole lokakuun lopulla ole yli +10° keskiarvoja. Mieleeni tulee vuosi 1967, jolloin marraskuun alussa oli hyvin lämmintä, samoin marraskuussa 1986 oli poikkeuksellisen lämmin jakso.

      • Nimetön
        24/10/2013 11:06

        Tänään tulee sitten +10 asteen päiväkohtaisia keskilämpötiloja, ehkä Saminkin Jyväskylässä.

        En minä noista asteista perillä toki olekaan, eikä minusta ole mitään väliä onko lokakuun lopussa +8C vai +10C. Mutta tarkoitin että talven alkaminen jo nyt olisi ollut paljon harvinaisempaa, kuin tuleva kova lauhtuminen, missä ei ollut mielestäni mitään ihmeellistä.

    • Teemu
      16/10/2013 12:22

      Alkaa näemmä kehittelemään korkeata Kaakkois-Eurooppaan / Etelä-Venäjälle. Varsin tyypillinen lämpöpulssin aiheuttaja. Olisi kiva tietää, miksi ilmanpaine on melko usein korkealla juuri tuolla alueella ja vielä näin syksyisin.

  12. Antti L
    16/10/2013 13:20

    Tuo mahdollinen lämpeneminen tapahtuisi aikaisintaan noin viikon päästä ettei tässä nyt lokakuun loppupuolen keskilämpötilat pysty 10 astetta saavuttamaan millään etelässäkään.
    Melkoista vauhtia tapahtuu tuo Jäämeren jäätyminen aina tuolla Siperian pohjoispuolella, vaikka ei siellä nytkään vielä kummoisia pakkasia ole. Itämeren aluetta suurempi alue on jäätynyt muutamassa päivässä. Itämerellä jäätymiseen ei varmaan riitä kolmen kuukaudenkaan vastaava pakkasjakso, sen verran tuo meren lämpövarasto vaikuttaa.

  13. Jykä
    16/10/2013 14:02

    Milloin se kylmeneminen edes alkaa? Tässä on nyt viime sunnuntaista lähtien varoiteltu talvisäistä sun muista, mutta ihan normaalia syksyähän tässä eletään…pari viikkoa sitten oli jopa selvästi tätä kylmempää. Näin ainakin Helsingissä.

  14. Jykä
    16/10/2013 14:57

    Etelässäkin on kuitenkin lokakuussa ollut joskus oikeesti kylmää, esim Porvoossa vuonna 2002 huimat -16,5 C!

  15. Säästä
    16/10/2013 19:25

    GFS näyttää tällä hetkellä kunnon myräkkää lappiin viikonlopuksi

  16. Sami
    16/10/2013 21:15

    Niin….18.10. on myöhäisin päivä jolloin on jyväskylässä mitattu +10 asteen päiväkeskiarvo, eli hyvin poikkeuksellista olisi jos se mitattaisiin lokakuun lopussa tai marraskuun puolella. Marraskuussakin toki on ollut jokunen +8…+9 asteen päivä. No tuo +10 keskiarvo ei toteutune, se oli vain yhden ajon tulos. Ihan yhtälailla jyväskylässä on melko harvinaista -5 asteen keskiarvot ennen lokakuun 20.päivää, sellainen voi hyvin nyt tulla. Hurjin lokakuun päiväkeskiarvo on ilman muuta 11.10.1961, +13,7!

    • SääJaMää
      16/10/2013 23:02

      Viikonloppuna koettiin melkoisia tuulia. Ihme, ettei puita juuri kaatuillut. Ilma alkoi jäähtyä heti tuulen tyynnyttyä. Viime yönä pakkasta oli 6.6 astetta ja päivällä päästiin tuskin asteen plussalle. Nyt pakkasta on jo yli 5 astetta. Tulleneeko kylmin yö tähän mennessä. Talvikumit rapisee jo alla niin saa lumisateetkin tulla, jos ovat tullakseen. Mielenkiintoista nähdä, onko tämä kylmeneminen miten pysyvää.

      • Sami
        17/10/2013 00:27

        Viimeisin ajo kyllä taas tarjoaa aika lauhaa ainakin Vaasa-Kuopio linjan eteläpuolelle, lappiin taas ihan talvea. Saahan nähdä…aivan on mysteeri vieläkin, tuleeko kuukaudesta keskimääräistä kylmempi vai lämpimämpi. 5-7 päivän päästä pitäisi viimeistään jo olla jonkinlainen käsitys asiasta.

  17. Teemu
    17/10/2013 07:46

    SääJaMää :
    Viikonloppuna koettiin melkoisia tuulia. Ihme, ettei puita juuri kaatuillut. Ilma alkoi jäähtyä heti tuulen tyynnyttyä. Viime yönä pakkasta oli 6.6 astetta ja päivällä päästiin tuskin asteen plussalle. Nyt pakkasta on jo yli 5 astetta. Tulleneeko kylmin yö tähän mennessä. Talvikumit rapisee jo alla niin saa lumisateetkin tulla, jos ovat tullakseen. Mielenkiintoista nähdä, onko tämä kylmeneminen miten pysyvää.

    Ensi viikon loppupuolella ollaan pitkälti yli 5 lämpöasteessa, joten aika tussari oli tämä kylmeneminen. Etelä-Venäjälle parkkeeraa vahva ja laaja korkea, joka pukkaa matalat pohjoiselle reitille.

    • Nimetön
      17/10/2013 15:28

      Juuri näin. Tämä kylmeneminen jää muutaman päivän mittaiseksi, 23.10 lauhtuu oikein urakalla. Etelässä tulee olemaan yötäpäivää +5…+10 astetta ja Lapissakin ainakin ajoittain plussakelejä. Lauha jatkunee marraskuun puolelle saakka (tämä tietenkin vain veikkaus).

      Oikeastaan tämä on erittäin tavallinen kuvio näin lokakuussa -suurin osa kuukaudesta on enemmän tai vähemmän lauhaa, ja sekaan mahtuu joku yksittäinen muutaman päivän mittainen kylmä jakso.

      Mutta maan keski- ja pohjoisosaan tässä on kuitenkin luvassa muutama päivä talvea, etelä jäänee ainakin suurelta osin ilman lunta tällä erää.

  18. AP
    17/10/2013 09:43

    Mielenkiintoista nähdä missä kaikkialla sade tulee tänään lumena. Onneksi sääpalvelut kehittyvät ja esim. Forecalla ennustetta sateen olomuodosta voi tarkastella täällä: http://www.foreca.fi/Finland/Tampere/map/radext_rt

    Tämän mukaan Tampereella sade alkaa aluksi räntänä, mutta muuttuu sitten vedeksi ja on sitä koko loppupäivän. Sen sijaan esim. Jyväskylässä sade tullee lumena ja räntänä koko päivän. Eteläsimmillään lunta saataneen Lahden pohjoispuolella ja Mikkelin seudulla. Toisaalta ennusteen mukaan sateet saattavat muuttua vedeksi jopa Kuopiossa. Täytyy huomisaamuna tarkistaa kuinka hyvin ennuste piti kutinsa.

    • Teemu
      17/10/2013 17:26

      Harmi, kun tuo matala olisi ottanut eteläisemmän reitin, niin oltaisiin saatu pöhinät eteläänkin tai tulokulma olisi ollut enemmän etelästä eikä lounaasta.

    • Tapio R.
      17/10/2013 19:19

      Otavassa tulee räntää tai lunta harvakseltaan ja lämpöä 1 plusaste.

  19. SääJaMää
    17/10/2013 19:47

    Kesäkumeilla ei olisi ollut mitään asiaa tienpäälle tänään. Eilen katsoin paikkakuntakohtaisia ennusteita seuraavalle 10 päivälle Itl:n sivuilta ja näytti pakkasasteita koko jaksolle. Tänään oli ennuste muuttunut kymmenisen astetta lämpimämmäksi ja näytti ensi viikon lopulle jopa +8 astetta. Sopii hyvin, vielä on pihahommat vaiheessa. 😀

  20. Tapio R.
    18/10/2013 06:04

    Räntä muuttui nopeasti vesisateeksi ja vettä on lorottanut koko yön ja lämpötila on nyt +2° Otavassa.

  21. Teemu
    18/10/2013 10:00

    Osaa Pohjois-Uuttamaata taisi tärähtää virallinen ensilumi. Ainakin Hyvinkäälle on mitattu 2 cm kello 9.

  22. Tapio R.
    18/10/2013 10:04

    Nyt Otavassa vesisade muuttui räntäsateeksi ja lämpötila on +4°.

  23. AP
    18/10/2013 14:58

    Tuo Forecan sateen olomuoto -palvelu toimi eilen melko hyvin. Ennusteet räntäsateen vaihtumisesta vesisateeksi toteutuivat vain hieman viiveellä. Lisäksi havainnoissa oli välillä kummallista poukkoilua. Esim. klo 15 se näytti Tampereen kohdalla räntäsateen muuttuneen vesisateeksi vaikka oikeasti niin kävi vasta 2 tuntia myöhemmin. Vastaavasti vaikka koko loppuillan satoi puhdasta vettä ja lämpötila oli noususuunnassa yhtäkkiä kartta päivittyi näyttämään Tampereen kohdalla räntäsadetta.

    Tänään on ollut täällä jo kuivaa ja poutaista. Ei siis saatu virallista ensilunta vielä Tampereella, vaikka eilen ehti räntää rätkiä ennustettuakin kauemmin ja paikoin puistojen nurmikoilla näkyi vähän aikaa valkoista ennen kuin vesisade vei sen.

  24. SääJaMää
    19/10/2013 10:14

    Talvi yllätti lapsiperheen… Toivottavasti lumi sulaa ensi viikolla, että voi etsiä pihalelut pihalta. 😀 Paljon tuli lunta yön ja aamun aikana. Pakkastakin on 2 astetta. Täystalvi tänään. Toivottavasti syksy palaa ensi viikolla vielä vähäksi aikaa. 🙂

    • Janne
      19/10/2013 14:06

      Näyttäisi palaavan oikein olan taka! 🙂 Kyllä minäkin toivon syksyn vielä jatkuvan reilun kuukauden etelärannikolla.

  25. Sami
    20/10/2013 13:01

    Aika paljon on epävarmuuksia vielä kuukauden lopulle, voi olla ettei lauha jaksokaan kovin pitkä ole…tämän hetken ennusteen mukaan Jyväskylän lokakuun keskiarvo olisi hyvin lähellä viime vuotista ja myös lähellä 1981-2010 keskiarvoja.

  26. Matti
    20/10/2013 13:21

    Suht mielenkiintoinen lämpötilan tipahdus perjantaiaamuna. Herättyäni klo 6 Helsingissä +9 ja vettä sataa kaatamalla. Ollessani klo 8 jälkeen Hyvinkäällä +0 ja lumisadetta.

    Ensi viikolla sitten syksy jatkuu ja luultavasti mennään yli +10 asteen.

  27. Matti
    20/10/2013 16:43

    Saataisikohan sitä ensi viikonlopuksi ensimmäinen syysmyrsky? Viime vuonnahan niitä ei ollutkaan.

  28. Teemu
    20/10/2013 19:48

    Matti :
    Saataisikohan sitä ensi viikonlopuksi ensimmäinen syysmyrsky? Viime vuonnahan niitä ei ollutkaan.

    Eikös tuossa muutama päivä sitten jo ollut Lapissa ja idässä ihan kunnon puhuri?

  29. Teemu
    20/10/2013 19:51

    Sami :
    Aika paljon on epävarmuuksia vielä kuukauden lopulle, voi olla ettei lauha jaksokaan kovin pitkä ole…tämän hetken ennusteen mukaan Jyväskylän lokakuun keskiarvo olisi hyvin lähellä viime vuotista ja myös lähellä 1981-2010 keskiarvoja.

    Se on vähän siinä ja siinä. Arktinen oskillaatio on vetämässä itseään kovasti nippuun, toivottavasti ei kuitenkaan pitkäksi aikaa. Nyt ainakin ovat mallit nostamassa ilmanpainetta ylös eteläisemmillä leveysasteilla, joka ei välttämättä tiedä hyvää (lue kylmää / viileää..:)) täällä päin palloa.

  30. Quu
    20/10/2013 21:59

    Perämeren rannikon asukkaana kirjataan huomio tältä vuodelta: on ollut poikeuksellisen tuulista. Useita myräköitä, ei mitään suurta tuhoa mutta normaalista selkeästi tuulisempi vuosi.

  31. Jykä
    21/10/2013 08:10

    Olisi kiva tietää jotain faktoja, mutta jotenkin tuntuu taas, että etelärannikolla olisi ollut jopa normaalia heikkotuulisempaa tänä vuonna?

    • Säästä
      21/10/2013 10:55

      mitä nyt viime viikolla katselin tilastoja, oli ennen viime vikkoa ollut 3 myrskypäivää yhteensä kaikilla merialueilla tämän vuoden puolella joten olet Jykä varmasti oikeassa.

  32. Jykä
    21/10/2013 11:53

    Enkä tarkoittanut pelkästään myrskyjä, vaan ylipäänsä tuntuu, ettei ole ollut mitenkään erityisen tuulinen vuosi…lännempänä/pohjoisempana tilanne on ilmeisesti toinen. Asiasta toiseen, Lappiin vielä eilen ennustettu voimakas lämpeneminen (jopa 8-9 plusastetta) on näköjään nyt peruttu, eli siellä ollaan jatkossakin talvisäässä?

  33. Antti L
    21/10/2013 15:53

    Minunkaan mielestäni ei yhtään kunnon myräkkää ole ollut vielä tänä vuonna.
    Huomisen jälkeen pitäisi olla taas +10 asteen lukemissa ja ensi viikolla lähes samoissa, että mitään kiirettä renkaiden vaihtoon ei näytä olevan täällä etelässä.

  34. Säästä
    21/10/2013 22:54

    Nyt näyttäisi alkavan muutaman päivän tuulisempi jaksa Etelä-ja Keski-Suomessa, vielä sateiden kera 🙂

    • Säästä
      21/10/2013 22:56

      Jakso*

  35. Teemu
    22/10/2013 07:47

    Saapi nähdä kuinka kauan jatkuu nyt ainakin viikoksi ennustettu lounais-etelävirtaus. Japanilaisilla olisi näkemys, että seuraavan kuukauden olisi paineet Länsi-Venäjällä ylhäällä ja Atlantilla alhaalla. Sen jälkeen olisi nostamassa paineita Atlantin puolella.

    http://ds.data.jma.go.jp/gmd/tcc/tcc/products/model/map/4mE/map1/pztmap.php

    Kohdasta ”forecast period” voi valita kuukausia.

  36. Jussi
    22/10/2013 08:34

    Olen ollut noin viikon päivät Portugalissa ja paluu Suomeen oli miellyttävän raikas – ilman ironiaa. Harmi tosiaan, että huomenna lauhtuu reippaasti, tosin toisin kuin iltapäivälehdet väittivät, kyse ei ole ”yllättävästä säänmuutoksesta” vaan se oli tiedossa jo silloin, kun lentomme lähti viikko sitten. Jo silloin 10 vuorokauden ennusteiden loppupäässä näkyi selvästi, että luvassa on lämpenevää.

    Täällä on käyty keskustelua siitä, kuinka epänormaalista tai normaalista ilmiöstä on kyse. Se on selvää, että sää on heilahdellut tässä kuussa harvinaisen paljon laidalta toiselle. Tällä menolla käy luultavasti niin, että lokakuun keskilämpötila on ehkä hiukan keskiarvojen yläpuolella, olisiko asteen, hieman yli?

    Marraskuusta näyttäisi tulevan varmuudella leuto, ainakin CFS:n mukaan (ennuste: noin +2 astetta keskiarvoja lämpimämpi marraskuu). Myös ECMWF enteilee sellaista. WSI:ltä ei ole tullut vielä uusinta. Jos marraskuusta tulee hyvin lauha, niin sitä voi pitää melko yllättävänä, koska tässä on alla kaksi lämmintä marraskuuta. Ainakaan mikään ei viittaa kylmään marraskuuhun.

    Siis sanoisin summa summarum: tyypillisen leutoa 2000-luvun syksyä, jota todennäköisesti seuraa lämmin alkutalvi.

    • SääJaMää
      22/10/2013 10:10

      Tämän syksyn pakkasennätys omassa lämpömittarissa rikottu viime yönä: -13.9°C. Aika huikea lämpeneminen tapahtuu tällä viikolla, vaikka se osoittautuisikin osittain torsoksi.

    • Teemu
      22/10/2013 10:42

      Just tällä hetkellä näyttää CFS aika neutraalia ainakin Meteocielin kautta katsottuna…:)

      • Sami
        22/10/2013 11:32

        Ei tule tästä lokakuusta suomen mittakaavassa astetta keskimääräistä lämpimämpää..poikkeama tulee olemaan tod.näk. 0,5 asteen sisällä keskiarvosta jompaankumpaan suuntaan, mutta ensi perjantainahan tuokin selviää.

    • Juha R
      22/10/2013 13:00

      Engelsmannintikin näyttävät olevan lämpimän kannalla tuoreessa ennusteessaan http://www.metoffice.gov.uk/research/climate/seasonal-to-decadal/gpc-outlooks

  37. Jussi
    22/10/2013 11:03

    Kovatkin muutokset ovat aika ominaisia syksylle. Nyt etenkin Keski- ja Itä-Suomessa tapahtuu aika huima muutos. Siellä on ehditty jo lumiukkojakin rakennella, nyt paukahtaa kymmenen asteen nurkille.

    Ihan ääriesimerkki syyskauden lämmöistä lienee itsenäisyyspäivä 6.12.2006. Silloin oli Keski-Suomessa noin kymmenkunta astetta!

  38. Tapio R.
    22/10/2013 12:11

    Lähes yhtä lämmintä oli itsenäisyyspäivänä 1972, jolloin Jyväskylän ja Kuopion seudulla esiintyi myös ukkosta.
    Hetki sitten ennusteessa luvattiin ukkosta ensi yöksi. Ensin räntää, jonka jälkeen mahdollisesti ukkosta.

    • Jussi
      22/10/2013 15:01

      Sitä ei heti uskoisi, että räntä ja ukkonen voivat mahtua samalle päivälle, mutta kyllä voivat.

  39. Jussi
    22/10/2013 12:12

    Sami :
    Ei tule tästä lokakuusta suomen mittakaavassa astetta keskimääräistä lämpimämpää..poikkeama tulee olemaan tod.näk. 0,5 asteen sisällä keskiarvosta jompaankumpaan suuntaan, mutta ensi perjantainahan tuokin selviää.

    Saattaa käydä niinkin. Jos jäädään alle asteen poikkeamaan, niin silloin syys-lokakuun yhteispoikkeama tulee olemaan Oulun alapuolella alle asteen luokkaa, Lapissa enemmän huippulämpimän syyskuun takia.

    • Sami
      22/10/2013 15:25

      Nyt käynee niin että lokakuussa keski- ja pohjoislappi ovat keskimääräistä kýlmempiä mutta johan se on aikakin. Rovaniemeltä pohjoiseen poikkeamat olivat Huhti +0,2, Touko +4,0, Kesä +3,0, Heinä +0,2, Elo +2,1, Syys +2,9. Huhti-Syyskuu +2,1, kun se koko suomessa oli +1,8.
      Ahvenanmaalla on tammi-syyskuu ollut aivan keskiarvoissa.
      Sääveikkauksista sen verran että Tapio R. veikkasi lokakuulle juuri tuon +0,5..-0,5 asteen poikkeaman. Valitettavasti osuessaan ei tule oikeasta etumerkistä pisteitä 😦

      • Tapio R.
        22/10/2013 19:59

        Katoppa Sami uudestaan, mitä lokakuun kohdalle laitoin. Korjasin sen nollan molemminpuolisen poikkeaman ennen määräaikaa. Sinulla on näköjään tallennettuna korjaamaton tieto. Löydät sen myös viimeistä edellisestä blogista.

      • Sami
        22/10/2013 23:09

        Tapio..Korjattu sinulle veikkaus lokakuulle 0,0…+1,0.

  40. Tuomo T.
    22/10/2013 15:18

    Lähipäivien lämpenemisessä kannattaa muistaa, että reilun viikon ajan on ollut jopa reilusti keskimääräistä viileämpää. Ei ole mitenkään tavatonta, että lokakuussa sataa lunta etelässäkin mutta harvinaista olisi se, että se jäisi maahan. Meret ovat edelleen lämpimiä ja heti jos tuulee lounaasta tai lännestä, niin lauhaahan sieltä on luvassa. Tukholmassa on liki 15 astetta tulossa, Köpiksessä jopa yli 15 astetta. Näin ollen olisi aika mahdotonta, jos lounaistuuli toisi meille kylmää ilmaa.

    Toinen juttu tietysti on, mitä kukakin toivoo. Minä toivoisin pitkän kesän ja leudon syksyn jälkeen varhaista talvea, mutta sellaista ei ole näköpiirissä.

    • Säästä
      22/10/2013 16:26

      Minua ei oikeastaan syyskuun jälkeen enää haittaa kelit yhtään, kun ei oikein voi liian kuuma tulla. Mun puolesta saa sataa, paistaa ja tuulla niin paljon kuin mahdollista, mutta myös kunnon lumipyryt ovat hienoja sääilmiöitä 🙂

    • AP
      22/10/2013 19:06

      Keski-Euroopassa näyttäisi olevan jopa erikoisen lämmintä ilmaa ajankohtaan nähden. Yli 20 asteen on päästy tänään Amsterdamia ja Berliiniä myöten ja lähelle 20 astetta Tanskassa ja Etelä-Ruotsissa. Enpä enää ihmettele, että meillekin on torstaina odotettavissa yli 10 asteen lämpötiloja ympäri vuorokauden, vaikka osa lämmöstä leikkautuukin meillä pois sateiden ja pilvien takia (kuinkas muuten). Mutta viime päivinä on ollut sen verran kylmää, että lämmin tuulahdus on tervetullut tässäkin muodossa. Talvea en jaksa odottaa ihan vielä.

      • Risto
        23/10/2013 11:27

        Tuo harvinaisen lämmin ilma on luultavasti ns. trooppinen pulssi. Tällaiset aiheuttavat usein syksyisin kovia myrskyjä, ja siltä se näyttää nytkin. Vielä eilen oli GFS-ennusteissa hirmumyrskyn tuulia Irlannin edustalla, myrskyn reitti kohti Beneluxia ja Pohjois-Saksaa.

      • Jussi
        23/10/2013 13:14

        Kieltämättä aika huimia lukemia on Keski-Euroopassa mitattu! Täytyy sielläkin sään pikku hiljaa ”asettua” lähemmäksi syksyisiä lukemia.

      • Säästä
        23/10/2013 21:15

        Onpahan ollut mukavasti vaihtelua tänä syksynä. Vielä, kun se syysmyrsky eksyisi tänne etelään.

  41. Jykä
    24/10/2013 11:41

    Aina ei 5 vrk:n ennusteet mene ihan putkeen….Kittilässä ja Sodankylässä piti sunnuntain ennusteen mukaan tänään olla 8 astetta lämmintä ja tällä hetkellä molemmissa paikoissa on n. -4 astetta… 🙂

    • Jussi
      24/10/2013 14:19

      Ero hyvin lauhan ja liki talvisen sään välillä on tänään todella jyrkkä: kello 14 Ylivieskan lentokentällä oli peräti noin +12 astetta ja 150 kilometriä pohjoisempana Oulunsalossa vajaa +3 astetta.

    • Teemu
      24/10/2013 17:53

      Niin, mene tuo matalan keskus juuri Oulun tasolta itään, niin jää lämmin etelään.

  42. Jussi
    24/10/2013 15:34

    CFS ehdottaa marraskuulle +1-3 asteen poikkeamaa, ennusteesta riippuen. Taisin jo aiemmin kirjoittaa, että jos tuo lämpimin vaihtoehto toteutuisi, se olisi mielestäni jo todella harvinaista. Kaksi edellistä marraskuuta olivat 3-4 astetta keskimääräistä lämpimämpiä, ja ainakaan FMI:n sivulta ei löydy 50 viime vuoden jaksolta yhtään niin lämmintä marraskuiden sarjaa. Kertahan se tietysti olisi ensimmäinen.

    • Jussi
      24/10/2013 15:35

      Siis tarkennan: ”…yhtään niin lämmintä marraskuiden sarjaa”. Siis kolmea peräkkäistä vuotta, jolloin olisi marraskuu ollut 3 astetta tai enemmän keskiarvojen yläpuolella.

    • AP
      24/10/2013 18:59

      Lämpimällä 1930-luvulla oli 5 perättäistä lämmintä marraskuuta, mutta poikkeama oli yleensä ”vain” 2-3 astetta ylöspäin paitsi v. 1938, joka on monella mittauspaikalla yhä lämpimin marraskuu. Silloin oli yli neljäkin astetta tavanomaista lämpimämpää.

  43. AP
    24/10/2013 18:55

    Nimetön :
    Tänään tulee sitten +10 asteen päiväkohtaisia keskilämpötiloja, ehkä Saminkin Jyväskylässä.

    Näin on. Tai en ole varma Jyväskylästä, mutta etelämpänä näin kävi. Esim. Tampereella lämpötila on pysynyt 10-12 asteen välillä jo yli 24 tuntia putkeen.

    Ei tämä toki ainutkertaista ole, muttei yleistäkään. Esim. samana päivänä v. 2006 eli 24.10. päästiin yli 10 asteen keskilämpötilaan (maksimi oli +12,8 C) ja v. 2011 niinkin myöhään kuin marraskuun 2. päivä mitattiin etelässä yleisesti +10 asteen keskilämpötiloja.

    Nyt pilvipeitteen repeillessä lämpötila on väkisin painumassa alle 10 asteen vaikka ilmamassa onkin edelleen erittäin lämmintä.

    • Sami
      24/10/2013 20:36

      Ei taida tulla jyväskylään +10 asteen keskilämpötilaa…ennusteen mukaan olisi jotain 9,7..9,8 tulossa. Se ei olisi myöskään ennätys näin myöhään syksyllä, sillä 27.10.2001 jyväskylässä keskiarvo oli 9,9, joten ennätykseen vaadittaisiin nyt +10 asteen keskiarvoa. Pieni mahdollisuus siihen on, mutta se vaatisi että klo21 ja 00 lämpötila pysyisi +9 asteessa tai sen yläpuolella.

      • Sami
        25/10/2013 00:14

        9,9 keskiarvohan sieltä tuli jyväskylään, klo23.20 olisi vielä tullut 10,0. Kuitenkin toiseksi lämpimin päivä näin myöhään syksyllä, tuo 27.10.2001 vie tietysti tasatilanteessa voiton kun oli kolmea päivää myöhemmin.

  44. Jussi
    25/10/2013 12:36

    ECMWF:n viimeisin kuukausiennuste tukee leutoa marraskuuta. Tietysti ECMWF ei vanhaan tapaansa ota sinänsä kantaa siihen, kuinka paljon keskimääräistä lämpimämpää olisi luvassa:

    http://ilmatieteenlaitos.fi/pitkan-ennusteen-seuranta

  45. Tapio R.
    25/10/2013 15:04

    Vettä on satanut Otavassa koko päivän ja sade jatkuu edelleen. Lämpötila on +4°.

  46. Säästä
    26/10/2013 10:02

    Kesällä oikein kaipasi näitä sateita, kun meinasi läkähtyä tiiliseinien sisälle/ ulkona. Onhan nämä sateet ja pimeys aivan mahtava yhdistelmä, harmi tietysti niiden kannalta, jotka eivät syksystä pidä 🙂 mutta kesällä saan aina kuulla valittavani turhasta ja syksyllä olevani iloinen turhasta.

    • Jussi
      26/10/2013 13:32

      En tiedä missä päin asut mutta ainakin täällä etelässä tuntuu olevan vain yksi oikea vuodenaika eli kesä. Muut vuodenajat ovat inhottavia välivaiheita kesien välissä. Kesän pitäisi aina olla tällainen kuin tänä vuonna ja talvella ei saisi olla pakkasta, ja lunta vain 10 cm. Totta kai tämä on vain pientä piruilua Helsingin kantakaupungin asukkaasta :). Yksitoista vuotta Helsingissä enkä vieläkään lakkaa odottamasta varhaista talvea (harvinaista) ja paksuja kinoksia (yllättävän yleisiä viime vuosina). Helteitä en ikinä odota, kesiä kyllä.

      • Säästä
        26/10/2013 15:17

        Joo kyllä ne helteet on h*lvettiä ainakin tiilirakennuksissa, kun joissain taloissa on puoli metriä paksut seinät. Siinähän saisi ilmastointi hyrrätä yötä päivää, tulisi varmaan mukavat sähkölaskut.

  47. Risto
    26/10/2013 13:29

    Uusimmassa GFS-ajossa etelärannikolla puuskat noin 25 m/s tiistaina. Saapa nähdä tuleeko Alfred kylään ihan kunnolla siellä etelässä.

    • Säästä
      26/10/2013 15:19

      oho merelle yli 30m/s puuskia. Katsellaan tosiaan miten käy

    • Nimetön
      27/10/2013 14:17

      Veikkaan että kovimmat tuulet jää kuitenkin Balttian puolelle. Suomenlahdella ja Pohjois-Itämerellä toki myrskyää, mutta ei siis etelän maa-alueilla. Kummasti on kaikki heti hereillä, kun myrsky lähestyykin eteläistä Suomea.

  48. Säästä
    26/10/2013 17:01

    Nyt jo ilmatieteenlaitos laittanut ennakkovaroitukset merialuille myrskystä ja maan eteläosiin 20m/s puuskista.

  49. Jeppe
    26/10/2013 19:55

    GFS-ennusteet tekivät täyskäännöksen viimeisen vuorokauden aikana siinä, mitä marraskuun alun säähän tulee. Aikaisemmat ennusteet olivat vahvasti sitä mieltä että korkeapaine olisi pitänyt pintansa Suomen itäpuolella ja matalapaineet olisivat kulkeneet Suomen pohjoispuolelta tuoden Suomeen kohtalaisen lämmintä ilmaa. Uusimpien ennusteiden mukaan on korkeapaine kadonnut kokonaan Suomen itäpuolelta ja matalapaineet kulkisivatkin Suomen päältä ja olisivat sitten Suomen itäpuolella. Saattaa tietää ajoittain kylmänpurkauksia pohjoisesta ja talven tuntua.

  50. Matti
    27/10/2013 14:29

    Harmi kun myrskyvaroitus.com on lomalla, kun olisi pitkästä aikaa jotain mielenkiintoista tiedossa. GFS näyttelee rannikolle aika hyviä tuulilukemia tiistainvastaiseksi yöksi. Jopa 28m/s. Joutuu varmaan valvomaan koko yön 😉

    • Juhani
      27/10/2013 15:54

      Puuskissa saattaa tuollaisia lukemia tulla. Keskituulet ovat kuitenkin yleensä hiukan 20 m/s alapuolella. Ja sisämaassa tuulet ovat jo Hämeenlinnan korkeudella huomattavasti heikompia. Sisämaassa kovimmat tuulet osunevat Kaakkois-Suomeen.

  51. Säästä
    27/10/2013 14:47

    Nimetön.. Etelä-Suomen aluella asuu kumminkin suurin osa suomalaisista, joten tottakai tälläkin palstalla luultavasti suurin osa kirjoittajista on kotoisin Etelä – tai Keski-Suomesta.
    Eipä tänne kovin moni tullut pohjoisesta kertomaan, miten se edellinen myräkkä eteni. Kysyin oululaiselta tutultani oliko hän nähnyt mitään ihmeellistä, eipä ollut (johtui varmaan krapulasta)

  52. Tapio R.
    27/10/2013 14:57

    Käyköhän taas niin, että pari viikkoa on lauhaa, mutta viimeisen matalapaineen jälkeen, ehkä parin viikon kuluttua tulee, kunnon talvi koko maahan.

    • Jussi
      27/10/2013 15:45

      Sitä odotellessa, sitä toivoessa! Kävi miten kävi, lähiviikkoina ei parane jättää kotiin sateenvarjoa eikä goretex-kenkiä.

  53. Säästä
    27/10/2013 17:30

    GFS:n mukaan Virossa voisi esiintyä 25-30m/s puuskia ma-ti yönä, joten vähänkin ”parempi” reitti matalapaineelle ja kovia tuulia olisi tulossa myös Suomeen.

    • Säästä
      28/10/2013 07:12

      ja eiköhän taas jokainen uusi ennuste vie myrskyä aina vaan etelämmäksi. No ehkä ensi kerralla sitten 😀

  54. Teemu
    28/10/2013 07:58

    Säästä :
    ja eiköhän taas jokainen uusi ennuste vie myrskyä aina vaan etelämmäksi. No ehkä ensi kerralla sitten

    Eikös se ole siistimpää olla myrskyn keskuksessa kuin sen laitamilla…:)

    • Matti
      28/10/2013 15:30

      Ehkä metsänomistajan kannalta kyllä, koska keskuksessahan on heikkotuulista 🙂

      Näyttäisi rannikko saavan ihan ok tuulet ja varmaan Kaakkois-Suomikin.

  55. Risto
    29/10/2013 01:43

    Etelä-Tanskassa huikea puuska, 54 m/s, ja Ruotsin länsirannikollakin 42 m/s. Nämä monsterilukemat aiheutti luultavasti ns. sting jet -ilmiö, jossa voimakas alailmakehän suihkuvirtaus laskeutuu pintaan asti pienellä alueella. GFS:n perusteella Virossakin voi puuskissa paikoin paukkua 35 m/s, jos rajakerros on riittävän hyvin sekoittunut.

  56. Matti
    29/10/2013 12:20

    Vaisuksi jäi täällä, mutta lehdistö jaksaa myydä otsikoillaan

  57. Teemu
    29/10/2013 18:11

    Nimetön :
    Hesari osasi ottaa ilon irti, tarjoten samalla vuoden naurut http://nyt.fi/20131029-20-kuvaa-naeyttaevaet-syysmyrskyn-hurjat-jaeljet-helsingissae/#more-56071

    HAH, noi pudonneet lehdet vetää pohjat. Onks joku tän saitin myrskybongari käynyt ottamassa noita tuomiopäivän tuhokuvia…:)

  58. Quu
    30/10/2013 00:13

    Kiitos Nimettömälle päivän nauruista. Että kaatunut kukkapurkki ja pari oksaa tiellä on helsinkiläinen myrsky… Ou jeah – myrskybongausta 😀 😀 😀

    Pohjois-Suomi ei ole saanut nauttia yhdestäkään syysmyrskystä vielä. Perimätiedon mukaan talvi tulee vasta kun myrsky on nostanut meriveden rantalepikkoon kolmasti. No viime syksynä se nousi tuon tuostakin rantalepikkoon.

    • Nimetön
      30/10/2013 11:46

      Niin siellä Pohjois-Suomessahan nimenomaan oli se yksi kunnon syysmyrsky. Sitä ei vain media rummuttanut päiväkausia, niin on voinut jäädä huomaamatta, jos ei ihan omasta pihasta sattunut puita kaatumaan.

      Tuo Hesarin kuvasarja on kyllä hyvä piikki median ja meteorologien suuntaan. Toki mediaa ymmärrän siinä mielessä, että jos jutut ja otsikot kerran myyvät niin niistähän kirjoitetaan, oli sitten perää tai ei.

      • Quu
        30/10/2013 19:41

        Koko loppukesän tuuli niin lujaa, että puita rytisten kaatui yhden viikon aikana useampia. Tuuli ei pitänyt taukoa, vaan repi niin että järkikin meinasi lähteä tuulen mukana.

        Täällä on ollut poikkeuksellisen tuulinen loppukesä. Kalastajatkaan eivät päässeet pyydyksilleen moneen aikaan.

  59. Jussi
    30/10/2013 08:47

    Joo, myrsky oli todellakin torso. Tietysti oli hyvä, että kukaan ei kuollut täällä niin kuin Keski-Euroopassa. Myrskybongareille heikko vuosi.

    Marraskuu alkaa ylihuomenna, vaikka tyypilliseen tapaan sitä ei lämpömittarista uskoisikaan. Kolmas peräkkäinen lämpöisä marraskuu näyttää hyvin todennäköiseltä. En jaksa uskoa, että joulukuustakaan tänä vuonna tulisi mitään kylmää, vaikka WSI tällä hetkellä sitä mieltä onkin.

    Viimeisimpänä venäläiset ovat lauhan talven kannalla:

    http://wmc.meteoinfo.ru/season

    Joulukuut ovat kymmenen viime vuotta olleet ääripäistä: joko erittäin kylmiä tai lämpimiä. Viimeksi ns. tavanomainen joulukuu oli 2005. Voisikohan nyt olla tavanomaisemman joulukuun vuoro?

  60. Lasse
    30/10/2013 16:22

    Siteeraan yhden meteorologin muualla esittämää mielestäni hyvää totuutta tähän: ”Media näköjään ennustaa myrskyt ja arvioi seuraavana päivänä onnistumisensa….. Ei auttanut mitään että yritimme tarjota tavallista syysmyrskyä ja vähäisiä vahinkoja rannikon tuntumaan.” Niinhän se pääsääntöisesti meni.

    • Kristian
      30/10/2013 20:06

      Olen itse toimittaja ja hävettää ja turhauttaa, miten tiettyjen medioiden toimittajat eivät edes yritä huomioida päivitettyjä ennusteita ja tilanteiden muuttumista, vaan huutavat suurmyrskyä ja haukkuvat meteorologit, jos myrsky ei olekaan niin hurja kuin on ”luvattu”.

      • sivusta seuraava
        02/11/2013 15:35

        Eikai se toimittajien vika ole. Taustalla on aina myös lehden, yleisön, mainostajien paine. Useissa medioissa tuntuu että uutisen ykköstehtävä on myydä hyvin. Juttuja pitää myös tuottaa nettiin kovalla tahdilla, ja reaaliaikaisesti. Ei siis ihmekään että asiasisältö on sitten mitä sattuu, kun ei ole aikaa paneutua asiaan ja juttu on saatava keinolla millä hyvällä hyvin myyväksi.

  61. Teemu
    31/10/2013 08:05

    Surkeita ennustelukemia AO indeksin osalta. Polaaripyörre todella nipussa ja tämähän ei ole talven tulon kannalta isossa skaalassa lainkaan hyvä, suosinee zonaalisen virtauksen jatkumista:

    http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/daily_ao_index/ao_index_mrf.shtml

    Toivottavasti kuitenkin matalat pudottaisivat vähän reittiään kuitenkin.

    • Jussi
      31/10/2013 08:22

      Tämä on luultavasti otettu huomioon kaikissa kausiennusteissa, jotka ennakoivat lauhaa loppuvuotta.

  62. Tuomo T.
    31/10/2013 08:48

    Olen varautunut siihen henkisesti, että luvassa on perinteinen ”Stadin talvi”: lauhaa, vaihtelevaa ja vähälumista. KUn muutin tänne, suurin osa talvista oli sellaisia, että joulukuut olivat aivan mustia, tammikuussa alkoi pikkuisen sadella lunta mutta helmikuussa pysyivät vasta maassa. Jos tuli lumipyryä, avoin meri takasi sen, että puolet kinoksista suli pois, kun sää lauhtui matalan jälkipuolella. Nytkin lähden siitä, että hiihtämään pääsee todennäköisesti vasta helmikuussa 2014. Jos käy toisin, se on plussaa :).

    Olen nähnyt ainakin pari ennustetta, joissa joulukuusta ennakoidaan kylmää tai kylmähköä. CFS:n kartat eivät siihen viittaa, mutta ne tietysti voivat vielä elää. Monissa ennusteissa (mm. CFS) tammikuu näyttää erityisen lauhalta. Se ei yllättäisi ihan vuosivaihtelunkaan kannalta: tammikuut ovat olleet ”normaaleja” tai kylmiä 2009-2013. En todellakaan toivo vuoden 2008 toisintoa, sillä se oli talven irvikuva.

    Helmikuusta on mahdoton sanoa vielä mitään, mutta senkin osalta pistän panokseni lauhalle puolelle. Helmikuista 2009-2013 peräti kolme on ollut hyvin kylmiä, tämä helmikuu hyvin lauha.

    Vaikka jättäisin huomioimatta sen globaalin ilmiön vaikutukset, josta tällä palstalla ei puhuta, ja ajattelisi vain vuosivaihtelua, niin todennäköisempänä pitäisin melko lauhaa helmikuuta.

  63. Teemu
    31/10/2013 09:27

    Tuomo T. :
    Olen varautunut siihen henkisesti, että luvassa on perinteinen “Stadin talvi”: lauhaa, vaihtelevaa ja vähälumista. KUn muutin tänne, suurin osa talvista oli sellaisia, että joulukuut olivat aivan mustia, tammikuussa alkoi pikkuisen sadella lunta mutta helmikuussa pysyivät vasta maassa. Jos tuli lumipyryä, avoin meri takasi sen, että puolet kinoksista suli pois, kun sää lauhtui matalan jälkipuolella. Nytkin lähden siitä, että hiihtämään pääsee todennäköisesti vasta helmikuussa 2014. Jos käy toisin, se on plussaa .
    Olen nähnyt ainakin pari ennustetta, joissa joulukuusta ennakoidaan kylmää tai kylmähköä. CFS:n kartat eivät siihen viittaa, mutta ne tietysti voivat vielä elää. Monissa ennusteissa (mm. CFS) tammikuu näyttää erityisen lauhalta. Se ei yllättäisi ihan vuosivaihtelunkaan kannalta: tammikuut ovat olleet “normaaleja” tai kylmiä 2009-2013. En todellakaan toivo vuoden 2008 toisintoa, sillä se oli talven irvikuva.
    Helmikuusta on mahdoton sanoa vielä mitään, mutta senkin osalta pistän panokseni lauhalle puolelle. Helmikuista 2009-2013 peräti kolme on ollut hyvin kylmiä, tämä helmikuu hyvin lauha.
    Vaikka jättäisin huomioimatta sen globaalin ilmiön vaikutukset, josta tällä palstalla ei puhuta, ja ajattelisi vain vuosivaihtelua, niin todennäköisempänä pitäisin melko lauhaa helmikuuta.

    Kyllä CFS:n päiväajot ovat vaihdelleet todella kylmän ja neutraalin välillä joulukuunkin (+tammikuu) osalta, mutta tuo vaihtelun skaala vaan on tolkuton.

  64. Antti L
    31/10/2013 19:46

    Jos joulu- ja tammikuu ovat kylmiä, niin eiköhän ne hiihdot silloinkin vähiin jää. Meikäläinen ei ainakaan hiihdä, jos pakkasta on yli 10 astetta. Ja talvi 2008 oli ihan mukiinmenevä. Minulle ainakin kelpaa, että talven kylmin lukema on -13. Hiihdot jäivät silloin väliin, mutta eipä tarvinnut lumen kanssa ähriä liiaksi.

    • Jussi
      01/11/2013 07:54

      Talvi 2008 oli täyttä horroria! En muista, milloin olisin viimeksi ollut yhtä masentunut pimeyden ja lumettomuuden takia. Jos nyt ei sentään ihan sellaista ääritapausta tulisi.

  65. Tuomo T.
    01/11/2013 10:52

    Lokakuun taulukot ovat valmistuneet. Poikkeama oli kautta maan 0,5-1 astetta keskiarvojen yläpuolella. Kuukauden sisällä oli huomattavan paljon vaihtelua: mentiin poikkeuksellisen lämpimästä poikkeuksellisen kylmään ja takaisin.

  66. Sami
    01/11/2013 11:54

    Lokakuun sääveikkauksien tulokset…Keskimääräinen poikkeama 14 paikan osalta oli +0,7, johon osuivat Tapio.R ja Teemu.
    Pistetilanne lokakuun jälkeen:
    Tapio.R 2p, Teemu 2p, Jussi 1p, AP 1p, Antti L 1p, Juha R 1p, Kari 1p, Sami 0p, LJ 0p, Joonas 0p.

    • Janne
      01/11/2013 16:39

      Nyt toinen veikkauskiva, ja se kuuluu totta kai näin: koska etelärannikolle sataa ensilumi? Oma veikkaus, 25.11., jos otetaan Kaisaniemi

      • Petri
        01/11/2013 23:56

        En usko, että marraskuussa. Kaisaniemi: veikkaan, että 15.12. Koko Euraasiassa ei vielä marraskuun alussakaan päästä pakkaselle – ehkä Taimyrin niemimaan pohjoiskärkeä lukuunottamatta. Kylmää ilmamassaa ei oikein pohjoiselta pallonpuoliskolta löydy mistään, ja sen muodostuminen mantereelle ottaa aikansa.

        http://www.uni-koeln.de/math-nat-fak/geomet/meteo/winfos/wetterk_arctic_world-e.html

      • Jeppe
        02/11/2013 12:54

        Petri: Tuota, jos oikein ymmärsin, niin tuon linkin kuvien päiväys 17.9.2013? Ei ihmekään, ettei silloin syyskuussa vielä juuri missään ollut pakkasta. Tuolloinhan elettiin vielä likipitäen koko Suomessa termistä kesää, joka oli osassa Lappia ennätyspitkä.

        GFS on sitä mieltä, että lunta saattaa hyvinkin sadella suuressa osassa Suomea marraskuun alkupuoliskollakin ja termisen talven alkukin on mahdollinen Eteläisintä Suomea lukuunottamatta koko Suomessa eikä termisen talven alkaminen taikka ensilumen sataminen ole mahdotonta sielläkään.

  67. Säästä
    02/11/2013 13:12

    GFS ennustaa pientä syysmyrskyä ainakin lounaaseen, merellä yli 25m/s puuskat. Jos aiempiin myrskyennusteisiin vertaa niin varmaan tiistaina jäädän johonkin 10m/s tuuliin

  68. Janne
    02/11/2013 16:50

    ”Suomenlahden itäosassa lännen ja lounaan välisen myrskyn todennäköisyys on 70 % maanantai-iltapäivästä maanantai-iltaan asti.” Tällainen ennakkovaroitus IL on jo antanut. Tämän viikon maanantainahan ei myrskyrajaa rikottu mutta kova tuuli riitti mm. sähkökatkokseen meilläkin.

  69. Antti L
    02/11/2013 21:34

    Juu valitettavasti tuota Petrin mainitsemaa Wetterzentralen sivua ei ole päivitetty syyskuun puolivälin jälkeen. Siinä olisi ollut tarkemmin noita lämpötilanäyttöjä kuin hieman ylempää löytyvässä Arctis-kohdassa, josta kuitenkin näkee, että Koillis-Siperiassa nyt on kylmimmillään -30. Usein on ollut jopa -40 tähän aikaan ja olihan Suomen Sallassakin 2.11.1968 -35 astetta.
    Suomeen ei nyt ole ennustettu tuulia sieltäpäin. Taidan kuitenkin renkaat viimein huomenna vaihtaa, kun viikolla on iltaisin pimeää hommailla.

  70. Säästä
    03/11/2013 15:09

    Uusin gfs näyttäisi siltä, että myös mantereelle tulee noita yli 20m/s puuskia. Lähes kaikki myrskyt ovat täällä sisämaan puolella jäänet melkoisiksi tussareiksi, lukuunottamatta Tapaninpäivän myrskyä.

  71. Teemu
    04/11/2013 14:28

    Venäläiset uusilla linjoilla, laskevatko SSW:n varaan?

    http://wmc.meteoinfo.ru/season

    • Jussi
      04/11/2013 19:52

      Ohhoh, onpa muuttunut! Onpahan eroja kausiennusteissa.

  72. Petri
    04/11/2013 17:11

    Jeppe :
    Petri: Tuota, jos oikein ymmärsin, niin tuon linkin kuvien päiväys 17.9.2013?.

    Totta, en ollut huomannutkaan, että kuvat eivät olekaan enää päivittyneet. Kyseessä on Kölnin yliopiston sivu, ei wetterzentralen sivusto. Ihmettelinkin vähän, miksi näin lämpimiä lukemia on joka paikassa.

    Ennustettani en silti muuta, antaa nyt mennä näin…

  73. LJ
    04/11/2013 20:31

    Itse uskon venäläisiin tässä asiassa. Tietävät laskentamalleissaan mitä Jäämeri vaikuttaa eli luultavasti Pohjois-Venäjälle syntyy vahva korkeapaine tämän kuun lopussa. Se sitten tietää niitä itätuulia ja talvea tännekin … Siis samankaltainen tilanne kuin viime joulukuussa. Jos ei käy näin niin tipun kyllä veikkauksesta tällä menolla 🙂

  74. Tapio R.
    04/11/2013 22:46

    Otavaan on tullut talvi ainakin tilapäisesti. Maa on valkoisena lumesta ja lämpötila on pudonnut nollaan.

  75. Tapio R.
    05/11/2013 09:32

    Matalapaineet ja osakeskukset näyttäisivät olevan siirtymässä eteläisemmälle reitille, mikä tietäisi sateiden vähitellen muuttuvan kiinteämpään muotoon ja talven tuloa ehkä etelärannikkoa lukuunottamatta.

  76. Teemu
    05/11/2013 12:45

    Tapio R. :
    Matalapaineet ja osakeskukset näyttäisivät olevan siirtymässä eteläisemmälle reitille, mikä tietäisi sateiden vähitellen muuttuvan kiinteämpään muotoon ja talven tuloa ehkä etelärannikkoa lukuunottamatta.

    Kokonaiskuva kyllä mun silmiin näyttää, että edelleen isommat matalapaineet matkaa Norjan länsipuolelta koilliseen ja Espanjan länsipuolelta pitkälle Aasiaan (pitkin Venäjän eteläosia) on ilmanpaine korkealla. Tämä tuntuu suosivan zonaalista virtausta niin pitkälle kuin ennusteet kantavat. Ilmanpaineen pitäisi nousta korkeammilla leveysasteilla ennen kuin tästä mitään kunnon muutosta saadaan aikaa.

    Se mikä tässä on huomion arvoista on lähinnä se, miten nopeasti polaaripyörre veti itsensä tiukasti kasaan (kylmeni nopeasti) lokakuun puolivälistä lähtien ja samalla muuttui suursäätila heti perään tällaiseksi surkeaksi meidän kannalta.

    Voin tietysti olla täysin väärässäkin…:)

    • AP
      05/11/2013 13:29

      Kenen ”meidän kannalta”? Ei minun ainakaan! 🙂 Ei aivan etelässä edes kuulu olla vielä talvi, joten maltetaan nyt odottaa sitä talven tuloa vähän aikaa. Talvi on ihan riittävän pitkä vuodenaika Suomessa muutenkin. Esim. viime vuonna kunnon talvi alkoi etelässä ”vasta” joulukuun alusta ja silti voi sitä valituksen määrää maaliskuussa kun oli vielä lunta ja pakkasta, vaikka.ulkoiluilmat olivat nimenomaan silloin kirkkaassa auringonpaisteessa parhaasta päästä.

      Pari viimeistä päivää on ollut ehkä vähän synkempää, mutta muuten olen nauttinut näistä leudoista päivistä kun on ollut sellaisia ajankohtaan nähden mukavia yllätyksiä kuten +8 astetta ja aurinko on silti pilkistellyt pilvien välistä.Näin oli esim. viime perjantaina ja lauantaina. En nyt oikein osannut siihen mukaan räntää ja loskaa kaivata.

  77. Nimetön
    05/11/2013 15:09

    Miten se myrskyvaroituskin nyt lomailee oikein? 🙂 Toisaalta meneehän jäänmurtajatkin lakkoon talvella

  78. Antti L
    05/11/2013 15:57

    Suihkuvirtauksen suunta näyttää nyt olevan Atlantilta kaakkoon Läntiselle Välimerelle. Jos sen Etelä-Euroopasta pohjoiseen nostama virtaus siirtyisi idemmäksi, niin ilmat kyllä kylmenevät, mutta ei taida Venäjän korkeapaine hevin antaa periksi tälle mahdollisuudelle.

  79. Matti
    05/11/2013 18:36

    Rauma Kylmäpihlaja tänään: keskituuli myrskylukemissa (parhaimmillaan >25m/s) ja puuskissakin 27m/s mitä tullut vastaan. Luultavasti enemmänkin mittailtu.

  80. Teemu
    05/11/2013 20:52

    AP :
    Kenen “meidän kannalta”? Ei minun ainakaan! Ei aivan etelässä edes kuulu olla vielä talvi, joten maltetaan nyt odottaa sitä talven tuloa vähän aikaa. Talvi on ihan riittävän pitkä vuodenaika Suomessa muutenkin. Esim. viime vuonna kunnon talvi alkoi etelässä “vasta” joulukuun alusta ja silti voi sitä valituksen määrää maaliskuussa kun oli vielä lunta ja pakkasta, vaikka.ulkoiluilmat olivat nimenomaan silloin kirkkaassa auringonpaisteessa parhaasta päästä.
    Pari viimeistä päivää on ollut ehkä vähän synkempää, mutta muuten olen nauttinut näistä leudoista päivistä kun on ollut sellaisia ajankohtaan nähden mukavia yllätyksiä kuten +8 astetta ja aurinko on silti pilkistellyt pilvien välistä.Näin oli esim. viime perjantaina ja lauantaina. En nyt oikein osannut siihen mukaan räntää ja loskaa kaivata.

    Mulla onkin talvireferenssinä kelit 60 leveyspiirillä Kanadassa ja Itä-Venäjällä…:)

  81. Janne
    06/11/2013 18:36

    Olisiko kellään suositella mitään hyvää langatonta sääasemaa? Ei tarvitse olla tuulimittausta, koska ei ole meillä mahdollista. Hinta korkeintaan jotain 50e.

  82. Teemu
    07/11/2013 07:42

    AO:ssa vähän liikehdintää alaspäin kuun puolivälin jälkeen.

    Toivottavasti ennakoisi jotain muutosta myös suursäätilaan kuun loppupuolelta lähtien. Tämä kuun veikkaus meni nyt mahdottomasti metsään…:)

    • Jussi
      07/11/2013 09:15

      Minäkin veikkasin, että marraskuu olisi ainakin tavanomainen keskilämpötilaltaan. No, ainakaan vielä ei siltä näytä!

  83. Tuomo T.
    07/11/2013 11:43

    Kyllä on viimeisen päälle ankea tuo 10 seuraavan vuorokauden ennuste! Täällä etelärannikolla aurinko näyttäytyy hyvällä tuurilla parina päivänä hätäisesti. Kylmenemistä ei näy: ensi viikolle olisi taas ECMWF:n ennusteissa jonossa kunnon isoja, äkäisiä matalapaineita jonossa tulossa koko Skandinaviaan. Niin kauan kuin matalapainetoiminta on tuollaista, sää ei tietysti voi ”talvistua”.

    Lapissahan ja Koillismaallahan on ollut sentään pikkupakkasta ja välillä lumisateita. Keskimääräistä lauhempaa sielläkin, mutta ei niin paljon kuin Etelä- ja Keski-Suomessa.

    • Tuomo T.
      07/11/2013 13:38

      CFS:n kartoissa on ollut marraskuulle ”vain” +2-3 asteen poikkeamaa, mutta kun katsoo noita sääkarttoja, niin mennään helposti kohti ainakin 3-4 asteen poikkeamaa. Kaksi edellistä marraskuuta olivat täsmälleen samanlaisia.

  84. Jykä
    07/11/2013 12:20

    Mä ainakin tykkään tästä säästä. Pyöräilykausi jatkuu, kaduilla ei ole liukasta, ei ole suolaa eikä vielä hiekotushiekkaakaan. Mun puolesta saisi jatkua näin koko talven.

  85. Teemu
    07/11/2013 15:25

    En tiedä luenko oikein, mutta myös CFS olisi joulu – helmikuulle kääntänyt kelkkaansa vähän viileämpään suuntaan:

    http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/CFSv2/htmls/glbT2me3Sea.html

  86. Nimetön
    07/11/2013 16:06

    Filippiineille iskemässä perjantaina vuoden kovin ”myrsky”. Viidennen luokan taifuuni. Useilta kuolonuhreilta tuskin vältytään. Tästä olisi kiva saada toki, vaikka blogipäivitystä. Infrastrukutruuri on alueella heikko, mihin taifuuni iskee, joten saa nähdä mitä tapahtuu. Twitteristä lähinnä seurannut tilannetta.

  87. k
    07/11/2013 16:10

    Haiyan taifuunin nimi.

  88. Sami
    08/11/2013 01:54

    Melkein jo 100% varmuudella voisi sanoa että marraskuusta tulee keskimääräistä lämpimämpi. Voi olla ettei kukaan veikkaajista arvannut oikeaan haarukkaan poikkeamaa, suurin poikkeamaveikkaus oli +2,5. Vähän taas lappi sekoittaa kuvioita kun suomi on pitkä maa. Onkohan koskaan ollut suomessa kuukautta jossa poikkeamat olisivat olleet niin että etelä-ja keskisuomessa olisi ollut poikkeama vaikka +2 tai enemmän ja lapissa -2 tai enemmän? En ainakaan itse muistaisi näin selkeää jakoa etelän ja pohjoisen välillä, yleensä lauhat tuulahdukset ovat sinnekin yltäneet. Ennusteissa olisi jopa ihan kireitäkin pakkasia tarjolla pohjoiseen.

  89. Antti L
    10/11/2013 16:12

    Toistaiseksi Lapissakin on ollut kohtuullisen lauhaa marraskuussa, kun ottaa huomioon, että keskimäärinkin siellä pitäisi olla reilusti pakkasella jo.
    Luulisin, että tuollainen Samin mainitsema poikkeama etelän ja Lapin välillä on ollut useinkin. Täytyypä kaivella kalentereita ja muistilokeroita.
    Nyt on Klaukkalassa satanut 20 päivänä peräkkäin vähintään puoli milliä. Tuollaista yhtenäistä sadejaksoa ilman poutapäivää en tilastoistani löytänyt. Talvisin mittari ei ole ollut käytössä joulu-maaliskuun aikana. Sademäärä tämän jakson aikana on ollut 153 milliä, mikä sinänsä ei ole ennätyksellinen määrä kolmen viikon ajalle.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: