Kesää riitti Lapissa

Kesäsää oli monin paikoin ennätyksellinen Lapissa. Kesä sekä alkoi aikaisin, että päättyi myöhään. Tietyin varauksin voidaankin sanoa, että Lappi koki Etelä-Suomen kesän. 

Pitkä ”kuuma” kesä

Alustavien tietojen mukaan terminen kesä oli Lapissa ennätyksellisen pitkä. Terminen kesä määritellään jaksoksi, jolloin vuorokauden keskilämpötila pysyy 10 asteen yläpuolella. Tällä tavoin määritelty ”meteorologinen” kesä alkoi suuressa osassa Lappia 16.-21. toukokuuta eli 2-4 viikkoa keskimääräistä aikaisemmin. Muutamaa yksittäistä havaintoasemaa lukuun ottamatta terminen kesä jatkui Lapissa aina perjantaihin 20. syyskuuta saakka. Näin pitkälle jatkunutta termistä kesää voidaan pitää Lapissa poikkeuksellisena, sillä myöhäisimmillään kesä on päättynyt vain vuorokautta myöhemmin eli 21. syyskuuta (vuonna 2001). Aineistona ovat vuoteen 1961 saakka ulottuvat aikasarjat.

On siis melko ilmiselvää, että kyseessä on ennätyksellisen pitkä terminen kesä Lapissa. Kesän pituudeksi muodostui suuressa osassa Lappia 127-128 vuorokautta mikä vastaa etelärannikon tyypillistä termisen kesän pituutta ja on jopa 2-3 kertaa pidempi kuin tyypillisesti Pohjois-Lapissa. Muutamilla havaintoasemilla jäätiin pituudessa juuri ja juuri kakkossijalle, sillä lämpösummaan perustuva termisen kesän laskentatapa lopetti kesän näillä asemilla 28. elokuuta tai 7. syyskuuta. Kuitenkin näilläkin asemilla olisi viimeisen viikon ajalta tarvittu vain yhdeltä päivältä asteen verran korkeampi vuorokauden keskilämpötila, jotta laskennallisesti termisen kesän päätös olisi siirtynyt muoden joukkoon 20. syyskuuta.

Pitkä kesä on taannut myös paikoin ennätyksellisen kasvukauden lämpösumman. Tästä en valitettavasti ehtinyt poimia tilastoja mukaani, mutta tästäkin tullaan tiedottamaan enemmän tulevana maanantaina.

Syyskuu poikkeuksellisen lämmin (tähän mennessä)

Kesä on jatkunut pitkään ja syyskuu onkin tuonut varsin kesäisiä lämpötiloja ympäri maata. Etenkin päivälämpötilat ovat olleet lähes säännöllisesti viitisen astetta keskiarvoja korkeampia. Tämä on johtanut siihen, että Suomen keskilämpötila on tähän mennessä (21. syyskuuta) ollut korkein vuodesta 1961 alkavan hila-aineiston sarjassa. Ensi viikolle ennustettu viileneminen viilaa lukemia kuitenkin hieman alaspäin. Esimerkiksi seuraavan viiden vuorokauden ennuste näyttää, että vuorokauden keskilämpötila on Lapissa hyvin lähellä pitkän ajan keskiarvoa kun taas etelämpänä jäädään noin kaksi astetta keskiarvojen alapuolelle.

Keskipitkät ennusteet ennakoivat, että kuukauden viimeiset päivät ovat etelässäkin jälleen hieman tavanomaisempia lämpötilojen osalta kun ilmamassa aavituksen lämpiää. Näin ollen tästä lähipäivien nopeasta lämpötilojen notkahduksesta huolimatta syyskuusta tulee Suomen keskiarvolla mitattuna tavanomaista lämpimämpi, mahdollisesti harvinaisen lämmin.

Hirmumyrsky Usagi

Tämän vuoden voimakkain hirmumyrsky Usagi on menettänyt super-taifuunin statuksensa, mutta on silti erittäin suuri ja voimakas myrsky. Se on tämän hetkisen ennusteen mukaan matkalla suoraan Hong Kongin miljoonakaupunkiin rantautuen sinne sunnuntaina illalla (22. syyskuuta) Suomen aikaa.

Vaikka taifuunin ennustetaan heikkenevän 2. kategorian hirmumyrskyksi ennen rantautumistaan, on se silti yksi voimakkaimmista hirmumyrskyistä, jotka ovat iskeneet suoraan Hong Kongiin pitkään aikaan. Noin sata vuotta sitten vastaava myrsky olisi aiheuttanut kaupungissa 10 000 ihmisen menehtymisen, mutta nyky-yhteiskunta on varautunut hyvin vastaaviin myrskyihin. Silti myrsky tulee todennäköisesti aiheuttamaan kaupungissa jopa 40 m/s puuskia ja rankkoja sateita. Myrskyn suuri koko on saanut liikkeelle suuren vesimassan, joka pakkautuu Kiinan rannikolle lähes samaan aikaan vuoroveden ollessa jo muutenkin korkealla. Tämä nostaa tulvariskiä rannikon läheisyydessä.

Menneisiin myrskyihin verrattuna saattaa käydä niin, että Hong Kongissa 2-10 ihmistä menehtyy myrskyssä ja muualla Kiinan rannikolla joitakin kymmeniä tai satoja. Onneksi myrsky on hieman kasvattanut matkanopeuttaan, jolloin se ei vietä merkittävän pitkän aikaa rannikolla vaan heikkenee melko nopeasti rantautumisen jälkeen.

Taifuuni Usagin ennustettu reitti. Kuva: Joint Typhoon Warning Center

Salamamäärät laskussa?

Kuluneella vuosituhannella on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta paikannettu varsin vähän salamoita. Spekulaatiota mahdollisista syistä ja taustoista voi lukea elokuun Ilmastokatsaus-lehdestä sivuilta 8-9:

http://ilmatieteenlaitos.fi/ilmastokatsaus-lehti

Mainokset
  1. Janne
    21/09/2013 22:03

    Kiitos Paulille päivityksestä! Laskin Forecan ennusteesta syksyn alkavan Uudellamaalla 23-24.9 eli ”vaihteeksi” täysin normiaikaan eli kesästä tulee pituudeltaan alkupäästä pitempi kuin keskim.
    Ukkoskesää voi hyvällä syyllä moittia surkeaksi, mutta 8-9.8 välinen yöukkonen oli ihan kivaa katseltavaa!

  2. 21/09/2013 23:56

    Lapin kesä oli kyllä pitkä. Viikon 37 ruskaretken aikaankin oli vielä täysin T-paitakelit. Hieno kesä oli muuallakin. Suomessa kesä ei ole koskaan liian pitkä.

  3. Sami
    22/09/2013 03:04

    Kiitos Pauli päivityksestä!

    Nyt kun tämä kylmeneminen on edessä niin katsoin jyväskylän tilastoista olisiko yhtä rajua ja nopeaa pudotusta keskilämpötiloissa tapahtunut mitä nyt on viikoksi ennustettu. 2001 voisi ehkä vastaavaksi kutsua. Ennusteen mukaan 23.-30.9. keskilämpötila olisi +4,2 astetta, terminen kesä päättyi eiliseen, eli 21.9. ja vain yhden välipäivän jälkeen tiputaan yli viikoksi alle viiden asteen. Yleensä lämpötilojen tippuminen on tapahtunut hiljalleen, sellaisen viikon kuluessa. Toki nyt nopeampaa tippumista edesauttaa termisen syksyn myöhäinen loppuminen. Jos ennusteet pitävät paikkaansa, niin en voi millään uskoa että Paulin mahdollisena pitämä harvinaisen lämmin syyskuu tästä tulisi, jyväskylän poikkeama on jäämässä alle asteeseen, lapissa poikkeama toki on suurempi, mutta tuskin koko suomen osalta ihan harvinaisen lämpimästä tulee olemaan kysymys, viimeisen viikon olisi täytynyt olla edes tavanomainen lähes koko suomessa.

    • Janne
      22/09/2013 11:31

      Myös syyskuun lopussa 2009 oli melko raju kylmeneminen. Itsekään en usko, että etelään tulisi harvinaisen lämmin kuukausi.

      • Sami
        22/09/2013 14:05

        Katsoin ilmatieteenlaitoksen sivuilta ja siellä syksytilastoissa oli maininta juuri tuosta syksystä 2001, jolloin liki koko suomeen tuli terminen syksy parin päivän sisällä, lappiin reilusti keskimääräistä myöhemmin, keskiseen suomeen parisen viikkoa myöhässä ja etelä-suomeen ajallaan. Ajankohta oli suunnilleen sama, eli 22.-24.9. Vuonna 2001 Jyväskylän keskilämpötila oli 1.-22.9. +12,2, tänä vuonna 1.-21.9. +12,0. Vuonna 2001 kuitenkin lämpeni uudelleen ja lokakuu oli lämmin, terminen talvi alkoi ajallaan jyväskylässä.

  4. Juhani
    22/09/2013 17:47

    Tulipa tälle päivälle muutama ukkosen jyrähdys ja rakeita.

  5. Antti L
    22/09/2013 19:33

    En myöskään usko, että syyskuu top-5:een pääsee täällä etelässä, jos ensi viikon ennuste vähänkin paikkansa pitää Kilpailee juuri tuon 2001 kanssa, jolloin tähänkin mennessä oltiin suunnilleen samoissa lämpötiloissa.

  6. Jykä
    23/09/2013 09:32

    Jos tällä viikolla keskilämpötila tipahtaa johonkin 6-7 asteeseen, niin eihän tästä erityisen lämmintä syyskuuta eteläänkään tule. Lapissa on vielä kuitenkin saumoja top-5 listalle…

    • Nimetön
      23/09/2013 10:36

      Lappia tässä varmaan kirjoittaja ajatteli. Etelämpänä ei mitään saumaa, koko kuukauden pitäisi olla käytännössä lämmin, näin kävi muun muassa syyskuussa 2006. Lappi on pinta-alataan suuri, joten nostaahan se myös koko maan syyskuun keskilämpötilaa. Sinänsä aika naurettava suure tämä koko maan keskilämpötila, miksi sellaista edes mitataan? Maalla on mittaa pohjois-eteläsuunnassa 1000km.

  7. Tuomo T.
    24/09/2013 08:11

    Kiitos tosiaan päivityksestä! JÄin vielä odottamaan tarkempaa ilmanpaineanalyysia, eli miten kävikin niin, että Suomeen pumppasi koko ajan lämmintä ilmaa. Venäjällä oli korkeapaine ja Keski-Euroopassa suuria matalapaineita, mutta vielä tarkempaa olisin voinut lukea.

  8. Matti
    24/09/2013 14:02

    Nyt kun saatiin kylmä purkaus jo tässä vaiheessa, niin uskaltaisin veikata keskimääräistä lämpimämpää loppusyksyä.

    • Tuomo T.
      25/09/2013 08:30

      En jää suoraa korrelaatiota, mutta kyllä minäkin niin uskon. Voi olla, että loppusyksy ei ole hurjasti päälle keskiarvojen mutta aika varmasti jonkin verran.

  9. Jussi
    25/09/2013 12:17

    Ennusteiden perusteella raikas tuulahdus jatkuu ainakin viikon. Ennusteissa on ollut merkkejä, että sen jälkeen voisi taas aavistuksen lauhtua, ehkä pientä kääntymistä länsi-lounaisvirtaukseen. Ei se olisi millään tapaa erikoista. Lokakuun alussa Helsingin päiväkeskilämpötila on noin 10 astetta ja kuten tiedetään, moisia lukemia mitataa joskus marraskuun lopullakin.

  10. Jussi
    25/09/2013 12:22

    Olen tarkkaillut CFS-ennusteiden muutosta ja ne tosiaan elävät aika tavalla. ”Pääajo” jos niin voi sanoa on pysynyt aika samana, eli ehdottaa nyt noin yhden asteen keskimääräistä leudompaa lokakuuta.

    http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/CFSv2/htmls/euT2me3Mon.html

    Sen sijaan päivittäin päivitettävä ennuste on todella neuroottinen. Noin viikko sitten se oli vielä sitä mieltä, että tulee kolmisen astetta keskimääräistä lämpimämpi kuu, nyt se on vaihteeksi keskimääräistä viileämmän kannalla! 🙂

  11. Tapio R.
    25/09/2013 12:23

    Otavassa sataa räntää isoilla hiutaleilla tällä hetkellä. Koillisesta saapuu räntäkuuropilviä toinen toisensa perään. Lämpöä on 3 astetta.

  12. Tapio R.
    25/09/2013 12:27

    Ilmatieteen Laitos antoi myös kelivaroituksen Itä- ja Pohjois-Suomeen. Huomenaamulla voi Otavassa olla maa valkoisena ensilumesta. Hyvin minun viimeviikkoinen arvio edellisessä blogissa näyttää pitävän.

  13. Sami
    25/09/2013 12:58

    Jyväskylänkin yli pyyhkäisi juuri tuossa klo12 jälkeen kuuro jossa tuli pääasiassa lumijyväsiä, välillä taivaan täydeltä, lämpötila jäi pariin asteeseen. Muutama päivä sitten vasta terminen kesä sanoi sopimuksen irti ja heti heittää talven elementtejä perään.

  14. Janne
    25/09/2013 18:25

    Parhaillaan Kirkkonummella täällä etelärannikkolla tulee vähän jopa räntää osin jopa lunta, ja lämpötila 5-6 astetta.

  15. Ukkosista
    25/09/2013 20:36

    onhan tämä Suomen ilmasto aivan uskomattoman hieno, ensin ei ollut käytännössä kevättä ollenkaan ja sitten kesästä mennään suoraan loppusyksyyn 😀 no katellaan miten käy

    • El Tiempo
      25/09/2013 23:53

      jaa-a…
      Tämä kesä oli kyllä uskomattoman hieno. Edellinen kesä uskomattoman p…a. Jos tästä kokonaispaketista jotain hienoa pitäis löytää, niin se, että ihan kaikki on meillä Suomessa mahdollista. Voi olla vuosi ilman kesää, tai vuosi ilman talvea (valitettavan harvinaista).
      Eräät tälläkin sivustolla hehkuttelevat neljän vuodenajan upeutta ja seuraavassa kirjeessä toivovat puolen vuoden syksyä (” =viilleää ja jatkuvaa ennätys-sadetta…) – kunhan saadaan sitten ”kunnon talvi” (15viikkoa -30°) ja niiinedelleen… – Ai niin ja metri lunta meinas unohtua.
      Joo, meikäläinen kun joskus JOUTUU (=auto ei suostu lähtemään mukaan) kävelemään helmikuun alkupäivinä töihin turpa niin huurussa, ettei sanalle taivu ja hiukset kammatessa katkeilee, sit joku kollega alkaa ylistään, miten hienoa on, kun m-e-i-l-ä onn n-ä-m-ä- n-e-l-j-ä v-u-o-d-e-n-a-i-k-a-a, niin voi ensilumi, että tekis mieli vetää lättyyn. – Eikä siinä vielä kaikki: heti, kun huhtikuun auringonpaisteet ( ne äärimmäisen harvinaiset) alkaa nostaa sisälämpötilat 20:n yläpuolelle, alkaa urputus, että voi kauheeta, kun on niin h-i-o-s-t-a-v-a-a-a…
      Okei, kaikki nämä ovat asennekysymyksiä, puolin ja toisin. Enkä edelleenkään kiistele makuasioista masokistien kanssa, mutta kyllä kaikenlaisissa tykkäämisissäkin vois olla jotain oikeita objektiivisiakin perusteluja mukana – edes mausteeksi.
      Mutta siis asia: upea kesä – tervetuloa syksy – tervetuloa talvi – mielellään kaikki kohtuudella, kiitos!

      • Jussi
        26/09/2013 08:22

        Tässä on nyt jyrkästi makuasioita, mitkä aina sallitaan. Kesä oli tänä vuonna tosi pitkä, sitä ei kukaan kiistä. Mutta se, että viime vuoden suvi olisi ollut paska… no, se on subjektiivista :). Olihan kesän keskilämpötilassa parin asteen ero ja se on paljon.

        Mikä sitten on hyvä talvi, se vasta subjektiivista on. Suurin osa kansasta on suhteellisen yksimielisiä siitä, että hyvä kesä on sellainen, että aurinko paistaa ja on lämmintä – tietysti sillä erolla, että osalle, niin kuin minulle, jo +20 varjossa on lämmintä ja +30 on ehdottomasti liikaa, ja osa vaatisi tänne Thaimaan ilmastoa. Mutta talven suhteen on heittoa. Minulla ei ole mitään ongelmaa siinä, että olisi joulukuun alusta maaliskuulle tasaisesti pakkasta ja luntakin saa olla vaikka yli puoli metriä. Sitten ovat ne englantilaisen talven ystävät toisessa ääripäässä.

      • Juhani
        26/09/2013 12:57

        Jokaisen kannattaisi miettiä, mitä merkitsee kansantalouden ja yksityistalouden kannalta kustannuksissa sää. Lauha ja vähäluminen talvi on yhteiskunnalle ja yksityistaloudelle huomattavasti halvempi kuin pitkä, kylmä ja runsasluminen talvi. Lämmitys sekä katujen/teiden auraus ja lumenpoisto ei ole halpaa puuhaa. Siinä puhutaan koko maata ajatellen huikeista summista.
        Lauha syksy puolestaan vähentää huomattavasti lämmitysenergiaa verrattuna kylmään syksyyn. Esim. minulla kaksi lämpöpumppua pitää tämän 140 neliön talon hyvin lämpimänä nollakeleihin saakka, mutta pakkaselle mentäessä tulevat sähköpatterit mukaan ja energiaa alkaa kulua ihan toiseen tahtiin. Kun mennään -20 asteeseen, niin ilmalämpöpumpun hyötysuhde on jo kovin heikko. Lauhan talven ja kylmän talven ero näkyy kukkarossa dramaattisesti.
        Kulunut kesä puolestaan oli monin tavoin ekonomisesti ihanteellinen. Huippuhelteitä ei ollut paljon, joten viilennystä ei hirveästi tarvittu sisätiloissa. Pitkä ja tasaisen lämmin kesän kohtuullisine sateineen puolestaan suosivat maataloutta. Vuosi oli lähes kaikille viljelykasveille edullinen. Ainakin meidän kylillä esim. perunasta ja juurikkaasta vedetään ennätyssatoja. Kulunut kesä suosi myös maan matkailuelinkeinoa. Kun vuotta aiemmin kansa ryntäsi matkatoimistoon varaamaan etelänmatkoja, niin nyt juhli kotimaan matkailu.
        Yhteensä näissä puhutaan vuositasolla järisyttävän suurista summista – puhumattakaan vielä siitä, että jokainen lomamatka ulkomaille syö jatkuvasti miinuksella olevaa matkailutasetta yhä syvemmälle sekä vaikuttaa heikentävästi koko valtion vaihtotaseeseen.

  16. Antti L
    26/09/2013 14:39

    Eilen illansuussa satoi räntää Nurmijärvelläkin. Ensimmäinen syyskuinen räntäsade vuoden 1986 jälkeen eikä siihen tarvittu kuin kolme päivää tuulen puhaltamista kylmältä puolelta.
    Vuosina 1966-86 räntää tai lunta satoi syyskuussa ainakin seitsemänä vuotena, mutta nyt siis on ollut vähän taukoa. Toivottavasti ei palata 70-luvun roskailmastoon pidemmäksi ajaksi.
    Mitä sitten merkitsee talven kannalta se, että Pohjois-Kanadaan talvi saapui elokuussa varhain ja on nyt tullut Pohjois-Siperiaankin. Toisaalta voi olla tae siitä, että lämpimien ilmojen on pakkauduttava talvella tänne Pohjois-Eurooppaan.

  17. Nimetön
    27/09/2013 10:54

    Antti L :
    Eilen illansuussa satoi räntää Nurmijärvelläkin. Ensimmäinen syyskuinen räntäsade vuoden 1986 jälkeen eikä siihen tarvittu kuin kolme päivää tuulen puhaltamista kylmältä puolelta.
    Vuosina 1966-86 räntää tai lunta satoi syyskuussa ainakin seitsemänä vuotena, mutta nyt siis on ollut vähän taukoa. Toivottavasti ei palata 70-luvun roskailmastoon pidemmäksi ajaksi.
    Mitä sitten merkitsee talven kannalta se, että Pohjois-Kanadaan talvi saapui elokuussa varhain ja on nyt tullut Pohjois-Siperiaankin. Toisaalta voi olla tae siitä, että lämpimien ilmojen on pakkauduttava talvella tänne Pohjois-Eurooppaan.

    En ole tilastoja katsonut, mutta mitäs siinä 70-luvun ilmastossa oli vikana. Tais silloinkin olla neljä vuoden aikaa ja ehkä vielä selvemmin, mitä nykyään.

  18. Antti L
    27/09/2013 16:06

    Tuona mainitsemanani ajanjaksona lunta tai räntää satoi syyskuun lisäksi monena vuotena myös vielä toukokuun lopulla. Mielestäni talven ei tarvitse näyttää itsestään merkkejä marras-maaliskuun ajan ulkopuolella.

  19. El Tiempo
    27/09/2013 16:59

    Juhani :
    Jokaisen kannattaisi miettiä, mitä merkitsee kansantalouden ja yksityistalouden kannalta kustannuksissa sää. Lauha ja vähäluminen talvi on yhteiskunnalle ja yksityistaloudelle huomattavasti halvempi kuin pitkä, kylmä ja runsasluminen talvi. Lämmitys sekä katujen/teiden auraus ja lumenpoisto ei ole halpaa puuhaa. Siinä puhutaan koko maata ajatellen huikeista summista.
    Lauha syksy puolestaan vähentää huomattavasti lämmitysenergiaa verrattuna kylmään syksyyn. Esim. minulla kaksi lämpöpumppua pitää tämän 140 neliön talon hyvin lämpimänä nollakeleihin saakka, mutta pakkaselle mentäessä tulevat sähköpatterit mukaan ja energiaa alkaa kulua ihan toiseen tahtiin. Kun mennään -20 asteeseen, niin ilmalämpöpumpun hyötysuhde on jo kovin heikko. Lauhan talven ja kylmän talven ero näkyy kukkarossa dramaattisesti.
    Kulunut kesä puolestaan oli monin tavoin ekonomisesti ihanteellinen. Huippuhelteitä ei ollut paljon, joten viilennystä ei hirveästi tarvittu sisätiloissa. Pitkä ja tasaisen lämmin kesän kohtuullisine sateineen puolestaan suosivat maataloutta. Vuosi oli lähes kaikille viljelykasveille edullinen. Ainakin meidän kylillä esim. perunasta ja juurikkaasta vedetään ennätyssatoja. Kulunut kesä suosi myös maan matkailuelinkeinoa. Kun vuotta aiemmin kansa ryntäsi matkatoimistoon varaamaan etelänmatkoja, niin nyt juhli kotimaan matkailu.
    Yhteensä näissä puhutaan vuositasolla järisyttävän suurista summista – puhumattakaan vielä siitä, että jokainen lomamatka ulkomaille syö jatkuvasti miinuksella olevaa matkailutasetta yhä syvemmälle sekä vaikuttaa heikentävästi koko valtion vaihtotaseeseen.

  20. El Tiempo
    27/09/2013 17:36

    Anteeksi tunarointini näissä kirjautumishommissa… lähti vissiin ensin tyhjänä.
    Ja tällä kertaa selvinpäin: anteeksi kaikille, joita viimekertainen kärjistelyni loukkasi. Mutta ihan viihteen vuoksi vähän viskelin.
    Subjektiivista tietenkin hyvin pitkälti, kuten se, että tällä viikolla olen erityisen pahalla tuulella, syystä, että emäntä lähti Rhodokselle – juuri nyt, kun täällä nautitaan esimakua talvesta. Kyllä maistuis mullekin jatkuva paiste ja +26°…
    Mutta se ei ole pelkästään subjektiivista, että edellinen kesä oli esimerkiksi rakennus- ja maalaus-hommien kannalta lähes epätoivoista. Enkä usko, että luontokaan, ainakaan viljelemisen osalta jatkuvasta sateesta nautti. Kiitän säiden haltijaa kädet kyynärpäitä myöden ristissä kesistä -10-11, kun oma rakennusprojektini oli vielä siinä vaiheessa, että kaikki oli säiden armoilla. V. -12 olis koko projekti seissyt pressujen alla, ellei olis saatu kattoa edellissyksynä kiinni, Tänä kesänä oli kiva viimeistellä, kun sade ei haitannut, eikä tukalan kuumakaan ollut, kuin kahtena päivänä (ainakin Mikkelissä) – silloin istuskeltiin terassilla ja nautittiin. Uimaankin oli kiva pulahtaa välillä ilman sydänkohtauksen vaaraa.
    Se voi jostain kaupunkikaksion näkökulmasta sääasiat ollakin pelkästään makuasioita ja mukava toivoskella kaikennäköistä ääri-ilmiötä, mitä voi viihteeksi ikkunan läpi ihmetellä. Eikä se kympin-parin lisä hoitovastikkeessa kylmän talven jälkeen työtätekevää ihmistä konkurssiin kaada. Sen metrin hangenkin käy sieltä huoltoyhtiön pojat hoitamassa.
    Että tämmöstä tänään, Juhanihan tuossa jo aika tyhjentävästi kuittasi tuota kansantalouden näkökulmaa – yhdyn siihen.

  21. Teemu
    27/09/2013 23:16

    Jottei mittasuhteet karkaa, niin edelleen hyvä muistaa, että Suomessa on hyvin lämmin ilmasto, varsinkin talvisin, kun vertaa vastaaviin leveyspiireihin monin paikoin Kanadassa ja Venäjällä.

    • Nimetön
      28/09/2013 15:12

      Mutta eikös meitä kosketa enimmäkseen Suomen sää? Näyttäisi muuten ensi viikon loppupuolella virtaavan lämpimämpää ilmamassaa.

  22. Tapio R.
    29/09/2013 17:34

    Vuosina 1966 – 1986 satoi yhdeksänä vuotena räntää tai lunta syyskuussa ja ne vuodet oli seuraavat: 1966, 1968, 1969, 1970, 1972, 1973, 1976, 1977 ja 1986. 1971 satoi lunta lokakuun ensimmäisenä päivänä. Syyskuisia lumisateita on Otavassa esiintynyt vuoden 1986 jälkeen 1994 – samana päivänä kuin Estonia upposi eli 28.9, 2009 ja nyt viime viikolla. Lisäksi Etelä-Suomessa lähinnä Salpausselän alueella lunta satoi syyskuun puolenvälin tienoilla joko v. 2005 tai 2006. Otavassa sadekuurot tuli silloin vetenä.

  23. Jussi
    29/09/2013 21:34

    Säätyyppi on tosiaan ennustetusti muuttumassa torstaista eteenpäin. Tulee perinteistä syyskeliä eli länsi-lounaistuulta, lauhaa, pilvistä ja sehän tarkoittaa lämpimiä öitä, niin kuin tiedetään. Samanlainen säätyyppi näyttäisi jatkuvan ainakin viikon eteenpäin. Minulla on häät tulossa ja tilauksessa olisi parin viikon päähän aurinkoista ja rapsakkaa syyssäätä, mutta voi olla, että ne jäävät väliin :).

    CFS ei ole muuten mitenkään harvinaisen lämpimän lokakuun kannalla. ECMWF on vähän ulalla, ei ole signaalia suuntaan tai toiseen.

    • SääJaMää
      29/09/2013 23:23

      Lämpimät yöt kuulostaa kivalta. 😀 Nyt on 2.0 astetta pakkasta… Kylmin yö tähän mennessä.

    • Sami
      30/09/2013 01:12

      Tosiaan CFS laittoi kertarysäyksellä koko 6 kuukautta reilusti kylmempään suuntaan edelliseen ennusteeseensa verrattuna, mistä moinen äkkikäännös?

  24. Nimetön
    30/09/2013 07:38

    Sami :
    Tosiaan CFS laittoi kertarysäyksellä koko 6 kuukautta reilusti kylmempään suuntaan edelliseen ennusteeseensa verrattuna, mistä moinen äkkikäännös?

    Onhan tuo vaihdellut reilusti koko ajan mun silmiin. Voittopuolisesti normaalia viileämpää on näyttänyt ja mitä netin syövereistä olen muutenkin kurkkinut, niin voittopuolisesti on veikkaukset olleet viileämmän kantilla. Nyt CFS kyllä vetää melkoisen viileän loton kehiin.

    • Jussi
      30/09/2013 08:23

      Nimenomaan on puhuttava lotosta. Viikon sisään olivat ensin sitä mieltä, että lokakuusta tulee hyvin lämmin, sitten muuttui viileäksi, ja nyt ovat taas himpun verran keskimääräistä lämpimämmän kannalla.

      Talvikuukausien ennakkoennusteissa ei ole mitään järkeviä signaaleja suuntaan tai toiseen. Yhden tapauksen muistan, jolloin CFS ”tiesi” jo kesällä kylmän talven: kesällä 2010. Silloin taisi olla jo heinä- tai elokuussa talvikuukausien pohjaväri tummansininen. Ja niinhän kävi.

  25. Teemu
    30/09/2013 11:44

    Jussi :
    Nimenomaan on puhuttava lotosta. Viikon sisään olivat ensin sitä mieltä, että lokakuusta tulee hyvin lämmin, sitten muuttui viileäksi, ja nyt ovat taas himpun verran keskimääräistä lämpimämmän kannalla.
    Talvikuukausien ennakkoennusteissa ei ole mitään järkeviä signaaleja suuntaan tai toiseen. Yhden tapauksen muistan, jolloin CFS “tiesi” jo kesällä kylmän talven: kesällä 2010. Silloin taisi olla jo heinä- tai elokuussa talvikuukausien pohjaväri tummansininen. Ja niinhän kävi.

    CFS:n ennusteessa on kuitenkin lähes poikkeuksetta suurimmat poikkeamat lämpötiloissa Huippuvuorilta pohjoiseen ja itään (noin + 4 astetta) ja Itä-Siperia ja Alaska ovat puolestaan olleet toistuvasti normaalia viileämpiä. Huippuvuorien osalta lienee huomioitu heikko jäätilanne / toistuva etelävirtaus), mutta mikä pitää lämpötilaennusteet alhaalla Itä-Siperian ja Alaskan osalta säännönmukaisesti?

  26. Sami
    30/09/2013 20:48

    Ilmatieteenlaitos on julkaissut nyt lyhyen ajan sisään Utsjoki Kevon ja Sodankylän tutkimusaseman päiväkeskiarvo grafiikat. Laskin grafiikasta että Utsjoella keskiarvo tulisi olemaan 8,3…8,6 ja Sodankylässä lähellä 9 astetta. Sodankylän aseman osalta kyseessä saattaa olla toiseksi lämpimin syyskuu 1908 vuodesta alkaen, mutta odotetaanhan huomiseen kun saadaan viralliset lukemat. Poikkeama tulee olemaan ainakin sodankylästä pohjoiseen 2,5..3,5 asteen välissä, Jyväskylässä se tulee olemaan 1,0 astetta. Veikkaisin että 36 paikan poikkeama tullee olemaan +1,4…+2,0 välissä.

  27. 01/10/2013 08:53

  28. Jykä
    01/10/2013 09:00

    Sodankylässä 9,1 C, eli mittaushistorian toisiksi lämpimin syyskuu.

  29. Janne
    01/10/2013 09:36

    Sanokaa joku tilastonikkari tms., onko syyskuun loppupäivät ollut jopa poikkeuksellisen kylmiä etelässä. Tiedän, että harvinaisesta kylmyydestä voidaan reilusti puhua.

    • Jussi
      01/10/2013 10:33

      Vaikea sanoa, varmasti ainakin harvinaisen kylmästä voi puhua. Syyskuu oli ääripäiden kuukausi, tosin Lapissa kolea (tosin Lapin mittapuulla ei erityisen kylmä) loppukuu ei painanut keskilämpötiloja paljoa alaspäin.

      Taas voisi sanoa, että mikään ei valehtele yhtä paljon kuin tilasto. Esim. Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä kuukauden poikkeama oli vain noin +1 C. Muutaman vuoden päästä joku voi katsoa, että jahas, olipa aika tavanomainen kuukausi, mutta se on kyllä ihan tilastoharhaa :).

      • Nimetön
        01/10/2013 11:46

        Jep. Marraskuu 2006 oli myös keskilämpötilaltaan täysin tavanomainen. Mutta todellisuudessa lämpöoloiltaan äärimmäisyys. Alkukuukausi oli harvinaisen talvista, ja loppukuu harvinaisen leutoa.

    • AP
      01/10/2013 12:57

      Ainakin Tampereella torstaina 26.9. päivän ylin lämpötila jäi +5 asteeseen ja se on poikkeuksellista. Kuten Pekka Pouta hyvin kuvasi viime viikolla tätä kylmänpurkausta: Suomeen virtasi kylmintä mahdollista ilmaa. Sitä kuvasti hyvin myös aamuyö 30.9: runsas pilvisyys jaksoi pitää ilman plussan puolella, mutta kun taivas selkeni klo 3 jälkeen, lämpötila sukelsi nopeasti pakkasen puolelle, Pirkkalan lentoasemalla peräti -4 asteeseen. Tässä tosin nähdään hyvin kaupungin ja ympäristön erot: yön alin Tampereen keskustassa oli +2 astetta eli 6 astetta lämpimämpää kuin lentoasemalla.

    • Tapio R.
      03/10/2013 17:20

      Ei tämä kylmyys tavatonta ollut. Samanlaista oli mm. v. 1966, jolloin syyskuun viimeisellä viikolla Helsingissäkin satoi lunta.

  30. Sami
    01/10/2013 10:27

    Nyt julkaistiin yhteensä 14 paikan keskilämpötilat, talven(loka-helmikuu) sääveikkauksissammekin laskentaperusteena käytetään juuri näiden 14 paikan keskimääräistä poikkeamaa, syyskuun osalta poikkeamaksi tuli +1,6.

  31. Janne
    01/10/2013 12:21

    Mielestäni on outoa ettei Ilmatieteen laitos mainitse mitään muuta loppukuun kylmyydestä kuin ”Terminen syksy valtasi loppukuun kylmenemisen myötä muutamassa päivässä koko maan ja alkoi eteläisimmässä Suomessa 23. päivänä, Ahvenanmaalla päivää myöhemmin, mikä vastaa suunnilleen pitkäaikaista keskiarvoa.” Etelärannikollakin tuli 25.9. räntää ja jopa luntakin!

  32. Jykä
    01/10/2013 13:26

    Muistikuvani mukaan vuonna -86 pääkaupunkiseudulla oli syyskuun lopussa jopa -5 asteen yöpakkasia. Ja muutenkin syyskuun loppu taisi silloin olla kylmempi kuin tänä vuonna…

  33. Teemu
    01/10/2013 13:59

    Janne :
    Mielestäni on outoa ettei Ilmatieteen laitos mainitse mitään muuta loppukuun kylmyydestä kuin “Terminen syksy valtasi loppukuun kylmenemisen myötä muutamassa päivässä koko maan ja alkoi eteläisimmässä Suomessa 23. päivänä, Ahvenanmaalla päivää myöhemmin, mikä vastaa suunnilleen pitkäaikaista keskiarvoa.” Etelärannikollakin tuli 25.9. räntää ja jopa luntakin!

    Tuo etelän räntä / lumi ei ehkä kuitenkaan historiatiedon valossa ole sellaisenaan syyskuun loppupuolella kovin poikkeava ilmiö ja sitä ei tullut ensilumeksi saakka.

    • Janne
      01/10/2013 14:25

      Éhkä ei, mutta silti pistää silmään ettei kylmyydestä pidetty tällä(kään) kertaa suurta numeroa – miksi? No, anyway, nyt sää on onneksi vähän lämpenemässä ja palataan loppusyksyn säästä enempi sydänsyksyyn.

      • Jussi
        02/10/2013 06:37

        Taas vaihteeksi mennään hiukan keskimääräistä korkeampiin lukemiin etenkin pohjoisessa. Päivälämpötilat eivät poikkea suunnattomasti keskiverroista mutta yöt lämpenevät.

        Asiasta toiseen: olen monesti ihmetellyt eroja ilmatieteen laitoksen ja Forecan pitkissä ennusteissa. Meillä on häät Keski-Suomessa 1,5 viikon päästä ja tällä hetkellä Forecan spagettimalli ennustaa sinne jotain väliltä 0-10 astetta, kun taas ilmatieteen laitos sanoo, että 10.10. olisi jopa 14 astetta Jyväskylässä! Käsittääkseni molemmilla on käytössä samat parviajot mutta silti loppupäässä on noinkin suuria eroja. Toki ennustettavuus on edelleen huono, Forecankin sivu ilmoittaa.

  34. Antti L
    01/10/2013 19:53

    Olihan se syyskuun loppu kylmin vuoden 1986 jälkeen, mutta onneksi huomisen jälkeen lämpenee, viimeinkin.

  35. Matti
    02/10/2013 07:05

    Jussi :
    Taas vaihteeksi mennään hiukan keskimääräistä korkeampiin lukemiin etenkin pohjoisessa. Päivälämpötilat eivät poikkea suunnattomasti keskiverroista mutta yöt lämpenevät.
    Asiasta toiseen: olen monesti ihmetellyt eroja ilmatieteen laitoksen ja Forecan pitkissä ennusteissa. Meillä on häät Keski-Suomessa 1,5 viikon päästä ja tällä hetkellä Forecan spagettimalli ennustaa sinne jotain väliltä 0-10 astetta, kun taas ilmatieteen laitos sanoo, että 10.10. olisi jopa 14 astetta Jyväskylässä! Käsittääkseni molemmilla on käytössä samat parviajot mutta silti loppupäässä on noinkin suuria eroja. Toki ennustettavuus on edelleen huono, Forecankin sivu ilmoittaa.

    +14 on aurinkoisessa säässä täysin todennäköinen, koska ilmamassakin on lähes +10 asteista, ajoittain jopa ylikin.

    • Matti
      02/10/2013 07:11

      Lisäyksenä, että enempikin on mahdollista. Vertailun vuoksi reilu viikko sitten viimeisinä lämpiminä päivinä ennen kylmää oli +17 Helsingissä ja ilmamassa oli tuolloin reilut +5 asteista.

      • Jussi
        02/10/2013 12:28

        Ennustettavuus on kyllä heikko edelleen. Itse toivoisin hääpäiväksi vajaata kymmentä ja auringonpaistetta, tämän päivän toisinto voisi olla ihanne. Luultavasti on lämpimämpää.

  36. Lasse
    02/10/2013 09:52

    Helsingin Kaisaniemessä ei päästy ihan poikkeuksellisiin kylmyyslukemiin syyskuun puolella. Lähellä oltiin 25.,26. ja 30. aamuina. Sensijaan tämän aamun lukema n.-2 menee poikkeuksellisen puolelle (raja n. -1). Tämän voi ainakin nähdä Helsingin Sanomien sääsivuilta (aamun lukema vasta huomenna). Näin kylmää ajankohtaan nähden oli viimeksi 22.3. Vastaavasti poikkeuksellisen lämmintä oli syyskuussa kyllä, 22.9. oli asteita +20.x. Ilmatieteen laitos määrittelee ”poikkeuksellisen” 2,5% ja 97,5% -fraktiilien mukaan. Eli joka 40. päivä keskimäärin pitäsisi mennä rajan yli (samoin joka 40. vuosi tiettynä päivänä). Arvot on laskettu kauden 1981-2010 klimatologiasta, joka ei aivan tarkkaan sama kuin tänään.

  37. Sami
    02/10/2013 20:36

    Lokakuusta näyttäisi tulevan lämmin, säätilanne jämähtämässä paikalleen, joten kysymys kuulunee kuinka lämmin lopulta tästä tulee, joten voisi jo etukäteen onnitella niitä jotka veikkasi lokakuulle plussaa.

    • Jussi
      03/10/2013 08:24

      Lämpimän lokakuun veikkaaminen oli lopulta helppoa kaikkien käytettävissä olevien kausiennusteiden valossa. Toisaalta ennusteet vaihtelevat yhä suuresti: eilen tosiaan FMI oli sitä mieltä, että viikon päästä Keski-Suomessa on reilua 10 astetta, nyt sitä mieltä, että siellä voi olla jopa noin +5 asteen päiviä. Jo eilen näki ennusteista, että heti maanantain jälkeen ennustettavuus muuttui huonoksi.

  38. AP
    03/10/2013 01:18

    Vielä menneestä kesäkaudesta (touko-syyskuu). Kävin läpi tilastoja Tampereen osalta ja paljastui muutama mielenkiintoinen seikka.

    1900-luvun alusta lähtien löytyi 8 lämpimämpää kesäkautta eli 2013 päätyy sijalle 9. Nämä 8 lämpimämpää löytyvät vuosilta 1901, 1934, 1936, 1937, 2002, 2006, 2010 ja 2011. Syyskuun viimeisen viikon kylmyys pilasi paljon, sillä vain asteen lämpimämpi syyskuu olisi nostanut kesäkauden sijalle 5.

    Kaikkein lämpimin kesäkausi on 1937, toiseksi lämpimin 2011 ja kolmanneksi lämpimin 1934. Sijoilla 10-11 ovat 1997 ja 1938. Erikoista on siis tuo pitkien lämpimien kesien suma 1930-luvulla ja toisaalta ilmiön toistuminen jälleen 2000-luvulla. Vuosien 1938 ja 1997 väliin ei mahdu yllättäen yhtään todella lämmintä kesäkautta, vaikka esim. 1972-73 oli kaksi kuumaa kesää peräkkäin. Mutta pituus ei ollut silloin lämpimimpien kesäkausien luokkaa: 1972 toukokuu oli viileähkö ja 1973 syyskuu oli jääkylmä.

    Hellepäivillä mitattuna 2013 ei pärjää lainkaan helteisimmille kesille, jolloin hellepäiviä on mitattu jopa 2 – 2,5 kertaa enemmän kuin nyt. Mutta jos lasketaan vähintään 20-asteiset ”kesäpäivät”, niitä kertyi vielä vahvistamattoman tiedon mukaan 80 kappaletta. Sama määrä saavutettiin todellisena hellekesänä 1997 ja edellä ovat vain 2006 (83 kesäpäivää) ja 2002 (peräti 96 kesäpäivää). Tosin 1930-luvun kesistä ei minulla tarkkoja päiväkohtaisia tietoja ole. Pitkän ajan keskiarvo on kuitenkin n. 50 kappaletta.

    Kuivaksikin on kesää sanottu. Sadepäivien lukumäärällä mitattuna myös Tampereella oli näin, mutta sademäärät olivat etenkin kesäkuukausina tavallista suuremmat, syynä muutama poikkeuksellinen rankkasadepäivä. 5.7. ukkoskuurojonon yhteydessä satoi Tampereen Härmälässä 54,5 mm, joka on uusi vuorokautinen sade-ennätys heinäkuussa Tampereella. Toinen saderyöppy iski 13.-14.8. Kahdessa vuorokaudessa satoi yhteensä 45 mm. Pelkästään siis näiden kolmen päivän aikana saatiin puolentoista kuukauden normaali sademäärä.

    • Juha R
      03/10/2013 08:29

      Joo, kyllä vanhojen ihmisten puheet 30-luvun lämmöstä on totta. Silloin lämpö oli enimmäkseen keskittynyt loppukesiin ja syksyihin ja talvet oli aika kevätpainotteisia.

      • Tapio R.
        03/10/2013 17:33

        1930-luvun lämpimät kesät lienevät olleet: 1930, 1932, 1936, 1937, 1938 ja 1939. 1939 elokuu on ollut erityisen lämmin. Vuonna 1941 on ollut hyvin lämmin kesä, jota seurasi kylmä talvi.

  39. Antti L
    03/10/2013 08:52

    Sääguru Artturi Similä ennusti 60-luvun puolivälissä, että ilmasto kylmenee ainakin vuoteen 1970 asti ja että ilmakehän jaksottaisten vaihtelujen perusteella seuraava lämpökausi saattaisi tulla noin 2010-luvulla. Nyt näemme, että hän oli harvinaisen oikeassa. Laskin Helsingin vuosikeskilämmöistä, että 60-luvun loppupuoli ja 70-luvun loppupuoli olivat viime vuosisadan kylmimmät viisivuotisjaksot vuosisadan ensimmäisen viiden vuoden ohella.
    Olemmeko nyt kuitenkin menossa kylmempään suuntaan ja seuraava lämmin jakso olisi ehkä 2090-luvulla. Tekisin kaikkeni, että tämä Suomelle suotuisa lämmin jakso pysyisi.

  40. Jussi
    03/10/2013 12:30

    Vielä ennustettavuudesta ensi viikolle. Sanotaan, että jos parviajojen ääripäissä on kymmenen asteen heitto, niin silloin ennustettavuus on huono, mutta viikon päähän mentäessä näyttää olevan peräti yli 10 asteen eroja! 50% todennäköisyydellä puhutaan noin 10 asteesta tai vähän alle, mutta vaihteluväliä on Jyväskylään 0-12 astetta!

    Hyvä esimerkki on kaksi peräkkäistä ennusteajoa: aamuennuste oli sitä mieltä, että ensi viikon puolivälissä kylmenisi mutta seuraava olikin sitä mieltä, että pysyy lämpimänä. Jos tästä nyt trendiä hakisi, niin todennäköisemmältä toki näyttää leuto länsi- ja lounaisvirtaus.

    • Jussi
      05/10/2013 15:17

      Vertailin vielä ilmatieteen laitoksen ja Forecan pitkiä ennusteita. Kuuden ensimmäisen vuorokauden osalta ennusteet ovat aika samanlaisia, mitä nyt on pientä eroa sen suhteen, onko jollekin päivälle yhtä vai kahta pisaraa ennusteissa, tai eroja yölämpötiloissa.

      Mutta kun mennään 7-10 vuorokauden ennusteisiin, niin näyttää, että ilmatieteen laitos antaa säännöstään korkeimman arvon, jonka spagettimallit tarjoavat, Foreca taas useiden eri ennustemallien mediaanilukeman. Anteeksi jos käytän taas esimerkkinä ensi viikonloppua, mutta tänään FMI ennustaa ensi viikon lauantaille +12, Foreca taas 8-9 astetta. Foreca tarjoaa sille päivälle hajontaa +2,3-11,5 C, ja 50 % todennäköisyydellä 7-9 astetta. No, vielä ei tiedetä kumpi on oikeassa.

      Ilmatieteen laitos julkaisee kymmenen vuorokauden ennusteitaan m.fmi.fi-mobiilisivulla ja iPad-softassaan. Pauli: painottaako kone hieman yläkanttiin loppupään ennusteita, vai mistä on kyse?

  41. Tapio R.
    03/10/2013 17:43

    Muistan hyvin Similän ennusteet. Mm. Etelä-Suomen Sanomat julkaisi näitä kuukausittain. Similä otti esille 60 vuoden toistumisjakson. Nyt oltaisiin 1950-luvun tai 1890-luvun tilanteessa. Ensi vuosikymmenellä sää olisi kylmimmillään vastaten 1900- tai 1960-lukua. 2030-luku olisi kylmää ja lämpimät kesät harvassa kuten 2020-luvullakin. 2040-luvulla sää alkaisi lämmetä ja mantereilla olisi kuumat kesät. 2050-2060 luvulla olisi lämpimimmillään.

    • JR
      17/10/2013 15:17

      ”Suomen keskilämpötila on noussut noin asteen sadan vuoden aikana”

      http://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/suomen-muuttuva-ilmasto/-/artikkeli/16266ad3-e5f5-4987-8760-2b74655182d5/muutos-havaittavissa-160-vuotta-mittauksia.html

      Katso kuvaaja sivulta. Erityisen lämpimiä vuosikymmeniä on ollut 1930-luku ja 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen, joten tämä puhuisi pikemminkin 70 vuoden syklin puolesta. Toisaalta 1860-lukuhan oli sitten taas kylmä, ja silloin oli ne kuuluisat nälkävuodetkin.

      Lämpenevän trendin kuvaajastahan näkee ihan silmälläkin, sen sijaan selkeitä syklejä ei oikein löydy. Tämähän nyt kyllä on teorian mukainenkin, eli pohjalla on pitkäaikainen lämpenevä trendi (lisääntyvien kasvihuonekaasujen johdosta), ja sen päällä sitten satunnaista vaihtelua, jossa ei ole selkeää jaksollisuutta.

  42. Teemu
    06/10/2013 10:53

    GFS ja ECWMF olisivat ajamassa tällä hetkellä laajahkoa korkeapainetta Atlantille puolivälistä kuuta eteenpäin. Tuo tietäisi toteutuessaan kohvahkoa viilenemistä.

    • Kristian
      06/10/2013 11:08

      Pidän peukkuja, että toteutuisi! Uskon, että marraskuusta voisi tulla syksyn suhteessa viilein kuukausi, ei kovin kylmä mutta ekat pakkaset pukkaavat kuitenkin, ensilumi ehkä etelään, joka kylläkin sulaa. Pysyvämpää lumikerrosta etelään vasta tammikuussa.

      • Teemu
        06/10/2013 12:13

        Mieluusti lumi lokakuun lopusta ja maaliskuun lopulla sitten ”all time” high lumen syvyydessä…:)

    • Janne
      06/10/2013 11:13

      Toivon itse jo marraskuussa pysyvää lumipeitettä sillä se auttaa todellakin jaksamaan kaamosajan yli!

  43. Kristian
    06/10/2013 13:26

    Samoin toivon mäkin varhaista talvea ja lumien pysymistä, ei siinä mitään, mutta en usko siihen tänä vuonna. Tietysti täytyy pitää peukkuja.

  44. Jussi
    06/10/2013 16:51

    Lämpimiä syyskelejä toivoneet ovat saaneet pyytämäänsä. Ei ihan mennyt +15 rikki mutta ei paljoa puuttunut. 15 on Helsingissä poikkeuksellisen lämpimän rajalla.

    • Ukkosista
      06/10/2013 18:14

      nyt jäi kyllä lupaavan elokuun alun jälkeen syysukkoset kokonaan uupumaan, pitää alkaa odottaa syysmyrskyjä, jospa saataisiin edes muutava pikkupuhuri

  45. Ukkosista
    06/10/2013 18:16

    Onko kukaan palstalaisista seurannut Atlantin hurrikaanikautta? eipä ole kovin kummoinen kausi ollut: pari hurrikaania, jotka eivät käyneet lähelläkään USA:a ja muutama pahempi trooppinen myrsky Meksikossa. Ei sillä, että kukaan niitä toivoisi, mutta sielläkin kaikki ”asiantuntijat” odottelivat ennätyksellistä hurrikaanikautta.

  46. Juhani
    06/10/2013 18:48

    Ukkosista :
    Onko kukaan palstalaisista seurannut Atlantin hurrikaanikautta? eipä ole kovin kummoinen kausi ollut: pari hurrikaania, jotka eivät käyneet lähelläkään USA:a ja muutama pahempi trooppinen myrsky Meksikossa. Ei sillä, että kukaan niitä toivoisi, mutta sielläkin kaikki “asiantuntijat” odottelivat ennätyksellistä hurrikaanikautta.

    Atlantilla ja itäisellä Tyynellämerellä on ollut todella hiljaista. Sen sijaan luoteisella Tyynellämerellä on liikkunut taifuuneita aika vilkkaasti. Juuri nytkin siellä on kaksi taifuunia, jotka taatusti aiheuttavat tuhoja, vaikka ovat pääasiassa kategorioissa 1 ja 2.
    http://www.tropicalstormrisk.com/

    • Ukkosista
      06/10/2013 20:38

      onkohan näillä mitään yhteyttä eli toisin sanoen, onko silloin Aasiassa hiljaisempaa, kun Atlantilla on aktiivisempi hurrikaanikausi.Toisaalta voisin jo mutulla sanoa, että tuntuu noita taifuuneja riittävän joka vuosi Filippiinien, Kiinan, Taiwanin ja Japanin yms kiusaksi.

      • Teemu
        07/10/2013 12:53

        Länsi – Afrikan ja Väli-Amerikan välissä majailla pitkään hyvin voimakas ja laaja korkeapaineen alue pitkään, joka taisi ainakin hyydyttää Atlantin puolen myrskyt. Tällä ei liene yhteyttä Tyynenmeren vireisiin kovinkaan merkittävästi.

  47. Janne
    06/10/2013 20:35

    Hurrikaanien lisäksi Suomessa myrskykausi on ollut erittäin hiljainen koko vuoden osalta. Ekaa syysmyrskyä ”odotetaan” kuin kuuta nousevaa.

    • Ukkosista
      06/10/2013 20:45

      En kyllä usko, että Tapaninpäivän myrskyn kaltaista upeaa(metsän omistajille karmeaa) myrskyä tulee pitkään aikaan, joten lähes kaikki vähäisempi tuntuu varmaan aika miedolta 😀 Tuostahan seuraava askel olisi voimakkuudeltaan jo lähes 1-luokan hurrikaani.

      Ilmatieteenlaitos oli twiittaillut etetä-Dakotan lumimyrskystä, paikoin lunta kertyi reilusti yli metrin. No kävin sitten viisana lukemassa mitä Accuweather sanoo asiasta ja siellä olivat kaikki i-kirjaimella alkavaa sanaa kieltävät ihmiset vauhdissa, kuulemma tuleekin ilmaston kylmeneminen, kuten joku venäläinen tutkija oli joskus muinoin väittänyt. Ovat kyllä muutenkin hienoa viihdettä kaikkien amerikkalaisten sääsivujen keskustelupalstat, suosittelen 🙂

      • Janne
        07/10/2013 15:47

        Niin, olihan Tapani-myrsky upea! Meillä oli ”vain” 14 tuntia sähköt poikki 🙂

  48. Antti L
    06/10/2013 21:48

    Tänään oli hieno sää varsinkin iltapäivällä. Lisää tällaista ja 14 astetta lämmintä kelpaa hyvin.
    Talven odottajat ovat jo vaihtaneet nastarenkaatkin autoihinsa kuukauden etuajassa, sen verran on jo rapinaa tieltä kuulunut. Ei kiitos lunta en pahemmin toivo ennen joulukuuta.

    • Jussi
      08/10/2013 08:00

      En tiedä, miten Forecan ryväsennusteisiin pitäisi enää suhtautua. Yöllä julkaistun mallin mukaan Jyväskylässä on lauantaina korkeintaan 11 astetta. Ilmatieteen laitoksen mukaan lauantaina olisi kuitenkin jopa 14 astetta. No, sen verran eli poikkeuksellisen lämmintä oli Jyväskylässä viimeksi eilen, eli hyvin lämpimässä länsivirtauksessa se on mahdollista, mutta nähtävästi parviajotkaan eivät tarjoa korkeinta teoreettista lukemaa edes muutaman päivän päähän.

  49. Juhani
    07/10/2013 14:16

    Taifuuni Danas riepottelee parhaillaan Okinawaa ja on voimistunut jopa neljänteen luokkaan.

  50. Sami
    09/10/2013 11:03

    Ensi viikon alusta alkaen luvataan kyllä aika kylmää säätä, en enää lainkaan olisi varma että tästä kuukaudesta tulee keskimääräistä lämpimämpi, mutta katsotaan. Luntakin saattaa olla luvassa jopa reippaasti jos GFS-ennusteet pitävät paikkansa, mutta ehtiihän nuo vielä sulaa ennen joulua.

    • Teemu
      09/10/2013 13:37

      Tuota taisin muutama päivä sitten uumoilla.

  51. Ukkosista
    09/10/2013 15:28

    Ilmatieteenlaitoksen myrskytilaston mukaan tämän vuoden puolella on ollut vasta 3 myrskypäivää merellä, mikä taitaa olla vähiten ainakin syyskuun loppuun mennessä viimeisen 20 vuoden aikana. Pakko sanoa, että alkaa olla tylsää tämä sää, kun ne syysukkosetkin jäivät kokonaan tulematta.

  52. Jeppe
    11/10/2013 22:18

    Näyttää vähän siltä, että ainakin ensi viikko, mahdollisesti seuraavakin viikko mennään suuressa osassa Suomea lähes talvisen sään merkeissä.

    Tosin kovinkaan kauas Eurooppaan ei Suomesta tarvitse mennä, niin siellä on tilanne täysin toinen. Saksan ja Puolan seutuvilla saatetaan päästä vielä lähemmäs +20 astetta ja vielä Latvian ja Liettuankin seudulla kohtalaisen lämmintä, mahdollisesti myös Etelä-Ruotsissa sekä Virossa.

    Sinne suuntaan ovat pitkät ennusteet vähän näyttäneet, että lokakuun loppua kohden mentäessä saattaisi taas ilmavirtaus kääntyä enemmän lännen ja lounaan välille, joten ei tässä vielä välttämättä talvi ole alkamassa kuin ehkä korkeintaan Lapissa. Euroopassa on kohtalaisen lähellä Suomea lämmintä ilmamassaa, vaikka tuskin päästäisiin lähellekkään Manner-Euroopan lukemia niin Suomeen tullessaan tuo lämmin ilmamassa saattaisi tietää meilläkin ihan kohtalaisen lämpimiä syyspäiviä.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: