Etusivu > Yleistä > Gallup

Gallup

Synttärit

Sääbriefing-blogi (yhdessä sitä edeltäneen Helsingin sää kuvina-blogin kanssa) vietti noin kuukausi sitten 7-vuotissynttäreitään. Seitsemisen vuotta sitten kaikki alkoi kylmänä tammikuisena iltapäivänä Helsingin Vanhankaupunginlahdelta:

”Jokisavua” Helsingissä tammikuussa 2006.

Tulevia suunnitelmia

Monenlaisia sääaiheita on käsitelty tässä blogissa vuosien varrella ja nyt allekirjoittanut kaipaa palautetta lukijoilta: Mistä aiheista ja ennen kaikkea minkälaisia sääkirjoituksia haluatte seurata?

Kärjistettynä vaihtoehdot ovat seuraavat:

  • Päivityksiä useammin, mutta tällöin kirjoitukset ovat aikarajoitusten vuoksi selvästi nykyisiä lyhyempiä. Tämä tarkoittaisi myös sitä, että kirjoitukset ovat sisällöltään köyhempiä kuin nykyään ja tiettyyn teeman enemmän keskittyviä kirjoituksia tulisi hyvin harvoin. Toisaalta ajankohtaisseuranta lisääntyisi huomattavasti nykyisestä. Visuaalisia apuja kuten kuvia tai karttoja ei juurikaan ehditä tehdä/poimia.
  • Nykytahti: Päivityksiä kerran pari kuukaudessa, jolloin katetaan yksi tai muutama aihe tarkemmin, usein visuaalisten apujen kera. Ajoittaisen päivitystahdin vuoksi ajankohtaisuus jää vähemmälle.

Kumpi lähestymistapa teitä kiinnostaa? Kun kerta WordPress mahdollistaa kyselyiden tekemisen, niin otetaanpa tuo teknologia käyttöön.

Ehdotuksia sääaiheista, joista haluaisitte tietää lisää, voi laittaa kommentteihin. Lisäksi voitte ottaa kantaa siihen, kiinnostaisivatko ns. videoblogit, eli muutamien minuuttien pituiset blogipostaukset, joissa tekstin sijaan on videokaappausta ruudulta äänellisine selityksineen. En tiedä kuinka toteuttamiskelpoinen moinen formaatti on (esimerkiksi näytettävien sivustojen/kuvien tekijänoikeuksien kannalta), mutta asiaa voidaan selvittää tarvittaessa.

Eli ensi viikon föönejä odotellessa voitte ottaa kantaa Sääbriefing-blogin jatkokehitykseen.

-Pauli

Mainokset
Kategoriat:Yleistä Avainsanat: ,
  1. Esko Nykänen
    22/02/2013 21:09

    Nykytahti: Päivityksiä kerran pari kuukaudessa eli pikkusen syvällisempää tietoa kuin vain ”ilimoja pitelee” kommentointi.Nyt ok,kiitoksin

  2. 22/02/2013 21:48

    Mielellään ei videoblogia. Nykyinen päivitystahtikin on ihan OK. twitteriin sitten ajankohtaiset pikajutut. 🙂

  3. Nimetön
    23/02/2013 00:46

    Blogisi on erittäin mielenkiintoinen ja asiantunteva. Kannatan ehdottamasti että jatkat vanhaan malliin.

  4. Kari
    23/02/2013 07:58

    Harvemmin kommentoin, vaikka jo vuosikaudet blogisi on ollut suosikeissani ja luen kommentteja päivittäin. Kiitos myös kaikille kommentoijille – on mukava lukea asiantuntevia vastauksia.

    Nykyinen tahti on sopiva. Eniten kiinnostaa Suomen sää.

  5. Harri V.
    23/02/2013 10:50

    Onnittelut 7-vuotiaalle blogille, joka on tällä viikolla julkaistun algoritmitutkimuksen mukaan myös Suomen seitsemänneksi suosituin ympäristöblogi:
    http://news.cision.com/fi/cision-finland-oy/r/cision-listasi-suomen-suosituimmat-ymparistoblogit,c9373936

  6. Teemu
    23/02/2013 13:11

    Taitaa ensi viikon lämpeneminen jäädä vähän tussariksi..hyvä niin..:)

    • AP
      23/02/2013 23:37

      Aluksi kyllä näyttäisi tulevan oikein keväinen lämpöaalto Etelä- ja Keski-Suomeen: keskiviikon-torstain tienoille ennustetaan jopa 5-6 astetta plussaa. Toisaalta sen jälkeen näyttäisi pakastuvan vielä kerran ihan kunnolla (öisin yli 15 astetta pakkasta).

      • Sami
        24/02/2013 15:07

        Tosiaan näyttäisi tulevan oikein kunnon pakkaset maaliskuun alkuun, esim. Jyväskylään olisi forecan ennusteen mukaan luvassa lähes -15 keskiarvo 4-5 päivän ajaksi ja GFS ennuste on sitä mieltä että kylmä sää jatkuisi ainakin 12.-13.3. saakka. Nyt on kuitenkin vielä liian aikaista arvioida miten tulee lopulta käymään, mutta eväät on siihen että tulisi 2005 ja 2006 maaliskuiden kaltainen kylmä maaliskuu.

        Tämä blogi on ollut loistava, joskus vain päivitysväli on ollut masentavan pitkä ja samaan juttuun on tullut liki 200 kommenttia, katsoin tuosta arkistosta niin on päivityksiä ollut ennenkin useasti enemmän kuin 2kpl. Oma toive olisi sellainen 10-15 päivän väli, 1 päivitys/kk on liian harvoin.
        Toivottavasti Pauli jaksat tehdä tätä blogia, tämä kuuluu minulle niihin nettisivuihin missä tulee käytyä lähes joka päivä.

  7. SääJaMää
    23/02/2013 20:36

    Tätä täytyy hetki miettiä, kun molemmissa on puolensa… Taitaa kallistua nykyisen systeemin puoleen mutta pitää laittaa äänestystäppi tarkemman harkinnan jälkeen. 🙂

  8. Henkka
    24/02/2013 17:20

    Jatka samaa tahtia pauli, Asiasta vähän toiseen, Olisiko Paulilla tai jollakin täällä tietoa kun aikoinaan Oulu/oulunsalon lentoasema havainnot poistettiin, että miksi niitä ei ole enään ollut ollenkaan?

  9. Tapio R
    24/02/2013 19:00

    Videoblogi voisi olla hyvä lisä kokonaisuudessa. Videolla saadaan monia detaljeja havainnollistettua. YouTubessa käyn katselemassa säätapahtumiin liittyviä tallennuksia päivittäin. Siellä on mm. hyvin kuvattuja tornadoja USAsta. Myös ruotsalaisia trombihavaintoja on tallennettu runsaanlaisesti puhumattakaan Suomessa esiintyneistä syöksyvirtauksista.
    Nykyinen kerran pari kuussa laittamaasi juttua on hyvä. Parempi on, että yhden kuukauden säätapahtumat on samassa topicissa. Jos kuukauden tapahtumia ruvetaan pilkkomaan moneen osaan, niin täysin sekavaksi menee konsepti, mikä ei vastaa tarkoitustaNykyinen kerran pari kuussa laittamaasi juttua on hyvä. Parempi on, että yhden kuukauden säätapahtumat on samassa topicissa. Jos kuukauden tapahtumia ruvetaan pilkkomaan moneen osaan, niin täysin sekavaksi menee konsepti, mikä ei vastaa tarkoitustaNykyinen kerran pari kuussa laittamaasi juttua on hyvä. Parempi on, että yhden kuukauden säätapahtumat on samassa topicissa. Jos kuukauden tapahtumia ruvetaan pilkkomaan moneen osaan, niin täysin sekavaksi menee konsepti, mikä ei vastaa tarkoitustaNykyinen kerran pari kuussa laittamaasi juttua on hyvä. Parempi on, että yhden kuukauden säätapahtumat on samassa topicissa. Jos kuukauden tapahtumia ruvetaan pilkkomaan moneen osaan, niin täysin sekavaksi menee konsepti, mikä ei vastaa tarkoitustaan.

    • Tapio R
      24/02/2013 19:07

      Taas se ryökäle tallensi kaksi kertaa peräkkäin. Epäilen syynä olevan katkeilevat yhteydet, mitä tänään täällä on ollut riesaksi asti.

  10. Jukka
    24/02/2013 20:15

    Täällä myös yksi vuosia seurannut sääintoilija. Onnittelut virstanpylväästä. Suomen säätä ei juuri asiantuntemuksella (ja ilman AGW-väittelyä) Internetissä pohdita.
    Päivitystahti on nykyisellään hyvä. Mieluummin syvälle meneviä kirjoituksia harvoin kuin pinnallisia raapaisua usein. Kommenttipalstalla käydään asiallista keskustelua ja palsta onkin lähes yhtä tärkeä ja mielenkiintoinen blogin kannalta kuin itse kirjoitukset.
    Lisää tietysti toivoisi tulevien viikkojen sääennusteita, mutta on selvää, että ne menisivät useasti pieleen.

  11. Juhani
    25/02/2013 17:03

    Jokapäiväisiin rutiineihin kuuluu täälläkin vierailla sivulla. Päivitystahti on ihan ok, mutta mielenkiintoisia sääilmiöitä voisi avata aina heti tuoreeltaan. Esimerkiksi kunnon ukkoset ja muut vastaavat.

  12. Nimetön
    26/02/2013 00:09

    Maan hiljainen, mutta tiiviisti seurailevan lukija täällä kiittää kovasti vuosien lukunautinnoista. Päivityksiä tulee harvoin, mutta antia antavat aktiiviset keskustelijatkin.

    Kiitos!

  13. Tuomo T.
    26/02/2013 14:05

    Olen samaa mieltä, että kattavat analyysit olkoon painopisteenä mutta jos vain aikaa olisi, niin voisi reagoida vaikka lyhyestikin ajankohtaisiin ilmiöihin, kuten vaikka helleaaltoihin, runsaisiin lumisateisiin, kuivuuteen, kevättulviin tai mitä nyt ikinä voi vastaan tulla.

    Esimerkkinä tämän talven pilvisyys. Muut blogit kuten Forecan Sään takaa -blogi reagoi siihen, ja muutamilla uutispalstoillakin kirjoitettiin siitä, mutta olisi siitä voinut lukea jo tästä blogista.

    Suomessa talven keskilämpötilat päätyvät melko lähelle keskivertoja, vaikka helmikuu onkin hyvin lauha. Entä muualla Euroopassa?

    Pari sanaa ihan ajankohtaisista jutuista: klassinen föhntuuli näyttää olevan päällä niin kuin on ennustettu. Esimerkiksi Pellossa näyttää käväisseen melkein +7:ssä! Tornionjoenlaakso onkin klassinen paikka, missä föönää kunnolla. Aivan etelässä lämpimin päivä lienee torstai. Liekö ensimmäinen föhnpäivä tänä talvena?

    • Sami
      26/02/2013 15:38

      Jyväskylässäkin ollut mukava föhn-päivä, lentoasemalla käytiin n. +4 asteessa ja muutamalla asemalla on oltu lähes +5 asteen paikkeilla. Tavallaan ihan mukava että on välillä leutoa, mutta sitäkin kovemmalle viikonlopun raju pudotus sitten tuntuu.

  14. Tapio R
    27/02/2013 08:22

    Otavassa ei föhn tuntunut. Aamupäivät ovat olleet pilvisiä, mutta puolenpäivän jälkeen aurinkokin on päässyt näkymään parina viime päivänä. Eilen aamun aamupäivän aikana liikkui ylä- ja keskipilvilautta luoteesta kaakkoon. Eilen aamulla oli värikäs rusko. Pilvilautan poistuttua voimistui kylmä tuuli. Aurinko paistoi lähes selkeältä taivaalta, nousi lämpötila +2°een, mutta tuuli teki säästä kylmän tuntuisen.

  15. Tuomo T.
    27/02/2013 13:10

    Sanoisin ihan näppituntumalta, että viime vuosina ei ole niin kovin paljon föhnpäiviä ollut helmikuussa. Jollain saattaa olla jotain tilastotietoa asiasta. Ehkä lämpimin föhnpäivä, jonka muistan, oli niin ikään hyvin lauhana helmikuuna eli 2002. Silloin oli puolenkuun tienoilla Tampereella noin +8 astetta.

    Föhnille on ominaista se, että toisinaan yö saattaa olla jopa lämpimämpi kuin päivä, etenkin föhnin mentyä yli. Onkohan sellaista sattunut nyt jossain päin Suomea?

    CFSv2 on vahvasti sitä mieltä, että maaliskuu olisi jopa erittäin kylmä. Niinhän ne olivat helmikuunkin suhteen :). No ainakin ensimmäinen viikko vaikuttaa mukavan rapsakalta. Kompensoi vähän helmikuun lauhuutta ja pilvisyyttä.

    • Tuomo T.
      27/02/2013 13:56

      Kylläpä on yllättävän kovat lukemat tänään Helsingissä! 6 astetta on mennyt rikki ja kello on vasta 14. Aamulla ennustettiin +3:a.

  16. Jykä
    27/02/2013 14:21

    Maanantaina Espoossa oli 4 astetta, vaikka ennusteessa oli -1 C. Tähän aikaan vuodesta kun ei edes päiväennusteet osu kohdalleen, niin en vielä tässä vaiheessa lähtisi arvioimaan maaliskuun säitä….

    • Sami
      27/02/2013 15:40

      Etelä ja länsi-suomessa on laajalti ollut tänään +5 astetta, +7 on hätyytelty turun tienoilla ja paikoin pohjanmaalla ja +8 affenanmaalla.

  17. Tapio R
    27/02/2013 17:14

    Otavassa oli tänään +2° korkeimmillaan. Aamupäivä oli pilvinen, mutta viimeisetkin sumupilvet hävisivät klo 15 tienoilla. Yläpilveä taivaalla on edelleen. Lämpötila on laskenut jo miinuksen puolelle.

  18. Matti
    27/02/2013 21:58

    Jeps olipa mukavan keväinen päivä Hki. Ensi viikolla (ja ehkä seuraavana max) sitten toivottavasti viimeiset talvipakkaset.

    Ja Paulin päivityksistä, jatka samaan malliin kuin tähän saakka 🙂 Paras sääaiheinen blogi mitä olen koskaan nähnyt, ja paljon todella hyödyllistä informaatiota olemme saaneet nauttia! Myrskyvaroitus.com mukaanlukien

  19. Olli
    28/02/2013 00:43

    Chicagossa on viime päivien aikana ollut pari kunnon lumipyryä ja nollakeliä.Viime viikolla oli öisin -10 C ja -15 C asteen välillä ja päivisin selvää pakkasta. Erikoista täällä on se, että aurinko on jo niin hämäävän korkealla että ikkunasta katsottuna näyttää siltä että voisi olla todella lämmin.
    Suomalaisia uutisia katsoessa aina huomaa miten USA:n eteläisempien osavaltioiden ongelmat lumisateen kanssa mainitaan, ja koulujen ja virastojen sulkemista ihmetellään.
    Aina jätetään mainitsemtta että täällä pohjoisempana liikenteessä ei ole sen suurempia ongelmia kuin Helsingissä ja ainakin tällä alueella koulubussit ajelivat ihan normaaliin tapaan.

    Ja blogista sanoisin että jatka samaan malliin!

  20. Jeppe
    28/02/2013 01:36

    2005 oli tosiaan todella hyytävä maaliskuu. Taisi itse asiassa olla tuolloin jopa koko talven kylmin kuukausi maaliskuu. Muistan kun vielä maaliskuun lopussakin oli tuolloin aamulla -20 ja -30 asteen välillä olevia pakkasia. Päivisin Aurinko lämmitti jo kovasti, mutta silloinkin pakkasta oli lähemmäs -10 astetta. Muistaakseni sää muuttui kuitenkin sitten nopeasti joskus huhtikuun alkupäivinä ja silloin jäi talvi kertaheitolla taakse ja kevät alkoi ryminällä.

    Tänä talvena joulukuu oli niin kylmä, että se taitaa olla tähän mennessä talven kylmin kuukausi ja taitaa todennäköisesti tämän talven kylmimmäksi kuukaudeksi jäädäkin. Vaikka maaliskuun alku näyttääkin nyt kylmältä, niin taitaa se silti jäädä vuosien 2005 ja 2006 maaliskuiden jalkoihin. Maaliskuu 2007 taas oli täydellinen vastakohta noille vuosille, silloinhan oli ennätyslämmin maaliskuu.

    Jos tästä tulevasta kylmästä jaksosta haluaa jotain positiivista löytää, niin ainakin kevään alkamisen kannalta lienee nimenomaan parempi, että se kylmä jakso tulisi nyt, kuin esimerkiksi maaliskuun lopussa tai huhtikuun alussa.

    • Tuomo T.
      28/02/2013 08:12

      Tässä muutama maaliskuuta koskeva ennuste. Jenkkilän WSI on sitä mieltä, että:

      ”Going forward, all of the objective evidence suggests that the coldest March weather, relative to normal, will occur in northeastern Europe and western Russia, with milder southwesterly flow becoming established across much of Western Europe.” Ja tarkemmin:

      In March, WSI forecasts:
      Nordic Region* – Colder than normal Finland, warmer than normal elsewhere
      Harvoin Suomi mainitaan ihan nimeltä 🙂

      CFSv2:
      http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/CFSv2/htmls/euT2me3Mon.html

      CFS
      Mar 2013 monthly mean anomalies from the latest initial condition (16 or 21 members):

      Nämä kaikki puoltavat kylmää maaliskuuta päivää ennen kuun vaihdetta. Saas silti nähdä!

      • Nicholas
        01/03/2013 23:59

        Viime ennusteessaan WSI sanoi että kaikkialla muualla PAITSI Suomessa olisi tavanomaista kylmempää. Ja miksi nykyään pitää olla joko tavanomaista kylmempää tai lämpimämpää. Miksei voida ennustaa pelkkää normaalia.

  21. Jussi
    28/02/2013 10:45

    Sitähän sanotaan, että negatiivinen AO-indeksi puoltaisi kylmiä ilmoja Suomeen. No, näissä käppyröissä se todella on miinuksella!

    http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/daily_ao_index/ao_index_mrf.shtml

  22. Tapio R
    28/02/2013 11:44

    Otavassa on lämpötila +3°. Aurinko paistaa vielä, mutta ei kauan, sillä rintamaan liittyvät yläpilvet ovat saavuttamassa keskitaivaan. Sumuhattaroita on taivaalla ajelehtinut koko aamun.

  23. Matti
    28/02/2013 18:47

    Kaikille -70 asteen faneille näyttäisi tulevan enemmän ja enemmän pettymystä. Lämpimämpi ilmamassa näyttäisi dominoivan ensi viikolla (Etelä-)Suomea enemmän mitä kylmä. Hyvä niin.

  24. Jussi
    01/03/2013 08:55

    Kaksi asiaa: helmikuun keskilämpötilat oli julkaistu. Sekä Helsingissä että Sodankylässä noin +3 astetta keskimääräistä lämpimämpää. Maaliskuusta osalta en laittaisi palloja hyvin kylmän koriin, vaikka amerikkalaiset sellaista povaavat. Mielummin viileä kuin hyvin lämmin mutta vaisto sanoo, että lopulta tulee varhainen kevät.

    • Jussi
      01/03/2013 12:15

      Hki-Kaisaniemessä talvi oli noin puoli astetta keskimääräistä kylmempi eli ihan mitätön ero, ja Sodankylässä taas mentiin noin asteen keskiarvojen yläpuolelle.

      • Sami
        01/03/2013 18:00

        Sekä Kaisaniemessä että H-Vantaalla oli talven poikkeama -0,5. Koko Suomen osalta tämä oli aivan keskimääräinen, poikkeama max 0,1 astetta. Harvoin talvi on näin lähellä keskiarvoja. Kuuden edellisen talven keskiarvo on Jyväskylässä 0,1 astetta 1981-2010 keskiarvoa kylmempi.

  25. Sami
    03/03/2013 20:40

    Ei kovin keväiseltä näytä kolme ensimmäistä viikkoa maaliskuusta. Eväät on vaikka kuinka kylmään maaliskuuhun, mutta luonnollisesti kylmän pitää silloin jatkua ihan maaliskuun viimeisille päiville asti. Ei olisi lainkaan ihme että esim. Jyväskylässä 20.päivä olisi maaliskuun keskilämpötila -10 asteen kylmemmällä puolella.

  26. Teemu
    04/03/2013 08:22

    Sami :
    Ei kovin keväiseltä näytä kolme ensimmäistä viikkoa maaliskuusta. Eväät on vaikka kuinka kylmään maaliskuuhun, mutta luonnollisesti kylmän pitää silloin jatkua ihan maaliskuun viimeisille päiville asti. Ei olisi lainkaan ihme että esim. Jyväskylässä 20.päivä olisi maaliskuun keskilämpötila -10 asteen kylmemmällä puolella.

    Jep. Puoleen väliin saakka kuuta on paineet mukavasti Atlantilla ylhäällä, joten tässä mielessä hyvältä näyttää. Veikkaan tavallista kylmempää maaliskuuta ja toivottavasti öisin on kirkasta ja päivisin pilvistä…:)

  27. Satunnainen Kulkija
    04/03/2013 12:31

    Mielestäni Suomen ilmaston kaikkein huonoin ominaisuus on pilvisyys. Jos olisin säänhaltija, niin puolittaisin pilvisten päivien lukumäärän vuodessa. Onko mitään ankeampaa kuin jatkuva harmaus? Sateetkaan eivät haittaa.

  28. Matti
    06/03/2013 16:42

    Onpas karmeen näköstä scheissea tuo 850hPa lämpötilaennuste. No, tosta sit keikahdetaan yhtäkkiä plussalle jossain vaiheessa.. Nyt kun alkaa olemaan valoisaa, vois talvi vaikka painua takaisin sinne Siperiaan. 3kk on kyseistä vuodenaikaa ihan riittävästi.

    • AP
      07/03/2013 08:33

      Itse koen asian juuri päinvastoin eli tämä kevättalvi on kaikkein mukavinta aikaa talvesta kun aurinko paistaa jo kirkkaammin mutta on vielä pakkasta ja valkoista lunta. Nyt jos olisi lämpimämpää ja lumet sulaisivat niin siitä seuraisi vain että kura- ja katupölyaika kasvaisi – oikeaan kevääseen kun on aikaa vielä..

      • Matti
        07/03/2013 09:23

        Mun mielestä taas talvi vois alkaa lokakuussa ja loppua helmikuussa viimeistään. Lumi on kivempaa kun se ei sokaise 🙂 Olipas muuten kovat puuskat eilen Helsingissäkin. Kalliossa kävellessä tavarat lensi lumen mukana vaakasuoraan ja pipo meinasi irrota päästä 🙂

    • Juhani
      07/03/2013 09:34

      Olen myös katsellut dataa kauhulla. Nyt pitäisi vähitellen olla sellaisia 0…+2 asteen iltapäiviä ja öisin -5…-10. Ja siitä sitten pikkuhiljaa lämpimämpään suuntaan. Nyt on taas pitkään niin kylmiä öitä, etteivät ilmalämpöpumput riitä talon lämmitykseen. Se taas tuntuu kukkarossa. Vaikea on ymmärtää kylmyyden ihannointia – jotenkin se osoittaa kieroutunutta luonteenlaatua. 🙂

      • AP
        07/03/2013 13:33

        No, ainakaan minä en ihannoi kylmyyttä sinänsä. Mutta kun kerran täällä Pohjolassa ollaan, jossa maaliskuu suurelta osin kuuluu vielä termiseen talveen, niin kyllä aurinkoinen pakkaskeli on mukavampi kuin harmaa loskakeli. Tietysti riittäisi, että öisin pakkasta olisi nuo keskimääräiset 5-10 astetta, joten siinä mielessä nyt on turhan kylmää – ei muuten. Tulkoon sitten kevät aikanaan ryminällä niin, että päästään siitä pian myös kesään. Ja niinhän se Suomessa usein tuleekin.

      • Matti
        07/03/2013 20:46

        Olikos Helsingissä vuonna 2006-2007 termistä talvea ollenkaan? Helmikuuhan oli idässä mannerilmastossa tosi kylmä, mutta maaliskuussa mitattiin jo t-paita -kelejä etelässä ja kaakossa. Tosin ennemmin kärsin kylmän talvenkin jos kesä on todella lämmin kuten vuonna 2010..

  29. Jani
    06/03/2013 18:50

    Onnittelut 7 vuotiaalle Blogille… jota on tullut seurattua lähes päivittäin..
    päivitysväli on tosiaan ollut harvempaa kuin ennen, ehkä 2-3kpl kk
    mutta miten vain kelpaa… Paulille mukavaa kevät-talven aikaa

  30. Olli
    07/03/2013 01:50

    Chicagoon saatiin eilen 20-30 cm lunta, edelleenkään ei sen suurempia ongelmia kuin Helsingissä. Olen muuten huomannut että täällä suolataan autoteitä ja jalkakäytäviä todella paljon, välillä ihan pelkästä suolasta valkoisena tienpinta… Kaikki tuntuvat vihaavan sitä ja autopesuloihin on välillä pitkät jonot.

  31. Teemu
    08/03/2013 08:41

    Olli :
    Chicagoon saatiin eilen 20-30 cm lunta, edelleenkään ei sen suurempia ongelmia kuin Helsingissä. Olen muuten huomannut että täällä suolataan autoteitä ja jalkakäytäviä todella paljon, välillä ihan pelkästä suolasta valkoisena tienpinta… Kaikki tuntuvat vihaavan sitä ja autopesuloihin on välillä pitkät jonot.

    Vähän kuin Pietarissa, missä ei aurata mitään vaan työnnetään surutta tonnitolkulla suolaa tielle. Kengät per talvi, jos tuolla paljon tallaa menemään.

  32. Tapio R
    08/03/2013 10:51

    Otavassa -10° ja sakea lumikuuro on päällä.

  33. Tapio R
    08/03/2013 11:48

    Mm. vuonna 1964 maaliskuu oli tosi kylmä. Pääsiäinen sattui 29.3. Maaliskuun alussa oli muutama lauhempi päivä , mutta lännestä Suomen yli liikkuneen pyryalueen jälkeen kylmeni ja kuukausi huhtikuun alkupäiviin saakka mentiin kovissa pakkasissa. Päivisin oli nollan tienoilla, mutta öisin oli Otavassakin kahden- ja kolmenkymmenen miinusasteen välillä. Suomen ylle majoittui silloin sulkukorkea. Myös v. 1958, 1955 ja 1969 oli maaliskuussa kylmää.

    • Sami
      08/03/2013 15:17

      Kyllähän 1964 maaliskuu oli myös kylmähkö mutta etköhän tarkoita vuosia 1962 ja 1963 jotka ovat ainakin Jyväskylässä vieläkin kaksi kylmintä 1961-vuodesta alkaen. 1964 oli näitä noin 3 astetta lauhempi.

      • Tapio R
        09/03/2013 09:49

        Kyllähän 1962 ja 1963 olivat myös kylmiä maaliskuita, mutta 1964 on jäänyt erityisesti mieleeni hyvin aurinkoisena maaliskuuna, jollaisia eivät 1963 ja varsinkaan 1962 olleet. Myös 1978 maaliskuu oli kylmänlainen.

  34. AP
    09/03/2013 19:42

    Tampereen osalta viime vuosisadan 5 kylmintä maaliskuuta on osunut välille 1917-1963 ja kaikkein kylmin on ollut 1952. Tuon kahden peräkkäisen hyvin kylmän 1962-63 maaliskuun jälkeen ei enää erittäin kylmiä maaliskuita ole koettu, mutta kylmimmästä päästä ovat olleet 1969, 1981 ja 2005-06, kylmin juuri vm. 2006, jolla pääsee pitkän ajan tilastossa sijalle 9. Tällä hetkellä mennään tuon 2006 tasossa, mutta jos tämä kylmä jakso pitkittyy, aletaan kohta päästä Top-5:een. Vielä on tietysti aikaista sanoa millainen koko kuukaudesta tulee.

  35. Sami
    10/03/2013 07:14

    Vain kerran(1961-62) on jyväskylässä käynyt niin että Joulu ja Maaliskuu ovat olleet kaksi talven kylmintä kuukautta. Nyt näyttää erittäin lupaavalta että näin kävisi toisen kerran 63 viimeisen vuoden aikana. Kyseessä siis harvinainen sattuma joka vaatii samaan aikaan kylmän alkutalven, lauhan sydäntalven ja jälleen kylmän lopputalven. Yleensähän kylmä joulukuu myös tietää sitä että tammi ja helmikuu on todennäköisesti aika viileitä, ja siksi tällainen sattuma onkin ollut niin harvinainen. Nykyennusteen mukaan jos 19.-31.3. keskilämpötila on -3 tai alempi niin tämä toteutuu.

    Jahas…klo 7 noteeraus Jyväskylän lentoasemalta -26,0.

    • Tapio R
      10/03/2013 16:30

      Otavassakin tänä aamuna -26°.

  36. Teemu
    10/03/2013 19:02

    Hyvältä näyttää Samin ennusteiden valossa. Paineet tuntuvat pysyvän korkealla Pohjoisnavalla ja Grönlannista itään. Vielä kun saatas kunnon lumimyräkät, niin avot…:)

  37. Teemu
    11/03/2013 14:10

    Jösses mitä kuraa / miten selitetty. Ihan kuin olisi olemassa joku amme, jonka yli silloin tällöin loiskahtaa kylmää ilmaa:

    http://yle.fi/uutiset/napapyorre_selittaa_viime_paivien_kylmaa_ilmaa/6532515

  38. Matti
    11/03/2013 22:09

    Paremmalta alkaa näyttämään ensi viikko, siis että talvi alkaa heikentämään otettaan 🙂 Se tosin tarkoittaa aluksi juurikin Teemun mainitsemia lumimyräköitä, ennenkuin muuttuvat vesisateiksi. Katsotaan mitä käy.

  39. Sami
    12/03/2013 00:56

    Voisiko Pauli selvittää tämän napapyörteen aiheuttaman tilanteen tarkemmin vaikka seuraavassa päivityksessä. Onko mahdollista että lämmennyt Arktis aiheuttaakin meille viileämmät talvet ja keväät. Ei ole tarkoitus nostaa esiin ilmastoväittelyä vaan kysyn että miksei tätä asian mahdollisuutta otettu esiin etukäteen? Minkälainen arktiksen/napapyörteen tilanne oli 1962-1966 jolloin oli kylmiä talvia ja kylmiä maaliskuita koko ajan, entä 1988-1993 jolloin taas sekä talvet että maaliskuut olivat leutoja?

    • AP
      12/03/2013 11:48

      Samaa mieltä. Tässä olisi oiva aihe Paulille uutta päivitystä varten kun noista pyörteistä on ollut ennenkin juttua..

  40. Tapio R
    12/03/2013 08:03

    Ilmatieteen Laitoksen sivulle tuli 3 kkn ennuste, jossa arvioidaan kylmän säätyypin jatkuvan vielä huhti- ja toukokuunkin ajan

    • Jussi
      12/03/2013 15:18

      Tarkoitat varmaan ECMWF:n toimittamaa kolmen kuukauden kausiennustetta? Täytyy sanoa, että niiden luotettavuus on aika kyseenalainen ja tämäkin ennuste sisältää aika tavalla epävarmuuksia.

      Lämpötilasta todetaan:
      ”Jakson keskilämpötila on ennusteen mukaan itäisimmässä Suomessa sekä pohjoisimmassa Lapissa hieman tavanomaista korkeampi, mutta muuten lämpötilaennusteessa ei ole selviä merkkejä poikkeamasta suuntaan tai toiseen.”

      Meteorologin arvio täydentää:
      ”Ilmanpaine-ennusteessa tavanomaista korkeamman ilmanpaineen alue vallitsee Brittein saarilta kohti Islantia ulottuvalla alueella. Tällainen asetelma, jossa ilmanpaine Suomen länsipuolella on tavanomaista korkeampi, voi johtaa siihen, että matalapaineet saapuvat Suomeen luoteesta matkatessaan kohti kaakkoa, jolloin ilmavirtauskin kävisi meillä enemmän luoteen suunnalta. Niinpä säätyyppi ei välttämättä suosisi etelästä saapuvia lämpimiä ilmavirtauksia vaan pikemminkin kylmän purkauksia luoteesta. ”

      Siis jos tuo koko Euroopan laajuinen suursäätila toteutuisi, se VOISI suosia enemmän viileän luoteen puoleisia tuulia. Toisaalta jos tuuli puhaltaa keväällä lännestä, se on usein leppoista kevättuulta, joskin kaikkein lämpimimmät ilmamassat tulevat etelästä ja kaakosta.

      • Tapio R
        12/03/2013 15:32

        Juuri näin ja joitakin epäselvyyksiä tuossa on. Itä-Suomessa lämpimintä, kun länsipuolella on maksimi, niin eihän tuo oikein uskottavalle tunnu.

  41. Sami
    12/03/2013 10:32

    Meinasi tänä aamuna tulla ennätys…talven pakkasennätys on myöhäisimmillään mitattu 12.3. vuonna 1981….Tänään aamulla oli Sallan Naruskassa -35,8, joka jäi vai 0,3 astetta talven pakkasennätyksestä.
    GFS-ennusteet taas ovat pahalla päällä ja tarjoavat aika kirpakkaa säätä aina 28.päivään saakka. Saas nähdä mimmoinen kevät tästä vielä kehkeytyy, mennäänkö talvisessa säässä pitkällekin huhtikuun puolelle lumimyräköiden kera.

  42. Sami
    13/03/2013 06:41

    On kyllä mielenkiintoinen talvi…kuluvan tai menneen talven pakkasennätys meni rikki. Tämä on myöhäisin ajankohta milloin pakkasennätys on tehty. Ja kuten tuossa aiemmin mainitsin niin on myös perin harvinaista että Joulu- ja Maaliskuu ovat kaksi kylmintä kuukautta. AO ennuste myöskin pohjalukemissa. Nyt on mielenkiintoista seurata kuinka kylmäksi tämä maaliskuu ja huhtikuun alkupuoli oikein muodostuu.

    • Tapio R
      13/03/2013 06:46

      Kyllä vain. Taivalkoskella on mitattu -38,2°. Lämpötila voi vielä laskeakin siitä.

  43. Jussi
    13/03/2013 08:04

    Ei ihan -40 mennyt rikki mutta tunnustan, etten olisi uskonut noin koviin pakkasiin tähän aikaan vuodesta! Kyllähän CFS-ennussteissa oli tosi tummaa sinistä kartoilla, mutta arvelin, että käy niin kuin helmikuussakin eli ne eivät loppujen lopuksi toteudu. Tosin AO-indeksit ovat olleet kyllä TOSI miinuksella, joten kaikki puolsi tätä säätyyppiä.

  44. Tapio R
    13/03/2013 10:27

    Otavassa on -8° ja aikamoinen lumipyry. Isoja hiutaleita tulee ajoittain lähes vaakasuoraan. Aamulla pilvipeite hajosi osittain ja näytti tulevan aurinkoinen päivä, mutta mitä vielä! Ei sinne päinkään! Tuputus alkoi tunti sitten.

    Katsotaan, rikkoutuuko loppuviikolla tai viikonloppuna -40°. Se on hyvin mahdollista.

    Sitten on seuraavanlainen sanonta: Jos maaliskuussa uusikuu on pohjois- tai luoteistuulella, on 2 seuraavaa uuttakuuta myös pohjoistuulella. Maanantai-iltana oli tuuli pohjoisen puolella. Katsotaan kolmen seuraavan kuukauden, onko tällä sanonnalla katetta ja ovatko seuraavat 3 kuukautta kylmiä. Aika näyttää!

  45. Sami
    13/03/2013 11:50

    Voisiko Pauli kuitata, onko 2012-13 talven pakkasennätys -36,1 vai -38,2? Kuinka usein maaliskuussa on vasta tehty pakkasennätys? Ainakin luulisin että 1981 näin on käynyt.

    • AP
      13/03/2013 12:34

      Kyllä näin on. Meteorologien oma twiitti: https://twitter.com/search?q=%23talvi

      Harmi että IL:n sivuilla maaliskuun sääseurannassa http://ilmatieteenlaitos.fi/maaliskuu listataan mekaanisesti vain päivän ylimmät lämpötilat, vaikka nyt olisi huomattavasti mielenkiintoisempaa seurata ennätyksiä rikkovia vuorokauden alimpia lämpötiloja!

      • Sami
        13/03/2013 13:02

        Laitoin ilmatieteenlaitoksen palautteeseen jo kysymyksen että saisiko kuukausikohtaisiin tilastoihin joka kuukaudelle päiväkohtaiset sekä lämpö että kylmyysennätykset.

  46. Timo
    13/03/2013 20:02

    Saa nähdä miten kylmä elokuusta tulee, olen seurannut Paulin blogia ihan alusta saakka eli jostain vuodesta 2006 asti mutta en ole saanut yhtään kommenttia aikaiseksi. Lähetänkin kiitokset Paulille ja vilkkaille kommentoijille jotka olette blogin suola. Toivonkin Blogille pitkää ikää, meitä hiljaisia seuraajia on varmaan paljon. t: Timo

    • Timo
      13/03/2013 20:05

      Hyvin alkaa,,, siis miten kylmä maaliskuusta tulee.

      • Cumulus
        13/03/2013 21:21

        Ajattelin jo, että olet joku sammakkoprofessori 😉

  47. Jussi
    14/03/2013 08:24

    Huh, katsoin AO-indeksin ennusteita ja siellä on jopa -5:n lukemia indeksissä kymmenen vuorokauden ennusteen loppupäässä! En tiennytkään, että indeksi voisi mennä niin paljon miinukselle ;).

  48. HenkkaL
    14/03/2013 12:31

    Olen myös seurannut Paulin blogia jo vuosia aktiivisesti. Vastauksena kyselyyn, näkisin päivitysvälin olen sen mitä se aikanaan oli, eli joitain kertoja kuukaudessa. Kotimaan sääasioista lukisin enemmän – lyhyemminkin – ja maailman tapahtumista aina silloin tällöin. Mutta painopiste olisi minun toiveissa meitä koskevissa säätapahtumissa.

    Kiitokset Paulille mahtavasta blogista! 🙂

  49. Jussi
    15/03/2013 12:44

    Ilmatieteen laitokselta tuli juuri tiedote, jossa kerrottiin, että alkukuu on ollut viisi astetta keskimääräistä kylmempi. Sen voi uskoa! Tiedotteessa kerrottin, että 12.3.81 Kittilän Pokassa oli -42,8, eli niille lukemille hävittiin sentään tänä vuonna :).

  50. AP
    15/03/2013 13:55

    Sami :
    Laitoin ilmatieteenlaitoksen palautteeseen jo kysymyksen että saisiko kuukausikohtaisiin tilastoihin joka kuukaudelle päiväkohtaiset sekä lämpö että kylmyysennätykset.

    Toive on toteutunut! http://ilmatieteenlaitos.fi/maaliskuu

    Vaikka nyt kylmää onkin, ei päiväkohtaisia ennätyksiä ole silti koko Suomen mittakaavassa rikottu. 13. päivä oltiin lähimpänä. Saa nähdä mikä tilanne on ensi yön jälkeen. Taitaa olla viimeinen kerta tällä erää kun pakkanen voi jossain kiristyä vielä yli 38 asteen.

    • Sami
      16/03/2013 23:53

      Näinhän siinä kävi, tuskin olisi tullut jos en olisi pyytänyt/vaatinut. Valitettavasti tiedotteet ja esitystapa ovat aina suosineet lämpöpuolen lukemia. Meteorologit mm. ovat antaneet lausuntoja ettei tämä tilanne ole kovinkaan harvinainen ja vain hiukan keskimääräistä kylmempää on ollut. Lähimmät 10 päivää kyllä ennustavat että tästä todella tulee kovinkin harvinainen tapahtuma. En tarkoita pahalla mutta jotenkin tuntuu että myös meteorologit sekoittavat nyt ilmaston ja sään. Ei ikäänkuin uskalleta kommentoida äärikylmää kuukausittaista säätä oikeilla termeillä koska se aiheuttaisi epäilyvyöryn että ilmasto ei lämpenekään.

  51. Matti
    15/03/2013 16:21

    Näköjään tilastonikkarit on innoissaan kun saadaan näinkin kylmä maaliskuu ja päästään taas tavoittelemaan jotain kyseenalaisia ennätyksiä. Ens maaliskuussa sitten 30 astetta lämmintä kiitos 🙂 No, jos jotain positiivista tuosta voi sanoa, niin 2010 oli vielä kylmempi maaliskuu(?) ja kesäkuun loppu-elokuun alku oli vastaavasti kuuma. Ja toinen positiivinen asia on että aurinko paistanut melkein joka päivä.

  52. El Tiempo
    17/03/2013 01:51

    Joopa joo – jotkut saavat jotain ihme fiboja tuijottaessaan lämpömittaria ikkunan takaa: kuinka alas se taas laskeekaan – aahh!
    Kun ei tarvitse arkipäivästä välittää, eikä muista ihmisistä, sairaista, sydänvaivaisista, astmaatikoista, tai muuten kylmälle herkistyneistä. Ei kasvavista ongelmista: kaikki on jäässä ja mikään ei toimi, auto ei käy ja talo ei lämpiä, jokainen aste maksaa maltaita – ei hel… – miten kukaan täysijärkinen voi tällaista toivoa?
    Pohjolassa eletään ja tätä on välillä kestettävä, mutta että jotkut tämän perään hirveästi hehkuttavat, on pelkästään perverssiä! Tulis vaan se kevät ja pieni helpotus. Saakeli sentään, että viis kuukautta vuodesta tätä kärsimystä ei kaikille riitä…
    Mutta muuten – ensikertalaisena kommentoijana, mutta aktiivisena lukijana – tätä blogia on ollut kiva seurata – hienoa saada sääasioista syvempääkin tietoa, kuin mitä lehtien ja tv:n tiedoituksissa tarjotaan. Jatka Pauli samaan malliin, mutta jos toivoa saa, niin ehkä hiukan useammin voisi päivittää. Esim. parin viikon välein.

    • janne
      17/03/2013 14:37

      Muista kuitenkin se tosiasia että kylmyyttä vastaan voit suojautua TOISIN KUIN kuumuutta vastaan. Kyl se kevät vielä tulee, toivottavasti lumet sulais auringon lämmössä kuin jossain tyyliin +5 astetta ja vesisadetta. Kevättulvista tulee muuten aikamoiset. Onks kukaan jo miettinyt eri skenaarioita tulvien suhteen, esim täällä Uudellamaalla toi Vantaanjoki tahtoo tulvia.

      • El Tiempo
        18/03/2013 10:37

        Kuumuutta?? – Olen pari kertaa ollut Espanjassa ja Kreikassa keskikesällä ja siellä on todella kuuma. Suomessa on oikeasti kuuma muutaman kerran vuosikymmenessä, enkä minä sitä kaipaa. Ja vaikka suomalaisesta helteestä (25-29°) tykkäänkin, en sellaista kehtaa ainakaan julkisesti ruveta toivomaan, koska tiedän, että monet kärsivät. Ihmiselämälle ihanteellista on 20-25 astetta (useimmille), siihenhän sisätiloissakin pyritään. Kaikki sen alle vaatii enemmän, tai vähemmän suojautumista. Ja mitä ihanaa suojautumisessa on?
        Sitä paitsi Suomessakin pakkanen tappaa paljon enemmän ihmisiä, kuin helle.
        – Se, mikä minua nimenomaan masentaa, että jotkut kaipaavat näitä ääriolosuhteita, ihmiselle ja muullekin luonnolle vihamielisiä lämpötiloja ja myrskyjä ym.
        Sääli heille, ettei meillä ole tulivuoria, maanjäristyksiä, tsunameita – heinäsirkatkin ovat aika vaatimattomia. Eivät pääse näitäkään vitsauksia läheltä todistamaan.
        – Kyllähän se kevät tulee, aina on tullut, mutta kallista lystiä on tämä pakkaselta suojautuminen, onneksi sentään aurinko on jaksanut paistaa 🙂

  53. Teemu
    17/03/2013 12:12

    El Tiempo :Joopa joo – jotkut saavat jotain ihme fiboja tuijottaessaan lämpömittaria ikkunan takaa: kuinka alas se taas laskeekaan – aahh!Kun ei tarvitse arkipäivästä välittää, eikä muista ihmisistä, sairaista, sydänvaivaisista, astmaatikoista, tai muuten kylmälle herkistyneistä. Ei kasvavista ongelmista: kaikki on jäässä ja mikään ei toimi, auto ei käy ja talo ei lämpiä, jokainen aste maksaa maltaita – ei hel… – miten kukaan täysijärkinen voi tällaista toivoa?Pohjolassa eletään ja tätä on välillä kestettävä, mutta että jotkut tämän perään hirveästi hehkuttavat, on pelkästään perverssiä! Tulis vaan se kevät ja pieni helpotus. Saakeli sentään, että viis kuukautta vuodesta tätä kärsimystä ei kaikille riitä…Mutta muuten – ensikertalaisena kommentoijana, mutta aktiivisena lukijana – tätä blogia on ollut kiva seurata – hienoa saada sääasioista syvempääkin tietoa, kuin mitä lehtien ja tv:n tiedoituksissa tarjotaan. Jatka Pauli samaan malliin, mutta jos toivoa saa, niin ehkä hiukan useammin voisi päivittää. Esim. parin viikon välein.

    Aika matala kipukynnys jos ei tällaista herkkua siedä..:) Lienet unohtanut, että kaikkinensa pohjoiseen sijaintiin nähden tässä maassa on poikkeuksellisen korkeat lämpötilat varsinkin talvisin, vrt. vaikka Kanada, Alaska, Venäjä.

    • El Tiempo
      18/03/2013 10:43

      Se on totta ja iän myötä vaan madaltuu. Ja sen verran matala myös palkkataso, että joutuu oikeasti miettimään, onko kohta enää varaa lämmitää taloa ollenkaan, jos talvet tällaisina jatkuu ja energian hinta vaan nousee.
      Jos täällä olisi talvet, kuin em. paikoissa, täällä ei asuisi juuri ketään, kuten ei noissakaan paikoissa. Paitsi ehkä Siperiassa, mihin porukkaa on pakolla siirretty…

  54. Kari
    17/03/2013 16:02

    Eniten minua huvittaa kaikissa sääkeskusteluissa se, että kun joku toivoo tiettyä säätyyppiä, niin joltain menee aina herne nenuun, jos se toivomus ei vastaa omaa mieltymystä. Voisin ehkä ymmärtää noita avautumisia, jos niillä toiveilla olisi oikeasti joku vaikutus vallitsevaan/tulevaan säätilaan. Ainakin vielä sää on juuri sellainen kuin se kulloinkin sattuu olemaan. Jatkakaa vaan 😀

    • El Tiempo
      18/03/2013 10:51

      Mieltymyksistä viis. Vaikka joskus olen päättänytkin olla kinaamatta makuasioista masokistien kanssa, niin epäsuotuisten olosuhteiden julkisesti toivominen on minusta yksinkertaisesti moraalitonta, vaikkei se säihin mitään tietenkään vaikuta.
      ”Toivottavasti mahdollisimman moni tyhmä uusavuton palelluttaa itsensä, mielellään joku sais jäätyä hengiltäkin” – Eikö kuullostakin sympaattiselta… 🙂

  55. Tapio R
    17/03/2013 17:28

    Helsingin seudulla oli pahat kevättulvat toukokuussa 1966. Talvi oli kylmä ja runsasluminen ja edellinen kesä viileä ja sateinen. Kevät tuli myöhään, vaikka maaliskuun lopulla ja huhtikuun alussa oli muutama keväisen lämmin päivä. Sää kylmeni uudelleen huhtikuun toisella viikolla ja kahden viikon ajan oli pakkasta päivälläkin ylimmän lämpötilan jäädessä ajoittain -10° alapuolelle. Huhtikuun viimeisellä viikolla sää lämpeni nopeasti ja vappuna mitattiin Etelä- ja Keski-Suomessa yleisesti +10°. Vapun jälkeisen viikon lopulla päästiin jo lähelle +20°. Toukokuun 18. – 20. päästiin jo lähelle hellelukemia, mutta sen jälkeen sää jälleen muuttui koleaksi lounaasta saapuneen kylmän rintaman jälkeen. Rintaman yhteydessä esiintyi ukkosta yleisesti. Rintaman jälkeisessä koleassa ilmamassassa esiintyi myös heikkoja ukkosia. Koska lunta oli runsaasti, niin Vantaa tulvi voimakkaasti Helsingin pohjoisissa kaupunginosissa kaupunginosissa toukokuun ensimmäisellä ja toisella viikolla. Myös muualla, erityisesti Länsi-Suomessa ja Etelä-Lapissa oli tulvat, jotka saivat aikaan suuria vahinkoja mm. rakennuksiHelsingin seudulla oli pahat kevättulvat toukokuussa 1966. Talvi oli kylmä ja runsasluminen ja edellinen kesä viileä ja sateinen. Kevät tuli myöhään, vaikka maaliskuun lopulla ja huhtikuun alussa oli muutama keväisen lämmin päivä. Sää kylmeni uudelleen huhtikuun toisella viikolla ja kahden viikon ajan oli pakkasta päivälläkin ylimmän lämpötilan jäädessä ajoittain -10° alapuolelle. Huhtikuun viimeisellä viikolla sää lämpeni nopeasti ja vappuna mitattiin Etelä- ja Keski-Suomessa yleisesti +10°. Vapun jälkeisen viikon lopulla päästiin jo lähelle +20°. Toukokuun 18. – 20. päästiin jo lähelle hellelukemia, mutta sen jälkeen sää jälleen muuttui koleaksi lounaasta saapuneen kylmän rintaman jälkeen. Rintaman yhteydessä esiintyi ukkosta yleisesti. Rintaman jälkeisessä koleassa ilmamassassa esiintyi myös heikkoja ukkosia. Koska lunta oli runsaasti, niin Vantaa tulvi voimakkaasti Helsingin pohjoisissa kaupunginosissa kaupunginosissa toukokuun ensimmäisellä ja toisella viikolla. Myös muualla, erityisesti Länsi-Suomessa ja Etelä-Lapissa oli tulvat, jotka saivat aikaan suuria vahinkoja mm. rakennuksiHelsingin seudulla oli pahat kevättulvat toukokuussa 1966. Talvi oli kylmä ja runsasluminen ja edellinen kesä viileä ja sateinen. Kevät tuli myöhään, vaikka maaliskuun lopulla ja huhtikuun alussa oli muutama keväisen lämmin päivä. Sää kylmeni uudelleen huhtikuun toisella viikolla ja kahden viikon ajan oli pakkasta päivälläkin ylimmän lämpötilan jäädessä ajoittain -10° alapuolelle. Huhtikuun viimeisellä viikolla sää lämpeni nopeasti ja vappuna mitattiin Etelä- ja Keski-Suomessa yleisesti +10°. Vapun jälkeisen viikon lopulla päästiin jo lähelle +20°. Toukokuun 18. – 20. päästiin jo lähelle hellelukemia, mutta sen jälkeen sää jälleen muuttui koleaksi lounaasta saapuneen kylmän rintaman jälkeen. Rintaman yhteydessä esiintyi ukkosta yleisesti. Rintaman jälkeisessä koleassa ilmamassassa esiintyi myös heikkoja ukkosia. Koska lunta oli runsaasti, niin Vantaa tulvi voimakkaasti Helsingin pohjoisissa kaupunginosissa kaupunginosissa toukokuun ensimmäisellä ja toisella viikolla. Myös muualla, erityisesti Länsi-Suomessa ja Etelä-Lapissa oli tulvat, jotka saivat aikaan suuria vahinkoja mm. rakennuksiHelsingin seudulla oli pahat kevättulvat toukokuussa 1966. Talvi oli kylmä ja runsasluminen ja edellinen kesä viileä ja sateinen. Kevät tuli myöhään, vaikka maaliskuun lopulla ja huhtikuun alussa oli muutama keväisen lämmin päivä. Sää kylmeni uudelleen huhtikuun toisella viikolla ja kahden viikon ajan oli pakkasta päivälläkin ylimmän lämpötilan jäädessä ajoittain -10° alapuolelle. Huhtikuun viimeisellä viikolla sää lämpeni nopeasti ja vappuna mitattiin Etelä- ja Keski-Suomessa yleisesti +10°. Vapun jälkeisen viikon lopulla päästiin jo lähelle +20°. Toukokuun 18. – 20. päästiin jo lähelle hellelukemia, mutta sen jälkeen sää jälleen muuttui koleaksi lounaasta saapuneen kylmän rintaman jälkeen. Rintaman yhteydessä esiintyi ukkosta yleisesti. Rintaman jälkeisessä koleassa ilmamassassa esiintyi myös heikkoja ukkosia. Koska lunta oli runsaasti, niin Vantaa tulvi voimakkaasti Helsingin pohjoisissa kaupunginosissa kaupunginosissa toukokuun ensimmäisellä ja toisella viikolla. Myös muualla, erityisesti Länsi-Suomessa ja Etelä-Lapissa oli tulvat, jotka saivat aikaan suuria vahinkoja mm. rakennuksille.

  56. Tapio R
    17/03/2013 17:31

    Mistähän se otti taas moneen kertaan peräkkäin, vaikka painoin vain yhden kerran?

    • Tapio R
      17/03/2013 17:35

      Toivottavasti Pauli pystyisi moderoimaan ylimääräiset hännät edellisestä kirjoituksestani, ettei sama toistuisi suotta moneen kertaan.

      • janne
        17/03/2013 17:43

        Kiitos vastauksesta tai oikeastaan vastauksista :), kyl siit hyvin sai selvää. Olit muuten kirjoittanut hyvin ja melko tarkkaan kyseisen ajan säätapahtumista. Toivotaan vaan et porukka varautuu mahdollisiin pahoihinkin tulviin. Esim. viime vuoden maaliskuu oli selvästi lämpimämpi ja lumet suli pitkällä aikavälillä.
        Selallasta vielä et miten lämpimäksi sää voi muuttua kun lunta on näin paljon maassa? Voidaanko auringossa päästä jo selvästi yli 10 asteen?

    • Kari
      17/03/2013 18:41

      Täällä Satakunnassa kevään 1966 tulva on varmaan ollut melkoinen. Kokemäenjoen ennätysvirtaama Harjavallan voimalaitoksen kohdalla on toukokuun 5:ltä kyseisenä vuonna (918 m3/s). Viime vuosien syystulvien aikaan maksimit ovat pyörineet muistaakseni 700-800 välillä. Tiedustelin joskus SYKEstä (Suomen ympäristökeskuksesta) tuon kevään lumen vesiarvoja ja Lounais-Suomessa lumen vesiarvo oli maaliskuun lopulla jopa 200 mm!

      Tällä hetkellä täälläpäin mennään noin 100 mm korvilla. Vettä riittää tulviksi asti toki tuostakin, jos sulaminen tapahtuu äkkiä.

      • Lasse
        17/03/2013 19:28

        Helsingistä löysin nämä pylväät. 1966 aikamoinen piikki. Viimeinen pylväs 2011. http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=123510&lan=FI

      • El Tiempo
        22/03/2013 01:22

        Kyllä näin oli. Jos jotain lapsuudestani ilmaston puolesta muistan, niin kyllä 65-66 talvi (ja kevät) oli ikimuistoinen. Satakunnassa kun oltiin, niin oli jokajouluinen jännittäminen, että onko lunta, vai ei… Mutta tuolloin sitä todella oli, lisää tuli kaiken aikaa läpi talven ja pakkastakin riitti. Lapsilla oli tietenkin kivaa, aikuisilta ei kysytty.
        Kevät tuli juuri ennen vappua ja todella rytinällä. Pelloista tuli järviä, joita ei kotiseudullamme muutoin ollut lainkaan. Taajamamme keskustakin oli osittain veden saartama, isoveljeni pelasti hukkumasta jonkun naapurin pojan, joka oli polkupyörineen uponnut tulvan kätkemään ojaan. Pari valtatiesiltaakin olivat ihan siinä ja siinä – sortumisvaarassa äkkiä lähteneiden jäiden takia…
        Ei ole sen koommin koettu, muistelen silloin vanhempien ihmisten kertoneen, että joskus 30-luvulla olis ollut jotain vastaavaa.
        Mutta aivan mahtavaa Tapio R, miten paljon sinulla on asioita muistissa, kiitos sullekin!

  57. Lasse
    17/03/2013 18:45

    Jannelle tiedoksi että 10.5.2010 Kittilään ennustettiin +25 astetta muutaman päivän varoituksella kun ennusteketkellä oli vielä 81 cm lunta. En muista miten korkealle sitten nousi. (vanha twiitti löytyi)

  58. Tapio R
    17/03/2013 21:45

    Helatorstaina 13.5.2010 saapui lämmin ritama kaakosta. Mikkeliin ja Otavaan lämmin ilma saapui klo 16. tienoilla. Sää muuttui koleasta koillisvirtauksesta em. aikaan nopeasti autereisen sameaksi ja kaakossa näkyivät ukkospilvien huiput, kun läksin saunaan klo 17. aikaan. Seuraavana yönä olikin oikeastaan kesän ainoa kunnon ukkonen Otavassa eikä tämäkään ollut mikään voimakas. Perjantaina helle levisi jo Ouluun saakka ja Kruunupyyssä lähellä Kokkolaa lämpötila nousi 30° tienoille. Itse läksin perjantaiaamuna Tampereelle jakamaan palkintoja FC Ilveksen otteluun ja junayhteydet oli sekaisin edellisen yön ukkosen takia. Salamoiden aiheuttaman turvalaitevian takia VR laittoi minut Lahdessa taksiin, jolla kyyti taittui Hämeenlinnan kautta Tampereelle. Tampereella oli perjantai-iltapäivällä heikkoja paikallisia sadekuuroja ja lämpötila oli hellelukemissa. Jatkoin ottelun jälkeen yöjunalla Ouluun, josta aamujunalla Kajaanin kautta Mikkeliin. Kajaanin seudulla oli lauantaina 15.5 aamuyhdeksän tienoilla voimakkaitakin sadekuuroja. Myös Mikkelin lounaispuolella liikkui sade- ja ukkoskuuroja lauantaina klo 16. – 19. välillä, kun tulin kotiin.

  59. LJ
    18/03/2013 16:15

    1963 maaliskuu oli Turun seudulla kylmä ja ajoittain aurinkoinen. Lunta oli runsaasti ja huhtikuussa olikin melkoisia kevättulvia. Toukokuun lopussa virtasi Venäjältä hetkellisesti hyvin lämmintä ilmaa. Tilanne toistui kesällä 1963 muutaman kerran, itse pidin kesää hyvin miellyttävänä 😉 (aloittelin vasta tätä ”harrastelijameteorologin” uraa) 😉

    Kevät 1966 oli samantyyppinen, lunta tosin oli vieläkin enemmän ja tulvat harvinaisen voimakkaita Lounais-Suomessakin. Talvi 1965-66 on jäänyt yhtenä kovimmista mieleeni, voi tietysti johtua siitäkin, että silloin tuli asuttua huterassa puutalossa. Infrastruktuuri oli monella silloin ihan muuta kuin nykyään. Salmensuu antoi ainoana TV-analyyseja – ja olikohan mustavalkoisessa 2 vai 3 kanavaa, nekin vaativat jotain TES-antennia jos 1-kanava ei riittänyt 😉

    Nyt tosiaan näyttää siltä, että kylmät ilmat jatkunevat muutaman viikon. Mielenkiintoista nähdä korreloiko tämä siihen, että loippukeväällä/kesällä vahva korkeapaine Venäjällä ohjaisi lämmintä mannerilmaa tänne…

    • Tapio R
      18/03/2013 23:41

      Vietin kesän 1963 Helsingissä. Tulin Helsinkiin 4. maaliskuuta ja olin yhtäjaksoisesti joulukuun 18nteen lukuunottamatta muutamaa päivää, jolloin kävin Mikkelissä. Maaliskuu oli Helsingissäkin kylmänlainen samoin huhtikuu ja lunta oli melko paljon. Nämä 2 kuukautta eivät kovin aurinkoisia olleet. Sumupilveä melko usein huhtikuussa. Vappuna satoi Hesassa vettä. Etelä-Lapissa oli tuonakin keväänä paha tulva toukokuun 20. tienoilla. Monia rakennuksia kastui tulvavedestä ja joitakin jäät jopa siirsivät. Helsingissä alkoi sää lämmetä äitienpäivänä, joka oli 12.5. Silloin alkoi kaakosta virrata lämmintä ilmaa ja seuraavana yönä Suomenlahden yli nousi kevään ensimmäinen ukkonen. Lämmin sää jatkui Helsingissä 30nteen toukokuuta. Helatorstaina 23.5. alkoi Venäjältä virrata vielä lämpimämpää ilmaa ja rintaman yhteydessä esiintyi ukkosia sisämaassa. Helsinkiin sattui vain pilven reuna, joka antoi vettä muutaman pisaran. Helsingissä oli tuona kesänä poikkeavan aurinkoista. Lienee yksi aurinkoisimpia alku- ja keskikesiä, mitä tunnetaan. Päivät oli aurinkoisia, mutta vähän ennen puoltayötä nousi usein mereltä ukkonen. Tämä rytmi alkoi jo äitienpäivien aikaan ja jatkuin lyhyin keskeytyksin elokuun puolelle saakka. Toukokuun 29. mitattiin Helsingissä 27°. Seuraavana päivänä iltapäivällä saapui kylmä rintama koillisesta ukkosen kanssa. Helluntai, kesäkuun 2.-3. Oli kolea ja esiintyi raekuuroja. Lunta en nähnyt, vaikka Ilmatieteen Laitoksella kerrottiin sitäkin nähdyn. Kesäkuussa matalapaineet kulkivat luoteesta kaakkoon Itä-Suomen ylitse, mutta Helsinki pysyi koko kesäkuun ajan lämpimämmän ilmamassan alueella ja aurinko paistoi päivisin lähes pilvettömältä taivaalta. Lämmin säätyyppi jatkui syyskuun 20nnen tienoille saakka. Elokuun 1.-2. päivinä mitattiin 30° lämpötiloja eri puolilla Suomea. Helsingissä merituuli piti ilmaa muutaman asteen viileämpänVietin kesän 1963 Helsingissä. Tulin Helsinkiin 4. maaliskuuta ja olin yhtäjaksoisesti joulukuun 18nteen lukuunottamatta muutamaa päivää, jolloin kävin Mikkelissä. Maaliskuu oli Helsingissäkin kylmänlainen samoin huhtikuu ja lunta oli melko paljon. Nämä 2 kuukautta eivät kovin aurinkoisia olleet. Sumupilveä melko usein huhtikuussa. Vappuna satoi Hesassa vettä. Etelä-Lapissa oli tuonakin keväänä paha tulva toukokuun 20. tienoilla. Monia rakennuksia kastui tulvavedestä ja joitakin jäät jopa siirsivät. Helsingissä alkoi sää lämmetä äitienpäivänä, joka oli 12.5. Silloin alkoi kaakosta virrata lämmintä ilmaa ja seuraavana yönä Suomenlahden yli nousi kevään ensimmäinen ukkonen. Lämmin sää jatkui Helsingissä 30nteen toukokuuta. Helatorstaina 23.5. alkoi Venäjältä virrata vielä lämpimämpää ilmaa ja rintaman yhteydessä esiintyi ukkosia sisämaassa. Helsinkiin sattui vain pilven reuna, joka antoi vettä muutaman pisaran. Helsingissä oli tuona kesänä poikkeavan aurinkoista. Lienee yksi aurinkoisimpia alku- ja keskikesiä, mitä tunnetaan. Päivät oli aurinkoisia, mutta vähän ennen puoltayötä nousi usein mereltä ukkonen. Tämä rytmi alkoi jo äitienpäivien aikaan ja jatkuin lyhyin keskeytyksin elokuun puolelle saakka. Toukokuun 29. mitattiin Helsingissä 27°. Seuraavana päivänä iltapäivällä saapui kylmä rintama koillisesta ukkosen kanssa. Helluntai, kesäkuun 2.-3. Oli kolea ja esiintyi raekuuroja. Lunta en nähnyt, vaikka Ilmatieteen Laitoksella kerrottiin sitäkin nähdyn. Kesäkuussa matalapaineet kulkivat luoteesta kaakkoon Itä-Suomen ylitse, mutta Helsinki pysyi koko kesäkuun ajan lämpimämmän ilmamassan alueella ja aurinko paistoi päivisin lähes pilvettömältä taivaalta. Lämmin säätyyppi jatkui syyskuun 20nnen tienoille saakka. Elokuun 1.-2. päivinä mitattiin 30° lämpötiloja eri puolilla Suomea. Helsingissä merituuli piti ilmaa muutaman asteen viileämpänVietin kesän 1963 Helsingissä. Tulin Helsinkiin 4. maaliskuuta ja olin yhtäjaksoisesti joulukuun 18nteen lukuunottamatta muutamaa päivää, jolloin kävin Mikkelissä. Maaliskuu oli Helsingissäkin kylmänlainen samoin huhtikuu ja lunta oli melko paljon. Nämä 2 kuukautta eivät kovin aurinkoisia olleet. Sumupilveä melko usein huhtikuussa. Vappuna satoi Hesassa vettä. Etelä-Lapissa oli tuonakin keväänä paha tulva toukokuun 20. tienoilla. Monia rakennuksia kastui tulvavedestä ja joitakin jäät jopa siirsivät. Helsingissä alkoi sää lämmetä äitienpäivänä, joka oli 12.5. Silloin alkoi kaakosta virrata lämmintä ilmaa ja seuraavana yönä Suomenlahden yli nousi kevään ensimmäinen ukkonen. Lämmin sää jatkui Helsingissä 30nteen toukokuuta. Helatorstaina 23.5. alkoi Venäjältä virrata vielä lämpimämpää ilmaa ja rintaman yhteydessä esiintyi ukkosia sisämaassa. Helsinkiin sattui vain pilven reuna, joka antoi vettä muutaman pisaran. Helsingissä oli tuona kesänä poikkeavan aurinkoista. Lienee yksi aurinkoisimpia alku- ja keskikesiä, mitä tunnetaan. Päivät oli aurinkoisia, mutta vähän ennen puoltayötä nousi usein mereltä ukkonen. Tämä rytmi alkoi jo äitienpäivien aikaan ja jatkuin lyhyin keskeytyksin elokuun puolelle saakka. Toukokuun 29. mitattiin Helsingissä 27°. Seuraavana päivänä iltapäivällä saapui kylmä rintama koillisesta ukkosen kanssa. Helluntai, kesäkuun 2.-3. Oli kolea ja esiintyi raekuuroja. Lunta en nähnyt, vaikka Ilmatieteen Laitoksella kerrottiin sitäkin nähdyn. Kesäkuussa matalapaineet kulkivat luoteesta kaakkoon Itä-Suomen ylitse, mutta Helsinki pysyi koko kesäkuun ajan lämpimämmän ilmamassan alueella ja aurinko paistoi päivisin lähes pilvettömältä taivaalta. Lämmin säätyyppi jatkui syyskuun 20nnen tienoille saakka. Elokuun 1.-2. päivinä mitattiin 30° lämpötiloja eri puolilla Suomea. Helsingissä merituuli piti ilmaa muutaman asteen viileämpänVietin kesän 1963 Helsingissä. Tulin Helsinkiin 4. maaliskuuta ja olin yhtäjaksoisesti joulukuun 18nteen lukuunottamatta muutamaa päivää, jolloin kävin Mikkelissä. Maaliskuu oli Helsingissäkin kylmänlainen samoin huhtikuu ja lunta oli melko paljon. Nämä 2 kuukautta eivät kovin aurinkoisia olleet. Sumupilveä melko usein huhtikuussa. Vappuna satoi Hesassa vettä. Etelä-Lapissa oli tuonakin keväänä paha tulva toukokuun 20. tienoilla. Monia rakennuksia kastui tulvavedestä ja joitakin jäät jopa siirsivät. Helsingissä alkoi sää lämmetä äitienpäivänä, joka oli 12.5. Silloin alkoi kaakosta virrata lämmintä ilmaa ja seuraavana yönä Suomenlahden yli nousi kevään ensimmäinen ukkonen. Lämmin sää jatkui Helsingissä 30nteen toukokuuta. Helatorstaina 23.5. alkoi Venäjältä virrata vielä lämpimämpää ilmaa ja rintaman yhteydessä esiintyi ukkosia sisämaassa. Helsinkiin sattui vain pilven reuna, joka antoi vettä muutaman pisaran. Helsingissä oli tuona kesänä poikkeavan aurinkoista. Lienee yksi aurinkoisimpia alku- ja keskikesiä, mitä tunnetaan. Päivät oli aurinkoisia, mutta vähän ennen puoltayötä nousi usein mereltä ukkonen. Tämä rytmi alkoi jo äitienpäivien aikaan ja jatkuin lyhyin keskeytyksin elokuun puolelle saakka. Toukokuun 29. mitattiin Helsingissä 27°. Seuraavana päivänä iltapäivällä saapui kylmä rintama koillisesta ukkosen kanssa. Helluntai, kesäkuun 2.-3. Oli kolea ja esiintyi raekuuroja. Lunta en nähnyt, vaikka Ilmatieteen Laitoksella kerrottiin sitäkin nähdyn. Kesäkuussa matalapaineet kulkivat luoteesta kaakkoon Itä-Suomen ylitse, mutta Helsinki pysyi koko kesäkuun ajan lämpimämmän ilmamassan alueella ja aurinko paistoi päivisin lähes pilvettömältä taivaalta. Lämmin säätyyppi jatkui syyskuun 20nnen tienoille saakka. Elokuun 1.-2. päivinä mitattiin 30° lämpötiloja eri puolilla Suomea. Helsingissä merituuli piti ilmaa muutaman asteen viileämpänä.

      • Tapio R
        18/03/2013 23:44

        Taas tekee moneen kertaan.

  60. Jeppe
    18/03/2013 18:56

    Liian aikaista sanoa varmuudella vielä tässä vaiheessa, mutta 16 vuorokauden GFS-ennuste on jo useamman päivän ajan ollut sitä mieltä, että maaliskuun huhtikuun vaihteessa säätilaan olisi tulossa muutos. Kylmä ilmavirtaus antaisi silloin viimeinkin periksi ja ilmavirtaus vaihtuisi lämpimämpään etelän ja lounaan suunnalta puhaltavaksi ilmavirtaukseksi. Ennusteiden mukaan toteutuessaan tuo tarkoittaisi talvisten kelien vaihtumista keväisiksi, päivällä plussaa likipitäen koko maassa, ehkä yölläkin. Saa nähdä miten käy.

    • janne
      18/03/2013 19:14

      Toivotaan parasta, mikä on arviolta todennäköisyys tuolle?

  61. Teemu
    18/03/2013 22:23

    janne :Toivotaan parasta, mikä on arviolta todennäköisyys tuolle?

    Parviajot pitäisi keskilämpötilat vielä pakkasella huhtikuun alussakin. GFS:n parviajo olisi käymässä lämpimän puolella kuun vaihteessa, mutta kääntyisi kylmempään päin uudelleen.

    • janne
      19/03/2013 16:18

      Milta sivulta saat noita valmiita GFS-malleja enkuksi, olis kiva käydä iteki tsekkaa? Kiitos jo etukäteen!!

  62. Jussi
    19/03/2013 08:14

    ECMWF enteilee keskimääräistä kylmempää kolmelle ensimmäiselle viikolle, mutta kyllä pikemminkin näyttää siltä, että tuossa pääsiäisen alla vaihtuu keskimääräisen säätyypin suuntaan. Maalis-huhtikuun vaihteessahan keskimäärin vuorokauden ylin on Helsingissä noin +4 astetta, tälläkin viikolla noin +2 astetta. CFSv2 ei tällä hetkellä tarjoa suurempaa poikkeamaa suuntaan tai toiseen huhtikuulle, eikä esim. Meteoinfon eli venäläisten sivullakaan isompia poikkeamia ole.

  63. Antti
    19/03/2013 10:10

    En kyllä usko enkä toivo, että tästä maaliskuusta tulee yhtä hyytävän kylmä kuin 1963. Itse muistan tuon maaliskuun aurinkoisena ensimmäistä lauhempaa viikkoa lukuunottamatta. Viimeiset ennusteet ovat jo lieventäneet usealla asteella tämän loppuviikonkin ennusteita parin päivän takaisiin nähden. Jotenkin on sellainen tutina, että keväästä voisi muuten muodostua tuon kaltainen kuin 50 vuotta sitten. Huhtikuussa vesisadejakso ja sen jälkeen toukokuussa hyvin lämmintä.
    Pitkät ennusteet ovat ennustaneet kylmää koko kevääksi, mutta sellaista ei ole tapahtunut viimeisen 50 vuoden aikana, että kaikki kevätkuukaudet oliviat olleet selvästi normaalia kylmempiä täällä etelässä. 1987 nyt lähinnä, mutta ei huhtikuu silloinkaan paljon normaalista poikennut. Kokonaisuusessaan lämpimiä keväitä on ollut useampi ja myös hyvin kylmiä syksyjä, varsinkin 1973 ja 1993.
    Joku tuossa muisti, että 2005 pakkaset olisivat jatkuneet maaliskuun loppuun. Täällä etelässä kevät alkoi 25.3. vaiheilla ja viimeisellä viikolla oli jo lähes +10 asteen päiviä pari.

    • Tapio R
      19/03/2013 19:12

      Kylmiä keväitä oli vuosina 1955 ja 1958. Kovin lämmin ei ollut myöskään 1962, joka muistutti hyvin paljon kevättä 1987.

  64. Lasse
    19/03/2013 17:26

    Nopeat heilahdukset nyt kyllä mahdollisia. AO sukeltaa nyt -5,5:een ja eihän se voi olla kovin stabiili tilanne, joten nopeasti se sieltä myös nousee. Mielenkiintoinen heilahdusliike. En osaa sanoa miten poikkeuksellinen -5.5 on, tänä talvena tähän astinen pohjanoteeraus ollut -3,5.

  65. Niko
    19/03/2013 18:43

    Iltalehden sääsivut ennustaa Helsinkiin pääsiäisen tienoille jo +5 lämmintä

  66. Niko
    19/03/2013 18:46

    Iltalehden sääsivut ennustaa Helsinkiin pääsiäiseksi +5 lämmintä

    http://www.iltalehti.fi/saa/?100658225/Suomi/Etelä-Suomi/Helsinki

  67. Tuomo T.
    20/03/2013 08:23

    Lämpeneminen on pian ovella, mutta vähän epäselvää on, missä vaiheessa se tapahtuu. Ainakaan se ei ole yhtä radikaali lämpeneminen kuin maaliskuun lopulla 2005, kun tosiaan taisi kylmän alkukuun jälkeen kohota lähelle 10 astetta. Nyt kun katsoo CFS-ennusteita, niin aika selvästi näyttää, että viimeistään pääsiäisviikonloppuna nousisi noin +5:een etelässä. Sehän ei olisi epätavallista. kun etelässä keskivertolukemat huhtikuun taitteessa ovat suurin piirtein sitä luokkaa, ja yli 10 asteen lukemiakin on mitattu – jopa yli +17 C maaliskuussa 2007!

  68. Teemu
    21/03/2013 07:39

    Tuomo T. :
    Lämpeneminen on pian ovella, mutta vähän epäselvää on, missä vaiheessa se tapahtuu. Ainakaan se ei ole yhtä radikaali lämpeneminen kuin maaliskuun lopulla 2005, kun tosiaan taisi kylmän alkukuun jälkeen kohota lähelle 10 astetta. Nyt kun katsoo CFS-ennusteita, niin aika selvästi näyttää, että viimeistään pääsiäisviikonloppuna nousisi noin +5:een etelässä. Sehän ei olisi epätavallista. kun etelässä keskivertolukemat huhtikuun taitteessa ovat suurin piirtein sitä luokkaa, ja yli 10 asteen lukemiakin on mitattu – jopa yli +17 C maaliskuussa 2007!

    Saas nähdä juu miten käy. Nyt näyttäisi, että pysyttäisiin keskiarvoltaan pakkasten puolella pääsiäisviikonloppunakin.

  69. Tapio R
    21/03/2013 13:05

    On ollut tosi kylmiä keväitä. Aikaisemmin mainitsin vuodet 1958 ja 1955. 1955 kesästä tuli kuiva ja lämmin. Lämpimät säät ovat alkaneet juhannuksen jälkeen. Vähän ennen juhannusta satanut vielä räntää. Tuttavani kertoi käyneensä pilkillä vielä äitienpäivänä Ristiinassa. 1958 kesästä tuli viileä ja epävakainen. Tunnetaan myös kylmä kevät v. 1867, jolloin talvi jatkui kesäkuun lopulle saakka. Toukokuu oli täysi talvikuukausi lähinnä helmikuuhun verrattava. Jäät lähteneet järvistä vasta juhannuksen jälkeen. Edellinen talvi ollut kylmä ja kesä 1866 viileä sekä sateinen. 1860-luvulla on ollut useita viileitä ja sateisia kesiä.

    • Nimetön
      24/03/2013 20:03

      Tuo kevät 1867 on kyllä ollut aivan käsittämätön.Kai se ilmastokin sitten on muuttunut, koska tuollaista on lähes mahdoton kuvitella 2000-luvulle.

  70. Teemu
    21/03/2013 13:43

    Tapio R :
    On ollut tosi kylmiä keväitä. Aikaisemmin mainitsin vuodet 1958 ja 1955. 1955 kesästä tuli kuiva ja lämmin. Lämpimät säät ovat alkaneet juhannuksen jälkeen. Vähän ennen juhannusta satanut vielä räntää. Tuttavani kertoi käyneensä pilkillä vielä äitienpäivänä Ristiinassa. 1958 kesästä tuli viileä ja epävakainen. Tunnetaan myös kylmä kevät v. 1867, jolloin talvi jatkui kesäkuun lopulle saakka. Toukokuu oli täysi talvikuukausi lähinnä helmikuuhun verrattava. Jäät lähteneet järvistä vasta juhannuksen jälkeen. Edellinen talvi ollut kylmä ja kesä 1866 viileä sekä sateinen. 1860-luvulla on ollut useita viileitä ja sateisia kesiä.

    1800-luvun alku oli todellakin ns. pikkujääkauden aikaa. Silloin lunta oli maassa ilmeisesti etelässäkin vielä toukokuun lopulla ja kesäkuussakin. Kovin vaikea nähdä, että näin viileälle päädytään, voisi olla aika järkytys ”nykyihmiselle”..:)

  71. Jykä
    22/03/2013 10:17

    Taitaa tosiaan tulla kylmin maaliskuu 50 vuoteen. Näin ainakin Helsingissä.

  72. Matti
    22/03/2013 11:50

    Ohoh! ECMWF näyttää jo pikkuhiljaa ilmamassan lämpenemisen merkkejä tästä eteenpäin. Huvittavaa ajatella, että helmikuussa ilmamassan lämpötila oli ajoittain jopa 20 astetta lämpimämpää mitä suomen päällä tänään. Ei siis vielä mitään kummallisempaa, mutta 10 astetta näyttäisi lämpötilan nousevan. Trendi on siis oikea.

    • Juhani
      22/03/2013 14:21

      Mutta ei noista malleista mitään kovin keväistä säätä löydä vielä ainakaan 10 vuorokauteen. Toki ilmamassa jonkin verran lämpimämpää on kuin viime aikoina, mutta vuorokauden keskilämpötilat näyttävät pysyvän edelleen tuhdisti pakkasen puolella. Termisen kevään alku näyttäisi menevän reilusti huhtikuun puolella. Mikähän se pitkän ajan keskiarvo termisen kevään alkamiselle on Etelä-Suomessa? Muistelisin, että se on heti huhtikuun alussa.

  73. janne
    22/03/2013 20:31

    Kävin just tsekkaamassa GFS-ennustetta http://www.meteociel.fr/modeles/gfse_cartes.php?mode=9&ech=204 ja näyttää et huhtikuun ekan viikonlopulla SAATETAAN päästä Etelä-Suomessa lähelle selvästi yli 5 asteen. Mut enpä oikeen jaksa vielä noihin sen kummmemmin luotta, katsotaas ekana milloin terminen kevät alkaa jne.

    • Jeppe
      22/03/2013 21:18

      Uusin GFS-ennuste väläytteli tuonne huhtikuun 7. päivän tienoille, että osassa Suomea saatettaisiin rikkoa jopa +10 asteen raja tuolloin. Muutenkin näytti lämpimiä lukemia, osaan Baltiaa jopa lähelle +20 astetta nousevia lämpötiloja. Lieneekö mitenkään mahdollista, että tuollaiset voisivat toteutua, vai mahtoiko ennuste innostua vähän liikaa?

      Korkeita yölämpötiloja sama GFS-ennuste ennusti tuolloin Suomeen, selvästi plussan puolella olevia yölämpötiloja. Toteutuessaan tuo ennuste tietäisi kyllä erittäin ripeää lumien sulamista ja kevään etenemistä.

      Tosin itse en usko läheskään tuollaisiin lämpenemisiin tuolle ajankohdalle. Mutta eiköhän tässä kuitenkin vähintään kohtalainen lämpeneminen ole tulossa.

      • janne
        22/03/2013 21:24

        Katsotaan vaan pääasiassa näitä muutaman päivän ennusteita ja seurataan kevättulvien etenemistä. Ei näillä leveyspiirillä kannata kattoo kun epävarmuudella noin pitkiä ennusteita. Tässä esimerkki viime joulukuulta, joskus olikse pe vai la 21.-22.12 ennustettiin tapaninpäivälle ke 26.12 +3 astetta ja vettä, mutta miten kävikään, -17 astetta siellä minne tuota suojaa ennustettiin eli 4-5 päivänkin ennusteet voi mennä noin pieleen, joka ei tietenkään oo kenenkään vika vaan osoitus Suomen sään SUURESTA vaihtelusta ja siitä miten pienikin muutos mm. matalapaineen sijainnissa vaikuttaa asiaan!

      • Teemu
        23/03/2013 20:44

        Nyt taas GFS näyttää ihan eri lukemia tuolle ajankohdalle. GFS:n deterministinen on kyllä ihan lottokone, kantsii parviajoja tuijotella, niistä saa paremman arvauksen:

        http://www.meteociel.fr/cartes_obs/gens_display.php?x=&y=&ext=1&run=6&lat=60.5&lon=24.5&col=1&type=3&runpara=0

  74. Sami
    22/03/2013 20:39

    Jyväskylän maaliskuun keskiarvoksi tulossa -9, joka jää noin 1,5 astetta kylmimmästä lukemasta. Etelä-suomesta en tiedä mutta näppituntumalta sanoisin ettei aivan ennätyksiin yllettäisi, tämä loppukuu ei kuitenkaan ole mitenkään äärikylmä. Voihan toki olla että jollakin asemalla tulee ennätys. Koko suomen osalta on selviö ettei tämä ole ennätyskylmä maaliskuu kun nyt pohjoisessakin on ollut maltillisempaa.
    Kovin ruusuiselta ei jatkokaan näytä. Onhan se ihan selviö kun katsoo tilannetta euroopassa, ettei kevät salamannopeasti tänne tule. Muutaman lämpöasteen päivät eivät lumensulamiselle vielä vauhtia anna, varsinkin kun yöllä ollaan tukevasti pakkasella. Katsellaan, mutta veikkaan ettei terminen kevät ala jyväskylässä ennen 10.4.

  75. Juhani
    24/03/2013 12:35

    Kovaa keliä on muuallakin eikä ihan tavanomaista:
    http://yle.fi/uutiset/britanniaan_satoi_epatavallinen_kevatlumi/6551838

    Voikohan tuo tieto kymmenien senttien läpimittaisista rakeista pitää paikkaansa? Tuntuu kyllä hurjalta, kun sellainen jäämöhkäle putoaa muutaman kilometrin korkeudesta.
    http://yle.fi/uutiset/raekuurot_tappoivat_ihmisia_ja_tuhosivat_taloja_kiinassa/6551860

  76. Hene
    24/03/2013 13:44

    Kylmää on tuolla Euroopassa. Saksassa -5 keskellä päivää ja Briteissäkin pakkasta päivällä, Unkarissa ja paikoin Balkanilla pakkasta päivällä myös, Mitenhän tämä on mahdollista, kun siellä auringon korkeuskulma on kummiski huomattavasti korkeammalla kuin suomessa ja lämmittää paljon tehokkaammin kuin suomessa?

  77. Sami
    24/03/2013 14:30

    Nyt voi jyväskylän osalta pitää 100% varmana sitä että joulu- ja maaliskuu ovat kaksi kylmintä kuukautta tämän talven aikana…tämä on tapahtunut 1951-vuodesta alkaen vain kerran aiemmin, 1961-62 jolloin lukemat olivat joulu -7,9, tammi -6,3, helmi -7,6, maalis -10,2. Nyt ero tulee olemaan suurempi kuin 0,3 astetta joka se oli tuolloin joulu ja helmikuun osalta. Tämän vuoden lukemat ovat joulu -11,3, tammi -7,2, helmi -3,9 ja maalis -8,x.

  78. Juhani
    24/03/2013 15:23

    Kyllähän tuon GFS:n 850 hPa:n parviajon keskiarvolämpötila nousee pitkäaikaisen keskiarvon yläpuolelle ainakin Etelä-Suomessa kuun vaihteen tienoilla. Tosin samaan aikaan alkaa hajontakin kasvaa. Hiukan samoja merkkejä on nähtävissä myös ECMWF:n uusimmassa ajossa. No parin-kolmen päivän kuluttua tuo sitten alkaa vahvistua suuntaan tai toiseen.

    • Janne
      24/03/2013 15:36

      MTV3:n n. 2 viikon päähän ulottuva ennuste on pysynyt samantyypisenä viime päivät eli tod.näk. ei kovin kylmää ole luvassa huhtikuun alkuun.

  79. AP
    24/03/2013 23:02

    Hene :
    Kylmää on tuolla Euroopassa. Saksassa -5 keskellä päivää ja Briteissäkin pakkasta päivällä, Unkarissa ja paikoin Balkanilla pakkasta päivällä myös, Mitenhän tämä on mahdollista, kun siellä auringon korkeuskulma on kummiski huomattavasti korkeammalla kuin suomessa ja lämmittää paljon tehokkaammin kuin suomessa?

    Se kylmin ilmamassa on oikeastaan jo valunut Suomen eteläpuolelle, joten ei tuo aivan tavatonta ole. Eikä sää ole ollut täysin aurinkoista vaan pilviä ja lumisateita on ollut liikkeellä kylmän tuulen kera. Itse olen joskus todistanut lumisadetta ja nollakeliä Hollannissa huhtikuussakin (muuten lumettoman talven jälkeen).

    Kylmän ja lämpimän ilmamassan raja Euroopassa on tällä hetkellä varsin jyrkkä. Tänään Lounais-Ranskassa päästiin +18 asteeseen ja Roomassakin oli +21.

    Suomen tilanne jatkossa näyttäisi olevan sellainen, ettei lämpimiä ilmavirtauksia ole oikein mistään tulossa muttei enää kovin kylmiäkään. Ollaan siis välitilassa, jossa aurinko lämmittää ilmaa päivisin parhaansa mukaan plussan puolelle ja öisin jäähtyy vielä selvästi pakkasen puolelle. Pääsiäinen vaikuttaa tässä vaiheessa mielenkiintoiselta… pientä lämpenemistä on näköpiirissä, mutta ainakin äskeisen Maikkarin viikon sääennusteen valossa ilmeisesti joku malli tarjoaa myös matalapainetta suoraan etelästä. Sen verran viileää yhä on, että silloin saattaisi tupruttaa märkää lunta ihan reippaasti… No, eipä sekään Suomen keväässä yllätys olisi, joten ehkä parempi henkisesti varautua sellaiseen mahdollisuuteen ja sitten riemastua, jos pääsiäisenä onkin lämmintä ja aurinko paistaa!

  80. Janne
    25/03/2013 21:39

    AUTS! GFS näyttää nyt et etelässä oltais päivälläkin pakkasella vielä niinkin myöhään kuin Agricolan päivänä 9.4! Näinköhän jää kevät toukokuulle tai aivan huhtikuun loppuun. Merivesikin alkaa lämpenemään hyvin hitaasti ja myöhään, joka voi näkyä pidemmälle kesän säässä ainakin rannikolla.

  81. Teemu
    26/03/2013 07:40

    Janne :
    AUTS! GFS näyttää nyt et etelässä oltais päivälläkin pakkasella vielä niinkin myöhään kuin Agricolan päivänä 9.4! Näinköhän jää kevät toukokuulle tai aivan huhtikuun loppuun. Merivesikin alkaa lämpenemään hyvin hitaasti ja myöhään, joka voi näkyä pidemmälle kesän säässä ainakin rannikolla.

    Näinpä…:) Aiemmin tapahtunutta polaaripyörteen hajoamista ei ole vielä käsitelty loppuun. Nyt peukut pystyyn, että saadaan viileä / kylmä huhtikuu, sillä siitä taitaa olla jo aikaa. Alku lupaisi nyt hyvää!

    • AP
      26/03/2013 09:36

      Viime vuonna huhtikuu oli pitkästä aikaa keskimääräistä viileämpi ja se alkoi kunnon takatalvella (keväthän oli ehtinyt jo alkaa etelässä ja lännessä maaliskuun puolella).

      Todella kylmä huhtikuu tyyliin 1955 tai 1966 tuntuu nykyilmastossa olevan aika saavuttamaton kokemus. Enkä sano tätä sillä, että itse toivoisin mahdollisimman kylmää huhtikuuta. Toteanpa vaan. Etenkin tuo 1955 näyttää tänä päivänä suorastaan käsittämättömältä: Tampereella keskilämpötila oli -2,2 astetta. Koska päiväkohtaisia tietoja minulla ei ole, en tiedä mikä tuon selitti (oliko ilmavirtaus jatkuvasti Pohjoisnavan / Siperian puolelta, oliko aurinko päivisin pilvien takana jne.). Jotenkin en vain usko, että mitään tuollaista voidaan hätyytellä tänäkään vuonna, vaan se kylmin kohta osui jo tähän kuuhun ja on nyt jo väistymässä.

  82. Sami
    26/03/2013 08:42

    Tuossa viime vuoden lopulla taivastelin että eikö sadekausi pääty ikinään. lähes 2 vuotta oli reilusti keskimääräistä sateisempaa ja esim. helsingin kaisaniemessä viimeiset 6 vuotta ovat olleet jopa sateisin 6-vuotisjakso mittaushistorian aikana. Nyt näyttää olevan muutos tullut, koska vähäsateisuus on kestänyt jo 2 kuukautta eikä loppua ole näkyvissä. Eihän keväällä muutenkaan paljoa satele. Mielenkiintoista nyt myös nähdä millainen kesä meille tulee, nykyisessä tilanteessahan ei tule mitään lämpöiloittelua kun tuulet käy pohjoisesta/koillisesta ja kesällä se ei enää tiedä korkeapainetta ja aurinkoa vaan sadetta/sadekuuroja kolean pohjoistuulen kera ja ukkosta ei juurikaan esiinny.

    • Tuomo T.
      26/03/2013 08:54

      Ehtiihän ilmanpaineet ja tuulensuunnat vaihtua moneen kertaan ennen kesää. On tässä kaikki mahdollista. Viimeksi kun oli yhtä kylmä maaliskuu eli 2006 tuli erittäin lämmin kesä ja hyvin lauha syksy ja talvi, etenkin joulukuu oli todella lämmin.

      • Sami
        26/03/2013 13:03

        Niimpä, mutta kun nykyinen trendi on ollut se, että suursäätilat ovat pysyneet sitkeästi ennallaan pitkään, joten miksi nyt tulisi muutos? Nyttenkin ennusteet lupaavat että Jyväskylässä on keskiarvot ihan tukevasti pakkasella ainakin 10.4. saakka. On hyvinkin mahdollista että tässä kisataan nyt oikein todenteolla kylmimmän kevään tittelistä jyväskylässä 1961-vuodesta lähtien…Ennätys on muutaman sadasosan pakkasella, pyöristettynä 0,0. Kun tämä kuukausi mennään -9 keskiarvolla, niin skenaariot ovat seuraavat ennätykseen:
        Huhtikuu +1, Toukokuu alle +8
        Huhtikuu 0, Toukokuu alle +9
        Huhtikuu -1, Toukokuu alle +10

        Varsinkin kaksi viimeistä vaihtoehtoa ovat aivan realistisia.

  83. Teemu
    26/03/2013 13:13

    Katsokaapas wetterzenralen arkistosta huhtikuun 1966 850 hpa lämpötiloja Euroopasta sekä 500 hpa käyriä. Aika huiman kylmää ilmamassaa ollut. Vielä 12. pvä tienoilla ilmamassa tollasta -15 astetta!

    http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsreaeur.html

    • Tapio R
      26/03/2013 15:30

      Muistan hyvin tuon huhtikuun 1966. Huhtikuun 3ntena etelästä lauhaa ilmaa ja lämpötilat nousivat Etelä- ja Keski-Suomessa +10een ja aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta. Edellinen yö jo oli lämmin. Muuttolintuja tuli tuona päivänä runsaasti, mutta jo seuraavana päivänä pilvistä ja kylmempää. Suojasää jatkui 7nteen huhtikuuta ja lämpötilat laskivat pääsiäiseksi pakkaselle. Kaksi seuraavaa viikkoa oli erittäin kylmiä. Päivän ylimmät lämpötilat oli -10° ja -17° välillä koko maassa. Tuulet kävivät idän ja pohjoisen väliltä ja oli pilvistä. Lunta oli noin metrin verran maassa. Tammikuun lopulla mitattiin Inarissa -48°. Huhtikuun 20. liikkui sadealue Etelä-Suomen yli itään tuoden Etelä- ja Itä-Suomeen vesi-, räntä- ja lumisateita. Salpausselkää pitkin itään liikkui samassa yhteydessä myös ukkosia. Tämän jälkeen sää alkoi vähitellen lämmetä ja loppuviikolla päivälämpötila kohosi 0° tienoille auringon paistaessa.

  84. Mikko
    26/03/2013 14:38

    Ei kyllä mitään suurempaa lämpenemistä ole tiedossa ennusteiden mukaan huhtikuun alkupuolelle.

  85. Jykä
    26/03/2013 15:31

    Viimeiset vuorokaudet on ainakin Helsingissä ollut jopa yllättävän lämpimiä, joten saas nähdä miten käy maaliskuun keskilämpötilan suhteen….ilmeisesti vuoden -87 lukema on aika hilkulla?

  86. Sami
    26/03/2013 19:55

    Pauli oli maikkarille näköjään kertonut että tämä maaliskuu on ollut kylmin koko suomen mittakaavassa 30 vuoteen ja paikoin aurinkoisin 40 vuoteen. Kyseessä on harvinaisen kylmä maaliskuu nykyilmastossa, mutta näihin pitää vaan alkaa tottumaan.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: