Etusivu > Lyhyet ennusteet, Sääennusteet > Lumipyry tuo talven

Lumipyry tuo talven

Talvi on odotuttanut itseään

Marraskuu on ollut hyvin leuto. Ennen kuukauden viimeisiä päiviä oli koko maan keskilämpötila yli 3,5 tavanomaista korkeampi. Viimeisten 50 vuoden aikana on Suomessa ollut ainoastaan noin neljä leudompaa marraskuuta samalla ajanjaksolla mitattuna. Tosin kuukauden lopun kylmät päivät varmaan tuovat lukemia hieman alaspäin, mutta silti marraskuusta 2012 tulee muodostumaan selvästi tavanomaista leudompi.

Terminen talvi alkoi Lapissa tyypillisiin aikoihin eli lokakuun puolessa välissä. Sen jälkeen talvi on alkanut myös koillismaalla ja paikoin Kainuussa, P-Savossa sekä P-Karjalassa. Sen sijaan suurin piirtein Oulusta Savonlinnaan ulottuvan linjan etelä- ja länsipuolella termisen talven alkua on saatu odottaa näin marraskuun loppupäiviin saakka. Niinpä tämän linjan tuntumassa termisen talven alku on noin 3,5 viikkoa ”myöhässä” kun taas Lounais-Suomessa ollaan lopulta noin viikko ”myöhässä”.

Polaaripyörre huojuu

Tuoreimmat ennusteet näyttävät siltä, että talvi näyttää lopulta siis alkavan myös etelässä. Taustalla on länsivirtauksen heikkeneminen, jolloin ilmavirtaus pääsee puhaltamaan meille idästä, josta sitä kylmää ilmaa näin talvisin yleensä tuppaa vyörymään. Taustatekijöiden taustalla on vielä ns. polaaripyörteen heikkeneminen. Kyseessä on arktiksen (ja myös antarktiksen) yllä oleva näkymätön pyörre, joka tavallaan pitää kylmän ilman jumissa. Talven mittaan näillä alueilla ei siis aurinko lämmitä ja alue jäähtyy voimakkaasti, jolloin itse pyörrekin voimistuu. Mikäli arktinen polaaripyörre on voimakas, tarkoittaa se yleensä voimakasta länsivirtausta ja lauhaa sekä epävakaista säätä meille P-Eurooppaan. Mikäli pyörre on heikko, voivat itäiset virtaukset puskea kylmää ilmaa meille Siperiasta.

Polaaripyörre alkoi vahvistua selvästi marraskuun aikana ja ainakin osittain sen myötä meillä siis vallitsi lauha säätyyppi. Nyt kuukauden lopuilla on stratosfäärin ennusteissa ollut näkyvillä polaaripyörteen osittainen kahtiajakautuminen.

30 hPa lämpötila ja korkeus. Vasemmalla analyysi 23. marraskuuta, keskellä ennuste joulukuun 1. päivälle ja oikealla ennuste joulukuun 7. päivälle. Kuvat: ECMWF/DWD/FU Berlin

Kuvasarjasta nähdään, että pyörre on parhaillaan hajoamassa eräänlaiseksi dipoliksi. Tämä on ainakin osittain syynä sään kylmenemiselle. Mielenkiintoista on sen sijaan mitä tapahtuu noin viikon päästä. Sekä GFS että ECMWF mallit ennustavat, että polaaripyörre ”sulautuisi” jälleen yhtenäisemmäksi pyörteeksi, tosin se näyttää olevan hieman sijoiltaan eli painottuvan matalemmille leveysasteille Euroopan ja Pohjois-Amerikan väliin. Mitä tämä tarkottaisi Suomen sään kannalta? Sitä on vaikea sanoa. En kuitenkaan vielä menisi julkistamaan koko joulukuuta erittäin kylmäksi ja kuivaksi kuukaudeksi. Asetelma saattaisi johtaa siihen, että matalapainetoiminta voisi joulukuun puoliväliin mennessä jälleen aktivoitua P-Atlantilla, mutta matalapaineiden reitti saattaisi olla totuttua eteläisempi. Eli vaikka länsivirtaus olisi voimakas, olisi se ”vanhojen hyvien talvien” kaltaisesti melko etelässä. En pitäisi ihmeenä, että Keski-Eurooppa saisi niskaansa muutaman voimakkaan myrskyn joulukuun aikana. Mutta ilmakehän sisäinen dynamiikka on niin monimutkainen asia, että lähes kaikki vaihtoehdot ovat mahdollisia joulukuun loppupuolen ja talven osalta. Ainut asia mikä on selvää on se, että pitkien ennusteiden tekeminen on tällä hetkellä haastavaa, ellei jopa turhaa. Paljon riippuu siis siitä, että miten polaaripyörre käyttäytyy tämän (hetkellisen) hajoamisen jälkeen.

Lumimyrsky lamauttaa liikenteen

Parhaillaan (ke-iltana) korkeapaineen selänne yltää Venäjältä Pohjois-Suomeen. Samalla laaja matalapaine vallitsee Italiasta kohti Baltiaa ulottuvalla alueella. Lähipäivien aikana tuo matalapaineen alue on pyrkimässä kohti pohjoista, mutta vastassa on vahvistuva korkeapaine. Etelästä tuleva lauha, kostea ilmamassa on siis törmäämässä pohjoisessa olevaan kuivaan ja kylmään ilmamassaan. Tämä vyöhyke näyttää osuvan Suomen eteläosaan, joka tarkoittaa hyvin barokliinistä vöyhykettä, sateita ja tuulta.

Ennusteissa on ollut paljon epävarmuuksia eikä vieläkään kaikki yksityiskohdat ole selvillä. Silti keskiviikko-illan näkemyksen mukaan torstaina on odotettavissa lumisadetta Pohjois-Lapin lisäksi maan eteläosaan. Etelässä sade yltää hieman pidemmälle sisämaan puolelle kuin keskiviikkona. Todennäköisimmin lumisateet painottuvat Pori-Kotka linjan eteläpuolelle. Suurimmat sademäärät ovat arviolta Porvoo-Hanko rantaviivalla, josta Hangon suunnalla lunta voi kertyä ehkä enimmillään noin 10 cm. Tilanne on hyvin herkkä pienille pohjois-etelä-suuntaisille muutoksille. Voi myös olla, että sankimmat lumisateet pysyvät torstaina aivan rannikon edustalla merellä. Veikkaanpa, että pk-seudulla on to-iltana noin 5 cm lumikerros.

Perjantaina hyvin tuulista

Perjantaille mentäessä aletaan puhumaan aivan eri mittakaavan luvuista. Etelä-Euroopasta nouseva matalapaineen osakeskus saavuttaa Baltian perjantain vastaisena yönä. Tämän myötä itätuuli alkaa voimistua, saavuttaen Suomenlahdella myrskylukemat mahdollisesti jo myöhään torstaina illalla. Tuuli on merellä voimakkaimmillaan perjantaina aamulla, jolloin saatetaan yltää kovan myrskyn status. Tuorein GFS mallin ajo nimittäin ennustaa 25-26 m/s keskituulta kun taas ECMWF pitää painegradientin hieman heikompana ja tuo merelle noin 20-21 m/s keskituulta. HIRLAM ennakoi näiden välistä 22-24 m/s keskituulta. Itse pidän ECMWF ennustamia keskituulia liian heikkoina eli HIRLAMin ja GFS:n välinen 22-25 m/s tuntuu olevan tällä hetkellä paras kompromissi.

Tuuli tulee olemaan melko todennäköisesti vaarallisen voimakasta myös maa-alueilla. Puuskaisinta tuuli on maan eteläosassa, mutta myös maan keskiosassa on perjantaina tuulista ja yksittäiset vahingot ovat täällä mahdollisia. Suurimmat haasteet painottuvat kuitenkin maan eteläosaan eli Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Uudenmaan maakuntiin. Siinä missä ECMWF piti merellä keskituulen maltillisempana, saa malli puuskiksi yleisesti noin 20 m/s ja paikoin jopa 26 m/s. GFS malli tuo 20 m/s puuskia selvästi pohjoisemmaksi, aina Pohjanmaalle saakka. Etelässä puuskat ovat GFS:n mukaan 20-25 m/s. Mikäli nämä ennusteet toteutuvat, tietäisi se melko laajalti tuulivahinkoja. Maaperä on vielä märkä eikä tämä pikkupakkanen ehdi kehittää routaa käytännössä lainkaan. Niinpä puut tulevat reagoimaan tuuleen kuin maaperä olisi vielä syksyinen. Lisäksi tilannetta hankaloittaa tuulen suunta joka käy itä/koillisesta maa-alueilla. Tämä poikkeaa siis tyypillisen puhurin suunnasta ja puut eivät ole tähän tottuneita. Edellisen kerran vastaavanlainen tilanne oli marraskuussa 2008, jolloin hyvin syvä etelästä noussut matalapaine toi runsaita lumisateita ja myrskypuuskia. Tuolloin sähköttä oli yli 50 000 kotitaloutta. Niinpä jos ke-illan ennusteet toteutuvat, on odotettavissa ainakin joitakin kymmeniä tuhansia kotitalouksia ilman sähköä.

Pidätän kuitenkin oikeuden muutoksiin, sillä ei olisi ensimmäinen kerta, että mallit ennakoivat voimakasta myrskyä muutamaa vuorokautta ennen, jotta voisivat sitten juuri ennen h-hetkeä heikentää ennusteita selvästi.

Lumisade voi olla erittäin sakeaa

Ja kun kerta laitetaan ”bileet pystyyn” niin tarvitaanhan siihen vielä kunnon lisämauste mukaan. Potentiaalisten myrskypuuskien kukkuraksi niskaan ollaan linkoamassa liuta lunta. Etelästä saapuvan osakeskuksen myötä rintamavyöhyke saa uutta energiaa ja lumisateet voimistuvat selvästi perjantain vastaisena yönä etelärannikolla. Lumisadetta onkin sitten tiedossa lähes koko loppupäiväksi maan eteläosassa ja myöhemmin keskiosassa. HIRLAM tuntuu tuovan heikoimmat lumisateet, enimmillään noin 10-15 mm vedeksi muutettuna. ECMWF tuo yleisesti yli 10 mm, lounaisrannikolla paikoin yli 20 mm/vrk. Kokonaisuutena veikkaus on, että lunta kertyy to-illasta la-iltaan etelärannikolle enimmillään 10-40 cm, josta paras arvio on noin 20-25 cm. Huomattavaa on, että tyypillisesti tällaisissa tilanteissa lumensyvyyksissä voi olla suuriakin paikallisia eroja. Ensinnäkin meren voimistamat konvektiosolut saattavat ajautua hyvin kapealle vyöhykkeelle mantereella. Lisäksi tuulen kinostama lumi voi johtaa avonaisilla alueilla melko vähäiseen lumensyvyyteen kun taas muualla kinokset saattavat olla selvästi korkeampia.

Tällä hetkellä to-illan ja la-illan välisen ajanjakson pahimman skenaarion mahdollinen haitari on siis etelärannikolla: lunta noin 10 cm ja puuskat kovimmillaan 17-20 m/s tai lunta 40 cm ja puuskat 26 m/s. Haitari on siis vielä melkoinen, mutta potentiaali erittäin pahoille liikenneongelmille on olemassa sillä puuskainen tuuli kinostaa lunta hyvin tehokkaasti. Tämä on myrkkyä niin juna- kuin raitiovaunuliikenteelle, koska vaihteet tukkeutuvat nopeasti pöllyävän lumen johdosta. Tieliikenne on pahimman skenaarion toteutuessa erittäin suurissa vaikeuksissa todennäköisesti jo perjantain aamuliikenteessä ja sama meno jatkuu todennäköisesti iltapäivälläkin. Niinpä autolla Etelä-Suomessa (etenkin etelärannikolla) liikkuvien kannattaa tehdä varasuunnitelmat perjantain varalle mikäli näyttää siltä, että pahin toteutuu.

Tilanne on siis vielä herkkä muutoksille, etenkin perjantain suhteen. Niinpä kannattaa vielä torstaina tarkistaa tuoreimmat ennusteet sekä varoitukset televisiosta ja Ilmatieteen laitoksen internet-sivuilta.

Lumipyryssä taistelua Helsingin Töölössä 23. marraskuuta 2008.

  1. HenkkaL
    28/11/2012 21:49

    ISO kiitos odotetusta päivityksestä! 🙂

  2. me
    28/11/2012 21:52

    Kiitos erittäin paljon. Kiva lukea tuosta polaaripyörteestä, mistä ei yleensä maallikoille puhuta.

    • me
      28/11/2012 22:22

      Jotenkin on sellainen mutu tuntuma, että tuo 22-25m/s tulee olemaan lähempänä oikeata kuin tuo 20m/s, sillä jo tänään Hangon edustalla keskituuli on ollut yli 22m/s

      • 29/11/2012 08:17

        Kannattaa huomioida, että Hanko Russarön aseman tuulimittari on 40m merenpinnan yläpuolella eli se ei vastaa ns. virallista 10m korkeutta (jossa tuulen nopeudet ovat heikompia).

      • me
        29/11/2012 08:33

        v Paulille. Hyvä tietää, mutta myös muualla Suomenlahdella tuulilukemat ovat olleet eilisesta alkaen 18-21m/s.

  3. SääJaMää
    28/11/2012 22:25

    Jiihaa!!! 😀 😀 😀 Onko ihanampaa ilmaa kuin kunnon lumituisku! 🙂 Sankoon ja pariin kannuun vettä. Edellisenä päivänä leivinuunin lämmitys ja hellapuita kuivumaan niin saa muutaman päivän olla vaikka sähköt poikki. 🙂 Mutta oikeesti nuo sähkökatkot ovat tietysti kamalia niille, joilla on eläimiä huollettavana tai kodissa ei muita lämmönlähteitä kuin sähköiset laitteet. Että toivotaan ihan sellaista pientä pöhinää vain… 🙂

  4. Sami
    28/11/2012 22:52

    No niin, kiitos Pauli kauan odotetusta päivityksestä!
    Itse toivon että myräkkä tulee olemaan todella kova a) siksi että tähän tylsään säävuoteen saadaan jotain eloa ja b) jotta kaisaniemen vuoden sademäärä nousisi tänä vuonna toiseksi suurimmaksi 1900-vuodesta alkaen(nyt kasassa n.790mm).
    Myräkkä sopii hyvin kuvioon myös siksi että 2008 oli kovin samanlainen myräkkä kuten Pauli jutussa kertoi, myös vuosi 2008 oli kovin sateinen ja mm. suomen toiseksi suurin sademäärä 1064mm mitattiin silloin. Myös kesä 2008 oli viileä ja vähähelteinen, hellepäiviä oli suomessa tasan saman verran kuin tänä kesänä.

  5. Mr. Blueskye
    29/11/2012 06:38

    Kiintoisa päivitys myrskyvaroitus.com sivulla ja uusi tulossa mahdollisesti vielä tänä iltana lähestyvään myteriin liittyen.

  6. Teemu
    29/11/2012 07:42

    Taisin mega-amatöörinä jo puhua tuossa +200 kommentit topicissa tuosta vortexista ja sen hajoamisesta…:) Mikäli se taas tykkää vetäytyä kuoreensa, niin toivottavasti esmes 30hpa tasot pakittas alemmas tänne Pohjois-Eurooppaan

  7. 29/11/2012 07:43

    Kiitos päivityksestä. Toivotaan että ei ihan mene perjantaina kaikki sekaisin. Tosin, olen edelleen vähän sillä kantilla että lätsähtää koko ”lumikaaos” On niin kapea kaistale mihin kovimpia lumisateita on ennustettu, että pienikin muutos matalapaineen reitissä jättää sateet merelle.

  8. Teemu
    29/11/2012 07:52

    Tämäkin vortexin tilanne kelpaisi:

  9. me
    29/11/2012 08:11

    Jotenkin on sellainen fiilis, ettei lunta tule kuin max 10cm. Eilen ja tänään piti jo tulla etelään 10-20cm eikä lunta ole Helsingissä lähes ollenkaan, eikä tuo sade-alue tuosta kovin äkkiä päälle tule 😛

    • Nimetön
      29/11/2012 10:49

      Samaa mieltä. Itsekin veikkaan etelärannikolle maksimissaan 10cm, heti pohjoisempana vähemmän, Sami ja Jyväskylä saanee ehkä yhden sentin. Ja ei todellakaan tule marraskuun 2008 kaltaista myräkkää, paitsi ehkä tuulen osalta Suomenlahdella ja etelärannikolla.

  10. Jussi
    29/11/2012 08:13

    Itse arvelen, että perjantai tuo tuollaiset 20-30 cm lunta enimmillään etelärannikolle. Tämä tilanne on nähty tosi monta kertaa marras-joulukuiden aikana, joskus jo marraskuun alkupuolella: tuulee idästä ja voimakas matala tulee lounaasta. Ja pyryähän siitä seuraa.

    Mutta niin kuin Pauli sanoi, pakka on sekaisin aika tavalla. Jos joku ehdottaisi vetoa, millainen joulukuun säästä tulee, niin en laittaisi isoja rahoja peliin. Jos tuulet yhtäkkiä kääntyisivätkin takaisin lounaan puolelle, siinä sulaa 30 senttiä luntakin aika rivakasti.
    Merihän on vielä täysin sula.

    Mutta peukkuja tässä pidetään näin talven ystävänä!

  11. Tuomo T.
    29/11/2012 08:19

    Tämän aamun GFS-ajo Wetterzentralessa oli sitä mieltä, että ensi viikolla kääntyisi jo lounaan puolelle ja etelässä menisi plussalle ja se olisi yleiskuva siitä viikon eteenpäin. No, ei nyt olla pessimistejä. GFS-ajoissa nyt on aika tavalla heittoa suuntaan ja toiseen lähtötilanteesta riippuen, mutta tuo osoittaa vain, miten paljon heittoa malleissa on.

    En usko ”lumikaaokseen”. Helsinkiin tulee kyllä ehkä 20 cm mutta esim. Oulussahan on täysin lumetonta.

  12. Jykä
    29/11/2012 09:14

    Kiitos päivityksestä. 🙂 Saas nähdä miten jatkossa käy….vuoden 2008 marraskuun pyry oli yksi erikoisimpia ilmiöitä ikinä, lunta taisi Helsingissä tulla n 30 senttiä. Sen jälkeen tuli todella lauha lounaisvirtaus (lämpötila nousi n. 7 asteeseen) ja kaikki lumet suli käytännössä yhdessä yössä….

  13. me
    29/11/2012 21:41

    Tuuli Suomenlahdella yli 24m/s.

  14. Nimetön
    29/11/2012 23:43

    Nyt meni juuri Kaisaniemessä 800mm raja rikki. Toiseksi suurimman sademäärän saavuttamiseksi olisi hyvä kyllä nyt tulla ainakin 20mm vielä perjantain ja lauantain aikana.

  15. Matti
    30/11/2012 00:12

    Helsingin majakka puuska 32m/s ja itätuulta 24m/s.. Ihan hyvät lukemat 🙂 tähän mennessä jo

  16. Sami
    30/11/2012 07:16

    Eipä taida tästä talvimyrskystä jäädä paljoa lapsille kerrottavaksi 😦

    • me
      30/11/2012 07:54

      Jaahas sade-alue ollut päällä lähes koko yön ja lunta tullut käsittämättömän mahdottoman uskomattoman hulppeat noin 1 millimetri. Mitäköhän ”(#/#&¤ tuuleeko kaikki paikkakuntani lumi jonnekki muualle :DD

      • Matti
        30/11/2012 07:56

        Missä päin sitten asut? Etelärannikolla lienee satanut yli 10cm tähän mennessä ja lisää tulossa hyvää tahtia.

  17. Matti
    30/11/2012 07:55

    Etelärannikolla on tutkakuvien perusteella ihan kiitettävä meno 🙂 Majakka puuskat parhaimmillaan 36m/s mitä huomasin- Olen kaakkois-suomessa käymässä ja tuuli puhaltelee täälläkin samalla voimalla mitä viime vuoden tapaninpäivänä. Kohta Helsinkiin takas katsomaan mikä siellä on meno 😉

    • me
      30/11/2012 08:13

      Joo täytynee myös lähteä toteamaan Helsingin meininki. Vr:n toimintavarmuus vaan ei paljoa naurata tällä kelillä 😀

  18. me
    30/11/2012 08:11

    Uudenmaan pohjoisosissa olelen. Useasti käynyt juuri näin lumisateiden aikana. Eli kaikkialla muualla etelä-Suomessa sataa lunta, jopa Hämeenlinnassa, mutta täällä ei tule lähes mitään, vaikka esim testbedin mukaan voimakkaita sateita on ollut päällä tuntien ajan. TIedä sitten mihin ne sateet katoavat matkan varrella 😀

    • me
      30/11/2012 08:17

      No ainakin tuulee ihan kiitettävästi, eli tämä nyt täysi tuhnu ollut. Täytyy toivoa, että lumisateet löytävät jotenkin tiensä myös tänne vaikka mm. Testbed väittää, että oranssisadealue on ollut tässä päällä 10km säteellä joka suuntaan.. No odotellaan sitten sitä punaista, ehkä se lumi tulee silloin maahankin asti.

    • Matti
      30/11/2012 08:24

      Lumisateet valuvat pohjoisemmaksi kyllä pikkuhiljaa. Ovat olleet rannikon päällä eilisaamusta lähtien. Päällä olevat kaiut voivat myös ”sataa muualla”, koska lumi on kevyttä ja voi kantautua kauas mittauspisteestä.

  19. me
    30/11/2012 08:21

    Raaseporissa keskituuli 28m/s, Helsingin edustalla yksi mittari vissiin ottanut vähän kovempaa iskua vastaan, sillä se näyttää 1m/s tuulen nopeutta kun viereiset mittarit näyttävät 26m/s

    • me
      30/11/2012 10:05

      Kirkkonummella puuskat 35m/s keskituuli 28m/s.. Amerikan mittauksilla (1min keskituuli) päästäisiin luultavasti lähelle hurrikaanilukemia 😛 Joten Pauli alakanttiin meni ennustukset 😉

  20. Teemu
    30/11/2012 09:07

    HAH..aika tussariksi jäi sademäärien puolesta tämä puhuri. Mihis toi kosteus tästä alueesta katosi?

  21. me
    30/11/2012 12:56

    Noniin vihdoinkin se alkoi pari tuntia sitten. Nyt on kunnon meininki. Vähän kuin tapanin päivänä + kunnon lumisade 😀

  22. Tapio R
    30/11/2012 12:59

    Otavassakin vähäinen lumi lentää vaakasuoraan. Koska lunta on noin 1 cmn verran, tuuli nostanee myös hiekkaa, kun koko ajan tuuli lennättää jotain ja uutta lunta ei toistaiseksi sada. Lämpötila täällä on -10°, mutta tuulen vaikutus pakkasen purevuuteen lienee kaksinkertainen. Huomiseksi on ennustettu kylmempää.

  23. Tuomo T.
    30/11/2012 13:00

    Tosi klassinen tilanne: etelärannikolla tulee helposti 30 cm ja ei tarvi mennä paljoakaan pohjoiseen, niin on jo ihan paljas maa. Jos nyt tuulisi lounaasta niin kuin suuren osan marraskuuta, niin täällä olisi sellainen kaatosade, ettei sekaan mahtuisi.

    • me
      30/11/2012 14:30

      Joo onneksi juuri tällä hetkellä tulee lunta aivan taivaantäydeltä vaakasuoraan.. hieman tästä etelään sade-alue on lässähtänyt kokonaan 😛

  24. Sami
    30/11/2012 15:11

    Torstai aamu-yöstä perjantain klo14 mennessä on satanut Kaisaniemessä noin 25mm, vain yksi sateeton tunti välissä. Nyt kasassa on n.815mm, ja ainakin 820 päästään tämän sadealueen aikana, ehkä tuurilla jopa 830mm asti jos sade rantaviivalla vain jatkuu ja jatkuu.

  25. Petri
    30/11/2012 15:27

    Toisin kuin ennustelin, tässä kävi niin, että polaaripyörre teki tepposet ja Venäjän hyvin kehittynyt korkeapaine hajosi. Tästä eteenpäin en tiedä, mutta kyllä tämä ihan täydellä voimalla iski tänne etelään – kyllä 23 m/s keskituuli ja 29 m/s puuskat Helsingin edustalla ovat ihan myrskylukemia ja tällä hetkellä Kaisaniemen lumensyvyyskin on 24 cm ja Kumpulan 30 cm. Labradorinmerellä on tosin ketjun seuraavassa isossa matalapaineessa ihan hirmumyrskytuulia… tuo myrsky ei vain näyttäisi pääsevän ehjänä tänne asti.

  26. Jykä
    30/11/2012 15:34

    Sehän on pitkälti myös kiinni mistä se lumi mitataan, paikoin nurmikkokin vielä paistaa läpi….

    • Sami
      30/11/2012 16:36

      Juurikin näin, aamu tv:ssä Seija Paasonenkin sanoi että H-Vantaalla olisi lumensyvyys 27cm mutta tullut kinostumisen kautta, kun katsoin niin siellä oli satanut suurinpiirtein muutama milli silloin. Parempi vertailukohta tasaisen lumen määrälle tällaisessa kinostavassa myrskyssä on sademäärä, eli 1mm=1cm.

      • me
        30/11/2012 17:07

        Ainoo vaan, että kaikki asemat eivät taida sulattaa sitä lunta automaattisesti.. On meinaan varmasti tullut enemmän kuin pari milliä tai 0.1 milliä tunnissa mitä noissa sadehommissa väitetään 😉

    • me
      30/11/2012 17:08

      tarkoitan siis, että yli 2mm yhteensä

  27. Sumpin pirauttaja
    30/11/2012 17:32

    Jaah mikähän olisi seuraava mielenkiintoinen seurattava säärintamalla? Koska tulee seuraava pyry… tai ehkä pitää nauttia nyt tämä ensin..

    • me
      01/12/2012 08:11

      Voisi olla vaikka se, että kuinka kylmiin lukemiin Suomessa päästään viikonlopun aikana 😛

      • me
        01/12/2012 08:12

        Oli kyllä aikamoista: Pakkasta -10, mieletön puuskittainen tuuli ja lumisade. Harvemmin täällä etelässä tämmöinen osu kohdalle

      • Sumpin pirauttaja
        01/12/2012 09:32

        No esimerkiksi! Itse asun etelärannikkolla, mutta pääkaupunkiseudulta reilusti itään. Tämän takia ei lunta tullut aivan niin paljon, mutta ehkä se on hyvä niin ehtii tulla ainakin kunnon routa maahan.

  28. Sami
    01/12/2012 10:56

    Katsoin jyväskylän kylmimpiä joulukuun alkuja 1951-2011…ei tämä ihan kärkeen mene, mutta kyllä hyvinkin 4-6 kylmimmän joukkoon voi mennä sellaisella -11..-12 keskiarvolla, se on sellaiset 7-8 astetta keskimääräistä kylmempää, joten on luonnollista ettei samanlaisia tai kylmempiä 61 vuoden aikana voi pilvinpimein olla. Harvoin on ollut sellaista joulukuun alkua että 10 ensimmäisen päivän aikana korkein vuorokauden keskilämpötila on ollut -8 tai alempi, vuonna 2002 korkein oli -7,9, 1973 -9,0.

    Kylmimmät joulukuiden alut(1.-15pv)
    1955 -18,3, 1973 -15,5, 1959 -12,3, 1989 -11,9, 2011 -11,2. Viimeisen 39 vuoden aikana alin on siis tuo -11,9, joka on lyötävissä.
    Tuo 1955 joulukuu oli todella kylmä, vain 4 viimeisen päivän suojat laski keskiarvon -15,8 asteeseen, kireän pakkasen jatkuessa kuukauden loppuun olisi keskiarvoksi tullut suunnilleen -18..-19, jolloin olisi ollut lähempänä tammi ja helmikuun ennätystä. Alimmat talvikuukausien keskilämpötilat jyväskylässä ovat Joulu -15,9(1978), Tammi -21,6(1987), Helmi -18,5(1985). Helmikuun ennätys on mielestäni hyvinkin vaatimaton, yleensä kovimmat pakkaset ovat juuri helmikuun alkupuolella ja kuukausi on kaikista lyhin(28tai 29pv), joten myös reilumpi poikkeama pitäisi olla jonkin verran helpompi saavuttaa kuin 31 päivän kuukausissa.

    • Sami
      01/12/2012 12:36

      Ilmatieteenlaitos alkaa jo varsin hurjaksi, ennustaa 1.-6.päivälle jyväskylään jopa -14 keskiarvoa, Paulin GSF ennusteet eivät edes -14 ennusta hetkeksikään näille päiville suurimmallakaan hajonnalla, saas nähdä mikä on totuus. Erityisesti maanantaista on ITL:n mielestä tulossa kylmä. Tässä olen seurannut ennusteita ja on käynyt useasti niin että forecan tuntiennuste, joka on tehty 3-4 päivää aikaisemmin, on ollut lähempänä totuutta kuin ilmatieteenlaitoksen ennuste, joka on tehty vain tunteja ennen mittaushetkeä. Pauli voisi viedä duunipaikalle vähän palautetta, että kyllä ilmatieteenlaitoksen täytyisi olla se, kellä parhaat ennusteet ovat kun ovat rahaakin saaneet valtiolta niin valtavasti.

  29. Teemu
    01/12/2012 13:38

    Petri :
    Toisin kuin ennustelin, tässä kävi niin, että polaaripyörre teki tepposet ja Venäjän hyvin kehittynyt korkeapaine hajosi. Tästä eteenpäin en tiedä, mutta kyllä tämä ihan täydellä voimalla iski tänne etelään – kyllä 23 m/s keskituuli ja 29 m/s puuskat Helsingin edustalla ovat ihan myrskylukemia ja tällä hetkellä Kaisaniemen lumensyvyyskin on 24 cm ja Kumpulan 30 cm. Labradorinmerellä on tosin ketjun seuraavassa isossa matalapaineessa ihan hirmumyrskytuulia… tuo myrsky ei vain näyttäisi pääsevän ehjänä tänne asti.

    Minusta tuo Venäjän alhaisilla leveyksillä ollut korkeapaine oli kummassa paikassa muutenkin. Yleensä se on pohjoisempana ja sellaisenaan ei mahdollista noin pitkää lauhan pumppausta tänne päin.

    Olisi mielenkiintoista tietää, miten polaaripyörre tulee käyttäytymään pitkässä juoksussa. 90-luvulla tuo oli pitkään hyvin järkähtämätön. Nyt on jo muutamana vuotena avautunut useampaan otteeseen.

  30. Esa Tuunanen
    01/12/2012 17:25

    Sähkökatkollahan se on joulukuu aloitettava. Vajaat kolme tuntia oli sähköt poikki aamulla täällä Parikkalassa.

    -13C mittarissa mutta kyllä tuolla ulkona on paras olla huppu tiukalla ja selkä tuuleen päin. Siellä näyttää tyyneltä ainoastaan eilisten puuskien takia. Ei kyllä yhtään antanut kuvaa tuulesta tuo keskiarvo kun katsoin Koitsanlahden lukuja.
    Tuulen takia tehollinen lämpötila ei ole varmaan ollut -20 korkeampi sitten keskiviikon ja silloinkin tuuli kyllä jäädytti sormia nopeasti.

  31. Sami
    01/12/2012 21:42

    Nyt Foreca ehdottaa että 1.-10.12. jokaisen päivän keskilämpötila olisi jyväskylässä alle -10 astetta. Katsoin samalla kuinka lähellä ”värisuoraa” ollaan oltu aikaisempina vuosina, eli kuukauden jokaisen päivän keskilämpötila olisi -10 tai alempi…pääsääntöisesti kylminä kuukausina on ollut 4-6 leudompaa päivää mutta tammikuussa 1966 niitä oli vain 2kpl. On yli kuukauden putkia muutama.
    GFS ennakoisi että kylmä sää vain ottaisi parempaa otetta kuukauden puolivälissä.

    • me
      02/12/2012 09:32

      Ja eipäs ole enää Sami 😉 Ennustavat hieman leudompia pakkasia

  32. SääJaMää
    02/12/2012 20:31

    Mittarissa -22.6 astetta. Tästähän tuli talvi.

    • me
      02/12/2012 22:14

      Olisi mukava tietää mikä on joulukuun toisen päivän pakkasennätys täällä päin, en meinaan muista, että olisi näin alku kuusta menty -20 asteen paremmalle puolelle 😀

  33. Sami
    02/12/2012 22:38

    On tosiaan mielenkiintoista nähdä miten nyt käy, GFS-ennusteet eivät oikein tiedä miten tulee käymään 10.päivän tuollapuolen. Osa on ennustanut kylmenevän entisestään, osa taas polaaripyörteen yhteenmenoa ja kylmimpien lämpötilojen kaikkoamista kauaksi venäjälle ja länsi-venäjälle laajalti nollaa tai pikkupakkasta.

  34. AP
    02/12/2012 23:34

    Pirkkalan lentoasemallakin -21 C. Leuto marraskuu on nyt muisto vain ja joulukuu alkoi todella kylmissä merkeissä. Keskilämpötila on yli 10 astetta keskiarvoja alempi. Joulukuun alkupäivistä minulla ei ole aivan täydellisiä tilastoja hallussani, mutta yli 20 asteen pakkasia on täällä mitattu ainakin 1973 ja 1988. Myös toissa vuonna eli 2010 oli marras-joulukuun vaihteessa hyvin kylmää, mutta yli 20 asteen pakkanen oli jo marraskuun kahtena viimeisenä yönä hipoen marraskuun kylmyysennätystä ja joulukuun alkupäivien alin oli ”vain” -19,3 C. Lähellä äärirajoja nyt kuitenkin mennään.

    • AP
      02/12/2012 23:50

      Täydennyksenä näköjään 1985 oli joulukuun alussa kaikkein kylmintä kun sekä 2.12. että 3.12. vuorokauden alin oli -23 C. Silloin sää lauhtui suojan puolelle 10. päivän jälkeen ja sää vaihteli vesikeleistä pakkasiin loppukuun ajan (esim. jouluna satoi vettä) eikä koko kuukaudesta tullut poikkeuksellisen kylmää. Aivan samoin voi tietysti käydä nytkin, vaikka alku onkin melkoisen kylmä.

    • Sami
      03/12/2012 00:39

      Ainakaan jyväskylän osalta ei olla vielä äärirajoilla..tässä muutamia vuorokauden keskilämpötiloja 4.12. tai aikaisemmin. Maanantaiksi on keskiarvoksi ennustettu jotain -16..-18.
      29.11.2010 -21,1
      5.11.2006 -17,9
      29.11.-1.12.2002 -19,8, -24,1, -18,3.
      28.11.1995 -19,6, 4.12.1995 -18,9
      23.11.1992 -17,8
      21.11.-22.11.1990 -17,5, -20,5
      27.11.-28.11.1989 -20,4, -17,7
      29.11.1988 -19,1
      25.11.1987 -18,4
      27.11.1985 -19,5
      23.11.1983 -17,3, 29.11.-1.12.1983 -17,5, -19,1, -18,6
      29.11.-30.11.1980 -20,8, -19,8
      2.12.1973 -22,0
      20.11.1971 -17,6
      8.11.1968 -17,0
      20.11.1965 -20,0, 25.11.1965 -21,2
      2.-3.12.1964 -19,3, -18,3
      10.11.1956 -20,1
      26.11.1955 -21,5, 29.11.-30.11.1955 -18,1, -18,3,
      5.12.1955 -24,0.

      Näitä ajankohtaan hyvin kylmiä päiviä on siis esiintynyt 1981-2010 peräti 11 eri vuotena kun 1951-1980 niitä oli vain yhdeksän eri vuoden aikana.
      Kun noista ylläolevista sitä äärimmäistä hakee niin eiköhän ne ole 30.11.2002 -24,1 ja 10.11.1956 -20,1. Ja onhan tuo 5.11.2006 -17,9 sellainen johon ei edes tänään välttämättä ylletä vaikka jo liki kuukauden ollaan pitemmällä.

  35. me
    03/12/2012 08:07

    Yöllä kylmin lämpötila taisi olla -22.5 ja -23 asteen välillä. Olisi kyllä mukavaa jos tilastot olisivat jo ”vapaata riistaa” 😛

    • me
      03/12/2012 08:18

      Pikkupakkasta 9, päivästä alkaen. toivottavasti ei sentään suojakeliä

  36. Jussi
    03/12/2012 08:22

    Huomattavasti lauhempaa on tarjolla tälle viikolle. Se oli odotettavissa, niin harvinaista on -20 joulukuun alussa. Taas muuten huomaa, että http://www.foreca.com ja http://www.weather.fi antavat ihan erilaista dataa, vaikka ne tulevat samasta talosta. Ero on suuri varsinkin kun vertaa FMI:n tietoihin.

    Foreca.com on sitä mieltä, että etelässä nousee jopa nollaan, ensi viikolla jopa vähän sen yli. (toivottavasti ei sentään!), kun weather.fi:ssä on monta astetta matalampia lukemia. Ja esim. Foreca on sitä mieltä, että torstaina kohoaa enimmillään 0:aan Helsingissä, FMI:n mukaan päivällä -4. Viime vuonnahan Foreca saattoi mennä kunnolla metsään monissa pakkasennusteissa, saattoi olla 10:kin astetta ”Lapin lisää”.

    • 03/12/2012 08:46

      Teepäs Weather.fi sivustolla refresh ja vertaa sitten uudestaan forecaan. Kyllä niissä ihan samat ennusteet on.

  37. Jussi
    03/12/2012 11:53

    Ja kyllä vain: itsenäisyyspäivän tienoilla näyttäisi nousevan lukemat etelärannikolla nollan tuntumaan, kun tulee lumisateita, ehkä tuurilla pysytään enimmäkseen pakkasella. Eihän se oikeastaan muuta vaadi kuin sen, että tuulee lämpimältä mereltä. Muualla Etelä-Suomessa olisi pikkupakkasta. Hyvinkin +5-asteista on vielä merivesi Suomenlahdella.

  38. Sami
    03/12/2012 16:08

    Jyväskylän maanatain keskiarvoksi on kaikkien ennusteiden vastaisesti tulossa jopa -21 paikkeilla oleva päiväkeskiarvo joka uhittelee jo top5 paikkaa kylmimpien päivien osalta näin aikaisin(ennen 5.12.) talvella..jos -21,3 saavutetaan, niin alempia on ollut vain 30.11.2002 -24,1, 2.12.1973 -22,0 ja 26.11.1955 -21,5.

    • Sami
      03/12/2012 20:54

      Jyväskylässä puhkaistiin jo -25 raja(-25,2). Nyt vuorokauden keskilämpötila saattaa mennä jo -22,2..-22,4 paikkeille, eli vain tuo 30.11.2002 on ollut kylmempi näin aikaisin alkutalvesta.

      • me
        03/12/2012 21:06

        On kyllä hienoja nämä säät täällä. Ensin on useita asteita normaalia lämpimämpää ja sitten parin päivän päästä harvinaisen kylmää 😀 kyllästyisin nopeasti monotoniseen ilmastoon 😛

  39. Sami
    03/12/2012 21:22

    Eipä tässä vuodessa oikein muita paljon lapsille kerrottavaa ollutkaan sitten ainakaan jyväskylän osalta…no helmikuussa tietysti oli yksi päivä jolloin vuorokauden keskilämpötila oli alle -30, sen jälkeen ei oikein mitään(no tietysti paikoin runsaat sateet), mutta sitten tuli Antti-boy hirmutuulineen ja imaisi harvinaisen kylmät säät tänne.

    • Sami
      03/12/2012 23:28

      Jyväskylän keskiarvo tänään -22,6, eli kirkkaasti toiseksi kylmin päivä tuli ajankohtaan nähden. Myös neljän ensimmäisen päivän keskiarvo tulee olemaan alhaisin mitä on mitattu 1951 vuodesta alkaen.

  40. Petri
    03/12/2012 23:36

    Nyt on jännä nähdä, kuinka paljon tämä pakkanen ja lumisade saa vesialueita jäähtymään. Saadaanko Päijänne jäähän Tehinselkää myöten? Alkaako Perämeri jäätyä? Suomenlahti on niin lämmin, että siellä jäitä saa hetken odotella…

    • Petri
      04/12/2012 20:21

      Mistä muuten löytyisi satelliittikuvia, joista näkisi jäätymisen etenemistä? Syke päivittää jäätilannetta vasta 10. joulukuuta… Onko jossain MODIS-satelliitin kuvia jotenkin kätevästi saatavissa (muitakin kuin arkistokuvia vuodelta 2003…)

  41. SääJaMää
    04/12/2012 00:54

    Pohjois-Pohjanmaalla ulkoseinässä ihan melekeestä virallisella mittarilla mitattu -25.9 astetta. Kuu loistaa pilvi tms. verhon takaa keittiön ikkunaan ja nurkat paukkuu pakkasesta. Saatoin nähdä tonttulakinkin metsässä vilahtavan kuutamon loisteessa. Vaan on tämä talven tulo oikeesti ihanaa! Kerrassaan mahtava juttu, että meillä on Suomessa nämä kaikki neljä vuodenaikaa.
    Vaan joko kartat näyttää joulunpyhiksi pakkasta vaiko loskaa?

  42. Sami
    04/12/2012 10:23

    Jyväskylässä on 1951-2011 ollut 9 joulukuuta joiden aikana vuorokauden keskilämpötila ei ole ollut yhtenäkään päivänä plussalla.(1958,1959,1965,1978,1987,1995,2001,2002,2010)
    Tukevimmin ollaan miinuksella oltu 2010, ylin -4,4 ja 1978, ylin -3,5.

  43. Jussi
    04/12/2012 11:56

    NAO-indeksi näyttäisi ennusteissa menevän yhä selkeämmin miinukselle ennusteiden loppupäässä, jopa -2:een. Toteutuessaan se tarkoittaisi aika varmasti pakkasten jatkumista.

  44. Cornelius Toffee
    04/12/2012 12:31

    Tulisi nyt vaan kunnolla sitä lunta! Toivottavsti perjantaina kaakosta saapuvaksi ennustettu matalapaine toisi kunnon pyryn!

  45. Sami
    04/12/2012 15:11

    Huh huh, eilen jyväskylään lyötiin siis -22,6 päiväkeskiarvo ja näyttäisi että lähes -20 keskiarvo tulee tauluun myös tänään ja huomenna.

  46. Esa Tuunanen
    04/12/2012 16:09

    Nyt näköjään rysähti GFS:llä metsään ihan lyhyellä tähtäimellä.
    Mittarissa kun on ollut päivän aikana -10 ja risat pakkasta ja GFS vain lupaili -5:ä.
    Ei taida löytyä Laatokasta ja Saimaasta niin paljon lämpöä kuin GFS olettaa.

  47. Jeppe
    04/12/2012 21:20

    Näyttäisi siltä, että suursäätila on Suomessa vihdoin ja viimein muuttunut/muuttumassa oikein kunnolla. Pääosin matalapainevoittoinen suursäätila vallitsi Suomessa oikeastaan huhtikuun alusta marraskuun ja joulukuun vaihteeseen. Se aiheutti viileähkön ja erityisesti sateisen kevään ja kesän, sekä myös sateisen ja leudon syksyn. Nyt näyttäisi tämänhetkisten ennusteiden mukaan siltä, että viimeinkin ollaan siirrytty korkeapainevoittoiseen suursäätilaan. Monien pitkän ajan ennusteiden mukaan näyttäisi akselille Norjanmeri-Norja-Ruotsi-Suomi-Länsi-Venäjä olevan muodostumassa kunnon korkeapaineen alue. Se tietäisi toteutuessaan sitä, että lumisateet jäänevät tältä erää vähiin ja päivät ovat kirkkaita, mitä nyt tähän aikaan vuodesta päivänvaloa riittää. Tosin pakkanen saattaa välillä paukkua kirkkaassa säässä aika napakastikin.

    Kesällä tuollainen säätila olisi voinut tuoda kunnon helleaallon. Nyt on tosin vain ”hieman” liian myöhäistä ”pelastaa” enää viime kesää. 🙂
    No, jospa ensi kesänä sitten.

  48. Matti
    05/12/2012 02:11

    On kyllä todella valoisaa pitkän pimeyden jälkeen ja huomaa miten mielikin on virkeämpi. Miinuksena, että tulee kalliiksi ostaa taas uudet talvivaatteet 🙂

    • Matti
      05/12/2012 02:13

      Lisäyksenä vielä, että Helsingissä on juuri sopivasti lunta, ei enempää tarvitse. Tietty lumi p*skaantuu ajastaan joten pientä tuoretta lunta silloin tällöin ei ole paha 🙂 Ennustetut pikkupakkaset ovat juuri sopivia. Nautitaan talvesta parhaimmillaan

      • me
        05/12/2012 07:24

        ja nyt kun pakkaslukematkin ovat ennustettuja kylmepmiä, mikäs sen mukavampaa 😀

  49. me
    05/12/2012 12:13

    Toinen -20:n alitus vaikka ennusteissa puhuttiin -10.. -15 no hyvä näinkin päin välillä 😛

  50. Mühlegg J.
    05/12/2012 13:34

    Eilen tuli kymenlaaksossa reilu 10cm lunta. Katsoin ilmatieteenlaitoksen sadetutkasta niin kyseessä oli todella ohut kuurokaistale, joka pysyi paikallaan lähes koko päivän. Kiva ylläri, vaikka onhan noita lumikuuroja rannikolle ennustettukin. Toivottavasti huomenna lisää..

  51. 05/12/2012 16:51

    Varsinais-Suomeenkin luvattu lumisadetta, kelivaroitus on annettu lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi. Osaako joku selittää, miksi sään lauhtuminen huonontaa talvista ajokeliä, jopa siinä määrin, että kelivaroitus annaetaan?

    • Janne S
      07/12/2012 10:28

      Jos nopeasti lauhtuu, tie ei ehdi mukaan ja kylmälle tien pinnalle kertyy kosteutta eli huurretta.

      • 07/12/2012 17:57

        Kiitos tiedosta!

  52. Sami
    05/12/2012 17:36

    Viimeisen ennusteen mukaan jyväskylän joulukuun alkupuolen(1.-15.päivä) keskilämpötila olisi kolmanneksi alhaisin 1951-vuodesta lähtien, kärkipaikkaa pitää 1955 -18,3 ja toisena 1973 -15,5. Sitten onkin seuraava vasta 1959 vuoden -12,3. Ilmatieteenlaitos väitti iltalehdessä ettei viime päivät ole olleet poikkeuksellisen kylmiä, voisiko Pauli vaikka kertoa kuinka usein jyväskylässä on mitattu ennen joulukuun 3.päivää -25,7 tai alempi tai kuinka monesti on näin aikaisin ollut kolmen päivän keskiarvo -20 tai alempi.

    • me
      05/12/2012 18:21

      Ilmatieteenlaitoksen mukaan vain lämpöiset kelit ovat poikkeuksellisia 😉 näin saadaan lisää rahaa sen i-kirjaimella alkavan asian takia, josta täällä ei saa puhua 🙂 Tämmöinen puolisarkastinen heitto, mutta tosiaan tuntuu, että lämpimistä keleistä tehdään herkemmin poikkeuksellisia, tiedä sitten onko tämä vain mututuntuma 😛

    • Lasse
      05/12/2012 19:14

      Niinkuin T.Hellinen Ylen säässä totesi, viime yö oli paikoin poikkeuksellisesen kylmä. Näin esim Helsingissä, missä mitattiin -16 astetta. Viimeksi näin kylmää ajankohtaan nähden oli elokuun 10-12. päivinä (vajaa +8 astetta).

    • Tapio R
      06/12/2012 19:37

      Syksyllä 1992 Mikkelissä oli lokakuun 31. (pyhäinpäivä) -25°. Tollanen lämpötila loka-marraskuun on kovin epätavallinen.
      Joulukuun alku 1973 oli Mikkelissäkin tosi kylmä. Itsenäisyyspäivänä hytistiin -30° pakkasessa. Joulukuun 10nnen tienoilla sää lauhtui suursäätilan muutoksen myötä. V. 1967 itsenäisyyspäivänä alkaneet kovat pakkaset jatkuivat vuoden 1968 tammikuun 20nnen tienoille saakka.

  53. Teemu
    05/12/2012 18:00

    miidau :
    Varsinais-Suomeenkin luvattu lumisadetta, kelivaroitus on annettu lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi. Osaako joku selittää, miksi sään lauhtuminen huonontaa talvista ajokeliä, jopa siinä määrin, että kelivaroitus annaetaan?

    Tien pinta alkaa kuuraantua ja tulee liukkaaksi. Tie siis lämpenee hitaammin kuin ympäröivä ilma ja tämä lämpötilaero muodostaa kuuraa.

    • Lasse
      05/12/2012 19:16

      Tienpinta kuuraantuu kun sen lämpötila on alle ilman kastepisteen.

  54. Nimetön
    05/12/2012 22:20

    osaako joku veikata, onko joulu valkea lounais-suomea myöten ?

    • Tapio R
      06/12/2012 19:46

      Uskaltaisin jo nyt sanoa, että joulu lienee valkea koko Suomessa. Mitään muunlaiseen viittaavaa ei ole näkyvissä.
      Puiden oksille on kertynyt pakkaslunta. Tykkylumesta voi tulla ongelmia, mikäli tammikuun aikana ei suojasäitä tule.

  55. Sami
    06/12/2012 00:10

    No niin pari ennätystä syntyi ja pari jäi hiuskarvan varaan jyväskylässä.
    Ennen 6.12. mitatut 3-5 päivän mittaiset pakkasjaksot:
    3pv
    29.11.-1.12.2002: -19,8, -24,1, -18,3, k-arvo -20,7
    3.12.-5.12.2012: -22,6, -21,0, -18,2, k-arvo -20,6

    4pv
    2.12.-5.12.2012: -13,3, -22,6, -21,0, -18,2, k-arvo -18,8
    28.11.-1.12.2002: -11,5, -19,8, -24,1, -18,3, k-arvo -18,4

    5pv
    21.-25.11.1965: -17,7, -16,2, -15,4, -17,3, -21,2, k-arvo -17,6
    1.12-5.12.2012: -11,7, -13,3, -22,6, -21,0, -18,2, k-arvo -17,3

    Aikaisimmat -20 alitukset peräkkäisinä päivinä(3. ja 4.12.), entinen ennätys 6. ja 7.12. kolmena eri vuonna.

    Huomionarvoista on se, ettei jyväskylä suinkaan ollut se kylmyyspiste, on varmastikin lännempänä paikkoja joissa keskiarvot olivat vieläkin alhaisemmat, ehkä 1-2 asteella ja siellä varmastikin ennätyksiä paukkui vieläkin enemmän.

    • Nimetön
      06/12/2012 17:06

      Huh! No saahan noita ennätyksiä vaikka jokaikiseen ajanhetkeen, kun vain valitsee oikeat suureet. Ja jos ei kertakaikkiaan löydy mitään ennätysrä, niin sitten voi todeta sään olevan ennätyksellisen tavanomainen.

  56. Olli
    08/12/2012 00:11

    Chicagossa rikotaan luultavasti Sunnuntaina lumettomuusennätys, joka olisi tasan 280 päivää. Ainakin kaksi matalapainetta on tulossa viikonlopun ja alkuviikon aikana yli ja jos reitti olisi vähänkin ennustettua eteläisempi saattaisi tännekin tulla lunta. Useamman päivän mittaiset ennusteet ovat täällä Suomeakin epävarmempia, GFS ja ECMWF ovat monta kertaa ennustaneet talvisten säiden alkamista, mutta tuntuu siltä että se pysyy aina vaan siellä viikon päässä… 😀 Ensilumi tulee kuulemma keskimäärin marraskuun puolivälissä.
    Saapa nähdä tuleeko talvesta yhtä ennätysmäisen lämmin kuin edellinen. Lunta oli NOAA:n mukaan maassa vain 10 päivää ja kymin mitattu lämpötila -15 astetta. Michigan järven pinta on lähes metrin alle keskiarvon koska vuosi on ollut myös todella kuiva. Ottaen huomioon järven koon(leveimmillään 100km, pituus 400km), metrin lasku on todella paljon.

  57. Sami
    08/12/2012 22:01

    Kyllä hurjasti heittelee GSF-ennusteet tuonne viikon-parin päähän…tänään aiemmin tarjottiin kunnolla etelä ja keskisuomeen lauhaa plussasäätä ja matalapaineita lounaasta 21.päivästä alkaen, nyt kyseisiä matalapaineita ei ole siellä päinkään ja olisi tulossa erittäin kylmää. Melkoista viihdettä nuo ennusteet. Eiköhän olisi parempi että ihmiset tyytyisivät vaan viikon mittaisiin ennusteisiin, eikä sitä pitempiä arvauksia julkaistaisi missään.

    • Janne S
      08/12/2012 22:24

      Jos viihde alkaa kyllästyttää, katso välillä parvia. Niiden keskiarvot osuvat pitemmälle kuin yksittäiset ajot, etenkin EC:n. Vrt. http://www.ecmwf.int/products/forecasts/guide/ (pätee pitkälti myös GFS-parviin).

      Jos viihde kyllästyttää pahemmin, kannattaa odottaa säätä!

  58. Henkka
    08/12/2012 22:14

    Samaa voin sanoa sulle =).

  59. Jussi
    09/12/2012 10:29

    GFS-ajoissa on tosiaan eroja mutta pääkuva näyttäisi olevan se, että pysytään enimmäkseen pakkasella koko maassa, mutta mitään kovia pakkasia ei olisi pahemmin luvassa. Ja tällaisessa tilanteessa kuin nyt eli etelärannikolla tuulee mereltä, niin nousee väkisin nollaan tai lähelle nollaa.

    Mieluisinta olisi tietysti se, että lumet pysyisivät maassa jouluun saakka – ja tietysti sen yli. Nythän lumikerros on Pohjois-Lappia lukuunottamatta niin ohut, ettei tarvi kuin yhden vesisadepäivän ja kaikki lähtee.

  60. Sami
    10/12/2012 16:57

    Hyvinkin kylmältä näyttäisi edelleen siitä joulukuun 18.-20.päivästä alkaen. Vielä on todella vaikea arvioida paljonko poikkeama tulee olemaan jyväskylässä, kyllä melkolailla 100% varmuudella voi sanoa että poikkeama on vähintään asteen kylmempään suuntaan, ehkä sellainen todennäköinen hajonta on jyväskylän keskiarvoksi -8..-12.

    • Petri
      10/12/2012 18:26

      Näyttäisi ottelussa olevan vastakkain Atlantin 955 mb matala vs. Venäjän 1055 mn korkeapaine.

  61. me
    10/12/2012 20:54

    Taas pukkaa uutta lumipyryä, usean päivän ajaksi

  62. Sami
    10/12/2012 21:26

    Kaisaniemen vuosisade on 10.12. illalla noin 832mm, joten kyllä muutama kunnon myräkkä vielä vaaditaan jotta toiseksi sateisin vuosi tulee kun näköpiirissä ei ole silkkaa vesisadetta josta kertymä olisi suurempi.

  63. Sami
    11/12/2012 21:57

    Kaisaniemen, eli yhden ilmatieteenlaitoksen pääsäähavaintoasema on vekkulilla päällä, lunta tullut vaikka kuinka ja viimeiset 4 tuntia on pilvisyys ollut 0/8=selkeää tai 1/8=lähes selkeää. Voikohan näiden asemien tuloksiin enää luottaa jos ne näin vääriä tietoja esittävät, muissa helsingin asemissa pilvisyys on 8/8.

  64. Matti
    12/12/2012 00:10

    Kyllähän tuota lunta taas pyryttikin ainakin Helsingissä, ehkä kymmenenkin senttiä lisää. Lämpötilatkin painuivatkin ainakin hetkeksi jopa plussan puolelle.

  65. Sami
    12/12/2012 19:33

    Nyt onkin mielenkiintoinen tilanne…venäjälle tulee erittäin voimakas korkeapaine jonka reunalla olemme. Välttämättä ei tule paukkupakkasia, mutta tämä tilanne voi ruokkia lumisateita paljon kun ne kulkevat korkeapaineen reuna-alueilta pitkinä sadenauhoina etelästä pohjoiseen.

    • Janne S
      12/12/2012 22:29

      Jooh, etenkin etelärannikolla näyttäisi lumisadetta riittävän lähiaikoina.

      Mutta kausiennusteissa korkeapaineita (anomalioita) näyttäisi jouluntienoon jälkeen löytyvän Etelä-Euroopasta enemmän, ja meillä vahvistuvan läntinen virtaus.

      Polaaripyörre siirtyy kohti Siperiaa.

      • Jussi
        13/12/2012 08:47

        Kyllä niin melko varmasti tulee käymään. Voin rehellisesti tunnustaa, että en olisi uskonut millään, että joulukuusta tulee näinkin talvinen. Marraskuun lopulla CFS:n kausiennusteissa alkoi näyttää siltä, mutta olin silti epäileväinen. Täytyy nauttia niin kauan kuin tätä kestää!

        ECMWF:n kausiennuste tukee sitä, että Atlantin matalat alkavat kohta jyllätä:

        ”Jakson (tammi-maaliskuu) keskilämpötila on Pohjois-Euroopassa ja Länsi-Venäjällä tavanomaista, pohjoisosassa jopa selvästi tavanomaista korkeampi.

        Meteorologin arvio

        Ilmanpaine-ennusteen mukaan korkeapaineen painopiste on maamme eteläpuolella, mikä merkitsee varsinkin maan keski- ja pohjoisosassa sitä, että lauha länsivirtaus on siellä vallitsevana. Sekä lämpötila- että sade-ennuste ovat hyvin sopusoinnussa sekä keskenään että ilmanpaine-ennusteen kanssa.”

  66. Jussi
    13/12/2012 08:49

    Venäläisten Meteoinfo tosin jatkaa vanhalla linjalla: tammi-maaliskuusta tulisi melko kylmä:

    http://wmc.meteoinfo.ru/season

    CFSv2 (1:stä ei päivitetäkään enää) on lauhan lopputalven kannalla, mutta ei kovin isoja poikkeamia heidän kartoissaan:

    http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/CFSv2/htmls/euT2me3Mon.html

  67. Matti
    13/12/2012 11:54

    Alkaa olemaan jo traditio auton kaivaminen lumesta joka aamu. Eilen aamulla ei tarvinnut (tiistai-illan lumisade loppui juuri kun ajoin parkkiin), mutta muina päivinä kyllä ja tiistaina kaivoin sen peräti kolme kertaa.

  68. Toni 2
    13/12/2012 18:58

    Nuo pidemmät kausiennusteet voinee unohtaa, ovat yleensä menneet metsään. Loppusyksystä ennustettiin että alkutalvesta, ja talvesta kokonaisuudessaan, tulee lauha.

    Aika huolella on koko päivän dumpannut lunta täällä etelässä.

    • me
      13/12/2012 19:35

      En ikinä luota kuin max 3. päivän ennusteisiin ja niitäkin pitää katsoa useasta paikasta, jotta saa mahdollisimman oikean kuvan tulevista päivistä 😀

    • Janne S
      14/12/2012 10:36

      Kausiennusteiden informaatioarvo Suomessa on heikko, muttei aivan nolla. CFS:n kyseen ollen kannattaa katsoa skill-karttoja kun todennäköisyyksiä ei ole saatavilla (siis niitä joissa lukee ”skill mask”; huonoimmin ennustuvat alueet on jätetty harmaiksi).

      Parhaimmillaankin kausiennusteet ovat samaa luokkaa tai ehkä vähän parempia kuin Venäläisten kartoissa nyt näkyy, että 33% tapahtuman todennäköisyys on luokaa 50%. Kyseinen ennuste menee siis metsään joka toinen kerta, kun arvaus menisi kaksi kertaa kolmesta.

      Ennusteeseen luottaminen riippuu käyttötarkoituksesta. Mikään ennuste ei ole satavarma. Jos vähempi riittää, käytettävyys riippuu käyttötarkoituksesta. Kausiennusteen perusteella ei voi päättää ottaako sateenvarjon mukaan. Mutta jos kausiennusteet olisivat käytössä vain yhdellä henkilöllä, hän pääsisi helposti miljonääriksi esim. sähkö- ja elintarvikefutuureilla. Eli eivät ne ihan turhiakaan ole.

      Olisi hauska tietää mitkä kausiennusteet perustuvat pelkkään dynaamiseen malliin ja mitkä käyttävät avuksi tilastollisesti telekonnektioita ja muita samantyyppisiä informaationlähteitä (vaikka meriveden lämpötilaa tai Euraasian syksyistä lumipeitettä). Jos jälkimmäisiä käytettään laajalti, on turhaa arvailla niiden perusteella itse tulevaa säätä.

  69. Janne S
    14/12/2012 10:14

    GFS ennustaa parhaillaan hurjaa lämpenemistä stratosfääriin joulukuun lopussa, joka tietäisi polaaripyörteen voimakasta heikkenemistä 2–3 viikkoa tämän jälkeen.

    • me
      14/12/2012 14:11

      Eiköhän ne ajot muutu vielä kaikkeen mahdolliseen ennätyskylmän- ja lämpimän väliltä 😛

  70. Tuomo T.
    14/12/2012 17:39

    Mulla on edelleen voimassa oma ennuste, että suurin piirtein jouluun mennään melko talvisissa merkeissä mutta vuodenvaihteen lähestyessä alkaa lauhtua. Tammikuusta tulee 2-3 astetta keskimääräistä leudompi ja helmikuusta ainakin saman verran.

    Tosin olin joulukuun suhteen tosi pahasti pielessä – ja hyvä niin, näin talven ystävänä. Viime vuonna niin kuin niin monesti muulloinkin joulukuu oli aivan karmeaa vesisateiden temmellyskenttää. Pienestä on kiinni: nytkin on suurin piirtein yhtä vahvoja matalapaineita kuin vuosi sitten mutta ratkaisevasti eri paikassa, jolloin kylmää ilmaa tulee mantereen puolelta.

  71. Sami
    14/12/2012 18:30

    Kyllä talvesta näyttäisi nyt tulevan hyvin kylmä, jopa poikkkeuksellisen kylmä. Mikään ei viittaa siihen että mantereinen talvi väistyisi, päinvastoin korkeapaine hivuttautuu suomen päälle ja tuo todella kylmää säätä, tammikuun alusta voi tulla jopa 1987 vuoden toisinto.
    Perustan tämän ennusteeni siihen, että meillä on tullut jo tutuksi että suursäätilat pysyvät pitkään paikallaan, korkeapaine muistuttaa hyvin paljon vuoden 2010 helteet tuonutta korkeapainetta, joten voi olla riesanamme pitkäänkin, ehkä välillä vetääntyen ja antaen 1-2 matalapaineelle mahdollisuuden tulla suomeen mutta välittömästi matalapaineen jälkeen työntyy takaisin suomeen.

    • Nimetön
      15/12/2012 18:22

      Ans kattoo kuin käy. Sekä GFS että ECMWF olisivat tuomassa jouluksi vesikeliä lauhan lounaisvirtauksen myötä. Esimerkiksi talvet 1988-1989 ja 1989-1990 alkoivat tätä talvea kylmempinä, mutta molemmista talvista tuli silti yksi kaikkien aikojen lauhimmista.

  72. Matti
    14/12/2012 20:00

    Poikkeuksellisen kylmä on kyllä aika paljon arvottu tässä vaiheessa talvea, kun kuukaudessa voi tapahtua muutos ihan mihin suuntaan tahansa 🙂 Ja ollaan vasta alkutalvessa. Mutta arvauksesi on dokumentoitu. Katsotaan mitä käy 😉

  73. Mr. Blueskye
    15/12/2012 00:08

    Ja kunhan nämä kylmät pistää merta jääkanteen, ei sateet tule vetenä sisämaassa lauhemmassakaan virtauksessa. Tästä tulee kelpo talvi, kenkku juttu niille jotka ei pidä lumesta ja pakkasesta.

  74. Sami
    15/12/2012 09:03

    Kaisaniemen toiseksi suurin vuosisade on 1974 vuoden 879,5mm, tällä hetkellä kasassa on tarkalleen 851,9mm, pelkällä päivittäisellä pikku hipsuttelulla tuota 27,7mm ei tulla kokoamaan, joten toivottavasti GFS on oikeassa että joulun paikkeilla alkaisi matalapaineita tulla, kyllä vähintään yksi myräkkä(10-15mm sade päivässä) vaaditaan jotta tuohon yllettäisi, voi jopa olla että menee tosi tiukille. Voisiko Pauli kertoa mikä sääasema johtaa koko suomen sadetilastoa tällä hetkellä, onko jo 1000mm rikki?

  75. Teemu
    15/12/2012 21:26

    Ois deterministiset ajot rakentamassa lämpiävää keliä joulun tienoille. Saas nähdä toteutuuko ja millaisena. Jos toteutuu olisi tulossa kunnolla taivaaltkin jotain ja viittaisi lumeen. Tämän jälkeen viilenisi taas. Aika arvan heittoahan tuo on.

  76. Teemu
    15/12/2012 22:20

    Tuomo T. :
    Mulla on edelleen voimassa oma ennuste, että suurin piirtein jouluun mennään melko talvisissa merkeissä mutta vuodenvaihteen lähestyessä alkaa lauhtua. Tammikuusta tulee 2-3 astetta keskimääräistä leudompi ja helmikuusta ainakin saman verran.
    Tosin olin joulukuun suhteen tosi pahasti pielessä – ja hyvä niin, näin talven ystävänä. Viime vuonna niin kuin niin monesti muulloinkin joulukuu oli aivan karmeaa vesisateiden temmellyskenttää. Pienestä on kiinni: nytkin on suurin piirtein yhtä vahvoja matalapaineita kuin vuosi sitten mutta ratkaisevasti eri paikassa, jolloin kylmää ilmaa tulee mantereen puolelta.

    Itse en veikkaile mitään, mutta paljon riippuu siitä, miten esmes polaaripyörre käyttäytyy. Jostain syystä 90-luvun alusta lähtien tuo on ollut muutamaa poikkeusta ja nyt aivan paria kolmea viime vuotta lukuunottamatta kovin sulkeutunut ja stratosfäärissä hyvin kylmää ja ohjannut matalat hyvin pohjoiselle reitille suosien länsivirtauksia täällä päin maailmaa.

  77. Janne S
    17/12/2012 14:02

    GFS-parvissa on joulunpyhien tienoille ollut konsistentisti matalapaineisuutta eli tuulia ja sadetta, mutta tilanne on parven spreadinkin kannalta vielä epävarma.

    Stratosfäärin lämpeneminen ja polaaripyörteen heikkeneminen joulunpyhien tienoilla on edelleen ennusteissa, mutta tämä näkyy troposfäärissä vasta muutaman viikon viiveellä. Eli tämän puolesta voisi arvata ettei tammikuun puolivälistä tai loppupuolesta tulekaan lauhaa, AO/NAO-mielessä ainakaan.

    Nimimerkki me: stratosfääriä voi ennustaa tunnetusti pitemmälle kuin pintasäitä, mutta eri asia miten se realisoituu pinnalla tietenkin.

    Näköjään stratosfääri on jo ainakin MetOfficen kausiennusteissa: http://www.ecmwf.int/newsevents/meetings/annual_seminar/2012/presentations/Scaife.pdf

  78. me
    18/12/2012 07:07

    Viime yönä ja nyt aamulla tullut huomattavasti ennustettuja lumisateita voimakkaampia sateita.. Taitaa olla melkeen mahdotonta ennustaa sulan meren vaikutus sateisiin 😛

  79. Pelokas
    18/12/2012 14:05

    Eikä! Luin juuri, että sieltä on tulossa HIRMUPAKKASET!! Mitenhän tähän voisi parhaiten valmistautua? Taidan lukea ainakin ensin Veikko Huovisen Hamsterit ja ostaa vähän rommia. Onneksi kinkku on hankittu jo muutenkin,,

  80. Mr. Blueskye
    18/12/2012 18:19

    No nyt Pelokas tekee viisaasti. Etenkin kun on ulkona puskenut hullun lailla lumitöitä taas 1½h, on omastakin mielestä glögilasi rommin kera Huovisen hengessä viisasta…unohtamatta ottaa varastoon kinkkua ja muhkeita salamitankoja, jne.!

  81. Olli
    19/12/2012 03:09

    Nytpä näkyy GFS ja ECMWF molemmat ennustavan lauhaa joulun aikoihin. Jo ihan parvissakin näkyy lämpenemistä. Paljonkohan vielä muuttuu ennen toteutumista 😀

  82. Olli
    19/12/2012 03:21

    Suomea tarkoitin siis tuolla kommentilla. Pohjois-Amerikassakin kyllä alkaa taas matalapaineet innostua, yhteen niistä on ennustettu lunta pohjoispuolelle, rajujakin ukkosia lämpimään sektoriin. Kummallekohan puolelle Chicago jää…

  83. Tuomo T.
    19/12/2012 08:48

    Harvinaisen jyrkkä leikkaus on tosiaan tulossa joulupyhiksi: vielä sunnuntaina voi monin paikoin olla -25-30 astetta pakkasta, mutta aattona ei välttämättä enää kuin muutama aste. Kyllä minusta aika selvästi näyttää siltä, että aatto menee vielä pakkasessa mutta joulupäivänä nousee nollaan tai vähäksi aikaa jopa plussalle. Toivottavasti plussaraja ei nouse kovin korkealle ja toivottavasti painuu nopeaan takaisin pakkaselle. Siperian hyhmä häipyy kyllä takaisin kotiseudulleen, mutta toivottavasti kuitenkin pysyttäisiin meillä enimmäkseen pakkasella.

    CFS-ennuste on paljon maltillisempi kuin vähän aikaa sitten, ei kummempia poikkeamia suuntaan tai toiseen tammikuulle Skandinaviaan. Se CFSv2:n toinen Monthly forecast (se linkki, joka on sivun alalaidassa) on tammikuun osalta ollut muutaman päivän ajan ollut jopa sinisenä Suomen kartalla.

  84. Sami
    19/12/2012 11:57

    Joulukuusta on tulossa suunnilleen yhtä kylmä mitä ennakoinkin, veikkasin jyväskylään keskiarvoksi -9..-12 ja toteutuma lienee aika lähellä tuon keskiarvoa. -12 alitus vaatisi jo sitä ettei lauhempi ilma tänne pääsisi joulupyhinä. Joulukuut ovat kyllä olleet viime vuosina joko tai, selvästi keskimääräistä lämpimämpiä tai kylmempiä, tavanomaisia on ollut 2001 vuodesta lähtien vain vuonna 2005, muiden poikkeama on vähintään 2 astetta. yli 4 asteen poikkeama on peräti 7 vuonna.

    • Tuomo T.
      19/12/2012 12:03

      Tuo on kyllä totta. On ollut joko poikkeuksellisen lämmintä (mm. 2006-08, 2011) tai hyvin kylmää (2002, 2009-10, 2012). Joko tästä jyrää läpi koko kuukauden hurjan lauhoja matalapaineita, kuten viime vuonna, tai sitten Siperian korkea parkkeeraa päälle, kuten tänä vuonna.

  85. Janne S
    19/12/2012 14:11

    Joulun seutu näyttää toistaiseksi mielenkiintoiselta GFS-parvissa:
    http://www.meteociel.fr/cartes_obs/gens_display.php?run=6&lat=60.5&lon=24.5&runpara=0&col=1&type=4&ext=1

    (Katsokaa myös T850, T2m ja pintapaine.)

  86. Teemu
    19/12/2012 20:53

    Janne S :
    Joulun seutu näyttää toistaiseksi mielenkiintoiselta GFS-parvissa:
    http://www.meteociel.fr/cartes_obs/gens_display.php?run=6&lat=60.5&lon=24.5&runpara=0&col=1&type=4&ext=1
    (Katsokaa myös T850, T2m ja pintapaine.)

    Aika paljon hajontaa on, mutta talvikeliä pääpiirteissään olisi valitun ennustuspaikan osalta ja varsinkin joulun jälkeen. Miten tuota itse siis luin.

    • Janne S
      19/12/2012 22:00

      Juu, mutta siinä on mahdollisuus kunnon pyryyn tai jopa myrskyyn (ja vesisateisiin). Uusimman parven 20 ajosta kuusi tuo alle 970hPa matalapaineen jouluna tai kohta sen jälkeen. Mutta tosiaan on epävarmuutta.

      Stratosfääri näyttää edelleen jännältä tammikuuta silmällä pitäen.

  87. Teemu
    19/12/2012 21:13

    Tuomo T. :
    Tuo on kyllä totta. On ollut joko poikkeuksellisen lämmintä (mm. 2006-08, 2011) tai hyvin kylmää (2002, 2009-10, 2012). Joko tästä jyrää läpi koko kuukauden hurjan lauhoja matalapaineita, kuten viime vuonna, tai sitten Siperian korkea parkkeeraa päälle, kuten tänä vuonna.

    Tai oikeastaan, jos on lauhaa, niin matalat eivät jyrää ”tästä läpi”, vaan tällöin jäämme tavallisesti Norjan ja Islannin välistä matkaavan matalan keskuksen itäreunalle, jolloin lounaasta nousee lauhaa ilmaa. Mikäli matalan keskus esmes jyräisi Etelä-Suomen yli tai eteläpuolits, niin kelit eivät talvisaikaan erityisen lauhoja olisi, vaikka matalan vaikutuspiirissä olisimme. Harvemmin siis olemme matalan keskuksen alla, vaan tyypillisesti sen itäreunalla. Mitä tulee tuohon ”Siperian korkeaan”, niin olemme nyt sopivasti sen länsireunalla ja hyvin sen vaikutuspiirissä. Itse korkeapaine / sen keskusalue möllöttelee nyt tukevasti Uralin molemmin puolin.

  88. Sami
    20/12/2012 00:17

    Saisi nyt tulla se kunnon myrsky ja helsinkiin täydellä teholla, muuten kaisaniemen sateiden kyttäämiseni menee täysin hukkaan, vielä pitäisi tämän vuoden puolella ripsauttaa 14,3mm.

    Aika paljon vielä viikonloppuunkin liittyy epävarmuuksia, ilmatieteenlaitoksen ennusteessa olisi aattopäivälle vielä jyväskylään -15 ja aatto-joulupäivä yölle -13 kun pitkään oli jo sellaista -5..-7. Tänään(tai siis eilen). on myös tullut kuluvan talven uusia pakkasennätyksiä, entinen oli -32,4. Ainakin Kuusamon Kiutaköngäs -32,8 ja Salla Naruska n.-34.

  89. Tapio R
    20/12/2012 09:53

    Otavassa eilen illalla klo 22 oli -28°. Luulin tänä aamuna lämpötilan laskevan alle
    -30° rajan, mutta sumupilvet ja pakkaslumisade oli lauhduttanut -22 asteeseen. Nyt täällä on -19° kylmää.

  90. me
    20/12/2012 11:00

    Taas sopivasti pääkaupunkiseudulla lumitykit avautuneet oikein kunnolla 😀 tuleekohan taas 5cm lisää. Lunta riittää, mikäs sen mukavampaa

  91. Tapio R
    20/12/2012 12:03

    GFS näyttää arvioivan lauhaa tapaninpäivästä alkaen ja leutoa riittäis ainakin vuodenvaihteeseen saakka. Ensin lunta ja myöhemmin vettä sekä loskaa, jos tämä toteutuu.

  92. Ruksautettu kinkku
    20/12/2012 15:37

    Kerkiääköhän Pauli tekemään Joulupäivitystä? 🙂

    • 20/12/2012 21:27

      Voin Paulin puolesta ennustaa, että joulu on valkoinen koko maassa.

  93. Teemu
    21/12/2012 08:26

    Alkaa stratosfäärin näyttämään mielenkiintoiselta GFS:n 240h ajossa. Jännä nähdä miten realisoituu viiveellä maan pinnalla, jos toteutuu:

    • Janne S
      21/12/2012 13:40

      Äskettäinhän tapahtui pieni alastratosfäärin lämpeneminen lähinnä Kanadan yllä. Nyt on isompi kuitenkin kehitteillä, joka näkyy 10vrk ennusteissa kunnolla vasta ylempänä, 1-10hPa:ssa, ja saavuttaa navan 8.1. paikkeilla jos ennusteet pitävät paikkansa. En tiedä ehtisivätkö pintavaikutukset tuosta tammikuuksi.

  94. Matti
    23/12/2012 09:13

    Noniin se niistä hirmupakkasista ja kylmästä talvesta. Ensi viikolla lauhtuu

  95. Sami
    23/12/2012 17:58

    Mikähän ilmatieteenlaitoksen tietokoneita vaivaa? Ovat ennustaneet jyväskylään klo 17, 20 ja 23 koko päivän -18, -18, -16, siitä huolimatta että esim. klo16 oli edelleen -26 astetta, nyt mennyt jo -28 paikkeille ja niin vaan -18 seisoo klo20 kohdalla. Forecalla sentään oli -25..-26 lukemat klo17 ja illaksikin -22..-24.

  1. No trackbacks yet.

Jätä kommentti Teemu Peruuta vastaus