Esterillä on asiaa

Syystulvat ovat hankaloittaneet elämää Länsi-Suomessa, erityisesti Pohjanmaan maakunnissa. Suomen ympäristökeskuksen mukaan nyt koetut syystulvat ovat poikkeuksellisia. Minkälainen tilanne on meteorologiselta kantilta?

Suomi matalapaineen keskiössä

Sateen muodostuminen vaatii ilman nousuliikettä ja sitä tarjoavat suuremmassa mittakaavassa matalapaineet. Niinpä ei ole suuri yllätys, että sateisen syksyllä keskellä ollut Suomi on ollut matalapaineiden reitillä (itse asiassa myös kesällä oli sama tilanne).

Merenpintapaineen poikkeama pitkän ajan keskiarvosta 1.9.-5.10. Kuva: NOAA/ESRL

Vaikka syksyisin matalapainetoiminta alkaakin jälleen aktivoitua voimistuvan länsivirtauksen myötä, on tänä syksynä ilmanpaine juuri Suomen yllä ollut huomattavasti tavanomaista alhaisempi. Matalapaineiden jatkuvan syötön myötä on sateita saatu lähes päivittäin. Itse asiassa syyskuun alusta alkaen on Kuhmossa ollut 35 sadepäivää 36 mahdollisesta (vähintään 0,1 mm sadetta). Jokioisten havaintoasemalla sadepäiviä on ollut 34 ja Jyväskylän havaintoasemalla 33.

Ongelmana on siis yleisesti ollut se, että sateet ovat jatkuneet pitkään ilman pidempää poutajaksoa. Niinpä maaperä on jo paikoin täysin kyllästetty vedellä eivätkä uudet sateet enää imeydy maaperään. Lokakuun kuuden ensimmäisen vuorokauden aikana eniten vettä on kertynyt Isojoen Kärjenkosken asemalla, 105 mm. Myös Merikarvian ja Teuvan asemilla ollaan 100 mm tienoilla. Tyypillinen lokakuun sademäärä näillä alueilla on noin 70 mm paikkeilla eli tosiaan alle viikossa on jo saatu yli tyypillisen lokakuun verran vettä. Itsessään tällaiset sademäärät eivät ole harvinaisia tai poikkeuksellisia, sillä kesäisissä ukkoskuuroissa voi tulla vuorokaudessakin yli 100 mm, mutta tällä kertaa pohjalla on siis ollut jo monta rankempaa sadepäivää.

Vuosi on tähän mennessä ollut varsin sateinen. Monen mielestä kesä ”meni piloille” epävakaan sään johdosta ja syksy on jatkanut samaa sateista rataa. Jos sateet olisivat jakautuneet tasaisesti tänä vuonna koko Suomeen, olisi tammi-syyskuun sademäärä yksittäisellä paikkakunnalla noin 551 mm. Pitkän ajan keskiarvon mukaan lukema olisi 450 mm. Eli tammi-syyskuussa on Suomeen satanut noin 100 millimetriä tavanomaista enemmän jokaista paikkakuntaa kohden (edelleen olettaen, että sateet olisivat jakautuneet tasaisesti). Edellisen kerran tammi-syyskuun Suomen sademäärä on ollut suurempi vuonna 1998, mutta muita sateiseimpia ei viimeisten 50 vuoden ajanjaksolta löydy. Eli kyllä hyvällä syyllä voidaan todeta, että tähän saakka vuosi on ollut varsin sateinen. Tosin aina alueelliset erot on otettava huomioon. Tähän mennessä eniten ”vodaa” tänä vuonna on satanut Kajaanin Saaresmäen asemalla, 848 mm.

Helsingin Kaisaniemen 12 kuukauden liukuva sadesumma (mm). Lähde: Ilmatieteen laitos

Helsingissä rikottiin paikkakunnan mittaushistorian syyskuun sade-ennätys. Sadetta on tuntunut riittäneen menneiden kuukausien mittaan ja niinpä otin koko Helsingin sadeaikasarjasta 12 kuukauden liukuvan sadesumman. Tällä lailla mitattuna sateisin jakso osui Helsingissä maaliskuusta 1944 helmikuulle 1945. Kuten käppyröistä näkyy, tässä viimeisen vuoden, puolentoista aikana ollaan Helsingissä saatu ”nauttia” varsin runsaista sademääristä.

Tuleeko vuodesta lämpötiloiltaan erikoinen?

Suomen keskilämpötila ei ole syyskuun loppuun mennessä ollut kokonaisuudessaan kovin erikoinen.

Suomen keskilämpötilan poikkeama vuoden alusta kyseiseen kuukauteen saakka. Lisäksi vastaavat tiedot kolmen lämpimimmän ja kylmimmän vuoden osalta (vuodesta 1900 alkaen). Mukana myös skenaariot loppuvuodelle mikäli loppuvuosi olisi lämpimin/kylmin havaittu (1900 alkaen) tai lähellä pitkän ajankeskiarvoa.

Yllä olevasta kuvasta nähdään, että kuluva vuosi on syyskuuhun mennessä ollut keskilämpötilaltaan hyvin lähellä pitkän ajan keskiarvoa (huolimatta kylmähköstä helmikuusta). Jos meno jatkuu samanlaisena, ei vuoden 2012 keskilämpötilasta tule kovin suurta merkintää historiankirjoihin. Silti vielä on melkein kolme kuukautta vuotta jäljellä, joten kuinka suureksi vuoden lämpötilapoikkeama voisi vielä muuttua? Mikäli loppuvuosi olisi yhtä lämmin kuin viime vuoden loka-joulukuu, voisi poikkeama nousta noin asteen tienoille. Jos puolestaan loppuvuosi olisi vuoden 1915 kaltainen, voisi poikkeama olla lopulta -1,6 asteen luokkaa. Eli mahdollinen haitari on vielä melko suuri, mutta TOP 3 -luokkaan (1900 alkaen) vaaditaan hurjia poikkeamia suuntaan tai toiseen.

Baltiassa voimakas myrsky

Samalla kun osa Suomea sai viikonlopun aluksi niskaan vettä oikein urakalla, saivat Baltian maat niskaansa voimakkaan myrskyn. Kyseessä oli lyhytikäinen ja hyvin pieni, mesoskaalan matalapaine, joka alkoi voimistua varhain perjantaina Pohjois-Saksan tuntumassa ja lopulta iskeytyi Liettuaan pe-la välisenä yönä. Paikallisten sanomalehtien mukaan luokkaa 150 000 kotitaloutta oli ilman sähköä kun tuulet puhalsivat noin 30 m/s. Alla on FINWRF-mallin tulkintaa tuulen nopeuksista.

WRF-säämallin tuulitulkinnat Baltian myrskystä.

Miltä jatko näyttää?

Lokakuun alku on ollut Suomessa yli kolme astetta tavanomaista leudompi, kiitos tuulisen ja pilvisen sään. Lokakuun toisen viikon aikana suuntaus on hiljalleen kohti poutaisempaa ja viileämpää säätä kun matalapaineen alue lopulta siirtyy Suomen itäpuolelle ja meille ilmavirtaus käy pohjoisesta ja korkean selänne alkaa ottaa vallan, ainakin tilapäisesti. Kuinka pitkäikäinen tämä muutos on, se jää nähtäväksi. Globaalit mallit ovat eri mieltä mitä lokakuun puolenvälin paikkeilla tapahtuu suursäätilassa: Jääkö Suomen ylle/lähettyville korkeapaine ja ilmavirtaus kävisi koillisesta pitäen sään kylmänä ja poutaisena vai aktivoituuko länsivirtaus uudelleen, joka toisi mukanaan lauhempaa ja epävakaisempaa säätä.

  1. SääJaMää
    07/10/2012 23:15

    Säädatan avaamista odotellessa kysyisin näistä tilastoista, joita moni blogin seuraaja tänne kirjoittaa, että mistä niitä on saatavissa? Löytyvätkö ne jostain netistä vai ovatko tilattavissa Ilmatieteenlaitokselta? Kiinnostaisi katsella tarkemmin tuota Saaresmäen dataa, kun sen kupeessa melkein asustaa ja TODELLAKIN vettä on piisannut! Keväällä oli ennätystulvat, kesällä oli poikkeavan voimakas kesätulva (maajussit hinasivat rehupaaleja veneellä pitkin peltoja… 😛 ) ja nyt näyttää taas olevan joessa vesi nousussa. Tänään sateli vain vähän mutta eilinen ja viime öinen sade näkyy varmaan vielä huomennakin joessa.

    • Sami
      08/10/2012 02:51

      Kiitos Pauli päivityksestä, mitä tilastoja tarkoitat SääJaMää?

      Sadetta tosiaan on piisannut, ainakin minun laskuissa Niinisalossa mentiin yli 90mm torstaista lähtien, ja uutisten mukaan yli 100mm olisi myös tullut joillakin asemalla.

      • SääJaMää
        12/10/2012 15:11

        Hei!
        Tarkoitin esim. Sami sinun tilastojasi, että oletko tilannut lämpötila ym. tiedot vai mistä lähteestä löydät noinkin tarkkoja tilastotietoja? Minua tosin kiinnostaa lähinnä nämä lähellä olevat pienet sääasemat ja niiden päivittäistilastotietoja ei oikein löydy mistään.

    • 08/10/2012 07:16

      En tiedä mutta veikkaan että innokkaimmat harrastajat taitavat pitää itse omia tilastojaan.

  2. Petri
    08/10/2012 11:59

    Tietäen nykyrakentamisen kiireen, en ostaisi taloa, jonka valmistumisvuosi on 2013 tai 2014. Jos tänä kesänä on työmaalla jätetty tavara suojaamatta tai asennettu kiireellä, sutta, hometta ja sekundaa on tullut.

  3. Nimetön
    08/10/2012 13:09

    Siis about 15000 neliökilometrin alueella sataa runsaassa vuorokaudessa 50-100 mm vettä, ja väität meteorologina ettei tilanne ole harvinainen?? Nuo kesäiset ukkoskuurot ovat aivan eri asia, ne sataa rankasti yleensä vain pienellä alueella (kymmeniä, korkeintaan joitain satoja neliökilometrejä). Lisäksi tuollaisten 100mm ukkoskuurojen paikallinen esiintyminen on äärimmäisen harvinaista, vaikka niitä joka kesä jossain päin Suomea esiintyisi. On totta että maaperä oli litimärkä, mutta minun mielestä suurin syy poikkeukselliseen tulvatilanteeseen oli tuon rankan sateen laaja-alaisuus.

    • 08/10/2012 20:46

      Ei vettä ole sataa milliä sentään satanut reilussa vuorokaudessa mutta viikon aikana helpostikin. Kankaanpään Niinisalossa satoi torstain ja sunnuntain välisenä aikana yhteensä 98 millimetriä vettä, Karvialla 88mm. Merikarviassa on lokakuun seitsemänä ensimmäisenä päivänä satanut 114 millimetriä. Kyllä se tulva on nimenomaan sen ansiota että vettä on tullut lähes päivittäin. Esimerkiksi syyskuun alusta lähtien Isojoella on satanut 238 milliä.

      Kun jokien korkeudet ovat olleet jo valmiiksi korkealla ja maa ei ime vettä, ei ole ihme että näin käy. Syksyllä vesi myös haihtuu heikommin kuin kesällä.

      Yli 50 millin vuorokautinen sademäärä ei ole harvinaist. Sen sijaan yli 100 milliä on – sellaisia määriä ei ole mitattu edes vuosittain. Vuonna 2011 satoi Torniossa vuorokauden aikana 121 milliä mutta kahtena edellisenä vuonna ei päästy lähellekään 100 milliä.

      • me
        08/10/2012 21:27

        Ja näissäkin pitää ottaa huomioon, että virallisia sademittareita ei itä- ja pohjois-Suomessa ole kovinkaan tiheästi, joten aivan hyvin on jostain kuurosta voinut tulla 100mm vettä paikkaan, jossa ei virallista mittaria ole.

      • Nimetön
        09/10/2012 09:59

        Jos tuolla 15000km2 alueella on noin viisi virallista sademittaria, niin varmasti jossain on satanut enemmän. Ehkei ihan sataa milliä, mutta 80 mm aivan varmasti vähän yli vuorokaudessa.

        ”Yli 50 millin vuorokautinen sademäärä ei ole harvinaista”

        Siis mitä tarkoitat? Suomen laajuisesti ei ole harvinaista tässä olen samaa mieltä. Mutta jos mietitään yhtä paikkaa, vaikka jotain tiettyä kylää, niin kyllä toistuvuus on luokkaa kerran 10-20 vuodessa. Vastaavasti 70-80 mm kertymälle paikallinen toistuvuus lienee luokkaa kerran 30-100 vuodessa. Eli kyseessä on harvinaisen voimakas sade. Mieti että menisit sanomaan noille tulvan kourissa oleville ihmisille, että tämä oli ihan normi sadeilmiö, ei tässä mitään ihmeellistä.

      • Sami
        09/10/2012 14:16

        Minä ainakin menisin sanomaan, että ei ihan terve ole jos joen läheltä asuntonsa ostaa/rakentaa tietäen tulvariskin olevan, ja sitten meidän pitäisi verorahoista korvata tämä aivopieru rakennusidea…ei, ihan itse saavat maksaa laskunsa.

  4. Sami
    08/10/2012 21:56

    Oma näkemykseni on että tämä todella runsas sademäärä on enne jostakin toisesta ääri-ilmiöstä, itse veikkaan että selvä kylmeneminen on tiedossa suomessa 2015 vuodesta alkaen. Veikkaan että seuraavista viidestä talvesta vähintään kolme on keskimääräistä kylmempiä, 2 selvästi. Mitä kauemmin tämä sadejakso jatkuu, sitä varmemmin niin käy. Auringon aktiivisuus on taas heikentynyt ja heti alkaa ilmat kylmetä, saattaa terminen talvi alkaa jo lokakuun puolella.

    • Tuomo T.
      12/10/2012 08:30

      Sulla riittää näitä kylmenemisskenaarioita! 🙂 Muihin en pahemmin törmää missään. Auringon aktiivisuudella on kuitenkin vain minimaalisen pieni merkitys globaaliin ilmastonvaihteluihin.

  5. 09/10/2012 19:18

    Nimetön :
    Jos tuolla 15000km2 alueella on noin viisi virallista sademittaria, niin varmasti jossain on satanut enemmän. Ehkei ihan sataa milliä, mutta 80 mm aivan varmasti vähän yli vuorokaudessa.
    “Yli 50 millin vuorokautinen sademäärä ei ole harvinaista”
    Siis mitä tarkoitat? Suomen laajuisesti ei ole harvinaista tässä olen samaa mieltä. Mutta jos mietitään yhtä paikkaa, vaikka jotain tiettyä kylää, niin kyllä toistuvuus on luokkaa kerran 10-20 vuodessa. Vastaavasti 70-80 mm kertymälle paikallinen toistuvuus lienee luokkaa kerran 30-100 vuodessa. Eli kyseessä on harvinaisen voimakas sade. Mieti että menisit sanomaan noille tulvan kourissa oleville ihmisille, että tämä oli ihan normi sadeilmiö, ei tässä mitään ihmeellistä.

    Varmasti jossain on satanutkin enemmän. Silti ukkoskuuroissakaan tuo 100 milliä ei kovin usein ylity kun ne ovat useimmiten nopeasti ohi meneviä. 100 milliä vaatii jo useamman voimakkaammaan tai laaja-alaisen ukkoskuuron tai backbuilding-tyyppisen konvektion jollainen oli Jalasjärvellä viime vuoden kesäkuussa :

    ”Yli 50 millin vuorokautinen sademäärä ei ole harvinaista” – tarkoitin tuota tietenkin Suomen mittakaavassa 🙂

  6. Teemu
    09/10/2012 21:12

    Ennen kuin liikaa ihmetellään Suomen sademääriä, niin nostan esiin uudelleen Cherrapunjissa vuotuisen sademääräennätyksen, joka on 26461 mm..:)

    • Sami
      09/10/2012 21:47

      En ymmärrä mitä tällä on tekemistä suomen sademäärien kanssa

  7. Sami
    09/10/2012 21:58

    Tuossa Paulin jutussa oli myös maininta, että kovin on ollut tylsä ja tavanomainen vuosi, josta ei paljoa jää lämpötilojen osalta jälkikasvulle kerrottavaa…Mainitsin jo aiemmissa ketjuissa että Jyväskylässä on huhtikuusta asti ollut jokaisen kuukauden keskilämpötila max asteen keskiarvoista, eli 6 putkeen. Nyt lokakuun alussa olin liki varma että tämä sarja katkeaa, mutta enää en niin varma olekaan, sen verran vilpoista on tiedossa. 18.10. ennustettu keskiarvo olisi +5,6 ja 1981-2010 keskiarvo +3,6. +2,6..+4,6 välille osuva keskiarvo vaatisi 19.10-31.10 ajalle -1,6…+3,2 keskiarvon, sanoisin että tuohon haarukkaan lokakuun loppu osuu jyväskylässä noin 60-70% todennäköisyydellä.

  8. Teemu
    09/10/2012 22:04

    Sami :En ymmärrä mitä tällä on tekemistä suomen sademäärien kanssa

    Sen verran, että tuo suhteuttaa lukemat vain siihen, että mitä muualla on tullut vettä..

  9. Tapio R
    11/10/2012 10:51

    Otavassa on esterin päivä eli vettä sataa jälleen – rops, rops. Myös eilen satoi.

  10. Teemu
    13/10/2012 17:53

    Jahas, hyvin alkanut viilentyminen jäänee kovin lyhytaikaiseksi. Parviajot nostamassa ilmamassan lämpöjä melkein 10 asteeseen samointein kuin pintalämpöjä. Moneskohan lämmin lokakuun on putkeen tulossa…?

    • Tuomo T.
      13/10/2012 22:53

      Mitä minä sanoin! Ei tästä kuusta mitään kylmää alun perin ollut tulossakaan. Ei mikään viitannut siihen. Ei tämä ole oikeastaan vasta kuin toinen peräkkäinen leuto lokakuu. 2009-10 olivat aika viileitä, 2009 suorastaa kylmä, mutta sitä ennen oli putkessa neljä lämmintä lokakuuta.

      Koittakaa nyt uskoa, että loppukuusta tulee mitä todennäköisimmin hyvin lauha, mikä kompensoi harvinaisen tavanomaista alkuvuotta. 🙂

      • me
        14/10/2012 12:42

        Pari päivää sitten tänne etelään ”arvottiin” tiistaiksi +2 ja nyt jotain yli kymmentäkin. Mikäköhän näiden useamman päivän ”arpomisten” hyöty on? mielestäni ilmatieteen laitoksen tulisi keskittyä 1-2 pvän arvontoihin, kunnes ne saadaan edes jotenkin luotettaviksi, ja sen jälkeen alkaa tuottaa noita 3-5 päivän lottoja.

  11. Jykä
    14/10/2012 12:41

    Helsingissä nyt 9 C ja lapissakin monin paikoin koko viikko yötä myöten plussalla… että sellaista ”kylmää” on pitänyt. 😉

    • me
      14/10/2012 12:43

      Mallit taas kerran vähän pihalla 😀

      • Sami
        14/10/2012 13:02

        Ei siinä mallit pihalla ole, on vaan niin pienestä kiinni kumpi voittaa, kylmä vai lämmin. Älkää pettykö jos tuleekin viileää. Ei todellakaan käy kateeksi ketkä joutuvat tässä tilanteessa arpomaan mikä on lopputulos. Pitkiä ennustuksia tehdään koska ihmiset niitä janoavat ja haluavat, on tilanteita joissa voi hyvin tehdä 5 päivänkin ennustuksen ja esim. forecalla on 10 päivän ennusteen keskilämpötila ollut 29 jaksoa putkeen jyväskylässä alle 2 asteen virheellä. Talvella kovien pakkasten aikaan ne heittävät sitten oikein kunnolla. Ei näitä ennustuksia voi tehdä tyyliin: ”tänään me ennustamme päivän päähän ja huomenna viikon päähän” Mielestäni meteorologit ovat varsinkin tv:ssä kyllä sanoneet useasti että on vielä suuri kysymysmerkki mitä tiistaisen matalapaineen jälkeen tapahtuu.

  12. Sami
    14/10/2012 12:53

    Aika hurjia lukuja tosiaan tarjoaa foreca ja ilmatieteenlaitos…ilmatieteenlaitos jyväskylään to-pe yöksi +9 ja pe-päiväksi +12, joka tarkoittaisi +10 asteen päiväkeskiarvon ylitystä. 19.10. olisi myöhäisin +10 asteen päiväkeskiarvon ylitys(18.10.1995 +10,5). Mutta samaan kastiin voi hyvin laittaa 11.10.1961 +13,7 keskiarvo ja esim. viime vuoden marraskuun 2.päivän +9,4.

  13. Matti
    14/10/2012 13:07

    ECMWF näyttää lämmintä ilmamassaa puskevan etelästä seuraavan parin viikon aikana. jopa lähellä +10 850hPA lämpötiloja. Ei tartte siis paleltua vielä hetkeen 😉

    • Matti
      14/10/2012 13:08

      Itseasiassa jopa yli +10..

      • me
        14/10/2012 13:35

        mitäs tämä tarkottaa maan pinnalla? 😀

  14. me
    14/10/2012 13:40

    Ja Sami tiedän kyllä, että ennusteiden teko on vaikeaa, mutta kumminkin tähän on rahaa syydetty vaikka kuinka ja paljon, mutta omasta mielestäni 3-5 pvän ennusteet ovat aina vaan yhtä epäluotettavia.

    • Sami
      14/10/2012 14:30

      Tuosta olen kyllä eri mieltä, kyllä 3-5 päivän ennusteet ovat hyviä pääsääntöisesti, ei toki aina. Forecan ennusteessa 5.päivän sisällä ennusteesta on ”pissinyt” eniten seuraavina päivinä: 10. ja 11.4., 26.4., 18.5., 8.8., 18.9. ja 27.9., eli huonoja ennusteita 1.4.-13.10. on 7/197=3,5%.

      • me
        14/10/2012 15:15

        jaa mites sitten tuo perjantain ennuste kun ennusteltiin +2 etelään ja eilen se muuttui +11:a. lasketko tämän hyviin ennusteisiin? Ja mitä olen itse katsonut noita niin ne muuttuvat aivan jatkuvasti. ensin sateen tod% 95% ja parin pvän päästä luvataan samalle päivälle poutaa

      • Sami
        14/10/2012 15:50

        A) Seuraan vain jyväskylän ennustetta ja B) otan uuden ennusteen 8 päivän välein kun uusi jakso alkaa. Huomenna illalla otan seuraavan jakson ennusteen. Esim. tämän menneen viileyden foreca ennusti ihan hyvin. Tässä jyväskylän ennuste ja toteutuma 9.-13.10, mitä mieltä olet osuvuudesta, ennuste tehty 7.10. klo 23:
        9.10. Ennuste 5,1 Toteutuma 6,3
        10.10.Ennuste 5,0 Toteutuma 5,9
        11.10.Ennuste 4,5 Toteutuma 4,9
        12.10.Ennuste 3,8 Toteutuma 3,5
        13.10.Ennuste 3,1 Toteutuma 3,4
        Jakso Ennuste 4,3 Toteutuma 4,8.

  15. AP
    14/10/2012 15:20

    Meteorologi Seija Paasonen sanoi eilen, että ”Nyt eletään kuitenkin jo syksyn lopun aikoja.” ja tästä esim. YLE sai laadittua näppärästi otsikon teksti-tv:n sivuilleen ”Syksyn loppu”. Mikä ihmeen loppu? Kaikki mallit näyttävät meneillään olevan kylmän jakson jäävän lyhytaikaiseksi ja leudon syyssään taas jatkuvan hamaan tulevaisuuteen. Jos taas keskiarvojen mukaan puhutaan, pohjoisessa toki talvi jo kolkuttelee oville, mutta suuressa osassa Suomea vasta kuukauden päästä voidaan alkaa puhua ”syksyn lopusta”.

    • Heta
      15/10/2012 09:52

      Tuota uutisointia ihmettelin viikonloppuna minäkin. Taisi sattua Paasoselle lipsahdus tai sitten hän tarkoitti Pohjois-Suomea. Sinnehän on luvassa jo ensimmäiset kunnon lumisateetkin.

      Ihanaa että sää on etelässä muuttumassa leudommaksi. En pidä kylmästä, vaikka kuinka vängättäisiin että sää on vain pukeutumiskysymys.

  16. me
    14/10/2012 16:13

    Sami.. Kyllä se 8 päivää menee lähelle oikein joka tapauksessa, kun arpoo kuumaa ja kylmää sikin sokin mihin sattuu. Seuraappa joskus vaikka kuukauden ajan, miten viimeiset viisi päivää muuttuvat ennusteissa.

  17. Tuomo T.
    14/10/2012 19:55

    Ilmatieteen laitos julkaisi kuukausiennusteensa perjantaina kuten aina. Silloinhan näytti siltä, että alkavasta viikosta tulee kokonaisuudessaan viileä. Jo silloin ennusteissa oli hajontaa:

    ” ECMWF:n keskipitkän ennusteen mukaan korkeapaine on Pohjois-Euroopassa vahvempi kuin kuukausiennusteessa, ja lämmin ilmamassa pysyttelee maamme eteläpuolella.”

    Tässähän kävi niin, että alun perin näytti siltä, että korkea pysyy Suomen päällä mutta sitten kävikin niin, että matalapaineet lähtee tuomaan lämmintä ilmaa Suomeen. Harvoin tosiaan näkee noin selvää muutosta parin päivän ennusteiden välillä.

    • me
      14/10/2012 20:27

      Ja nyt näyttää tämä lämmin virtaus jatkuvan useita päiviä.

  18. Sami
    14/10/2012 21:33

    me :
    Sami.. Kyllä se 8 päivää menee lähelle oikein joka tapauksessa, kun arpoo kuumaa ja kylmää sikin sokin mihin sattuu. Seuraappa joskus vaikka kuukauden ajan, miten viimeiset viisi päivää muuttuvat ennusteissa.

    Juurihan valitit ettet luota 3-5 päivän ennusteisiin ja nyt pyydät seuraamaan viimeisten viiden päivän kehitystä. Tiedätköhän itsekään mitä oikein arvostelet? 😉

  19. Tuomo T.
    14/10/2012 21:36

    Tietenkään tilastoista ei voi ennustaa mitään mutta taas on käymässä niin, että lokakuusta tulee helposti ainakin pari astetta keskimääräistä lämpimämpi. Se ei ole mitenkään epätavallista nykyään.

    Kun ottaa ajanjakson 1992-2011 ja paikkakunnaksi Jyväskylän, josta on nopeimmin saatavissa pitkä tilasto fmi.fi:stä, 90-luvun alussa lämpimät lokakuut olivat vielä harvinaisia, mutta ne ovat selvästi yleistyneet 90-luvun lopulta lähtien. Vähintään +2 astetta keskivertoihin nähden olevia lokakuita on ollut 8 eli 40 % vuosista ja siihen päälle pari noin 1,5 asteen ylitystä. Siis keskimäärin joka toinen vuosi.

    Turha sanoakaan, että 2000-luvulla lämpimät vuodet ovat yleistyneet.

    • Sami
      15/10/2012 06:49

      Mitäs Tuomo tykkäät näistä lokakuista jyväskylässä:
      1961 +7,4, 1962 +5,2, 1963 +4,6, 1964 +5,8, 1965 +4,0, 1966 +3,0, 1967 +5,6, joten on niitä lämpimiä lokakuita ollut paljon ennenkin.

      1961-67 oli lämpimien lokakuiden jakso, 1968-79 taas viileämpien jakso, 1980-87 taas leudompien vuoro, 1988-1994 vuorostaan viileämpiä, 1995-2001 lämpimiä, 2002-04 viileämpiä ja 2005-2011 lämpimämpiä. Toki jokaiseen jaksoon mahtuu joku viileä ja lämmin mutta noin pääsääntöisesti. 1995-2004 ei ollut yhtä selkeää viileää tai lämmintä pitkää jaksoa, tämä 2005-2011(12) sellainen on, vaikka siihen sisältyy yksi kovin viileä lokakuu.

    • AP
      15/10/2012 12:11

      Keskiarvojen perusteella lokakuut eivät ole merkittävästi lämmenneet 30-vuotisjaksoja tarkastelemalla tai ei ainakaan Tampereella: keskilämpötila kaudella 1961-1990 oli 4,4 astetta, 1971-2000 4,7 astetta ja nyt uusimmalla vertailukaudella 1981-2010 4,6 astetta. Pitkällä aikavälillä lokakuun keskilämpötila on siis pysynyt aika vakaana.Totta on se, että keskimääräistä lämpimämpiä lokakuita on ollut lukumääräisesti 2000-luvulla enemmän kuin kylmempiä, mutta todella lämpimiä (poikkeama yli +2,5 astetta) lokakuita on ollut oikeastaan vain vuosi 2000. Sen sijaan todella viileitä (poikkeama yli -2,5 astetta) lokakuita on ollut 2002 (poikkeama yli -5,0 astetta) ja 2009 (poikkeama -2,6 astetta). Totta kai asemakohtaisia eroja on eli esim. Helsingissä oli hyvin lämmin lokakuu myös 2008 ja Lapissa 2007 (mutta ei siis samassa paikassa samaan aikaan).

      En tiedä mistä mielikuva pitkään jatkuneesta lämpimien lokakuiden sarjasta johtuu, mutta sellainen oli jo 2005-08. Sen jälkeen on ollut kaksi kylmähköä ja yksi keskimääräistä lämpimämpi lokakuu (viime vuonna).

  20. me
    14/10/2012 23:06

    jos puhut 8 päivän seuraamistesta, niin tarkoitin viimeistä viittä päivää noista kahdeksasta eli 3-8 melkeen sama asia kuin 3-5.

    • me
      14/10/2012 23:07

      tai 4-8 jos pilkkua viilaillaan. 😀

      • Sami
        15/10/2012 07:22

        Minun laskentatapa on siis tällainen: Esim. jakso on 17.-24.10., ennuste tehdään 15.10. illalla, eli ensimmäistä päivää ei ennusteessani ole vaan 2,3,4,5,6,7,8,9. 2-6 päivän ennusteet ovat pääasiassa hyviä, eniten virheitä on 8 ja 9 päivien osalta luonnollisesti.
        Tässä pisteet tämän vuoden osalta tähän mennessä 2-9.päivältä: 1086,1056,1030,934,891,910,806,757.

  21. Tuomo T.
    15/10/2012 08:23

    Kävin läpi netin kausiennusteita. Enimmäkseen kaikki ennustavat leutoa loppusyksyä ja talvea (tosin esim. CFS:n ennusteessa ei ole mitään ihan ihmeellisiä poikkeamia, +1-2 astetta lähinnä), mutta venäläiset tekevät poikkeuksen:

    http://wmc.meteoinfo.ru/season

    • Sami
      15/10/2012 15:23

      Itänaapuri on oikeassa, mutta aika maltillisia. Tänne suomen päälle ja itäpuolelle tulee pesiytymään tulevana talvena hyvin kylmä ilmamassa, samalla lailla kuin lämmin ilma 2007-08. Kylmää siis riittää.

      • Tuomo T.
        16/10/2012 14:15

        Mihin nämä väitteet perustuvat? Tervetuloa kylmät ilmamassat, mutta ei niistä oikein mitään merkkejä näy kausiennusteissa.

      • Sami
        16/10/2012 19:35

        Ne perustuvat siihen että ilmasto kylmenee ja nyt kun auringon aktiivisuus juuri laski ja heti tuli talvi ajallaan lappiin niin kuin viilenevässä ilmastossa kuuluukin.

  22. LJ
    15/10/2012 15:54

    Sami on oikeassa. Itätuulta, kylmää ja etelään lunta. Joulu- ja tammikuu pahimmat 🙂

  23. Teemu
    16/10/2012 07:54

    Mukavasti on taas parvet kääntynyt viileämpään päin vallitsevan hellejakson jälkeen.

    • Tuomo T.
      16/10/2012 08:42

      Niin, hellejaksoksi mäkin tätä kutsuisin! 🙂 Tosin ei tää ole ainut kerta. Juhlin viikon päästä synttäreitä ja tulee mieleen 5-6 vuoden sisältä ainakin kolme kertaa, jolloin syntymäpäivänä on ollut +11-12 astetta, kerran taisi olla jopa +13.

      Tällä viikolla huomaa, miten suuri maa Suomi on. Samana aamuna Lapissa on ollut ihan selvät pakkaset ja etelässä +11-12.

  24. LJ
    16/10/2012 19:38

    Tuomo T. :
    Mihin nämä väitteet perustuvat? Tervetuloa kylmät ilmamassat, mutta ei niistä oikein mitään merkkejä näy kausiennusteissa.

    Ei näitä liian vakavasti pidä ottaa. Mutta tiettyjä yhtäläisyyksiä on nyt ollut kesä-lokakuun tilanteessa verrattuna vuosiin 1962 ja 1965. Lähinnä ilmanpainejakauma ja ilmamassojen sijainti, toki ei täysin yhdenpitävästi 🙂 Jos ei itse muista näitä talvia, niin kerratkaa vaikka gfs:n arkistosta.

    Oma tekijänsä on Jäämeren lämpö, joka aiheuttanee eteläpuolelleen korkeapaineen, josta taas itäkaakkoinen mantereinen ilmamassa pääsee tänne. Tätä eivät tietysti mallit vielä tunnista.

    Mutta näillä eväillä itse. Tuskin ihan toivoton ennustus. Nyt lauhan jakson jälkeen tapahtunee voimakkaita kylmän ilman purkauksia, ensimmäinen 24.-26.10 ja toinen marraskuun alussa. Nämä luoteesta ja pohjoisesta…

  25. Nimetön
    17/10/2012 21:06

    http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2012/10/1637672/lampoaalto-eurooppaan—saksaan-lahes-30-astetta-baltiassakin-kesaista

    Onko vähä lisänny tuo omiaan, ensinnäki +30 ei oikeen ole mahdollista enää tähää aikaa vuodesta edes Saksaa ja Puolaa, mutta tuo etelä Ruotsin +24 :D. Hyvä luoja. kaikki mallit antaa maximissaa +20 tai vähän yli. ja Etelä Ruootsiin n +15.

    • Sami
      17/10/2012 21:47

      Täysin samaa mieltä olen, on melko saletisti ”vähän kermaa” noissa luvuissa. No eiköhän me parin päivän päästä saada kuulla paljonko oikeasti tuli. Katsastelin forecalta ennusteita, niin ei ainakaan Malmöön ollut odotettavissa kuin 17-18 astetta. Suomen ennätys lokakuulta on Helsingin Malmilta 2.10.1985 +19,4. Jos ruotsissa edes 20 menee rikki niin olisihan tuo aika hurja ennätysharppaus ollut suomessa, syyskuun lopusta lokakuun 17-18 päivään.
      Ruotsalaisilla tuntuu olevan kaikki ennätykset, ainakin siellä on ollut lämpimämpää kuin +37,2 ja ymmärtääkseni kylmempää kuin -51,5. Mikä ihme siinä on että aina hävitään ruotsalaisille! 😉

      • Tapio R
        18/10/2012 15:37

        Ainakin v. 1986 lokakuun puolessavälissä Etelä- ja Keski-Ruotsissa oli kesäisen lämmintä. Lämpötila oli n. 20° ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Olin itse silloin Tukholmassa ja matkustin junalla Muncheniin. Myös Saksassa oli lämpöä yli 20°. Muuten ei lokakuuksi tunnistanut kuin auringon alemmasta sijainnista. Myös yöt olivat lämpimiä. Alppien suunnalla näkyi korkeampaa kumpupilvisyyttä. Muuten oli lähes selkeää Tukholmasta Muncheniin saakka. Takaisin tullessa sää muuttui syksyisen kylmäksi Skånessa. Helsingborgissa oli vielä lämmintä 15.10 klo 12.30, mutta taivaalle oli ilmestynyt sumupilvilauttoja, joita ei vielä Tanskan puolella vielä näkynyt. Kohta Helsingborgista junan lähdettyä kohti Göteborgia, sää pilvistyi ja viileni.

      • Tapio R
        18/10/2012 17:10

        Ruotsissa on ollut lämpimämpää kuin 37,2° ainakin elokuussa v. 1975. Naapurini oli juuri silloin Tukholmassa ja ylimmät lämpötilat kohosivat lähelle 40°.

      • JarmoL
        18/10/2012 21:05

        SMHI:lla on mainiot sivut http://www.smhi.se/
        Otsikon Klimatdata alta löytyy kattavasti tietoa Ruotsin sääennätyksistä. Häviö tulee melkein joka lajissa.

    • Nimetön
      18/10/2012 20:06

      Varmasti on mahdollista 30 astetta Keski-Euroopassa tähän aikaan lokakuuta, Mutta vaatii näin lonkalta heitettynä lämpimän ilmamassan lisäksi kunnon Föhn-virtauksen vuoriston yli.. Muistetaan nyt, että jopa Norjassa on ollut hellettä lokakuussa.

      • Nimetön
        18/10/2012 20:17

        Norjan lokakuinen hellelukema 25,6C on mitattu 11.10, jottei kukaan pääse nyt kuittaamaan että se olisi ollut ihan kuukauden ensimmäisinä päivinä.

  26. Tapio R
    18/10/2012 17:51

    gfs-kartoista löytyi Ruotsin poikkeuksellisen lämmin jakso, joka täsmentyi 4 – 9 elokuuta 1975.

  27. Janne S
    18/10/2012 22:37

    Lukekaas http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/comment.html?entrynum=2264 — ekan kappaleen ja kartat Jenkkilän tulevasta talvesta voi sivuuttaa, mielenkiintoinen osuus tulee sen jälkeen.

    Auringon aktiivisuus voi tosiaan vaikuttaa talviin, UV-säteilyn kautta. Kyse ei siis ole maapallon energiataseesta. Ja auringon aktiivisuus on nousussa eikä laskussa.

    Jeff spekuloi myös arktisen jään puuttumisen vaikutuksilla talviin. Jäästä ja talvista lisää: http://www.arctic.noaa.gov/future/warm_arctic_cold_continent.html

  28. Sami
    19/10/2012 11:40

    Nyt näyttäisi entistä vahvemmin GFS:n mukaan siltä että aikainen talvi tulee ja kylmä sää ottaa niskalenkin. 🙂

    • Nimetön
      19/10/2012 17:53

      Höpö höpö! Ja jos tarkoitit Pohjois-Lappia, niin siellä talven kuuluukin jo alkaa. Siis onhan tuo vakuuttava kylmeneminen, mikä ehkä on tuloillaan, ja tosiaan tietää talvisia kelejä jopa eteläänkin. Mutta muistetaan miten kävi marraskuussa 2006? Kuitenkin jossain välissä se läntinen ilmavirtaus vie voiton ja on viikkokaupalla lauhaa ja vesisadetta.

      • Sami
        19/10/2012 18:53

        Mistäs muka itse tiedät että läntiset ilmavirtaukset vievät voiton ja on viikkokaupalla lauhaa ja vesisadetta, ihan yhtä höpöhöpöä on sinunkin viestisi 🙂

  29. Sami
    20/10/2012 00:38

    Laskin nyt viimeisen ennusteen jyväskylään 29.päivään asti…keskiarvo olisi +4,4. ja pari -1..-3 päivää siihen vielä perään, niin keskiarvo on siinä +4 tietämissä(1981-2010 k-arvo 3,6)…miten tää on mahdollista, joka ikinen kuukausi tuntuu menevän asteen sisälle keskiarvosta! Paras kai sitten ennustaa marraskuun jyväskylän keskiarvoksi -1,0..-3,0, eihän se näköjään voi mennä väärin, oli kuukauden alku sitten minkälainen tahansa.

  30. me
    20/10/2012 15:12

    Ensi viikolle mallit näyttävät lupaavilta myrskyjen kannalta, mutta luultavasti ne muuttuvat vielä, onneksi, sillä maan ollessa näin märkä ja sula myrskyvahingot kunnon syysmyrskyn vuoksi voisivat olla huomattavat.

    • me
      20/10/2012 18:12

      ja tässä kävi hyvin, eli ei pelkoa kovinkaan kummoisista puhureista 😀

  31. Teemu
    20/10/2012 20:34

    Tosi hienosti näyttää parvet nyt viileätä 25 päivän jälkeen. Suapi nähdä kuis käy..:)

    • Sami
      21/10/2012 15:27

      Ainakin jyväskylässä voi hyvinkin terminen talvi alkaa jo 25.10. Tähänkö se sadekausi sitten päättyi? Ensi talvi voi hyvinkin olla huomattavan kylmä, NAO ja AO reilusti painuneet miinukselle, ja viime vuosina olemme nähneet että säätyypit pitävät pitkään pintansa. 🙂 Ilmatieteenlaitos taas varmaan keksii uusia selityksiä miksi talvet eivät lämpenekään, vaan päinvastoin kylmenevät verrattuna 1990-lukuun.

  32. Nimetön
    21/10/2012 17:28

    ”voi hyvinkin alkaa” Kyllä, mutta 90% todennäköisyydellä ei ala. Ei tässä nyt kannata koko talven säätä julistaa yhden ainoan kylmenemisen perusteella, etenkin kun on vasta lokakuu. Ei noilla NAO:lla yms. tässä vaiheessa ratkaisevaa merkitystä ole. Esimerkiksi viime vuosina useampana loppusyksynä matalapaine toiminta on ollut loka-marraskuussa vähäistä meillä ja Atlantilla, mutta niin vain joulukuuta kohti on sitten matalapainetoiminta aktoivoitunut, lounaisvirtaus voimistunut ja ollut viikkokaupalla lauhaa.

    • Sami
      21/10/2012 19:14

      Kyllä se talvi vain alkaa, mitään 90% todennäköisyyttä ei ole olemassakaan, millä todennäköisyydellä talvi alkaa ensi viikolla, se on sinun keksimäsi lukema.

    • AP
      22/10/2012 10:28

      Molemmat, Nimetön ja Sami, ovat tavallaan oikeassa. Terminen talvi alkaa hyvin todennäköisesti Jyväskylässä jo tällä viikolla ja monin paikoin etelämpänäkin. Mutta varsinaisesta talvesta on vielä aikaista sanoa mitään edes NAO:n perusteella. Vuonna 2003 oli harvinaisen kylmää lokakuun lopulla eteläistä Suomea myöten, mutta marras-joulukuusta tuli lauha ja säätyyppi oli enempi syksyinen kuin talvinen. Vasta tammi-helmikuussa oli vähän keskimääräistä kylmempää ja kunnon talvi. Vuonna 2006 oli loka-marraskuun vaihteessa hyvin kylmää ja lumisateistakin, mutta silloinkin alkoi poikkeuksellisen lämmin sääjakso marraskuun puolivälissä ja seuraavia talvikelejä piti odotella aina tammikuun puoliväliin asti. Joten ans kattoo ny.

    • Tuomo T.
      25/10/2012 12:02

      Olen samaa mieltä. Ollaan nyt jalat maassa: nyt on lokakuu! 2010 talvi alkoi marraskuun puolivälissä ja se oli jo tosi harvinaista. On sitä ennenkin kylmiä jaksoja ollut lokakuussa ja sen jälkeen on palattu marraskuussa +5-10 asteen säähän ja sateeseen.

      Mun mielestä on vielä täysin varhaista julistaa talvea alkaneeksi. On se kylässä kyllä mutta ei tullut jäädäkseen vielä ennen tammikuuta.

  33. me
    21/10/2012 20:29

    Nyt jo antanut ilmatieteen laitos ennakkovaroituksen keskiviikon mahdollisesta myrskystä

  34. wwatch
    22/10/2012 12:02

    Joku on joskus sanonut.. talvi tulee vasta sitten, kun on ollut kolme kolme myrskyä..
    Piti kyllä viime talvena paikkansa.

    Jos valokuvaus ja vuodenajat kiinnostavat
    Tässä yksi mun projekti …

    http://www.55mmexp.co.nr/

  35. Tapio R
    22/10/2012 19:49

    Kyllä näyttäisi myös ensi viikkokin muodostuvan talviseksi. Päivisin korkeintaan nollan tienoilla ja 1 – 2 lumipyryäkin tiedossa. Sadejakso ei vieläkään näyttäisi loppuvan, ainoastaan sade tulee lumena ensi viikolla.

  36. Sami
    22/10/2012 23:21

    Laskin tuossa vähän ennustettuja keskilämpötiloja, esim. sodankylään on tarjolla 23.-31.10. keskiarvoksi ”kivat” -8,4, eli jyväskylän tammi-helmikuun keskiarvon mukaiset lukemat. Sodankylän lokakuun 1981-2010 keskiarvo on +0,1, joten aika vilpoista on. Tämä reilu kylmeneminen vie myös koko suomen lokakuun keskiarvon hyvin lähelle keskiarvoja, saattaa olla että päivät loppuvat kesken ja niukasti jäädään plussan puolelle.

  37. Jykä
    23/10/2012 09:54

    Torstaista lähtien kaikki etelän sateet tulevat lumena – toteaa meteorologi tämän päivän Iltasanomissa. Katsotaan miten käy, mutta varsin usein nämä lokakuun ”lumisateet” täällä etelässä on silkkaa vettä tai maksimissaan räntää.

    • Nimetön
      23/10/2012 16:07

      Usein on näin. Mutta nyt puhutaan lokakuun viimeisistä päivistä, marraskuu on jo lähellä. Auringon säteily vähenee ja ilmamassat pohjoisilla alueilla kylmenevät kovaa vauhtia, että jo parilla viikolla on väliä.

  38. Sami
    23/10/2012 21:21

    NAO ja AO senkun vain painuvat yhä syvemmälle miinukselle eikä ennusteiden mukaan sieltä pariin viikkoon nouse.

    • Anonyymisti
      24/10/2012 14:19

      Routa tulee niin nopeasti että porsaat eivät ehdi edes kotiin.

      Monissa makuuhuoneissa lämmöt putoavat puoleen.

      Kaikki sade jäätyy kuution rakeiksi

      Lunta tulee 4 metriä

  39. Tapio R
    24/10/2012 11:18

    Poutaisen aamun jälkeen esteri saapui jälleen kasteluhommiin runsas puoli tuntia sitten. Lunta ei vielä Otavassa ole näkynyt. Tuuli käy etelän puolelta, mutta kääntynee läntiseksi lähituntien aikana. Lämpötila on tällä hetkellä 4°.

  40. Teemu
    24/10/2012 19:07

    Sami :NAO ja AO senkun vain painuvat yhä syvemmälle miinukselle eikä ennusteiden mukaan sieltä pariin viikkoon nouse.

    Parvet ja deterministiset ennusteet ovat nyt kuitenkin vihjaamassa etelän- / kaakonpuoleisista virtauksista. Etelässä ja kaakon suunnalla on vielä lämmintä keliä tyrkyllä.

  41. Matti
    25/10/2012 09:22

    Ens viikon lopulla lämpenee 😉 Pahoittelut kaikille talvifaneille, mutta talvi alkaa aikasintaan vasta sitten kun vaihdan talvikumit auton alle.

  42. Harri V.
    25/10/2012 09:26

    Täältä linkistä löytyy yhteenveto useiden eri tutkimuslaitosten tekemistä talven 2013-2013 vuodenaikaisennusteista:
    http://biologi-jari.blogspot.fi/2012/10/talvi2013.html

  43. Sami
    25/10/2012 16:04

    Matti :
    Ens viikon lopulla lämpenee Pahoittelut kaikille talvifaneille, mutta talvi alkaa aikasintaan vasta sitten kun vaihdan talvikumit auton alle.

    Ei lämpene, ajot vaan harhailevat ja muuttuvat vähän väliä. Idän puoleiset ilmavirtaukset jatkuvat ja entistä kylmempi purkaus on tulossa heti marraskuun 5.päivän paikkeilla.

    • LJ
      25/10/2012 22:40

      Ja Turussa on nyt mereltä tullut lumikuuro tuonut hetkessä maahan yli 5 cm lunta…

      • Sami
        25/10/2012 23:35

        Joo, katselin liikenneviraston kuvia, aika hurjata näyttää paikoin. Lunta todellakin tulee ja esterillä on asiaa. Tuota lumikertymää vielä kasvattaa turussa kuten myös muualla länsisuomessa se että ne ovat todella hidasliikkeisiä ja jonkinlainen torppaus on päällä jyväskylän paikkeilla. Tännekin oli tulossa ihan mukava kuuro, mutta siihen se vain kuoli, juuri jyväskylän länsipuolelle, 20km jyväskylästä länteen on hiukan lumista ja 50km päässä oikein kunnon nietokset.

    • Olli
      • LJ
        26/10/2012 01:08

        Turussa alkoi nyt lumisade uudestaan ja ilmeisesti säätutkasta päätellen sade jatkuu aamuun. Merkitsee tällä seudulla täyttä liikennekaaosta, lunta lienee maassa aamulla yli 10 cm. Turussa on totuttu siihen, että lauhaa on täällä, muualla Suomessa jos pakkasta niin täällä ei alle +5 asteen…

        Mitä isoihin trendeihin tulee, niin jonkinlainen lauhtuminen tapahtuu ensi viikolla, mutta luulen sitten olevan todella mahdollista idän ja koillisen puolelta virtaavan kylmän ilman tulon.

        No edellinen ennustukseni 16.10 tästä kylmän ilman purkauksesta meni ihan nappiin (kts. aiemmin ketjusta) 😉

      • Matti
        26/10/2012 07:38

        Samoin ECMWF, näyttää päivä päivältä enemmän Suomen päälle matalapainetoimintaa ja leudompaa keliä.

  44. Teemu
    26/10/2012 08:00

    Jep, khyllä valitettavasti roskakelejä on tiedossa. Parkkeeraa näköjään vahvan korkean Etelä-Venäjälle ja sehän tietää sitä, että lännen matalapaineet eivät ainakaan poraudu Suomen eteläkautta, vaan voivat jäädä pyörimään Norjan länsipuolelle. Voihan kakka sanon minä.

  45. Tuomo T.
    26/10/2012 08:25

    Mun mielestä on suuren luokan optimismia uskoa, että talvi alkaisi lokakuussa. Viimeksi niin kävi 2002, mutta muuten se on hurjan harvinaista. Ihan selvää lounais-/eteläpuhuria on tulossa. Herrassa on, meneekö lähelle 10 astetta.

    Ollaan nyt rehellisiä: voiko sitä pitää yllättävänä?

    Toki CFS-ennusteessa on merkkejä, että marraskuu voisi olla kylmäkin.

  46. Teemu
    26/10/2012 08:52

    Tuomo T. :Mun mielestä on suuren luokan optimismia uskoa, että talvi alkaisi lokakuussa. Viimeksi niin kävi 2002, mutta muuten se on hurjan harvinaista. Ihan selvää lounais-/eteläpuhuria on tulossa. Herrassa on, meneekö lähelle 10 astetta.
    Ollaan nyt rehellisiä: voiko sitä pitää yllättävänä?
    Toki CFS-ennusteessa on merkkejä, että marraskuu voisi olla kylmäkin.

    Kun näitä aikaisia talvia on ollut hyvin harvassa ja viimeisestä kovin kauan aikaa, niin olisihan se jo aikakin…:)

    • Tuomo T.
      26/10/2012 09:46

      Siis kaikkihan on aina mahdollista, mutta vahvasti epäilen. Voihan tietty käydä niin, että alkutalvi eli marras-joulukuu on kylmä ja lopputalven sataa vettä. Niinhän kävi esim. 2001-02.

  47. Teemu
    26/10/2012 11:16

    Viimeisin ECWMF ajo on taas mielenkiintoinen…khyllä nyt heittelee laidasta laitaan…

  48. Tapio R
    26/10/2012 12:54

    Lumisade saapui Otavaan noin tunti sitten. Maa on jo valkoinen.

  49. Toni
    26/10/2012 17:12

    Nyt Foreca olisi kääntämässä ilmavirtaukset ensi viikolla idän kantille. Jaa-a, menee mielenkiintoiseksi…

  50. Tapio R
    26/10/2012 17:26

    Tuossa tilanteessa olisi kaksikin mahdollisuutta. Toinen olisi, että etelästä tulisi matala ja saataisiin runsaitakin sateita joko vetenä tai lumena, toisessa skenaariossa Pohjois-Venäjälle muodostuisi korkea, jonka eteläpuolitse virtaisi Venäjältä kuivempaa ja kylmempää ilmaa.

    • LJ
      26/10/2012 23:06

      On jotenkin epätodellista jo 😉 Turku 26. lokakuuta, 15 cm lunta ja lämpötila virallisessa mittarissani 🙂 – 10,0 astetta. Ei edes 1980 lokakuun lopun lumimyrskyä näin kylmä sää edeltänyt… Tai ei edes 1997 lokakuun pakkasaalto ollut tätä luokkaa. Samilta nyt lisäanalyyseja 😉

      • AP
        27/10/2012 16:40

        En ole Sami, mutta vilkaisin IL:n julkaisua koskien vertailukautta 1971-2000, jossa Turun lokakuun kylmyysennätykseksi ilmoitetaan -15,0 astetta vuodelta 1992. Lienee myös ”kaikkien aikojen” ennätys, sillä v. 1992 paukkui muuallakin kylmyysennätyksiä, mm. Tampereella mitattiin -16,4.

        Noihin ennätyksiin on siis vielä vähän matkaa, mutta kyllä nyt poikkeuksellisen kylmää on ainakin Länsi-Suomessa. Sekä Turussa että Tampereella käytiin viime yönä 12 pakkasasteen tuntumassa. Ei ihan jokavuotista lokakuun puolella.

      • Nimetön
        29/10/2012 09:48

        Joo kyllä tuo lokakuu 1992 oli kylmyydessään aivan omaa luokkaa… Talvi alkoi jo lokakuun 10.päivän vaiheilla ja kuukauden puolivälissä lunta oli etelässäkin paikoin 20-30 senttiä. Alle -10 asteen pakkasia oli etelässä useana yönä pitkin loppukuuta, päivälämpötilkan jäi -5 asteeseen. Erikoista oli että puiden lehdet eivät ehtineet tippua alas ennen pakkasia.. Siinä ne lehdet jökötti puissa jäätyneenä viikkokausia…? Myös marraskuu oli täyttä talvea, joulukuu sitten olikin tosi leuto, keskilämpötilaltaan lämpimämpi kuin lokakuu. Ehkä ”Tapio R” muistaa paremmin, itselläni muisti jo vähän tökkii 20 vuotta vanhoihin säätapahtumiin.

  51. Nimetön
    27/10/2012 01:08

    Joo hyvä ku ees Tammikuus turussa tuollasta. tosiaa ois kiva saada Anal lyysejä Samilta et onko millon noin käyny viimeksi.

    • Tapio R
      27/10/2012 08:15

      Vuonna 1973 oli lokakuussa kylmää. Vietin kuukauden Kirkkonummella lokakuun puolestavälistä alkaen. Kirkkonummella ja Helsingissä oli lunta ja pakkasta lokakuun lopulta lähtien. Tulin marraskuun puolivälissä kotiin ja marraskuun lopulla Otavassa useana päivänä -30°. Samoin joulukuun alkupuoli oli kovaa pakkasta, mutta sää alkoi lauhtua joulukuun 10nen tienoilla ja näin ankaria pakkasia ei enää lopputalven aikana tullut.

      • Nimetön
        27/10/2012 12:28

        Kyllä tämä talvenalku suutariksi jää, mikä oli lähes odotettavissa. Niin suurella voimalla puskee lämpimiä ilmamassoja ensi viikon puolen välin jälkeen, menee talvisen ilmamassat tuhannen kilometrin päähän Etelä-Suomesta. Samin ja Jyväskylän terminen talvikin vielä perutaan, vaikka taitaa nipin napin tulla se viisi pakkaspäivää, mutta se ei vielä yksin riitä.

  52. Sami
    27/10/2012 16:55

    Termisen talven alkua ei lasketa plussa/pakkaspäivien lukumäärällä..kun terminen syksy alkaa, aletaan laskemaan lämpösummaa joka esim. olisi 25.10. +250. Laskeminen jatkuu siihen saakka kunnes on varmaa että tuo +250 on varmasti se korkein lukema, tässä kaksi esimerkkiä:
    26.10.-4.11. päiväkeskiarvot: -3, -4, -2, -6, +1, +2, +2, +2, +3, +1= yhteensä -4, eli terminen talvi alkaa 26.10. jos ei summa nouse plussalle.
    26.10.-4.11. päiväkeskiarvot: -1, -2, -3, -2, -1, -2, +4, +6, +2, +2. 26.-31.10 pakkaskertymä on -11 ja 1.-4.11. plussakertymä +14 joten termisen talven alku siirtyy ainakin 5.11.

  53. AP
    27/10/2012 17:03

    Tampereella oli viimeksi tällainen talvinen viikonloppu (= pakkasta vuorokauden ympäri ja lumipeite) vuonna 2003. Silloin sää lauhtui nopeasti marraskuulle mentäessä ja samoin käynee nyt.

    Sellainen kummallisuus Tampere-Härmälän sääasemalta, että se väittää Tampereen lumensyvyydeksi 0 cm. Kuitenkin tänne satoi tasaisesti 3-4 sentin lumipeite toissayönä, eikä minkään kovan tuulen kera joka olisi puhaltanut lumet mittauspaikalta pois. Sadetiedot kyllä kertovat 2-3 mm:n sateesta vedeksi muutettuna, joten kyse ei ole myöskään siitä että lumisateet olisivat ihmeellisesti kiertäneet mittauspaikan. Nämä ovat taas niitä tilanteita, että pitää uskoa omia silmiään eikä sokeasti virallisia tietoja. Eli merkitsen ensilumen päiväksi tännekin 26.10. vaikka IL:n sivusto kertoo ettei lunta muka ole.

  54. AP
    27/10/2012 17:06

    AP :
    Tampereella oli viimeksi tällainen talvinen viikonloppu (= pakkasta vuorokauden ympäri ja lumipeite) vuonna 2003. .

    Tarkoitin tietysti, että viimeksi tällainen talvinen viikonloppu lokakuun puolella. Talviset olosuhteet täällä olivat viimeksi huhtikuun alussa kun lunta pyrytti oikein urakalla yli 30 cm eli kunnon takatalvi siis.

  55. M-P Kinnunen
    29/10/2012 11:24

    Ilmastotiedossa http://ilmastotieto.wordpress.com/2012/10/26/talven-2012-2013-saaennuste/ keskustellaan tulevan talven sääennusteista (kuuden kansainvälisen tutkimuslaitoksen ennusteet Suomeen).

  1. No trackbacks yet.

Jätä kommentti Tuomo T. Peruuta vastaus