Sateiden ääripäät

Esterillä ollut asiaa

Sateita on tullut, se ei liene kenellekään uusi asia. Sateisuudessa on tosin tyypilliseen tapaan suuriakin eroja ja Suomesta löytyy monta kolkkaa, jossa sademäärä ei ole ollut kovinkaan erikoinen. Sitten löytyy totaalisen vuodatuksen kokeneita kolkkia. Kesällä on tähän mennessä (1.6.-20.7.) satanut eniten Tohmajärvellä, 304 millimetriä. Yhtäkään toista havaintoasemaa ei löydy, jolla olisi samalla ajanjaksolla satanut enemmän ainakaan viimeiseen 50 vuodeen (IL:n päiväkohtainen ”operatiivinen” tietokanta).

Heinäkuussa sateisimmat paikkakunnat ovat toistaiseksi (1.-20.7.) olleet Isojoki ja Karvia. Molempien sademäärät ovat olleet rapiat päälle 210 millimetriä. Mielenkiinto kohdistuukin nyt siihen, että rikkoontuuko mittaushistorian suurin kk-sademäärä. Tätä sijaa pitää hallussaan elokuun 1967 sateet, jolloin jäätiin hieman alle 280 mm kuukausisateelle. Eli Isojoella ja Karvialla on vielä matkaa hieman alle 70 mm ja aikaa on reilu viikko. Kävi miten kävi, kuluva heinäkuu on kuitenkin paikoitellen yksi mittaushistorian sateisimmista.

Koleaa vai ei?

Kuluvaa kesää on tituleerattu koleaksi. Pitääkö tämä paikkaansa havaintojen ja tilastojen valossa? Ensinnäkin lämpötiloissa on alueellisia eroja, mutta tarkastelen tässä Suomea kokonaisuutena yksinkertaistuksen vuoksi. Kesäkuuhan oli käytännössä koko maassa tavanomaista viileämpi. Entä kuluva heinäkuu? Keskilämpötilojen mukaan heinäkuu on ollut tavanomainen. Poikkeama pitkän ajan keskiarvoon on vain kymmenys. Entä jos otetaan huomioon vain päivän ylimmät lämpötilat ja unohdetaan keskilämpötilat? Tuolloin poikkeama on heinäkuussa ollut 0,4 astetta alle keskiarvon, mutta tätä voidaan vielä pitää sen verran pienenä erona, että eivät päivälämpötilat ole olleet mitenkään kummoisen viileitä heinäkuun kolmella ensimmäisellä viikolla.

Jos näihin vertailuihin otetaan mukaan kesäkuu, niin sitten poikkeamat kasvavat selvästi. Kesän keskilämpötilojen osalta poikkeama on nyt noin 0,6 astetta ja päivän ylimpien lämpötilojen osalta 0,9 astetta. Kesäkuukausista on vielä elokuu jäljellä, joten tilastot tulevat vielä muuttumaan, ehkä merkittävästikin. Kuitenkin tällä hetkellä Suomen kesää voi siis hyvällä syyllä kutsua sateiseksi ja hieman tavanomaista viileämmäksi.

Yhdysvallat Suomen vastakohta

Jos Suomessa on ollut viileähköä ja sateista, on Yhdysvalloissa ollut yleisesti erittäin kuivaa ja tukahduttavan kuumaa. Blocking-korkeapaine piti sään kuivana kesäkuussa ja sen johdosta 56% USA:sta kärsi määritelmän mukaan kuivuudesta kuukauden vaihtuessa. Maa kokonaisuudessaan koki kymmenenneksi kuivimman kesäkuun, mutta tässä maan luoteis- ja koillisosan ukkoset sekä Floridan trooppinen myrsky Debby hieman kompensoivat. Manner-USA:ssa 11 osavaltiossa kesäkuu oli mittaushistorian 10 kuivimman joukossa, Wyomingissä jopa kuivin. Etenkin loppukuu oli erittäin kuuma ja yli 170 kesäkuun paikkakuntakohtaista mittaushistorian lämpöennätystä sivuttiin tai rikottiin. Kahdessa osavaltiossa saatettiin rikkoa mittaushistorian korkeimmat lämpötilat, vaikka tarkasteluun otettaisiin mukaan myös kaikki heinä- ja elokuut.

Lämmin kesäkuu pohjoisella pallonpuoliskolla

Jos joku toivoi meille Suomeen helteistä kesäkuuta, voi syyttää vain huonoa tuuria. NOAA:n mukaan kesäkuu oli pohjoisen pallonpuoliskon maa-alueiden mittaushistorian lämpimin eli lämpimin ainakin 133 vuoteen. Mutta kartalta löytyi muutama paikka, jossa kesäkuu olikin tavanomaista viileämpi (muun muassa Suomi).

Kuva: NCDC/NESDIS/NOAA

Jatkuuko samanlainen säätyyppi?

Viime vuosina ovat suursäätilat olleet melko pysyvää sorttia. Talvisin on välillä kylmät itävirtaukseen jymähtäneet paikoilleen ja kesäisin kaakkoisvirtaukset ovat tuoneet kuumaa ilmaa. Tänä kesänä suursäätila on ollut viime kesistä poiketen melko länsivirtauspainotteinen. Matalapaineiden reitti on kulkenut pääsääntöisesti Brittein saarilta kohti Suomea ja ne ovat tuoneet mukanaan paljon sateita ja jättäneet lämpimän helleilman Suomen etelä- ja itäpuolelle. Samanlainen tilanne on nyt siis jatkunut jo monta, monta viikkoa eikä olisi suuri yllätys jos muutosta ei ehtisi tapahtua tämän kesän aikana. Toisaalta kyllä tilastoista löytyy tilanteita, että viileiden kesä- ja heinäkuiden jälkeen on elokuulle mahtunut kunnon heilteitä ja ukkosia. Niinpä tilanne on siis vielä auki.

Keskipitkät ennusteet ovat näyttäneet ensi viikolle lämpenevää Keski-Eurooppaan ja on pienet mahdollisuudet, että välillä tuota helleilmaa pääsee myös virtaamaan Suomeen (ainakin eteläosiin). Toisaalta nämä kuumat aallot voivat olla melko tilapäisiä tapahtumia. Lisäksi Suomen luoteis- ja pohjoispuolella näyttää edelleen olevan tyrkyllä varsin koleaa ilmamassaa, joten on pienestä kiinni etteikö se voisi valua meille. Niinpä näyttää siltä, että olemme edelleen etelän kuuman ja pohjoisen kolean ilmamassan rajamailla. Tässä rintamavyöhykkeessä majailu voisi helposti jälleen tarkoittaa lisää sateita ellei korkeapaine pääse vahvistumaan meille paremmin. Katsotaan miten käy.

Mainokset
  1. Tapio R
    21/07/2012 21:09

    Laitanpa tännekin vielä, kun koneeni päätti taas herjata. Mikkelissä oli ukkoskuuro klo 13.00 – 13.45. Salamoi ja jyrisi lähes päällä. Lähin salamanisku oli noin 500 mn paikasta, jossa oli kylässä. Kahdesta solusta tuli purkauksia vuorotellen. Oli kesän ensimmäinen voimakkaampi ukkonen täällä. Satoi sekä vettä että rakeita.

  2. Tapio R
    21/07/2012 21:38

    Tuosta vuoden 1967 elokuun sateista hieman tarkennusta. Sateisinta oli Lounais-Suomessa ja rajoittui elokuun 6 – 7 päivän matalaan, joka kehittyi lauantaina 5nnen iltana Riianlahdella ja syveni nopeasti. Tuuli voimistui Lounais-Suomessa 12een beaufortiin, joka vastaa hirmumyrskyn voimaa. Sensijaan Päijänteen itäpuolella sunnuntaina 6.8 meni kylmä rintama ukkosineen yli. Ukkonenkin jäi lyhytaikaiseksi ja sade vähäiseksi. Rintaman jälkeen sää muuttui useiksi päiviksi pilvipoutaiseksi ja melko koleaksi sekä heikkotuuliseksi, toisin kuin Lounais-Suomessa. Myös perjantai-illan 4.8. – lauantai-aamupäivän 5.8. välillä liikkui kylmä rintama lounaasta koilliseen aiheuttaen paikoin voimakkaitakin ukkoskuuroja ja päättäen lähes viikon kestäneen hellejakson. Otavassa tämän rintaman yhteydessä ei satanut tippaakaan.

  3. Sami
    22/07/2012 00:00

    Jyväskylän osalta heinäkuun keskilämpötilaksi on nyt tyrkyllä +16(15,8….16,2). Pauli voisi vielä varmentaa että onko jyväskylän lentoasemalla ollut se yksi hellepäivä(kuten eräs meteorologian opiskelija blogissaan väittää). Jos on niin olisiko mahdollisuus näyttää ko.päivän mittauskäyrä. Minä olen vahvasti sitä mieltä ettei hellepäivää ole ollut kuten ei vielä helsingissäkään.

  4. Nimetön
    22/07/2012 08:54

    Tästä tuskin tulee yhtä sateista kesää kuin 2004 (eihän se toki ihan mahdottomuus olisi). Silloin kovimmat sateet osuivat heinäkuun viimeisille päiville ja elokuun alkuun, taisi tulla muutamassa päivässä melko laajalla alueella 100-200 mm vettä. Nuo hirmusateet eivät näy tuossa Paulin sadejaksossa 1.6-20.7. Toisin sanoen vaikka nyt ollaan ennätysvauhdissa, niin h**vetisti pitäisi vielä sataakin, jotta esimerkiksi kesän 2004 sademäärät rikotaan. Tämä siis Suomen laajuisesti tarkasteltuna, paikallisesti tilanne voi olla toinen. Kesällä 2004 suurimmat sateet osuivat eri alueille kuin nyt kuluvana kesänä.

    Kesällä 2004 (kesä-elokuu) Suomen suurin sadekertymä oli 461 mm. Toisin sanoen esimerkiksi Tohmajärvellä pitäisi sataa loppukesän aikana 157 mm, muilla paikkakunnilla luonnollisesti paljon tätäkin enemmän.

    Koko Suomen kesän sade-ennätystä en tunne, onhan noita kuuluisia sadekesiä ennenkin ollut, esimerkiksi 1981.

    • Tapio R
      22/07/2012 16:03

      Sateisia kesiä ovat olleet mm. seuraavat: 1952, 1954, 1956, 1961, 1962, 1965, 1971, 1974, 1977, 1981, 1987, 1990, 1993, 1998, 2000, 2004 ja 2008.
      Alueellisia vaihteluita näinäkin vuosina on esiintynyt.

  5. Nimetön
    22/07/2012 09:08

    Tuossa on hieman ristiriitaista dataa Paulin blogin toisen kappaleen kanssa (kuukausi sade-ennätykset), vai ymmärsinkö jotain väärin?
    http://ilmatieteenlaitos.fi/sade-ennatyksia

  6. Sami
    22/07/2012 15:27

    Tuo NOAA:n lämpötpoikkeama kartta ei kovin luotettavalta vaikuta? Siinähän on selkeästi punaista britteinsaartenkin päällä jossa kesäkuu oli kylmin ainakin pariinkymmeneen vuoteen.

  7. Nimetön
    22/07/2012 18:24

    http://blogi.foreca.fi/ ja myös meteorologit twiittasivat, että ensi viikonloppuna voisi säässä tapahtua jotain jännää. Noh sinne on vielä aika mutta mutta.. odotus on aina hauskaa 🙂

    • Tapio R
      22/07/2012 19:03

      Huomasin tänään päivällä Forecan sivulla, että Mikkeliin ennustetaan ensi sunnuntaiksi 27° sekä ukkosta ja maanantaiksi jo viileämpää sekä ukkosta. Ei kannata nuolaista, ennenkuin tipahtaa. Lämmin sektori saattaa jälleen kerran livahtaa etelä- tai kaakkoispuolelta Venäjälle kuten tähänkin saakka.

  8. 22/07/2012 21:01

    No, onhan nyt ollut erilainen kesä kun sitä vertaa kahteen edelliseen. Mutta ihan kivaa kesäsäätä on sattunut niille seuduille missä tänä kesänä olen kierrellyt. Kesä on kuivattanut sen minkä on kastellutkin, eikä ole tarvinnut koko ajan olla nihkeänä hiestä.

  9. Anonyymisti
    22/07/2012 23:25

    Huolimatta meteorologien ja säämallien säännänmukaisesta epäonnistumisesta tai oikeastaan jo käänteisestä ennusteen luvusta johtuen onnistuin hyvin sadonkorjuussa.

    • LJ
      23/07/2012 12:31

      No eihän käänteisissä ennusteissa ole mitään vikaa mikäli asia näin loogista olisi:)

      Itse asiassa tilanteen epävarmuustekijät huomioiden – mikäli ne ymmärtää – tämänkin kesän ennustukset ovat olleet kohtuullisia, pari isompaa virhettä nimenomaan sadealueiden käyttätymisen kohdalla on tullut. Miten paljon syy on sitten tiedottamis- ja varoitusten päivittämispolitiikan (ja median osuus siihen päälle) on asia, jota olisi syytä analysoida.

      Katsotaan nyt, mikä lehti räväyttää tulevista ensi viikonlopun hirmu-ukkosista kera 30-asteen lämpöaallon? 🙂

  10. Sami
    23/07/2012 13:53

    Aika viileää on pohjoisessa, mm. kilpisjärvelle on 10 päivän ennusteessa luvassa +7 asteen keskiarvo vaikka siellä heinäkuun pitkäaikainen keskiarvo on +11,2. Mitenhän on siellä termisen kesän laita?, 11.-18.7. siellä oli 8päivää putkeen yli +10 asteen keskiarvo, mutta nyt mennään reilusti alle jälleen, jokohan aletaan termistä syksyä laskemaan siellä? Mielenkiinnolla odotan heinäkuun lämpötila ja sadetietoja ympäri suomen.

  11. Matti
    23/07/2012 14:58

    Jeps, GFS ja ECMWF näyttävät toukokuun jälkeen ensimmäistä kertaa merkkejä kunnon helleilmamassasta. Jopa +30 saattaisi mennä etelässä rikki mikäli tuo ilmamassa osuu loppuviikosta eteenpäin Suomeen. Katsotaan mitä käy.

    • LJ
      23/07/2012 16:30

      Kyllä, näin itsekin veikkasin jo viime viikolla 🙂 GFS:n mukaan lämmin pyyhkäisee nopeasti koilliseen, mutta ECMWF näyttäisi kuuman ilman mahdollisesti pysähtyvän kaakkoisen korkeapaineen vuoksi Etelä-Suomeen… Erittäin mielenkiintoinen tilanne. Ehkä merkitsee esim. Turun seudun osalta loppujen lopuksi idän ja pohjoisen välisiä tuulia, pilviä ja runsasta sadetta ukkosten painottuessa idemmäksi? Tai koko suursäätila muuttuu ja korkeapaine vahvistuu tuoden pitkään helteistä ja kosteaa ilmaa kaakosta?

      • Juhani
        23/07/2012 16:46

        ECMWF:n uusin malli näyttää kyllä hyvin mielenkiintoiselta. Siinähän Atlantin korkean ja Suomen itäpuolen korkean välille muodostuisi vahva selänne Pohjois-Skandinaviaan ja matala jämähtäisi Keski-Eurooppaan. Tuohan olisi perusasetelma kostealle hellekelille.

  12. Tapio R
    23/07/2012 18:53

    Suhtaudun hyvin suurella varauksella helteiden tuloon loppuun asti johtuen tämän kesäisestä säätyypistä. Hypoteesini on edelleen, että lämpimin ilmamassa pyyhkäisee Suomen eteläpuolitse Venäjälle ja tänne saadaan vain matalan ympäri kiertänyttä lämmennyttä polaari-ilmaa, jossa lämpötilat nousisivat hieman 20° yläpuolelle, mikäli aurinko pääsee paistamaan.
    MTV3n sivulla mainitaan Hämeenlinnassa mitatun 28,4° heinäkuun 8ntena. Onko todella näinkin korkeita lukemia mitattu Suomessa kuluvana kesänä?

    • Juhani
      23/07/2012 19:49

      Meiltä on Hämeenlinnaan matkaa 30 km ja kyllä tuona päivänä meidän mittarin maksimi kävi 28,7 asteessa.

    • Matti
      23/07/2012 19:52

      Itse taas optimistina uskon että helteet tulevat. 500hPa painekenttien ennusteessa on tapahtunut ensi kertaa jotain muutosta ainakin kuukauden tauon jälkeen.

  13. #
    23/07/2012 21:25

    Toivottavasti Suomeen saadaan vaan nuo mukavan näköiset matalapaineet ja lämpötilat jäisivät ilmamassasta huolimatta alle hellelukemien.

  14. Jeppe
    23/07/2012 23:02

    Ennusteethan voivat toki aina muuttua, mutta mitä nyt tuossa pitkiä sääennusteita katsoin, niin Suomen itäpuolelle näyttäisi tämänhetkisten ennusteiden mukaan vahvistuvan voimakas korkeapaine ja ilmamassat lämpenevät siellä kunnolla. Jos oikein, oikein hyvä tuuri kävisi (en tosin usko, että niin hyvä tuuri käy), ja tulisi korkeapainesäätä noiden lämpimien ilmamassojen kera, niin silloin elokuussa voisi helleraja paukkua useampana päivänä, ja +30 astettakin hätyyteltäisiin useana päivänä. 🙂

    Hyvällä tuurilla elokuusta voisi tulla ylivoimaisesti tämän kesän paras kesäkuukausi ja kesälomalaisille paras kesälomakuukausi. En vain valitettavasti usko, että tämä skenaario olisi kovin todennäköinen.

  15. Niko
    23/07/2012 23:11

    Siis mikä teitä vaivaa? Miten joku voi toivoa ikuista hikoilua ja unettomia öitä? Moni voi oikein pahoin jo +25 asteessa ja kun siihen lisätään vielä se ettei lämpötila laske yölläkään alle +18 niin se on suorastaan helvetillistä. Mutta nauttikaa te vaan 😦

    • Jeppe
      24/07/2012 01:55

      Ymmärrän kyllä, etteivät kaikki pidä liian kuumista helteistä. Mutta olisi se silti elokuulle mukava saada ainakin jonkin verran helteitä, niitä kun ei tänä kesänä ole niin hirvittävästi ollut ja kun niitä helteitä ei syksyn tullen sitten kuitenkaan enää moneen kuukauteen saada, kun vasta ensi kesänä seuraavan kerran.

    • 24/07/2012 08:30

      En minäkään siitä kuumuudesta perusta, mutta ne ukkoset jotka siinä ilmamassassa voivat kehittyä…

    • Tuomo T.
      24/07/2012 10:07

      Tässä olen ihan samaa mieltä. Tähän saakka kesä on ollut lämpötilaoloiltaan just sopiva. Päivisin noin 20, öisin suht viileää eli kämppäkin on pysynyt suurin piirtein miellyttävänä. Sateesta ei tietty kannata enää puhua, sitä on väkisinkin riittänyt lounais-etelä-suuntaisessa tuulenvireessä.

      Nyt jos katsoo kausiennusteita – ECMWF:ää, WSI:tä ja CFS:ää – niin mikään ei ennusta erityisen lämmintä elokuuta. Siis eihän se missään tapauksessa olisi mahdotonta, että helleaalto tulisi, koska lähes joka vuosi se on tullut. Esimerkiksi elokuussa 2004 aika samankaltaisen heinäkuun jälkeen oli varsin kuuma elokuu, ei tosin kuumimmasta päästä.

      Toisaalta tässä on alla monta hyvin lämmintä elokuuta, jaksaisiko taas sellainen tulla?

  16. Tapio R
    24/07/2012 07:39

    Sadepäivä taas tänään. Naistenviikolla ei ollut ainoatakaan täysin sateetonta päivää. Sunnuntaina ei tipahtanut kuin muutama pisara. Muina päivinä on tullut vettä enemmän kuin ”lääkäri määrää.” Sadetta on ennustettu päivittäin ainakin torstai-iltaan saakka.. Torstaiksi jopa runsasta sadetta koko päiväksi.
    Forecan ennuste on vähän muuttunut ensi viikon helteiden osalta. Nyt arvioidaan helteiden kestoksi yksi päivä, ensi maanantai. Tiistaina Foreca arvioi tuulen kääntyvän jälleen lounaaseen ja sään alkavan viiletä 20° tienoille. Katsotaan, saadaanko lopulta yhtäkään hellepäivää. Kyllä muutama hellepäivä toisi vaihtelua tähän arkeen. Elokuussa ei aurinkokaan porota niin korkealta kuin keskikesällä.

  17. viimeinkin kunnollisia ukkosia?
    24/07/2012 10:19

    Hurjia epävakaisuuslukemia näyttävät GFS-ennustemallit ensi viikonlopulle ja seuraavan viikon alkuun, ennustemallit tarjoilevat myös jopa yli 30 asteen helteitä Suomeen. Jos tuo toteutuisi edes osittain niin olisin kyllä enemmän kuin iloinen.

    • #
      24/07/2012 12:55

      ottavatko nämä ennustemallit ollenkaan huomioon pilvisyyttä?

      • #
        24/07/2012 12:57

        eilen meinaan ennusteltiin tänne etelä-Suomeen noin 20c jo aamuksi, mutta kello on jo 13:00 eikä vieläkään olla edes +19:a

      • Matti
        24/07/2012 15:53

        Kyllä GFS ottaa pilvisyyden huomioon. Helppo todeta tekemällä vertaus 850hPa:n (ilmamassan) ja 2m lämpötilasta, joka ei ole tälläkään hetkellä lähimainkaan lineaarisempi.

  18. Olli
    24/07/2012 12:50

    Keskiviikoksi GFS ennustaa parhaimmillaan Etelä-Savon suunnalle 1000 j CAPE lukemia ja tuuliväännettä 0-6 km jopa 30 m/s… Tuohan voisi suosia supersoluja ja kun vielä 0-1 km tuuliväänne on lähellä 10 m/s supersolutrombitkin ovat kai mahdollisia. Paitsi tietysti jos lukemat puotavat huomiseksi, kuten yleensä.

  19. Anonyymisti
    25/07/2012 18:10

    Voiko tulla kaatosateita ja hirmutuulia niin että metsät kaatuu ja tiet liukenee mereen?

    Oletteko muuten kuulleet siitä tapauksesta, kun Urho Kekkosen nimikkometsässä käytiin ihan tarkoituksella kaatamassa puita maahan, jotta saatiin ”luonnonmukaisempi” tilanne mätäpuun ja tuhohyönteisten piiriin?

  20. Tapio R
    25/07/2012 21:47

    Otavassa on tänään iltapäivän ja alkuillan aikana tullut muutama pisara. Kuuropilviä menee molemmin puolin edelleen.

  21. Tapio R
    25/07/2012 22:28

    Forecan 10 vrkn ennusteesta on poistettu hellelukemat ja palattu hieman yli 20° lukemiin. Näinköhän käy, että helteet menevät sivu suun eli kaakkoispuolelta Venäjälle, aivan kuin olen spekuloinutkin.

    • LJ
      25/07/2012 23:52

      Kahta vaihtoehtoahan tuossa koko ajan on ollut. Mutta kuten Paulikin totesi (ke iltana), niin malli- jonka mukaan lämmintä ja kosteaa virtaa kaakosta useana annoksena – näyttäisi nyt olevan todennäköäisempi. Matalat ja kylmä jäävät tietysti Lontoon päälle, eivät kierry tänne 🙂

      • Sami
        26/07/2012 00:56

        Katsotaan, minusta näyttää nyt siltä, ettei kuumin ilma pääse suomeen, hellettä voi olla päivän tai kaksi, mutta sitten lämmin ilma karkaa kauemmaksi itään eikä takaisin halua tulla.

  22. Juhani
    26/07/2012 11:01

    Taas on hulppeita CAPE- ja LI-lukemia sunnuntaille. Saas nähdä, miten ne lähipäivinä lässähtävät ennen sunnuntaita.

    • 26/07/2012 11:52

      Mixing ratiokin näyttää hurjia lukemia Etelä-Pohjanmaalle. No, kuitenkin tulee kaikenkattava pilvipeite joka pilaa kaiken.

      • #
        26/07/2012 13:03

        totuttuun tyyliin ennustetut arvot puolittuvat lauantaihin mennessä ja sunnuntaihin mennessä ollaan jossain 1/5-1/10 alkuperäisestä ennusteesta

      • Anonyymisti
        26/07/2012 13:13

        Tuota, jos jokin kauhea pandemiaennuste meneekin pieleen eivätkä miljoonat ihmiset kuole ja kärsi tai muutenvaan vältytään joltain ihmiskunnan koettelemukselta kuten tulvilta tai hirmumyrskyiltä, niin oletteko te silloinkin yhtä pettyneitä?

        Onko myrskybongaus sittenkin vain tekosyy nauttia muiden kärsimistä aineellisista ja muista henkilökohtaisista vahingoista? Hieman nimittäin vaikuttaa metsänomistajankin näkökulmasta perverssiltä tuo luonnon ääri-ilmiöillä hekumointi..

  23. #
    26/07/2012 13:31

    En kyllä nauti yhtään silloin, kun en itse ole näkemässä myrskyä. Esim. kun sellainen on USA:ssa olen kateellinen, mutta toisaalta surullinen niiden ihmisten puolesta, jotka kärsivät. Muutenkin myrskyt ovat sopivaa vaihtelua muuten niin tylsään ja yksitoikkoiseen säähän. En tiedä mitään yhtä mahtavaa kuin kunnon salamoinnin ja upeat pilvet. En niistä syöksyvirtauksista niin perusta, eihän niitä edes näe muuta kuin puiden yms heilumisena. Trombien aiheiuttamat metsävahingot taas ovat luultavasti melko vähäsiä, joten pidätän oikeuden trombien ”ihannointiin”

    • #
      26/07/2012 13:32

      Ja eiköhän kaiken maailman ennustukset, tornadotietoisuus yms yms ole lisääntyneet juuri myrskybongareiden vuoksi joten mielestäni pointtisi ovat suht turhia..

      • Olli
        26/07/2012 15:08

        Juuri näin, USA:ssa esimerkiksi ilmatieteenlaitos NOAA on tiiviissä yhteistyössä myrsybongarien kanssa jotka vaikkapa selvittävät minkä asteinen tornado ukkospilvestä syntyy jos tutkakuvasta näin voidaan epäillä ja heillä on siis tärkeä osa varoitusten antamisessa.

  24. Kimmo
    26/07/2012 16:51

    Jos mä tän bongariuden olen oikein ymmärtänyt, moni toimii joko meterologian alalla muutenkin, osa pelastusalalla (plussaa vaan jos ymmärtää myrskyjen syntymekanismit) ja sitten on meitä muita, joilla myrskyjen seuraaminen on ajanvietettä siinä missä leffaan lähtö, sillä poikkeuksella että myrskynäytös ei maksa mitään. Ei siinä muiden menetyksillä hekumoida, mitä nyt joku paikallinen trombi saa metsänomistajan miettimään teollisen puutuotannon sijaista vaikkapa METSO-vaihtoehtoa.

    Helteistä pitävänä ihmisenä odotan viikonvaihteen kelejä samalla innolla kuin aiemminkin – ja taitaa edelleen olla kosteaa ja ukkosherkkää säätä tulossa. Viron ilmatieteenlaitos (emhi.ee) ainakin varoitteli jo tänään rakeista ja trombeista su-ti.

    • #
      26/07/2012 19:58

      Samaa voisi kysyä näistä helteen ihannoijista.. Olen aivan varma, että helteisiin kuolee kuumana kesänä Suomessa enemmän ihmisiä kuin kaikissa myrskyissä viimeiseen 100 vuoteen yhteensä

  25. Sami
    26/07/2012 21:41

    Kävin tässä illalla kaupassa niin näin taas lehden jonka ”myyntiotsikkona” oli jälleen ”Harvinainen sääilmiö suomeen, jopa +30!!” Meinasin vetää sepaluksen auki ja päästää nesteet lehden päälle” En todellakaan viitsi ostaa enää näitä lehtiä jos eivät kerran parempaan pysty.

    • Anonyymisti
      26/07/2012 22:52

      Minä en kyllä yhtään ihmettele, että elämästä puuttuu virikkeitä jos ylipäätään on sortunut ostamaan ko. lehtiä. Itse olen ostanut ehkä yhden tai elämäni aikana.

    • Mökkiläinen
      27/07/2012 09:22

      Itse otin tuon otsikon lähinnä ironisena kommenttina koskien tätä kesää. Tänä vuonnahan ei noita 30-asteisia kelejä ole nähty Suomessa missään. Tosin en tiedä kykenevätkö iltapäivälehdet minkäänlaiseen ironiaan ainakaan sääasioissa.

      Oli miten oli, kaksi vuotta sitten näihin aikoihin oli Suomea lähestymässä oikeasti harvinainen sääilmiö, yli 35-asteista helleilmaa ja sen perässä Asta-myrsky. Eipä taidettu silloin osata etukäteen repiä tuollaisia otsikoita vaikka olisi ollut kerrankin aihetta.

  26. Tapio R
    27/07/2012 06:24

    Sunnuntaiksi lienee ukkosia tulossa erityisesti vyöhykkeellä Kaakkois-Suomesta Keski-Pohjanmaalle. Hellettä saataneen parin päivän ajaksi, mikäli pilvisyys ei estä lämpötilojen hellelukemiin nousua.

    • #
      27/07/2012 10:31

      Toiveissa olisi ensimmäinen ”kunnon” ukkonen sitten elokuun 2010 tänne etelä-Suomeen. Ennustetut capet ja lifted indexit ovat kyllä sitä luokkaa että huh huh :DD

  27. Matti
    27/07/2012 12:34

    Aika hurjia lukemia tosiaan tulossa sunnuntaiksi. SBCAPEt päälle 2500J??? ja tuuliväännettäkin löytynee jopa supersoluihin riittäviin määriin.

    • #
      27/07/2012 12:56

      Juuri pari viikkoa sitten oli samanlaisia ennusteita, mutta vesittyi melkein kokonaan. Toivotaan parempaa tällä kertaa.

  28. Sami
    27/07/2012 13:07

    Olisihan se hienoa jos saataisiin kunnon ukkosia viimein, mutta ei juhlita etukäteen. Vahvasti myös näyttää siltä että myös minun tilastoihini tulee nyt jyväskylän ensimmäinen hellepäivä tänä kesänä viimeistään maanantaina. Yöukkonen olisi tietysti kaikkein upeinta, mutta se valitettavasti on ainakin täällä ”maalla” kovin harvinaista.
    PS. Pauli, voisitko pienehkön päivityksen laittaa tulevasta mahdollisesti rajustakin ukkosviikonvaihteesta. Toki myrskyvaroitus.com sivustolla tilannetta seurataan.

  29. Tuomo T.
    27/07/2012 14:55

    Sami viittasikin tuohon taannoiseen Iltiksen lööppiin. Mun mielestä siinä oli jo melkein lööpintekijällä huumorintajua matkassa, jos otsikoi +30 asteen harvinaiseksi ilmiöksi tänä vuonna. Ei muuten ole mennyt vielä rikki tänä vuonna missään, Mielestäni Hämeenlinnan vajaa 29 astetta on toistaiseksi korkein mitattu. Eihän 30 joka vuosi menekään rikki, mutta uskon sen menevän vielä tänä vuonna, viimeistään maanantaina.

    No, tosiaan ne kahden vuoden takaiset lukemat ansaitsivat harvinaisen sääilmiön leiman. Niitä ei ole ollut tosiaankaan ikävä! Vaikka moni muuta sanoo, on pitkästä aikaa ollut mun mieleeni tämä kesä.

    Iltapäivälehtien suhtautuminen säähänhän on mahdollisimman epätieteellinen. Moni toimittaja tuntuu siellä ajattelevan, että on jonkinlainen ”hellekiintiö” joka vuodelle ja jos se jostain syystä ei tulekaan täyteen, niin sitten on kyseessä harvinainen sääilmiö. Mun mielestä oli pikemminkin helppo odottaa, että tästä suvesta tulee ”vähähelteinen” kahden superkesän jälkeen.

    .

  30. Tuomo T.
    27/07/2012 15:01

    Mitä arvelette muuten elokuusta? Kausiennusteet eivät ennakoi mitään suurempia poikkeamia suuntaan tai toiseen. Veikkaan , että elokuusta tulee kuitenkin suhteellisesti kesän lämpimin kuukausi, poikkeama noin +1-2 astetta, voi olla paikallisesti enemmänkin,
    Aika vähäsateista tulee. Ai miksi? No tämähän on puhdas arvaus, mutta uskon, että koska heinäkuu on ollut niin sateinen, ei jaksa ropista enää elokuussa niin paljon, Tietysti jos tulee rankkoja paikallisia ukkosia, niin siellähän voi sataa paljonkin.

    • Anonyymisti
      27/07/2012 17:07

      Niin yleensähän pouta tulee kun on satanut, joten pidän myös melko todennäköisenä, että elokuussa on poutaa. Toisaalta jos matalapaine jatkuu ei poutaa välttämättä vielä tule.
      En usko ylenmääräiseen lämpiämiseen, mutta epäilen että plussalla pysyy ja reilusti vielä kuitenkin.

      Sadetta saataneen tavallista enemmän tai vähemmän, mikä on epätavallista, koska yleensä sataa vain enemmän tai vähemmän. Nyt on siis vielä mahdollisuudet vielä molempiin, mikä lisää elonkorjuujännitystä entisestään.

      Kovia ukonilmoja kun ja jos tulee saatetaan nähdä myös salamia, menee nimittäin kohta elukat lihoiksi kun ei ole syötävää jos kaikki lakoaa ja hyönteispyydykseen uikin siika. Niinkin on kuulemma käynyt.

      Kaiken kaikkiaan joka päivälle luvataan hienoa säätä, varsinkin silloin kun siitä pitää tai voi mennä sisälle.

      Ääri-ilmiöt tulevat loistamaan poissaolollaan, mutta jos ei paikkaantuu tilanne tilastollisen todennäköisyyden lisääntymisellä, jolloin ääri-ilmiön käsitteen sisältö korjaantuu tilanteen mukaiseksi, eli poikkeavaksi ja entuudestaan uudenlaiseksi ja täysin kokemattomaksi.

      Jääkiekkotermein näillä mennään ja katsotaan kuinka pitkälle se riittää. Nyt ei kannata kiinnittää liikaa huomiota muiden tekemiseen vaan lööpit pitää saada kuntoon.

      Jokatapauksessa, säätä on luvasssa, se on varma.

  31. LJ
    27/07/2012 23:10

    on jälleen vaikeasti ennakoitava tilanne…Lounais-Suomen osalta rintamavyöhyke on pitkään lähes paikallaan Turusta hiukan länteen. Mitähän tuosta seuraa? Onko jollain Jokioisten mittauksia (tai mitä ne yleensä vielä kertoisivat).

    GFS-malli ja ilmatieteen laitoksen ennustukset ovat lisäksi selvästi ristiriidassa. Ilmatieteen laitoksen mallissa heikko kylmä rintama ylittää Lounais-Suomen jo sunnuntaina ja toinen systeemi maanantaina.

    Onneksi en ryhtynyt meteorologiksi, vaikka taipumukseni viittasivat siihen kuulemma jo 50-luvun lopussa (naama aina ikkunassa kiinni tähyilemässä pilviä) 🙂

    • #
      28/07/2012 11:29

      Ilmatieteenlaitoksella jo 25/ms puuskavarotukset keski-Suomesta alkaen. Taitaa olla jo tyyliin viides vuosi, kun parhaat ukkoset on kiertäny etelä-Suomen kaukaa. No kait sieltä jotain voi tulla.

  32. Tuomo T.
    28/07/2012 15:15

    Odotettu helleilma on nyt Suomessa. Vielä tänään maksimit eivät ole kovin korkeita, mutta huomenna ja maanantaina kyllä.

    Ainakaan tässä Helsingissä ei ole 25 asteen raja mennyt rikki, Vantaalla ja Uudellamaalla kyllä. Ilmatieteen laitokselta ei löytynyt ajantasaista tilastoa, mutta onko Hki-Kaisaniemessä tai Kumpulassakaan ollut vielä yhtään hellepäivää? Onko kellään tietoa?

    Kuutena vuonna, viimeksi 1990 ja 1993, Kaisaniemessä ei ole ollut yhtäkään hellepäivää, mutta tuskin käy tänä vuonna niin.

    Tätä vuotta on verrattu mm. heinäkuuhun 2004 ja 2008 mutta eivät ne aivan samanlaisia ole. Esimerkiksi heinäkuu 2004 oli siitä jännä, että hellepäiviä oli silloin 17 mutta melkein kaikki olivat Lapissa, etelässä tuskin yhtäkään, kun sadematalat jylläsivät päällä. Elokuussa sitten lämpöä piisasi etelään: hellepäiviä oli 11.

    2008 hellepäiviä oli yhteensä 12. Suurin piirtein sama tullee tänäkin vuonna, koska tämä päivä mukaan luettuna hellepäiviä on ollut kymmenen ja sunnuntaista tiistaihin mennään varmasti 25:n yläpuolelle jossain päin maata. Elokuu 2008 oli taas harvinaisen ”vähähelteinen”, kun kuparinen meni rikki vain kerran.

    • Tuomo T.
      28/07/2012 15:17

      Siis tarkennuksena viimeiseen kappaleeseen: heinäkuussa hellettä oli 12 päivänä vuonna 2008. 🙂

      • Sami
        28/07/2012 17:03

        Ymmärtääkseni Kaisaniemessä ainakaan ei ole ollut hellettä ennen 28.7. vielä tänä kesänä, H-Vantaalta en voi olla varma.
        Jyväskylässä on tiukassa helleraja…klo16 käytiin joko 24,8 tai 24,9:ssa, nyt on 24,2.

        Mielenkiintoisia nuo Ilmatieteenlaitoksen tuntiennusteet….huomiseksi esim. jyväskylään ei yksikään kuvasymboli ennusta edes sadetta mutta varoitus kovasta ukonilmasta ja ERITTÄIN voimakkaista ukkospuuskista on kyllä voimassa.

  33. #
    28/07/2012 17:37

    Noi kuvaennusteet on tietokoneen tekemiä.. ei niistä kannata katsoa muuta kuin lämpötilat ja nekin mielellään parille eri lähekkäin olevalle kunnalle.

    • Sami
      28/07/2012 19:40

      Kyllä kyllä, mutta luulisi että kun ilmatieteenlaitokselle on syydetty valtiolta miljoonia ja miljoonia niin olisi joku tolkku sentään tietokoneidenkin tekemissä ennusteissa. Miettikääs tilannetta, ihminen lähtee päivän matkalle ja katsoo sunnuntain sään jyväskylään tänä iltana, huomaa että poutaista on, jättää pistorasiat paikalleen ja tullessaan kotiin koko talo on palanut. En tiedä sitten mistä Iltalehti saa(Forecalta?) tuntiennusteensa, mutta niin forecalla kuin iltalehden ennusteissa on ukkosia kovastikin.

      • #
        28/07/2012 20:15

        Joo samaa olen miettinyt. Noi paikkakuntakohtaiset ennusteet vois olla vaikka todennäkösyyksinä. Jos siellä on pilvi ja pisara ihmiset olettaa, että se tarkoittaa sadetta lähes varmasti, vaikka se voi olla vain 30% tai jtsp.

      • Sami
        28/07/2012 20:30

        Parempi olisi että ukkosen merkit olisi ennusteissa vaikka aiheetta kuin että niitä ei ole kun ukkosen riski on suuri. Jotain myrskybongaria se voisi harmittaa että aina ennustetaan ukkosta mutta tulee niin harvoin, mutta se on pieni paha ihmishenkien/omaisuuden rinnalla.

  34. Anonyymisti
    28/07/2012 23:59

    Joo-o. Salamaa pukkaa ihan yhtenään

    • Sami
      29/07/2012 02:12

      Tasan eivät käy onnenlahjat, tänne jyväskylään tulee(jos tulee) ukkosta aikaisintaan klo 4-5 välillä jolloin ei enää ole pimeää. Hyvin näyttää mantereen puolella pysyvän elossa kuuronauhat, mutta katsotaan.

  35. Ponkari
    29/07/2012 02:59

    No vois sanoa, että Turussa on hienoimmat yöukkoset aikoihin nähty nyt. Puolilta öin saaristomereltä tullut möykky salamoi kyllä niin tiuhaan että tuollaista harvoin näkee!

  36. Sami
    29/07/2012 04:25

    Tänne jyväskyläänkin tuli ennen klo4 ihan mukava ukkoskuuro, oli vielä suht hämärää joten salamat näkyivät mukavasti, pari kertaa jysäytti päällä oikein makeasti. Näyttää olevan aika isoja möykkyjä näin aamulla jo varsinkin tuossa etelä-savon paikkeilla ainakin 100x100km kokoinen sademöykky.

    • Tapio R
      29/07/2012 07:44

      Tutkakuva Forecan sivulla näytti Otavan kohdalla klo 4 – 6 punaista, mutta ukkonen meni Otavan länsipuolelta Hirvensalmen suunnalla. Toinen pilvi meni itäpuolelta Mikkelin keskustan suuntaan. Vettä tuli tunnin ajan ajoittain reippaastikin, mutta ukkonen Otavassa jäi lähes elosalamoiden tasolle. Kaukaista jyrinää kuului Hirvensalmen suunnalla. Hetki sitten meni sadekuuro yli.

  37. Jykä
    29/07/2012 12:04

    Helsingin mittauspisteillä vihdoin hellettä. 🙂 Ei tullut siis umpisurkeaa kesää siltäkään osin.

  38. Tapio R
    29/07/2012 12:56

    Pilvien muodostus on sen näköistä, että jossain päin voi trombi liikkua. Hyvät mahdollisuudet ovat useampaankin trombiin tänään. Kangasniemen suunnalla jyrisi ukkonen lähes yhtäjaksoisesti hieman yli tunti sitten. Myös kohdalleni osui nopeasti muodostunut rankka sadekuuro ollessani pyöräilemässä ja junioriottelua katsomassa. Sanoin HJKn huoltajalle, että kohta tulee sade, ja 5 minuuttia sadekuuro tulikin. Itse pääsin läheiselle huoltoasemalle suojaan sateelta, mutta taas oli muutamasta minuutista kiinni. Nyt olen kotona Otavassa, ja jälleen nousi kuuropilvi päälle.

  39. Sami
    29/07/2012 14:14

    Jyväskylän virallisella mittauspisteellä Lentoasemalla pamahti viimein helleraja rikki, 29.7. klo14.00 +25,3.

    • Sami
      29/07/2012 14:18

      Kovin on vaikeaa ukkosten kehitys tällä hetkellä länsi-suomessa. Koko ajan on sadetutka ennusteet vetäneet tunnilla eteenpäin kuurojen alun kun ei juuri mitään kehitystä ole tapahtunut. Saas nähdä tuleeko jopa täydellinen pannukakku, jos tulee niin Pauli saa selventää miksi niin kävi. Ainakaan jyväskylässä ei pilvisyydestä ole haittaa, päinvastoin selkeä taivas on juuri niin usvaisen oloinen, että luulisi jytisevän pian.

    • Tapio R
      29/07/2012 15:40

      Otavassakin helleraja rikkoutui ensimmäisen kerran tänä kesänä. Lukema 26,2°. Pari tuntia sitten näytti siltä, ettei hellelukemiin päästäisi runsaan pilvisyyden ja sadekuurojen vuoksi. Nyt sää on lähes seljennyt, mutta ilma on sameaa.

  40. Tuomo T.
    29/07/2012 14:29

    Helsingissä helleraja meni aika kirkkaasti rikki tänään. Sen sijaan näyttää, että itärajalla näyttäisi olevan jopa viileämpää kuin pääkaupunkiseudulla, taitaa olla ukkoskuuroja liikkeellä?

    Jos hyvin käy – ja tämä on tunnetusti makuasia – kuumin ilma tosiaan häviäisi pikku hiljaa itään tiistaihin mennessä.

    • #
      29/07/2012 15:01

      Joo kummasti taas ”luvattiin” länteen ja etelään kovimmat ukkoset tälle PÄIVÄLLE ja kaikki tulikin jo yöllä ja päivällä ei taida tulla yhtään mitään.

  41. LJ
    29/07/2012 15:30

    Turussa oli viime yönä klo 00.00 – 01.00 tosiaan melko voimakas ukonilma. Salamointi oli lähes jatkuvaa. Turun pohjoispuolella tuli paikoin isoja rakeita.

    Turun laiturifestivaali ”Down by the Laituri” keskeytettiin ukonilman vuoksi (taisi olla Dingo juuri esiintymässä, pettymys varmaan monelle kova).

    Muutama ukkospuuskakin esiintyi, mutta olivat luokkaa 15 – 18 m/s.

    Toinen heikompi ukkoskuuro liikkui Turun länsipuolitse klo 02 – 03.

    Sen jälkeen on ollut poutaa, utuista ja osittain aurinkoista. Ilmeisesti ensi yönä on jälleen yöukkosten mahdollisuutta.

  42. Tuomo T.
    29/07/2012 16:34

    Onkos Suomen kuumin paikka yllättäen Helsinki? Ainakin Kumpulassa on mitattu 28,2 astetta ja siihen päälle yli 60 prosentin kosteus, joten parempi pysytellä sisällä. Täällä on toistaiseksi viileämpää!

  43. Tuomo T.
    29/07/2012 18:01

    Eipä mennyt 30 astetta tänäänkään rikki. Ainakin mm. Porvoossa ja Lahdessa – yllätys, yllätys, tuo hellekaupunkien varma nakki – on vajaa +29.

    Tosin eipä tuo mitään. Opiskelukaverini kirjoitti Teksasista, että siellä on taas +41 ja 10 päivää eteenpäin samanlaista! En ikinä muuta etelävaltioihin! 🙂

  44. Sami
    29/07/2012 19:59

    Melkoinen pannukakku tuli ukkosista tänään, niin luvattiin monin paikoin ukkosta ja vain yksi ukkonen syntyi länsisuomessa, olisiko kate ollut 10% länsisuomen pinta-alasta. 10 pistettä FMI:n tietokoneille jotka ennusti eilen jyväskylään ja muualle länsisuomeen täksi päiväksi poutaista päivää

    • AP
      29/07/2012 23:10

      Ukkoset osoittivat jälleen arvaamattomuutensa. Täällä Tampereellakin kovimmat ukkoset saatiin jo viime yönä klo 2 molemmin puolin kun taas päivällä seudun ainoa kuuro (koko Länsi-Suomen eteläisin) muodostui Tampereen kaakkoispuolelle. Jonkin aikaa kuului jyrinää, mutta sekin sitten lässähti aika nopeasti. Kaikki parametrit viittasivat siihen, että tänään olisi syntynyt jotan isompaakin mutta ei. No, saa nähdä mitä vielä huomenna tapahtuu. Lännessä voi kyllä huomenna ukkostaa paikoin kovastikin ja länsirannikolla ehkä jo yöllä – sen verran hurjan näköinen kuurorypäs Itämereltä lähestyy juuri nyt.

  45. LJ
    29/07/2012 22:30

    Nyt klo 22.30 lähestyy Lounais-Suomea etelästä varsin voimakas ukkosalue. Saa nähdä tuleeko Turussa viime yön toisinto. Ilmeisesti ukkoset eivät enää tähän aikaan edes heikkene meren ylityksessä vaan päinvastoin…Olettaisin ukkosten alkavan Turussa puolen yön jälkeen.

  46. Tapio R
    30/07/2012 04:22

    Otavassa menee laajan ukkospilviryppään itäinen reuna juuri yli kohti pohjoista. Jyrinää kuuluu ajoittain. Korkeita kumpu- ja kuuropilviä muodostuu kaiken aikaa. Huiput ovat punertavat johtuen ilman sameudesta.

  47. Sami
    30/07/2012 04:52

    Jyväskylässä ihan järkyttävä yhtäsoittoinen jyrinä ja salamoita peräperää. Olin nukkumassa kun ajattelin ettei tänne mitään tule vaan kaikki menee länsirannikkoa pitkin niin mitä vielä! Aivan upea show, taas klo4 paikkeilla kuten viime yönä, mutta nyt salamoita 5-10 kertaa enemmän kuin edellisenä yönä. Ihmettelinkin illalla, että kuinka voi olla ettei näin sameasta ilmasta huolimatta mitään tapahdu ja nyt tosiaan yllätti ja herätti yöllä.

    • AP
      30/07/2012 08:23

      Joo, näin kävi. Heräsin klo 1.55 paukkeeseen ja salamointiin. En myöskään uskonut, että se lounaan ukkosrypäs olisi ulottunut Tampereelle asti vaan olisi mennyt länsipuolelta ohi. Toinen yöukkonen peräkkäin! Se on aika harvinaista, en heti muista kohdallani koska viimeksi. Aluksi oli aika tasaista salamointia ja kohtalaista sadetta. Puoli tuntia myöhemmin alkoivat puuskatuulet ja puiden heilunta. Tuli kiire mennä sulkemaan auki jäänyt ikkuna. Sitten oli jatkuvaa jyrinää, salamointia, kovaa tuulta ja valtavia saderyöppyjä. Melkein alkoi jo pelottaa – sen verran vaikuttava näytelmä oli meneillään ja alkoi miettiä vieläkö se tuosta voi yltyä. Noin klo 3 aikaan rajuilma oli ohi, Sadetta tuli vielä, mutta tuulet ja ukkonen olivat jo selvästi rauhoittuneet. Seuraavaksi oli Jyväskylän vuoro…

      Härmälän mittauspisteeseen satoi tunnin aikana melkein 25 mm. Aamulehden mukaan vesivahingot ja kaatuneet puut pitivät pelastuslaitoksen kiireisenä viime yönä. Luulen, että vahinkojen määrä selviää lopullisesti vasta päivän mittaan.Tämä oli kuitenkin rajumpi ukkonen kuin toissaöinen.

      • Sami
        30/07/2012 10:35

        Katsoin sadetutkasta klo5 paikkeilla kun kovin myräkkä oli mennyt ohi, että olipa myös aikalailla tuuria että jyväskylässä ukkosti. Ukkosmyräkän itäraja oli juuri ja juuri jyväskylän kohdalla ja kulki päijännettä pitkin pohjoiseen, sai jopa voimaa noin 30km ennen päijänteen pohjoispäätä ennen kuin rantautui jyväskylään. Yleensä olen valittanut että päijänne ohjaa länsi-koillis suuntaan kulkevat ukkoskuurot jyväskylän länsi-ja pohjoispuolelta ohi lähes aina niin nyt oli päijänne kullanarvoinen kun antoi lisää puhtia myräkälle.

  48. Toni 2
    30/07/2012 10:21

    La-Su yön toisinto tuli tosiaan Lounais-Suomeen Su-Ma yönä, tosin saattoi olla jopa rajumpi. Taivas välkkyi yhtenään aika pitkän aikaa. Uutisissa mainittiin että salamia mitattiin yhteensä vajaa 20000, mitatun historian ennätys on 40000 mutta en löytänyt että milloin se on tapahtunut. Tietääkö ketään täällä?

  49. Sami
    30/07/2012 10:53

    Ennätys(40000) on tehty 29.6.1988. mm.2010 Sylvi(24000) ja Veera(22000)maasalamaa ohitti tämän päivän lukeman. Sylvi on 2000-luvulla suurin, joten kyllä nyt oli aika saletisti top5 ukkospäivä 2000-luvulla suomessa, ei ihan pronssille tainnut päästä, kun 2003 meni myös 20000 rikki.

  50. Tuomo T.
    30/07/2012 11:51

    Helsingin päälle on jumittunut paksua pilveä, mutta kosteus on huima: noin 80 prosenttia! Se saa ilman tuntumaan huomattavasti todellista lämpimämmältä ja tukalammalta.

  51. Tapio R
    30/07/2012 12:56

    Otavassa on tällä hetkellä 28,8° ja vielä ehtii tästäkin lämmetä, sillä täällä on lähes selkeää. Joitakin keskipilvilauttoja (Altocumulus) ja matalia kumpupilviä on taivaalla.

    • 123
      30/07/2012 13:14

      Hyvin meni etelä-Suomen osalta tämän päivän lämpötilaennusteet piloille. Aamulla kahdeksan aikaan päivän korkeimmaksi ennustettiin 28c ja nyt se on muuttunut 22:een asteesen. Hyvä näin.

  52. Esa Tuunanen
    30/07/2012 13:27

    Kastepiste 24 astetta ja rakennuksen pohjoisseinustan varjossa ~2m korkeudella ~30 mittarissa…
    Ihmekös että hitusen hikoiluttaa olkona ollessa.

    Ensimmäistä kertaa moneen vuoteen taisi osua eilen kohdalle vähän paremmin salamoiva ukkonen kun tasoristeyksessä oli pysyvästi puomit alhaalla ja kellot päällä…
    Luonnollisesti tietenkin sillä aikaa kun en ollut kotona vaan palaamassa Cygnus-tapahtumasta.

  53. 123
    30/07/2012 17:50

    Näyttäisi Virossa olevan kohtuullista toimintaa. Toivottavasti jaksaisi suomenlahden yli

    • Juhani
      30/07/2012 19:17

      Ei taida polttoaine riittää. Ainakin itäisen Suomenlahden yli etujoukoissa yrittäneet solut kuivuivat meren päällä totaalisesti.

      • Nimetön
        30/07/2012 20:03

        Äläs sano, aika muhkea möykky on jo pitkällä meren päällä kohti helsinkiä tulossa, eikä erityist laantumista ole vielä havaittavissa. Jos jaksaa niin saapunee helsinkiin 20.15-20.45. Seurataan…,Jyväskylään ei taida tulla kun kylmä rintama ohjannee sen mukanaan itään ennen kuin jyväskylän korkeudelle ehtisi.

  54. Juhani
    30/07/2012 20:22

    Ukkosta näyttäisi olevan enää sen ”möykyn” itäreunalla. Saas nähdä, jaksavatko ne meren yli. Jos jaksavat, niin rantautuvat jossain Loviisan-Kotkan paikkeilla. Eli tänne Hämeeseen ei ole odotettavissa mitään. Johan tässä olikin kaksi peräkkäistä yöukkosta.

  55. Sami
    30/07/2012 23:50

    Heinäkuun keskiarvo tulee olemaan jyväskylässä joko 16,6 tai 16,7, eli niukin naukin 1981-2010 keskiarvoja lämpimämpi. Kesä-Heinäkuu jakso on siten 0,4-0,5 astetta keskimääräistä viileämpi. Elokuun keskilämpötilan ollessa 13,5-16,7 tulee kesän keskiarvo olemaan max. 0,5 astetta keskiarvosta suuntaansa, tuon haarukan väliin on 2000-luvulla osunut 9/12 elokuusta.

  56. LJ
    31/07/2012 03:53

    Turussa sitten tosiaan on koettu kovimmat ukkoset pariin vuoteen ja vieläpä peräkkäisinä öinä. Arvaukseni ovat tänä kesänä osuneet niin hyvin, että pitänee veikata uutta lämpimän aaltoa perjantai-lauantaiksi – ehkä noin 25 astetta – ja taas ukkosten mahdollisuutta.

    Riianlahdelta ja Pohjois-Itämereltä noussut ukkoalue oli sunnuntaina myöhäisiltana helposti seurattavissa. Seuraavassa huonolaatuinen kännykkäkuva ukkosrintamasta, josta kuitenkin hyvin erottaa vaaleat Cb-pilvien huiput keskipilvien takaa. Kuva on otettu etelätaivaalta klo 23.12 http://www.smoothlord.net/29072012ukk.jpg

  57. pati
    31/07/2012 09:03

    Oli kyllä upea ilotulitus sekä lauantai illalla että sunnuntai illalla, ”sattumalta” olin paikassa missä pääsi kuvaamaan salamoita ulkosaaristossa, Örön lähellä. Kai meissä kaikissa asuu pieni salama bongari: http://www.patrickblomphoto.com/gallery/48488/july

    • Mökkiläinen
      31/07/2012 09:22

      Upeita kuvia!

    • LJ
      31/07/2012 17:51

      Todella hienoja otoksia!

  58. Tuomo T.
    31/07/2012 12:34

    Nyt en kyllä enää kestä! Suora sitaatti Ilta-Sanomista: ”Lämmin itäinen ilmarintama vastusti rajusti pohjoisesta Ruotsin kautta saapunutta viileää, ja Pohjois-Karjalan Tohmajärvellä rikottiin jopa 30 helteisen lämpöasteen raja. Kylmien ja lämpimien ilmarintamien rajalla jytisivät ukkoset kuin tykkituli Ruotsin hyökätessä hattujen sodassa Venäjää vastaan vuonna 1742. Silloinkin venäläisten annettiin pitää Suomesta vain itäinen suikale.”

    • 123
      31/07/2012 13:07

      Ei hemmetti.

    • Tapio R
      31/07/2012 15:14

      Taitaa Ilta-Sanomien toimittajalla ”mopo keulia.” Muunlaista kommenttia tuollaiseen hassutteluun tai myyntikikkaan en pysty enää keksimään. Järjetöntähän tuo on!

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: