Etusivu > Mennyt sää, Sää maailmalla > Kevät hiipii Suomeen

Kevät hiipii Suomeen

Talvi alkaa pikku hiljaa olla paketissa, ainakin osassa maata. Varsin keväisiä lämpötiloja on jo mitattu eri puolilla Suomea, mutta heti perään ovat lämpötilat jälleen laskeneet hieman talvisempiin lukemiin. Missä tällä hetkellä mennään?

Erittäin sateinen talvi

Palataan vielä hetkeksi menneeseen talveen, jonka voisi summeerata sanalla sateinen. Suuressa osassa maata joulukuu-helmikuu oli selvästi pitkän ajan keskiarvoa sateisempi, lähinnä itärajalla ja Pohjois-Lapissa jäätiin keskiarvon alle.

Erityisen sateista oli maan eteläosassa sekä Meri-Lapissa. Yli 20:llä pitkäikäisellä havaintoasemalla talvi oli mittaushistorian sateisin. Näistä merkittävimpänä oli Helsingin Kaisaniemen 272 millimetrin sademäärä. Se on aseman lähes 170 vuotisen mittaushistorian suurin talven sademäärä.

Lähde: Ilmatieteen laitos

Talven 2011/2012 sademäärä Helsingissä peittoaa entisen ennätyksen talvelta 1944/1945. Käppyrästä nähdään hienosti kuinka suuri luonnollinen vaihtelevuus vallitsee talven sademäärissä. Suurin osa kuluneen talven sademäärästä saatiinkin erittäin lauhan ja myrskyisän joulukuun ansioista, jolloin satoi 121 millimetrin edestä. Sään kylmennettyä vuodenvaihteen jälkeen myös sademäärät laskivat, mutta silti tammikuun 90 mm on selvästi yli pitkän ajan keskiarvon (52 mm). Helmikuu jatkoi samaa rataa 61 mm sateillaan verrattuna 36 mm pitkän ajan keskiarvoon.

Kevät alkamassa

Maaliskuun alkupuoli on ollut maan pohjoisosassa noin kolme astetta ja eteläosassa noin asteen tavanomaista lämpimämpi. Keskipitkiä sääennusteita katsottaessa voisi jo veikata, että maaliskuusta ei ainakaan tavanomaista kylmempää tule. Tiedossa näyttää olevan varsin tyypillistä kevätsäätä: yöt edelleen yleisesti kylmiä, mutta päivisin päästään laajalti plussalle. Aurinkoa saadaan silloin tällöin, mutta sumupilvet voivat harmaannuttaa päiviä ja kyllä sinne tänne sekaan saadaan vielä ihan lumisateitakin.

Terminen kevät on todennäköisesti alkanut Ahvenanmaalla 9. maaliskuuta. Tämä on hieman keskimääräistä aikaisemmin. Manner-Suomen osalta tilanne vielä elää, mutta näillä näkymin terminen kevät on alkanut paikoin etelä- ja länsirannikolla niin ikään 9.-10. maaliskuuta. Tämä olisi toteutuessaan noin kolme viikkoa viime vuotista aikaisemmin. Myös muualla maan etelä- ja länsiosassa ovat vuorokauden keskilämpötilat olleet usean päivän plussan puolella, mutta alkavan viikon ennusteiden perusteella ei termisen kevään alkamista voi vielä kirkossa kuuluttaa. Yöt ovat edelleen varsin yleisesti kylmiä ja ne hinaavat vuorokauden keskilämpötilaa alaspäin.

Kevätpäiväntasaus on kuitenkin koittamassa alkavalla viikolla, joten kyllä meno on kiihtymässä kohti kevättä. Kevään saapuminen näkyy myös jäätilanteessa.

Lähde: Ilmatieteen laitos

Merialueiden jäätilanne oli vajaa viikko sitten jo heikkenemään päin. Jäätä oli Pohjanlahdella selvästi viimevuotista vähemmän ja huomattavan paljon vähemmän kuin tyypillisesti samaan aikaan vuodesta. Tänään sunnuntaina tehty jääkartta näyttää, että sulan veden alue on vallannut alaa entisestään Suomenlahdella ja Merenkurkku on käytännössä jo lähes jäästä vapaa.

Kevään eteneminen tietää lumen sulamisen myötä myös tulvariskiä. Etelä-Suomessa tavanomaista runsaampi lumen vesiarvo voipi teoriassa johtaa myös kevättulviin, mutta toisaalta melko varhain alkaneiden keväisten säiden myötä varmaankin pahimmalta vältytään. Lumen syvyys onkin tässä viimeisen parin viikon aikana lähtenyt jo laskusuuntaan. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla lumen syvyys on laskenut kahdessa viikossa noin 15 cm, osa tästä on sulamista, osa lumen painumista kasaan.

Verrataanpa vielä lumen syvyyttä vuodentakaiseen. Ahvenanmaalla lunta ei juuri enää ole, vaikka vuosi sitten sitä piisasi vielä yli 30 cm. Lounais-Suomessa lunta on nyt noin 10-20 cm verrattuna vuodentakaiseen 30-50 cm. Yleisesti ottaen etelässä on lunta nyt noin 10-20 cm vähemmän kuin vuosi sitten. Maan keskiosan ”länsiosassa” on nyt noin 20-40 cm vähemmän lunta verrattuna viime vuoteen ja ”itäosassa” ero on noin 10-30 cm (paikoin ollaan liki samoissa lukemissa).

Etelä-Lapissa tilanne on päinvastainen. Siellä on paikoin lunta nyt 10-40 cm enemmän kuin vuosi sitten. Keski-Lapissa lunta on karkeasti ottaen viime vuoden tapaan ja Pohjois-Lapissa on puolestaan hieman vähemmän lunta kuin vuosi sitten.

Tornadot palasivat aikaisin

Maaliskuun alussa Yhdysvaltoja ravisteli harvinaisen raju tornadojen sarja. Tyypillisesti ns. tornadokausi alkaa ottaa vauhtia vasta selvästi huhtikuun puolella, mutta tällä kertaa useiden kymmenien tornadojen sarja aiheutti vahinkoa jo maaliskuun ensimmäisinä päivinä. Arviolta 40 ihmistä menehtyi kun ainakin 65 tornadoa runteli useita osavaltioita.

Vasemmalla tutkaheijastuvuus, oikealla ukkossolun liikkeeseen suhteutettu tuulen nopeus.

Useita ”klassisia” supersoluja tornadoineen näkyi tutkakuvista. Yksi näistä on yllä, jossa tuulen nopeuden on arvioitu olleen jopa 80 m/s. Tornadon nostattamat roskat ja irtaimisto näkyi suoraan tutkakuvassa omana ”pallonaan”. Tästä kyseisestä tapauksesta annettiin suht harvinainen ”tornado emergency” -varoitus. Se olikin aiheellinen, sillä tornado tappoi 11 ihmistä. Oli kuitenkin erittäin pienestä kiinni, etteikö menehtyneitä olisi ollut moninkertaisesti enemmän. Kyseinen EF-4 tornado nimittäin ohitti Louisvillen miljoonametropolin vain noin 20 km etäisyydeltä.

Kuva: NWS / Google

Mainokset
  1. Matti
    19/03/2012 01:56

    Kiitokset päivitykestä! Näin keväällä vielä Jenkkilän tornadoaiheeseen palaten tänään näyttäisi taas Texas-Oklahoma-sektorilla tapahtuvan ”mukavia”.

  2. Matti
    19/03/2012 02:06

    Reed, Oklahoma saa juuri tornadon niskaansa..

    • Matti
      19/03/2012 08:47

      Mukavan näköinen ”pikku” bow echo tällä hetkellä Texasissa. Muodostunut muutamassa tunnissa.

  3. 19/03/2012 07:21

    Kesää kohti ja hyvä niin!

  4. Tuomo T.
    19/03/2012 09:20

    Kiitos päivityksestä, sitä on odotettu! Et ottanut mitään kantaa kevään kausiennusteisiin, mikä on ehkä ymmärrettävää, koska niiden laatu vaihtelee. Mutta lähinnä kai jännitetään, tuleeko lämmin vai hyvin lämmin kevät.

    MItä tulee talven säähän, tunnustan erehtyneeni karkeasti. Tammikuun alussa oli niin ”selvät” merkit lauhasta talvesta, mutta (luojan kiitos) mallit muuttuivat ja tuli kunnon talvi pariksi kuukaudeksi.

    Pauli vertailikin tuossa tätä talvea edelliseen, mutta kaksi edellistä olivatkin ihan eri kaliiperia kuin perustalvet. Yleensä 2000-luvun talvina tässä vaiheessa maa on ollut etelässä paljas jo pitkään, etenkin rannikoilla.

    ECMWF ei yksiselitteisesti ennusta lämmintä uusimmassa ennusteessaan, tosin uusimmassa ajossa on kyllä tosi keväistä länsivirtausta luvassa loppuviikolle. 10 astetta menee varmasti rikki jossain päin.

  5. Tuomo T.
    19/03/2012 10:32

    Vielä sateisuudesta. Niin kuin Paulikin totesi, talvi oli todella sateinen. Ja sitähän oli itse asiassa myös syksy. Ainakin pohjavesivarojen luulisi olevan keväällä aika loistavat! Ja tulvia ei kyllä pääse tulemaan, kun on niin lämmintä luvassa, sulavat nopeasti.

    Uskaltaisin väittää, että keväästä tulee vastaavasti kuiva, miksei myös kesästä, mutta saapa nähdä.

  6. Sami
    19/03/2012 14:05

    Talven sateista vielä, että vaikka talvi oli mittaushistorian sateisin paikkapaikoin, silti talvi ei erityisen lauha ollut. Tämä on myös yksi merkki siitä että talvet ovat menossa kylmempään suuntaan. Vielä tovi sitten tällaisten sateiden talvi olisi ollut useita asteita leudompi. Saas nähdä kumpi on viileä huhti-toukokuu vai kesäkuu..jos vanha meno jatkuu niin huhti-toukokuu ovat lämpimiä ja kesäkuu viileä, kahta lämmintä kesäkuuta ei ole monesti ollut, viimeksi 1988-89. Jyväskylässä +16,0 tai lämpimämpiä kesäkuita on 1951-vuodesta lähtien seurannut seuraavan lämpöiset kesäkuut: 12,5, 11,7, 12,8, 13,5, 15,8, 12,3, 13,0, 13,5, joten järin suuret ei ole todennäköisyydet lämpimälle kesäkuulle.

    • Tuomo T.
      20/03/2012 15:18

      Meinasin malttaa mieleni, mutta en vieläkään ymmärrä: miksi tämä olisi merkki siitä, että talvet ovat kylmenemässä? En näe mitään korrelaatiota.

      • Nimetön
        20/03/2012 15:36

        Samaa mieltä Tuomon kanssa, talvihan oli ilmeisesti hieman tavallista lämpimämpi, mikä merkki se muka olisi talvien kylmenemisestä? 😀

      • Sami
        20/03/2012 21:09

        Näin se vaan on, jo ihan viimeisen 10-vuoden tilastot talvista osoittaa että ne ovat kylmenneet ja toiseksi sateisuudessa ei ole tapahtunut muutoksia joten yhteenvetona se tarkoittaa että länsivirtaukset jotka sateita tuo ovat pysyneet samalla tasolla mutta talvien keskilämpötilat ovat tippuneet melkein asteella.

      • Sami
        20/03/2012 22:30

        Hyvin kylmät päivät ovat lisäksi lisääntyneet selvästi 2000 vuodesta alkaen kun vertaa sitä samanmittaiseen jaksoon ennen vuotta 2000. Jyväskylässä -20,0 keskiarvoisia tai kylmempiä päiviä on ollut vuosituhannen vaihteen jälkeen 96 kun niitä 12/1987-12/1999 oli 62. Talvet siis ovat jo selvästi alkaneet kylmentyä.

    • Samu
      20/03/2012 17:34

      On aivan huuhaata ”ennustaa” tulevia kuukausia menneiden vuosien kuukausien perusteella. Suomen säätilan määrää länsivirtaukset ja piste. Kolikonheitolla on suurempi todennäköisyys osua oikeaan. Sää on kaaottinen ilmiö ja vain tietyillä suurtekijöillä (NAO ja varsinkin AO) on merkitystä, mistä voi päätellä minkä tyyppistä säätä meillä todennäköisimmin on parin viikon kuluttua.

  7. JR
    20/03/2012 08:21

    Kiitos päivityksestä. Tuosta 170v käyrästä tuli vain mieleen että kuinka siinä on otettu huomioon mittavälineiden kehitys? Ainakin voisi kuvitella pönttödesignin kehittyneen noin pitkässä ajassa ja sillä voisi kuvitella olevan vaikutuksia myös mittaustuloksiin.

  8. Teemu
    21/03/2012 08:56

    Sami :Näin se vaan on, jo ihan viimeisen 10-vuoden tilastot talvista osoittaa että ne ovat kylmenneet ja toiseksi sateisuudessa ei ole tapahtunut muutoksia joten yhteenvetona se tarkoittaa että länsivirtaukset jotka sateita tuo ovat pysyneet samalla tasolla mutta talvien keskilämpötilat ovat tippuneet melkein asteella.

    Yhdyn sillä tavoin Samin näkemykseen, että viimeisen 10 v. aikana ei ole tapahtunut ainakaan lämpötilojen nousua talvisin. Tänä talvena tosin marraskuu ja joulukuu olivat suuria poikkeuksia.

    Itseäni enemmän kiinnostaa painekentäjän jakaumat ja niiden mahdolliset muutokset, koska lopulta se, mistä ilma tänne virtaa ja kuinka kauan painejakauma on pysynyt ”staattisena” määrittää myös säätilat. Lienee täysin selvää, että jos virtaus käy talvisin lounaasta / lännen puolelta, on lauhaa ja jos taas pohjoisen, idän tai koillisen puolta on viileää. Erityisesti on olen nyt ihmetellyt Länsi- / Keski-Euroopassa majaillutta korkeapainetta, joka on siellä ollut putkeen jo varmaan kuukauden putkeen. Vastaava tilanne oli marras-joulukuussa, jolloin myös Etelä-Venäjällä majaili hyvin vahva korkea. Nämä yhdessä ohjasivat matalapaineet hyvin pohjoiselle reitille ja syöttivät tänne hyvin lämmintä ilmaa. Nyt tällä hetkellä etelän korkea syöttää tänne lämmintä länsivirtausta. Sama juttu on toistunut nyt monesti syksyisin ja keväisin. Keskitalvella tämä ”ilmiö” on jonkin verran antanut periksi viime vuosina.

    Eli saisko näistä jotain dataa / faktaa. Esimerkiksi lämpötilat ovat vain ”lopputulemia” näistä asioista.

    • Tuomo T.
      21/03/2012 09:21

      Varmasti näistä löytyy yhtymäkohtia. Erikoista on keväiden osalta se, että ne ovat käytännössä aina lämpimiä, riippumatta onko alla hyvin kylmä talvi tai lämmin. Tietysti lämpimän talven jälkeen on suuremmat todennäköisyydet lämpimään kevääseen, jos ei ole juurikaan merijäätä, routaa ja lunta.

      Tämä fakta lyödään tässä blogissa pöytään joka vuosi, siis nytkin: edellinen kylmä huhtikuu oli vuonna 2003, sitä edelliset 1997 ja 1998. Ei taida olla mitään toista kuukautta, joka olisi yhtä itsepintaisen lämmin. Talvissa on suuriakin vaihteluita, samoin syksyissä. Kesät ovat harvoin koleita, mutta kesäkuissa yöpakkaset eivät ole tavattomia.

      Siis miksi huhtikuu? Kenpä tietäis sen :).

      Mutta vieläkin intän: vaikka 10 vuoden ajan talvien keskilämpötilat olisivat hieman laskeneet (mistä voinee kiittää lähinnä kolmea edellistä talvea), millä perusteella se tarkoittaisi pysyvää muutosta eikä vain kausivaihtelua?

      • Tapio R.
        09/04/2012 18:41

        Erittäin kylmää huhtikuussa oli v. 1966. Lunta oli runsaasti lähes koko Suomessa. Huhtikuun puolessavälissä oli runsaan viikon kestänyt poikkeuksellisen kylmä jakso, jolloin päivälämpötilatkin jäivät mm. Mikkelissä -10° alapuolelle. Talvi oli kokonaisuudessaan kylmä. Lapissa mitattiin tammikuun lopulla -48°. Myös edellinen kesä oli viileä ja sateinen. Huhtikuun viimeisinä päivinä alkoi lumien nopea sulaminen ja mm. Helsingissä Vantaanjoen pinta nousi poikkeuksellisen korkealle toukokuun alkupuolella.

  9. Teemu
    21/03/2012 10:56

    Tuomo T. :Varmasti näistä löytyy yhtymäkohtia. Erikoista on keväiden osalta se, että ne ovat käytännössä aina lämpimiä, riippumatta onko alla hyvin kylmä talvi tai lämmin. Tietysti lämpimän talven jälkeen on suuremmat todennäköisyydet lämpimään kevääseen, jos ei ole juurikaan merijäätä, routaa ja lunta.
    Tämä fakta lyödään tässä blogissa pöytään joka vuosi, siis nytkin: edellinen kylmä huhtikuu oli vuonna 2003, sitä edelliset 1997 ja 1998. Ei taida olla mitään toista kuukautta, joka olisi yhtä itsepintaisen lämmin. Talvissa on suuriakin vaihteluita, samoin syksyissä. Kesät ovat harvoin koleita, mutta kesäkuissa yöpakkaset eivät ole tavattomia.
    Siis miksi huhtikuu? Kenpä tietäis sen .
    Mutta vieläkin intän: vaikka 10 vuoden ajan talvien keskilämpötilat olisivat hieman laskeneet (mistä voinee kiittää lähinnä kolmea edellistä talvea), millä perusteella se tarkoittaisi pysyvää muutosta eikä vain kausivaihtelua?

    Huhtikuu siksi, koska tänne tulee lämmintä ilmaa etelästä / lounaasta…:)

    Itse amatöörinä pidän syynä keskimääräistä ilmanpaineen nousua Suomen etelä-kaakkoispuolella…

    Joku valistuneempi voisi kommentoida tätä huhtikuun ilmiötä vähän syvällisemmin, mutta veikkaan, etten perusperiaatteilta mene ihan hirveästi metsään..:)

  10. Teemu
    21/03/2012 12:27

    Tosta kun kurkin wetterzentralen arkistoista, niin 2003 huhtikuu ei todellakaan suosinut etelä-, länsi- tai lounaisvirtauksia. Esimerkiksi 20 pvä jälkeen parkkeeras Atlantille korkeapaine sopivalla kulmalla ja idässä ilmanpaine matalalla, jolloin koillisesta ja pohjoisesta virtas kunnolla kylmää ilmaa.

  11. Tuomo T.
    22/03/2012 08:27

    Kyllä on melkoisen kesäistä Keski-Euroopassa! +15-20 astetta ihan kautta linjan! Ruotsiin ja Norjaankin on hiipinyt niin lämmintä, että Tukholmassa ja Oslossa noin +15. Jollei meri olisi vielä niin kylmä eikä olisi jäitä, niin siitä tulisi tosi lämpimät satsit Suomeenkin. Nyt länsi- ja luoteisvirtauksessa ilmamassa ehtii jäähtyä sen verran, että jäädään alle +10:n. No, ollaanhan jo nyt varmaan ainakin 3 astetta keskiarvojen yläpuolella. Tsekkasin, että +7-8 asteen lukemat ovat ajankohdalle tyypillisiä huhtikuun toisella viikolla.

    Lähetin eilen meiliä WSI:n meteorologille Todd Crawfordille, joka kertoi heidän uusimmasta kausiennusteestaan. Hän sanoi, että huhti-toukokuusta tulisi 2-3 astetta päälle keskiarvojen, kesäkuu asteen päälle.

    WSI:n kotisivulla virallisessa ennusteosuudessa oli teksti:

    ”Specifically, this year, the expected lack of blocking should result in greater chances for summer heat in western and northern sections, rather than southern and eastern sections.”

    Tämä hämmensi minua, koska parina viime vuonnahan tämä ”blocking” oli aiheuttanut meille itsepintaisia itä- ja kaakkoisvirtauksia ja kovia helteitä. Tähän Crawford vastasi:

    ”Finland (the easternmost country of Scandinavia) has been the warmest Scandinavian country both of the last two summers. Our forecast says that the focus of the heat should shift from eastern/southern sections to western/northern sections. In other words, we expect Norway to be the warmest of the Scandinavian countries this summer, and Finland to be less warm than it has been.”

    • AP
      22/03/2012 10:02

      Oslossa mitattiin Hesarin mukaan jo 12.3. mittaushistorian varhaisin 16 asteen ylitys, joten tuo lämpöaalto on oikeastaan toista vaihetta. Norja ja Ruotsi näyttävät nauttivan samanlaisesta ”kuumasta maaliskuusta” kuten Suomi 2007. Ja kyllähän viime päivinä sitä lämmintä ilmaa on levinnyt Länsi- ja Lounais-Suomeenkin, vaikkei noihin länsinaapureiden lukemiin päästäkään. Tampereen Härmälässä oli esim. eilen +8,7 C. Lisäksi terminen kevät on käynnistynyt lännessä selvästi tavanomaista aiemmin.

      Tällaisten varhaisten lämpöaaltojen aikaan toivoisin olevani itäsuomalainen. Siellä kevään käynnistyminen ja eteneminen on lähes aina länttä maltillisempaa ja kevättalven hangista ja hiihtokeleistä pääsee nauttimaan pidempään. Lappiin en silti muuttaisi – siellä talvikausi on kohtuuttoman pitkä!

      Tuo Crawfordin veikkaus kesästä voi hyvinkin toteutua eli nyt on Länsi-Euroopan vuoro nauttia/kärsiä helteistä ja Suomessa ollaan lähempänä tavanomaista ja viileämpää kesää. Mutta ei ole mahdotonta sekään, että lämmin ilma kiertyy kesällä Suomeen myös lännen/lounaan suunnasta ja matalapaineet Atlantilta ottavat pohjoisemman reitin. Eikös pitkä helleputki heinä-elokuussa 2003 ollut juuri tälläinen Länsi-Eurooppa-lähtöinen eikä peräisin kaakosta kuten 2010 ja 2011 helleputket?

      • Tuomo T.
        22/03/2012 10:12

        Joo, mulle tuli myös mieleen noista Ruotsin ja Norjan lukemista maaliskuu 2007. Silloinhan ”kellotettiin” 27.3. +17,5 C, muistaakseni Helsinki-Vantaalla!

        Ja vielä suosikkiaiheestani eli ”tilastoista ennustamisesta”. Tietenkään ei pysty tilastoja katsomalla ennustamaan mitään siitä, millaista säätä tänä vuonna sattuu tulemaan. Usein siinä erehtyykin: olin nimittäin kohtuullisen varma, että lopputalvesta tulee lauha ja viime kesästä… no ei ainakaan niin helteinen. 🙂

        Mutta tosiaan tietyt vuodenajat ja kuukaudet näyttävät lämmenneen sen verran, että niiden sään arvaaminen ei mestariluokan opintoja vaadi.

    • AP
      22/03/2012 10:10

      Näköjään Maarianhaminassa oli lämpimin päivä 21.3. vuodesta 1961 lähtien: +10.8 C. Jokin merkki keväisten lämpöaaltojen voimistumisesta ja varhaistumisesta sekin, että viimeisen 50 vuoden aikana mitatut lämpöhuiput ajalla 21.3.-31.3. ovat yhtä lukuunottamatta peräisin 2000-luvulta (eikä vain vuodelta 2007).

      • Tuomo T.
        22/03/2012 10:13

        Pitää paikkansa! Yllättävän korkeita päiväkohtaisia maksimeja on mitattu maaliskuun puolivälistä lähtien eri vuosina!

  12. Jormis
    22/03/2012 10:08

    Samaan aikaan, kun Ruotsissa ja Norjassa paahdutaan, niin ainakin vielä eilen Espanjassa oli pakkasvaroitus. Luntakin oli satanut.

  13. Teemu
    22/03/2012 12:01

    Asiaa lähestytään taas vain lämpötiloilla, muttei painekentillä / -jakaumilla. Viimeksi mainitut kuvaavat enemmin syitä, kuin lämpötilat ovat pitkälti näiden seuraus..

    • Tuomo T.
      22/03/2012 12:02

      Tottahan tuo on, mutta olen itse liian huono lukemaan painekenttiä, joten lämpötilojen havainnointi ja tulkinta on helpompaa!

  14. Nimetön
    22/03/2012 12:46

    Päiväkohtaiset ennätykset menevät tänäänkin rikki, Ahvenanmaalla mitattu 15 C.

  15. Sami
    22/03/2012 14:54

    Niin on, ilmatieteenlaitoksen kartoissa oli ahvenanmaan kohdalla jopa +16 merkki mutta Maarianhaminan lentoaseman lämpötila oli jotain +14,8..+14,9, lähellä oli jopa korkein lämpötila suomessa näin aikaisin keväällä, 15,2 olisi riittänyt. Mutta toisaalta…eihän ahvenanmaa ole suomea, voitais myydä se hurreillle eurolla 😉

    • nimeTön
      22/03/2012 15:47

      Kyllähän varhaisin näin korkea lämpötila Suomessa tänään saavutettiin. Jomalan Jomalabyn asemalla – jonka havainnoista Ilmatieteen laitoksen kartoissa Ahvenanmaan kohdalla oleva lämpötilalukema on peräisin – mittarit näyttävät 15,8 astetta. Ennen vuotta 2007 voimassa olleesta koko maaliskuun lämpöennätyksestäkin tuo jää vain kahden kymmenyksen päähän.

      Mitä jatkoon tulee niin ECMWF:n pääajossa on viime aikoina ollut merkkejä kuunvaihteessa mahdollisesti pohjoisesta tulevasta kylmänpurkauksesta eli siinä mielessä tässä olisi selvää analogiaa vuoden 2003 maalis-huhtikuun vaihteeseen ja siihen miten raju säätyypin muutos oli silloin.

  16. Teemu
    22/03/2012 15:12

    Näyttäisi tällä hetkellä, että kuun vaihteessa GFS:n parvet ja determiniset ajot viittaisivat Keski-Euroopan korkeapaineen antavan periksi ja matalapaineet hyppäisivät eteläisemmälle reitille. Eli viilenevää olisi luvassa. Kiva nähdä käykö näin ja pääsisimme aloittamaan huhtikuun viileämmässä säässä.

    • Tuomo T.
      22/03/2012 15:17

      Se olisi kiva yllätys! Vielä mikään netissä oleva kausiennuste ei viittaa siihen. Tosin ECmWF:hän ei ole ottanut kantaa huhtikuun osalta. Viime viikon ennusteessa se totesi:

      ”Sen sijaan huhtikuun kahdelle ensimmäiselle viikolle ennuste ei näytä poikkeamaa suuntaan tai toiseen.”

  17. Tuomo T.
    22/03/2012 15:13

    Melkoiset lämpötilat tosiaan tälle päivälle! Helsingissä nousi Kaisaniemessä 8 asteeseen, vaikka on täysin pilvistä. Erikoista on se, että vielä eilen Helsingin ylimmäksi ennustettiin +4 ja aamullakin vielä +5. Nuo Ahvenanmaan lukemat tuntuvat huimilta, mutta toisaalta Ruotsissa on niin lämmintä ilmamassa, ettei mikään ihme. Reippaasti keskimääräistä lämpimämpää joka tapauksessa puolin ja toisin!

  18. Teemu
    23/03/2012 09:05

    Edelleen näyttää siltä, että ECMWF:n ja GFS:n deterministiset ajot lähtevät liikkeellä viileästä aloituksesta huhtikuulle. Hyvä hyvä..:)

  19. Jussi
    23/03/2012 09:23

    Luitteko ilmatieteen laitoksen Twitteristä, että Chicagon suunnalla on ollut peräti 30 astetta ja maaliskuun poikkeama ollut peräti +10 astetta! Suomessa on kylmimpinä talvikuukausina ollut -10 asteen poikkeamia (??) mutta ei ikinä +10 asteen poikkeamia, tai näin uskoisin!

    Pidetään peukkuja viileän huhtikuun puolesta! Näkisi senkin ihmeen 😉 eivätkä keväät aina olisi toistensa toisintoja.

    • Nimetön
      23/03/2012 15:35

      Nuo keskilännen säänvaihtelut ovat Suomen näkökulmasta kyllä melko uskomattomia, vaikka ainahan siellä sää on vaihdellut ja ennätykset ovat paljon kauempana keskiarvosta kuin Suomessa. Esim. tuolla Chicagossa tammikuun lämpöennätys on +18.3 C, vaikka kuun normaali keskilämpötila on -5C, eli sama kuin Helsingissä!

    • Janne S
      23/03/2012 20:30

      Jeff Masters on blogannut tuosta aika paljon, esim. http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/comment.html?entrynum=2057

      Poikkeamat Suurten Järvien tienoilla olivat 3-5 keskihajontaa, eli aika paljon. Siellä rikottiin huhtikuun lämpöennätyksiäkin, paitsi että nyt on maaliskuu. 🙂

  20. Sami
    23/03/2012 15:52

    Saas nähdä, aika viileää lupailee tosiaan tämän kuun lopusta jopa 5-7 päivää huhtikuun puolelle. Jyväskylässäkin olisi terminen kevät nyt hyvässä vauhdissa, mutta saattaa hyvinkin keskeytyä huhtikuun alussa ja siirtyä keskimääräistä myöhemmäksi(81-10 k-a. 4.huhtikuuta)

  21. Teemu
    24/03/2012 09:23

    Sami :Saas nähdä, aika viileää lupailee tosiaan tämän kuun lopusta jopa 5-7 päivää huhtikuun puolelle. Jyväskylässäkin olisi terminen kevät nyt hyvässä vauhdissa, mutta saattaa hyvinkin keskeytyä huhtikuun alussa ja siirtyä keskimääräistä myöhemmäksi(81-10 k-a. 4.huhtikuuta)

    Edelleen olisi hyviä merkkejä viilenemisen suhteen. Rasti seinälle, jos saadaan viileä huhtikuun aloitus..:)

    • Sami
      24/03/2012 16:37

      Näyttäis tosiaan siltä että lämmin kevätilma menisi huhtikuun alkupuolella kohtalaisen kauas venäjälle ja meille tulisi viileää ilmaa pohjoisen suunnalta, mutta katsotaan sanoi tohtori.

  22. Matti
    24/03/2012 14:36

    Ite taas oon sitä mieltä, että huhtikuun keskilämpötila voisi olla vaikka +30 🙂 Kerrankin lyhyt talvi. Viime vuotiset 5kk talvet alkaa olemaan jo vähän liikaa. Lämpöä kiitos ja lumet mäkeen.

  23. Miksu
    25/03/2012 14:31

    Nyt olisi näköpiirissä hieman takapakkia kevään kehitykselle kun lumisateita saapunee torstaille ja perjantaille, sekä kylmempää ilmamassaa pohjoisnavalta.

  24. Teemu
    26/03/2012 12:27

    Jo ihan tämän jutun vuoksi toivon, että kesää ei tule tänä vuonna ollenkaan, ihan pohjanoteeraus:

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012032615369629_uu.shtml

  25. Tuomo T.
    26/03/2012 12:28

    ”Kyllä on taas Iltalehdessä niin kaukaa vedetty sääjuttu, että hohhoijaa.”

    Näin twiittasi Pauli tänään ja samaa mieltä olen. Taisit viitata Iltalehden käsittämättömään otsikkoon, jonka mukaan ”kesä saattaa alkaa jo huhtikuussa”. Siis anteeksi mitä?? Niin, jutun idea oli, että koska terminen kevät on alkanut peräti kolme viikkoa etuajassa, ja kevät kestää keskimäärin lyhimmillään 6-8 viikkoa, niin silloin kesä saattaa alkaa jo huhtikuussa! Täysin aukoton teoria! Ja lööppiin oli otettu ilmatieteen laitos, ikään kuin se olisi lähteenä tähän skuuppiin.

    Hmm… No, niin kuin viime vuodesta muistetaan, huhtikuussa voi ihan hyvin tulla kesäkelejä, mutta ei kesä silloinkaan vielä ala. Terminen kesä alkaa eteläisimmässä Suomessa keskimäärin toukokuun puolivälissä. En tiedä, mikä on ennätys, mutta aika kaukaa oli taas otsikko haettu!

    • Sami
      26/03/2012 14:57

      Ostin itse lehden ja meinasin soittaa ja postittaa ärräpäät jutun kirjoittajalle, mutta jätin valittamatta. Kyllä niin hampaita kiristi että edes kehtaa Iltalehti vetää noin pahasti alle riman.
      En ole laskenut etelä-suomen keskilämpötiloja, mutta mielestäni ilmatieteenlaitos(ja foreca) voisi ottaa vähän omaan piikkiinsä tästä, kun meni heti kuuluttamaan termisen kevään alkaneen ALUSTAVASTI etelä- ja keski-suomessa hyvin hyvin aikaisin kuten heidän tiedotuspolitiikkaansa kuuluu. En halua millään tavalla moittia, mutta on muistettava että kevät tulee joskus pahasti keikkuen ja on aina olemassa myös mahdollisuus että terminen kevät keskeytyy, mielestäni tämäkin juttu olisi jäänyt tekemättä jos ilmatieteenlaitos olisi rauhassa odottanut reilusti huhtikuun puolelle ja sitten vasta ilmoittanut termisen kevään alkaneen kun on suorastaan mahdottomuus ettei se enää voi keskeytyä, sama tietysti koskee muitakin termisien vuodenaikojen vaihtumisia…veikkaan että kaikki luuli esim. vuonna 1982 että jyväskylän terminen kesä olisi alkanut 26.5. kun 4.6. oli kertymää yli +10 asteen 33,2 asteen verran, mutta eipä alkanutkaan.

    • Jormis
      31/03/2012 02:35

      Oli kyllä huonoin juttu pitkään aikaan. Kunnon naurut sai.

  26. Teemu
    26/03/2012 20:48

    Edelleen ajot näyttävät viikonlopusta alkaen hyvältä, ilmanpaine putoaa idässä ja puhallus kääntyy pohjoiseen. ECMWF ennustaa peräti 240h viileätä.

    • Sami
      27/03/2012 00:24

      Kyllä vaan….forecakin myös jo laittaa ihan mukavia lukemia huhtikuun ensimmäisille päiville, mm. jyväskylän k-arvoksi 1-4.päiville tarjoaa -5,7. ja helsinkiinkin -10 yöpakkasia. Kyllä ihme pitää pitää tapahtua jos ei terminen kevät ainakin jyväskylässä napsahda poikki, lämpökertymä tosin on ennusteen mukaan 28.päivän jälkeen vain +6 joten se napsahtaa jo yhdestä kylmästä päivästä poikki.
      Katsoin milloin jyväskylässä olisi huhtikuussa ollut vähintään 4.päivänä peräkkäin päiväkeskilämpötilat -5 tai kylmemmät, edellisen kerran näin on käynyt 1.-5.4.1998, muita 10.-16.4.1966, 1.-5.4.1961, 1.-4.4.1960, 9.-15.4.1957, 1.-7.4.1956, 1.-9.4.1955. Tuosta huomaa, että on ollut todella paljon kylmiä huhtikuun jaksoja 1955-1961, nämä lukemat ovat niitä ehdottomia pohjia normaalin vaihtelun piirissä, joten ovat täysin mahdollisia myös lähitulevaisuudessa. Lämpimien huhtikuiden sarja voi katketa kuin hammastikku, eivät ne kylmene hiljalleen, se vain muuttuu ja kylmät huhtikuut ottavat vallan, kunnes luovuttavat sen taas aikanaan lämpimille.

    • Samu
      27/03/2012 08:50

      Kaikki yli 7vrk ennustemallit näyttävät aivan järkyttävän pahalle! Jääkausiko alkaa nyt… Pohjoisnavan kylmät purkaukset osuvat juuri Suomen päälle. Masentaa. Ei taida toiveet auttaa, kun AO:t ja NAO:t on myös menossa miinukselle. Onko joku muuten tehnyt korrelaatiolaskelmia Suomen keskilämpöjen ja joko AO:n tai NAO:n suhteen? Vuodenajathan tuossa pitää huomioida myös.

      • Matti
        27/03/2012 11:48

        Eilen vielä nuo näyttivät paljon huonommilta. Parempaan suuntaan menee onneksi 🙂

      • Sami
        27/03/2012 14:54

        Talvikuukausien osalta Jyväskylän vertailut NAO indeksiin tein kylmien ja lämpimien talvikuukausien osalta(poikkeama yli 3 astetta suuntaansa). Kylmien talvikuukausien poikkeamakeskiarvo oli -5,6 ja NAO-keskiarvo -0,62, lämpimien taas +4,7 ja NAO +0,66.
        Jos kattavasti haluaisi vertailla lämpötiloja niin pitäisi ottaa huomioon kummatkin erikseen, sekä NAO että AO, sekä myös molemmat yhdessä. Molemmistahan on taulukko NOAA:n sivuilla 1951-vuodesta alkaen.
        Noista talvikuukausien laskelmistani vielä…

        Kylmät talvikuukaudet 50kpl
        NAO +0,51-> 6KPL, NAO +- 0,50 16KPL, NAO -0,51-> 28KPL

        Lämpimät talvikuukaudet 44kpl
        NAO +0,51-> 25KPL, NAO +-0,50 14KPL, NAO -0,51-> 5KPL

  27. Teemu
    27/03/2012 11:15

    Samu :Kaikki yli 7vrk ennustemallit näyttävät aivan järkyttävän pahalle! Jääkausiko alkaa nyt… Pohjoisnavan kylmät purkaukset osuvat juuri Suomen päälle. Masentaa. Ei taida toiveet auttaa, kun AO:t ja NAO:t on myös menossa miinukselle. Onko joku muuten tehnyt korrelaatiolaskelmia Suomen keskilämpöjen ja joko AO:n tai NAO:n suhteen? Vuodenajathan tuossa pitää huomioida myös.

    Eiku hyvälle..:) Johan tässä on suhattu keskiarvojen yläpuolella jo kuukausia helmikuuta lukuunottamatta!

  28. Matti
    27/03/2012 11:46

    Hyvälle? Menkää Etelämantereelle, jos talvi on niin hieno asia 🙂

  29. Sami
    27/03/2012 15:08

    Toivottavasti Paulilta tulee pian päivitystä tästä mahdollisesta jopa pitkäaikaisesta ja viime aikoina hyvin harvinaisesta huhtikuisesta kylmästä jaksosta.

    • nimetön
      28/03/2012 11:03

      No eipäs mennä asioiden edelle. On totta että kuukausi alkaa kylmänä, mutta todennäköisesti viimeistään pääsiäisen tienoilla lämpenee ja koko huhtikuusta voi aivan hyvin tulla keskimääräistä lämpimämpi. Jos näin kävisi, tuo kylmä jakso ei muodostuisi mitenkään harvinaiseksi.

      • Tuomo T.
        28/03/2012 11:05

        Mä olen myös sitä mieltä, että kyllä huhtikuusta vielä tulee ”perinteiden velvoittamana” keskimääräistä lämpimämpi, mutta riippuen kylmän jakson pituudesta ja intensiteetistä, siitä ei ehkä tule niin lämmin kuin monena vuonna. Ehkä. CFS1 on yhä sitä mieltä, että huhtikuusta tulisi Suomessa 2-4 astetta keskivertoja lämpimämpi, mutta CFS2 on paljon maltillisempi.

      • Sami
        28/03/2012 16:28

        Jätän kommentoimatta, varmaan pitäisi -50 asteen pakkaset olla huhtikuun alussa helsingissä jotta Tuomokin ennustaisi keskimääräistä viileämpää kuukautta 🙂

      • Tuomo T.
        28/03/2012 16:57

        No mielelläni olen väärässä. Olinhan väärässä tammi-helmikuunkin suhteen. En vain usko, että pohjoispuhuri jatkuu kovin kauaa ja etelästä on tarjolla lämmintä.

  30. Matti
    27/03/2012 15:54

    Tällä hetkellä nuo kartat näyttäisivät ensi viikon lopulle jo suursäätilan muutosta. Ehkä Keski-Euroopan lämpimät kelit alkavat vihdoin yltää tännekin. Pidetään peukkuja 😉

  31. heenga
    27/03/2012 15:58

    Norjassa oli eilen oli +20 Oslon lähellä nyt näyttäisi olevan +22. Ja Ruotsissakin +20 huhhuh. niin lähellä mutta niin kaukana.

  32. Samu
    27/03/2012 18:13

    Kylmät talvikuukaudet 50kpl
    NAO +0,51-> 6KPL, NAO +- 0,50 16KPL, NAO -0,51-> 28KPL
    Lämpimät talvikuukaudet 44kpl
    NAO +0,51-> 25KPL, NAO +-0,50 14KPL, NAO -0,51-> 5KPL

    Kiitos! Kyllähän tästäkin otoksesta on paljon pääteltävissä. Kun vaan jaksaisi (tai siis aikaa olisi), tuosta voisi saada aika mielenkiintoisen tilastollisen aineiston aikaiseksi. Kuten mainitsit, historiadataa AO:sta ja NAO:sta löytyy vaikka kuinka ja paljon.

  33. Nimetön
    28/03/2012 01:11

    Paulilla on kyllä hieno blogi, nostan hattua, kun on jaksanut näin kovasti panostaa vuosien mittaan! 🙂
    Itse seuraan hänen jalanjälkiään meteorologian 3. vuoden opiskelijana myös ja uuden blogin perustajana. Olisi mukava saada kommentteja ja parannusehdotuksia – tosin vielä hieman työn alla on lopullinen blogi (http://saauutiset.blogspot.com)

  34. Teemu
    28/03/2012 10:24

    Nimetön :Paulilla on kyllä hieno blogi, nostan hattua, kun on jaksanut näin kovasti panostaa vuosien mittaan! Itse seuraan hänen jalanjälkiään meteorologian 3. vuoden opiskelijana myös ja uuden blogin perustajana. Olisi mukava saada kommentteja ja parannusehdotuksia – tosin vielä hieman työn alla on lopullinen blogi (http://saauutiset.blogspot.com)

    Voisi olla ihan mukava, jos lähestyisit asioita syvällisemmistä lähtökohdista. Esimerkiksi olet tuossa blogissa viitannut Norjan ja Ruotsin korkeisiin lämpötiloihin, niin olisi mukava, jos selitettäisiin tekijöitä tämänkin asian takana. Myös laajempaa juttua esim. painekenttien ym. muutoksista viimeisten vuosikymmenien aikana jne. olisi mukava saada.

  35. Jykä
    28/03/2012 12:36

    Ainkin tänne Helsinkiin näyttäisi olevan sellaista ”vanhan ajan” säätä luvassa tuohon huhtikuun alkuun. Eli silloin kun huhtikuut olivat vielä paljon viileämpiä oli ihan tyypillistä, että alkukuusta jopa päivälämpötilatkin jäivät pakkaselle vaikka ulkona paistoi aurinko….tosin ennen vanhaan Suomenlahti oli näihin aikoina yleensä vielä paksussa jäässä ja se kyllä yleensä vaikutti Helsingin säähän viilentävästi.

  36. Toni 2
    28/03/2012 17:04

    Harvoin, jos koskaan (?), kevät on tullut kertarysäyksellä tänne Suomeen. Aina tulee jonkinlainen notkahdus, niin näyttää nytkin käyvän. Tuskinpa viileästä / kylmästä jaksosta kovin pitkää tulee, kyllähän aurinko jo tähän aikaan vuodesta sen verran jaksaa lämmittää.

    • nimetön
      28/03/2012 20:11

      No viimeksi vuosina 2010 ja 2011 tuli kertarysäyksellä. Muitakin esimerkkejä 2000-luvulta löytyy.

  37. heenga
    28/03/2012 17:14

    Norjassa oli eilen virallisesti +23.1 huhhu, Olisi kiva jos joku ottaisi kantaa, miten noin korkea lämpötila tähän aikaan on siellä mahdollista =).

    • nimetön
      28/03/2012 20:14

      Lämmin ilmamassa, auringonsäteilyä jo paljon, lumeton maa ja hienoinen vire luoteesta vuoriston yli (Föhn). Ehkä sekin että muutama lämmin päivä oli jo pohjalla.

    • Miksu
      28/03/2012 21:30

      Paikoillaan ollut korkeapaine joka vallitsi päiväkausia.

  38. Nimetön
    • 29/03/2012 10:21

      Ai että matalapaine meneekin eri reittiä? Ei koskaan ennen ja nyt taas. Veikkaan, että tuo tuli yllätyksenä lähinnä iltapäivälehden toimittajalle.

      • Janne S
        29/03/2012 11:33

        Tuskin edes niille. Eikä ole edes yllätys että iltapäivälehdessä kutsutaan yllätykseksi jotain joka ei ole yllätys…

      • nimetön
        29/03/2012 12:13

        Iltasanomien näkökulmasta erittäin onnistunut uutisointi. Business as usual.

    • Matti
      29/03/2012 16:56

      No voi itku ja parku…

      Todellinen meteorologin kommentti: Matalapaine saattaa osua Suomeen, epävarmuustekijöitä on paljon
      -> Iltasanomat: Matalapaine osuu Suomeen
      Todellinen meteorologin kommentti: Lunta voi pahimmassa tapauksessa sataa jossain päin Suomea jopa 20cm
      -> Iltasanomat: Suomessa sataa lunta 20cm!!!!

      Pari päivää myöhemmin:
      Todellinen meteorologin kommentti: Nyt näyttää siltä, ettei matalapaine osukaan Suomeen
      -> Iltasanomat: METEOROLOGI OLI VÄÄRÄSSÄ!!!

  39. Teemu
    29/03/2012 07:56

    Miksu :Paikoillaan ollut korkeapaine joka vallitsi päiväkausia.

    Eikös tuo laaja korkea ole möllöttänyt tuolla jo helmikuun loppupuolelta lähtien. Siis tarkennettuna ´Britannia ja Länsi-Ranska..

  40. Tuomo T.
    29/03/2012 08:18

    KUn katsoo viimeisimpiä ennusteita, niin ei sieltä mitään uutta jääkautta ole tulossa. Forecan viimeisimmässä ajossa tuuli kääntyisi lännen puolelle jo keskiviikkona ja pääsiäisviikonlopuksi olisi tulossa ainakin +5-6 astetta etelään, ehkä enemmänkin. Ja kannattaa huomata, että tämähän olisi ajankohdalle tyypillistä lämpötilaa. Lehtikirjoitusten perusteella on saanut kuvan, että nämä +5-10 asteen päivät ovat aivan perusmenoa maaliskuussa, kun ne ovat selvästi keskiarvojen yläpuolella.

    CFS-ennusteet ovat ”viilentyneet” hieman. Nyt veikataan noin +1-2 asteen poikkeamaa huhtikuulle.

  41. Nimetön
    29/03/2012 14:19

    Tuomo T. :
    KUn katsoo viimeisimpiä ennusteita, niin ei sieltä mitään uutta jääkautta ole tulossa. Forecan viimeisimmässä ajossa tuuli kääntyisi lännen puolelle jo keskiviikkona ja pääsiäisviikonlopuksi olisi tulossa ainakin +5-6 astetta etelään, ehkä enemmänkin. Ja kannattaa huomata, että tämähän olisi ajankohdalle tyypillistä lämpötilaa. Lehtikirjoitusten perusteella on saanut kuvan, että nämä +5-10 asteen päivät ovat aivan perusmenoa maaliskuussa, kun ne ovat selvästi keskiarvojen yläpuolella.
    CFS-ennusteet ovat “viilentyneet” hieman. Nyt veikataan noin +1-2 asteen poikkeamaa huhtikuulle.

    Erikoista näissä Forecan ennusteissa on että lämpeneminen on AINA viikon kuluttua eikä koskaan huomenna tai ylihuomenna. Esim viime viikon keskiviikkona ennustettiin sään lämpenevän reilusti nyt viikonloppuna ja kas kummaa, taas sama juttu tämän päivän ennusteissa. Ei noissa pitemmän ennusteen malleissa (esim Wetterzentrale) mitään +5..+6 päivälämpöjä vielä pääsiäiseksi ole tulossa

  42. Sami
    30/03/2012 18:39

    Ompas hurjat lukemat myforecastin ennusteissa, kai teoriassa mahdolliset mutta puoleenväliin huhtikuuta päivän ylin hitusen miinuksella ja alin -13..-21. Ei kannata kovin vakavasti näitä ennusteita ottaa, ainakin kesällä sama putiikki vetää helteitä täysin yläkanttiin, kun fmi ennustaa +24 niin nämä +30 tai jopa enemmän.

  43. Nimetön
    31/03/2012 00:46

    Yllättäen ilmatieteenlaitoksella on tällä hetkellä parisen astetta kylmempi ennuste kuin forecalla, ke-to yöhön asti ainakin jyväskylään.

  44. Sami
    31/03/2012 08:10

    Katsoin vielä varmistukseksi, milloin olisi vastaavan kylmä jakso ollut jyväskylässä mitä nyt foreca ennustaa ja myös fmi on samoilla linjoilla…ennuste 1.-8.4. on tällä hetkellä -5,2. 1998 oli koko huhtikuun alkupuoliskon päivät pakkasella, loppupuoli sitten oli lämpimämpi joten superkylmää siitä ei tullut, mutta selvästi keskimääräistä kylmempi kuitenkin. Seuraavaa kylmää vähintään viikon jaksoa saa huhtikuusta hakea tosiaan vuodelta 1966!, silloin 10.-21.4 ajan keskilämpötila oli peräti -6! 1998 vuoden jälkeen alkoi lämpimien huhtikuiden sarja, ollaanko nyt tien päässä, ja auringon heikko aktiivisuus alkaa siirtää jäidenlähtöä ja keväitä myöhemmäksi?

  45. Nimetön
    31/03/2012 12:34

    Tuomo T. :
    KUn katsoo viimeisimpiä ennusteita, niin ei sieltä mitään uutta jääkautta ole tulossa. Forecan viimeisimmässä ajossa tuuli kääntyisi lännen puolelle jo keskiviikkona ja pääsiäisviikonlopuksi olisi tulossa ainakin +5-6 astetta etelään, ehkä enemmänkin. Ja kannattaa huomata, että tämähän olisi ajankohdalle tyypillistä lämpötilaa. Lehtikirjoitusten perusteella on saanut kuvan, että nämä +5-10 asteen päivät ovat aivan perusmenoa maaliskuussa, kun ne ovat selvästi keskiarvojen yläpuolella.
    CFS-ennusteet ovat “viilentyneet” hieman. Nyt veikataan noin +1-2 asteen poikkeamaa huhtikuulle.

    Ja kas kummaa, kuten kolleega aiemmin tuolla jo mainitsi, Forecan ennusteiden ”lämpeneminen” siirtyy sitä mukaa kun päivät etenevät. Tänään ”ennustetaan” +5 Helsinkiin maanantaille 9.4, sitä ennen nollan tuntumassa. Voisin lyödä jonkin moisen vedon että ylihuomenna maanantaina Foreca ennustaa Helsinkiin n +5 tiistaille 11.4

    • Sami
      31/03/2012 22:28

      Tuo NOAA:n kuukausiennuste on kyllä varsinainen vitsi, nyt 31.3. ennuste on 20.-28.3 ajan ennusteiden keskimääräinen tulos, jossa tosin on harmaa alue kutistunut, ei mene kauaa kun alkaa suomen päällä olla tummansinistä kun ennusteet kootaan 25.3. jälkeisistä ennusteista.

  46. Sakari
    31/03/2012 14:41

    Sami :
    Katsoin vielä varmistukseksi, milloin olisi vastaavan kylmä jakso ollut jyväskylässä mitä nyt foreca ennustaa ja myös fmi on samoilla linjoilla…ennuste 1.-8.4. on tällä hetkellä -5,2. 1998 oli koko huhtikuun alkupuoliskon päivät pakkasella, loppupuoli sitten oli lämpimämpi joten superkylmää siitä ei tullut, mutta selvästi keskimääräistä kylmempi kuitenkin. Seuraavaa kylmää vähintään viikon jaksoa saa huhtikuusta hakea tosiaan vuodelta 1966!, silloin 10.-21.4 ajan keskilämpötila oli peräti -6! 1998 vuoden jälkeen alkoi lämpimien huhtikuiden sarja, ollaanko nyt tien päässä, ja auringon heikko aktiivisuus alkaa siirtää jäidenlähtöä ja keväitä myöhemmäksi?

    Kun katsoo mitä tahansa 14-25 vrk ennustetta huhtikuulle, niin sekä päivittäiset maksimi- että minimilämpötilat ovat 2-4 astetta alle ajankohdan tavanomaisten, eli vaikealta tuntuu uskoa FMI/ECMWWF:n kuukausiennustetta huhtikuun 3 viimeiselle viikolle keskimääräistä korkeammista lämpötiloista (tosin siellä lukee yleensä)

  47. AP
    31/03/2012 16:00

    Tänään Tampereella herättiin kauniin valkoisiin maisemiin. Lunta satoi yön aikana 5-10 cm. Sateethan pyörivät lähes koko yön Satakunta-Pirkanmaa-Häme-akselilla ja olivat aluksi aika märkiä, mutta muuttuivat lumisemmiksi sään kylmettyä. Osa puhuu takatalvesta, mutta maalis-huhtikuun vaihteessa siitä on vähän hassua puhua. Tosin lämmintä ehti jo olla ja terminen kevät pääsi paikoin Pirkanmaallakin alkamaan hyvin varhain ja toisaalta kylmät maalis-huhtikuun vaihteet ovat olleet harvinaisia vuoden 1998 jälkeen kuten Samikin edellä mainitsee.

    Se huhtikuu 1998 alkoi Tampereellakin ”päiväpakkasten” merkeissä ja vielä 13.4. vuorokauden ylin lämpötila jäi pakkasen puolelle. Mutta se kuukausi päättyi ennätyslämpimänä: kuukauden lopussa mittattu 24,2 astetta on yhä huhtikuun lämpöennätys Tampereella. Vastakohtien kuukausi! Saa nähdä tuleeko samanlaista käännettä 2012 vai tulisiko pitkästä aikaa keskimääräistä kylmempi huhtikuu loppuun asti. Pääsiäinen ainakin näyttää tässä vaiheessa Forecan mukaan mielenkiintoiselta: ylin lämpötila nollan tienoilla ja runsasta lumisadetta useana päivänä…

  48. Sami
    01/04/2012 01:04

    Jyväskylän maaliskuun keskilämpötilaksi tuli -2,0, poikkeama 1971-2000 +2,0 ja 1981-2010 jaksoon +1,8.

    Pakko mainita muuten yhdestä asiasta…kysyin ilmatieteenlaitokselta miten termisen vuodenajan vaihtuminen lasketaan ja sain heiltä ohjeet ja jyväskylän viralliset vaihtumispäivät 2000-vuodesta alkaen, ko. laskutavalla päivät oli täysin samat kuin ITL ilmoitti. Kyse on siis lämpöerotuksesta raja-arvoon, ei päivien lukumäärästä.
    Nyt 30.3. YLE:n Toni Hellinen teki jutun jossa väitti tarkalleen näin: ”Takatalvi päättää termisen kevään” Etelä ja länsi-suomessa tavallista aikaisemmin alkanut terminen kevät päättyy takatalveen” http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/03/takatalvi_paattaa_termisen_kevaan_3373045.html.

    Laitoin vastinetta Helliselle ja hänen vastauksensa oli: Itse en ole törmännyt siihen että termisten vuodenaikojen vaihtumisia määriteltäessä kiinnitettäisiin huomiota lämpösummiin(se vasta haastavaa olisikin!) Terminen kevät alkaa kun vuorokauden keskilämpötila kohoaa pysyvästi nollan yläpuolelle. Tulevina vuorokausina kireistä yöpakkasista johtuen vuorikausien keskilämpötila painuu takaisin nollan alapuolelle, eli enää ei voida puhua termisestä keväästä.

    Eli hohhoijaa siis, ei ihme ettei ihmisetkään tiedä miten termiset vuodenajat vaihtuu jos meteorologitkaan sitä tiedä. Pauli voisi nyt kuitata tämän…Kuvitteelliset luvut helsinkiin 10.3.-30.3. +2,+3,+3,+4,+1,-1,+2,+6,+5,+3,+4,+5,+3,+3,+2,+4,+3,+5,+3,+2,+1= yhteensä yli nollan asteen +63. Jos 1.-5.4 on helsingin keskilämpötilat -1, -2, -5, -4, -4, niin katkeaako terminen kevät? Jos katkeaa niin silloin Ilmatieteenlaitos on antanut minulle väärää tietoa, sähköposti on tallessa.

    • Sami
      01/04/2012 10:07

      Tämä minun kysymys termisistä vuodenajoista ei ole sitten aprillipila, mutta kun tulin sivuille ja huomasin tuon ”loppuu tähän, kiitos yhteisistä vuosista” niin huolestuin ja meni kyllä ihan täydestä 😉

    • Matti
      01/04/2012 11:03

      Eikös tuossa kuitenkin ole jokin aikaväli (päivien lukumäärä), jolla vertaus tehdään raja-arvon molempien puolisten pinta-alojen suhteen (eli siis tässä tapauksessa pinta-ala = vuorokauden lämpötilan keskiarvo)? Muuten taka-talvea ja intiaanikesää ei käytännössä olisi. En tiedä riittääkö tuo 5 talvista päivää vielä katkaisemaan termistä kevättä, mutta toiset 5 riittää varmasti.

      • Matti
        01/04/2012 11:15

        Tarkoitin siis että pinta-ala on käytännössä päivien keskilämpötilojen erotus raja-arvoon nähden, eli juuri sitä mitä olet myös itse laskeskellut. Kun + tai – -pinta-ala ottaa voiton tietyllä (melko lyhyellä) aikavälillä, vaihtuu terminen vuodenaika.

    • Matti
      01/04/2012 11:04

      Viittasin siis tähän ”Kyse on siis lämpöerotuksesta raja-arvoon, ei päivien lukumäärästä”. 🙂

      • Sami
        01/04/2012 13:33

        Viime joulukuu jyväskylästä on hyvä esimerkki, lämpötila oli koko kuun nollan molemmin puolin, tässä lukemat: +2,6, +2,4, -0,4, +1,4, -1,0, -1,7, -1,6, +0,4, -1,0, -0,2, -0,9, -3,3, +0,6, +1,5, +1,4, +1,5, 0,0, +1,1, +0,7, +0,1, -0,5, -1,1, -0,5, +0,7, -0,5, +2,4, +2,1, -1,5, +1,2, +0,1, -7,6 ja sitten tammikuussa pakkasta.

        Kun alamme purkaa tätä niin, ensimmäisen kerran termistä talvea aletaan laskea 3.päivä(-0,4) mutta jo seuraavan päivän +1,4 katkaisee sen. 5.-7.päivä pakkaskertymää tulee yhteensä 4,3 asteen verran, ja 8.päivän +0,4 vähentää sitä 3,9:n jonka jälkeen 4.pakkaspäivää nostaa summan 9,3:n. seuraavien 8 päivän plussajakso vähentää pakkaskertymää taas 6,9 asteella, jäljellä 2,4, 3päivän pakkasjakso lisää taas pakkaskertymän 4,4:n, seuraava päivä(+0,7) laskee 3,7:n, ja sitä seuraava(-0,5) nostaa -4,2:n. Tapaninpäivän ja sitä seuraavan 27.päivän myrskyjen päiville tulee lämpökertymää +4,5, joten -4,2+4,5=+0,3, terminen talvi keskeytyi. 28.päivä -1,5 ja kaksi seuraavaa yht +1,3= -0,2, tästä sitten kylmeni joten 28.12. alkoi terminen talvi joka myös ITL:n sivuilla on selvästi kartalla. Jos joulukuun 5.-27.päivä olisi yksikin päivä ollut esim. 0,5 astetta kylmempi, olisi terminen talvi alkanut jyväskylässä 5.12, niin pienestä voi olla kiinni että terminen vuodenaika siirtyy jopa kuukauden, ehkä enemmänkin. Kartalta voi myös nähdä kuinka suuria eroja termisen talven alkamisessa oli jyväskylän lähialueilla, jyväskylän luoteis ja kaakkoispuolella terminen talvi alkoi 3. ja 5.12, eli siellä pakkaskertymä riitti.

      • Sami
        01/04/2012 13:51

        Kun aloin miettimään niin tällä lämpökertymätyylillä termiset keväät saadaan alkamaan aikaisemmin…2 esimerkkiä 1.-10.4. keskilämpötiloista, molempia edeltää pakkaspäiviä maaliskuun lopussa ja plussapäiviä 11.4.->:
        Esim.1 -10,+1,+1,+1,+1,+1,+1,+1,+1,+1 Term.kevät alkaa 2.4.
        Esim.2 +10, -1,-1,-1,-1,-1,-1,-1,-1,-1 Term.kevät alkaa 1.4.

  49. #
    01/04/2012 09:54

    Paulin aprillipila pila ois ollu melkonen järkytys ellen olis just aamulla tarkistanu, mikä päivä tänään on. 😀

    • Matti
      01/04/2012 10:21

      Hemmetti meni itseltäkin kahvit väärään kurkkuun 😀

  50. nimetön
    01/04/2012 13:39

    Juuri tuon takia nuo termiset vuodenajat ovat huono tilastollinen suure, eikä niitä pitäisi edes tilastoida tai määritellä. Sitä kun ei voi mitata yksiselitteisesti. Tämänkin kevään suhteen on valtavia eroja, jossakin kevät alkoi maaliskuun 10.päivä, kun taas naapuripitäjässä ehkä vasta huhtikuun ties monesko päivä. Aikamoisia eroja jää tilastoihin, vaikka käytännössä sää on ollut lähes sama kummassakin paikassa.

    • Janne S
      01/04/2012 19:42

      Niin kyllä termiset vuodenajat voi yksikäsitteisesti määritellä kun määritelmä sovitaan, mutta ovat ne ovat tilastollisesti tai muuten huonoja. Kun todellisuus muuttuu mielekkäillä mittareilla mitattuna vähän (esim. 5 vrk keskilämpötila), termisen vuodenajan ajankohta muuttuu paljon. Ja kun tiedämme vain mittaukset emmekä todellisuutta, voi terminen vuodenaika siis muuttua pienten mittausvirheiden tuloksena paljon.

      • nimetön
        02/04/2012 11:11

        Ne määritelmät eivät ole käytännössä yksiselitteisiä. Esimerkkinä talvi 2006-2007, Terminen talvi alkoi Etelä-Suomessa kaikkien mahdollisten määritelmien mukaan jo loka-marraskuun vaihteessa. Kuitenkin marraskuun puolivälissä alkaneiden, viikkokausia kestäneiden suojasäiden vuoksi talvi peruttiin ja se alkoikin vasta tammikuun puolessa välin.

  51. Jormis
    02/04/2012 02:04

    Enpä olisi tällaista huhtikuun aloitusta odottanut vaikkapa kuukausi sitten 🙂 Lunta sataa reippaasti Etelä-Suomessa ja pakkasta on muutama aste. Tällä hetkellä GFS lupaa talvisia kelejä huhtikuun puoliväliin asti, Foreca tämän viikon loppuun asti. Aika sitten näyttää, että miten käy.

    • Jormis
      02/04/2012 02:32

      Ruotsissa muuten meinasi parilla paikkakunnalla alkaa terminen kesä viime viikolla. Termisten vuodenaikojen määrittäminen näyttää olevan siellä melko yksinkertaista, koska vain peräkkäiset päivät ratkaisevat. Esim. keskilämpötilat päivittäin ovat 1.4. +10 | 2.4. +9 | 3.4. +12 | 4.4. +16 | 5.4. +13 | 6.4. +10 | 7.4. +9 | 8.4. +10 | 9.4. +12 | 10.4. +14 | 11.4. +13 | 12.4. +12 -> Terminen kesä alkaa 12.4., koska määritelmän mukaan termisen kesän alku vaatii viisi päivää putkeen vähintään 10 asteen keskilämpötiloja

  52. Sami
    02/04/2012 05:33

    Jyväskylässä ainakin räpsähti terminen kevät poikki eilen joten odottelemaan seuraavaa päivää jolloin keskilämpötila kipuaa taas plussalle.

  53. Nimetön
    02/04/2012 08:23

    Jormis :
    Enpä olisi tällaista huhtikuun aloitusta odottanut vaikkapa kuukausi sitten Lunta sataa reippaasti Etelä-Suomessa ja pakkasta on muutama aste. Tällä hetkellä GFS lupaa talvisia kelejä huhtikuun puoliväliin asti, Foreca tämän viikon loppuun asti. Aika sitten näyttää, että miten käy.

    Forecan ”ennusteisiin” en ole luottanut enää aikoihin. Kuten tuolla jo lauantaina uskalsin ennustaa, maanantaina 2.4 Foreca ”lupaa” Helsinkiin n. +5, sitä ennen pari astetta plussaa.
    Kylmältä näyttää kuukauden alkupuoli.

  54. Teemu
    02/04/2012 08:36

    Hieno homma, kun huhtikuu näyttää näinkin viileältä alkupuoleltansa. Enpä muista milloin oltaisiin viimeksi oltu keskiarvojen alapuolella. Painekenttäkin näyttää mukavalta – samanlaisena saisi pysyä koko huhtikuun..:)

  55. Juhani
    02/04/2012 12:06

    Teemu :
    Hieno homma, kun huhtikuu näyttää näinkin viileältä alkupuoleltansa. Enpä muista milloin oltaisiin viimeksi oltu keskiarvojen alapuolella. Painekenttäkin näyttää mukavalta – samanlaisena saisi pysyä koko huhtikuun..:)

    En kyllä ymmärrä, mitä iloitsemista tässä on. Uutta lunta maassa 20 cm ja päivälämpötila pakkasella. Jo pelkästään lämmitysenergian kulutuksessa on iso ero, jos ollaan muutama aste pakkasella tai vaikkapa +5 asteessa. Tuntuu ihan suoraan lompakossa. Ja kaiken lisäksi mallien mukaan kylmä ilmamassa roikkuu tässä ties kuinka kauan.

  56. Teemu
    02/04/2012 12:42

    Juhani :

    Teemu :Hieno homma, kun huhtikuu näyttää näinkin viileältä alkupuoleltansa. Enpä muista milloin oltaisiin viimeksi oltu keskiarvojen alapuolella. Painekenttäkin näyttää mukavalta – samanlaisena saisi pysyä koko huhtikuun..:)

    En kyllä ymmärrä, mitä iloitsemista tässä on. Uutta lunta maassa 20 cm ja päivälämpötila pakkasella. Jo pelkästään lämmitysenergian kulutuksessa on iso ero, jos ollaan muutama aste pakkasella tai vaikkapa +5 asteessa. Tuntuu ihan suoraan lompakossa. Ja kaiken lisäksi mallien mukaan kylmä ilmamassa roikkuu tässä ties kuinka kauan.

    Noh pääsee hiihtämään ja toisaalta normaalia lämpimämpiä kuukausia on ollut viime vuosina jo ihan liikaa ja talvi oli muutenkin liian lyhyt. Itselläni käytössä kunnon takka, niin ei paljoa lämmityskuluissa tunnu, kun ei ole kovia pakkasia.

    • Matti
      02/04/2012 17:38

      Jos talvi ja pakkaset on niin hieno asia, niin silloinhan sitä voi olla ulkona kokoajan ilman takkaakin? 😀 Yhdyn Paulin twiittiin, ei näitä talvia enää jaksa. Talvi voisi alkaa marraskuun alusta ja loppua viimeistään helmikuun alussa. Tällöin saataisiin vain pimeimmälle ajalle lunta valaisemaan. Talvi ei ole missään muodossa taloudellisesti kannattava vuodenaika.

      • Matti
        02/04/2012 17:40

        Tuli vielä mieleeni, että kaakossa satoi yöllä ehkä 2mm lunta. Koko päivän ollut poutaa ja puolipilvistä, lämpötila +2. Hyvin aurinko alkaa lämmittämään jo vaikka ilmamassa on lämpötilaltaan luokkaa keskitalvi.

      • Jormis
        02/04/2012 21:09

        Onneksi ihmiset ovat erilaisia. Mitä tästä maailmasta tulisikaan, jos kaikki tykkäisivät samoista asioista? 🙂

  57. Sami
    02/04/2012 17:26

    Ilmatieteenlaitoksen sivuilla on Helsinki-vantaan grafiikka viime kuulta, lämpösumma päälle nollan on laskujeni mukaan 10.3.- 1.4. noin 31, joten on lähes mahdotonta että tuo enää sulaisi pois huhtikuussa eteläisessä suomessa, se vaatisi esim. 10 päivää -3,2 / 5 päivää -6,4 keskiarvolla. Olisi mukava tietää mikä on lahden ja tampereen tilanne.

  58. Janne S
    02/04/2012 20:07

    Tekstiä napajäästä ja talvien kylmyydestä:
    http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/comment.html?entrynum=2065
    Kannattaa lukea.

  59. Sami
    02/04/2012 21:37

    Hiukan kyllä ihmettelen miten suuri ero Jyväskylän keskustan ja lentoaseman mittausaseman välillä voi olla sateessa..täällä keskustassa on takuuvarmasti satanut yli 10mm(väh.10cm), ja klo15-21 oli lentoasemalla satanut mukamas 2,4mm. Tietysti erot voivat olla suuria, mutta kun katsoin sadetutkaa niin ihan samanlaiselta se näytti tuossa pikkuisen jyväskylän pohjoispuolellakin olevan. Täällä tulee just klo21 paikkeilla aivan täysillä lunta, en ihan varmaksi mene sanomaan, mutta saattaa olla jopa talven kovin lumisade ainakin tässä missä asun. Sään kylmyydestä kertoo kaiken se että pakkasta on liki 4 astetta vaikka lunta tulee taivaantäydeltä, kunnon pyryn aikaan tammi-helmikuussakaan ei ole usein kuin aste pari pakkasta jos sitäkään.

  60. AP
    02/04/2012 22:36

    Melkoinen lumi- ja liikennekaaos iski sitten Tampereelle tänään. Lunta on tullut jo n. 30 cm eli ilman muuta tämän talven kovin lumipyry. Itsekin ehdin jo pari viikkoa sitten julistaa kevään ja lumien sulamisen päästyä vauhtiin talven lumensyvyysmaksimiksi Tampereella helmikuun lopulla mitatut 44 cm. Ja kuinkas kävikään? Eilisillan 16 cm on jo nyt ma-iltana vaihtunut 46 cm:iin, eikä se tule edes siihen päättymään. Joten talven 2011-12 suurin lumensyvyys tullaan mittaamaan huhtikuussa! Täysin tavatonta se ei ole, esim. v. 1996 maksimi mitattiin Tampereella juuri huhtikuun alussa, silloin 60 cm.

    Suurin osa sateesta on tullut pelkästään tämän iltapäivän ja illan aikana, joten ei kannata ihmetellä mistä satojen autojen kolarisumat ja kymmenien rekkojen juuttumiset mäkiin johtuvat. Tällaista lumisateen intensiteettiä harvoin näkee näillä leveysasteilla. Tulee mieleen lähinnä Amerikan itärannikon lumisateet…

    • Sami
      03/04/2012 00:15

      No jos jyväskylässä ei mukamas ole satanut kuin noin 3,5 milliä/3-4cm nyt ja katsoo ulos, niin voi hyvin kuvitella mitä tampereella on Tampereen Härmälän mittausasemalla on tullut eilisen klo18 ja tämän päivän aikana jo 20mm sadetta, huhtikuun keskiarvo 32mm, joten sateen jatkuessa melkein koko kuukauden tavanomainen sade tulee reilun päivän aikana.
      Täälläkin on ollut bussit mäkien kohdalla poikittain kun eivät ole ylös päässeet jne.

      • Sami
        03/04/2012 02:15

        Ou jee, sade-ennusteissa Jyväskylässä ennustetaan satavan jopa klo17 asti, vaikka eilen vielä sateen piti loppua jo klo3.

      • AP
        03/04/2012 09:59

        Tampereella tilanne rauhoittui jo yöllä ja nyt paistaa aurinko kirkkaalta taivaalta kinosten keskellä. Aamulehden mukaan Härmälässä lumipeite kävi suurimmillaan aamukuudelta 48 sentissä.

        Aamulehdestä lainattua: ”Ilmatieteen laitoksen päivystävä meteorologi Paavo Korpela kertoo, että Pirkanmaan lumikaaoksen takana oli kaksi tekijää.

        – Monesti saattaa olla hetkellisesti sakeaa lumisadetta, mutta eilen yhdistyi kaksi asiaa: Hidasliikkeinen sadealue ja sateen voimakkuus oli suuri, Korpela sanoo.

        Ilmatieteen laitoksen Härmälän mittausasemalle kertyi vuorokaudessa 25 senttiä uutta lunta.”

        Kun edellisenä yönä sitä oli kertynyt 7 cm, virallisesti lunta kertyi 32 cm runsaan vuorokauden aikana.

        Mutta tuo on vain yhden mittauspaikan tilanne. Kuten Jyväskylässäkin, paikoin sade on ollut voimakkaampaakin ja kuten aina, tuulella on osuutta mihin lunta kinostuu enemmän ja mihin ei. Tänä aamuna pihamaalla oli puolen metrin kinoksia kohdissa, joissa sunnuntaina oli vielä paljas maa. Lunta on kertynyt siten paikoin jopa 40-50 cm. Yhtäkään autoa ei tänä aamuna voinut saada liikkeelle ilman lumilapiota.

  61. Juhani
    03/04/2012 12:09

    Kylmästä huhtikuussa tulee kyllä ensimmäisenä mieleen vuosi 1966, jolloin kovan pakkastalven jälkeen vielä huhtikuukin äityi kylmäksi.

    Tässä vähän havaintoja Tampereelta.

    Lumen syvyys: 1.4. 64 cm, 15.4. 35 cm, 22.4. 37 cm.

    Lämpötiloja: 10.4. max -0,2, min -3,5, 11.4. max -2,7, min -8,2, 12.4. max -2,4, min -11,0, 13.4. max -3,5, min -9,5, 14.4. max -2,9, min -10,2, 15.4. max -4,1, min -11,1, 16.4. max -3,8, min -15,0, 17.4. max -0,2, min -6,8, 18.4. max +0,8, min -3,7, 19.4. max +2,3, min -6,1, 20.4. max +3,3, min -6,7, 21.4. max +2,4, min -1,1, 22.4. max +5,8, min -9,4, 23.4. max +7,0, min -8,5.

    Yli +10 asteen maksimilämpötila oli 3.4., 28.4., 29.4. ja 30.4. Kuukauden korkein lämpötila +12,4 oli 29.4.

  62. Sami
    03/04/2012 19:53

    GFS näyttäisi nyt että kaakosta tulisi lämpenevää 17.päivästä alkaen. Viimeisen ennusteen mukaan jyväskylän huhtikuun keskilämpötila olisi 12.päivän jälkeen -4,0. Jos tuo lämpeneminen toteutuu, niin kuukausi muistuttaa aika paljon vuoden 1998 huhtikuuta.

    • Sakari
      04/04/2012 07:26

      Sami :
      GFS näyttäisi nyt että kaakosta tulisi lämpenevää 17.päivästä alkaen. Viimeisen ennusteen mukaan jyväskylän huhtikuun keskilämpötila olisi 12.päivän jälkeen -4,0. Jos tuo lämpeneminen toteutuu, niin kuukausi muistuttaa aika paljon vuoden 1998 huhtikuuta.

      Ainakin Wetterzentrale näyttää edelleen että lämmin ilmamassa menisi kauas Uralille ja Suomessa maksimipäivälämpötilat vielä 19. huhtikuuta vain muutama aste plussalla.
      Foreca on tietysti omaa luokkaansa ja ”ennustaa” jälleen ensi viikon lopulle 13.4 yhtäkkistä lämpenemistä

      • Sami
        04/04/2012 12:33

        Joo, nyt kun katsoin niin ei olekaan keltaista suomen päällä enää, eilen vielä oli oulua myöten. Mutta on kyllä jo venäjän puolella aika lämpöistä ilmaa, milloin se pääsee meille vai pääseekö ollenkaan. Jos tällaisella nollan keskiarvoilla mentäisiin pitkälle loppukuulle niin ei olisi lainkaan ihme jos tulisi kylmin/toiseksi kylmin huhtikuu jyväskylässä 1961-vuodesta lähtien…Kylmin 1966 -1,2, Toiseksi kylmimmät 1985/1997 -0,7.

  63. Sakari
    04/04/2012 07:48

    Osaako joku kommentoida tätä ruotsalaisessa sääkeskustelussa ollutta syytä kylmälle keväälle:
    ”TSA-indexet i S.Atlanten är det 3:e lägsta sedan 1940-talet.
    http://www.esrl.noaa.gov/psd/data/correlation/tsa.data
    TSA-indexet har väl kopplingar till det Europiska sommarvädret. Nästan alla varma somrar har föregåtts av högt TSA-index.”

    • Samu
      04/04/2012 14:48

      En ole meteorologi enkä tilastotieteilijä, mutta aika kaukaa haetaan selitystä… Ymmärsinkö oikein, että nyt puhutaan päiväntasajan eteläpuolisesta merialueesta Atlantilla ja sen lämpötilasta? Maallikkona sanoisin, että höpöhöpö, mutta mistä näitä ikinä tietää. 🙂

    • Janne S
      04/04/2012 19:57

      En osaa TSA:sta sanoa, mutta kyllähän MJO:llakin esim. on korrelaatioita Suomen säähän:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Madden–Julian_oscillation
      … ja MJO on nimenomaan trooppinen ilmiö.

  64. Juhani
    04/04/2012 15:13

    Nyt GFS:n kahdessa viimeisessä ajossa haistellaan säätyypin muuttumista noin viikon kuluttua. Ilmavirtaus kääntyisi etelään. ECMWF:n tuorein malli ei kuitenkaan tue tätä, vaan vie lämpimän ilman itään ja meille vain pohjoisvirtausta. Täytyy pitää peukkuja, että GFS olisi tällä kertaa oikeassa.

    • Janne S
      04/04/2012 19:51

      No on se EC:kin epävarma itäisen lämpimän ilmamassan rajasta, jos parvien hajontaa katsoo. EC:n ennuste vain pitää ilmamassan odotusarvoisesti vähän idempänä.

  65. Toni 2
    04/04/2012 19:22

    Kappas, NAO sukeltaa erittäin pitkästä aikaa miinukselle:

    http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao_index.html

    • Janne S
      04/04/2012 19:49

      NAO ja AO johdetaan pohjoisen pallonpuoliskon painekentistä (tai 500hPa korkeuskentistä). Ne ovat siten eräänlaisia yhteenvetoja suursäätilasta, ja vaikka niillä onkin korrelaatio meidän säähämme, esim. GFS:n kentistä johdettu NAO ei ennusta säätämme yhtään paremmin kuin mikään muukaan GFS:ssä, päinvastoin huonommin. Tietysti NAO ja AO kuvaavat suursäätilan muutoksia ja ovat tässä mielessä havainnollisia.

      Itse katsoisin mieluummin parvea:
      http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao.shtml
      … ja toteaisin vielä että parven hajonta(kin) aliarvioi todellisen ennustusvirheen.

      (Sanoin nyt tässä yhteydessä, kun täällä toisinaan näkee NAO:a käytettävän ikäänkuin riippumattomana ennusteena.)

  66. Sami
    04/04/2012 22:22

    Saisiko Pauli vihdoin päivitystä, tämä menee vähän iltapäivälehtien tapaan, eli jokavuotisesta kevään tulosta on juttu(kevät hiipii suomeen) mutta todella harvinaisesta huhtikuun kylmyydestä ei ole. PS. Kyllä se Pauli kesä ja jonkinlainen lämpö tulee, ukkoskesästä en uskalla luvata mitään, kun veikkaan aika tavanomaista kesää. Veikkaan että salamamäärä suomessa kesä-elokuussa jää noin 20% tavanomaisesta.

    • JR
      05/04/2012 07:41

      Jep, kyllä sieltä vielä kesä tulee. Vaikkapa 1988 ja 1997 huhtikuulla oli reippaitakin lumisateita ja mainiot hiihtokelit. Ja kesällä lämpöä ihan riittävästi, ja myös ukkosia.

  67. Matti
    05/04/2012 07:47

    Nyt ECMWF:kin alkaa puoltaa lämpenemistä ensi viikolle. Lähes yhtäjaksoisesti paikallaan olevat matala-/korkeapainekentät alkavat purkautumaan vihdoin ja viimein.

  68. 05/04/2012 07:47

    Teemu :
    Jo ihan tämän jutun vuoksi toivon, että kesää ei tule tänä vuonna ollenkaan, ihan pohjanoteeraus:
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012032615369629_uu.shtml

    Tässä vaihteeksi asiallisempi sääteksti

  69. Teemu
    05/04/2012 08:07

    Tämän hetken deterministiset ajot eivät kyllä millään puolla keskimääräistä lämpimiä ilmoja ainakaan 20 pvä. asti. Saas nähdä miten käy, kovasti alkoivat nyt arpomaan, eli jotain kuitenkin saattaa tapahtua.

  70. #
    05/04/2012 12:21

    No nyt foreca lupaa 14.4 yli +10 saas nähä monta kertaa vielä muttuu.

  71. Henkka
  72. Kari
    05/04/2012 19:53

    Monesti olen arvuutellut ovatko nuo iltapäivälehtien toimittajat idiootteja tahallaan vai tahattomasti 😉

    • nimetön
      05/04/2012 21:45

      GFS lämmittää kyllä aika reippaasti heti pääsiäisen jälkeen. Vielä ehtii tulla keskimääräsitä lämpimämpi huhtikuu.

  73. Sakari
    06/04/2012 12:06

    Tämä on kevään paras sääkommentti:
    ”- Juhannuksen lähestyessä alkaa pikkuhiljaa lämpenemään, Ilmatieteen laitoksen päivystävä meteorologi Eero Ojala sanoo.”
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012040615422653_uu.shtml

  74. Matti
    06/04/2012 12:13

    Nyt lämpeneminen näyttää kyllä todennäköiseltä. Matalapaine Suomen pohjoispuolella hajoaa viimeinkin (tais olla kuukauden paikallaan) ja virtaukset kääntyvät lounaaseen

    • Sami
      06/04/2012 14:29

      Näyttää tosiaan nyt vahvasti siltä että jyväskylän terminen kevät alkaisi 10. tai 11.4.

  75. Teemu
    06/04/2012 20:44

    Matti :Nyt lämpeneminen näyttää kyllä todennäköiseltä. Matalapaine Suomen pohjoispuolella hajoaa viimeinkin (tais olla kuukauden paikallaan) ja virtaukset kääntyvät lounaaseen

    Uskaltanen olla erimieltä tuosta lounaasta..:) Ilmanpaine Atlantilla näyttäisi pysyvän kohtuu korkealla, riippunee paljon siis korkeapaineen akselikulmasta ja siitä miten ilmanpaine Suomen eteläpuolella käyttäytyy. Kaakossa tuntuisi olevan lämmintä ainakin tarjolla. GFS parvi ei ainakaan tällä hetkellä kovin lämmintä lupaile.

  76. Sami
    08/04/2012 12:24

    Nyt taas GFS ei tarjoa suomeen yhtään ”keltaista” 24.päivään asti eli mitään hirmulämmintä ei liene tiedossa, lisäksi yötkin viilenevät loppua kohden. Jyväskylässä ensimmäinen jännityksen kohde on että jääkö huhtikuun keskilämpötila miinukselle. Sitä on aivan mahdoton nyt sanoa ja riippuu aika paljon öiden lämpötiloista,

  77. Sami
    08/04/2012 20:39

    Näyttäisi taas ainakin jyväskylään tulevan vilpoisia ja räntäisiä kelejä ensi viikonlopuksi, forecan ennuste 17.4. päivään asti antaisi jyväskylään huhtikuun keskiarvoksi -1,7. Jotta vanhan 71-00 keskiarvon(+1,4) päälle haluttaisiin.loppukuulta vaadittaisiin +5,7 asteen keskiarvo ja uuteen 81-10(+2,2) vaaditaan jo +7,3 keskiarvo. Viime vuonna keskiarvo 18.-30.4. oli jyväskylässä +6,6, 2002 +7,0, 2001 +7,1, 2000 +7,0, 1999 +6,9, 1998 +6,3, 1990 +7,1, 1989 +6,7, 1983 +7,0, 1965 +5,9.

  78. Teemu
    08/04/2012 20:50

    Samoilla linjoilla Samin kanssa, torstain – perjantain lämpimän jälkeen lykkää taas viileää. Tällä hetkellä GFS parvi samaa mieltä.

    • #
      09/04/2012 09:51

      Minkä takia ilmatieteen laitos ei voi tyytyä 1-2 päivän ennusteisiin. Vielä eilen torstaille ennustettiin +12 ja nyt +5. Mitä hyötyä tästäkin nyt taas oli. No saapahan nauraa

      • Toni
        09/04/2012 14:15

        Sama pätee oikeastaan NOAA:n kuukausiennusteisiin. En tiedä oletteko seuranneet, mutta vielä kuun vaihteessa ennustivat HYVIN lämmintä huhtikuuta, jotain kait +4 asteen poikkeamaa. Ovat sittemmin hiukan tarkistaneet kantaansa. Ymmärrän toki, että yli kahden viikon ulottuvat ennusteet eivät vielä nykytekniikallakaan ole luotettavia, mutta johonkin on arvio noin suuresta poikkeamasta pakko perustua.

      • Sami
        09/04/2012 18:05

        Nuo NOAA:n ennusteet perustuvat tietyn aikavälin ennustukseen…kuun vaihteessa oli vielä suunnilleen maaliskuun puolivälistä pari viikkoa eteenpäin ne ennusteet mistä tuo huhtikuun ennuste tehtiin, nyt kun vanhimmat ennusteet joista tuo lasketaan alkaa olla maaliskuun viimeisiltä päiviltä niin se on päivä päivältä mennyt viileämpään suuntaan. Hiukan kuitenkin ihmettelen miten vieläkin ennustavat itäsuomeen 0,5-1,0 astetta keskimääräistä lämpimämpää, GSF ei lupaile +10 asteen ylityksiä juurikaan 24.päivään asti ja pakkasöitäkin on tarjolla tuolla 19.-24.päivän paikkeilla.

  79. #
    09/04/2012 14:18

    Ja nyt taas +10 torstaille. Lottopallojako näihin ennusteisiin käytetään?

  80. Teemu
    10/04/2012 13:25

    # :Ja nyt taas +10 torstaille. Lottopallojako näihin ennusteisiin käytetään?

    Aika vaikeaa se on, katsokaas uutta kuukausiennustetta..:)

    http://ilmatieteenlaitos.fi/pitkan-ennusteen-seuranta?doAsUserLanguageId=fi_FI

    • Tuomo T.
      10/04/2012 13:35

      Näyttää siltä, että on kyllä TODELLA huono ennustettavuus! Huomasitteko muuten päivitetyn kausiennusteen: siinä ennustettiin maksimissaan asteen poikkeamaa keskiarvoihin lämpötilojen osalta touko-heinäkuulle. No, kausiennusteiden osumatarkkuus on vähän vaihdellut, mutta sopisi meikäläiselle näin kahden superkuuman kesän jälkeen.

      Tuli muuten mieleen, että onkohan tämä jo pisin viestiketju mihinkään Paulin blogikirjoituksiin? 🙂

  81. Tapio R.
    10/04/2012 21:00

    Tullut viime aikoina sekä kuukauden että 3 kkn ennusteissa niin pahoja virheitä, että uudet ennusteet ovat jätetty ylimalkaiseksi, arvelen näin. Uusimmat ennusteet näyttävät jättävän tavallista enemmän tulkinnanvaraa.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: