Etusivu > Lyhyet ennusteet, Pitkät ennusteet, Sääennusteet > Myrskyä(?), talviennusteita ja lööppimaniaa

Myrskyä(?), talviennusteita ja lööppimaniaa

”Myrskyjuna” viikonloppuna?

Vuoden 2011 myrskypäivien lukumäärässä ollaan nyt hieman jäljessä ”tyypillistä” vuotta. Tähän saattaa olla tulossa muutos, sillä Pohjois-Atlantilla on muotoutumassa varsin voimakas läntinen/lounainen ilmavirtaus, joka on tuomassa Fennoskandian läheisyyteen voimakkaita malapaineita. Pitkästä aikaa säämalleissa onkin myrskybongaria kiehtovia näkymiä. Jo useamman päivän ajan muun muassa GFS malli on näyttänyt varsin voimakasta myrskymatalaa Norjanmerelle, josta kyseinen systeemi kulkisi Suomen yli itään samalla heiketen. Aikataulu Suomen ylitykselle on tällä hetkellä lauantai. Useat mallit saavat Norjanmerelle hirmumyrskytuulia.

Yllä on viimeisimmästä (23.11. 12 UTC) GFS ajosta olevat keskituuliennusteet. Norjanmerelle siis olisi GFS:n mukaan odotettavissa hirmumyrskylukemia ja Perämerellä myös kovaa myrskyä (yli 25 m/s). Kyseisen matalan jälkipuolella malli kuljettaa toisen ärhäkän matalapaineen eteläisempää reittiä viikonvaihteessa. Sen yhteydessä myös keskituuli puhaltaisi kovan myrskyn tasolla. Mikäli GFS mallin ennusteet toteutuisivat, olisi odotettavissa laajempia tuulivahinkoja maan keskivaiheilla ensimmäisen myrskyn toimesta ja etelässä jälkimmäisen vuoksi.

Mielenkiintoa tilanteeseen tuo Euroopan keskuksen malli, joka saa molemmat matalapaineet suunnilleen samoille reiteille ja samoihin aikoihin – tosin tuulet ECMWF pitää selvästi heikompina. Niinpä tässä nyt odotellaan, että kumpi malli luovuttaa ensin. Tyypillisesti h-hetkeä lähestyttäessä voimakkaita myrskymatalia ennustaneet mallit alkavat heikentää tuuliennusteitaan, joten hieman luulen, että ECMWF on lähempänä totuutta hieman heikompine tuulineen. Tosin senkin skenaariossa voisi paikallisia tuulivahinkoja ehkä syntyä.

Tarkempia tietoja myrsky(i)stä saa lähipäivinä myrskyvaroitus.com -sivustolla.

Talviennusteita

Kaikkien vihaamat ja rakastamat vuodenaikaisennusteet jaksavat näemmä puhuttaa edelleen. Niinpä yleisön pyynnöstä olisi alla olevaan listaan koottu tusinan verran ennusteita eri maista ja eri laitosten toimensa. Ja jälleen totuttuun tapaan muistutus siitä, että vuodenaikaisennusteet eivät ole totuuksia eikä niitä varsinaisesti ole edes suurelle yleisölle tarkoitettu. Ne ovat lähinnä tutkimusasteella ja ne toimivat parhaiten tropiikin läheisyydessä – ei niinkään Suomen vaihtelevassa säätyypissä. Eli suhtautukaa näihin ennusteisiin suurella varauksella, pienoisella huumorilla ja letkeällä meiningillä – säästähän tässä vaan on kyse 😉

Maa/taho T-poikkeama
ECMWF +
Eurosip (Kolmen combi) +
NCEP v.1 +
NCEP v.2 +
IRI ?
Venäjä +
Kiina
Met Office (Britannia) +
Etelä-Afrikka v.1 (*) +
Etelä-Afrikka v.2 (*) +
Etelä-Korea (**) +
Japani ?

* Vain joulu- ja tammikuu

** 850 hPa lämpötila

? Ei signaalia

Eli tämän kokoelman perusteella on selvää, että suurin osa ennusteista ennakoi tavanomaista lauhempaa talvea Suomeen. Kiinassa ajettu ennuste tekee poikkeuksen ja kaksi tahoa ei anna merkkiä suuntaan eikä toiseen. Jos nyt itse on joku veikkaus heitettävä ilmoille, niin kyllä itsekin kallistun tavanomaista lauhemman talven puoleen. Ei olisi kuitenkaan ensimmäinen kerta kun vuodenaikaisennusteet ovat hakoteillä. Niinpä paras ratkaisu on vain odotella maaliskuun alkua, jolloin spekuloinnille voidaan laittaa piste (ainakin puoleksi vuodeksi).

Lööppimaniaa

Loppukevennyksenä hieman koottuja säälööppejä syksyn varrelta. Veikkaan, että kooste puhuu puolestaan.

Mainokset
  1. Sami
    24/11/2011 01:14

    Kiitos Pauli päivityksestä, tätä on todella jo odotettu kun edellinen ketju ehti jo mitä lie 100 viestin rajan rikkoa(itse tosin siihen pahimpana syyllisenä olin) 😉

    Veikkauksissa siis olen nyt aika alakynnessä, mutta kuten Pauli mainitsi, nämä eivät ole sääennustuksia vaan päätelmiä jotka jokainen tekee omalla tavallaan. Tuskimpa tuota vastausta Paulin mainitsemaan maaliskuun alkuun ihan tarvitsee odottaa, tod.näk. jo helmikuun puolessa välissä viimeistään voi sanoa mitä talvesta tulee, ehkä jo aiemminkin voi poissulkea esim. erittäin kylmän/erittäin lauhan vaihtoehdon.

    Mielenkiintoista on nyt nähdä kun ja jos tässä nyt parin viikon aikana tulee myrskyiset ajat että imaiseeko sitten se viimeinen myrsky sitten aikanaan hyvin kylmät ilmamassat peräänsä. Eilen eli viikko ennen marraskuun päätöstä forecan ennuste tarjoili jyväskylään marraskuun keskiarvoksi pelottavasti juuri +1,9, eli täsmälleen saman kuin 1967 ja 1986. Kaikille vielä tiedoksi että vaikka kylmää talvea ennustan niin todellakaan en sitä toivo, minä nauttisin erittäin paljon leudosta ja vähälumisesta talvesta.

  2. 24/11/2011 06:41

    Saattaa olla, että nyt on Pohjois-Euroopan vuoro ”nauttia” leudosta talvesta. Vastaavasti esimerkiksi Alaskassa pitää muistaa laistaa paritkin pitkät kalsarit

    Nuo lööpit ovat kyllä rasittavia. Olen yrittänyt tuttavilleni muistuttaa, että lööppilehdistön sääuutisiin on syytä suhtautua viihteenä, mutta ei aina tahdo mennä viesti perille.

  3. #10
    24/11/2011 07:58

    Kiitos päivityksestä

  4. Tuomo T.
    24/11/2011 08:37

    Kyllä mä taidan olla spämmääjiä pahimmasta päästä, tosin yritän saada vähän pohdintaakin mukaan ;). Kuten on ehkä noin 15-20 kertaa tullut sanottua, niin kovana talvifanina kahden edellisen vuoden toisinto kelpaisi mainiosti, mutta ei makeaa mahan täydeltä.

    VAnha kliseinen sanonta sanoo, että vuodet eivät ole veljeksiä. Se pätee kyllä etenkin Suomessa. Mun mielestäni on todella huimaa, että samassa kaupungissa voi saman kuukauden keskilämpötilan välillä olla niin iso ero kuin esimerkiksi Helsingissä. Vuonna 2006, johon tätä vuotta on paljon verrattu, joulukuun keskilämpötila oli uskomattomat +4 astetta, viime joulukuussa -7,5 C! Eroa siis melkein 12 astetta! Ja vain neljä vuotta eroa ajallisesti!

    2001 tulee päätymään koko vuoden keskilämpötilaltaan ihan kärkikymmenikköön, ellei kärkiviisikkoon. Voiko tästä päätellä mitään tulevasta vuodesta? No ei takuulla. Heti vuosi 2000 rikkoi monia ennätyksiä, ja 2005-08 ovat päätyneet top 15 -listaan kautta maan. 2008 komeilee kärjessä Helsingissä, 2000 Oulussa sijalla 3 ja Sodankylässä taas 2005 oli 3. lämpimin.

    No, ainakin viimeksi huippulämmintä vuotta eli 2008 seurasi huomattavasti ”maltillisempi” vuosi 2009 eikä vuosi 2001 ollut liioin mikään poskettoman lämmin.

    Pauli – mites maailmalla? Onko muualla päin maailmaa mitattu yhtä pitkiä ja intensiivisiä lämpöputkia?

    • Tuomo T.
      24/11/2011 08:38

      Jahas, heti virhe. Tarkoitin siis kappaleessa 3 vuotta 2011, en vuotta 2001. Sen tiedot meillä jo on ;).

  5. Krisse
    24/11/2011 12:41

    Pauli, kiinnostaisi joko vuosi 1967 on ohitettu ennätyslistalla? (syksyn lämpö)

    Joku viittasi vuoteen 2006, mutta myös vuosi 2000 tulee mieleen. Silloin loka- ja marraskuu olivat aivan käsittämättömän lämpimiä, ja suurempi muutos tapahtui vasta muistaakseni vajaata viikkoa ennen joulua. Silloin iski kunnon pakkaset ja joulu oli valkoinen.

    Kun katsoo ilmanpainekarttoja, ensi viikkokin on kyllä sellaista jatkuvaa matalapainejonoa Suomeen, että ei sieltä pääse pakkasalueita tulemaan sitten millään!

  6. Tiina
    24/11/2011 22:18

    Kiitos Pauli ”pitkäaikaisennusteestasi”, joita aina olen seurannut silmä tarkkana. On kovasti lohdullista kuulla, ettei ehkä tulisikaan kolmatta ”hirmutalvea”. Tästä on hyvä edetä ja toivoa että joulu olisi sopivan valkea !

  7. Tuomo T.
    25/11/2011 08:51

    Laskin lyhyen matikan taidoillani, voisiko tämä vuosi kohota kaikkien aikojen lämpimimmäksi Helsingissä. Ei näytä siltä – mikä nyt ei ole harmi. Lokakuun loppuun mennessä Helsinki-Kaisaniemessä oli keskilämpötila poikennut noin asteella 1971-2000 tasosta.

    Heitän lonkalta, että marraskuu on Helsingissä neljä astetta keskimääräistä lämpimämpi – kovin kauas ei ainakaan jää. Tämänhetkisten ennusteiden perusteella joulukuusta tulee lämmin. Jos joulukuu olisi Stadissa 3 astetta keskimääräistä lämpimämpi, vuosikeskilämpötilaksi tulisi vajaa 7 astetta (+1,4 astetta päälle 1971-2000) ja neljä astetta lämpimämpi kuukausi nostaisi sen vähän päälle seitsemän.

    Jos taas jostain käsittämättömästä syystä toistuisi vuoden 2006 ennätyslämpö ja tulisi 6 astetta lämpimämpi kuu, vuosikeskiarvo kipuaisi 7,2 asteeseen. Vuoden 2008 ennätys on 7,6 astetta. VArmasti etenkin POhjois-Suomessa poikkeamat ovat jo nyt suurempia kuin muualla maassa.

    Tämä on nyt on ihan leikkiä vaan 🙂

    • Tuomo T.
      25/11/2011 08:54

      Joulukuu on muuten ollut erittäin kaksijakoinen 2000-luvulla. Meillä on ollut neljä tosi kylmää joulukuuta (2001-02 ja 2009-10) mutta siinä keskellä oli kolme ihan toisesta ääripäästä (2006-08). Myös helmikuissa on ollut paljon vaihtelua, tammikuut ovat olleet tasaisemmin leutoja.

  8. #10
    25/11/2011 10:45

    Toivottavasti Pauli teet päivityksiä koskien tulevia myrskyjä, jotenkin ei vaan jaksa lukea niistä myrskyistä iltalehdistä yms.. On kyllä ollut tylsä syksy, marraskuun alkuun oli varmaan 2-3 viikkoa sateetonta, mutta pilvistä. Myrskyjä ei ole tullut oikeastaan yhtään. No täytyy toivoa, että tilanne muuttuu viikonloppuna 😀

  9. Nimetön
    25/11/2011 14:20

    GFS on ajamassa tällä hetkellä jostain syystä sunnuntain matalapainetta Suomen eteläpuolitse. Tämä voisi tietää jotain mielenkiintoista Etelä-Suomen sisämaahan, jos näin toteutuisi.

    • Henri
      25/11/2011 16:49

      Joo, ja on ajanut sen (tai ne, koska GFS saa kaksi omaa keskusta) jo kolme ajoa peräkkäin! Erittäin mielenkiintoista nähdä, miten tässä lopulta käy. Itse veikkaan, että lopputulos on lähempänä GFS:ää kuin esimerkiksi ECMWF:ää, joka vie matalapaineen nyt jostain Jyväskylän korkeudelta itään. Tuohon GFS:n ratkaisuun löytyy meinaan tukea myös ECMWF:n parviajoista ja joistain muistakin malleista (mm. GME ja osittain myös NOGAPS, tosin näiden mallien tasosta en osaa sanoa). Voipi siis olla, että lumi yllättää viikonloppuna eteläsuomalaiset, ainakin sisämaassa!

      Tämän viikonlopun matalapaineilla voi olla lopulta vaikutusta myös ensi viikon tilanteeseen, sillä tuo tiistain lauhtuminen on ainakin parviajoissa hieman laantumaan päin…

  10. #10
    25/11/2011 15:25

    No huh huh taitaa olla toi färsaarien myrsky voimakkain Euroopassa vähään aikaan.. puuskat 55m/s.

  11. Juhani
    25/11/2011 17:30

    #10 :
    No huh huh taitaa olla toi färsaarien myrsky voimakkain Euroopassa vähään aikaan.. puuskat 55m/s.

    Jep. Bracknellista katselin, että siellä ilmanpaineen oli laskettu olevan 945 keskuksessa. Sunnuntainen matalan reitti todella näyttää olevan vielä hakusessa. Bracknell laskee keskuksen menevät Merenkurkun paikkeilta.

  12. #10
    26/11/2011 21:23

    Pystyiskö kukaan heittämään valistunutta arviota siitä, millanen tosta huomisen myrskystä ois tulossa? Yleensä noi ilmatieteenlaitoksen varotukset on heittäny aika paljon.. Eli minkälaisia puuskamaksimeja ois odotettavissa Etelä-Suomeen huomiseks?

  13. #10
    27/11/2011 15:42

    Hangossa puuskat ollu tänään parhaimmillaan 28m/s. Ihan ok myräkkä sieltä taitaa olla tulossa. Ei näköjään ketään kiinnosta. (=

    • #10
      27/11/2011 17:09

      30m/s jo..

  14. Tuomo T.
    27/11/2011 17:42

    Laskin tuossa kuinka lämpimämpi sää on kesäkuun alusta lähtien ollut versus keskiarvot. Lähdin siitä arvauksesta, että marraskuu on neljä astetta keskimääräistä lämpimämpi (jos niin käy, tämä olisi lämpimin marraskuu koskaan).

    Vuosien 1971-2000 keskiarvo kesä-marraskuun väliselle ajalle Helsinki-Kaisaniemessä on 11,05 astetta, mutta tämän vuoden keskiarvo on ollut 13,73 astetta. Eroa ”normaaliin” on siis peräti 2,7 astetta! Vertailuksi tammi-toukokuun välinen jakso oli puolisen astetta keskimääräistä viileämpi.

    Pauli – tiedätkö, kuinka harvinaista on, että kesä ja syksy on peräti kolmisen astetta keskimääräistä lämpimämpi? Talvikuukausinakin moinen poikkeama on harvinainen vaikkakaan ei ennennäkemätön.

    • Tuomo T.
      27/11/2011 17:54

      NAO-indeksiennusteissa oli taas nousua peräti +2 eli vieläkin selvemmin positiiviselle kuin nyt! Se tarkoittaisi jatkuvaa myrskyilyä ja matalapainejonoa koko joulukuun.

  15. SääJaMää
    27/11/2011 22:08

    Iltasanomat: ”Hitchcockmainen näky ennusti myrskyn?”
    Hihhih…

  16. Matti
    27/11/2011 22:47

    Kyllä tulee taas myötähäpeä iltalehden ja iltasanomien uutisoinnista.

  17. Sami
    29/11/2011 02:45

    Tässä nyt viime hetken päivitys jyväskylän marraskuun tilanteeseen, parin päivän ennusteeseen kait voi sen verran luottaa että keskiarvo tulee olemaan joko +2,1 tai +2,2. Jos se on 2,1 niin silloin sivutaan jyväskylässä lämpimintä syksyä ja jos 2,2 niin tulee uusi ennätys, vanha oli sadasosilleen 6,13, eli pyöristettynä 6,1 ja uusi olisi 6,17, pyöristettynä 6,2.

    Eihän tuo ECMWF:n ennustus kovin hyvää lupaa kylmää talvea ennustaneille eikä joulukuun alkupuolen lämpötilat mutta minä luovutan vasta joulukuun puolessa välissä jos silloinkaan ei ole reipasta kylmenemistä tiedossa.

    Sellainen pikku tilastofakta että 1951-vuodesta lähtien on ollut jyväskylässä 16 joulukuuta joiden keskilämpötila on ollut vähintään 2,6 astetta 1971-2000 keskiarvoa lämpimämpi, kertaakaan näistä ei koko talvi ole enää kääntynyt keskimääräistä kylmemmäksi vaikka se hyvinkin mahdollista olisi kun talvella poikkeamat ovat niin suuria. Lämpimimmät Joulukuut joiden jälkeen talvi on kääntynyt keskimääräistä keskimääräistä kylmemmiksi ovat 1968(poikkeama +2,3) ja 1957(+2,1). 1984 Joulukuu oli 1,8 astetta keskimääräistä lämpimämpi mutta tammikuu 12 ja helmikuu 10 astetta keskimääräistä kylmempi. .

    • Tuomo T.
      29/11/2011 08:39

      ”Seuraavat neljä viikkoa ovat selvästi keskimääräistä lämpimämpiä”, sanoo ECMWF. Joopa joo…

      Tätä vuotta on verrattu mm. 2005 ja 2006:een, mutta näyttää siltä, että on vielä lämpimämpää. 2005 joulukuu oli melko tavanomainen, mutta 2006-08 joulukuut olivat ällistyttävät 6-8 astetta keskimääräistä lämpimämpiä. Vuonna 2000 oltiin noin 5 astetta keskiarvojen yläpuolella.

      NÄyttää siltä, että hyvin lauha joulukuu indikoi useimmiten sen puolesta, että koko talvi on lauha. Tyypillinen ”ilmastonmuutostalvi” on vähintään pari astetta 1971-2000 tasoa leudompi, ja useimmiten kylmin kuu on helmikuu. Nyt uskon, että helmikuu on aikamoista suttua ja vesisadetta. Toistan veikkaukseni, että yksikään talvikuu ei ole erityisen kylmä. Voi jopa käydä niin, että maaliskuu olisi talvin kylmin kuu.

  18. Janne S
    29/11/2011 08:30

    Syksyinen Euraasian lumipeite voi ennustaa seuraavan talven AO:ta: http://www.newx-forecasts.com/reference/CohenandJones_GRL11.pdf . Jos tuo pitäisi paikkansa, vuodenaikaisennusteisiin saataisiin uutta puhtia.

  19. Nimetön
    29/11/2011 08:41

    Helsingissä ainakin lienee kaikkien aikojen lämpimin marraskuu? Ja kenties muuallakin? Tosin esim Sodankylässä on viime päivät ollut niin kireitä pakkaslukemia, että siellä tuskin päästään ennätykseen.

    • Tuomas
      29/11/2011 09:56

      Ennätyslämmintä marraskuuta ei välttämättä tule ainakaan eteläisimmässä Suomessa. Marraskuu 2000 oli Helsingissä +5,5 astetta ja 1938 +5,4 astetta. Nyt menee tiukaksi, sillä kuukauden aikana on ollut kolme 1–2 päivän pakkasjaksoa.

      • Nimetön
        01/12/2011 10:18

        Kas kummaa, Helsingissä olikin ”vain” 5,3 C….jotenkin ajattelin, että olisi ollut lähemmäs 6 astetta.

    • Sami
      29/11/2011 10:31

      Paikkakuntakohtaisesti on vaikea sanoa, mutta esim.jyväskylässä tämä marraskuu jää 0,8 tai 0,9 astetta marraskuun ennätyksestä, joten hiukan ihmettelen jos helsingissä olisi ennätyslämmin marraskuu, mutta kuten sanoin…paikallisesti se on mahdollista. Torstaina sen päivällä tiedämme, luultavasti ITL ilmoittaa ainakin isompien kaupunkien osalta jos marraskuu/syksy on ennätyslämmin.

  20. Matti
    29/11/2011 09:18

    ECMWF ennustelee ensi viikolle jo talvista säätä Etelä-Suomea myöten. Johan tämä pimeys alkaa riittämäänkin 😉

    • Matti
      29/11/2011 09:25

      Tosiaan jos nuo kartat pitävät yhtään paikkansa, niin ensi viikolla suursäätila muuttuu talviseksi. GFS ennustaa myös samoin tällä hetkellä.

  21. Teemu
    29/11/2011 12:25

    Matti :ECMWF ennustelee ensi viikolle jo talvista säätä Etelä-Suomea myöten. Johan tämä pimeys alkaa riittämäänkin

    Nyt tosiaan näyttäisi paremmalta, mutta aika lottoa ovat olleet koko ajan.

  22. Toni
    29/11/2011 19:01

    Kyllä lopullinen vastaus tämän talven osalta saadaan maalis/huhtikuun vaihteessa. Monesti maaliskuussa on ollut vielä hyvin talvista säätä, aivan maaliskuun loppuunkin asti.

    Oskillaatioiden suhteen on kyllä nyt mielenkiintoinen tilanne. NAO lähes +2 (tosin nyt lähempänä +1.5) mutta AO lähes +4!

    NAO: http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao_index.html
    AO: http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/daily_ao_index/ao_index.html

    Missä nettisivuilla muuten käytte katsomassa GFS-ennusteita?

  23. Henri
    29/11/2011 19:31

    Pientä toivoa (toivon siis kunnon talvea, näin selvennykseksi) talvisemmasta säästä tuossa viikon lopulla ja ensi viikon alussa näyttää kyllä olevan, mutta varsinaisia kylmiä ilmamassoja ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Hyvää tuossa kehityksessä on se, että pitkään Keski-Euroopan yllä pysynyt korkeapaine väistyy länteen. Tämän seurauksena matalapaineiden reitti suuntautuu Atlantin enemmän kohti Keski-Eurooppaa, mistä ne tulisivat Suomeen. Toisin sanoen ”Atlantti-ilma” ehtii hieman jäähtymään ja kaikista lämpimimmät ilmamassat jäisivät Suomen eteläpuolelle. Itämeri on kuitenkin vielä tosi lämmin (suurelta osin 5…9 astetta), joten etenkin rannikolla pakkasasteita voi olla vaikea saavuttaa, koska kunnon pohjoistuulia ei ole näköpiirissä. Toinen huono puoli on se, että korkeapaine ei näytä estävän Atlantin matalapainekehitystä (NAO-indeksi pysyy melko korkealla), joten tämä kylmempi vaihe saattaa lopulta jäädä aika tilapäiseksi. (Tosin, mikäli tuossa onkin pysyvämmästä ilmiöstä kyse, niin sitten saadaan nauraa joulukuun kausiennusteille :D) Mielenkiintoa tuohon viikonloppuun kuitenkin kaikin puolin liittyy, sillä Atlantilta vyöryy Skandinaviaan (näillä näkymin sunnuntaina) yläilmakehässä todella kylmää ilmaa (T500 alle -35 astetta, kun nyt on noin -20 astetta). Tämä yhdistettynä lämpimiin meriin tarkoittaa suurta epävarmuutta ennusteissa, nopeasti kehittyviä matalapaineita ja merialueille jopa ukkosia!

    Ps. onpa tuossa perjantai-lauantai vaiheillakin jo pientä yllätysmomenttia, kun uusin GFS tuo lumi- ja räntäsateita etelärannikolle ja kaakkoon pienestä matalapaineen osakeskuksesta…

  24. Sami
    30/11/2011 23:40

    Sain jyväskylän marraskuun keskiarvoksi +2,14, joten en lähde arvaamaan tuleeko lämpimin syksy, huomennahan tuo selviää kummanko ITL on laskuissaan saanut. Mutta onhan siitä huolimatta ettei aivan näpakymppiä tullut aika ihmeellistä että kahta peräkkäistä reilusti keskimääräistä kylmempää talvea on kolmesti seurannut hyvin lauha marraskuu +1,9,+1,9,+2,1. Näitä lämpimämpiä ei ole kuin yksi eli 2005 +3,0. En pidä pelkkänä sattumana tätä, jotain yhteyttä niillä on.

    • Sami
      01/12/2011 20:42

      Ja näinhän siinä kävi, että täysin tasan meni syksy jyväskylässä 2005 syksyn ennätyksen kanssa.
      2005 Syys +10,2, Loka +5,2, Marras +3,0 =18,4/3=6,13
      2011 Syys +10,9, Loka +5,4, Marras +2,1=18,4/3=6,13

  25. Henri
  26. Sami
    02/12/2011 06:24

    Tässä pakkasia odotellessa laskin kuinka monena päivänä jyväskylässä on vuorokauden keskilämpötila ollut -20,0 tai alempi 1951-vuodesta lähtien. Tasaluku tuli, eli tasan 500. -20,0..-24,9 330kpl, -25,0…-29,9 138kpl ja -30,0 tai alempi 32kpl.
    Vuosikymmenittäin -20 tai alemmat jakautui seuraavasti: 51-60 62kpl, 61-70 116kpl, 71-80 85kpl, 81-90 102kpl, 91-00 51kpl, 01-10 70kpl, 2011 14kpl.

    • Sami
      02/12/2011 19:18

      -20 tai kylmempiä päiviä ei ole ollut ollenkaan jyväskylässä seuraavina päivinä: 1.12., 3.12., 4.12., 28.2(29.2.). Joulukuun neljänä ensimmäisenä päivänä on vain yhtenä päivänä ollut -20 tai kylmempää 60 vuoden aikana eli 1/240 päivästä! Esim. vajaa viikkoa myöhemmin 7.-10.12. niitä on 9kpl.
      Eniten kylmiä päiviä taas oli 7.2.(12kpl), 11.2.(11kpl), 10.1., 27.1., 28.1., 5.2.(10kpl)
      Kylmiä päiviä on ollut uudenvuodenaattona 31.12. vain kerran, Itsenäisyyspäivänä 2, Jouluaattona 5, Joulupäivänä 6, Uudenvuodenpäivänä 5, Loppiaisena 8,

      Aikaisin kylmä päivä on ollut 10.11. joka on yksinäinen aikaisuudessaan, seuraavaksi aikaisin on 18.11. Myöhäisin taas on 7.3.

  27. soennecken
    03/12/2011 18:43

    Saa nähdä tuleeko ensi viikon sateet myös etelään lumena, toivoa taitaa olla ainakin vähän.

  28. Janne S
    04/12/2011 20:21

    http://newxsfc.blogspot.com/2011/12/winter-11-12-arctic-oscillation-near.html – AO on 5.647, lähellä ennätystä 5.911 v:lta 1990.

  29. Teemu
    04/12/2011 21:34

    Alkaa Keski-Euroopassa 2-3 kk majaillut korkeapaine vaikuttamaan. Samainen korkea osaltaltansa aiheuttanut yberpitkän ja -lauhan kelin meille:

    http://www.hs.fi/ulkomaat/Ankara+kuivuus+uhkaa+jokiliikennett%C3%A4+Tonavalla/a1305550636604

    • Henri
      04/12/2011 21:44

      No nyt siitä korkeapaineesta päästiin -> talvi alkaa Suomessa ja Alpeilla 🙂 (ja joulukuun kausiennusteille saadaan nauraa makeasti!)

  30. Tuomo T.
    05/12/2011 10:17

    Jonkin verran on merkkejä talvisista keleistä, tosin etelärannikko näyttää jäävän taas vesisadevyöhykkeeksi – kuinkas ollakaan. Meri on niin lämmin, että jos hitusenkin tuulee mereltä, niin ei toivoakaan lumesta.

    En vieläkään ole ihan vakuuttunut siitä, että tämä täysin talveksi muuttuisi. ECMWF ennusti täysin erilaista loppukuuta kuin WSI. iltapäivälehdethän skuuppasivat, että joulun jälkeen alkaa tulipalopakkaset. ECMWF taas on sitä mieltä, että joulun jälkeinen viikko on 3-6 astetta keskimääräistä lämpimämpi.

    Jos vallitsevat tuulen suunnat eivät missään vaiheessa muutu, talvi voi olla hélposti 3-5 astetta keskimääräistä lämpimämpi. Näin käy varsinkin, jos yksikään kuukausi ei ole erityisen kylmä. Esimerkiksi 2004-05 ja 2006-07 helmi-maaliskuun pakkaset tasapainottivat niin, että lopulta talvet olivat ”vain” 2-4 astetta lämpimämpiä.

    Ja jos talvi on lauha, se korreloi usein lämpimän kevään kanssa. Tosin keväät nyt ovat nykyään aina leutoja, joten en tiedä, mikä liittyy mihin :). Menen rutkasti asioiden edelle, mutta jokohan ensi keväänä nähtäisiin se ihme, että kevät olisi viileä tai jopa kylmä?

  31. Nimetön
    05/12/2011 11:00

    Meri on tosiaan niin lämmin, että nytkin ollaan Helsingissä 5 asteen lukemissa, vaikka uudenmaan sisäosissa ollaan monin paikoin jopa pakkasasteilla. Eilen oli muuten Vantaalla vuodenaikaan nähden harvinainen ukonilma.

  32. Sami
    05/12/2011 11:09

    No niin…kuumia päiviä(vuorokauden keskilämpötila +20,0 tai korkeampi) oli jyväskylässä 1951-vuodesta lähtien 426kpl, kylmiä -20,0 tai alempi oli siis 500kpl. +19,7 tai lämpimämpiä oli 497kpl eli suunnilleen saman verran kuin -20,0 tai kylmempiä. Vuosikymmenittäin kuumia päiviä oli 51-60 59kpl, 61-70 47kpl, 71-80 82kpl, 81-90 58kpl, 91-00 67kpl, 01-10 96kpl, 2011 17kpl. Kuumien päivien keskiarvot oli vuosikymmenittäin 51-60 21,17 astetta, 61-70 20,99, 71-80 21,42, 81-90 21,23, 91-00 21,25, 01-10 21,61. Kylmien päivien vastaavat keskiarvot taas olivat 51-60 -24,66, 61-70 -23,59, 71-80 -23,71, 81-90 -24,49, 91-00 -23,85 01-10 -23,92

    Tuosta käy selkeästi ilmi että kuumien päivien keskiarvo on sidoksissa kuinka paljon niitä on vuosikymmenessä esiintynyt. Hiukan yllätyin että 1961-70 oli kylmimmät päivät keskimääräisesti lauhimpia ja 51-60 taas kylmimpiä. 81-90 lukua nostaa pari huippukylmää jaksoa, joiden aikana liki puolet(15/32) -30 tai kylmemmistä päivistä esiintyi, muut -30 alitukset tapahtuivat 51-60 8kpl, 61-70 4kpl, 71-80 2kpl, 91-00 0kpl, 01-10 3kpl.

    Äärimmäisen kylmiä tai lämpimiä päiviä siis on yhteensä ollut 926kpl, joka on 1/1951-11/2011 ajalla 4,15% kaikista päivistä. Äärimmäiset lämpötilat taas jakautuvat vuosikymmenittäin tasaisesti 4 eri vuosikymmenelle, mutta kaksi jää selvästi muista, yllättäen päivien äärilämpötiloja oli vähiten 1991-2000. 51-60 121kpl, 61-70 163kpl, 71-80 167kpl, 81-90 160, 91-00 118kpl, 01-10 166. Tänä vuonna niitä on kertynyt 31kpl, eli tuplasti keskimääräistä enemmän.

    • Sami
      06/12/2011 04:49

      Vielä kuumien päivien osuminen…30.5.-14.8. ajalle kuuma päivä on osunut jokaiselle päivälle vähintään kerran 60 vuoden aikana. Useimmin 11.7.(14kpl), 10.7.(12kpl), 13.7.(11kpl), 4.7.(10kpl). Kesäkuussa yleisin on 25.6.(8kpl) ja Elokuussa 2.8.(8kpl). Elokuussa myös 9.8. erottuu selvästi muista(7kpl). Harvimmin kuuma päivä on osunut 5.6. ja hiukan yllättäen 17.6.(vain yhden kerran), Heinäkuussa kaikkina muina päivinä on kuuma päivä ollut väh.6 kertaa mutta 23.7.(3kpl) ja 24.7. vain 2kpl. Vuosi sitten kuumat päivät kiersivät myös nämä päivät. Aikaisin kuuma päivä 14.5. ja myöhäisin 22.8. Kuukausittain Touko 9kpl, Kesä 120kpl, Heinä 239kpl ja Elo 58kpl. Talvella kylmät päivät ovat osuneet useiten ajalle 4.-13.2. ja kesällä kuumat päivät 9.-18.7. Talvella kesto kylmimpään jaksoon talvipvseisauksesta on 45-55 päivää, kesällä kesäpvseisauksesta 19-29 päivää. Kumpienkin seisauksien lähellä 20.-24.6./12. on yhtä paljon kuumia ja kylmiä päiviä(21kpl).

  33. Teemu
    06/12/2011 09:29

    Höh, taas näyttäisi siltä, että Keski-Eurooppaan alkaisi kehittymään korkeapainetta. Tämä tietää taas huonoa..

  34. Matti
    06/12/2011 10:52

    Johan on valoisaa kun heräsikin yllättäen 5cm lunta maassa. Näyttäisi siltä, ettei nuo ainakaan Kaakkois-Suomesta sula tällä viikolla mihinkään, päinvastoin tulee lisää.

  35. SääJaMää
    06/12/2011 23:06

    Hyvää Itsenäisyyspäivää lumiselta Pohjois-Pohjanmaalta! Lisää lunta lienee luvassa tulevalla viikolla! =)

  36. Jussi
    09/12/2011 07:26

    Jahas, tää ”sään muuttuminen talvisempaan suuntaan” jää kyllä tosi tyngäksi. Maanantaista lähtien puskee taas vanhaa tuttua lounaistuulta täysillä, sateineen, aika isoon osaan maata. Ei ole monta päivää siitä, kun luvattiin pohjoistuulta ja kunnon pakkasia.

    Toisaalta kuu on alkanut ja jatkumassa täsmälleen ennusteiden mukaan eli hyvin lauhana. Ei ollut oikeastaan alun perinkään merkkejä muunlaisesta. Vieläkö on tulossa kolmas hyvin kylmä talvi? 🙂

    • Sami
      10/12/2011 10:46

      Ehkä sen ”hyvin” voi jo jättää pois, mutta vielä on täysin mahdollista keskimääräistä kylmempi talvi. Aika lapsellista alkaa virnuilemaan joulukuun kymmenennen päivän paikkeilla että ”vieläkö tulee kolmas hyvin kylmä talvi”. Jyväskylässä oli 2010 kesäkuun 1.-18.päivä keskiarvo +11,7. Mutta kuinkas kävikään, kesästä tuli kuitenkin 4.lämpimin. Talvella poikkeamat ovat selvästi suuremmat. Jyväskylän suurimmat poikkeamat keskiarvosta on tammikuussa +5,9 ja -13,1 ja helmikuussa +8,5 ja -9,8. Heinäkuussa +5,1 ja -2,6 ja elokuussa +3,3 ja -3,2.

      Mikään ei siis estä että meille tulee myös samantapainen tammikuu kuin oli heinäkuu 2010, se voi olla jopa tuleva tammikuu.

  37. Tuomo T.
    09/12/2011 12:48

    CFS on alkanut ennustaa jo tammikuuta:

    Tuosta kuvasta saisi sellaisen kuvan, että koko muussa Euroopassa, jopa Etelä-Ruotsi ja Etelä-Norja mukaan luettuna, olisi mahdollisuus kylmään tammikuuhun, mutta Suomessa se olisi 4-5 astetta lämpimämpi!

    Kyllä nuo pitkät ennusteet ovat taas NIIN masentavaa katsottavaa! Loppuviikolla sataa lunta paikoin aika paljonkin, mutta ensi viikko sulattaa sen varmaan ainakin puolesta Suomesta. Lapissa saattaa lumet pysyä.

    Niin kuin muistetaan, menossa on jo kymmenes lämmin kuukausi ja kuusi edellistä ovat olleet vähintään 2-4 astetta keskimääräistä lämpimämpiä. Milloinhan tähän oikein tulee taukoa???

    • Antti
      09/12/2011 19:57

      Eiköhän tämä lämpöputki ensi kesään mennessä lopu. 🙂 Veikkaan että ensi kesänä ei mene 30 rikki kertaakaan.

  38. Henri
    09/12/2011 13:54

    Joo, kyllä se lauha säätyyppi taas uusiutuu, vaikka matalapaineiden reitti on muuttunut enemmän kohti Keski-Eurooppaa. Eli kyllä tuossa pientä muutosta tapahtui, mutta ei riittävän isoa näin Suomen kannalta (Venäjälle vahvistuva korkeapaine sotkee asian). Tammikuussa tämä vastaava säätyyppi olisi todennäköisesti jo talvinen ja hyvin luminen (jos pohjalla normaali joulukuu), sillä ilmamassa ei ole kovinkaan paljoa keskimääräistä korkeampi. Nyt asiat sotkee hyvin lämmin Itämeri.

    Katselin tuossa keskiarvokarttoja pohjoiselta pallonpuoliskolta tämän ja viime vuoden marraskuusta, niin oli kyllä aivan valtava ero! Viime tammikuuksi säätyyppi sitten muuttui rajusti, joten ehkä se tapahtuu nytkin (kai sen pakko on joskus muuttua :))…

    Ja by the way Jussi, vuonna 1986 oli vielä joulukuussakin hyvin lauhoja jaksoja ja Itämeri lähes yhtä lämmin kuin nyt, mutta kas kummaa talvesta 1987 tulikin erittäin kylmä! Eli vielä kuuluteta talvea lauhaksi!

  39. Henri
    09/12/2011 13:55

    Niin, ja nautitaan nyt ainakin sisämaassa kunnon lumimyräkästä!

  40. Jukka
    11/12/2011 14:04

    Veikkaan mustaa joulua Oulu-Joensuu linjan eteläpuolelle.

  41. henkka.
    • Jepjep
      12/12/2011 12:56

      No huh huh 😀 -5 kyllä on tosi hyinen.. Ei taida olla toimittajilla kovin pitkä muisti, enkä usko, että kovin monen Lapissa asuvan mielestä -20 on vielä kovin hyinen 😀 Toi on kyllä melkeen vuoden pohjanoteeraus uutisotsikoissa.

  42. Tuomo T.
    12/12/2011 13:02

    Olen harkitsemassa aikoinaan tekemättä jäänyttä gradua iltapäivälehtien sääuutisoinnista. (jos joku aikoo varastaa aiheen, niin ilmoittakoon 😉 ). Tämä on ollut todella hullu vuosi paitsi sääilmiöissä, myös otsikoissa. Vuoden sanontoja ovat eurokriisin ja karppauksen lisäksi ”yllättävä muutos säässä” tai ”tänne iskee myrsky/lumisade/pakkanen/helle/kaatosade”. ”Yllättävä muutos säässä” tarkoittaa iltiksille käytännössä sitä, että ennuste on erilainen kuin eilen, mikä on aika yleistä!

    Tänään oli taas tosi varmaa tietoa sään kylmenemisestä. Iltapäivälehdet olivat käyneet aikanaan hylkäämän Accuweatherin luona ja katsoneet, että 14 vuorokauden ennusteen loppupäässä on merkkejä kylmenemisestä. Siis ”Jouluna sää kylmenee rajusti”.

    WSI oli myös taannoin samaa mieltä. ECMWF taas ennustaa kausiennusteessaan tosi lauhaa säätä vuoden loppuun saakka. Onko muita arvioita?

  43. Tuomo T.
    12/12/2011 13:10

    ECMWF ennustaa tammi-maaliskuulle Skandinaviaan 1-2 astetta keskimääräistä lämpimämpää. Se ei yllättäisi. Vaikka tammikuu ja helmikuu olisivat pari astetta keskimääräistä lämpimämpiä, olisi jo vähän talven tuntua etelässäkin. Lapissa pitäisi lumien pysyä. Sodankylässä -7,5 asteellakin pääsisi tammikuussa jo viiden lämpimimmän joukkoon (keskimäärin -14,1 C).

    Lumipeitteen saaminen rannikolle vaatisi sen, että meri jäähtyisi, tai ”jopa” jäätyisi. Nythän Itämeri on niin lämmin, että sateet tulevat melkein väkisin vetenä täällä etelässä.

    • Tuomo T.
      12/12/2011 13:18

      Tässä tooodella epävirallinen talviennusteeni (keskilämpötilan poikkeama, koko Suomi):

      * joulukuu +4-5 C (versus 1971-2000 keskiarvo)
      * tammikuu +0-3 astetta
      * helmikuu +3-5 astetta
      * maaliskuu -1-2 astetta

  44. Henri
    12/12/2011 14:01

    Meikäläinen ei nyt enää lähde sen enempää talven säätä veikkailemaan, paitsi tulevaa paria viikkoa 🙂 Mielenkiinto kiinnittyy ensi viikonloppuun, jolloin lounaasta näyttäisi tulevan aika ärhäkkä matalapaine (Länsi-Eurooppaan kenties myrskytuhoja ja etenkin Alpeille hyvin runsaita (lumi)sateita). Reitti on siinä sen verran eteläinen, että tuuli pysynee Suomessa pääosin idän ja etelän väliltä, mikä taas tarkoittaa nykyisillä ilmamassoilla sateita kaikissa olomuodoissa (jos Baltiasta löytyisi edes vähän kylmempää ilmaa, niin kaikki tulisi lumena…). Etelärannikko on pääosin vetinen, mutta sisämaassa ja Keski-Suomessa märkää lunta voi tulla melko runsaastikin. Ja sitten ensi viikkoon… GFS voimistaa länsivirtausta taas oikein kunnolla (parvessa tosin hajontaa) -> myrskymatalapaineita ja todennäköinen musta joulu etelään. ECMWF taas jättää viikonlopun matalapaineen pyörimään Suomen ylle -> vähitellen kylmenee ja lunta myös etelään -> valkoinen joulu käytännössä koko maahan.

  45. Sami
    12/12/2011 19:15

    Tässä on jonkinasteiset mahdollisuudet että jyväskylän terminen talvi alkaisi myöhemmin kuin kertaakaan 1951-vuodesta lähtien. Tällä hetkellä alkupäivä olisi 5.12. ja myöhäisin tähän mennessä 17.12. Pakkassumma on tämän päivän jälkeen noin -9, joten mahdollisuuksien rajoissa se on mutta se vaatisi pari-kolme +2..+3 päivää. Tämän hetken ennusteen mukaan 21.päivään asti olisi jyväskylän joulukuun alin päiväkeskiarvo -3 ja ylin +2,4, eroa siis vain 5,4 astetta. Vain kerran on 1.-21.12 ajalla ollut kaikki päivät näin lähellä toisiaan, vuonna 1974 alin oli -2,5 ja ylin +1,8=4,3 silloin näissä raameissa oltiin peräti 27.päivään asti. Muuten on aina ollut isompi hajonta, yleensä muutaman kylmähkön päivän johdosta.

  46. Jussi
    13/12/2011 12:04

    Kaipaisin tässä jo Paulilta pientä päivitystä, jossa voisi käydä läpi a) joulua, b) kuinka lämmin tämä vuosi oikein on ollutkaan ja c) miltä lopputalvi näyttää.

    Erityisesti kiinnostaisi, mitkä seikat ovat olleet syynä siihen, että nyt mennään jo 7. kuukautta peräkkäin, kun sää on yli kaksi astetta päälle keskiarvojen. Toukokuu oli edellinen kuu, joka oli edes lähellä keskiarvoja.

    CFS-ennuste on ainoa, jota päivitetään (julkisesti) koko ajan eikä siinäkään näy käytännössä mitään merkkejä, että leuto talvisää loppuisi. Viimeisin E3-ennuste povaa Suomeen 1-2 astetta lämpimämpää tammi-helmikuuta. E1 ja E2 ovat pienin poikkeamin suurin piirtein samoilla linjoilla.

    Myös NAO-indeksi pysyisi aika tukevasti plussalla seuraavat pari viikkoa, tosin laskisi nykyisestä noin +2:sta noin +1:een.

    • Jussi
      13/12/2011 12:22

      Tässä muuten WMO:n tiedote tästä vuodesta:

      http://www.wmo.int/pages/mediacentre/press_releases/gcs_2011_en.html

      Poimintoja:

      – ”At present, 2011’s nominal value ranks as the equal 10th highest on record, and the 13 warmest years have all occurred in the 15 years between 1997 and 2011.”

      – ”Surface air temperatures were above the long-term average3 in 2011 over most land areas of the world. The largest departures from average were over Russia, especially in northern Russia where January-October temperatures were about 4°C above average in places.”

      …ja jälkimmäinenhän on todellakin vaikuttanut tänne meille Suomeen!

  47. Teemu
    13/12/2011 13:19

    GFS ja ECMWF rakentamassa mielenkiintoista mallia joulun tienoille. GFS jopa oikein ”kylmääkin”.

  48. Nimetön
    13/12/2011 13:40

    Tuomo T. :Olen harkitsemassa aikoinaan tekemättä jäänyttä gradua iltapäivälehtien sääuutisoinnista. (jos joku aikoo varastaa aiheen, niin ilmoittakoon ). Tämä on ollut todella hullu vuosi paitsi sääilmiöissä, myös otsikoissa. Vuoden sanontoja ovat eurokriisin ja karppauksen lisäksi “yllättävä muutos säässä” tai “tänne iskee myrsky/lumisade/pakkanen/helle/kaatosade”. “Yllättävä muutos säässä” tarkoittaa iltiksille käytännössä sitä, että ennuste on erilainen kuin eilen, mikä on aika yleistä!
    Tänään oli taas tosi varmaa tietoa sään kylmenemisestä. Iltapäivälehdet olivat käyneet aikanaan hylkäämän Accuweatherin luona ja katsoneet, että 14 vuorokauden ennusteen loppupäässä on merkkejä kylmenemisestä. Siis “Jouluna sää kylmenee rajusti”.
    WSI oli myös taannoin samaa mieltä. ECMWF taas ennustaa kausiennusteessaan tosi lauhaa säätä vuoden loppuun saakka. Onko muita arvioita?

    Ks. Tuomas tämän hetkinen GFS ajo, niin sen perusteella on kylmenemässä..:)

    • Janne S
      13/12/2011 20:57

      Taitaa vielä GFS olla vaihtelevaisella tuulella joulun suhteen. Uusin ennuste on taas erilainen ja parvi hujan hajan.

  49. Juha.F
    13/12/2011 14:28

    P.Pouta lupaili kylmenevää.. onhan siihen luotettava? 🙂

  50. Nimetön
    13/12/2011 15:40

    Kohta siis näemme otsikoissa- koko maahan valkea joulu, vaikkei yhtään lunta olisikaan maassa.

    Ja sitten jouluna ihmetellään, että missä ne luvatut lumet on.

  51. Krisse
    14/12/2011 09:52

    Tätä on kysytty ennenkin, mutta kuka tuntee CFS-ennusteiden päivityslogiikkaa:

    E3-ennuste näyttää ennakoivan ”punaista tammikuuta” eli leutoa, mutta eri sivulla oleva CFS monthly T2M kertoo eri kieltä.

    Tuokin on toki vaihdellut.

    • Henri
      14/12/2011 10:32

      Itse ymmärrän asian niin, että tuossa E3-ennusteessa käytetään jonkinlaisina ”lähtöarvoina” 3.-12. joulukuuta tehtyjä ennusteita (kuvan oikeassa yläreunassa mainittu ”Initial conditions”), kun taas E2:ssa samat ”lähtöarvot” ovat 23. marraskuuta – 2. joulukuuta ja E1:ssä 13.-22. marraskuuta tehdyt ennusteet. Tuossa monthly ennusteessa on käytetty ”lähtöarvona” ainoastaan joulukuun 11. päivää. Käytännössä ymmärrän asian niin, että noissa E-ennusteissa on useampien päivien aikana tehtyjen ennusteiden keskiarvot (kenties tuoreimpia painotettu eniten), kun taas tuossa monthly-ennusteessa on ainoastaan tuorein ennuste yksinään. Toisin sanoen uusin kuukausiennuste on kääntänyt nyt kelkkansa ja ennustaa kylmää tammikuuta, ja mikäli tämä ennustelinja pysyy nyt useamman päivän, myös tuo E3 vähitellen muuttaa ”merkkiään” ja sen jälkeen E2 ja ehkä myös E1 (jos ehtii).

  52. Janne S
    14/12/2011 15:03

    Asiaan liittyen mainittakoon, että olen perhosharrastaja ottanut tavaksi katsella otsalampulla myöhäissyksyllä perhosia puunrungoilta. Tässä mielessä kausi jatkuu vieläkin, jos tietää mitä etsii ja mistä. Pari iltaa sitten Espoossa löytyi kaksi lajia ihan ohimennen (Conistra vaccinii ja Chlorolysta siterata), tavallisen yökkösen ja mittarin kokoisia eikä siis mitään esoteerisempia pikkuelukoita. Ja eilen raportoitiin turusta kolme: Conistra vaccinii, hallamittarinaaras (O. brumata) ja pisteenä i:n päälle pihavalolta Phigaria pilosaria -kevätmittaria 2 yks., joka yleensä kuoriutuu ja aloittaa meillä lentonsa vasta huhtikuussa. Näiden mielestä talvi on jo siis mennyt. Pilosariaa ei tosin Suomessa ole ollutkaan laajemmalti kuin vasta 1990-luvulta lähtien. Muutenkin viime vuosina tänne on levinnyt kymmeniä uusia lajeja etelästä. Uudet lajit eivät tietenkään ole mikään ihme jos lämpösummat alkavat parhaimmillaan olla Etelä-Britannian tasoa, kuten Hki-Kumpulassa viime kesänä.

  53. Matti
    14/12/2011 17:04

    Taitaa olla musta joulu etelässä hyvin todennäköinen.

    • Matti
      14/12/2011 17:05

      Pekka Pouta tosin väitti ihan muuta. En tiedä mistä arpajaisista ukko repi tietonsa. Suursäätila näyttää pysyvän tälläisenä mitä pari viime päivää on nähty. Matalapaineita toinen toisensa perään ja lämmintä ilmaa annoksittain.

    • Krisse
      14/12/2011 17:14

      Viimeisin Forecan ennuste tarjoaisi pieniä lumikuuroja etelään ensi viikolle, joten on siinä mahdollisuuksia, että ainakin etelän sisämaassa olisi kevyesti lunta.

      Helsingissähän lunta on vain keskimäärin joka kolmas joulu. Tässä on alla kaksi lumijoulua, joten ei olisi ihme, että nyt jäätäisiin ilman. Vuoden sisällä on ollut NIIN täydelliset ääripäät että ei paremmasta väliä. Ei uskoisi, että etelässä oli tasan vuosi sitten paukkuvat pakkaset ja yli 40 cm lunta!

      Olennainen kysymys on, missä vaiheessa tämä matalapainetoiminta rauhoittuu ja muuttuu korkeapaineeksi. Ei tapahdu viikkoihin. Tässä on ainakin mulla positiivinen ajattelu koetuksella, kun vettä tulee ja tuulee viikosta toiseen kuin Lontoossa.

  54. Matti
    14/12/2011 17:09

    Turun ja Helsingin suunnilla ukkostaa?

    • Henkku
      14/12/2011 22:04

      Kyllä, Helsingin Munkkivuoressa havaittu pari räpsyä ja kuminat ennen viittä. Meni lännen/pohjoisen puolelta ohitse.

  55. Sami
    15/12/2011 11:39

    Nyt sentään siperian kylmä ilmamassa on lähtenyt liikkeelle kohti länttä. Mielenkiintoista nähdä miten nyt käy, oikein kunnon matalapaine vähän eteläisempää reittiä voisi hyvinkin imaista kylmän ilmamassan suomeen.

  56. Tuomo T.
    15/12/2011 13:37

    Nyt alan kyllä taipua siihen, että joulu on varmasti musta etelässä, ainakin rannikoilla. Sisämaassa voi hyvällä tuurilla olla maassa jotain pientä lumitomua. Kyllä pohjoiseenkin on tulossa tosi lauhaa, mutta kai sen verran pysyisi pakkasella tai ainakin nollakelinä, että pysyisi vähän valkoista maassa.

    Jos ne WSI:n ”lupaamat” pakkaset joulun jälkeen meinaavat toteutua, niin kiirettä saa pitää :).

    • Janne S
      15/12/2011 21:54

      Kaikki tuoreet CFS-ennusteet mitä minä löydän (v1, v2) ovat pistämässä koko talvea lihoiksi. Samoin EC:n ennuste 8. joulukuuta, hieman vanhentunut jo, sanoo lämpimien jatkuvan. Saa nähdä miten käy.

      • Tuomo T.
        16/12/2011 09:00

        ECMWF:n kausiennustehan ennustaa 1-2 astetta lämpimämpää tammi-maaliskuuta Skandinaviaan. Sitä voisi pitää jo kohtuullisena. Esimerkiksi 2009 – tämän vuoden kaltaisen erittäin lämpimän vuoden jälkeen – alkoi pari astetta tavallista leudommilla tammi- ja helmikuilla. Ei silloin päässyt kinoksilla kehumaan, mutta muistaakseni oli jonkin verran valkoista maassa etelässäkin.

        Oletetaanpa, että tammi-helmikuussa saataisiin vihdoin kylmempää ilmamassaa Suomeen. Jotta merialueet pääsisivät jäätymään, sen pitäisi olla tosi kylmää ja pakkasten kestää pitkään. Joka tapauksessa on todennäköistä, että vain pieni osa merialueistamme ehtisi jäähtyä. Se tarkoittaisi, että valtaosaan rannikosta tuulet kävisivät paljaalta mereltä. Se taas tarkoittaisi lauhaa rannikolle, varmasti paljon plussakeliä, mikä pitäisi keskilämpötilat ylhäällä.

        Jos sen sijaan tämän kuun kaltainen suursäätila jatkuu, vesisateet eivät taukoa ensi kuussakaan. Aika hyviä esimerkkejä takavuosilta ovat 2004-05 ja etenkin 2007-08, jolloin talvi ei ikinä alkanutkaan. No, 2005 kylmin talvikuukausi oli maaliskuu. Niinkin voi käydä.

      • Tuomo T.
        16/12/2011 09:04

        Melkein uskallan sanoa jo nyt, että ensi vuosi on pakolla maltillisempi vuosi kuin tämä. Tuskin tulee kuumaa kesää, eikä ehkä tule ennätystä joka rintamalla joka viikko niin kuin tänä vuonna.

        Kun katsoo edellisten ennätysvuosien jälkeisiä vuosia 2001 ja 2009, niin ne olivat jopa lähestulkoon ”normaaleja”, jos niin voi mistään vuodesta sanoa.

      • Janne S
        16/12/2011 09:14

        Tai oikeastaan korrektimpaa olisi sanoa etten löydä negatiivisia lämpötila-anomalioita mistään CFS-ennusteesta Etelä-Suomeen. Ja ainoastaan tammikuu ennustuu niiden mukaan kuukausitasolla luotettavasti. Kolmen kuukauden ennusteissa taas tammi-maaliskuu -jakso ennustuu jollain tavalla. Innostuin vähän liikaa tuossa yllä. 🙂 Mutta siis missään niistä ei tällä hetkellä ”ennusteta kylmää”.

        Joo tuo meri on varmasti tärkeä elementti tässä paikallisesti, eikä se ehkä näy CFS-ennusteissa kovin hyvin (?). Ensi kesästä en sanoisi mitään, mistä sitä voisi tietää. Ei kuutosen heittäminen nopalla vaikuta seuraavan heiton todennäköisyyksiin.

  57. Henri
    15/12/2011 21:52

    On kyllä todella mielenkiintoinen tuo viikonlopun matalapaine, vaikka se ei vielä joulun valkoisuutta yksin päätäkään. Tuollaiset kaakosta pyrkivät lämpimät ilmamassat eivät Suomeen kovin hyvin enää tässä vaiheessa vuotta yllä (lähinnä tuovat ylempiin ilmakerroksiin lämpöä ja kosteutta, jotka voimistavat sateita), joten sateiden olomuoto taitaa olla suurelta osin lunta. Tosin sunnuntain vastaisena yönä olomuoto näyttäisi tilapäisesti käyvän vetisempänä ja toki aivan etelärannikolla vettä voi sataa muutenkin, vaikka tuuli ei näytä suoraan mereltä käyvänkään. Ensi viikkohan alkaa sitten vähän kylmempänä, eli ainakin sisämaassa maahan jäänyt lumi säilyy. Ja eipä se joulun aikakaan niin tuhottoman lauhalta vaikuta, eli eiköhän tässä suureen osaan maata ihan valkoinen joulu saada! (lähinnä etelä- ja lounaisrannikolla musta joulu valkoista todennäköisempi)

  58. Nimetön
    16/12/2011 08:21

    Julkiset pääennusteet ainakin tällä hetkellä näyttävät kovin vetisiltä ”sisämaassakin” (muutama kymmenen kilometriä rannikosta). Enpä ole kovin montaa kertaa nähnyt tähän vuoden aikaan sadetta, joka tulee vetenä kaakkois-itätuulella – edes rannikolla.

  59. Krisse
    16/12/2011 15:38

    Tuorein ECMWF-ennuste (16.12.) on sitä mieltä, että keskimääräistä lauhempaa seuraavat neljä viikkoa. Todennäköisyys ensi viikolle 90 prosenttia, sitä seuraaville 60 prosenttia, mikä on ihan reilusti vähemmän kuin edellisillä viikoilla, kun todennäköisyys on ollut 70-90 prosenttia. Siis jos tämän jotenkin positiiviseksi kääntää, niin kun ollaan lähempänä 50-50-tilannetta, niin kylmemmänkään sään tuleminen ei olisi mahdotonta. 🙂

    Ja ECMWF:hän ei ota kantaa siihen, minkä verran keskiarvot ylitetään vaan kuinka suurella todennäköisyydellä niin tapahtuu.

  60. Petri
    18/12/2011 09:52

    Koko ajan näyttää vain todennäköisemmältä, että jouluna sataa vettä suunnilleen Kemi-Lieksa-linjan eteläpuolella.

    Itse asiassa ei ole näkyvissä mitään syytä, miksei tällainen matalapainetoiminta voisi jatkua koko talvea. Pitäisin itse todennäköisimpänä talven 2007-2008 kaltaisen tilanteen toistumista, perustan tämän näkemyksen atlanttisen korkeapaineen vahvistumiseen ja NAO-indeksin epätieteelliseen trendianalyysiin 😉 Ne Etelä-Suomen asukkaat, jotka haluavat hiihtää tänä talvena – valmistautukaa varaamaan aikaa hiihtoputkista.

    Tässä siis lopputalven ennusteeni – poikkeamat keskiarvoista Oulun eteläpuolella:

    – joulukuu + 5
    – tammikuu + 7
    – helmikuu + 4
    – maaliskuu +1

    Kylmää saadaan sitten ensi kesänä.

    • Tuomo T.
      18/12/2011 11:43

      Tää oli jopa skeptisempi arvio kuin mihin mä yleensä pystyn! 🙂 Pidän selvänä, että lopputalvikin on lauha mutta ei sentään noin lauha. 2007-08 talvi oli todennäköisyydeltäänkin niin poikkeuksellinen, verrattavissa pariin edelliseen heinäkuuhun ja +37,2 asteen helteeseen, että niin lämpimään talveen en usko.

      Ja mikä olisi todennäköisyys, että vuoden sisällä olisi a) kuumin kesä 200 vuoteen, b) yksi vuosisadan lämpimimmistä syksyistä ja c) brittiläinen talvi?

      • Petri
        18/12/2011 14:11

        En tiedä todennäköisyyksistä, mutta tuohon +7 tammikuuhun ei tarvita mitään muuta kuin tämän nykyisen matalapainekuvion jatkuminen. Meri on niin lämmin, etteivät edes viikon pakkaset jäädytä sitä. Helmikuussa taas – vaikka indeksit kääntyisivät päälaelleen, meren jäätyminen kestää aikansa.

        Tämä epätieteellinen analyysi pohjautuu seuraavaan intuitiiviseen malliin, jonka heitän nyt tähän ruodittavaksi:
        1) Pakkasta syntyy ainoastaan kylmän alustan päällä – merialueilla ainoastaan silloin, kun meri on jäässä
        2) Atlantin ja Tyynenmeren lämmön on virrattava jonnekin joka talvi – lämmönsiirto tapahtuu sinne, missä on tehokkain lämmönvaihto eli polaaririntama tekee jyrkimmän mutkan
        3) Kun merestä tuleva lämpövuo kasvaa koko ajan suuremmaksi ilmaston lämpenemisen myötä, lämpöä pitää johtaa entistä enemmän pohjoiseen. Polaarimatalapaineet voimistuvat, lämmintä ilmaa virtaa sieltä kohdasta, mistä vain pääsee, entistä pohjoisemmaksi ja samalla kylmä ilma virtaa mantereiden kautta etelään (P-Amerikassa ja Aasiassa hyvinkin etelään). Tämä aiheuttaa sen, että kerran tiettyyn ”asentoon” jämähtävä säätyyppi jää usein päälle koko vuodenajaksi, koska lisääntyvä lämpövuo tavallaan lukitsee virtauksen tiettyyn asentoon. Viime talvena Atlantin lämpö virtasi Grönlantiin lähes koko talven ja siellä anomaliat olivatkin kai jotain +7 luokkaa. Tänä talvena on näköjään Pohjois-Euroopan vuoro.

      • Sami
        18/12/2011 21:00

        Petrille sen verran että mahdollista veikkauksesi toki on mutta otetaan huomioon ettei tämä suinkaan ollut ensimmäinen kerta kun tämä tilanne on. Esim. Jyväskylässä suurin tammikuun poikkeama lämpimämpään suuntaan on vuoden 1989 (+5,9) jota vielä edelsi 3 astetta keskimääräistä kylmempi joulukuu. Lämpimän joulukuun jälkeen poikkeamat lämpimämpään suuntaan ovat olleet maksimissaan 4-5 astetta. Ja toinen ennustettasi vastaan oleva elementti on ettei superlämmin sää voi loputtomasti jatkua, kyllä maapallo ne aikanaan tasoittaa. Sitä en totaalisesti toivo että kesällä se tasoittuisi, ja tihkusateessa +8..+12 asteessa ulkoilisin+mahdollisesti hyytävässä pohjoistuulessa. En itsekään usko lämpimään kesään, veikkaan aika tavaomaista joka tarkoittaa jyväskylän osalta 14,5-15,0 asteen keskiarvoa.
        Toisaalta…ei ole sellaista tosikylmää kesäkuuta eikä heinäkuutakaan ollut pitkään aikaan, 1982 ja 1993 muistan kun kesäkuussa koivunlehdetkin kellastuivat jo kun keskilämpötila oli pitkään +2…+6 asteen välillä. edellinen yli asteen keskimääräistä kylmempi heinäkuu taas on niinkin kaukaa kuin 1996, jolloin se oli 2,2 astetta k-arvoa kylmempi, 1997-2011 heinäkuut ovat olleet j:kylässä 15,0-21,1 välillä, kylmin 2008.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: