Etusivu > Mennyt sää, Sää maailmalla > Erittäin lämmin kesä

Erittäin lämmin kesä

Kesä 2011 on lopuillaan. Vaikka terminen syksy ei tiettävästi ole vielä alkanut missään päin Suomea, on kalenterikuukausien perusteella kesä jo paketissa.

Harvinaisen lämmin kesä

Vuodesta 1900 alkaen kulunut kesä oli neljänneksi lämpimin eli ei aivan poikkeuksellinen. Koko Suomen keskilämpötila oli kaksi astetta 1971-2000 keskiarvoa lämpimämpi. Kesällä poikkeamat ovat selvästi pienempiä kuin talvisin, joten kaksikin astetta on suuri ero.

Kulunut kesä oli 0,8 astetta vuoden 2010 kesää lämpimämpi. Monen mielestä 2010 kesä tuntui läkähdyttävältä, mutta ero johtuu monestakin tekijästä. Kesällä 2010 Keski- ja Pohjois-Lappi eivät olleet erityisen lämpimiä vaan melko epävakaisen sään armoilla. Lisäksi viime vuonna kesäkuu oli viileä kuten myös elokuun loppu. Tänä vuonna lämmintä säätä riitti melko tasaisesti aina kesäkuun alusta alkaen ja tällä kertaa myös pohjoiseen.

Kesän keskilämpötilaennätyksiä

Muutamilla paikkakunnilla koettiin mittaushistorian lämpimimmät kesät. Näistä ehkä merkittävin oli Helsingin Kaisaniemen ennätys. Nyt Helsingin kesäennätys kirjataan lukemin +18,3 astetta. Toki on muistettava, että etenkään 1800-luvun havainnot eivät ole täysin verrattavissa nykyhavaintoihin. Kaupungistumisen vaikutusta voidaan arvioida ja yhden menetelmän perusteella 1800-luvulla saattoi esiintyä sellainen kesä, että jos se olisi koettu nyt, olisi lämpötilalukema ollut vielä korkeampi.

Pidemmistä aikasarjoista myös Vaalan ja Vihdin asemilla meni kesän keskilämpötilaennätykset rikki. Asemien mittaushistoria ulottuu noin 70 vuoden päähän.

Mitä kesällä tapahtuikaan?

Tässä on lyhyt lista joistakin säätapahtumista, mitkä sävyttivät tätä kulunutta kesää.

  • Kesäkuun alussa poikkeuksellinen hellejakso (viikon ajan +30 asteen helteitä, myös Lapissa hyvin lämmintä)
  • Lapissa 4.6. erittäin voimakkaita puuskia (30+ m/s)
  • Juhannusta edeltänyt myrsky
  • Rankkasateet (mm. Turku, Helsinki)
  • Elokuun viimeisen viikonlopun helteet (elokuun ylin lämpötila, erikoista kyllä, mitattiin vasta aivan kuun lopulla)

Kesän sääknoppeja

  • Kesän ylin lämpötila: Ylitornion Meltosjärvellä +32,8 astetta (10. kesäkuuta). Viimeksi yhtä korkea kesäkuun lämpötila mitattiin vuonna 1974
  • Suurin vuorokausisade: Tornio 24. heinäkuuta 121 mm. Vastaa noin kaksinkertaista kuukauden sademäärää
  • Suurin kuukauden sademäärä: Vaala (heinäkuu) 228 mm. Tyypillisesti heinäkuussa 76 mm
  • Eniten hellepäiviä: Lahti 36 kpl. Tyypillisesti Lahdessa 17 kpl. Kouvolassa 2010 oli jopa 48 kpl
  • Hellepäiviä Suomessa: 46 kpl. Tyypillisesti 38 kpl. Vuonna 2010 yhteensä 57 kpl
  • Ylin vuorokauden keskilämpötila: Kouvola +26,4. Vuonna 2010 Kuopiossa +28,9 astetta
  • Eniten +30 asteen päiviä: Kouvola & Kruunupyy 7 kpl. Vuonna 2010 Puumalassa 15 kpl
  • Korkein yön alin: Kuopio +22,4. Vuonna 2010 Helsinki Kumpula +23,4 astetta

Hurrikaanikausi lähellä maksimia

Pikakatsaus Atlantille, jossa hurrikaanikauden maksimi lähestyy tilastojen mukaan (noin 10. syyskuuta). Katia on parhaillaan ykkösluokan hurrikaani ja se on matkalla kohti länsiluodetta.

Lähde: National Hurricane Center

Hurrikaaneja synnyttävät Itä-Afrikasta Atlantille saapuvat trooppiset aallot liikkuvat länteen. Yksi suurimmista kysymyksistä hurrikaanien reittien suhteen liittyy Yhdysvaltain mantereelta Pohjois-Atlantille liikkuviin keskileveysasteiden matalapaineisiin. Ne yleensä poraavat subtrooppiseen korkeapaineeseen ”aukkoja”, joista etelämpänä matkaavat hurrikaanit pääsevät nousemaan kohti pohjoista. Tällä kertaa yksi tällainen matalapaine ja sen kylmä rintama ovat jättäneet portin auki Katialle ja systeemi onkin matkaamassa nyt selvästi kohti luodetta. Tällä hetkellä ennusteen mukaan pohjoisempi matalapaine on kuitenkin matkaamassa sen verran nopeasti pois alueelta, että korkeapaine pääsee vahvistumaan tähän välimaastoon uudestaan, pakottaen Katian ensi viikon aikana palaamaan enemmän läntiselle reitilleen – kohti Yhdysvaltojen itärannikkoa.

Katian osalta se kaikkein suurin kysymys kuuluukin, saapuuko Yhdysvaltain mantereelta uusi voimakkaampi matalapaine ajoissa, jotta se voisi ”imaista” Katian mukaansa ennen tämän rantautumista USA:n rannikolle. Tällä hetkellä luotettavimmat globaalit mallit pitävät Katian loppuun saakka merellä, mutta sen reitti on muuttunut päivä päivältä lähemmäksi Yhdysvaltian rannikkoa. Tilannetta kannattaa siis seurata tiiviisti.

Trooppinen myrsky Lee on aivan hetki sitten voimistunut Meksikonlahdelle. Sen ennakoidaan pyörivän usean päivän ajan aivan Louisianan rannikon tuntumassa.
Suurin uhka tästä systeemistä ei näyttäisi olevan tuulet tai mereltä nouseva tulva vaan rankkasateiden aiheuttamat tulvat sisämaassa. Esimerkiksi Euroopan keskuksen malli näyttää paikoin Yhdysvaltain rannikolle kolmessa päivässä yli 300 mm sadetta. Kansallinen hurrikaanikeskus ennustaa paikoin jopa 500 millimetriä sunnuntaihin mennessä. Tämä vastaa tyypillistä suomalaista vuoden sademäärää.

Erittäin rankat sateet eivät ole mikään yllätys, sillä merivesi Meksikonlahdella on paikoin jopa +31 astetta – lähestulkoon ennätyslämmintä.

Tällä hetkellä ollaan siis menossa jo L-kirjaimessa eli nimettyjä trooppisia myrskyjä on ollut jo 12 kappaletta. Pitkän ajan keskiarvo on noin 11 eli nyt ollaan jo saatu keskivertokauden edestä trooppisia myrskyjä Atlantilla, vaikka kausi on vasta kohta puolivälissä.

Mainokset
  1. Sami
    02/09/2011 23:02

    Kiitos Pauli päivityksestä. En nyt pidä 2 asteen kesäpoikkeamaa sen ihmeellisempänä kuin viime talvien talvipoikkeamaa. Faktahan on että kummatkin vaativat mantereisen ilmavirtauksen. Kesän teki lämpimäksi erityisesti lämpimät yöt, viileitä öitä oli etelä ja keskiosissa hyvin vähän, alle 5 asteen ei kovin monena yönä menty. Kävin tuossa illalla kaupassa ja huomasin iltasanomien otsikon muttei lehtiä ollut enää…mitä ilmatieteenlaitos on tarkalleen ennustanut tulevista kesistä? Kesät lämpenevät edelleen…mitkä olivat perustelut? Faktahan on että jo nyt viimeisen 20-vuoden aikana on kesät(varsinkin heinä-elokuut olleet hyvin lämpimiä ja jossain menee raja myös näillä leveysasteilla. Perusteluksi kävisi oikeastaan vain että olisi todiste että mantereinen ilmasto valtaisi suomen ja merellisen ilmaston vaikutus heikkenisi. Se taas sotii sitä vastaan että se tarkoittaa kylmiä talvia ja kuten Pauli alussa mainitsi että talvipoikkeamat ovat suurempia kuin kesän niin lopputulos ei ainakaan olisi lämpenevä ilmasto. Jos ilmasto lämpenee ilmatieteenlaitoksen ja Paulinkin esittämän useiden asteiden verran tällä vuosisadalla, se vaatisi että idän/kaakonpuoleiset ilmavirtaukset vähenisi dramaattisesti jotta talvet olisi leutoja ja silloin taas kesät olisi viileämpiä, mutta ilmasto lämpenisi kun kesät olisi 1-2 astetta alle nykyisen mutta talvet 3-5 nykyistä lämpimämpiä.

    • Janne S
      05/09/2011 09:37

      Vaikka ilmavirtausten keskimääräinen suunta voikin muuttua, kesien lämpenemiseen ei tarvita muutosta ilmavirtausten suunnassa. Koska ilma tulee olemaan melkein kaikkialla keskimäärin lämpimämpää, on ihan sama mistä tuulee, aina lämpenee. Tietenkin pohjoisessa lämpenee enemmän.

  2. Tuomo
    03/09/2011 08:41

    Mun mielestä huomionarvoista oli myös kevään lämpö, kuten on niin monta kertaa puhuttu. Jos lasketaan mukaan huhti-toukokuun säät, niin tuskin kertaakaan on päästy samanlaisiin lukemiin, vai?

    Katsoin nopeasti läpi Ilta-Sanomien jutun, josta Sami puhui. Muistaakseni haastateltavana oli juuri Pauli. Idea oli, että lämpimien kesien todennäköisyys kasvaa koko ajan. Ei siis esitetty mitään uusia laskelmia siitä, miten paljon ja missä ajassa mutta todettiin tämä asia, joka nyt on ollut ilmastotutkimusta seuranneiden tiedossa jo pitkään.

    En muista nähneeni yhtään ennustetta, joissa kesät viilenisivät. Sen suhteen on monenlaista ennustetta, muuttuvatko kesät sateisemmiksi vai kuivemmiksi. Samoin talvista. Yleinen ennustehan on ollut se, että talvista tulee sateisia ja lauhoja kuten 2006-07 ja 2007-08, mutta myös joku tutkija on esittänyt, että pohjoisella pallonpuoliskolla ei lämpenisi talvet niin paljon, koska virtaukest Jäämereltä yleistyisivät. Perusteita tälle en muista.

  3. 03/09/2011 22:27

    Tällainen koko kesän koko maan keskiarvo on tietenkin vain tilastollinen tapa mitata asioita. Täällä Etelä-Suomessa ainakin 2010-kesä oli huomattavasti tukalampi, kuin 2011 kesä, mutta tuolla Pohjoisessahan se edelliskesä oli selvästi tämänvuotista kalseampi.

    • Tuomo T.
      04/09/2011 13:43

      Tosiaankin. Viime kesän ja tämän kesän välillä oli se suuri ero, että viime vuosi oli pohjoisessa kolea ja sateinen mutta tämä suvi oli koko maassa kuuma. Sademäärissä oli aika isoja eroja paikkakunnittain.

  4. Tuomo T.
    04/09/2011 13:56

    Varmistelin taas ilmatieteen laitoksen sivulta syyssään tilastoja.

    Kuluneen 20 vuoden aikana syyskuu on ollut keskimääräistä lämpimämpi 14 kertaa, niistä 7 kertaa ainakin kaksi astetta lämpimämpi. Keskimääräistä kylmempi syyskuu on ollut vain neljä kertaa.

    Koko syksy on ollut vuodesta 1990 lähtien 12 kertaa keskimääräistä lämpimämpi, keskimääräistä kylmempi 7 kertaa. Selvä muutos tapahtui 1990-luvulla: vielä 90-luvun alussa oli keskimääräistä vilpoisampia syksyjä usein, mutta 2000-luvulla niitä on ollut vain pari, viimeksi viime vuonna, silloinkin nipin napin.

    Näyttää siltä, että Pohjois-Suomessa syksyt ovat suhteessa lämpimämpiä kuin etelämpänä. Esimerkiksi Sodankylässä on reilun 10 vuoden aikana ollut kolme syksyä (1999, 2000, 2005), jolloin poikkema oli peräti 3-4 astetta ylöspäin.

    Mikään ei estä, etteikö syksy voisi olla kylmäkin mutta kuten tästä näkee, todennäköisyys lämpimälle on suurempi.

    Korrelaatiota kesän ja syksyn välillä ei ole. Vuonna 2002 kesä oli vileä hitusen tätä kesää lämpimämpi, mutta syksy oli hyvin kylmä. Samanlainen kesä oli 2006 mutta silloin syksyä jatkui tammikuulle saakka. Vime kesänä helteitä taas seurasi melko vaihteleva syksy.

  5. Sami
    04/09/2011 20:49

    Ennusteiden mukaan syyskuun puoliväliin on hyvinkin lämmintä, joten aika ihmeenä pidän jos syyskuusta tulee keskimääräistä viileämpi. Nyt näköjään todella meitä hellitään lämmöllä ennen hirmutalvea. Kumpa voisi ajanjuoksun pysäyttää 😉

    • Tuomo T.
      05/09/2011 07:59

      Olen tässä eri mieltä. Ensinnäkin olen jo kohtuullisen kyllästynyt jatkuvaan lämpöaaltoon, kun sitä on jatkunut keväästä lähtien melkein lakkaamatta. Välillä olisi voinut mahtua mukaan viileitä jaksoja, koska olen enemmän syksy- kuin kesäihminen. Toisaalta en edelleenkään usko kolmanteen kylmään talveen. En ennen kuin näen sen :).

  6. Tuomo T.
    05/09/2011 08:45

    Anteeksi, kun sama mies spämmää mutta… MIkä ero onkaan CFS-ennusteen E1:ssä, E2:ssa ja E3:ssa? Mikä on uusin? Ajentaanko niitä eri lähtöarvoilla, vai?

    • Janne S
      05/09/2011 09:31

      E3 on uusin. Pikalinkki CFSv1:een:

      CFSv2:ssa uusimman ennusteet linkit vaihtuvat, eli pitää mennä näiden kautta:
      http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfsv2fcst/
      http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/mchen/CFSv2FCST/monthly/

    • Sami
      05/09/2011 09:36

      Aika lailla viikosta toiseen heittelee ennusteet eri kuukausien osalta, väkisinkin joku ennusteista osuu joskus kaikkien kuukausien osalta ja on ainakin oikeansuuntainen kun kymmeniä eri variaatioita esitetään. Minusta olisi edelleen viisaampaa jos pitkän ajan ennusteet unohdettaisiin ja jätettäisiin ne sääfrofeettojen hupihommaksi. Nyt menee älyttömästi rahaa kun ihminen yrittää ennustaa 1/2 vuoden päähän lämpötilapoikkeamaa ko. kuukaudelle. Arvaus on ihan yhtä hyvä vaihtoehto, ja siihen ei mene yhtään rahaa.

      • Janne S
        05/09/2011 10:03

        Pitkän ajan ennusteiden toimivuus voidaan mitata, ja niin tehdään. Esim. jos katsot CFS-saittia, siellä on mitattu ennusteen toimivuutta skill-arvolla, http://en.wikipedia.org/wiki/Forecast_skill , ja tuotettu todennäköisyystersiilejä. Tämä on aivan oleellista pitkän ajan ennusteissa: ennusteprosessi kertoo myös voidaanko ennustaa vai ei, ja kuinka hyvin.

        Vuodenaikaisennusteet toimivat huonosti Suomessa, mutta kartoista näkyy että ne toimivat joillain alueilla paljon paremmin.

        Tietenkin ennusteet vaihtelevat, kun aika tuo ilmakehästä jatkuvasti uutta informaatiota. Silti kunnollinen vuodenaikaisennuste pitää paikkansa siinä mielessä, että jos se sanoo tapahtuman todennäköisyydeksi 30%, silloin todella ko. asia tapahtuu kolmella kerralla kymmenestä.

        Jos ennusteet heittelehtivät paljon, ne ovat silloin myös epävarmoja. Mutta tämä selviää hyvässä ennusteessa jo katsomalla skilliä tai todennäköisyyksiä.

    • Janne S
      05/09/2011 09:49

      E3 on uusin. Huomaa että myös CFS v2 on saatavilla.

      • Tuomo T.
        05/09/2011 10:48

        Kun katsoo CFS:n T2M probability forecastia

        niin sen mukaan syyskuusta olisi kiistatta tulossa lämmin, mutta siitä eteenpäin ennustetaan todennäköisemmin viileätä. Se oli siis tilanne eilen päivitetyssä ennusteessa.

  7. Janne S
    05/09/2011 15:22

    […]niin sen mukaan syyskuusta olisi kiistatta tulossa lämmin, mutta siitä eteenpäin ennustetaan todennäköisemmin viileätä. Se oli siis tilanne eilen päivitetyssä ennusteessa.

    Ei se syyskuukaan kovin kiistaton ole. Lapissa on hyvät mahdollisuudet (≈60%) lämpimälle syyskuulle (top-33% syyskuulle siis), mutta kuitenkin jää vielä about 40% mahdollisuus viileämmälle syyskuulle. Ja etelässä tilanne on vielä epäselvempi.

    v2:ssa on vähän sellaista fiilistä että tulisi lämmin lokakuukin, mutta saa nyt nähdä.

    • Jussi
      06/09/2011 10:02

      Näyttääpi siltä, että kun katsoo Ilmatieteen laitoksen käppyröitä 20 vuoden ajalta, niin enempi kuin joka toinen syksy on ollut keskimääräistä lämpimämpi. Siitä voi päätellä, miten todennäköisesti tääkin syksy on leuto!

  8. Quu
    05/09/2011 22:13

    Pohjanmaalla mennään melko justiinsa samoilla lämpötiloilla kun viime syksynäkin. Silloin oli pitkään hallatonta ja lämmintä, kunnes marraskuun alussa satoi pysyvä lumi sulaan maahan. Itse veikkailen kolmatta lumi- ja pakkastalvea.

    • Tuomo T.
      06/09/2011 08:27

      Joo, näissä lämpimissä syyskuun alun lukemissa ei ole enää mitään ihmeellistä. Hyvä kun päällystakkia tarttee! Kymmeneen vuoteen ei ole kunnon syksyn merkkejä tullut ennen syyskuun loppua. POikkeuksena 2002, jolloin täysi kesä muuttui totiseksi syksyksi parissa yössä kuun puolivälissä.

  9. Sami
    10/09/2011 01:36

    19.päivään asti ulottuvan ennusteen mukaan 1.-19.9 olisi jyväskylän keskilämpötila n.+12 astetta. Viime vuonna tuli j:kylään uusi ennätys huhti-syyskuu jaksolla ja nyt hätyytellään tosissaan jälleen ennätystä. Viime vuonna ennen syyskuuta oli lämpötilapoikkeama kertymä +10,5 astetta ja nyt se on +9,6. Viime vuonna syyskuun keskilämpötila oli 9,5 eli nyt ennätykseen vaadittaisiin 1,0 astetta viime vuotta lämpimämpi syyskuu jotta ennätys syntyisi. Jos ennuste pitää 19.päivään asti niin 20.-30.9 riittäisi ennätykseen +8 asteen keskiarvo.

    Semmoinen tilastofakta että huhti-syyskuu jakso on todella lämmennyt reilusti viimeisen 15. vuoden aikana. Jyväskylässä oli 1961-1998 seuraava jakauma huhti-syyskuun keskilämpötiloissa: 8,83-9,99 13kpl, 10,0-10,99 17kpl 11,0-11,38 5kpl. 1999-2011 vastaavat ovat: 8,83-9,99 0kpl, 10,0-10,99 3kpl, 11,0-11,99 6kpl, 12,0-12,xx 4kpl. Tämä ei kuitenkaan kerro että ilmasto olisi pysyvästi muuttunut sillä esim 1976-1987 huhti-syyskuun keskilämpötila oli vain 10,1 astetta, jota lämpimämpää on varmasti ollut 1900-1960.

  10. Jussi
    14/09/2011 13:52

    Nyt ei ole kyllä mitään taikaa, joka voisi kääntää syyskuun viileäksi! Viime vuosille niin tyypiliseen tapaan ensimmäiset kaksi viikkoa syyskuusta ovat olleet tasaisen lämpimiä, esim. Helsingissä joka päivä 16-18 astetta. Eikä jatkossa näytä olevan suurempaa viilenemistä, ehkä asettuu lähemmäs 15 astetta, on tuulista ja sateita silloin tällöin.

    Paulilta olisi kiva saada teoriaa/tulkintaa, miksi esimerkiksi huhti- ja syyskuut ovat aina lämpimiä. Ensisijaisesti se liittyy ilmaston lämpenemiseen mutta miksi on niin, että tietyt kuukaudet ovat hyvin tasaisesti lämpimiä vuodesta toiseen mutta taas toisten kuukausien (esim. helmi-maaliskuu, touko-kesäkuu, loka-marraskuu) välillä saattaa olla huimiakin vuotuisia eroja.

    Niin kuin tilastoista näkyy, edellinen kylmä syyskuu on ollut vuonna 1993! Ei ihme, ettei sellaista tule mieleen!

    • Jussi
      14/09/2011 14:07

      Laskin pikaisesti, että Helsinki-Kaisaniemessä vuoden 8 ensimmäisen kuukauden keskilämpötila on 6,875 astetta, kun 1971-2000 keskiarvo on noin 6,3 astetta. Eroa siis +0,575 astetta. Nyt näyttää, että syyskuu on vähintään kaksi astetta keskimääräistä lämpimämpi. JOs niin käy, syyskuun jälkeen Hki-Kaisaniemen keskilämpötila on 7,54 astetta, pitkän ajan keskiarvo 6,81 astetta, eroa on jo noin 0,7 astetta. Vielä ei siis oltaisi lähelläkään ennätysvuosia, kuten 2000 ja 2008.

      Toisaalta pitää muistaa, että sekä 2000 ja 2008 syksyt ja joulukuutkin olivat hyvin lämpimiä, joten vielä on kyseenalaiset mahdollisuudet ennätykseen. Toisaalta 2000 ja 2008 olivat aivan erilaisia alkuvuoden osalta: talvet olivat lauhoja, 2008 jopa superlämmin, ja kesät melko maltillisia, aika vähän hellettä ja sateitakin riitti.

      Tähän vuoteenhan ei ole mahtunut kuin yksi kylmä kuukausi eli helmikuu. Tammi-, maalis- ja toukokuu olivat likipitäen ”normaaleja”, mutta huhti-, kesä- ja etenkin heinäkuu jotain ihan muuta.

    • Sami
      14/09/2011 15:07

      Tuo 1993 syyskuu olikin sitten superkylmä, poikkeama suurempi kuin tähän asti lämpimimmän eli 2006 syyskuun.

      Tuo onkin mielenkiintoinen kysymys miksi huhti ja syyskuut nyt ovat olleet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta nyt keskimääräistä lämpimämpiä. Syyskuun osalta en ainakaan tilastoista löytänyt selitystä että lämmin kesä/loppukesä olisi lämpimän syyskuun tae. Eikä nyt parin lähivuoden aikana huhtikuun lämpöäkään voi selittää leudolla talvella ja aikaisella lumensulamisella. Tämä on enemmänkin arvausta, mutta veikkaan että suurin syy on kausittainen vaihtelu, maapallon sijainti/kallistuskulma suhteessa aurinkoon jne.

      Katsoin ilmatieteenlaitoksen sivuilta termisistä vuodenajoista….siellä sanotaan että ”pääsääntöisesti 10 vuorokauden ajan”, miksi pääsääntöisesti. Eikö voisi olla vain raja että kun on 10 vuorokautta putkeen rajan ali tai yli päiväkeskiarvo niin terminen vuodenaika vaihtuu?..tietysti tässä tulee kysymykseen myös se että jos on oikein oikullinen kesä tai talvi niin terminen kesä/talvi ei ala välttämättä ollenkaan jos 10 päivän jakso vaaditaan.

      Temisien vuodenaikojen vaihtumisen päiväykset eivät kyllä pidä paikkaansa täysin ilmatieteenlaitoksen kartoissa..Esim. jyväskylässä viime vuonna terminen talvi alkoi 16.11 (keskilämpötila -1,4). Ja tämän vuoden terminen kesä on merkattu alkaneeksi jyväskylässä 8.5 vaikka päiväkeskiarvot olivat 8.5.-19.5. seuraavat: 11,0, 14,0, 12,8, 12,2, 9,6, 9,3, 8,1, 9,3, 8,5, 7,8, 9,2 ja 8,3, sitten oli viisi päivää 20.5-24.5 yli +10, 25.-27.5 8…9 astetta, 28.5-30.5 11,0, 9,5, 9,6. sitten 31.5. alkoi lämmin jakso joka kesti 12.6 asti eli yli 10 päivää, joten termisen kesän alku olisi todellisuudessa 31.5. Johonkin pohjanmaan suunnalle oli merkitty tuo päivä termisen kesän alkupäiväksi. Jyväskylän pohjoispuolelle on lisäksi merkitty terminen kesä alkaneeksi 20.5. melkein Oulua myöten.

      Tarkistapa Pauli ihan huviksesi olenko oikeassa, vai miksi termisen kesän alkuun riitti neljänä päivänä peräkkäin +10 ylitys?

  11. Sami
    16/09/2011 13:19

    Jyväskylän syyskuun alkupuolen keskiarvoksi tuli +12,6. Joten ennätyslämpimään huhti-syyskuu jaksoon riittää syyskuun loppupuoliskolta 8,4 asteen keskiarvo. Tätä lämpimämpiä syyskuun alkupuolia on ollut 1951-2010 6kpl (1955, 1963, 1967, 2002, 2006 ja 2009)

  12. Janne S
    16/09/2011 14:41

    Hyvä ajankohtaiskooste vuodenaikaisennusteista:
    http://ilmastotieto.wordpress.com/2011/09/16/talven-2011-2012-saaennuste/

    Toivottavasti tämä ei jää spämmifiltteriin…

    • Jussi
      19/09/2011 13:17

      Kyllä nuo ennusteet aika yksimielisiä ovat siitä, että syksy on lämmin. Tekisi kyllä hyvää, jos jossain vaiheessa kallistuisi viileämmän kannalle kuin nyt.

      Talven suhteen on ristivetoa. Itse kallistun edelleen maksimissaan keskivertotalven kannalle, todennäköisesti on 1-2 astetta lämpimämpi talvi tulossa.

  13. Tuomo T.
    20/09/2011 14:59

    Sain juuri Ilmatieteen laitoksen Twitterin kautta vastauksen, että syyskuu on tähän mennessä ollut Suomessa hämmentävät 3,5-5 astetta keskimääräistä lämpimämpi! Hiukan viilenevää on luvassa, mutta jos sama tahti jatkuu koko loppukuun, ollaan – jälleen kerran – varmuudella viiden lämpimimmän kuukauden joukossa.

    No, tänä vuonna ei olekaan taidettu päästä viiden lämpimimmän joukkoon kuin vasta huhti- ja heinäkuussa.

    • Tuomo T.
      21/09/2011 08:03

      Illempana tuli korjaus, eli 2,5-4 astetta keskimääräiseen. (Neljä astetta Lapissa) No, silti aika huima ero!

  14. Sami
    20/09/2011 19:32

    Jyväskylässä on syyskuussa jo satanut yli 10mm enemmän kuin keskimäärin eli noin 75mm, eikä sateilta vältytä jatkossakaan eli 100mm on aivan saavutettavissa kuukauden loppuun mennessä. Jos ajatellaan että tuo 100mm toteutuisi niin jyväskylässä olisi satanut huhti-syyskuussa 75mm enemmän kuin keskimäärin ja jakso olisi ollut sellaisen reilut 1,5 astetta keskimääräistä lämpimämpi.

    • Sami
      21/09/2011 11:28

      Nyt on forecan ennuste kuukauden loppuun asti, sen mukaan jyväskylän syyskuun keskilämpötila olisi 10,7 (71-00 k-a 8,2). Ennätyslämpimään huhti-syyskuu jaksoon vaaditaan 10,5 joten on vielä mahdollista ettei uutta ennätystä synny, tasapeli tulisi 10,4 keskiarvolla. Jännitettävää siis riittää, vaikka säät syksyisen tylsiä ovatkin.

      Olisiko Paulilla jo jotain ennusteita syksyn/alkutalven säälinjoista, NAO on 26.8. jälkeen ollut plussalla, ei reilusti mutta kuitenkin liki kuukauden putkeen. Nyt ainakin tunkee matalapainetta toisen perään lounaasta koilliseen, mutta kuinka pitkään?

  15. Janne S
    21/09/2011 22:22

    Aika lämpimiä tuo GFS lupailee kuunvaihteeseen, T850 keskiparvessa parhaimmillaan n. 8° yli ”normaalin”. Ja poutaa. Ja CFSv2:ssa lokakuu on lämmennyt uhkaavasti, poikkeama nyt +1…2°C, yli yhden keskihajonnan — skill>0.3 Etelä-Suomeen eli ei ole ihan noppaa heittämällä. (Todennäköisyyskarttaa ei ole mutta tuostahan niitä saisi väännettyä jos normaalijakaumia olettaisi.) CFSv1 on ihan pihalla eli ei osaa sanoa mitään.

  16. Sami
    21/09/2011 23:46

    Laskeskelin jyväskylän lämpimimpien ja kylmimpien syksyjen ja talvien lämpötiloja ja mitään selkeää yhteyttä en löytänyt. Eli oli syksy millainen tahansa niin seuraava talvi myös voi olla mitä tahansa.

    Mutta mielenkiintoisen havainnon tein…hitsi kun ei ole tiedossa syksyn 1941 tietoja! Kun on ollut kolmen kylmän talven putki niin kolmatta hyvin kylmää talvea on edeltänyt seuraavanlainen loka-marraskuu(poikkeama 71-00 suluissa): 10/67(+2,4), 11/67(+4,1)
    10/86(+0,9), 11/86(+4,1). Eli kolmansia kylmiä talvia on edeltänyt hyvin lauha loppusyksy, nyt matalapainetoiminta on aktiivista ja voi hyvinkin olla että loka-marraskuu ovat vielä selvästi keskimääräistä lämpimämpiä…mutta katsotaan. Olisiko Paulilla tai jollain edes jostain jyväskylän eteläpuolelta 1941 lokakuun ja marraskuun keskilämpötilat.

    • JR
      22/09/2011 07:34

      Jyväskylän lokakuu 1941 0.0 ja marraskuu -5.2. Sateet vastaavasti 24 ja 16mm

  17. Tuomo T.
    22/09/2011 08:40

    E3-ennuste ei lupaa oikein mitään millekään kuukaudelle, paitsi talven osalta näyttäisi, että viileämpi olisi todennäköisempi kuin lämpimämpi – eli ympäripyöreää! E2 on myös ihan blanco lokakuun suhteen mutta syksy ja alkutalvi olisivat kylmiä.

    E1 ”tarjoaa” kylmintä vaihtoehtoa syksylle ja talvelle. Mikä näiden kolmen ero olikaan? E3 on siis uusin, mutta myös kahta muuta päivitetään säännöllisesti?

  18. Tuomo T.
    22/09/2011 08:46

    Kun vertaa loka- ja marraskuun säitä syyskuun säihin 2000-luvulla, niin niissä on ollut huomattavasti enemmän vaihtelua. Siinä missä syyskuu on käytännössä aina lämmin, 10 vuoden ajalle on mahtunut kylmiäkin lokakuita, etenkin 2002 ja 2009. Lähellä keskivertojakin on pysytty monena vuonna.

    Marraskuissa on myös kunnon heittoja. Viime marraskuu oli talvisen kylmä, samoin 2002, mutta vastaavasti 2005 mitattiin ennätyslämmöt ja 2001 sekä 2008-09 oli ”peruslämmintä” eli pari astetta 1971-2000 tason yläpuolella. Jälleen kerran ei löydy mitään korrelaatioita syksyn ja talven välillä, paitsi se, että hyvin kylmää marraskuuta seurasi kylmä talvi 2002 ja 2010.

    2009-10 mentiin laidasta laitaan: syyskuu lämmin, lokakuu kylmä, marraskuu lämmin, talvi tosi kylmä.

  19. Sami
    22/09/2011 13:29

    Nyt tuli ilmastokatsauslehden tiedot…elokuu oli 1,2 astetta keskimääräistä lämpimämpi 35 paikkakunnan osalta. Sademäärissä oli suurta vaihtelua, joten poikkeama oli vain +3mm.
    Koko kesän osalta sademäärissä oli huikeita eroja, esim. Lahdessa satoi kesä-elokuussa 143m, 70mm keskiarvoja vähemmän kun taas seinäjoella satoi 342mm, 154mm keskimääräistä enemmän, eli lähes tuplasti. Vuoden keskilämpötila on 35 paikan osalta tällä hetkellä 0,6 yli keskiarvon ja huhti-elokuu jakso tasan 2 astetta keskiarvoa lämpimämpi.

    • Tuomo T.
      22/09/2011 14:31

      Helsingin pitkän ajan vuosikeskilämpötila on 5,6 astetta. 2000-luvulla on jo viitenä vuonna ollut vähintään asteen tätä lämpimämpää, huippuina 2000 (+7,2 C) ja 2008 (+7,8 C). Tuo 0,6 asteen poikkeama, joka vielä kasvaa, ei ole ihan ennennäkemätöntä. Veikkaan, että Helsingissä tulee helposti ainakin 6,5 asteen vuosi.

      Noin kun ajatellaan tuota lukua, niin kyllähän tuo kuutisen astetta tuntuu todella pieneltä! Samaan vuoteen voi mahtua yli 20 asteen pakkasia ja 80 senttiä lunta ja toisaalta ankaria helteitä, jotka pistävät aikuisen miehenkin kumaraan!

      On myös aika vaikea saada ulkomaalaiset ymmärtämään, että Lapissa vuoden keskilämpötila on monin paikoin nollan alapuolella! 🙂

  20. Matti
    22/09/2011 22:13

    Ei pysty kuivaksi tätä syyskuuta ainakaan haukkumaan. Vettä satanut lähes joka päivä ainakin kaakossa. Polaaririntama pysynyt päällä koko ajan ja matalapaineita menee 1-2 per päivä ylitse.

    • Sami
      23/09/2011 14:04

      On niitä paikkoja jossa syyskuun aikana ei ole kovin paljoa satanut, sen sijaan jyväskylä näyttää olevan oikea sadekeskus, 23.9 klo9 mennessä on satanut jo 110mm, ihan ei taida eväät ennätykseen 153mm(vuodelta 1937) riittää.koska sateita ei ainakaan näyttäisi kuun loppuun mennessä olevan paljoa tiedossa parin lähipäivän jälkeen.

      Nyt mielenkiintoa herättää se tuleeko todella lokakuun 1.päivä +20 asteen lukemat. Moni eri sääpalvelu on etelä-ja keski-suomeen ennustanut sellaista 18-20 asteen lukemia. Ilmatieteenlaitoksen sivuilla ei ole enää lokakuun päivien lämpimintä mitattua lukemaa, mutta esim. syyskuun 27.-30.päivältä ennätykset ovat 21,5, 19,7, 20,5, 19,3, jotka ovat kolmelta eri vuodelta joten ei tämä ihan ennennäkemätöntä olisi.

      • Matti
        23/09/2011 15:43

        Muistankin, että olikohan 2006 vai 2005, kun viimeeksi oli syyskuun viimeisenä päivänä jotain muutaman kymmenyksen vajaa 20 lämmintä? Tänään taisi Suomenlahden itäosassa ukkostaa (tosin hyvin heikosti). Töihin ajaessa näkyi komeita alasinpilviä ja radiosta kuului ajoin ropsahduksia.

  21. Tuomo T.
    23/09/2011 16:18

    Vuonna 2006 oli jopa 23-24 asteen lämpötiloja syyskuussa 20.päivän jälkeen. Syksy 2006 oli todella poikkeuksellinen muutenkin, kuten myös 2005, ennätyslämpimiä molemmat. Olen kieltämättä hämmästellyt, mistä ne vielä noita melkein 20 asteen lukemia saavat ensi viikolle. Tosin tämä vuosi on ollut niin käsittämätön monella tapaa, että en ihmettelisi tuotakaan. Jos ECMWF:n kausiennusteet pitävät paikkansa, ainakin lokakuun puoleenväliin saakka olisi 1-3 astetta keskimääräistä lämpimämpää.

  22. Jussi
    26/09/2011 07:58

    Tätä on kysytty ennenkin, mutta mikä ero onkaan CFS-ennusteen E1:llä, E2:lla ja E3:lla? Joku sanoi kerran, että E3 olisi uusin, mutta kaikkia ennusteita kuitenkin päivitetään säännöllisesti?

    • Janne S
      26/09/2011 18:51

      Jussi: ”The 1st ensebmle (E1) is from the earliest 10 days, the 2nd ensemble (E2) from the second earliest 10 days, and 3rd ensemble (E3) from the latest 10 days.” Eli kannattaa katsoa E3:sta, muut ovat vanhempia ennusteita.

  23. AM
    26/09/2011 20:26

    Täällä Norjassa on satanut erityisesti maan itä- ja eteläosissa jo syyskuun puolivälissä enemmän kuin yleensä koko vuonna yhteensä. Teitä on poikki, ja yksi junakin putosi raiteilta. Ensi viikonlopuksi on ennustettu maan eteläosiin jopa yli 20 asteen lämpötiloja. Siis lokakuussa!

  24. Jussi
    29/09/2011 09:57

    Nyt menee jo niin överiksi: Iltiksen mukaan huominen yhden päivän lämpöpiikki ”tuo kesän takaisin” ja kyseessä on ”ennätysmäinen lämpöaalto”! No, ensimmäinen väite pitää joten kuten paikkansa: jos on 20 varjossa, on kiistatta kesäistä. Mutta ei kesä varsinaisesti palaa takaisin, vaikka onhan terminen kesä käynnissä vielä etelässä.

    Mutta että ennätysmäinen ja lämpöaalto! Mistä lähtien yksi päivä on muodostanut lämpöaallon? No, ennätysmäinen päivä voi tietysti olla. Ilmatieteen laitoksen mukaan 30.9. ennätyslukemat ovat toistaiseksi vuodelta 2000 Lahdesta, +19,3 C. Se menee varmasti rikki.

    Jos jutussa viitataan koko syyskuun keskilämpötilaan, niin aika lähellä ennätyksiä ollaan. Aika helposti ainakin täällä Helsingissä päädytään top 5 -listaan.

  25. Nimetön
    29/09/2011 12:48

    Huomenna jos 20 astetta menee rikki, niin se lienee myöhäisin 20 asteen lämpötila Suomessa ikinä mitattu?

    • Jussi
      29/09/2011 13:32

      Olisi kyllä, tosin niukin naukin. 30.9. ennätys on toistaiseksi 19,3 astetta, mutta 29.9.81 mitattiin näköjään Hattulassa 20,5 astetta. 27. syyskuuta 2006 oli Porissa +21,5 C.

      Tsekkasin juuri, että 20 astetta meni tänä vuonna ensimmäisen kerran rikki 24.4., joten kesäkaudella on ollut pituutta!

  26. Sami
    29/09/2011 21:58

    Ruotsissa ja Norjassa sitä olikin oikein kunnon lämpöä! Oliko Norjassa +26?!!, ja ruotsissakin laajasti 21-24 astetta. Kuinka lämmintä ilmamassan täytyy tähän aikaan vuodesta olla että tällainen on mahdollista tukholma-oslo linjalla?

    • Jussi
      30/09/2011 08:04

      Jos ja kun jossain Berliinissä on ollut vielä tätäkin lämpimämpää, niin helposti Ruotsiinkin on noin lämmintä ilmamassaa levinnyt. Kuinka todennäköistä se on? No, kyllä alan jo jättää todennäköinen-sanan käytön sääilmiöissä. MItä tahansa voi tulla mihin vuodenaikaan tahansa!

      • Janne S
        04/10/2011 21:35

        Niin todennäköisyydet ovat aina suhteessa johonkin malliin, ja ilmaston lämmetessä tai viiletessä perinteinen malli lämpötilajakauman samana pysymisestä samalla paikalla ei päde. Jos lämpötiloihin sovittaa trendin ja uskoo ettei vaihtelu lisäänny, voi taas puhua todennäköisyyksistä. Mutta silloin jo malli (oletus) on että lämpenee.

  27. Sami
    30/09/2011 00:57

    Jaha, nyt voi jo julistaa huhti-syyskuu jakson jälleen lämpimimmäksi jyväskylässä 1951-vuodesta alkaen. Syyskuulta vaadittiin ennätykseen 10,5 ja ennen viimeistä päivää keskiarvo on 10,8, todennäköisesti tämä viimeinen päivä nostaa keskiarvon 10,9.

  28. Tuomo T.
    30/09/2011 09:28

    Arvaan täysin lonkalta tämän päivän huippulukemaksi 20,7 astetta jossain lähellä pääkaupunkiseutua, ehkä jopa Kaisaniemessä.

    Mitä lokakuussa? Tässä onkin kansa jo odottanut Paulin päivitystä pitkään :). CFS:n E2 ja E3 ovat taas vaihteeksi aivan blancoja lokakuun suhteen, vaikka se alkaa huomenna. E1 tarjoaa kylmää. ECMWF päivittää kuukauden ennusteensa tänään. Tähän saakka ennusteet ovat olleet selvästi lämpimän kannalla.

    Venäläiset kulkevat vähän etunojassa. Tuorein Meteoinfon kausiennuste (marras-joulu-tammikuu) ennustaa nyt kylmää alkutalvea:
    http://wmc.meteoinfo.ru/season

  29. Sami
    30/09/2011 22:17

    Tämän päivän lukemat ovat siitä merkityksellisiä, ettei tämän päivän ennätykseen(22,3 astetta) oltu 1961-vuodesta lähtien päästy 23.syyskuuta jälkeen. Vielä jäi tapahtumatta se ihme että lokakuussa olisi +20 astetta rikottu. Jopa yllättävänkin lämmintä lupailee forecan ennuste lokakuun alkuunkin, jyväskylään 9.päivälle +16 astetta ja ensimmäisien 9.päivän keskiarvoksi 8,5 astetta. Jos se toteutuisi niin loppukuulle riittäisi tasan asteen keskiarvo jotta lokakuusta tulisi vähintään tavanomainen, joten aika vahvalta näyttää että lokakuu tulee olemaan keskimääräistä lämpimämpi, mutta katsotaan…

  30. Jussi
    01/10/2011 09:53

    Olen aika varma, että myös lokakuu on ainakin 1-2 C päälle keskiarvojen. Miksi? Ihan puhtaasti todennäköisyyksien takia. Monestiko lokakuu on ollut kylmä? No, useammin kuin syyskuu mutta kun takana on kaksi koleampaa lokakuuta niin nyt on taas uuden ilmaston lokakuun vuoro. Koska syyskuu oli niin lämmin, en usko, että poikkeama olisi supersuuri mutta kuitenkin.

    • Janne S
      04/10/2011 21:37

      Kannattaa muistaa että ”reversion to the mean” -ilmiötä ei lämpötiloissa ole olemassa. Siis kylmä edellisvuoden lokakuu ei ennusta ainakaan lämmintä lokakuuta täksi vuodeksi, eikä lämmin syyskuu ennusta kylmää lokakuuta. Jälkimmäisessä tapauksessa lienee päinvastoin, koska peräkkäisillä päivillä on positiivinen korrelaatio.

  31. Nimetön
    01/10/2011 20:47

    Tuli mieleen että täytyy toivoa, etteivät iltapäivälehdet löydä näitä esim. GFS-ennusteiden yli viikon päähän ulottuvia ilmamassaennusteita. Seurauksena olisi luultavasti jatkuvat ”Superlämpö saapuu” tai ”Hirmutalvi alkaa” otsikot olemattoman pienten lämpimämpään tai kylmempään suuntaan osoittavien ennusteiden jälkeen.

    • Janne S
      04/10/2011 21:32

      Joo. 🙂 Tosin aika teknisiä ovat, ehkä se suojaa niitä.

  32. Tuomo T.
    03/10/2011 10:25

    ”Syyskuu oli koko maassa selvästi keskimääräistä lämpimämpi, Länsi-Suomessa ja Pohjois-Suomessa jopa poikkeuksellisen lämmin.” No ohhoh, eipä olisi uskonut ;). Tätä on saanut taas lukea monta kertaa tänä vuonna. Viimeksi yhtä lämmin tai jopa hiukan lämpimämpi syyskuu oli vuonna 2006, jolloin koko loppuvuosi oli superlämmin. Toivottavasti niin ei käy tänä vuonna.

  33. Sami
    03/10/2011 15:19

    Tosiaan syyskuu oli taas poikkeuksellisen lämmin, 2,8 astetta yli keskiarvon, koko suomessa tammi-syyskuu on ollut 0,9 astetta pitkän ajan keskiarvoa lämpimämpi ja huhti-syyskuu jakso 2,1 astetta keskiarvoa lämpimämpi. Huhti,Kesä,Heinä ja Syyskuu olivat kaikki 2,2-3,0 astetta yli keskiarvon, touko ja elokuu 0,8-1,2. Ilmastokatsauslehden paikkakunnista maaliskuusta lähtien on vain kahdella paikkakunnalla ollut kuukausi keskimääräistä viileämpi, toukokuu Kaarinassa ja Hangossa 0,3 ja 0,4 alle keskiarvon. Kesäkuusta lähtien ei ole ollut 35 paikkakunnalla lähelläkään että kuukausi olisi keskimääräistä viileämpi, pienin poikkeama lämpimämpään suuntaan on ollut 0,5 astetta joten lämmintä on riittänyt joka puolelle suomea.

  34. Jussi
    04/10/2011 15:18

    Vielä Suomenkin lämmöt on pessyt Keski-Eurooppa ja Englanti. Esimerkiksi Englannissa oli piirun vaille 30 asteen päiviä! Aika käsittämätöntä! Kannattaa muistaa, että Englannissa jo kevät oli lämpimin muistaakseni koko monisatavuotisen mittaushistorian aikana. Kesä oli melko tavanomainen tietääkseni mutta syksyllä on taas hulluja lämpöjä piisannut.

    • Matti
      04/10/2011 21:50

      Jussi :
      Vielä Suomenkin lämmöt on pessyt Keski-Eurooppa ja Englanti. Esimerkiksi Englannissa oli piirun vaille 30 asteen päiviä! Aika käsittämätöntä! Kannattaa muistaa, että Englannissa jo kevät oli lämpimin muistaakseni koko monisatavuotisen mittaushistorian aikana. Kesä oli melko tavanomainen tietääkseni mutta syksyllä on taas hulluja lämpöjä piisannut.

      Länsi- ja Keski-Eurooppa oli kesällä pelkkää sadetta ja 15-20 lämmintä max. Vähän kompensoi tuota keskiarvoa ainakin 🙂

  35. Sami
    06/10/2011 15:30

    Puoleen väliin lokakuuta jyväskylän keskilämpötilaennuste on +6 astetta, se ei poikkeuksellisen korkea ole, esim. 2003 alkupuolisko oli +5,8, mutta kuukauden keskilämpötila jäi 2,2, eli asteen keskiarvojen alle. Mutta melko harvinaista se on että lokakuun loppupuolella tulee hirmu kylmää, esim. vuonna 2002 jyväskylän 21.ja22.päivän keskilämpötilat olivat tilastollisesti käsittämättömät -10 ja -11, sama poikkeama ylöspäin tarkoittaisi sellaista +13..+14 asteen keskiarvoja, pikaisella katselmuksella en huomannut 19.10 jälkeen yhtään edes +10 asteen ylitystä. Olisi kiva jo saada uusia päivityksiä, tahti on aikalailla hiljentynyt, toivottavasti jaksat Pauli ainakin sellaisen parin päivityksen kuukausitahtia pitää, tämä on muuten tosi hyvä sivusto.

  36. Sami
    07/10/2011 00:49

    Olipa mielenkiintoinen näky näinkin myöhään lokakuussa(7.10)…ikävä kyllä vain salamat jäivät puuttumaan. Menin ulos katsomaan kun alkoi satamaan, sade oli aivan samanlaista kuin ukkoskuuroissa kesällä. Ukkostutkan mukaan ko. sadealue ei missään päin ole ukkostanut, hiukan ihmetyttää kun oli niinkin lämmintä. Talvella vähän vastaava lumikuurona on joskus ollut ja silloinkin tuulen ja sateen pyörteet ja voimakkuudet olivat samanlaisia kuin ukkoskuuroissa, silloinkin oli talvisalama lyönyt.

    En usko että etelä-suomen ja pohjois-suomen sadetutkat ihan samallalailla tulkitsevat sateen rankkuutta. Pohjoisessa käytännössä aina on sateet punaisella eli rankkaa, mutta etelässä tämäkin sade oli koko ajan korkeintaan kohtalaista.

  37. Janne S
    07/10/2011 11:22

    http://newxsfc.blogspot.com/2011/10/winter-11-12-qbo.html
    En ole ihan varma onko tämä meidän kannaltamme relevantti, kun tuossa on vissiin jenkkinäkökulma lähinnä, mutta ilmeisesti nyk. QBO ennustaa blockingia ja negatiivista NAO:a, eli mielenkiintoista talvea. Tosin luulisi että tällainen korrelaatio olisi mukana CFS- ym. vuodenaikaisennusteissa?

  38. Quu
    08/10/2011 00:45

    Raahessa salamoi ja jyrisi… ukkosta lokakuulla – enpä hetikään muista tämmöistä. Rivakkaa tuulta jatkuvissa puuskissa, rakeita ja noin 30 mm vettä. Ehta syysmyräkkä!

  39. SääJaMää
    08/10/2011 19:21

    Mikäs lienee WRF:n tilanne? Kävin taas klikkailemassa ”Säämallidataa” -sivun linkkiä mutta sivu ei toimi.

    • 10/10/2011 18:26

      WRF-mallia on pyöritetty kesällä tarvittaessa kotikoneelta. Ensi kesään mennessä on tarkoitus kyhätä systeemi, joka pyörii 24/7/365.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: