Etusivu > Lyhyet ennusteet, Mennyt sää, Pitkät ennusteet, Sääennusteet, Säätietoutta > Kevät alkaa, takatalvi uhkaa? Asta-rajuilma WRF mallissa

Kevät alkaa, takatalvi uhkaa? Asta-rajuilma WRF mallissa

Megapäivitys on tällä kertaa luvassa eikä mukana ole yhtään aprillipilaa (jos twitteriä ei lasketa). Vaikka lumi on etelässä hiljalleen sulanut jo muutaman viikon ajan, on kunnon sulamisprosessi käynnistymässä huhtikuun alusta. Terminen kevät on ennusteen mukaan alkamassa etelässä lauantaina. Tällöin ollaan muutamasta päivästä noin viikkoon tavanomaista myöhässä kevään suhteen. Myöhästynyt kevät, mahdolliset vesisateet ja runsas lumimäärä näyttävät nostavan tulvariskiä etelärannikolla ja Pohjanmaalla tavanomaista korkeammalle.

Kevään alku muihin vuosiin verrattuna

Terminen kevät alkaa siis todennäköisesti etelässä nyt lauantaina 2.4. Onko tämä poikkeuksellista? Ei. Esimerkiksi vuonna 2003 terminen kevät alkoi osassa Etelä-Suomea 9. huhtikuuta. Toki mitä eteläisempiä asemia tarkastellaan, sitä varhaisemmin kevät yleensä alkaa. Kaarinan ja Lohjan asemilla terminen kevät on alkanut tähän kevääseen verrattuna myöhemmin viimeksi vuonna 1998 (11. huhtikuuta). Näilläkin asemilla löytyy viimeisten 51 vuoden ajalta 11-12 myöhäisempää kevään alkua kuin tänä vuonna. Eli ei tässä mitään ennätyksiä olla rikkomassa.

Lämmintä ilmamassaa

Lauantain aikana lounaistuuli voimistuu ja se tuo mukanaan lauhaa ja kosteaa ilmaa. Sunnuntain vastaiseksi yöksi Suomeen saapuu paikoin jopa ns. ”helleilmamassaa”. Eli yhtä lämpimässä ilmamassassa voitaisiin päästä hellelukemiin keskikesällä aurinkoisessa säässä. Nyt pilvisyys, lumipeite, sateet, auringonsäteily ja muut tekijät pitävät lämpötilat selvästi alhaisemmissa lukemissa. Vuorokauden keskilämpötila on pysymässä nollan yläpuolella ja päivisin päästään ensi viikolla parhaimmillaan 5-10 asteen välille riippuen pilvisyydestä. Lumet ovat sulamassa ajoittaisten vesisateiden myötä ja samalla tulvariski kasvaa.

Takatalvi uhkaa?

Viimeisin Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen kuukausiennuste näyttää huhtikuun toiselle viikolle selvästi tavanomaista kylmempää säätä. Tuoreimmat keskipitkät ennusteetkin tukevat tätä näkemystä pudottamalla ilmamassan lämpötilaa ensi viikon loppua kohden. Vaikka ilmamassa kylmenisi, niin kyllä päivisin oltaisiin etelässä lähes varmasti plussalla, mutta yöt voivat pysyä silloinkin vielä kylminä. Eli jos terminen kevät tässä nyt pääsee alkamaan, niin ensi viikon loppupuolella ja kuun puoliväliä kohti mentäessä voisi saapua ”virallinen” takatalvi, jolloin vuorokauden keskilämpötila käväisisi jälleen pakkasen puolella. Suursäätilan osalta selitys löytyisi laajan matalapainealueen siirtymisestä Suomen itäpuolelle, jolloin ilmavirtaukset puhaltaisivat luoteesta tai pohjoisesta. Molempien globaalien mallien (GFS, ECMWF) parviajot näyttävät tällä hetkellä tällaista kehitystä. Hauskaksi tilanteen tekee se, että viimeisin Yhdysvaltalaisten ajama vuodenaikaisennuste ennakoi huhtikuusta Suomessa 1-3 astetta tavanomaista lämpimämpää. Aika näyttää mikä ennuste on oikeassa. Itse kyllä tällä hetkellä veikkaisin pääosin viileää huhtikuun puoliväliä.

Seuraava sääpäivitys on yli viikon päästä työmatkan vuoksi.

WRF malli sai Astan melko hyvin simuloitua ennusteessaan

Blogia talven mittaan seuranneet ovat ehkä huomanneet, että olen ensi kesää ajatellen ottamassa käyttöön Yhdysvaltalaisen WRF-säämallin. Sitä on tarkoitus ajaa kotikoneella etenkin kesäisten rajuilmatilanteiden yhteydessä. Mallin ajamisrutiinia olen säätänyt niin, että on mahdollista ajaa 10 ennusteen ”parviajo”. Siinä saadaan mm. mallin fysiikka-asetuksia muuttamalla kymmenen toisistaan hieman poikkeavaa ennustetta ja näiden avulla saadaan ”todennäköisyysennuste” tietyille sääparametreille.

Mallia olen hiljalleen testaillut viime kesän rajuilmoilla ja tässä on muutama animaatio Asta-rajuilmasta 29.-30.7.2010. WRF malli on ottanut alkuarvonsa ja reuna-ehtonsa GFS mallin ennusteesta 29.7. 00 UTC.

Tutka-animaatio Astasta. Lähde: Ilmatieteen laitos

Yllä on varsinainen tutka-animaatio Astasta 19.00 -02.50 UTC. Alla on puolestaan kymmenen parviajon perusteella todennäköisyys konvektiiviselle sateelle tunnin välein.

Tämän ajon perusteella WRF parviajo sai Astan reitin varsin hyvin ennustettua. Astan huikeaa liikenopeutta parvi ei tässä ajossa saanut aivan nappiin. Osaltaan syynä voi olla ~20 km resoluutio ja konvektion parametrisointi, jotka eivät välttämättä pysty ottamaan tällaisen voimakkaan mesoskaalan järjestelmän pieniä yksityiskohtia niin hyvin huomioon. Yllä oleva konvektiivisen sateen todennäköisyyskartta kertoo, onko odotettavissa mahdollisesti ukkossateita. Se ei suoraan ota kantaa ukkosen voimakkuuteen. Tässä tarvitaan hieman meteorologista analysointia ja muiden kenttien tutkimista. Yksi näistä on syvän kerroksen tuuliväänteen tutkiminen.

Hyvin karkeasti otettuna: mikäli jollain alueella on odotetavissa ukkosia ja samalla alueella on 0-6 km tuuliväänne suurin piirtein yli 15 m/s, voivat ukkoset olla järjestäytyneitä ja aiheuttaa erilaisia vaaratilanteita. Yllä onkin WRF parven mukainen todennäköisyys, että jollain alueella tuo 15 m/s tuuliväänne ylitetään. Astan reitistä nähdään, että se kulki juuri tuota otollista reittiä hyödyntäen voimakkaat tuuliväänteet. Tässä oli muutama esimerkki ensi kesäksi tulevista todennäköisyyskartoista.

4 km resoluutio tuo yksityiskohtia

Toisena vaihtoehtona WRF mallin ajamiselle ensi kesänä on jättää parvet sikseen ja ajaa suoraan yksi ajo kovemmalla resoluutiolla. Tällöin ei saada todennäköisyyksiä, mutta yksityiskohtaisempi kuva ukkosista ja muistakin sääilmiöistä. Itse olen tehnyt asetukset niin, että ensin ajetaan mallia ~13 km resoluutiolla isommalle alueelle ja kuuden tunnin ennusteen jälkeen käynnistetään pienemmälle alueella ennuste  ~4 km resoluutiolla.

Näillä asetuksilla ja kuuden ytimen prosessorilla menee 36 tunnin ennusteen ajamiseen hieman yli 3 tuntia. Tämän päälle menee vielä tunti datan muuntamisessa luettavaan muotoon ja kuvien piirtämiseen. Laskenta-alue saisi mielellään olla isompi, jotta WRF malli saisi kehitettyä oman säämaailmansa näiden ”laatikoiden” sisään eikä se olisi niin GFS mallin armoilla (GFS syöttää siis alueen reunoilla WRF mallille tietoa lämpötiloista ja tuulista etc. ja WRF malli sopeuttaa ennusteensa näihin reuna-arvoihin). Noin 4 km resoluutiolla voidaan säämallia ajaa niin, että se kehittää itse omat ukkossolut, eikä niitä tarvitse yksinkertaistaa ns. parametrisointimenetelmillä. Alla on WRF:n tutkasimulaatio käyttäen pohjana GFS mallin 00 UTC ennustetta.

Tarkemman resoluution turvin nähdään paljon enemmän yksityiskohtia kuin karkeammilla ennusteilla. Astan reitti osuu lähes prikulleen oikein, mutta aikataulu on jälleen noin 1-2 tuntia myöhässä. Tämä on kuitenkin melko tyypillinen ongelma ukkosia ennustettaessa. Astassa ei elinaikanaan Suomessa esiintynyt kunnolla pitkäikäistä ja selkeää kaarikaikua. Myöskään WRF:n tutkasimulaatio ei sellaista kunnolla kehitä pitkäksi aikaa. Tutkasimulaatio ei luonnollisesti voi täydellisesti vastata todellisuutta, mutta ottaen huomioon, että ennuste ajetaan kotikoneelta, on yllä oleva animaatio varsin mainio tulos. Muissakin sääkentissä on vahvoja viitteitä, että Astassa olisi odotettavissa voimakkaita tuulia.

Yllä olevassa animaatiossa on suurin tuulen nopeus alimmassa 1,5 km kerroksessa. Siitäkin selvästi nähdään, että WRF kehittää ukkosjärjestelmälle oman voimakkaan tuulikentän, jossa konvektion myötä tuulen nopeudet yltävät Suomenkin puolella n. 1,5 km korkeudella 32 m/s luokkaan. Tällaisia puuskia olisikin siis mahdollisesti odotettavissa voimakkaimmissa laskuvirtauksissa ennusteen mukaan. Lisäksi ilmanpainekentässä nähdään tällaiselle mesoskaalan ukkosjärjestelmälle varsin tyypillinen matala/korkeapaine -pari.

Eli näin jälkikäteen voisi alustavasti sanoa, että tämän WRF simulaation perusteella olisi voinut olettaakin, että Asta toisi melko voimakkaita ukkospuuskia kaakosta luoteeseen. Tässä on nyt tarkasteltu vain yhtä ennustetta, joten vielä on paljon testattavaa. Tulokset ovat kuitenkin rohkaisevia, että useat sadat eurot järjestelmän hankkimiseen eivät toivottavasti ole menneet hukkaan. Mielenkiinnolla odotan, että mallia pääsee käyttämään käytännössä ensi kesänä. Jatketaan harjoituksia..

Mainokset
  1. 02/04/2011 08:29

    First! 🙂

    Uusin GFS ei näytä minusta takatalvelta (onneksi): http://www.meteociel.fr/cartes_obs/gens_display.php?x=&y=&run=0&lat=60.23&lon=24.73&runpara=0&col=1&type=3&ext=1

    Sensijaan epävarmuus on aika rajua 9.4. jälkeen.

    • nimetön
      02/04/2011 11:42

      En minäkään takatalvea mainostaisi, enkä tässä tilanteessa edes ennustaisi. Ainahan pidemmmissä ennusteissa on toki epävarmuutta ja kaikki on mahdollista.

      Kevät siis alkaa ja lumet alkavat sulamaan. Kuitenkaan sulamisvauhti ei ole kovin nopea, tulvien kannalta tilanne ei näytä pahimmalta mahdolliselta. Etenkin jos tuossa huhtikuun puolta väliä kohden ei ilma tästä lämpene enempää.

      Oma veikkaus on että huhtikuun puolivälissä lunta on vielä jäljellä etelässä, mutta korkeintaan puolet tästä määrästä mitä nyt on. Ja JOS joku lämpimämpi ajanjakso iskee päälle (päivisin yli +10 astetta), voi olla kuukauden puolivälissä lumetontakin, ainakin aukeilla paikoilla.

  2. Sami
    02/04/2011 09:34

    Kyllä huhtikuusta tulee taas 2-3 astetta keskimääräistä lämpimämpi, alkaa jo olla aika hurja saldo huhtikuiden osalta 1999-2010..Jyväskylän 12. huhtikuusta vain yksi ollut keskimääräistä kylmempi ja huom! 11 ollut väh. 1,5 astetta keskimääräistä lämpimämpi. Onko maan sijainti kiertoradalla/kallistuma nyt vain sellainen mikä tekee huhtikuista keskimääräistä lämpimämmän meillä järjestäen ja kesäkuut viileämmiksi?

    • Sami
      02/04/2011 19:10

      Lisään vielä että tähän maan kiertoradan ym. syytä epäilen siksi että huhtikuut olivat jyväskylässä 1970-luvulla puolestaan järjestäen hyvin viileitä, keskiarvo vaivaiset 0,58! ja 1961-2010 ajalta 18 kylmimmän huhtikuun joukossa on peräti 8 1970-1979 vuosilta. Juuri huhtikuut nostivat suomen lämpötilaa 1981-2010 leijonanosan tuosta 0,4 asteesta koska esim. jyväskylässä ero 71-80 ja 01-10 välillä oli peräti 2,5 astetta.

  3. Jussi
    02/04/2011 13:01

    On kieltämättä erikoista, jos sattuisi tulemaan ties kuinka monennes lämmin huhtikuu peräkkäin. Nyt päivistä on tulossa aika lämpimiä mutta ei sentään yhtä lämpimiä kuin viime vuonna tähän aikaan. Tai saattaa ilmamassa olla yhtä lämmintä mutta auringonpaisteen puutteen takia päivälämpötilat eivät ole yhtä korkeita.

    Pidän kyllä peukkuja, että tulisi vihdoinkin vähän viileämpi alkukevät.

  4. Sami
    02/04/2011 19:32

    Loka-Maaliskuu jakson keskilämpötila oli jyväskylässä 09-10 -6,62 ja 10-11 -6,90, keskiarvo -6,76. 1961 vuodesta lähtien nämä ovat kaksi kylmintä peräkkäistä loka-maaliskuu jaksoa, Vain kerran on aiemmin ollut kaksi peräkkäistä -6 tai kylmempää(68-69 -6,99 ja 69-70 -6,30).

  5. 02/04/2011 22:12

    Tulisisikin jo kohta kesä ja ukkoset

  6. Teemu
    04/04/2011 08:25

    Tuoreimmat GFS-ajot näyttävän kohtuu kylmää viikonlopusta alkaen. Saas nähdä miten käy. Mulle passaa kyllä…:)

  7. Tuomo T.
    04/04/2011 10:10

    Kotimaisissa ennusteissa ei näytä kylmältä, päinvastoin. Kyllä mullekin kelpaisi se, että pysyisi kevät aika maltillisena tuonne toukokuulle saakka.

  8. Samu
    04/04/2011 13:50

    Ensinnäkin Paulille kiitos mielenkiintoisesta blogista! Ja kiitoksia myös kommentoijille, jotka tuovat (pääosin) hyviä näkökulmia esille.

    Teemu ja Tuomo T., mitä mielenkiintoa teille tuo ulkona vallitseva aivan järkyttävä keli? Kaupunki ja luonto ylipäätään on täynnä vetistä hyvin likaista lunta. Ainakin itse toivon, että kevät etenisi vauhdilla! Keväällä ja syksyllä sään ääri-ilmiöt ovat ”tylsiä”. Onhan meitä toki moneen lähtöön, joten tylsyys on hyvin henkilökohtainen asia. 🙂

    Lämpöä ja aurinkoa kiitos! Tätä talvea on kestänyt nyt marraskuun puolesta välistä asti ja se kestänee vielä huhtikuunkin. Minulle talvi loppuu vasta silloin kuin lumet ovat lähteneet ja routa sulanut.

    • 04/04/2011 14:40

      Samaa mieltä Samun kanssa, että joutaisi jo kevät tulla. Nyt on niin ikävä olla tenavienkin kanssa pihalla, kun on märkää, mutta kuitenkin kylmää. Eli pitää olla kuravaatteet, mutta sinne alle pitäisi kuitenkin sulloa suurinpiirtein talvihaalarit. Valitettavasti vaan taitaa olla niin, että tällaisen talven jälkeen ei lumista vaan kerta kaikkiaan kovin nopeasti eroon pääse.

      • Matti
        04/04/2011 14:53

        Kesämies ilmoittautuu myös täällä.. 🙂 Kylmyys on myös energian käytön kannalta huono asia. Toki kivempi on sydäntalvella, että on pikkupakkasta kuin loskaa. Etenkin loppusyksy kaipaa lunta maahan, koska on pimeää, ja se vaikuttaa mielialoihin ja virkeyteen. Kevät otetaan täällä ilomielin vastaan. Lappeenranta +8,1 tällä hetkellä. 🙂

      • nimetön
        04/04/2011 15:44

        15.huhtikuuta on käytännössä lumetonta etelässä, eli malta vielä kymmenkunta päivää.

    • Tuomas
      04/04/2011 14:52

      Samaa mieltä keväästä.

      Paulille kysymys tai ehdotus: Miltä näyttäisivät lumensyvyyden MEDIAANI-käyrät esimerkiksi Helsingissä?

      Pointtinani on se, että aritmeettinen keskiarvo on lumensyvyyden kanssa epäintuitiivinen suure. Se poikkeaa nollasta aina, jos yksikään piste historian aikana kyseisenä päivänä on poikennut nollasta.

      Helsingissäkin lumensyvyys on keskimäärin ylitse nollan syyskuun lopusta toukokuun alkupuolelle. Mediaani kertoisi tässä ”tavanomaisen tilanteen” intuitiivisemmin.

      • 08/04/2011 12:07

        Olet aivan oikeassa, että mediaanikuvaajat olisivat parempia. Keskiarvo oli vain ajankäytön kannalta parempi vaihtoehto. Katsotaan jos ehtisin mediaanikuvat tehdä joskus.

  9. Teemu
    04/04/2011 18:11

    Samu :Ensinnäkin Paulille kiitos mielenkiintoisesta blogista! Ja kiitoksia myös kommentoijille, jotka tuovat (pääosin) hyviä näkökulmia esille.
    Teemu ja Tuomo T., mitä mielenkiintoa teille tuo ulkona vallitseva aivan järkyttävä keli? Kaupunki ja luonto ylipäätään on täynnä vetistä hyvin likaista lunta. Ainakin itse toivon, että kevät etenisi vauhdilla! Keväällä ja syksyllä sään ääri-ilmiöt ovat “tylsiä”. Onhan meitä toki moneen lähtöön, joten tylsyys on hyvin henkilökohtainen asia.
    Lämpöä ja aurinkoa kiitos! Tätä talvea on kestänyt nyt marraskuun puolesta välistä asti ja se kestänee vielä huhtikuunkin. Minulle talvi loppuu vasta silloin kuin lumet ovat lähteneet ja routa sulanut.

    Sen verran on jo ikää ja kokemusta, että on tullut nähtyä näille leveysasteille aivan liian aikaisia ja normaalia lämpimämpiä talvia ja keväitä, vaihtelu virkistää (isi) siis tällä sektorilla. Itse kun olen talvi-ihmisiä, niin on kiva hehkuttaa viileyttä naapurinmammalle, joka on vannoutunut kesäihiminen. Hänen mielestään kesän pitäisi alkaa tammikuussa. Nooo…Australia voisi olla hänelle sopiva paikka tässä suhteessa..:)

  10. SääJaMää
    04/04/2011 21:21

    Muutaman kerran tullut nyt vilastua Venäjältä käsin laadittuja ennusteita (kiitos säälinkeistä!) ja tulkitsenko karttaa väärin, että se olisi nyt viileämpi kuin aiempi kartta? Semmoinen tyhmä kysymys, että mitä Venäjältä tarkalleen ottaen ennustetaan toukokuuksi, kesäkuuksi ja heinäkuuksi? Minun katsomani kartta pitää sisällään kaikki nuo kuukaudet ilmeisesti yhtenä kokonaisuutena ja kiinnostaisi tietää noiden kuukausien ennusteet ihan erillisinä.

  11. Samu
    05/04/2011 14:26

    Pauli, miten ammattipiireissä rankataan eri säämallit? Millä mallilla on ns. paras osumatarkkuus? Itse seurailen GFS:ää ja UKMO:a ja kyllä niissäkin eroja löytyy kun mennään +72h tai sitä pidempiin ennusteisiin. Noiden lisäksi löytyy mm. CMC, NOGAPS, GME, RHMC, JMA. Niin vai pitäisikö kysyä, että mikä maa osaa ennustamisen parhaiten? 🙂

    Ja kun vauhtiin päästiin, niin tässä toinen kysymys. Me kotimeteorologit puhumme paljon mm. NAO-indeksistä, mutta mitä ammattilaiset oikeasti ajattelevat tästä indeksistä?

    • 08/04/2011 12:54

      Sanotaanko, että jokaisella on oma mallinsa johon eniten luottaa ja käyttää. Ehkä ”luotetuin” on Euroopan keskuksen (ECMWF) malli ja toisena globaalina tulee GFS. Sitten taas kun tehdään lyhyempiä ennusteita niin käytetään paljon Suomessakin kehitettyä HIRLAM mallia, joka kattaa pienemmän alueen ja käyttää ECMWF ennustetta raja-arvoinaan.

      Kyllä ammattilaisetkin katsovat NAO-indeksiä. Täytyy kuitenkin muistaa, että sitä voidaan ennustaa vain yhtä pitkälle kuin säätä (max. 1-2 viikkoa). Eli jos joku ennustaa NAO-indeksin perusteella ensi talven sään, niin hän puhuu puppua. Täytyy myös muistaa, että NAO-indeksi on vain todenta mallin antamasta painekentästä, ei ennuste itsessään.

  12. Juhani
    06/04/2011 10:11

    Samu :
    Pauli, miten ammattipiireissä rankataan eri säämallit? Millä mallilla on ns. paras osumatarkkuus? Itse seurailen GFS:ää ja UKMO:a ja kyllä niissäkin eroja löytyy kun mennään +72h tai sitä pidempiin ennusteisiin.

    Sen verran kommenttina, että olen antanut itselleni ymmärtää, että ECMWF olisi luotettavin. Tämä osittain mutua, mutta muistan jostain lukeneeni, että se ajetaan suuremmalla resoluutiolla. Mutta olisi todella mielenkiintoista kuulla Paulin kommentit tähän asiaan, jota olen monesti aikonut kysyä radion sääilloissakin. Lisäksi kannattaa seurata Hirlamin rintama-analyysejä.

    • Sami
      07/04/2011 00:38

      Älä nyt viitsi Juhani…tässä vuodenaikaisennusteet, minun keskiarvot ovat jyväskylästä mutta kertovat aika hyvin koko etelä- ja keski-suomen tilanteen..E=ECMWF, T=Toteutuma

      Kesä 2009: E: Kesäkauden keskilämpötila 40-60% todennäköisyydellä keskiarvoja korkeampi, suuressa osassa maata 0,5-1,0, etelä ja länsirannikolla poikkeama on aavistuksen korkeampi. T: Hiukan keskiarvoja kylmempi.

      Syksy 2009: E: Maan etelä-ja keskiosissa hieman keskimääräistä lämpimämpää(0,5), pohjoisessa enemmän(0,5-1,0) T: Ennuste osui aika hyvin, paikoin lämpimämpääkin.

      Talvi 2009-10 E: Lämpötilaennuste ei anna viitteitä suuriin poikkeamiin keskimääräisestä. T: 4-5 astetta keskimääräistä kylmempi

      Kevät 2010 E: Keskilämpötila on koko maassa tavanomaista alempi, etelä ja keski-suomessa 0,5-1, pohjoisessa vähemmän. T: Asteen tai enemmän tavanomaista korkeampi

      Kesä 2010 E: Lapissa hieman tavanomaista lämpimämpää (0,0-0,5), muualla maassa ei selviä viitteitä suuntaan tai toiseen. T: 2-3 astetta keskimääräistä lämpimämpi

      Syksy 2010 E: Etelä- ja keskiosassa vajaa puoli astetta keskimääräistä lämpimämpää, pohjoisessa ei viitteitä suuntaan tai toiseen. T: Keskimääräistä kylmempi, jyväskylässä -0,3.

      Talvi 2010-2011 Varsinkin maan keski ja pohjoisosissa tavanomaista lämpimämpää suurin poikkeama lämpimämpään suuntaan on pohjois-lapissa. T: Yleisesti n. 3-5 astetta keskimääräistä kylmempi.

      Jokainen voi laskea kuinka monta osui, ennusteita siis 7kpl, jotka minä lajittelen näin: Oikein 1kpl, Sinne päin 1kpl, Väärin 4kpl, Täysin metsään 1kpl.

      • Juhani
        07/04/2011 10:21

        Eihän tuossa Samun viestissä käsittääkseni ollut lainkaan kyse vuodenaikaisennusteista, vaan ihan päivittäin ajettavasta perusdatasta.

  13. Samu
    07/04/2011 14:21

    Juhani :
    Eihän tuossa Samun viestissä käsittääkseni ollut lainkaan kyse vuodenaikaisennusteista, vaan ihan päivittäin ajettavasta perusdatasta.

    Juurikin näin, eli tarkoitan jokapäiväisiä max +144h ennusteajoja.

  14. Juhani
    07/04/2011 17:26

    NYT ISKEE KAATOSADEMYRSKY!

    Päivän Iltalehden lööpissä.

  15. Tuomo T.
    12/04/2011 08:37

    Taisi jäädä harvinaisen kauas tuo ECMWF:n ennuste takatalvesta! CFS-ennusteessa on ennustettu jopa +3-4 asteen poikkeamia Pohjois- ja Itä-Suomeen. Ensi viikonlopuksi on ennakoitu taas jopa +15 astetta etelän sisämaahan, tosin tämän aamun ennusteessa ei enää niin korkeita. Tällaisia lukemia on hyvin usein ollut huhtikuussa viime vuosina, voisi sanoa, että suorastaan arkista.

    Näyttää siltä, ettei huhtikuut eivät petä koskaan.

  16. Jykä
    12/04/2011 10:19

    Huhtikuut eivät tunnu pettävän. Tällä viikolla näyttäisi vihdoin kaikki lumetkin sulavan (ainakin täällä etelässä). Tietty metsissä ja jossain pohjoisrinteissä voi lunta vielä tämänkin jälkeen olla. Vielä 80-luvulla oli jokseenkin varmaa, että huhtikuussa koetaan vielä kunnon takatalvi, mutta ei niitä enää viime vuosina olla juurikaan koettu….ainakaan täällä etelässä.

    • Sami
      12/04/2011 20:09

      Ei petä huhtikuut tosiaan, kiva taas kun kesäkuun alkupuoli mennään yhtä varmasti sitten koleassa säässä. Viikon päästä saattaa alkaa kunnon paistoskelit kun etelä-keskisuomessa jopa viikon +15…+20 asteeseen.

      • Juhani
        13/04/2011 14:40

        Aika eri poluille suuntautuvat GFS:n ja ECMWF:n mallit uusimmissa ajoissa ensi keskiviikon jälkeen. GFS haeskelee keskiviikosta eteenpäin läntistä korkeapainetta ja luoteis-/pohjoisvirtausta, kun taas ECMWF haistelee korkeaa Venäjälle.

  17. Tuomo T.
    14/04/2011 08:23

    Nyt kaipaisi pitkästä aikaa Paulilta päivitystä. Antamasi ennuste ei oikein pitänyt paikkaansa. Pohjoisesta tuuli kyllä, mutta ei se takatalvea tuonut. Nytkin näyttää vähintään epävarmalta, tuleeko pohjoisesta/luoteesta lopulta viileämpää ilmaa ensi viikon alussa. tulossa on joka tapauksessa kahdeksas peräkkäinen lämmin huhtikuu ja näyttäisi myös viidenneltä peräkkäiseltä lämpimältä keväältä.

    CFS ennustaa myös toukokuusta 1-2 astetta lämpimämpää. Onko muista malleista mitään tietoa?

  18. Tuomas
    14/04/2011 10:43

    Uusi juttu keväästä ja lumen sulamisesta:

    http://www.tekniikkatalous.fi/energia/ymparisto/article607187.ece

    ’Uskomus ”sateen lämpö sulattaa lumet” on huuhaata: vettä pitäisi tulla puolen vuoden sademäärä päivässä’

  19. nimetön
    14/04/2011 12:24

    Tuo nyt on hyvin pelkistetty juttu, mm. ilman kosteuden merkitystä ei ole lainkaan huomioitu. Yleensä sadesäällä ilman kosteus on suuri, sillä on valtava merkitys lumen sulamiseen. Totta jutussa varmasti on että itse vesipisaroiden lämpö ei sulata erityisen paljoa lunta. Mutta käsite ”sadesää” pitää sisällään muutakin.

    • Tuomas
      14/04/2011 22:48

      Niin minäkin luulin, mutta Kuusiston tutkimus näyttäisi sanovan muuta. Siinä oli tilastollista dataa sen mukaan, paljonko sataa. Jos sataa yli 10 mm, lunta suli vain 5 % enemmän per °C kuin jos satoi alle 1 mm.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: