Talven selkä taittuu

Maaliskuu on jo ovella ja sää on pitkän paukkupakkasjakson jälkeen lauhtumassa. Lämpötilat pysyttelevät kuitenkin pääasiassa selvästi pakkasen puolella, vaikka viikonloppuna  tai viimeistään alkuviikosta voidaan paikoin käväistä nollan tienoilla. Varsinaista kevään alkamista ei vielä ole kuitenkaan näköpiirissä.

Auringonsäteilyn määrä kasvaa nopeasti

Maaliskuun aikana maahan osuvan auringonsäteilyn määrä suunnilleen kaksinkertaistuu Etelä-Suomen leveysasteilla. Muutos onkin suurinta juuri maalis- ja huhtikuun aikana. Toukokuussa muutos alkaa jo selvästi hidastua kohti juhannuksen tienoota. Pohjois-Lapissa suurin auringonsäteilyn kasvu tapahtuu suurin piirtein maaliskuun puolivälistä toukokuun alkuun. Kevät on siis auringonsäteilyn puolesta tuloillaan vääjäämättä.

Keväällä on monta estettä matkassaan

Kevään saapumista hidastaa runsas lumipeite. Se heijastaa osan auringonsäteilystä takaisin ylöspäin (erityisesti tuore ja puhdas lumi). Likainen ja vanha lumi tosin nappaa auringonsäteilystä enempi talteen. Lämpötila ei pääse merkittävästi kohoamaan nollan yläpuolelle lumen vielä ollessa maassa vaikka muutoin ilmamassa lämmintä olisikin. Mitä etelämpänä lunta vielä on, sitä hitaammin kevään voisi olettaa saapuvan meillekin.

Lähde: Wetterzentrale

Lumiraja kulkee itäisessä Euroopassa Puolan ympärillä, joten etelästä puskevan lämpimän ilman tulee ensin sulattaa Baltian lumet, jotta meillä kevät pääsisi kunnolla vauhtiin. Muutoin etelästä puskeva ilmamassa muuntuu viileämpään suuntaan kylmän lumialustan yllä. Lisäksi Itämeri on nyt harvinaisen laajan jääpeitteen kyllästämä, joten sekin hidastaa kevään etenemistä.

Mitä maaliskuu tuo tullessaan?

Lähitulevaisuus näyttää varsin vaihtelevalta sään suhteen. Nyt alkuun mennään hiljalleen lauhempaan suuntaan voimakkaan lounaisvirtauksen myötä. Sekä GFS että ECMWF parviennusteissa on vihiä, että ensi viikon puolivälin jälkeen Jäämerellä oleva matalapaine yrittää katkaista Brittein saarilta Venäjälle ulottuvan korkeapaineen alueen kahtia. Tällöin Atlantille jäisi yksi voimakas korkeapaineen alue ja sen itäpuolitse pääsisi pohjoisesta virtaamaan kylmempää ilmamassaa Suomeen. Pohjoisesta yrittävä kylmän purkaus tosin joutuu kulkemaan sulan meren yli ja niinpä se ei pääse meille yhtä kylmänä kuin idästä/koillisesta mantereen/jään yli jyräävät pakkasilmat. Niinpä on vielä epäselvää onko tuo kylmän purku tarpeeksi voimakasta, että se pystyy tuohon korkeapaineen halkaisuun vai jäädäänkö me Fennoskandiassa johonkin epämääräiseen välimaastoon. Tällöin välillä saataisiin lounaasta lauhaa ilmaa ja välillä kylmän yritystä pohjoisesta.

Eli maaliskuun alkupuoliskon sää saattaa olla varsin vaihtelevaa säätyyppien puolesta. Sateet tosin voivat jäädä molemmissa skenaarioissa melko vähiin. Aurinko paistaessaan lämmittää jo mukavasti ja päivälämpötilat eivät enää millään pääse yhtä kireän pakkasen mittoihin kuin mitä viime viikot on koettu. Yöt voivat tosin edelleen olla varsin kylmiä etenkin korkeapainesäässä. Lisäksi ittelläni on vielä pieni kutina sen suhteen, että talvi järjestää maaliskuun puolivälin paikkeilla vielä yhden kunnon pakkasshown.

Siihen tämän hetken polttavimpaan kysymykseen, koska kevät alkaa, ei vielä voida antaa vastausta. Ehkä paras arvaus on viime vuoden tapaan kuunvaihde huhtikuulle mentäessä.

Mainokset
  1. 25/02/2011 06:58

    Kiitoksia päivityksestä. Pitkien aikojen ennusteet on vissiin kaavailleet paria astetta keskimääräistä lämpimämpää kevättä, mutta mahtaako tuo jäinen meri ja laajala alueella oleva lumipeite sitten imaista nuo lisäasteet. Vai otetaanko nekin jotenkin huomioon ennusteessa?

  2. Sami
    25/02/2011 06:59

    Kiitoksia Pauli taas päivityksestä, kyllä se ihan totta on että kevään on vaikeampi tänne tulla kun pitkällä ympäröivällä alueella on lumipeite ja kun merialueet ovat laajimmalti jäässä sitten 1987. Katsoin miten lämpötilat kehittyi jyväskylässä 1987 keväällä..superkylmän tammikuun jälkeen helmikuu ei ollut yhtä kylmä kuin tänä vuonna, maaliskuu oli 3,6 astetta alle keskiarvon ja huhtikuu 0,2 alle keskiarvon, joten mahdollista on että viileän puoleinen maaliskuu tulee, ja se melkein vaatisi jonkinasteisen ”pakkasshown”, ainakin viikon-puolentoista mittaisen.

    Laitan nyt tännekin tiedon että 24.päivä oli jyväskylässä kylmin näin myöhään talvella mitattu päivä 1951-2010 ajalla, keskiarvo -25,0. Pauli korjatkoon jos olen väärässä.

    15.-25.2 jakson keskilämpötila tulee olemaan -23,9..-24,1, kolme viimeistä päivää pilaa hiukan ennätystehtailua, entinen helmikuun lopun ennätys jyväskylässä siis -17,3, jos pakkasjakso olisi kestänyt -20 päiväkeskiarvolla 3 päivää pidempään(joka ei ajankohtaan nähden mitenkään mahdotonta ole) olisi loppukuun keskiarvo ollut -23,0..-23,5, eli ennätys olisi parantunut jopa 6 astetta!, nyt joudumme tyytymään tämän hetken ennusteen mukaan n.-20,5 keskiarvoon, eli kolmisen astetta loppukuun ennätys paranee.

  3. Henri
    25/02/2011 20:23

    Meikäläinen on Paulin kanssa samaa mieltä siitä, että vielä saadaan yksi kovempi pakkasjakso. Tietenkään enää ei tule mitään huippupakkasia, mutta kokonaisuudessaan maaliskuusta tulee talvinen, ja veikkaan myös normaalia selvästikin kylmempää. Syy tähän löytyy pohjoisesta yrittävästä kylmän purkauksesta, joka vähitellen hivuttautuu Grönlannin pohjoisosista idemmäksi. Aluksi se ei välttämättä yllä riittävän etelään, mutta yleinen länsivirtauksen heikentyminen kevätkuukausina (lämpötilaerot pienimmällään, koska ilmamassat ovat kauttaaltaan keskileveysasteilla kylmimmillään) mahdollistaa korkeapaineen muodostuminen Pohjois-Atlantille, joka taas tuo pohjoiset ilmavirtaukset Suomeen. GFS on hyvin alkanut haistelemaan tuota kylmänpurkausta maaliskuun toiselle viikolle, mutta selvemmät signaalit vielä antavat odottaa itseään…

    Ja vielä asiasta toiseen, tai melkein samaan… Tullut itselleni jopa pienenä yllätyksenä (siis vaikka kylmää helmikuuta ennustinkin ;)) Itämeren laaja ja nopea jäätyminen (http://www.itameriportaali.fi/html/icef/icemap_c.pdf)! Mielenkiintoista nähdä kuinka paksuksi ja laajaksi jääpeite vielä jaksaa kasvaa, varsinkin jos tuo kylmähkö maaliskuu toteutuu. Toivottavasti vaan tuulet eivät riko jääkenttää liikaa.

  4. Tuomo T.
    27/02/2011 11:03

    Jännitystä siis riittää yhä. Tosin nyt näyttää siltä, että ensi viikon puolenvälin jälkeen olisi luvassa kunnon perinteinen föhntuuli. Foreca on ennustanut, että se tarkoittaisi jopa +5-6 astetta. No, normaalissa föhn-tilanteessa se olisi ihan normaalia, mutta mitä veikkaatte, voiko lämpötila nousta noin korkealle, kun merialueet ovat jäässä ja luntakin on niin paljon?

    Föhn-vaiheet kestävät yleensä vain pari päivää. Helmikuun osalta ennusteeni meni niin vikaan kuin vain voi, mutta heitänpä maaliskuun veikkauksen. Jäätilanne hidastaa kevään etenemistä, mutta veikkaan, että luvassa on useita lämpimiä purkauksia etelästä ja lännestä. Niiden ansiosta mennään ehkä 1-1,5 astetta keskiarvojen yläpuolelle. KUukauden lopusta tulee leuto.

    • Sami
      27/02/2011 12:23

      Yllättäen foreca on ainut kuka tuollaisia pluslukemia kehiin laittaa, ei ole todennäköistä, muttei toki täysin mahdotonta, onhan suomessa helmikuussakin mitattu +10 asteen lukemia. Mutta täytyy muistaa myös ettemme nyt elä ilmastonlämpenemisen kulta aikaa. Eihän tuota kauaa tarvitse jännittää, torstainahan sen näemme. Yleisesti näyttäisi että puoleen kuuhun asti mennään lähelle keskiarvoja, tuossa noin 10.3. kannattaa katsella missä lumiraja on suomen eteläpuolella ja mikä on jäätilanne.

      • Tuomo T.
        28/02/2011 08:17

        Muistan vuodelta 2002, kun kaverin häitä vietettiin, että helmikuun puolivälissä oli Tampereella +7-8 C. Jos föhntuuli iskee kunnolla kohdalleen, yötä päivää on lämmintä. Joskushan käy jopa niin, että yöllä on päivää lämpimämpää. Mistä tämä johtuu, Pauli?

        Jollen väärässä ole, varsinainen föhnvaihe kestää yleensä vain pari päivää. Toki voihan lauha virtaus jatkua sen jälkeenkin, kuten nyt näyttäisi.

    • nimetön
      01/03/2011 14:56

      Eikös tämä ole normaali föhntilanne? Meren jäätilanteella ei ole juurikaan merkitystä (alusta on talvella jokatapauksessa jääkylmä) ja lunta nyt yleensä tuppaa olemaan talvisissa Föhntilanteissa (ei ole väliä, onko 20cm vai 60cm). Pikemminkin nythän on suotuisammat oltavat juuri korkeille lämpötiloille, koska auringon säteilyä on reippaasti verrattuna keskitalven kuukausiin.

      Ylimmän lämpötilan ratkaisee tässä tapauksessa; miten föhn, vuorokaudenaika ja toisaalta ilmamassan lämpöominaisuudet kohtaavat. Maksimi +5…+6 on jopa todennäköinen, perjantai voisi olla jopa suotuisampi…

  5. Petri
    27/02/2011 18:33

    Nyt näyttäisi siltä, että jäätilanne itämerellä on ohittanut huippunsa ja alkaa hidas sulaminen. Mistä saisi selville mikä oli tämän vuoden jään maksimimäärä (neliökilometreissä) ja vertailuarvoja menneiltä vuosilta.

  6. Tuomo T.
    28/02/2011 08:31

    Vielä vähän kausiennusteista. Amerikkalainen WSI on päivittänyt maalis-toukokuun ennusteensa ja on yhä sitä mieltä, että kevät olisi kolea:

    http://www.wsi.com/7ecaede5-c342-4892-84ae-a4639e65d406/news-scheduled-forecast-release-details.htm

    NOAA on eri mieltä, mutta niin oli helmikuunkin osalta. Tammikuun taitteessahan näytti monissa lähteissä, että tulee leuto helmikuu. WSI oli toista mieltä ja oikeassa. Tarkkaillaan tilannetta!

  7. Sami
    28/02/2011 10:15

    Pauli pääsi näköjään vastaamaan iltasanomiin sääprofeettojen uskomuksiin. Olisi kannattanut antaa koko talven(joulu-helmikuu)-seuraava kesä lukemat eikä vain helmikuu- seuraava kesä. No, antaa pappojen ennustaa eläkepäivillään kun ei parempaa tekemistä ole, onhan se mukava tunne kun joskus ennustus osuu ja sen on koko suomelle ennustanut.

    • 28/02/2011 11:54

      Enpä ole juttua lukenut, mutta allekirjoittaneelta pyydettiin nimenomaan vertailua helmikuun ja kesien välillä.

      • Sami
        28/02/2011 15:36

        OK, ethän voinut tietää mitä juttua ne on tekemässä. Tuossa itse laskin nämä helmikuut ja seuraavat kesät niin käytännössä lantilla voisi heittää, ihan pikkuisen on ollut kylmien helmikuiden jälkeen lämpimämmät kesät kuin leutojen helmikuiden mutta ero on tosi pieni. Kaikista lämpimimmät kesät tuli kun helmikuut oli hitusen keskiarvoa leudompia, mutta kuten sanoin ero on pieni, puolisen astetta maksimissaan, oli sitten minkämoinen helmikuu tahansa.

        Ikävä ettei ilmatieteenlaitoksen sivuilla ole vuodenaikojen keskilämpötiloja koko suomesta grafiikkana. Olisi hyvä jos olisi koko suomen eri vuodenaikojen keskiarvot 1961-vuodesta eteenpäin.

  8. Sami
    28/02/2011 13:26

    Hiukan pelonsekaisin tuntein odotan jo ensi talvea…1920-1941 talvet muistuttavat käyriltään hyvin paljon viimeisen 21 talven lukemia jyväskylässä: Laitan tähän sekä 1930-luvun lopun ja 40-luvun alun keskiarvot sekä viimeisen 7 vuoden lukemat:
    1935-1941: -5,6, -7,7, -5,8, -6,1, -5,5, -12,2, -11,6, seuraava -15,0. 04-05-> -4,7, -8,3, -6,3, -1,9, -5,3, -12,2, -12,3, ?. Tehkääpä vaikka excelillä taulukko näistä lukemista, lähes täysi kopio lukuunottamatta 07-08 talvea, joka oli hyvin lauha(-1,9), jos se olisi ollut noin -5,5..-6,5 niin eroa ei olisi ollenkaan. Jos siis samaa yhtäläisyysrataa jatketaan niin ensi talvi on sitten hirmumegatalvi, ja siinä ei ole iltasanomalisää yhtään.

  9. Sami
    28/02/2011 18:52

    Nyt uskaltaa jo laittaa jyväskylän helmikuun lukemat…koko kuukauden k-a -15,2 eli 6,5 astetta alle 1971-2000 k-arvon. Mutta sitten se helmikuun loppupuolisko…sanoisinko että sydän vuotaa verta, uusi kymmenluku jäi sitten haaveeksi…-19,9!, täytyy toivoa että olisin tuon kymmenyksen katsonut väärin ja virallinen luku olisi -20,0, mutta pahoin pelkään, niin hyvin on osuneet kuukausienkin keskiarvot. No 60 viimeisen vuoden ennätys parani 2,7 astetta.

    Tässä lista jyväskylän helmikuun pakkasjaksoista:
    1pv 17.2. -28,8 11pv 14.-24.2 -24,6
    2pv 17.-18.2 -28,0 12pv 13.-24.2 -24,3
    3pv 17.-19.2 -27,2 13pv 13.-25.2 -23,7
    4pv 16.-19.2 -26,8 14pv 11.-24.2 -23,3
    5pv 15.-19.2 -26,2 15pv 10.-24.2 -23,0
    6pv 14.-19.2 -25,8 16pv 10.-25.2 -22,6
    7pv 14.-20.2 -25,4 17pv 9.-25.2 -21,9
    8pv 14.-21.2 -25,2 18pv 9.-26.2 -20,9
    9pv 14.-22.2 -24,8 19pv 7.-25.2 -20,4
    10pv 14.-23.2 -24,6 20pv 6.-25.2 -19,7

  10. Sami
    28/02/2011 23:10

    Talven keskilämpötila oli siis jyväskylässä tänä vuonna -12,3 ja viime vuonna -12,2. Katsoin tilastoista niin 1901-02 talvesta lähtien ei näin kylmää kahta talvea ole ollut peräkkäin! Ennen vuotta 1940 ei edes ollut tällaisia talvia, sitten 1939-40: -12,2, 40-41 -11,6, 41-42 -15,0. 1965-70: -13,8, -9,8, -13,5, -10,1, -12,2. 1985-87 -14,4, -11,9, -14,9. Pientä näpertelyä siis, eihän tuo 85-87 kaukana ollut mutta fakta on se että jos ensimmäinen talvi on ollut jyväskylässä -12,2 tai alempi niin seuraava talvi ei ole kertaakaan ollut sitä kylmempi 110 vuoteen.

  11. Jykä
    01/03/2011 16:50

    Tänään ilmatieteenlaitos julkaisi talvitilastonsa, josta hyvin näkee talvien keskilämpötilat aina vuodesta 1900 lähtien….sieltä käy mm ilmi, että vuosina 1930-1960 talvet olivat Sodankylässä keskimäärin lämpimämpiä kuin nyt viimeisten 30 vuoden aikana…silti yleinen käsitys on, että keskilämpötilat nousisivat 3-7 astetta seuraavan 100 vuoden aikana. Ja talvisin jopa tätä enemmän. (tämä siis suoraan ilmatieteenlaitoksen sivuilta). Jotenkin ainakin minun on tätä kovin vaikea uskoa.

  12. Tuomo T.
    02/03/2011 15:09

    Nyt näiden lauhojen lounais- ja länsivirtausten aikana näkee selvästi sen, miten paksu jää merialueilla vaikuttaa lämpötiloihin. Tätä kirjoittaessa keskellä Suomenlahtea majakoiden asemilla on pikkupakkasta, Kaisaniemessä noin nollassa ja Etelä- ja Länsi-Suomen sisämaassa +3-5! Vaikka olosuhteet (heikko tuuli, aurinko paistaa täydeltä terältä) voisivat mahdollistaa vaikka kuinka lämpimät olot, rannikolla pysyy pakostakin aika viileänä.

  13. Juhani
    03/03/2011 14:20

    Nyt on kyllä aika vaikea uskoa, että enää tulisi mitään kireitä pakkasia ainakaan eteläiseen Suomeen. ECMWF ja GFS eivät ainakaan näytä mitään merkkejä sellaisesta. Nyt viikonvaihteen jonkinlainen kylmeneminen näyttää tilapäiseltä ja tiistaina ollaan taas päivällä plussan puolella. Toki maaliskuun lopullakin voi vielä olla etelässäkin 20 asteen yöpakkasia, mutta sitä kylmempi onkin jo sitten hyvin poikkeuksellista. Auringon säteilylämpö voimistuu päivä päivältä.

    Tietenkin huhtikuussakin voidaan vielä saada koviakin takatalvia kuten kävi esim. vuonna 1966, jolloin oli erittäin kova ja runsasluminen pakkastalvi. Kevät lähti kuitenkin hyvin liikkeelle maaliskuun lopussa, mutta heti huhtikuun ensimmäisen viikon jälkeen tulikin oikein kunnon takatalvi. Huhtikuun puolivälissä oli esim. Tampereen seudulla vielä lunta 60-70 senttiä, päivälämpötilat auringosta huolimatta useita asteita pakkasella ja öisin noin -15 astetta. Sää lämpeni uudelleen vasta huhtikuun viimeisen viikon alkaessa, mutta vielä vappuna lunta oli 20-30 senttiä Tampereen seudulla sellaisissa paikoissa, jotka yleensä vappuna ovat täysin sulat.

  14. Tuomo T.
    04/03/2011 08:46

    En mäkään usko, että tulisi enää kovia pakkasia. PIkemminkin veikkaan, että maaliskuu menee melko tasaisessa, tasaisen lauhassa säässä. Yöpakkaset toki jatkuvat, mutta ei mitään kovia enää.

    Kieltämättä talvi oli jo tällaisenaan kiitettävän pitkä. Päiväpakkaset alkoivat marraskuun puolivälin jälkeen, ja marraskuun lopussa oli jo Helsingissäkin -10-15 asteen päiväpakkasia. Joulukuun ”talvisotapakkaset” muistetaan kyllä ja helmikuussa oli uudestaan kunnon talvea. Siis voi sanoa, että ihan tukeva talvi kesti etelärannikollakin yli kolme kuukautta. Harvinaista herkkua nykyään!

    Ei pitäisi olla samanlaista riskiä kuin vuonna 2007. Silloinhan helmikuu oli tosi kylmä, mutta maaliskuusta tuli ennätyksellisen lämmin. Niin jyrkkää leikkausta peräkkäisten kuukausien välillä harvoin näkee! Tosin 2007 ei ollut juuri minkäänlaista merijääpeitettä, koska helmikuu oli oikeastaan ainoa kunnon talvikuukausi silloin.

    • Ilari Lehtonen
      05/03/2011 20:17

      Ainakin Helsingissä peräkkäisten kuukausien keskilämpötilojen eron ennätys muuten lienee vuodelta 1871, jolloin helmikuu oli Kaisaniemen mittausaseman historian kylmin yksittäinen kuukausi -18,2 °C keskilämpötilalla, mutta maaliskuu oli melkoisen lauha, keskilämpötila -0,3 °C.

      Pienenä nippelitietona myös, että tämän vuoden helmikuussa vuorokauden keskilämpötila oli Kaisaniemessä 27 vuorokautena korkeampi kuin kuukausikeskilämpötila vuoden 1871 helmikuussa ja vain yhtenä päivänä vuorokauden keskilämpötila jäi tuon -18,2 °C:n alle.

  15. Tuomo T.
    04/03/2011 08:50

    Venäläiset ovat myös taipumassa lämpimän kevään puolelle. Skandinavian kohdalla punaoranssi väri ei ole kovin tumma, mutta kyllä tuo selvästi viittaisi mielummin lämpimään kuin kylmään.

    http://wmc.meteoinfo.ru/season

    Amerikkalainen WSI on tosin kolean kevään kannalla.

  16. Jussi
    04/03/2011 09:01

    Paulille kevätkysymys. Tätä on varmasti kysytty ennenkin, mutta miksi näyttää siltä, että huhtikuut ovat lämmeneet selvästi enemmän kuin muut kevät kuukaudet. Huhtikuut ovat lähes säännöstään olleet 1-2 keskimääräistä lämpimämpiä koko maassa yli 10 vuotta, ainoa poikkeus 2003.

    Varsinaista kylmää huhtikuuta saakin sitten hakea 1990-luvun lopulta.

    • Sami
      04/03/2011 16:07

      Ihan sama suuntaus on ollut kesäkuiden osalta, kesäkuut ovat taas olleet järjestäen keskimääräistä viileämpiä 2000-luvulla, ainoastaan kaksi lämpimämpää on joukossa (2002 ja 2006) jotka nekään ei olleet kuin reilun asteen keskimääräistä lämpimämmät. Veikkaan että tällä vuosikymmenellä tilastot tasoittuu eli huhtikuut kylmenee ja kesäkuut lämpenee. Esim.1971-2000 keskiarvot olivat jyväskylässä kesäkuiden osalta 14,0 ja elokuiden osalta 13,7. Nyt 1981-2010 keskiarvot ovat heittäneet häränpyllyä kesäkuut 13,7, elokuut 14,1. Nyt kun ilmasto on jonkin aikaa jo kylmennyt niin odotan huhtikuiden ja toukokuiden lämpötilojen lähtevän laskusuuntaan, kylmeneminenhän tapahtuu vasta viiveellä koska meret ovat lämmenneet ennätyksellisten aurinkosyklien myötä ja viileneminenkään ei hetkessä tapahdu. Kuinka paljon sitten kylmenee, sitä ei voi vielä tarkkaan arvioida, vuonna 2013 on seuraava auringonpilkkumaksimi, jääkö maksimi jopa alle Daltonin minimin tason?
      Huhti Kesä
      61-69 1,5 14,0
      70-79 0,6 14,3
      80-89 1,7 13,9
      90-99 1,7 13,9
      00-11 3,1 13,7

      • 07/03/2011 13:32

        Voi olla että auringonpilkut vaikuttavat nimenomaan Jyväskylän säähän, ja sitten meret pitävät Jyväskylää kuitenkin lämpimänä.

        Tästä näkyy selvästi että meret jaksoivat pitää Jyväskylän lämpimänä n. v. 2009 asti ja sitten tuli romahdus:
        http://data.giss.nasa.gov/cgi-bin/gistemp/gistemp_station.py?id=614029350003&data_set=1&num_neighbors=1

      • Sami
        07/03/2011 18:17

        Nuo ilmoittamasi linkin vuosikeskiarvot ei ole lähelläkään totuutta, esim. viime vuoden se väittää olleen n.2,7 vaikka totuus oli 2,2.

        Eipä todella ole ihme että tämä putiikki ilmoitti viime vuoden ennätyskuumaksi koko maapallolla.

        En tarkoittanut että auringonpilkut vaikuttavat vain jyväskylän tai suomen säähän, luotettavia mittauksia/tuloksia niin kuin tuo nasan jyväskylän grafiikka osoittaa ei voi saada kuin suomesta ainakin toistaiseksi vielä. Maailman lämpötiloja on turha tuijottaa niin kauan kuin ne ovat näin räikeästi virheelliset.

  17. Teemu
    07/03/2011 08:34

    Mitäs mitäs..to / pe näyttäisi GFS:n mukaan tulevan lunta / räntää etelään. Ollut pitkän aikaa hyvin kuivaa, joten tuo on minun mielestä tervetullutta.

  18. 07/03/2011 20:29

    Sami :
    Nuo ilmoittamasi linkin vuosikeskiarvot ei ole lähelläkään totuutta, esim. viime vuoden se väittää olleen n.2,7 vaikka totuus oli 2,2.
    Eipä todella ole ihme että tämä putiikki ilmoitti viime vuoden ennätyskuumaksi koko maapallolla.

    Tiedät varmaan että NASA:n käyttämät vuosikeskiarvot alkavat joulukuusta?

    Myös kannattaa huomata että lämpötiloihin on tehty homogenisaatio- ja havaintoaikavinouman korjaukset: http://www.ncdc.noaa.gov/oa/climate/research/ushcn/ . Homogenisaatio: esim. Jyväskylän data koostuu neljästä eri mittaussarjasta, jotka ovat joko eri paikasta tai sitten aseman mittaustapa, tarkka lokaatio tms. on muuttunut. Tästä näkyy paremmin: http://data.giss.nasa.gov/cgi-bin/gistemp/gistemp_station.py?id=614029350003&data_set=0&num_neighbors=1

    En tiedä, ehkä Jyväskylän asema tai Skandinavia tosiaan korreloi jostain ihmeen syystä auringonpilkkuihin. Vähän laajemmassa mittakaavassa aurinko ei selitä kovinkaan suurta osaa tämän vuosisadan keskilämpötilojen vaihtelusta.

    Huomaa että v. 2010 oli globaalisti lämpimin tai toiseksi lämpimin myös satelliiteista mitattuna, riippuen mitä dataa katsoo. V. 2010 mitattiin Suomen mittaushistorian lämpöennätys, kuten myös ainakin 16 muussa maassa. Arktisen jään kattavuus saavutti tammikuussa mittaushistorian tammikuiden minimin, helmikuu oli v. 2005 kanssa tasoissa ja myös minimi. Huom: en ota kantaa siihen onko uusi jääkausi juuri alkanut Jyväskylästä leviten ensi vuonna pohjoiselle pallonpuoliskolle ja seuraavana globaaliksi. Kerron vain mitä tähän asti on tapahtunut Jyväskylän ulkopuolella.

    • Sami
      07/03/2011 23:41

      Joo joo, josko edes täällä säästyisi noilta jatkuvilta NASA:n linkeiltä joita Suomi24 tulee raivonpartaalle asti. Tästä aiheesta on turha keskustella, molemmilla on oma uskontonsa.

      • Janne S
        08/03/2011 08:26

        Kun täällä kuitenkin puhutaan säästä, vähän vaikeaksi menee jos edes historialliseen dataan ei saa viitata.

        Riippuu mistä puhutaan, mutta aika pitkälti kyse on mittaustuloksista ja tieteestä mieluummin kuin uskonnosta. ”Uskonnon” puolelle mennään jos kieltäydytään uskomasta faktoja, tai vähätellään epävarmuuksia.

        Mutta yritetään välttää provosointia ja jankutusta. Itsekin hieman provosoin yhdellä viestillä tuossa yllä – tästä pahoitteluni.

  19. nimetön
    07/03/2011 21:05

    Kyllä se lämpötila vaan kohoaa korkealle vaikka lunta olisikin maassa. Jos ilmamassa antaa suinkin myöten, menee jopa maaliskuussa +10 astetta rikki että heilahtaa, vaikka olisi puolen metrin kinokset. Auringon näkökulmasta katsottuna maanpinta Suomessa ei suinkaan ole valkea ja lumipeitteinen, vaan vihreä havumetsä dominoi ja sehän kyllä imee auringonsäteilyä. Jokainen voi todeta tämän lentokoneesta, kun katsoo vähän viistosti sivulle.

    Merellä tilanne on sitten toinen, kuten joku edellä totesikin. Hyvin näki viime viikolla, että sisämaassa lämpötila kohosi helposti yli +5 asteen kun taas merisääasemilla oli samaan aikaan pakkasta.

    Että ei nyt liioitella näiden lumien ja jäiden jarruttavaa vaikutusta kevään tulooon. Ilmamassojen vaikutus on täysin määräävä.

    Välillinen vahvempi vaikutus lumella kyllä on olemassa, kosteassa ja lauhassa ilmamassassa matalaa stratusta ehkä ilmenee helpommin (oma mutu), jos siis on lunta maassa. Sehän kyllä pitää korkeat päivälämpötilat (ja lumen sulamisen) kurissa. Viime keväänä taisi käydä tosin niin että kastepisteet huiteli +4…+5 tienoilla ja stratuksen allakin lumi suli nopeasti.

  20. 08/03/2011 08:25

    Loppuviikolle ennustettu lumisade toisi mukavaa vaihtelua tähän viimeaikaiseen suht tasapaksuun säähän.

  21. Henkka
    08/03/2011 14:43

    Oulussa tällä hetkellä +6, yllätti täysin tuo +6! odotin max tänää +2 =). vesi lorisee ja keväisiä kumpupilviä taivaalla =).

  22. Henkka
    08/03/2011 14:47

    Henkka :Oulussa tällä hetkellä +6, yllätti täysin tuo +6! odotin max tänää +2 =). vesi lorisee ja keväisiä kumpupilviä taivaalla =) melko jännä yleensä täälä rannikolla o paljon viileämpää Hyvä esimerkki Hesa lähellä 0 aiva rannikolla pakkasella =)

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: