Etusivu > Lyhyet ennusteet, Sääennusteet, Säätietoutta > Myrskyä merellä sekä WRF-kuulumisia

Myrskyä merellä sekä WRF-kuulumisia

Kuluvan talven mittakaavassa voimakas matalapaine on parhaillaan matkalla Suomen yli itään. Paikoin runsaita lumisateita on saatu etenkin entisen Oulun läänin tienoilla. Sunnuntain vastaisena yönä ja aamuna tuuli puolestaan voimistuu maa-alueilla ja paikallisia tuulivahinkoja saattaa esiintyä.

Pitkästä aikaa reippaampaa tuulta

Yllä on globaalista GFS-mallista alkuarvot ottaneen WRF-NMM mallin 10 km resoluutiolla ajettu puuskaennuste (jopas oli lause). Paikoin maan etelä- ja keskiosassa puuskat voivat yltää noin 20 m/s luokkaan. Näissä lukemissa ei suurempia puustovahinkoja ole talvisin odotettavissa, mutta etenkin tykkylumiset puut voivat tuulen voimasta paikoin kaatuilla. Malliluotausten perusteella kaikkein kovimmat tuulilukemat jäävät rajakerroksen yläpuolelle, josta ne eivät pääse kunnolla sekoittumaan pintaan saakka. Tämän talven mittakaavassa on tiedossa yksi harvoista tilanteista, joissa voi esiintyä paikoin tuulivahinkoja. Matalapaineessa ei kuitenkaan ole edellisvuosien kunnon myräköihin verrattuna juuri mitään erikoista. Kovimmat puuskat ajoittuvat yöhön ja aamuun maan etelä- ja keskiosassa. Perämerellä oli illalla rikottu merellä myrskyraja.

WRF-mallin kuulumisia

Joulukuussa kirjoittelin WRF-mallin kokeiluista. Kyseessä on siis sääennustemalli, jota esimerkiksi Yhdysvaltain ilmatieteen laitos käyttää ennusteissaan.

Lahtisen Panun kanssa olemme tarjonneet globaalin GFS mallin ennustekenttiä jo pidemmän aikaa. Suurin ”ongelma” on se, että mallia ajetaan alunperin noin 27 km resoluutiolla ja lopullisissa internetissä jaettavissa ennustekentissä horisontaalinen erotuskyky on heikohkoa, noin 50 km luokkaa. Tällöin kaikenlaiset pienen skaalan sääilmiöt saattavat jäädä mallilta ja loppukäyttäjiltä huomaamatta.

WRF-mallia olisi tarkoitus käyttää tämän aukon korjaamiseen. Kyseinen malli voi käyttää karkeamman resoluution GFS:ää pohjana, josta sitten voidaan tehdä vaikka kuinka kovalla resoluutiolla olevia ennusteita. Tätä varten päädyinkin pitkän pohdinnan jälkeen kyhäämään oman ”supertietokoneen”, jolla tätä sääennustemallia voisi ajaa kotioloissa. Kaikenlaista testattavaa riittää, jotta mallista saataisiin mahdollisimman hyviä numeerisia ennusteita. Tällä hetkellä päämääränä on saada malli pyörimään (semi)rutiininomaisesti kesään mennessä, jotta siitä on apua kesäisten rajuilmojen ennustamisessa. Mitä hyötyä tästä nyt oikeasti on? Katsotaan eroja esimerkiksi sateen ennustamisen kannalta.

Ylempi animaatio antaa kuvan siitä tarkkuudesta, joka nykyään saadaan globaalin GFS-mallin sade-ennusteista (noin 50 km). Alemmassa animaatiossa on WRF-mallin tutkasimulaatio 4 km resoluutiolla. Tällöin saadaan yksittäiset ukkoskuurotkin kuvattua ja tästä on apua ”konvektiivisen moodin” ennustamisessa (eli onko tiedossa yksittäisiä irrallisia ukkossoluja vaiko järjestäytynyt ukkoskuuronauha jne..). Horisontaalisen erotuskyvyn parantuessa myös laskenta-aika kasvaa merkittävästi. Yllä olevan 36 tunnin ja 4km erotuskyvyn omaavan WRF -ennusteen ajaminen kesti noin 9 tuntia. Laskenta-aluetta, ennusteen pituutta tai resoluutiota muuttamalla saadaan ennuste tehtyä tarpeeksi nopeasti niin, että siitä on vielä hyötyä. Koska globaalista GFS mallista tulee uusi ennuste aina kuuden tunnin välein, ei WRF-mallin ajaminen saa kestää ainakaan tätä kauempaa. Nyt kevään aikana täytyy testailla, että mikä on paras kombinaatio ennusteen tekemiselle (jotta sen ajamisen ei kestäisi liian kauan, mutta se antaisi mahdollisimman paljon tietoa).

Lisäksi testailen mahdollisuutta ajaa mallia esimerkiksi 10 kertaa nopeasti peräkkäin joka kerralla muuttaen mallin fysiikka-asetuksia. Tällöin saadaan hieman toisistaan poikkeavia ennusteita ja näiden perusteella voidaan päätellä esimerkiksi, että missäpäin kesäisessä ukkosherkässä ilmamassassa todennäköisimmin jyrisee.

Tällaisten härpäkkeiden viilaamiseen menee siis osa meikäläisen keväästä. Tehdään uusi tilannekatsaus viimeistään loppukeväästä kun systeemi toivottavasti toimii suunnitellusti.

Mainokset
  1. 31/01/2011 07:30

    Kuulostaa mielenkiintoiselta. Nyt täytyy vaan toivoa ”hyvää” ukkoskesää, että pääset testailemaan mallia tositoimissa

  2. Matti
    31/01/2011 13:31

    Aiheutti pienen repeämisen tuo Paulin ”ensi kesän sää” Tweetti 😀 😀

  3. Jussi
    31/01/2011 13:33

    Sama Wolfgang Röder ennusti talvesta 2007-08 kylmää ja lumista Suomeen. Mainittakoon, että Helsinki-Kaisaniemen talven keskilämpötila oli silloin +1,4 C!

  4. 31/01/2011 13:48

    No mitäs se oli nyt sitten ennustanut ensi kesäksi? Siitähän voisi sitten päätellä millainen sää ei ainakaan ole. 🙂

  5. Sami
    31/01/2011 17:28

    Onhan tuo taas aika huikea ennustus esim. elokuuksi, keskilämpötila +19, kun jyväskylässä 1961 vuodesta lähtien korkein on 17,0. Taitaa olla parempi keskittyä odottamaan surkeinta elokuuta meismuistiin, niin harakoille nämä ennusteet ovat menneet. Oikea säähysteria on nyt menossa ip-lehdissä, joka viikko on saatava useita ennustuksia kehiin, no hyvä puoli on se että niistä joku väkisinkin osuu.

    Tammikuusta puuttuu nyt enää pari tuntilukemaa(klo20,23) niin jyväskylän tammikuun keskilämpötila on jo saletti, minun laskuissa se on -8,02, joten aika varmasti virallinen lukema on -8,0, siis 0,5 astetta 1971-2000 keskiarvoa lämpimämpi, mutta luokittelen sen tavanomaiseksi pienen poikkeaman vuoksi.

  6. Tuomo T.
    01/02/2011 08:09

    Mitä tulee kausiennusteisiin, otin randomilla yhteyttä amerikkalaisen WSI:n Skandinavian kausiennusteista vastaavaan henkilöön. Kysyin, millä perusteilla he ovat saaneet ennusteen, jonka mukaan helmikuu ja kevät tulevat olemaan keskimääräistä viileämpiä, kun moni muu taho ennakoi lämmintä kevättä.

    Vastaus tuli jo tänään. LÄhetin vielä varmistuksen, saako herra Crawfordia siteerata suoraan, mutta tulkintani oli jota kuinkin tämä: negatiivisen NAO-indeksin vaikutusta ei oteta tarpeeksi huomioon muissa ennusteissa. Se, tuleeko NAO olemaan negatiivinen, on tietenkin kokonaan toinen asia. Vastaus oli toki monipolvisempi mutta en vielä ehdi sitä kääntää.

  7. Henri
    01/02/2011 12:40

    Ainakin toistaiseksi ei tuo helmikuun kausiennuste (NCEP) näytä kovin hyvältä; Lappiin virtaa loppuviikolla todennäköisesti idästä arktista ilmamassaa (jopa useiksi päiviksi), ja juuri siellähän helmikuun pitäisi olla huomattavasti normaalia lämpimämpi (jää siis paljon kirittävää). Toisaalta myös itäiseen Eurooppaan näyttää virtaavan lännestä hyvin lauhaa ilmaa, missä taas pitäisi olla normaalia kylmempää… Ei siis oikein vakuuta!

    Mielenkiintoista muuten nähdä, kuinka paljon lunta tulee eteläiseen Suomeen, kun nuo matalapaineet viilettävät yli…

  8. Tuomo T.
    01/02/2011 13:41

    Tammikuun tiedot tulivat ja suurimmassa osassa maata keskilämpötilat olivat lähellä 1971-2000 tasoa, pohjoisessa vähän yli. Siinä mielessä heitin vähän liian ”lämpimän” ennusteen. No, sanoipa WSI mitä tahansa, laitan yhä pelipanokseni lauhan helmikuun puolelle – vaikka talvista toivonkin.

  9. Matti
    01/02/2011 14:36

    Olisi muuten kiva tietää todellinen lumitilanne Lappeenrannan seuduilla (44cm on rekisteröitynä). Joulukuussahan kävi niin, että lumimyräkässä lumipeite ”oheni” 10cm, vaikka todellisuudessa sitä satoi noin 15cm lisää 🙂 Pyry siis puhalsi mittauspaikalta lumet pois. Parikkala näyttää 69cm, luultavasti aika lähellä noita mennään. Eli Helsinki olisi jo siinä tapauksessa ehkä jo ohitettu. Kinokset alkavat olemaan niin korkeita, ettei näe enää autosta risteyksissä. 🙂

  10. Sami
    01/02/2011 16:08

    Ilmatieteenlaitos muutti kylmät ja lämpimät tammikuun taulukot niin että nyt näkyy vain helsingin ja sodankylän tiedot. Voisitko Pauli antaa tänne Turun, Jyväskylän ja Oulun viralliset lukemat. Kyllä ne vanhat taulukot oli paremman näköisiä, olisivat saaneet jäädä.

    • Tuomo T.
      02/02/2011 08:04

      Samaa mieltä, ehdottomasti viideltä paikkakunnalta ympäri Suomen pitäisi tiedot saada kuten tähänkin asti! Suomessa on niin vaihtelevaa säätä ja maan eri osien välillä erot ovat niin suuret, joskus jopa saman kuukauden sisällä.

    • 02/02/2011 08:52

      Olen parhaillaan lomalla joten tietoja en nyt saa. Syynä Turun ja Oulun poistamiseen on yksinkertaisesti se, että kyseiset havaintoasemat on lopetettu eikä läheisiä korvaavia asemia voi suoraan verrata menneiden vuosikymmenien lukemiin.

      Nyt helmikuusta lähtien netissä julkaistaan ilmaiseksi joka kuukausi ilmastokatsaus-lehti, jossa on reippaasti kuukausilukemia usealta asemalta, joten odottakaan vielä hetki. Lehden tekeminen kestää noin puoli kuukautta juttujen ja havaintojen tarkistamisen vuoksi. Voin ottaa puheeksi kuitenkin, että muutamilta asemilta laitetaan tiedot heti kuukauden vaihduttua, mutta nämä ovat siinä mielessä hyödyttömiä ettei niitä voi suoraan verrata edellisten vuosikymmenien lukemiin koska asemien sijainnit ovat vaihdelleen vuosien varrella.

      • Tuomo T.
        02/02/2011 08:55

        TAvallaan ymmärrettävä peruste mutta emme varmasti ole ainoita, jotka kaipaavat tietoja muistakin kuin Helsingistä ja Sodankylästä. Veikkanpa, että valtaosa ilmatieteen laitoksen sivujen käyttäjistä asuu sillä välillä. No, jos voit välittää palautetta, niin hienoa! Ja vaikka itsekin asun Helsingissä, kaipaan monipuolista vertailutietoa eri puolilta Suomea.

      • Ilari Lehtonen
        02/02/2011 17:11

        Ei kai niitä sentään lakkautettu ole, vaikka IL:n sivuilla ovatkin lakkautettujen asemien listaan ilmestyneet. Asemathan siirtyivät taannoin Finavian vastuulle, mutta ilmeisesti havaintotietoja ei enää vain tule IL:lle? Kuitenkin esim NOAA:n http://weather.noaa.gov/weather/current/EFTU.html ja Weather.comin http://www.weather.com/weather/monthly/FIXX0018?month=-1 sivuille ilmestyvät Turun havainnot ovat uskoakseni edelleen nimenomaan lentoasemalta. Ainakin NOAA:n sivuilla mainitut aseman koordinaatit täsmäävät lentokenttään (havaintoarvot puolestaan eivät täsmää mahdollisena korvaavana asemana ajateltavan Artukaisten lukuihin) ja noista Weather.comin sivuilla olevista arvoista nähdään, että eivät vastaa nekään Artukaisissa havaittuja lukemia, mutta täsmäävät lentokentän lukemiin.

        Esimerkiksi Turussahan Artukainen toimii lentokentän ”varasääasemana” ja kai Finavialla nyt on intresseissä saada havainnot kuitenkin myös lentoasemalta?

        Oulunsalossahan nuo lentokentän ja Pellonpään asemat sijaitsevat käsittääkseni hyvin lähellä toisiaan, joten lämpötiloissa ei liene suurta eroa?

        Mistä muuten mahtaa johtua, että IL:n nettisivuille Turun Artukaisten havainnot eivät päivity 10 minuutin välein kuten useimmat muut asemat, kun kuitenkin Turun Sanomien sääsivuille nuo Artukaisten havainnot päivittyvät 10 minuutin välein?

  11. Teemu
    02/02/2011 09:15

    Tulkitsenko GFS:n parviajoja oikein, nimittäin oltaisiin menossa 2m lämmöissä melkoisesti viileään päin?

  12. Tuomo T.
    02/02/2011 11:05

    Iltalehden epätoivoisuus kasvaa. Tämän päivän lööppi: Tällainen on talvilomaviikon sää. No, jutussa on haastateltu Forecan Juha Föhriä, joka kertoo, että talvilomaviikolla saattaa olla (ei määritetty, onko kyseessä viikko, 8, 9 vai 10) aika lauhaa mutta kuitenkin hyvä hiihtosää. Tyypilliseen tapaan Föhr korostaa epävarmuutta.

    Sen enempää konkretiaa ei ollut saatu. Oltiin jopa menty niin säälittäväksi, että oli tehty faktalaatikko siitä, millaista säätä näillä leveysasteella keskimäärin on, lähteenä Suomalainen sääopas! Voi raukkoja!

    • 02/02/2011 13:01

      Mutta jos sää myy, siitä kirjoitetaan. Vai väitätkö että iltapäivälehdillä olisi jutuilleen jotain muitakin kriteereitä? 🙂

      • Tuomo T.
        02/02/2011 13:16

        Ei ole mutta luulisi niiden sahaavan omaakin jalkaansa. Lukija kun avaa lehden ja huomaa, ettei täällä mitään kerrota, pelkkää spekulointia, niin kyllähän siinä luulisi tuntevan itsensä petetyksi.

  13. Jykä
    02/02/2011 14:08

    Asiasta toiseen, vieläkö Suomesta löytyy paikkakuntia jossa pakkasputki jatkuu marraskuusta lähtien?

  14. Tuomas
    02/02/2011 16:00

    NCEP lupailee tällä viikolla erittäin lämmintä kevättä!

    Ennusteet ovat tuolla heiluneet viikosta toiseen paljon, mutta keskimäärin ovat olleet enemmän lämpöisen puolella.

    • Tuomo T.
      02/02/2011 16:59

      Siltä tosiaan nyt näyttää. Harvinaisen punaisia ovat kartat. Erikoisinta on se, miten paljon nuo ennusteet poikkeavat taannoin jonkun lähettämästä Meteorussian ja amerikkalaisen WSI:n ennusteesta. Nehän ennakoivat kylmää kevättä.

    • 02/02/2011 17:43

      Mutta sikäli kuin ymmärrän ”normalized anomaly”:n, ennustettu +3°C poikkeama on alle yhden keskihajonnan. Voiko olla? Ja ylätersiilitodennäköisyys on edelleen vain luokkaa 60%.

      Hämmentäviä ennusteita nuo silti ovat, kun NOAA:n 7-14 päivän ennustekin näyttää enemmän kylmään suuntaan, samoin kuin raakaparvet. Parvet kyllä leviävät 10.2. tienoilla aivan käsiin.

  15. 02/02/2011 16:01

    Joo, no tuollainen fiilis mulla on niistä lehdistä ollut jo ainakin kymmenen vuotta.

    • 02/02/2011 16:02

      Ed. siis Tuomolle, väärä threditys.

  16. Tuomo T.
    04/02/2011 11:50

    ECMWF:n kausiennuste heitti aika häränpyllyä viikossa. Se vain todistaa, että nyt on aika turbulentti tilanne sään suhteen (ennuste päivitetty 3.2.):

    ”Sää on tavanomaista kylmempi kahdella ensimmäisellä viikolla. Kylmän painopiste on ensimmäisellä viikolla maan pohjoisosassa ja toisella viikolla maan eteläosassa. Kahdella viimeisiellä viikolla lämpötilassa ei ole selvää signaalia suuntaan tai toiseen.”

    Meteorologin arvio:

    ”Ennuste on muutttunut lämpötilan suhteen täysin viikon takaisesta ennusteesta, jolloin oli selvä signaali tavanomaista lämpimämpään suuntaan. Ilmampaine-ennusteen mukaan kahdella ensimmäisellä viikolla on Jäämerellä korkeapaine, mutta kahdella viimeisellä viikolla se heikkenee, kun taas Keski-Eurooppaan muodostuu korkeapaine.”

  17. Teemu
    04/02/2011 16:54

    Tuomo T. :ECMWF:n kausiennuste heitti aika häränpyllyä viikossa. Se vain todistaa, että nyt on aika turbulentti tilanne sään suhteen (ennuste päivitetty 3.2.):
    “Sää on tavanomaista kylmempi kahdella ensimmäisellä viikolla. Kylmän painopiste on ensimmäisellä viikolla maan pohjoisosassa ja toisella viikolla maan eteläosassa. Kahdella viimeisiellä viikolla lämpötilassa ei ole selvää signaalia suuntaan tai toiseen.”
    Meteorologin arvio:
    “Ennuste on muutttunut lämpötilan suhteen täysin viikon takaisesta ennusteesta, jolloin oli selvä signaali tavanomaista lämpimämpään suuntaan. Ilmampaine-ennusteen mukaan kahdella ensimmäisellä viikolla on Jäämerellä korkeapaine, mutta kahdella viimeisellä viikolla se heikkenee, kun taas Keski-Eurooppaan muodostuu korkeapaine.”

    Näyttäisi sekä ECMWF:n että GFS:n pidemmät julkiset ajot olevan kohtuu samalla mielellä liikkeellä. GFS:n julkinen ajo näyttäisi jopa todella kylmää, mutta tuon paikkansapitävyydestä on ollut vissiin täälläkin jotain tarinaa.

    Kiva nähdä kevään mittaan, mikä säämalli voittaa arvauskisan..:)

  18. 04/02/2011 20:34

    Kyllä nyt vahvasti vaikuttaa siltä, että tuo koillisen kylmyys pääsee ensi viikolla purkautumaan aina Etelä-Suomea myöden (nythän ilmamassa on jo Lapissa kylmää). Hyvin vakuuttavia ovat olleet mallien parviajot jo liki 2 vuorokautta. Tämän jälkeen aletaan sitten jännäämään, kuinka pitkään arktiset ilmamassat Suomessa pysyvät…

  19. ajo
    05/02/2011 09:32

    Pakkasjaksosta. Nopeasti tutkin, ilmeisimmin Kuusamossa, Itä-Lapissa sekä osassa Keski-Lappia on ollut pakkasta putkeen marraskuun alusta lähtien, eli yli 90 vuorokauden ajan. Nyt pakkasta on luvassa kohtalaisella varmuudella ainakin seuraavat 10 vuorokautta, joten pakkasjaksosta voi tulla harvinaisen pitkä. Mutta ennätyksiin Lapin alueella vaaditaan sellaset 130-150 päivää.

  20. Sami
    06/02/2011 14:12

    Kyllä nyt näyttäisi siltä että helmikuusta ei nyt ainakaan mitään hyvin lauhaa ole tulossa, juuri tällä hetkellä näyttäisi että siinä 18.päivän paikkeilla oltaisiin sellaiset 1-2 astetta keskiarvojen alapuolella, siitä on 10 päivässä pitkä matka 2-3, saatika 4-5 astetta keskimääräistä lämpimämpään kuukauteen. NOAA:n ennusteet ovat edelleen tuli- tai tummanpunaisia, laatiikohan niitä karttoja edes ihmiset?

    • Matti
      06/02/2011 15:21

      NOAA:n sivuilla puhutaan muutenkin ilmaston LÄMPENEMISESTÄ joka tuutissa. Josta tulikin mieleen, että miten tarkkaan maapallon lämpötiloja on mittailtu kuten mitataan tänä päivänä? Luulisi, että maailmassa on ollut aiemminkin yhtä lämmintä, mutta ne eivät näy tilastoissa.

      • 06/02/2011 19:49

        On lämmintä ollut, esim. n. 130000 vuotta sitten oli lämpimämpää kuin nyt. Ja plioseenikauden jälkeen (n. 50 milj. vuotta) on ollut yhtä melkoista alamäkeä, joskin epätasaista sellaista.

        NOAA tarkoittaa enemmän tätä nykyistä ihmisen aiheuttamaa lämpenemistä.

  21. 06/02/2011 15:03

    Täytyy kyllä nostaa hattua venäläisten ennusteelle, sillä nykyisillä ennusteilla mennään helposti normaalia kylmempiin lukemiin. Nyt venäläiset ennustavat maalis-toukokuulle etelään hieman normaalia lämpimämpää, pohjoiseen tavanomaista lämpötilaa (olisiko siis varsinkin huhti-toukokuu lämpimämpiä, jos nyt alkuun on kylmää?).

    Tuosta NOAA:n ennusteesta: kyseessä on puhtaasti tietokoneen ennuste, niin kuin kaikissa muissakin kausiennusteissa (joskus toki asiantuntijat niitä kommentoivat, ja sitten on sammakkoukot erikseen). NOAA:lla on ilmeisesti käytössä joku keskiarvo useista ennusteista, esim. nykyinen ennuste (http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfs_fcst/images3/euT2mMon.gif) perustuu ennusteisiin jotka on laskettu 26.1.-4.2.2011 (initial conditions). Tämä selittää vielä myös punaisen värin, koska tammikuussa ennustettiin vielä yleisesti lauhaa ja muutos kylmempään tapahtui vasta pari-kolme päivää sitten. Punainen väri on vähitellen haalistunut, koska tuoreet ennusteet ovatkin kylmiä. Vielä se ei kuitenkaan kumoa tammikuun lauhoja ennusteita, mutta todennäköisesti parin päivän kuluttua se on kumoutunut, ja ennuste näyttääkin kylmää helmikuuta :).

    Tuleekohan tiistaiksi paha lumimyräkkä (jopa 20 cm) etelärannikolle!?

    • 06/02/2011 19:54

      Henri :
      Tuleekohan tiistaiksi paha lumimyräkkä (jopa 20 cm) etelärannikolle!?

      Sinunhan se pitäisi tietää kun siellä mallien keskellä istut (?) :). Olisi kivaa vaihtelua kunnon lumisade, vaikka hyvät hankikelit menevätkin pilalle.

    • 06/02/2011 20:12

      NOAA:n ennusteen keskiarvoanomalia on tosiaan edelleen plussan puolella, mutta ylätersiilin todennäköisyys on jo arvauksen tasolla: http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfs_fcst/images3/euT2mProbMon.gif

      Aika jännä, eilen oli vielä todennäköisyyskin plussan puolella. Ja normalisoitu anomalia näyttää myös nollaa (mikä se on?). Periaatteessahan keskiarvoanomalia voisi olla positiivinen ja todennäköisyydet about 30-40% kaikille tersiileille jos ennusteen hajonta on valtava. Ehkä näin on sitten nyt.

  22. J.K
    13/02/2011 21:12

    huh, huh. Empä tiennytkään, että julkisesti saatavilla olevat GFS-mallit erottelevat noin paljon huonommin. Toitottavasti saat WRF kartat toimimaan, nuohan avartaa mahdollisuuksia ihan jonkun verran ukkosten ennustamisessa 😉

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: