Etusivu > Mennyt sää, Säätietoutta > Suomen uusi lämpöennätys ja harvinaisen rajuja ukkospuuskia

Suomen uusi lämpöennätys ja harvinaisen rajuja ukkospuuskia

Heinäkuun viimeinen viikko on tuonut mukanaan harvinaisia ja poikkeuksellisia sääilmiöitä. Uusi Suomen lämpöennätys mitattiin torstaina iltapäivällä Joensuun lentoasemalla +37,2. Edellinen ennätys, Turun +35,9 astetta, parani yli asteella. Suomen lämpöennätys on Pohjoismaiden toiseksi korkein, ainoastaan Ruotsin +38,0 on edellä.

Torstaina Petroskoin ja Pietarin iltapäiväluotaukset näyttivät n. +25 asteen ilmamassaa ja Jyväskylän iltaluotaus +19 ilmamassaa. Numeeristen mallien analyysien perusteella ilmamassa on itärajalla ollut noin +22…+23 astetta. Keskikesällä 2 metrin korkein lämpötila voi olla n. 17 astetta tätä 850 hPa lämpötilaa korkeampi. Nyt heinäkuun lopulla tämä suhde on pienempi. Uuteen lämpöennätykseen oli selvät mahdollisuudet, mutta epävarmuutta toi lähinnä kohtalainen tuuli, joka saattoi hidastaa lämmitystä. Ennätys kuitenkin rikkoutui selvästi ja myös Joensuun Linnunlahden asemalla rikottiin edellisen ennätys. Alla on kymmenen minuutin välein lämpötilahavainnot Joensuun lentoasemalta 29.7.2010.

Lähde: Ilmatieteen laitos

Lämpömittari pysytteli ennätyslukemissa puolen tunnin ajan noin puoli viiden aikoihin. Lämpötila laski alle hellerajan vasta yhden aikaan yöllä perjantaina. Vuorokauden keskilämpötila oli hyvin korkea Joensuussa, mutta korkeammalle päästiin Kuopion keskustassa. Savilahdessa vuorokauden keskilämpötila oli huikeat +28,9 astetta. Tämä on vuodesta 1961 lähtien tarkasteltuna Suomen ennätys. Vanhempien tilastojen osalta vuorokauden keskilämpötilaennätystä ei aina helposti saada, sillä muinoin havaintoja tehtiin vain kolmasti vuorokaudessa.

Tarkempi katsaus heinäkuuhun kokonaisuutena ja muihin ennätyksiin on luvassa ensi viikolla.

Ennätyshelteet loppuivat hyvin voimakkaisiin ukkosiin. Ukkoskuuroja, joissa saattoi esiintyä suuriakin rakeita ja voimakkaita puuskia saatiin maan eteläosissa illan aikana. Itse olin seitsemän muun bongarin kanssa ukkosia jahtaamassa ja illalla Forssan lähellä törmättiin varsin ”hyvään” ukkossoluun. Salamoita saatiin tallennettua ja vyörypilven jälkeen puuskat olivat arviolta 15-20 m/s sillä puut taipuivat melkoisesti tien vieressä ja oksia lenteli. Kuvasaldoa voi katsella täällä.

Karjalankannakselta saapui hieman ennen puoltayötä harvinaisen voimakas konvektiivinen järjestelmä. Se aiheutti laajaa tuhoa aina Etelä-Karjalasta Keski-Pohjanmaalle saakka. Korkein mitattu ukkospuuska oli 29 m/s Rantasalmi Rukkasluodolla, mutta useilla asemilla mitattiin yli 20 m/s. Esimerkiksi Varkauden lentoasemalla mitattiin puuskassa lähes 26 m/s. Ukkosessa epätavallista oli se, että rajut puuskat esiintyivät yöaikaan. Näin voimakkaat ja laaja-alaiset ukkospuuskat yöaikaan ovat Euroopassa erittäin harvinaisia, ehkä poikkeuksellisia. Tuhokuvien perusteella ukkospuuskat ovat voineet olla selvästi yli mitatun 29 m/s rajan. Tarkempien tutkimuksien myötä pystytään tuhokuvien ja muiden tietojen perusteella arvioimaan rajuimpien ukkospuuskien voimakkuutta. Alla on tutka-animaatio kymmenen minuutin välein 29.7. klo. 22.00 lähtien aamukuuteen saakka. Animaation saa suuremmaksi sitä klikkaamalla.

Lähde: Ilmatieteen laitos

Animaatiosta nähdään kuinka kaakosta saapui konvektiivinen järjestelmä hieman ennen puoltayötä. Systeemin koillisreunassa liikkui varsin voimakas kaarikaiku (bow echo) johon kaikkein kovimmat ukkospuuskat liittyivät. Tutkakuvienkin perusteella voisi arvioida, että kovimmat puuskat osuivat Itä-Suomeen. Systeemi liikkui hyvin nopeasti koilliseen ja jatkoi (tosin heikenneenä) aina Norjan merialueille saakka.

Ilmatieteen laitos arvostaisi tutkimuksen kannalta valokuvia Asta-rajuilman aiheuttamista vahingoista. Tärkeää olisi kirjata tarkka kuvauspaikka ja ilmansuunta minne on kuvattu. Myös yksityiskohdat esimerkiksi kaatuneiden tai katkenneiden puiden osalta ovat hyödyllisiä. Eritoten rakennuksiin kohdistuneet tuhot ovat hyviä (esimerkiksi rakennusten seiniin iskeytyneet esineet, puun pirstaleet tai muut vastaavat). Mikäli sinulla tai tutuillasi on mahdollisuus kuvata näitä Asta-rajuilman tuhoja, voit lähettää tietoja ja kuvia sähköpostilla osoitteeseen ilmastopalvelu@fmi.fi. Havainnot auttavat Astan kovimpien tuulten arvioinnissa.

Mainokset
  1. Tuomo T.
    31/07/2010 11:12

    Kiitoksia tästä koosteesta! Kun jossain vaiheessa ehdit, laitahan arviota, millaista säätä elokuussa olisi tarjolla. Aika lämpimältähän tämä jatko näyttää, mutta jatkuuko samanlaisena? Mitä ECMWF ennustaa? Entä miksi CFS-malli on niin täysin eri mieltä?

  2. Sami
    31/07/2010 23:24

    Minun laskelmien mukaan jyväskylän heinäkuun keskilämpötila on 21,13 astetta(ennätys siis 21,2). Saas nähdä kummanko ilmatieteenlaitos ilmoittaa..21,1 vai 21,2? Jos ilmatieteenlaitoksen ilmoitus on 21,3 niin se on valheellinen, sillä 25.päivän paikkeilla keskisuomalaisessa oli juttu että keskilämpötila on 20,6, ja se oli myös minun laskuissa sen hetkinen tilanne.

    Voisitko pauli laittaa ainakin isoimpien kaupunkien osalta tiedot joissa rikottiin paikkakunnan korkein kuukausikeskiarvo ja mikä oli edellinen ennätys kyseisillä paikkakunnilla.

  3. Janne S
    01/08/2010 23:09

    Osa GFS-parvesta tuo kaakkoon uuden annoksen lämmintä ilmaa n. 4.-7. elukuuta. http://www.wzkarten.de/pics/MS_3062_ens.png

  4. Tuomo T.
    02/08/2010 10:06

    Ilmatieteen laitoksen sivulle oli ilmestynyt ensimmäinen päivitys heinäkuusta. Helsingissä heinäkuu meni kärkeen 21,7 asteella, mutta Turussa jäätiin kolmoseksi ja Jyväskylässä kakkoseksi. Sen sijaan Oulussa ja Sodankylässä jäätiin kauas viiden kärjestä, Sodankylässä poikkeama oli näköjään vain 1,5 astetta.

    Ja ironista, että samaan aikaan, kune etelässä kärsitään kuivuudesta, Sodankylässä kuukausi oli mittaushistorian sateisin 132 millillä! Helsingissä satoi 15 milliä, joten ”märempää” oli kuin esim. 1994 ja 2006.

    Vielä odotellaan, missä se kaikkien aikojen lämpöennätys meni rikki, meni kumminkin jossain…

  5. Tuomo T.
    02/08/2010 13:05

    Onnittelut sitten Puumalalle: 23 astetta ja uusi ennätys! Tosin aiempi Lappeenrannan ennätys meni yli kymmenellä muullakin paikkakunnalla rikki.

    Eipä ala erityisen viileänä elokuukaan – tosin se ei ole varsinainen yllätys. Tähän asti hellepäiviä on ollu Suomessa 54. Ennätyskesänä 2002 niitä oli peräti 65. Siis periaatteessa mahtuisi ”kiintiöön” vielä parikymmentä päivää. Toosin väkisin paikkakuntaiset hellepäiväennätykset rikki – ellei ole jo mennyt.

    Onko joku nähnyt päivitettyä ECMWF:n ennustusta? Onko odotettavissa viileämpää missään vaiheessa?

  6. Sami
    02/08/2010 13:31

    Kyllähän siinä niin kävi että jyväskylän heinäkuun lämpöennätys jäi rikkomatta, niukasti mutta kuitenkin. Yleensä jos tällainen tilanne on että etelässä on hellettä paljon ja pohjoisessa ei juuri ollenkaan niin se tarkoittaa myös että sademäärä on pohjoisessa suuri ja etelässä pieni. Ilmamassojen rajalle syntyy helposti voimakkaitakin sateita. Suuria paikallisia eroja sateessa varmasti etelämpänäkin on ollut koska käytännössä kaikki sateet olivat kuuroluonteisia. Menikö etelä ja keski-suomen yli yhtään yhtenäistä sade-aluetta heinäkuussa, eipä tainnut. Muutama ukkosrintama oli laaja, mutta en laskisi Asta-myrskyäkään yhtenäiseksi sadealueeksi vaikka aika laaja oli.

  7. Tuomo T.
    02/08/2010 13:40

    Olisiko muuten ollut heinäkuu 2004 tai jotain, etelässä ei ollut käytännössä ollut juuri yhtäkään hellepäivää, Lapissa 15, kuumimpina kuntina Utsjoki ja Inari! Kyseisenä vuonna Suomen kuumin kolkka oli Inarin Sevettijärvi, +29,8 astetta!

  8. Sami
    02/08/2010 21:54

    Nyt on muuten mielenkiintoinen tämä rintamavyöhyke joka ei tiedä mihin mennä…tiistaina se on maan keskivaiheilla, keskiviikoksi liikkuu länteen, torstaiksi itä-suomeen ja ainakin terhi nikkasen mukaan taas perjantaiksi länteen. Jos tämä rintama liikkuu reilusti länteen niin yli 30 asteen helteet palaavat venäjältä. Forecan ennusteissa ke-su on jyväskylässä 24,23,26,28,33. Lappeenrannassa 28,26,34,35,35!! Eikä yötkään vilpoisia ole. Pienellä eikä ihan niin pienelläkään varauksella kannattaa suhtautua forecan ennusteisiin mutta fakta on se että suomen itäpuolella on edelleen hyvin kuumaa ilmaa ja tämä rintamavyöhyke mikä nyt on suomen päällä erottaa kuuman ilman lännen viileämmästä ilmasta, joten täysin mahdollista on että huippuhelteet palaavat, ainakin itä ja kaakkois-suomeen. Melkein jo uskaltaisin sanoa että elokuu on ainakin etelä-ja keski-suomessa keskiarvoa lämpimämpi, kuinka paljon?? ehkä 2-4 astetta.

    • Tuomo T.
      03/08/2010 08:22

      Jos jotain hyvää puolta hakee, niin tällä kertaa kaikkein kuumimpien päivien määrä näyttäisi rajoittuvan 2-3:een. Vielä haetaan sitä, miten kuumaa tulee ja mille alueelle se ilma leviää.

  9. Matti
    02/08/2010 23:49

    Näyttää joo vahvasti siltä, että Suomea lähestyy jälleen +24 asteen ilmamassa.. Huh ja huh 🙂

  10. Tuomo T.
    03/08/2010 08:07

    Jos elokuun ennätyskin menee rikki – siltä vahvasti näyttää – niin nostan kyllä kädet pystyyn! Tässä on nähty ihan kaikki! Koskaan ennen ei ole samana vuonna lyöty kahta kuukausiennätystä. Elokuun ennätys eli noin 33 astetta näyttää olevan vuodelta 1912.

    Vielä jää jännitettäväksi, miten käy koko kesän hellepäiväennätyksen (ainakin vuonna 2002 oli 65 hellepäivää ympäri Suomen, sinne on vielä matkaa vajaa 20 päivää) ja kesän hellekeskilämpötilaennätyksen (missä päin lie, mutta Helsingissä 2002 ja 1997 ovat näköjään jaetulla ykkössijalla lukemalla 18,2 astetta).

  11. Tuomo T.
    03/08/2010 08:08

    Viime vuosina on lyöty pari kuukausilämpötilaennätystä, joulukuun osalta vuonna 2006 ja maaliskuun osalta 2007.

  12. Krisse
    03/08/2010 08:31

    Katsoin, että yksikään vuosi, jolloin heinäkuu on ollut ennätyksellisen lämmin, ei ole päätynyt viiden kuumimman kesän joukkoon. Esim. listalla ei ole vuosia 1914, 1925 tai 1927. Sen sijaan ovat tasaisen lämpimiä vuosia, 1997, 2002 ja 2006. huomattavaa musta on se, että kuumimpina elokuina poikkeama keskiarvosta on ollut maksimissaan noin 3,5 astetta, kun nyt heinäkuussa poikkeama oli peräti 5-6 astetta.

  13. 03/08/2010 09:01

    On tästä kyllä aikamoinen säävuosi tulossa. Kun muistetaan vielä minkälainen oli talvi.

  14. Krisse
    03/08/2010 13:58

    Olenko oikeassa, mutta ikään kuin päällä olis samanlainen sulkukorkeapaine kuin vuonna 2002, jolloin korkeapaine ei vain liikkunut mihinkään suuntaan kuin satunnaisesti. Tosin silloin ilmamassa ei ollut lähellekään yhtä kuumaa.

    ECMWF:n uusi kausiennuste ei sanonut juuta eikä jaata tulevien viikkojen lämpötilasta eikä sademäärästä.

  15. Sami
    03/08/2010 14:23

    On tosiaan ollut aika uskomaton vuosi…ensin paikoitellen ennätyspitkä pakkasjakso talvella. Lunta tuli taivaan täydeltä mutta lämpömittari näytti -18 astetta(normaalisti sellaiset0- -5 astetta). Sitten toukokuun viikon hellejakso. heinäkuussa ennätyshelteet ja lunta lapissa. Ja nyt odottaa tämä elokuun lämpöennätys. Vuonna 1985 jyväskylässä tammikuun keskilämpötila oli -20,4 ja helmikuussa -18,5. Vain tammikuut v1968(-18,6) ja 1987(-21,6) ovat olleet näitä kylmempiä kuukausia. Tilanne varmasti ollut tuolloin 1985 tammi-helmikuussa aika samantapainen kuin nyt.

  16. Krisse
    03/08/2010 14:44

    Talvi (joulu-helmikuu) oli Helsingissä 3,6 astetta ja Jyväskylässä 4,5 astetta keskimääräistä kylmempi, Lapissa vain 1,6 astetta kylmempi. Noin suuria poikkeamia kuin Etelä- ja Keski-Suomessa oli ei voi kyllä kesällä tulla. Tai voi, mutta silloin menisivät kaikki ennätykset rikki ja kirkkaasti. No, siihenhän ollaan jo totuttu.

  17. Sami
    03/08/2010 15:42

    Jos nyt oletetaan että elokuu olisi 2,3 tai 4 astetta keskimääräistä lämpimämpi jyväskylässä niin kesän keskilämpötila olisi: elokuu+2astetta 16,74. elokuu+3astetta 17,07. elokuu+4astetta 17,41. Top vitoseen pääsee tasan 17 asteella eli vähintään pitäisi olla tuo +3astetta k-a lämpimämpi elokuu. Ennätys on 17,3(vuosilta 1917 ja 1901) eli sen rikkominen vaatisi tuon 4 astetta k-a lämpimämmän elokuun.

    Suomessa kesän keskilämpötilat poikkeavat vain ani harvoin yli 3 astetta keskiarvosta ylös tai alaspäin, niin on käynyt vain kolmesti: turussa1901 +3,2, Sodankylässä 1937 +3,1 ja Turku1928 -3,2. Esimerkiksi helsingissä,jyväskylässä ja oulussa ei ole ollut yhtään kesää 1900 vuodesta lähtien jonka keskilämpötila olisi poikennut yli 3 astetta 1971-2000 vuosien keskiarvosta.

    • Tuomo T.
      03/08/2010 15:57

      Niinpä. Ellen väärin muista, Helsingissä suurin poikkeama on ollut vain 2,3 astetta. Kesäkuussa Kaisaniemessä kesäkuu oli melkein ”tavallinen” eli 0,2 astetta 1971-2000 keskiarvoa viileämpi, heinäkuu oli taas 4,5 astetta lämpimämpi. Jos elokuusta tulisi 3 astetta lämpimämpi, kesästä tulisi 2,43 astetta lämpimämpi ja se olisi uusi ennätys, lievästi. +2,5 C elokuulla sivuttaisiin vuosien 2002 ja 1997 ennätystä.

      Oulussa elokuun pitäisi olla yli viisi astetta lämpimämpi, että päästäisiin vuoden 1972 tasolle, koska poikkema oli heinäkuussa etelää ja itää pienempi! 🙂

  18. 04/08/2010 04:07

    Tuomo T. : Muistit ihan oikein. Koko heinäkuu 2004 oli Lapin koillisosia lukuunottamatta lähes helteetön.

  19. Krisse
    04/08/2010 11:55

    Itärajalle on ennustettu Forecalla niin korkeita lämpötiloja, että elokuun ennätys olisi menossa varmasti rikki, mutta meneekö peräti kaikkien aikojen lämpötilaennätyskin TAAS rikki???

    On uskomatonta, miten näyttää, ettei hellekorkeapaine liiku mihinkään Suomen päältä. Matalapaineet eivät näytä pääsevän millään perille. Ja Atlantillakin näyttää liikkuvan pelkkiä valtavan kokoisia korkeapaineita.

    • Matti
      04/08/2010 22:31

      GFS myös ennakoi tällä hetkellä sunnuntaiksi kaakkoon ja itään vähintään +35…

  20. Matti
    04/08/2010 14:11

    Etelästä on nousemassa Kaakkois-Suomeenkin ukkoskuurorypäs, saas nähdä saadaanko kunnon pauketta tännekin taas.

    • Matti
      04/08/2010 14:18

      Ja 30 astetta menee kohta rikki kaakossa taas vaihteeksi.

  21. Sami
    05/08/2010 00:44

    Olipahan hieno luonnon näytös tuo keskiviikon ukkosmyrsky…sadetutkista voi havaita miten pieni ja mitätön se oli vielä 12-13 maissa mutta sitten kun kehittyi ja saapui keski-suomeen jossa lämpötila ehti kosteassa ilmassa nousta +28 asteeseen niin näytös oli valmis. Oikein silmissä huomasi miten se voimistui koko ajan.

    Forecan ennusteet nyt ovat mitä ovat…aivan uskomattomia +37 asteen helteitä ennustaa sunnuntaiksi kaakkoon ja jyväskyläänkin +35! Huomenna tietysti asteet putoavat kemmenellä sunnuntain osalta…kunhan iltapäivälehdet myy, sehän se tärkeintä on. Katsotaan, mutta olisi se ihan oikeasti aika uskomatonta että a) elokuun lämpöennätys paukkuisi 4-5 asteella ja kaikkien aikojen lämpöennätys olisi elokuulta! Forecan ennusteen toivon pitävän paikkaansa sillä olemme edelleen häviöllä ruotsille(+38,0), pitäähän meidän joskus voittaa 🙂

    • Matti
      05/08/2010 11:37

      On vähän outoja nuo Forecan täsmäsäät muutenkin. Tuntuu että ne väsää jokin kone jollain vakioalgoritmillä. Esim Imatran lämpötila on ennusteessa ollut tänä kesänä aina Lappeenrannan lämpötilaa 3-5 astetta vähemmän. Todellisuudessa eroa ei juurikaan ole, kuin max 2 astetta, jos pilvisyyttä ei lasketa mukaan. Toisaalta Lpr-Imatra välissä on metsikkö- ja peltoalueita, joissa lämpötila on ollut jopa 1-2 astetta enemmän.

  22. Matti
    05/08/2010 09:32

    Saa nähdä. GFS 850hpa lämpötila näyttää +20-22 sunnuntai-iltapäiväksi/illaksi kaakkoiskulmalle (lauantaiksikin klo15 +21). Voi olla aika lähelle +35 jos aurinko paistaa ja tuulee heikosti. Näin kuumaa ilmamassaa ei taida olla mitattu elokuussa Suomessa, kun ei ollut mitattu ennen tätä kesää missään kuussa?

  23. Tuomo T.
    06/08/2010 12:44

    Kyllä elokuun ennätys menee aika varmasti rikki sunnuntaina. Nyt enempi jännitetään, kuinka monta hellepäivää tässä kuussa voi vielä tulla. Jos tulee 22 tai enemmän, menee kesän 2002 ennätys rikki. Yleisvaikutelmaltaan lämmintä ja kuivaa ensi viikollakin, korkeintaan mitä nyt tulee muutamia kuurosateita välillä. Kunnon matalapaineita ei vain yksinkertaisesti pääse Suomeen, kun on koko ajan suuria korkeapaineen alueita tiellä.

  24. Matti
    06/08/2010 16:26

    Joo nyt on ilmamassan lämpötila ennusteessa jo n. +23… eli viime viikon max lukemissa. Ja kuuma ilmamassa levinnyt enemmän muuallekin Suomeen kuin kaakkoiskulmaan. Välillä näytti siltä, että ilmamassa vain käväisee kaakossa.

  25. Tuomo T.
    06/08/2010 16:36

    Elokuun ennätys menee uusiksi, mutta voiko Liperin ennätyskin mennä rikki? Periaatteessa kai voi! En mä kyllä enää ymmärrä mihin tämä kesä voi vielä pystyä!

    Kuinka pienet todennäköisyydet, että voisi nousta näin korkealle edes kerran, jossain päin Suomea? Mutta monta kertaa ja näin suurella alueella!

    Mitä olette mieltä elokuun loppupuolesta? Taas olisi ensi viikolla normaalimman näköistä säätä tulossa, keskimääräistä lämpimämpäää mutta kuitenkin.

  26. Matti
    06/08/2010 17:14

    Hieno homma, että pääsee kokemaan tälläistä elämässä. Kaikki isovanhempien hurjat sääjutut voi nyt unohtaa, ja kertoa joskus itse vieläkin hurjempia. Aika aurinkoiselta tuo ensi viikkokin vaikuttaa.

  27. Sami
    06/08/2010 21:59

    Olisi kyllä aika ihme jos tämä jatkuisi elokuun loppuun asti. En siihen usko millään. Tuossa laskeskelin että jyväskylän keskilämpötila elokuun osalta on 15.päivän paikkeilla suurella todennäköisyydellä 18,5-20,5, Jotta tästä normaalia kylmempi tulisi se vaatisi loppukuun keskilämpötilaksi alle 9 astetta. Todella mielenkiintoista nähdä millainen syksystä tulee…tällaista kun ei ole koettu ennen, ottaen vielä huomioon että vuosi on vielä tässä vaiheessa ollut normaalia kylmempi. Jos itse olisi pakko veikata niin veikkaisin ihmeellisten säiden jatkuvan. Ja kysymys kuuluukin, millaiset syysmyrskyt saamme tästä helleriemusta? v.1994 oli heinäkuussa lämmintä ja syksyllä estonia upposi. Minä veikkaan HYVIN sateista syksyä ja suuria tulvia.

    Maanantaina on veeran kaltainen myrsky täysin mahdollinen. Asetelma on täysin sama, kylmä rintama liikkuu etelästä koilliseen, sen etupuolella on hyvin helteistä ilmaa ja kun ne kohtaavat voivat ukkoset ja puuskat äityä tosi rankoiksi. Mutta katsotaan vielä tarkennuksia viikonlopun mittaan ja nautitaan elokuisesta +35 asteen helteistä.

    • Tuomo T.
      07/08/2010 10:14

      Tiedä siitä nauttimisesta! En ole koskaan pitänyt kovista helteistä, en Suomessa enkä ulkomailla, en etenkään, kun niitä tulee näin pitkään.

      Jos veikkaan syksystä, niin en usko, että tulisi enää mikään huippulämmin syksy. Peruslämmin varmaankin, 1-2 astetta keskimääräistä lämpimämpi, ja voi tulla aika sateinenkin, koska kesä on ollut niin umpikuiva. Merivedet ovat niin lämpimiä, samoin järvet, ja ne vaikuttavat väkisinkin päivälämpötiloihin.

  28. Matti
    07/08/2010 13:56

    Taitaa mennä elokuun lämpöennätys rikki jo tänään.

    • Matti
      07/08/2010 15:39

      ja näin kävi

  29. Tuomo T.
    07/08/2010 18:16

    Ja saattaa mennä uudestaan huomenna vielä rikki se ennätys!

  30. Tuomo T.
    07/08/2010 18:58

    Ensi viikonkin lukemat ovat 20-25 astetta, toivottavasti ei yhtään enempää! Tosin sanottiinhan viikko sittenkin ennusteissa, että elokuussa tuskin mitataan kovin korkeita lukemia…

    Wetterzentralin ennusteissa on näkynyt merkkejä, että Jäämerellä on melkoisen kylmää ilmaa, joka jäähdyttäisi kunnolla ilmaa, jos se pääsisi Suomeen. Sitä odotellessa…

  31. Sami
    07/08/2010 22:33

    Saahan nähdä mitä tuosta maanantaista tulee…maikkarin sään ehdin katsoa ja siellä sanottiin että sunnuntaina ovat ne kaikkein kovimman ukkoset, yle:n sivujen sääkartoissa ainakin on vielä kovasti ukkosen merkkejä. Huomenna ilman muuta menee elokuun lämpöennätys rikki. Syyskuu voi tosiaan olla huomattavan kylmä, eihän lämpötiloja nosta jos tuuli käy jäämereltä…jos tuuli käy koko syksyn pääasiassa lounaan puolelta niin silloin tulee huomattavan lämmin syksy lämpimien merien ansiosta.

  32. Krisse
    08/08/2010 17:22

    En tiedä, laskinko oikein, mutta mielestäni Helsingin Kaisaniemessä on tänä kesänä ollut melkein yhtä paljon hellepäiviä kuin NELJÄNÄ edellisenä kesänä yhteensä! Ainakin jos laskin oikein 2007-09 kesinä oli Kaisaniemessä 17 hellepäivää, tänä vuonna heinäkuussa yksinään 20. En saanut aivan varmaa lukua 2006 hellepäivistä, mutta ei niitä Kaisaniemessä ollut kuin vähän reilu 10 yhteensä.

  33. Matti
    08/08/2010 20:27

    Saattaa tulla aika mielenkiintoinen keskilämpötila tästäkin päivästä. Lappeenrannassa edelleen +31 lämmintä klo 20. Mielenkiintoinen havainto sadetutkassa Tampereen lähistöllä jokin aika sitten. Kahtia jakaantunut solu, joista toinen kaartaa oikealle. Supersolu?

    • Matti
      08/08/2010 20:50

      Myös Helsinkiä näköjään lähestyy bow echo. Saa nähdä kerkeääkö heikkenemään Suomenlahden päällä, tulee niin kovalla vauhdilla että ei välttämättä heikkene. Taitaa tulla pahaa jälkeä.

  34. Matti
    08/08/2010 23:53

    Näenkö omiani vai onko tuossa myrskyalueen tutkakuvassa selkeä pyörre? Mesomatalapaine?

  35. Sami
    09/08/2010 02:05

    Aika keppoisaksi ainakin jyväskylässä jäi taas tämä ”myrsky”, toki yösalamat on nättejä ja suomen oloissa ei läheskään jokakesäisiä mutta jos ei sada kuin muutama pisara ja tuulia ei juurikaan ole niin vaikea silloin on kertoa rajuilman nähneensä.

    Jyväskylässä tässä vaiheessa elokuuta keskilämpötila 20,3, en usko että ennätyslämpimään ylletään(päälle 18), koska nyt viimein saamme heittää hyvästit yli +30 asteen lukemille. Ehkä sellainen 15-17 olisi realismia elokuun keskilämpötilaksi.

  36. Tuomo T.
    09/08/2010 08:17

    Vihdoinkin saatiin kohtuulllisen kova ja näyttävä ukonilma Helsinkiin! Tuli kyllä tosi nopeasti Virosta. Näki selkeänä mattona Testbedissä ja ajattelin, että jahas, ei se jaksa tulla tänne asti, mutta tuli!

    Keskilämpötiloista: kuten aiemmin sanottu, ´kaikkein kovimmat hellekesät ovat poikenneet keskiarvosta 2,5-3 astetta, rannikolla vähemmän. En siis jaksa uskoa, että yhtäkkiä tulisi esim. 3,5 astetta kuumempi kesä. TAi nykyään tekisi mieli sanoa: ei sitä koskaan tiedä!

  37. Sami
    09/08/2010 13:32

    Forecan ennusteisiin ei siis kannata luottaa ja kaikkihan on tietysti mahdollista mutta forecan mukaan 17.8 alkaisi kylmä purkaus pohjoisesta, lämpötilat alle 15 asteen. Eipä kyllä tosiaan haittaisi, kyllä tässä ollaan ihan tarpeeksi jo paistuttu.

    • Tuomo T.
      09/08/2010 13:37

      Se ei TODELLAKAAN haittaisi! Sinne on tosin niin pitkä aika eikä voi varmalla sanoa. ECMWF:n kartoissa on ollut jo parin päivän ajan merkkejä siitä, että Atlantilta tulisi kunnon matalapaineet, jotka toisivat joko reiluja sateita tai vastaavasti niinku nyt näytti, jos matalapaine jäisi Suomen länsipuolelle, jäisi matalapaineen ja korkeapaineen väliin sopiva lovi, jolloin pääsisi pohjoisvirtaus Suomeen.

  38. Krisse
    10/08/2010 08:30

    Tällä palstalla on jo spekuloitu, millainen syksy seuraisi tällaista kesää. No, lämmin kesä ei yllättäisi ainakaan ketään. Laskin juuri, että 2000-luvun ensimmäisestä 10 syksystä vain yksi (2002) on ollut keskimääräistä viileämpi, muut hiukan tai selvästi vuosien 1971-2000 tasoa lämpimämpiä, huippuina 2000, 2005-06 ja 2009.

    Siis jos lyö rahansa lämpimän syksyn puolesta, tuskin häviää. Tosin kuten muistetaan, 2002 oli kaikkien aikojen (toistaiseksi) kuumin kesä ja dramaattisesti syyskuun puolivälissä se kylmeni selvästi ja sää muuttui lähes talviseksi jo lokakuun alkupuolella.

  39. Matti
    10/08/2010 09:16

    Olisi hienoa saada joku top 10 / top 15 tämän kesän kuumimmista paikoista. Esim heinäkuun keskilämpötilat, yli 30 asteen ylittäneiden päivien määrä (joka taitaa olla eniten ikinä?), max vuorokausien keskilämpötilat jne. Ennätyksiä on rikottu niin monessa paikassa, että top 10:iin ei mahdu välttämättä kaikki ennätyksien rikkojatkaan.

    • Tuomas
      10/08/2010 11:31

      Totta joo, erityisesti tuo 30 asteen ylitykset olisi kiinnostavaa.

      30 asteen ”huippuhellepäivien” osalta olisi kiinnostava nähdä myös 30-vuotisia tilastotietoja esim. kausilta 1971–2000 ja/tai 1981–2010. Muutamalta suurimmalta ja säätieteellisesti mielenkiintoisimmalta asemalta, kuten Hki Kaisaniemi, Hki-Vantaa, Turku, Tampere, Lappeenranta, Lahti, Kotka Rankki, Kuopio, Joensuu, Jyväskylä, Vaasa, Kajaani, Oulu, Rovaniemi, Ivalo, Inari Sevettijärvi, Utsjoki Kevo.

      • Tuomas
        10/08/2010 11:32

        Ja Maarianhamina.

      • tilastonikkari
        10/08/2010 18:59

        Juu, tosin 30 asteen ylitykset ovat useimmilla paikkakunnilla kuitenkin sen verran harvinaisia, ettei 30 vuoden otos vielä välttämättä olisi kovin edustava.

        Muistan, kun Turun Sanomissa oli jokunen vuosi sitten jotain juttua noista kesän 1914 helteistä niin siinä mainittiin kyseisen vuoden heinäkuussa Turussa olleen peräti 15 yli 30 asteen päivää. Tänä vuonna niitä oli siellä heinäkuussa vain neljä ja vuonna 2003 seitsemän. Edes jollain havaintoasemalla näyttäisi tänä vuonna heinäkuussa lämpötila olleen Suomessa vähintään 30 astetta ”vain” 14 päivänä, vaikka toki jos Ilmatieteen laitos tuollaisen tilaston tekisi niin luultavasti mainostaisi tuota ”kaikkien aikojen” ennätyksenä käyttäen lähemmäs 200 vuoden havaintoaineistostaan vain viimeisten 50 vuoden tietoja.

        On näemmä nyt laskettu IL:n nettisivuilla helteeksi myös 5.8. Tohmajärvellä mitattu 25,0 °C, vaikka jo useita vuosia sitten nostivat hellerajan 25 asteesta 25,1 asteeseen. No, ehkä se on nyt jälleen laskenut kymmenyksellä alas päin.

    • Matti
      10/08/2010 11:31

      Sanomattakin on selvää, että vaikka 2002 onkin ollut keskimäärin lämmin kesä, niin tämän vuoden heinäkuun jälkeen se olisi tuntunut kylmälle kesälle.

      • Krisse
        10/08/2010 11:36

        Joo, mikä tahansa kesä tuntuu kylmältä tähän verrattuna! Uusi annos melkein 30 asteen hellettä on tulossa ensi viikonloppuna…

    • Tuomas
      10/08/2010 20:19

      30 asteen päivien lisäksi trooppiset yöt olisi mielenkiintoinen tilasto. Myös keskiarvoina!

  40. Tuomas
    10/08/2010 20:23

    Tilastonikka: Totta puhut, kun otit esille voimakkaan vaihtelun. Pitäisi kait siis ottaa havaintojaksoksi 1961–2010. Lienee kohtuutonta pyytää pidempää tilastoa, paitsi ehkä Ilmastokatsausta varten vertailukohdaksi noin kolmelta paikkakunnalta tyyliin Turku, Lappeenranta, Jyväskylä.

    Sama ongelma voi vaivata trooppisten öiden laskentaa.

    Joka tapauksessa molemmat tilastot pitäisi esittää summana koko kesältä. Kuukausikohtaiset erittelyt aiheuttaisivat vain tarpeettomia pyöristysvirheitä.

  41. Tuomas
    10/08/2010 21:43

    Extreme-keskiarvoja lyhyenpuoleiselta jaksolta 1997–2009 Ilmastokatsauksien mukaan (summa 13 vuodelta / keskiarvo):

    Trooppiset yöt (Tmin > 20):

    Vantaa 1 / 0.1
    Turku 1 / 0.1
    Tampere 0 / 0.0
    Kuopio 6 / 0.5

    Huippuhellepäivät (Tmax > 30):

    Vantaa 7 / 0.5
    Turku 13 / 1.0
    Tampere 12 / 0.9
    Kuopio 4 / 0.3

    ”Trooppiset vuorokaudet” (Tka > 25)

    Vantaa 4 / 0.3
    Turku 6 / 0.5
    Tampere 0 / 0.0
    Kuopio 3 / 0.2

    Tämä kesä räjäyttää nämä tilastot Etelä- ja Itä-Suomessa toiseen ulottuvuuteen. Vantaalla taisi olla ainakin 7 vuorokausimaksimia yli +30:n, noin 5 yötä yli +20:n ja suunnilleen kai sama määrä vuorokausia yli +25:n.

    Kommentti trooppisesta vuorokaudesta: Trooppisessa meteorologiassa 25 astetta tavallisempi raja on veden lämmön osalta 26 astetta. Mutta toisaalta trooppisilla valtamerialueilla vuorokauden keskilämpötila ilmassa tapaa olla noin 0,5–1 astetta viileämpi kuin vesi. Joten pyöreät +25 astetta ilman keskilämmöksi voisi olla kuitenkin hyvä peruste.

    • tilastonikkari
      11/08/2010 21:57

      No joo, itseäni kiinnostaisivat nimenomaan eniten vuotta 1961 vanhemmat tilastot. Onhan noita tuoreempia tuolla IL:n nettisivuillakin jonkun verran nähtävillä.

      Tässä nopeasti tehty katsaus kolmelle paikkakunnalle.

      Ensin Sodankylä; vuodesta 1908 alkaen näyttäisi maksimilämpötila olleen vähintään 30 astetta kaikkiaan 31 päivänä, eli keskimäärin 0,3 päivänä vuodessa. Paikkakunnan lämpöennätys on 31,7 astetta (7.7.1914). ”Trooppisia öitä” ei ole sattunut, sillä korkein yön minimi on ollut 19,4 astetta (29.7.2003). Erityisen helteinen kesä oli vuonna 1937, jolloin oli peräti 29 hellepäivää, joista 14 oli elokuussa. Viimeinen viikon mittainen hellejakso oli niinkin myöhään kuin 21.-27.8. Olisi mielenkiintoista saada tuonkin kesän hellepäivistä tietoa joltain eteläisemmältäkin paikkakunnalta.

      Sitten Jyväskylä. Vuosien 1951-2010 aikasarjasta löytyy 28 päivää, jolloin maksimilämpötila on ollut vähintään 30 astetta, eli keskimäärin rajapyykki on saavutettu 0,5 päivänä vuodessa. ”Trooppisia öitä” sen enempää kuin ”trooppisia vuorokausiakaan” ei ollut ennen tätä vuotta sattunut kyseisellä jaksolla.

      Helsingin Kaisaniemessä ”trooppisia öitä” oli vuosina 1951-2004 yhteensä 25 kappaletta eli keskimäärin yksi kahta vuotta kohden. 30 asteen ylitykset ovat siellä harvinaista herkkua, joten ne on nopeasti listattu viimeisten 60 vuoden ajalta

      28.6.1972 30,5 °C
      6.8.1975 30,2 °C
      8.8.1975 31,2 °C
      10.7.1983 30,8 °C
      11.7.1983 30,5 °C
      14.7.2010 30,1 °C

      ”Trooppisia vuorokausia” on ollut vähän useammin; vuosina 1951-2004 vuorokauden keskilämpötila oli kahdeksana päivänä vähintään 25 astetta.

      • Nimetön
        13/08/2010 19:03

        Sinulla on ilmeisen kattava tilastokokoelma käytössäsi. Kiitos näistä!

        Jos muuten olisin tiennyt, miten harvinaista on 30 asteen ylitys Kaisaniemessä, olisin osannut arvostaa paremmin kesällä 2005 sattunutta 29 asteen päivää.

        Muuten, Paulin esittämät tilastot Utön elokuusta 2002 ovat kiinnittäneet huomioni, sillä Paulin mukaan saarella oli tuossa kuussa peräti 24 hellepäivää.

        Ilmastokatsaus 08/2002 kuitenkin sanoo, että koko kuukauden maksimi oli 24,9.

        Mistähän on peräisin tämä ristiriita tiedoissa, vai olenko itse lukenut väärää riviä?

      • 13/08/2010 21:53

        Kuten aikaisempaan kommenttiin mainitsin, oli tuo Utön hellepäivien lukumäärä virheellinen tieto. Korjasin lukeman blogiin.

  42. Sami
    11/08/2010 11:59

    Krisse: Hyvin kylmää (2002)kaltaista syksyä vastaan puhuu se että jos tämä syksy ja loppuvuosi olisi jyväskylässä yhtä kylmä kuin 2002, niin jyväskylän vuosikeskiarvo olisi yli asteen keskimääräistä kylmempi, näin on viimeksi käynyt vuonna 1987. Olisihan se kyllä aika huikeaa että vuosi muistettaisiin yhtenä kylmimmistä mutta kesä myös helteisimpänä. Minä veikkaan edelleen suttuista ja myrskyistä syksyä, vettä,räntää ja lunta vuorotellen.

    • Krisse
      11/08/2010 16:38

      Joo, ehkä tyypillinen 1-2 astetta lämpimämpi syksy olisi taas tulossa. Ensi viikolle oli jo tulossa viileämpää säätä pohjoisesta, mutta kappas vain, mites se taas jätti tulematta :).

  43. Sami
    11/08/2010 23:07

    Saas nähdä kuinka pitkä jakso tulee jyväskylässä että keskilämpötila on sen ajanjakson yli 20 astetta. Tällä hetkellä jakso olisi 23.6-10.8, eli 49 päivää, mutta tulee muuttumaan vielä, olisi sekin huikeaa jos 60päivää eli käytännössä 2kk pituisen jakson keskilämpötila olisi yli 20 astetta, jossain kaakossa tuo 60 päivää mennee leikiten rikki.

    • Tuomas
      11/08/2010 23:38

      Tarkoitatko mitä tahansa jaksoa, jonka keskilämpötila on yli +20, vai jaksoa, jonka aikana keskilämpötila on pysyvästi yli +20?

      Ensin mainittu tarkoittaisi, että +20 astetta ylittävän jakson reunoilta voisi ottaa ”keinotekoisesti” mukaan viileämpiä päiviä niin, että lopputulos ylittää vielä marginaalisesti 20 asteen rajan.

      Jälkimmäinen määrittely taas olisi ”luonnollisempi” vaihtoehto, vaikka sillä tavoin päädytäänkin lyhyempään jaksoon. Matemaattisesti määrittelyperusteena voi olla esimerkiksi se, että molemmista päistä mitattuna lämpösumman täytyy olla määrätyn raja-arvon suhteen positiivinen jokaiselle päivälle. Ja haluttu jakso on pisin jakso, joka täyttää nämä ehdot.

      Samalla tavoin määritellään myös termiset vuodenajat.

  44. Sami
    12/08/2010 15:18

    Minä ajattelin tätä ensimmäistä vaihtoehtoa, eli reunoilta voi ottaa viileämpiä päiviä. Nyt ei vielä tiedä kumpi voittaa…juhannuksen tienoo, vai seuraava viikko, vai pitääkö ottaa molemmista ”edullinen” päivä. Ilmoitan sitten kun säät viilenee mikä oli jakson pituus ja aika.

  45. Tuomo T.
    13/08/2010 14:06

    Tuntuu, etten jaksa enää edes kommentoida: helteisen viikonlopun jälkeen on luvassa etelään ensi viikolla… hellettä! Miksi ikinä missään vaiheessa uskalsin edes toivoa, että elokuussa sää viilenisi?

    Sen sijaan jännä, aika selvä ero on tulossa etelän ja Lapin välille. Lappiin on ensi viikolle ennustettu enimmäkseen 10-15 astetta, pohjoiseen lähempänä tuota 10 astetta varsinkin loppuviikolle. Jossain piilee siis kylmää ilmaa, mutta se ei vain pääse kirveelläkään Etelä-Suomeen. Eikä ne sateet, joita välillä tänne lupaillaan. Enkä nyt tarkoita kuurosateita tai ukkoskuuroja.

  46. Tuomo T.
    13/08/2010 14:08

    ECMWF:n ennusteet ovat muuten viime aikoina olleet yhtä tyhjän kanssa: ne ovat sanoneet vain ”ei signaalia suuntaan tai toiseen” lämpötiloista ja sateista. Ennusteet ovatkin vaihtuneet tosi rajusti päivästä toiseen.

    Syntymäpäiväni on lokakuussa. Voikohan sitä juhlia terassilla? 🙂

  47. Sami
    13/08/2010 22:01

    Laskin tuossa että jyväskylän kesän keskilämpötila on 12.8 mennessä 17.66astetta(ennätys 17,3). Ajanjakson 13.8-31.8 keskilämpötilan täytyisi olla 16,4 tai enemmän jotta ennätys (17,4) syntyisi. Seuraaville 10päivälle foreca ennustaa noin 17asteen keskilämpötilaa, epäilen vahvasti ettei ennätystä synny ellei loppukuusta tule lämmin öitä myöten. Taas tietysti jäädään kymmenys niinkuin heinäkuun ennätyksestäkin.

  48. jani t
    25/05/2011 15:49

    kyllä nyt tulee ruotsille ankea vuosi ensin suomen jääkiekkomaajoukkue seivästi ne 1-6 sitten menettävät vielä pohjoismaiden lämpöennätyksen ensi kesänä

  49. Nimetön
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: